Polmic - FB


patronaty

“Tadeusz Paciorkiewicz - Choral Works” - premiera płyty

DUX2055Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach projektu Polskich Kameralistów Collegium Cantorum "Antologia Polskiej Twórczości a Cappella" 16 stycznia 2024 roku ukaże się najnowszy album “Tadeusz Paciorkiewicz - Choral Works” (DUX 2055). Dostępny będzie na platformach Spotify, Amazon Music, Apple Music i Tidal oraz w sklepach sieci Empik.

Dorobek kompozytorski Tadeusza Paciorkiewicza jest bardzo bogaty i niezwykle różnorodny, ale - co najważniejsze w kontekście projektu - kompozytor uchodzi za mistrza utworów chóralnych a cappella. Motywem przewodnim wydanej przez DUX płyty są utwory, które można umiejscowić w nurcie narodowym: zainspirowane folklorem Pieśni kurpiowskie, Z chopinowskich pieśni (wspomnienie największych mistrzów), muzyka sakralna (Litania polska, Ave Regina caelorum), chwytająca za serce liryka wielkich poetów w kompozycjach Orfeusz w lesie, Sen żołnierza, Na most warszawski.

Utwory zostały nagrane przez częstochowski zespół Polscy Kameraliści Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka, inicjatora projektu.

Czytaj więcej: “Tadeusz Paciorkiewicz - Choral Works” - premiera płyty

Katowice | Kwartet Śląski - "Arcydzieła z kontrapunktem polskim": Witold Lutosławski

NOSPR 27 1 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwszy w tym roku koncert Kwartetu Śląskiego w ramach cyklu "Arcydzieła z kontrapunktem polskim" 27 stycznia 2024 o godz. 18.00 w NOSPR zadedykowany został Witoldowi Lutosławskiemu, który skończyłby w tym roku 111 lat. Stąd w programie – jego Kwartet smyczkowy.

W programie także Witold Maliszewski, nauczyciel Witolda Lutosławskiego, który skomponował Kwintet smyczkowy z dwiema wiolonczelami. Muzykom Kwartetu Śląskiego towarzyszyć będzie znakomity szwedzki wiolonczelista Mats Lidström, członek jury pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Wieczór rozpocznie się ostatnim Kwartetem smyczkowym Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/arcydziela-z-kontrapunktem-polskim-witold-lutoslawski 

VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy

Konkurs OboistówPatronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi ogłasza VII Międzynarodowy Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy. II i III etap Konkursu odbędą się w dniach 6–8 maja 2024. Formularz zgłoszeniowy należy uzupełnić i wysłać do 10 marca wraz z linkiem do nagrania programu I etapu (eliminacji).

Ideą Konkursu jest promowanie najlepszych instrumentalistów z polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Rozgrywany w dwóch oddzielnych kategoriach - oboju i fagotu - Konkurs przeznaczony jest dla studentów studiów licencjackich i magisterskich wszystkich narodowości, którzy w momencie rozpoczęcia wydarzenia nie ukończyli 26 roku życia. W Konkursie mogą brać udział także utalentowani uczniowie szkół średnich spełniający wymagania programowe.

W programie obowiązkowym znalazły się m.in. Suita na obój i fortepian Stefana Kisielewskiego i Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana.

Regulamin Konkursu: https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/vii-miedzynarodowy-akademicki-konkurs-oboistow-i-fagocistow-im-jozefa-ciepluchy 

Poznań | XII Konferencja Studencko-Doktorancka „Neofonia”: nowe brzmienia chóralistyki

Neofonia 17 1 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 17-18 stycznia 2024 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się XII edycja Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej „Neofonia”. Nadchodzące rozważania prowadzone będą pod hasłem "Nowe Brzmienia Chóralistyki". Konferencji towarzyszyć będą Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, Koncert Chóralnych Prawykonań oraz dźwiękowa instalacja interaktywna. Wydarzenie objęte zostało honorowym patronatem prof. dr hab. Hanny Kostrzewskiej Rektor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.

Tegoroczną "Neofonię" rozpocznie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski, podczas którego będzie można wysłuchać kompozycji kameralnych oraz elektroakustycznych twórców młodego pokolenia, reprezentujących polskie uczelnie muzyczne z Warszawy, Wrocławia i Poznania. Po koncercie nastąpi otwarcie dźwiękowej instalacji interaktywnej, stworzonej przez studentów specjalności kompozycja elektroakustyczna. Będzie ona dostępna do godz. 20:00 oraz następnego dnia w godzinach od 10:00 do 18:00 w Cafe Nova.

