Polmic - FB


patronaty

Pierwszy tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 marca 2016 roku o godz. 13.30 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się pierwszy tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

W programie: Aria w dawnym stylu i Canzona Romualda Twardowskiego, Symfonia f-moll „La Passione” Hob.I:49 Josepha Haydna oraz Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwory te zabrzmią w interpretacjach orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w dziele G. B. Pergolesiego wykona Justyna Stępień – sopran i Aneta Łukaszewicz – mezzosopran. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze. Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny projektu, Małgorzata Kołcz (tel. 790 395 228).

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Edward Pałłasz w Gdańsku

Edward PałłaszPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert Psalm snu naszego, który odbędzie się w sobotę 19 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku (ul. Świętojańska 72). Zabrzmią kompozycje chóralne Edwarda Pałłasza, w tym światowe prawykonanie utwór Et….

W wigilię ostatniej niedzieli wielkiego postu, Niedzieli Palmowej, organizatorzy zapraszają na koncert z kilku powodów wyjątkowy. Wśród siedmiu prezentowanych utworów znajdzie się światowe prawykonanie Et... dedykowanego wykonawcom, którego tekst pochodzi z dwudziestego rozdziału Apokalipsy św. Jana.

Prorocze i apokaliptyczne wizje tekstu ewangelisty domagają się użycia krańcowych środków muzycznych. I tak też uczyniłem. W całej partyturze występuje podział na 12 głosów, a w chwilach kulminacji tych głosów jest aż 24 – pisze Edward Pałłasz, który będzie gościem honorowym gdańskiego koncertu.

W programie znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Pastor et Magister, De Beata Virgine Maria Claromontana, Trzy pieśni żałobne (Jeszcześ, mamuliczko, Psalm snu naszego, Epitafium), Naucz mnie, Panie.

Wydarzenie wpisuje się w praktykę organizowania przez Polski Chór Kameralny monograficznych koncertów twórców polskich, jak Krzysztof Penderecki czy Romuald Twardowski, a także zagranicznych, m.in. Heinrich Poos.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Koncert Pasyjny na Kamionku

Sinfonia VarsoviaW czwartek 17 marca o godz. 19:00 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku odbędzie się koncert pasyjny z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Wystąpią Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek (sopran) i Wanda Franek (alt) z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się dzieła sprzyjające kontemplacji i modlitwie. Wstęp na koncert jest wolny.

W pierwszej części koncertu artyści wykonają Jasności promieniste – małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową skomponowane przez Mikołaja Góreckiego, syna słynnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Dzieło powstało w 2012 roku na zamówienie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W tym czteroczęściowym utworze pojawiają się fragmenty poezji Czesława Miłosza: wierszy A jeżeli, Ogrodnik, a w części kulminacyjnej – tytułowe Jasności promieniste. Partię solową zaśpiewa sopranistka Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek.

Jednym z częściej wykonywanych utworów muzycznych w okresie Wielkiego Postu jest Stabat Mater Pergolesiego, które zabrzmi w drugiej części koncertu. Stabat Mater przedstawia mękę i śmierć Chrystusa z perspektywy stojącej pod krzyżem Matki Boskiej. Średniowieczna sekwencja wprowadzona przez Kościół Katolicki: Stabat Mater dolorosa, była wielokrotnie opracowywana muzycznie. Najsłynniejszym jest właśnie to, które w 1736 roku skomponował Giovanni Batista Pergolesi, włoski kompozytor, skrzypek i organista epoki baroku. Pergolesi pisał Stabat Mater, swój ostatni w pełni ukończony utwór, przebywając w zakonie franciszkanów w Pozzuoli. Kilka miesięcy później, po nawrocie gruźlicy kompozytor zmarł przedwcześnie, mając jedynie 26 lat.

Utwór przeznaczony jest na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i basso continuo. Podczas koncertu w Kościele na Kamionku partie solowe zaśpiewają Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek i Wanda Franek, a towarzyszyć im będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Wojciecha Rodka.

Patroni Medialni: TVP3 Warszawa, Radio Warszawa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-03-17-koncert-pasyjny-na-kamionku.html

Muzyka orientu w łódzkiej Akademii Muzycznej

Abu HassanAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na polską prapremierę opery komicznej Abu Hassan Carla Marii von Webera, która odbędzie się 5 marca 2016 roku. Kolejne spektakle w reżyserii Hanny Chojnackiej zaplanowano w dniach 6-9 marca 2016 – wszystkie w polskiej wersji językowej. Wykonawcami opery będą studenci Akademii Muzycznej w Łodzi: soliści, Chór i Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marcina Wolniewskiego.

