Polmic - FB


patronaty

Barokowa "Warsaw Camerata à la carte!"

Barokowa "Warsaw Camerata à la carte!"Publiczność wybrała błyskotliwe dzieła J. S. Bacha, A. Vivaldiego i G. F. Telemanna muzykę barokową na program kolejnego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016”, który odbędzie się w niedzielę, 30 listopada 2014 roku o godz. 16:00 w Kościele Matki Bożej z Lourdes w Warszawie (ul. Wileńska 69).

Tym razem melomani wybrali: Koncert na 2 wiolonczele g-moll RV 531 Antonio Vivaldiego, 6 Koncert Brandenburski B-dur BWV 1051 Johanna Sebastiana Bacha oraz Suitę „Don Kichote” TWV 55: G10 i Suitę „La Lyra” TWV 55: Es3 Georga Philippa Telemanna. Te piękne kompozycje wykona wyjątkowe grono solistów: Michał Styczyński – altówka, Wojciech Walczak – altówka, Jerzy Wołochowicz – wiolonczela i Michał Zieliński – wiolonczela wraz z orkiestrą Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte.

Po muzycznej uczcie odbędzie się tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Wstęp jest wolny.

Na stronie www.warsawcamerata.pl wkrótce rusza głosowanie na program następnego koncertu, który odbędzie się 26 grudnia br. Zapraszamy do wyboru kolejnych kompozycji.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLIN

Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLINW niedzielę, 16 listopada 2014 roku w Audytorium Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Koncert otworzy Nokturn Jerzego Fitelberga skomponowany w 1944 roku. Po nim nastąpi prawykonanie III Symfonii „Symmetrical Visions” Bartosza Kowalskiego – kompozycji powstałej w latach 2013-2014. Ostatnim punktem programu będzie Sinfonia Votiva (no. 8) Andrzeja Panufnika (1981, rev. 1984). Jej wykonanie to element projektu „Wielcy Kompozytorzy. Polsko-żydowska kultura muzyczna a dziedzictwo europejskie”, którego celem jest prezentacja muzyki znakomitych europejskich kompozytorów pochodzenia polsko-żydowskiego.

Symmetrical Visions Bartosza Kowalskiego to utwór napisany w latach 2013-2014 roku na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu Zamówienia Kompozytorskie realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Czytaj więcej: Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka w Muzeum POLIN

Prawykonanie utworu Szymona Godziemba-Trytka na 40-lecie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Szymona Godziemba-Trytek - Etnos16 listopada 2014 roku godz. 18.00 w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się koncert monograficzny Szymona Godziemba-Trytka, podczas którego prawykonany zostanie utwór Etnos na chór, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję.

Kompozycja Etnos została zamówiona przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy z okazji obchodów 40-lecia jej istnienia. Utwór jest swego rodzaju hybrydą gatunków muzycznych łączącą klasyczną muzykę współczesną (stanowiącą główny nurt twórczości kompozytora) z polską muzyką folklorystyczną. Zabieg ten ma na celu dowartościowanie roli tzw. muzyki ludu (folkloru) - elementu tkwiącego u podstaw każdej kultury. W warstwie słownej kompozycja wykorzystuje zabytki literackie polskiego okresu średniowieczaoraz rodzime teksty ludowe. Kompozytor poprzez włączenie folkloru do działań związanych z kształtowaniem muzyki nowej,poszukuje dla niego nowego kontekstu oraz konfrontuje ze współczesnym odbiorcą, poszukując medium do wspólnego dialogu.

- Szczerze wyznaję, iż polski folklor wywołuje we mnie wzruszenie oraz poczucie tęsknoty. Przeniesienie go na grunt własnego języka muzycznego stało się zarówno wyzwaniem stricte kompozytorskim, jak również osobistym zbliżeniem do tychże poruszeń – podkreśla Szymon Godziemba-Trytek.

Wystąpią: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Helena Bregar – głos, Michał Szymanowski – fortepian, Tomasz Drozdek – instrumenty etniczne, Janusz Stanecki – dyrygent i Szymon Wyrzykowski – dyrygent. W programie kompozycje Szymona Godziemba-Trytka: O vosomnes, Miserere mei Deus, miserere mei, Mała suita kaszubska i Etnos (prawykonanie).

Koncert będzie również transmitowany online na stronie internetowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: www.amuz.bydgoszcz.pl

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz miasta Bydgoszczy.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - FINAŁ

Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami - Maciej ŻółtowskiJak wydobywa się dźwięk z orientalnych instrumentów takich jak gu-zheng, czy morin-huur? Czy orkiestra jest jedynym instrumentem Europy i co w antyku dała muzyce globalizacja? O tym w niedzielę, 16 listopada 2014 roku opowie Maciej Żółtowski podczas ostatniej rozmowy czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”. Spotkanie, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106 w Warszawie.

Dotychczasowe rozmowy o muzyce współczesnej poruszyły wiele ciekawych i niekiedy frapujących tematów, jak również były znakomitą okazją do zapoznania się z interesującymi kompozycjami i ich twórcami. Tak będzie również i tym razem.