Czytaj więcej: Poznań | XII Konferencja Studencko-Doktorancka „Neofonia”: nowe brzmienia chóralistyki

Poznań | Noworoczna gala baletowa

GalaBaletowa 26 1 24Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu zaprasza na noworoczną galę baletową w dniach 26-28 stycznia 2024 roku - to podróż przez świat baletu prezentująca różne jego odsłony, style i estetyki. W czasie jej trwania miłośnicy najpiękniejszych klasycznych baletów i współczesnych miniatur chorograficznych znajdą coś dla siebie.

Poznańscy tancerze wykonają najciekawsze fragmenty choreografii z rozległego repertuaru Baletu Teatru Wielkiego, przygotowane przez wybitnych artystów z całego świata. Od tryskającego baletowymi fajerwerkami fragmentu z „Don Kichota” Ludwig Minkus, po pełen niepokojącego piękna duety w choreografii współczesnych twórców.

Zobaczymy miniatury taneczne do muzyki Johanna Sebastiana Bacha, Cesarego Pugniego, Johanna Straussa, Josepha Shabasona, Howarda Harper-Barnesa, Jule'a Styne'a, zespołu Radiohead, a także duet Parysa i Heleny z baletu Troja(n) Gabriela Kaczmarka w choreografii Viktora Davydiuka.

Czytaj więcej: Poznań | Noworoczna gala baletowa

Katowice | Muzyka najnowsza w NOSPR: Agata Zubel & Chae-Um Kim

NOSPR 19 1 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bezkompromisowe interpretacje liryki wokalnej XX i XXI wieku usłyszymy 19 stycznia 2024 roku o godz. 19.30 w NOSPR w wykonaniu kompozytorki i śpiewaczki Agaty Zubel oraz mieszkającej na stałe w Paryżu koreańskiej pianistki Chae-Um Kim.

Program ich wspólnego recitalu jest bardzo przekrojowy – od przepięknych pieśni Korngolda i Wagnera, przez muzyczne opracowanie wierszy Eina Leina autorstwa zmarłej niedawno wybitnej fińskiej kompozytorki Kaiji Saariaho, aż do dzieł najmłodszych: rozbudowanego cyklu do sonetów Elizabeth Barrett Browning spod pióra Słowenki Niny Šenk oraz powstałego w 2023 roku utworu hiszpańskiego kompozytora José Maríi Sáncheza-Verdú. I właśnie w Hiszpanii kończy się ta muzyczna wędrówka – brawurowym cyklem pieśni Manuela de Falli opartych na tamtejszym folklorze.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/muzyka-najnowsza-agata-zubel-and-chae-um-kim 

Wrocław | Baeva gra Mendelssohna w NFM

NFM 20 1 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Alena Baeva należy do najbardziej cenionych skrzypaczek naszych czasów. Wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum 20 stycznia 2024 roku o godz. 18.00 artystka zaprezentuje swoją interpretację Koncertu skrzypcowego e-moll Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, czyli jednego z najsłynniejszych utworów tego typu w historii muzyki. W programie znalazły się także dwie kompozycje na smyczki – autorstwa Daga Wiréna oraz Mieczysława Karłowicza.

Utwór Mendelssohna słynie z błyskotliwej orkiestracji, traktowanej zazwyczaj drugoplanowo przez kompozytorów koncertów tych czasów. Kwestia, jak zabrzmi w aranżacji na smyczki wszechstronnego australijskiego muzyka i dyrektora Australian Chamber Orchestra, Richarda Tognettiego (który miał okazję prowadzić NFM Orkiestrę Leopoldinum podczas Witold Lutosławski World Days), jest wobec tego niezwykle intrygująca.

Czytaj więcej: Wrocław | Baeva gra Mendelssohna w NFM

Opole | Kameralny karnawał: Wolańska - Gajda Duo

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FO 26 1 24W ramach cyklu "Filharmonia Opolska Kameralnie" 26 stycznia 2024 roku o godz. 19.00 wystąpi Wolańska - Gajda Duo, czyli pianistka Julia Wolańska-Gajda i akordeonista Michał Gajda.

Artyści zaprezentują pełne intensywnych emocji Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego, Sonatę na akordeon i fortepian op. 57 Bernharda Molique'a, Prélude, Fugue et Variation op.18 Césara Francka oraz tanga Astora Piazzolli.