Abu Hassan – perełka sceny komicznej skomponowana przez Webera w 1811 roku stała się pierwszym operowym sukcesem kompozytorskim autora Wolnego strzelca. Opera została napisana do libretta Franza Karla Hiemera, opartego na wątkach zaczerpniętych z Baśni tysiąca i jednej nocy. Opowiada historię Abu Hassana i jego żony Fatimy, którzy – chcąc podstępem zdobyć środki na spłatę długu – pozorują własną śmierć. Seria zabawnych scen przypieczętowana zmartwychwstaniem małżonków oprawiona została przez Webera błyskotliwą muzyką, z modnymi wówczas tureckimi motywami.

Więcej na temat dzieła można będzie usłyszeć pierwszego dnia konferencji w ramach międzynarodowego projektu„OM: Orient w muzyce – Muzyka Orientu”, który zostanie zrealizowany w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-12 marca 2016 roku. Na program imprezy składa się seria wydarzeń artystycznych i naukowych przedstawiających wpływ tradycji Wschodu i przenikanie Orientu do muzyki Zachodu na przestrzeni wieków.

Zaplanowano m.in. instalację dźwiękową Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej, koncert kapeli janczarskiej, koncert liryki wokalnej XIX i XX wieku Arabia felix, a także występ Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej z wykonaniem Les Indes Galantes Jeana-Philippe’a Rameau. W ramach finałowego Dnia japońskiego odbędą się natomiast prezentacje tradycyjnych instrumentów, koncerty, wykłady oraz pokaz dramatu Noh (prezentacja na DVD). Część wykładowa projektu to 2-dniowa międzynarodowa konferencja naukowa z udziałem 25 muzykologów z Chin, Łotwy, Turcji, Iranu, Tajlandii, Rosji, Rumunii, Japonii, Izraela oraz Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl  

Prawykonanie III Nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego

Koncerty Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w Katowicach1 i 2 marca 2016 roku w ramach koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza odbędzie się prawykonanie kompozycji nagrodzonej III miejscem w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zabrzmi String of Pearls amerykańskiego kompozytora Jonathana Posthumy (ur. 1989). Sam twórca opisał swoją kompozycję w następujący sposób:

Fili de Perle (Sznury pereł) to utwór wyrażający muzyczną witalność, płynność, puls i kolor, nawet w najściślej kontrolowanych wymiarach harmonicznych i rytmicznych. Kompozycja otwiera świat różnorodnych i wieloaspektowych gestów, wzajemnie powiązanych za pomocą harmonii i formy. Muzyka jest tańcem powtarzających się rytmów i kolorów. Jeśli chodzi o rytmikę, organizuje ją połączenie pulsacji na 3 i na 2 (metrum 3/8 i 4/8) oraz synkopy, które z tego połączenia wynikają. Podstawą harmoniczną są trzy współbrzmienia powstałe przez nałożenie tercji. Ich kombinacje umożliwiają ruch skalarny przypominający skalę oktatoniczną (często nazywaną „sznurem pereł”).

Podczas koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej zabrzmi także Koncert fotepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Aleksandry Świgut oraz IV Symfonia d-moll op. 13 Antonína Dvořáka.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji Akademii Muzycznej w Katowicach (tel. 32 77 92 100).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Prawykonanie III Nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. K. Szymanowskiego

Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec w Toruniu

II Międzynarodowy Festiwal SkrzypiecII Międzynarodowy Festiwal Skrzypiec odbędzie się w dniach 14-28 lutego w Toruniu. Będzie to wydarzenie złożone z koncertów i recitali wybitnych skrzypków, a także konkursów, wystaw, seansów filmowych oraz pokazów lutniczych. Najważniejszą częścią festiwalu będzie odbywający się co 3 lata Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy. Honorowym Prezydentem Konkursu jest Maestro Prof. Krzysztof Penderecki.