Gość spotkania Maciej Żółtowski (ur. w 1971 roku) - kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 roku kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - FINAŁ

Muzyka u Źródeł - magia muzyki i miejsca

6. Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”5 listopada 2014 roku rozpocznie się w Bydgoszczy szósta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł” - imprezy, która dzięki swojej wyjątkowej formule zyskała stałe grono sympatyków. Program festiwalu jak zwykle zapowiada się niezwykle różnorodnie.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki na najwyższym poziomie, przedstawienie jej atrakcyjnego i wielobarwnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowymgościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki.

Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią znakomici artyści: Krzysztof Jakowicz, Atom String Quartet, The New Warsaw Trio oraz Aga Zaryan z trio jazzowym. Gospodarz festiwalu - zespół Barock Quartet - wystąpi wraz z towarzyszącymi muzykami w monograficznym koncercie, poświęconym twórczości Andrzeja Panufnika (współfinansowanym w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje”). Nowością w trakcie festiwalu będzie spektakl teatralny - monodram Bal u Salomona, na podstawie tekstu K. I. Gałczyńskiego, w wykonaniu Andrzeja Pieczyńskiego. Muzykę skomponowaną do spektaklu przez Roberta Kanaana zagra Barock Quartet.

Wieczory z muzyką kameralną w klimatycznych wnętrzach hali wodociągowej co roku przyciągają szerokie grono sympatyków. Dla publiczności jest to wyjątkowa okazja do spotkania ze znakomitymi muzykami występującymi w najznamienitszych salach koncertowych.

Bilety na wszystkie koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym Ticketpro.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem

Sinfonia Iuventus zagra z Michałem Maciaszczykiem9 listopada 2014 roku o godzinie 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus z udziałem skrzypka Michała Maciaszczyka.

Maestro Michał Maciaszczyk mieszka na stałe w Wiedniu, z którym to miastem wiąże się całe jego dojrzałe życie artystyczne. W 1998 roku wygrał konkurs na koncertmistrza Wiener Kammerorchester, a rok później rozpoczął pracę w Wiener Philharmoniker i Staatsoper Wien, gdzie współpracował z największymi sławami świata muzyki, jak: Nicolaus Harnoncourt, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Daniel Barenboim i in. Przez wiele lat był koncertmistrzem Secession Players Wien oraz Wiener Kammer Ensembles. Zarówno krytycy, jak i publiczność cenią w Michale Maciaszczyku jego emocjonalizm, nieskazitelną perfekcję gry, a także wyjątkową barwę dźwięku.

Podczas koncertu na Zamku Królewskim Michał Maciaszczyk zaprezentuje się nie tylko jako solista w koncercie skrzypcowym Mozarta, ale także, jako dyrygent. Podczas koncertu będzie można usłyszeć: Symfonię nr 88 G-dur Haydna, Koncert skrzypcowy A-dur K.219 Mozarta oraz VI Symfonię C-dur D.589 Schuberta.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Jubileuszowy Mózg Festival - w Warszawie i Bydgoszczy

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ 2014 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival“ to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę.

Do udziału w festiwalu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. Nieodzownym elementem festiwalu jest udział artystów lokalnych, spełniających powyższe założenia.
Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. 
Festiwal posiada otwartą formułę stylistyczną. Wykładnikiem w doborze artystów są: autentyczność prezentowanej sztuki (działania autorskie) oraz najwyższy poziom wykonawczy.

Mając w pamięci słowa profesora Bogusława Schaeffera, jednego z największych współczesnych kompozytorów polskich, iż tradycję należy szanować, ale pamiętać trzeba, iż tradycję tworzymy także tu i teraz, organizatorzy jako cel stawiają sobie dobierać artystów w taki sposób, aby prezentować sztukę autorską i nowatorską, z poszanowaniem najważniejszych osiągnięć czasu, który minął.

10. edycja Festiwalu będzie miała dwie odsłony: 6 listopada 2014 roku odbywać się będzie w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a 7 i 8 listopada 2014 roku to Bydgoszcz, gdzie po raz pierwszy główne koncerty zaplanowano w Pomorskim Domu Sztuki (przy ul. Gdańskiej 20).

Festiwalowi towarzyszyć będą warsztaty, pokazy filmowe oraz wieczory muzyki improwiowanej, które odbywać się będą w Akademii Muzycznej oraz w klubie “Mozg”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald TwardowskiMuzyka i zaskakujące owoce zbieractwa. Wielo-podróże, ich dal, głębia i czas. Dwie Europy, czyli o tym czego nie słuchał hrabia. O tym wszystkim opowie charyzmatyczny kompozytor Romuald Twardowski. Kolejne spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 8 listopada 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (w Auli nr 106).

Romuald Twardowski (ur. w 1930 r.) studiował grę na fortepianie i kompozycję w Wilnie i w Warszawie. W 1963 i 1966 roku studiował chorał gregoriański i polifonię średniowiecza pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od 1971 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W jego twórczości istotną rolę odgrywa nurt muzyki religijnej. Często też nawiązuje do prawosławia, łącząc w sobie pierwiastki nowoczesności i odmiennych tradycji wschodniej i zachodniej Europy.