Duo Wolańska - Gajda ma na swoim koncie szereg prestiżowych nagród i wyróżnień. Występowali w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie: Nowojorskiej Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Mozarteum Saal w Salzburgu, Musikverein w Wiedniu, Kioi Hall w Tokio czy Guri Art Hall w Seulu. W ich repertuarze można usłyszeć muzykę napisaną oryginalnie na ten skład oraz szereg autorskich transkrypcji. W 2021 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się ich debiutancka płyta Transkrypton z autorskimi aranżacjami arcydzieł muzyki klasycznej, które m.in. usłyszymy podczas koncertu styczniowego.

Czytaj więcej: Opole | Kameralny karnawał: Wolańska - Gajda Duo

Katowice | Premiera „A Body for Harnasie"

NOSPR 26 2 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

26 lutego 2024 roku o godz. 20.00 w NOSPR będzie miała miejsce premiera spektaklu A Body for Harnasie z muzyką Karola Szymanowskiego w reżyserii Wayne'a McGregora - wyjątkowa współczesna interpretacja baletu Harnasie

A Body for Harnasie to pionierski projekt łączący piękno muzyki Szymanowskiego wykonywanej na żywo przez NOSPR z choreografią ikony współczesnego tańca Wayne’a McGregora i ruchomymi obrazami artysty wizualnego Bena Cullena Williamsa, tworząc ekscytujące widowisko muzyczno-filmowe.

Warstwa wizualna projektu zostanie przetworzona przez algorytmy sztucznej inteligencji i wyświetlona na powierzchni tętniącej życiem trójwymiarowej instalacji zawieszonej w sali koncertowej NOSPR. Muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia podczas tej światowej premiery poprowadzi Edward Gardner, pierwszy dyrygent London Philharmonic Orchestra.

Czytaj więcej: Katowice | Premiera „A Body for Harnasie"

Warszawa | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXI”

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXI”Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Łańcuch XXI” w XXI wieku i polskie prawykonania dzieł Ahmeda Adnana Sayguna, Willy'ego Burkharda, Ingvara Lidholma, Giacinta Scelsiego i Sándora Veressa. W dniach 20 stycznia – 4 lutego 2024 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W.Lutosławskiego odbędzie się XXI edycja Festiwalu Witolda Lutosławskiego. Program przedsięwzięcia, organizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, nawiązuje do obchodów trzydziestej rocznicy śmierci kompozytora.

Jego dziełom, prezentowanym podczas każdego z pięciu koncertów, towarzyszyć będą rzadko wykonywane utwory wybitnych przedstawicieli muzycznego modernizmu. Zabrzmi sześć polskich prawykonań, w tym premiera nieznanej i niedokończonej Passacaglii na orkiestrę Albana Berga w opracowaniu Christiana von Borriesa.

Czytaj więcej: Warszawa | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXI”

III Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

Data wydarzenia: 30-04-24

KonkursKlawesynowy 16 5 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie ogłasza III Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej, który odbędzie się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Bytomiu w dniach 16-17 maja 2024 roku. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 kwietnia.

Pomysłodawczynią konkursu jest dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – spadkobierczyni Elżbiety Chojnackiej, wybitnej polskiej klawesynistki światowej sławy. Programowa formuła konkursu prezentuje literaturę klawesynową w dwóch nurtach: dawnym (obowiązkowy utwór J. S. Bacha) i nowym. Nadrzędnym celem projektu jest popularyzacja wykonawstwa muzyki klawesynowej XX i XXI wieku, w tym utworów kompozytorów polskich (obowiązkowa pozycja repertuarowa), oraz instrumentów - historycznego i współczesnego.

Konkurs z pewnością rozbudzi pasję do wykonywania muzyki nowej. Będą mu towarzyszyły wykłady oraz spotkania uczniów i pedagogów.

W Jury konkursu zasiadają wybitni polscy klawesyniści i kompozytorzy.

Czytaj więcej: III Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

III Flautoforte i pierwsze nagrania dzieł Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Adama Porębskiego i Jarosława Siwińskiego

logo flautoforteDzięki III edycji projektu "Flautoforte" bezpłatnie na portalu www.flautoforte.pl udostępniono nagrania trzech dzieł polskich twórców: Persistance Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej na 2 flety i fortepian (2021), Xchange Adama Porębskiego na 2 flety i klawesyn (2022) oraz Gismondo Jarosława Siwińskiego na dwa flety i fortepian (2020).