Inauguracja festiwalu odbędzie się 14 lutego 2016 roku w nowej sali koncertowej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej – CKK Jordanki. Do udziału w koncercie zaproszono laureatkę I nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego – Soyoung Yoon, która wykona Koncert skrzypcowy Jeana Sibeliusa. W programie znajdzie się ponadto Uwertura „Egmont” Ludwiga van Beethovena oraz Uwertura-fantazja b-moll „Romeo i Julia”  Piotra Czajkowskiego. W kolejnych koncertach festiwalowych wezmą udział wybitni artyści, m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Jakub Jakowicz oraz Anna Maria Staśkiewicz.

19 lutego 2016 roku do Torunia po raz kolejny zjadą młodzi wirtuozi skrzypiec z całego świata, aby wziąc udział w IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypiec. Inicjatorem i pomysłodawcą konkursu, który obywa się od 2007 roku, jest Michał E. Staśkiewicz. Z blisko stu zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu zakwalifikowano 24 uczestników, m.in. z Japonii, Francji, Rosji, Polski czy Korei Południowej. W drugim etapie, do którego wybranych zostanie 12 osób, będzie można usłyszeć recitale wypełnione muzyką z akompaniamentem oraz obowiązkowe wykonanie utworu napisanego w XX wieku przez polskiego kompozytora. Finałowa szóstka zagra już z orkiestrą jeden z pięciu najpopularniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze muzycznej. Jury pod przewodnictwem prof. Konstantego Andrzeja Kulki wyłoni sześciu finalistów, z których trzech otrzyma tytuł laureata, a kolejni trzej wyróżnienia. Wszyscy uczestnicy będą mieli także szanse na nagrody pozaregulaminowe, ufundowane przez instytucje polskie i zagraniczne.

W ramach Festiwalu odbędzie się również II Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski oraz Konkurs na Recenzję Muzyczną. Jury Konkursu Kompozytorskiego spośród nadesłanych partytur jednoczęściowego utworu na skrzypce i orkiestrę smyczkową wybierze i nagrodzi trzy kompozycje. Konkurs na recenzję ma na celu zachęcenie uczestników do pogłębiania wiedzy muzycznej i bardziej świadomego odbioru muzyki. Chętni będą mieli możliwość udziału w warsztatach przygotowujących do wzięcia udziału w konkursie. Przeprowadzone będą także wykłady oraz pokazy lutnicze.

Dla fanów kina przygotowano projekcje filmów o tematyce muzycznej (Kwartet, Paganini: Uczeń diabła, Purpurowe skrzypce). Dla młodszych odbiorców Teatr Impresaryjny Afisz przedstawi spektakl Janko Muzykant. Podczas Festiwalu nie zabraknie również połączenia dowcipu z muzyką. Mistrzami w tej dziedzinie są muzycy z Grupy MoCarta, którzy będą mieli okazję zaprezentować się przed publicznością czwartego dnia Festiwalu w trakcie koncertu Ale Czad!, czyli podróże Grupy MoCarta.

Więcej informacji – na stronie: www.violintorun.tos.art.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 

Uczniowie POSM w Krakowie w cyklu „Music +”

Music +Kolejny koncert z cyklu „Music +”, który organizowany jest przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18), odbędzie się w środę 24 lutego 2016 roku o godz. 19.00. Wystąpią uczniowie Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Krakowie.

Wśród wykonywanych utworów znajdą się m.in.: Etiuda – Obraz g-moll op.33 Siergieja Rachmaninowa, Recitativo i Scherzo-Caprice na skrzypce solo op. 6 Fritza Kreislera, Allegro Barbaro Beli Bartóka oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 cz. I Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Uczniowie POSM w Krakowie w cyklu „Music +”

Nowy klip Meccore String Quartet

Meccore String Quartet: Szymanowski & DebussyW styczniu 2016 roku ukazał się teledysk promujący najnowszy album zespołu Meccore String Quartet: Szymanowski & Debussy, na którym znalazły się oba przełomowe kwartety Karola Szymanowskiego oraz uwodzicielski kwartet Claude'a Debussy’ego.

Charakter kompozycji sprowokował wielowymiarowe odczytanie, któremu brak słów i jasno zakodowanych znaczeń dodaje tylko aktualności i intuicyjnego przekazu. Dzięki choreografii stworzonej przez Izabelę Szostak, energetyzujące nagranie przemawia do słuchacza-widza z jeszcze większą intensywnością.

Utworzony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najwybitniejszych polskich kwartetów smyczkowych. Ma na koncie wiele nagród polskich i międzynarodowych. Zespół kształcił się m.in. w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz w mistrzowskiej klasie kameralistyki Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów z całego świata. Ważnym wydarzeniem w życiu artystycznym zespołu było uczestniczenie w kursie interpretacji muzyki Ludwiga van Beethovena prowadzonym przez Alfreda Brendla. Artyści występowali w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu, Madrycie czy Berlinie. W 2011 roku kwartet otrzymał nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna m.in. za śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów. Artyści organizują także Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi i rozwijają działalność charytatywną.

ZOBACZ KLIP: www.youtube.com/watch?v=7sso7y3Uesg  

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Towarzystwo Informacji Muzycznej.

2. edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA

KROPKA - Konkurs Polskich Krytyków MuzycznychFundacja MEAKULTURA zaprasza do udziału w drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Nabór zgłoszeń potrwa do 22 lutego 2016 roku.

Dużo mówi się o tym, że w nowoczesnych mediach nie ma miejsca na krytykę muzyczną, organizatorzy jednak wierzą, iż jest ona wciąż potrzebna i spełnia się w słuchaniu, pisaniu, czytaniu – w żywych praktykach. Zamiast formułować definicje krytyki woleliby widzieć ją w działaniu i na tej podstawie wnioskować o roli, jaką wyznacza jej współczesność. Okazję ku temu stwarza konkurs przeznaczony dla krytyków – rywalizacja, która pozwoli zebrać wartościowe teksty w jednym miejscu, by wyłonić spośród nich te najlepsze.

W konkursie mogą wziąć udział nie tylko autorzy działający w kraju, ale także ci, którzy piszą o muzyce polskiej za granicą. Krytykę można dziś wywodzić zarówno z akademickich czasopism, jak i z Internetu, zinów bądź tygodników opinii. Przyjmuje najróżniejsze formy (recenzja, esej, felieton, wpis na blogu). Dotyczy rozmaitych gatunków i stylów muzycznych. Krytyka, która poszukiwana jest w konkursie, oferuje wnikliwy kontakt z muzyką, o której traktuje, oraz z czytelnikiem, do którego jest kierowana. Gdzieś pomiędzy nimi znajduje się tekst – medium, którego opanowanie pozwala ocenić poziom umiejętności, wiedzy i zaangażowania krytyka.

A zatem krytyka krytyki? Oczywiście. Krytyk poświęca się muzyce, a organizatorzy chcą jego pracę (d)ocenić i promować przez usytuowanie jej wśród najistotniejszych elementów dzisiejszej rzeczywistości – tych, które pozwalają nam się w niej orientować i aktywnie w niej uczestniczyć. KROPKA to konkurs, który – wbrew nazwie – nie ma nic wspólnego z zakańczaniem. Współzawodnictwo ma ukazać krytykę jako proces, pracę w centrum i na peryferiach, podejmowaną przez autorów młodych, rozwijających się, oraz tych, którzy zdobyli już w tej sferze doświadczenie. Integracja środowiska oraz zaprezentowanie go publiczności jest głównym zamiarem konkursu.

Teksty należy wysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: Nagroda Główna, Wyróżnienie dla debiutanta / Wyróżnienie dla blogera, Nagroda Specjalna. W tym roku przewidziane są także: Nagroda Indywidualna Piotra Metza, Nagroda Redaktora Naczelnego PWM oraz Nagroda Fundacji MEAKULTURA Ogłoszenie wyników nastąpi 15 kwietnia 2016 roku. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 12 maja 2016 roku w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.

Więcej informacji znajduje się na stronie: www.fundacjameakultura.pl/kropka

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Pieśni, piosenki, wiersze czyli „Śpiewnik miłosny”

Śpiewnik miłosnyW przeddzień wspomnienia świętego Walentego, który jest patronem zakochanych, Polski Chór Kameralny zaprasza gdańską publiczność na przygotowane przez Macieja Małeckiego i Annę Seniuk widowisko słowno-muzyczne, na które składają się pieśni i piosenki napisane przez kompozytora. Koncert zatytułowany Śpiewnik miłosny odbędzie się w sobotę 13 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w Sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35).