W ramach projektu Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz od 2019 roku zamawiają, prawykonują, nagrywają i udostępniają polską współczesną literaturę fletową. Nagrania utworów uzupełnione są o wywiady z kompozytorami, wypowiedzi muzyków czy fragmenty prób. Na stronie portalu dostępne są także nuty nagrywanych utworów. Do tej pory zrealizowano łącznie 13 nagrań, w tym kilka w technice 360 stopni.

Podczas III edycji utwory nagrali: fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Andrzej Jungiewicz oraz klawesynista Marek Toporowski.

Czytaj więcej: III Flautoforte i pierwsze nagrania dzieł Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Adama Porębskiego i...

Premiera płyty „Panta rhei. Works for accordion duo with chamber orchestra"

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

PantaRhei 28 12 2328 grudnia 2023 roku na platformie Spotify ukaże się unikatowy na rynku muzycznym projekt, prezentujący efekty współpracy orkiestry Polish Art Philharmonic pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka z duetem akordeonowym w roli solistów - album Panta rhei. Works for accordion duo with chamber orchestra, wydany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów (SPMK 43). Są to premierowe nagrania dwóch akordeonowych koncertów podwójnych z towarzyszeniem orkiestry kameralnej, które skomponowali Anna Sowa i Bartosz Kowalski na zamówienie muzyków zespołu duoAccosphere.

To wyjątkowe zestawienie instrumentalne odsłoniło nowe aspekty brzmieniowe związane z kolorystyką i możliwościami fakturalnymi, a zarazem stało się inspiracją i polem dla twórczych pomysłów polskich twórców. Płyta zawiera premiery fonograficzne Koncertu na duet akordeonowy i orkiestrę smyczkową Anny Sowy, skomponowanego z okazji XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu (2018), oraz Panta Rhei Concerto Bartosza Kowalskiego na dwa akordeony, smyczki i perkusję, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (2023).

Czytaj więcej: Premiera płyty „Panta rhei. Works for accordion duo with chamber orchestra"

Warszawa | Koncert z okazji obchodów 160. rocznicy Powstania Styczniowego w Cytadeli Warszawskiej

Roczny patronat medialny nad koncertami z udziałem Jana Wachowskiego, laureata III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

160rocznica powstania 20 1 24Muzeum Historii Polski zaprasza na uroczysty koncert muzyki symfonicznej, który odbędzie się z okazji obchodów 160. rocznicy Powstania Styczniowego - 20 stycznia 2024 roku o godz. 19:00 w Sali Audytoryjnej Muzeum. Muzyka polska zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa i pianisty Jana Wachowskiego pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego.

To wydarzenie muzyczne będzie hołdem dla bohaterskich uczestników zrywu przeciwko zaborcy rosyjskiemu i walki o niepodległość Polski.

Koncert otworzy efektowny Mazur z opery Halka Stanisława Moniuszki, będącej ważnym dziełem narodowej literatury operowej. Następnie usłyszymy Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu utalentowanego Jana Wachowskiego. Pianista otrzymał II Nagrodę III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, Nagrodę POLMIC w formie rocznego patronatu medialnego za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku oraz Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu fortepianowego skomponowanego po 1945 roku.

Czytaj więcej: Warszawa | Koncert z okazji obchodów 160. rocznicy Powstania Styczniowego w Cytadeli Warszawskiej

Poznań | XII Konferencja Studencko-Doktorancka NEOFONIA

Neofonia 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu zaprasza na XII odsłonę Konferencji Studencko-Doktoranckiej NEOFONIA, która odbywać się będzie w dniach 17-18 stycznia 2024 roku. Nadchodzące rozważania prowadzone będą pod hasłem "Nowe brzmienia chóralistyki". Konferencji towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. Termin nadsyłania zgłoszeń uległ wydłużeniu – kompletne zgłoszenia (zawierające również partyturę lub abstrakt) należy przesłać do dnia 5 stycznia.

Do wzięcia udziału w planowanym przedsięwzięciu artystyczno-naukowym organizatorzy zapraszają wszystkie osoby zajmujące się muzyką XX i XXI wieku, a więc studentów i doktorantów Akademii Muzycznych, kompozytorów, muzykologów, teoretyków muzyki oraz dyrygentów chóralnych.

Czytaj więcej: Poznań | XII Konferencja Studencko-Doktorancka NEOFONIA