Miłość. Chyba nie ma w sztuce, bez względu na jej dziedzinę, tematu, który byłby wykorzystywany przez artystów częściej i chętniej. Kiedy jednak przyjrzymy się muzyce chóralnej, powyższe twierdzenie przestaje być tak zupełnie oczywiste. Okazuje się jednak, że pośród utworów sakralnych (które nota bene często mówią o miłości, ale do Boga czy Matki Boskiej) czy patriotycznych można znaleźć przykłady twórczości opisującej w fakturze chóralnej także miłość w tym bardziej ludzkim wymiarze – jako coś, czego pragniemy i czego szukamy na co dzień. Zawarta w Śpiewniku miłosnym muzyczna wizja miłości według Macieja Małeckiego obejmuje pieśni i piosenki zaaranżowane na chór oraz wiersze polskich poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wyboru poezji dokonała Anna Seniuk, która sprawuje pieczę nad całością przedstawienia.

Sam kompozytor tak mówi o swoim dziele: „Najpierw Polski Chór Kameralny cudownie wykonał moją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie. To obudziło we mnie pragnienie współpracy z tym zespołem i zainspirowało do dopisania kolejnych pieśni do wcześniej już skomponowanych. Tak powstały Pieśni miłosne ze słowami Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Gdański chór parokrotnie już je wykonywał. A potem w czasie rozmów z Janem Łukaszewskim zrodziła się myśl stworzenia większego programu koncertowego. I oto rezultat – Śpiewnik miłosny, na który składają się wspomniane wyżej Pieśni Tetmajerowskie, dwa utwory bez słów oraz moje pieśni i piosenki w większości ze sztuk teatralnych. Śpiewnik miał swą premierę w 2003 roku. Pracowałem wówczas intensywnie przez całe lato i połowę jesieni, aby dokonać transkrypcji tych piosenek na chór a cappella, co okazało się zajęciem piekielnie trudnym.” 

Patronad medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Oratorium „Peregrinus” w Gromniku i Ciężkowicach

Oratorium PeregrinusChór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach 6 i 7 lutego 2016 roku po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Po trzech cieszących się dużym zainteresowaniem koncertach, które odbyły się w Porąbce Uszewskiej, Zakliczynie i Lusławicach, utwór zabrzmi w Gromniku oraz w Ciężkowicach w województwie małopolskim.

Koncerty odbędą się 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej w Gromniku oraz 7 lutego 2016 roku o godz. 16.30 wparafii pw. Pana Jezusa Miłosiernego i św. Andrzeja Apostoła w Ciężkowicach. Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Gromnik i Gmina Ciężkowice.

Zobaczprofil FB

Relacja LIVE z koncertu w Lusławicach: YouTube

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Michaił Jurowski z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Warszawie

Emocjonalizm i potęga patosuWyjątkowo zapowiada się specjalny koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 11 lutego 2016 roku w Filharmonii Narodowej. Jego bohaterem będzie jeden z czołowych europejskich dyrygentów – Michaił Jurowski. Maestro pokieruje Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus po raz pierwszy. Będzie to także pierwszy koncert słynnego Rosjanina na deskach Filharmonii Narodowej.

Pochodzący z muzycznej rodziny dyrygent dorastał wśród tak wielkich artystów jak Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Pavel Kogan, Emil Gilels oraz Aram Chaczaturian. Bliskim przyjacielem rodziny Jurowskich był Dymitr Szostakowicz, z którymMichaił miał okazję grywać na fortepianie utwory na cztery ręce. Nic więc dziwnego, że Maestro Jurowski uznawany jest dziś za jednego z czołowych interpretatorów muzyki Szostakowicza. W 2012 roku dyrygent został uhonorowany trzecią Międzynarodową Nagrodą im. Szostakowicza przyznawaną przez Fundację im. Szostakowicza w Gohrisch.

W swojej karierze Maestro Jurowski z powodzeniem łączy dyrygowanie orkiestrami filharmonicznymi i operowymi. Pracował z najbardziej liczącymi się orkiestrami w Europie i na świecie, m.in. z Teatru Bolszoj, Komische Oper Berlin, WDR Rundfunkorchester w Kolonii, Opery w Lipsku, z Orkiestrą Symfoniczną Radia Berlin, Orkiestrą Gewandhaus w Lipsku, Filharmonii Drezdeńskiej i Staatskapelle Dresden, Orkiestrą Filharmoniczną w Oslo, Orkiestrą Symfoniczną w São Paulo i Orkiestrą Symfoniczną Stavanger.

Maestro Jurowski zadyryguje w Warszawie IX Symfonią d-moll Antona Brucknera oraz II Koncertem fortepianowym Sergiusza Rachmaninowa, którego solistą będzie wybitny pianista Konrad Skolarski. Jak powiedział prof. Peter Feuchtwanger: „Kiedy słucham gry Konrada Skolarskiego to, co przychodzi mi na myśl, to złota era pianistyki”.

Bilety na koncert dostępne na www.filharmonia.pl, www.bilety24.pl oraz w kasach Filharmonii Narodowej (od poniedziałku do soboty, w godzinach 10.00-14.00 oraz 15.00-19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: Michaił Jurowski z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Warszawie

Inauguracja kampanii Save the Music Fundacji MEAKULTURA

Save the Music27 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie ( ul. Fredry 8) odbędzie się konferencja prasowa, a jednocześnie inauguracja kampanii społecznej Save the Music. Jej celem jest wspieranie dobrej muzyki przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych.

Organizatorzy pragną przybliżyć sylwetki genialnych artystów, a także promować wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. Działania z tym związane odbywać się będą na wielu płaszczyznach – od tworzenia prac artystycznych, kolekcji ubrań, poprzez publikowanie artykułów, aż po organizację imprez kulturalnych. W ramach kampanii odbędzie się szereg wydarzeń takich jak: wernisaże, koncerty, pokazy mody. Kupując unikatowe ubrania, będzie można wesprzeć działania Fundacji MEAKULTURA.

W pierwszej odsłonie kampanii zostaną zaprezentowane ubrania projektu Kingi Król z charakterystycznymi grafikami autorstwa Maxa Skorwidera. W kolekcji nie zabraknie wizerunków artystów doskonale nam znanych: Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena czy Franka Sinatry, a także tych, których warto pamiętać: Astora Piazzolli, Sida Viciousa czy Enrica Caruso.

Niewątpliwą atrakcją konferencji, oprócz premierowej kolekcji, będzie wystawa plakatów Maxa Skorwidera zatytułowana Muzyka wiodąca lud na barykady. Autor stworzył serię grafik zadedykowanych słynnym muzykom doby PRL-u i ich utworom, a także artystycznym wydarzeniom tamtych czasów. Tym samym Save the Music oddaje swoisty hołd twórcom, którzy wywarli wpływ na rozwój kultury muzycznej w Polsce okresu komunizmu, kiedy kreatywność i bunt stanowiły istotny język ekspresji.

Kampania Save the Music kierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi oraz do wszystkich miłośników muzyki, mody, sztuk wizualnych. Jej edukacyjny aspekt ma szansę odcisnąć swój ślad w sposobie myślenia o kulturze muzycznej. Akcje wspierają znani przedstawiciele świata kultury i sztuki, którzy zgodzili się być jej Ambasadorami.

Oficjalna strona kampanii: www.savethemusic.eu

Patronat medialny nad kampanią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

XI Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

XI Forum Pianistyczne Bieszczady bez granicMiędzy 7 a 12 lutego 2016 roku w Sanoku po raz jedenasty odbędzię się Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”, którego organizatorem jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” (MFP) to święto muzyki rozbrzmiewającej co rok na przełomie stycznia i lutego w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. To czas, w którym Sanok staje się Stolicą Kultury Europy, goszcząc każdorazowo od 150 do 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Tematem przewodnim XI MFP będzie 3xB czyli Bach, Beethoven, Brahms. Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

Część projektu MFP „Bieszczady bez granic” stanowi Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz", który odbędzie się w Sanoku po raz siódmy. Konkurs skierowany jest do pianistów urodzonych w roku 2003 lub później, a jego celem jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju uczniów szkół muzycznych I stopnia. Równolegle nauczyciele polskich szkół muzycznych I i II stopnia oraz asystenci i adiunkci wyższych uczelni będa mieli okazję wziąć udział w V Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej (MSFP), która ma na celu doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.interpiano.pl

Patronad medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Oratorium „Peregrinus” w Lusławicach

Oratorium PeregrinusW piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna wykonają oratorium Peregrinus autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Oratorium jako utwór pokrewny operze jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych. Już sama forma oratorium determinuje swój kontekst dramaturgiczny, której archetypem przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa. Zarówno tekst, jak i muzyka Oratorium Peregrinus, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują do aktualnych, jak i ponad czasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu Maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia – mówi kompozytor dzieła, Dariusz Swoszowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Czchów i Gmina Zakliczyn.

Zobaczprofil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.