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Romuald Twardowski

Gdański Koncert Prawykonań 2014

Gdański Koncert Prawykonań 2014Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na Gdański Koncert Prawykonań, który odbędzie się 8 listopada 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Auditorium Musicum Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. W programie trzy premiery utworów: Etheria Zbigniewa Kozuba, Nimis dla 15 wykonawców Artura Kroschela i Koncertu na flet i orkiestrę Krzysztofa Olczaka.

Wystąpią: Wystąpią: Dorota Dąbrowska – flet oraz Orkiestra Sinfonietta Pomerania pod batutą Tadeusza Dixy w składzie: Anna Gadzińska – flet, Marta Różańska – obój, Łukasz Szajewski – klarnet, Mirosław Pachowicz – fagot, Michał Szczerba – róg, Piotr Kowalkowski – trąbka, Artur Borkowski – puzon, Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne, Maciej Lange – instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki – fortepian, Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce I, Paweł Kapica – skrzypce II,Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Jędrzej Kacprzyk – kontrabas.

Gdański Koncert Prawykonań ma w założeniu organizatorów stać się cykliczną imprezą, której nadrzędnym celem jest promocja muzyki współczesnej. Dzięki premierowym wykonaniom najnowszych dzieł, szerokie grono odbiorców będzie miało okazję zapoznać się z najnowszymi kierunkami muzycznego rozwoju. Ukazanie bogactwa współczesnej twórczości – poprzez konfrontację różnorodnych koncepcji kompozytorskich – przybliży melomanom pasjonujący świat nowej muzyki.

 

Czytaj więcej: Gdański Koncert Prawykonań 2014

FuturOpera - wieczór współczesnej opery kameralnej

FuturOpera Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 5 i 6 listopada 2014 roku na FuturOperę - wykonanie trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej, Dariusza Przybylskiego i Ryana Latimera.

FuturOpera to projekt zakładający wykonanie podczas jednego wieczoru trzech kameralnych oper współczesnych młodych kompozytorów: Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego - opery kryminalnej opartej na pradawnej eskimoskiej legendzie (z librettem Przemysława Fiugajskiego), Labirynt Orfeja Nikolet Burzyńskiej - opery symbolicznej opowiadającej o zmaganiach człowieka zagłębiającego się we własną świadomość, opartej na poezji Jacka Dobrowolskiego oraz Three Tall Tales Of Doctor Monsieur Facade Ryana Latimera, będąca rodzajem bajkowego intermezza. Wszystkie te dzieła łączy oryginalny język dźwiękowy oraz miejsce akcji, rozgrywające się na pograniczu jawy i snu, w wyjątkowym, hipnotycznym transie. Twórcą projektu jest dyrygent – Jarosław Praszczałek.

Projekt FuturOpera ealizowany jest w ramach programu „Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej”, skierowanego jest do młodych kreatywnych twórców, absolwentów i studentów uczelni artystycznych, którzy chcieliby uzyskać pomoc w realizacji i promocji swoich projektów artystycznych. Wykonania odbywają się na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej od 1 października do 31 grudnia 2014 roku. Zgodnie z założeniami projektu artyści zakwalifikowani do programu są wspierani podczas realizacji autorskich pomysłów w szerokim zakresie, zależnie od charakteru projektu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Uwaga! Zbiórka dodatkowych pieniędzy na projekt FuturOpera - WSPIERAJ KULTURĘ

ZOBACZ: opisy oper

Festiwal Młodych Laureatów Konkursów - po raz 24.

Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych 2014W dniach 12-26 października 2014 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty XXIV Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Wystąpią w nich młodzi artyści, którzy w ostatnim czasie zdobyli nagrody na znaczących konkursach muzycznych.

W 2014 roku dzięki programowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Wydarzenia Artystyczne” w dwóch koncertach przedstawieni zostaną laureaci prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali również młodzi artyści nagrodzeni w najważniejszych konkursach organizowanych w Polsce, jak Estrada Młodych w Słupsku, Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkurs Arii i Pieśni im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, Konkurs Gitarowy im. Edmunda Jurkowskiego w ramach "Śląskiej Jesieni Gitarowej", Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej czy Akademicki Konkurs Klawesynowy w Poznaniu.

Z młodymi laureatami zagrają: Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary, wrocławska Intercamerata pod batutą Jana Jakuba Bokuna i najmłodsi uczestnicy festiwalu - Orkiestra Kameralna Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą poprowadzi jej absolwent Jan Stańczyk.

W tegorocznym kalendarzu festiwalowym szczególne miejsce zajmują dwa koncerty zorganizowane w Studiu Koncertowym Radia Katowice w ramach ministerialnego programu "Zamówienia Kompozytorskie". W pierwszym, po raz pierwszy wykonany zostanie kwartet fletowy Angst und Vertrauen Piotra Mossa, polskiego kompozytora zamieszkałego w Paryżu, który gościć będzie w Katowicach. Na drugi, w ramach cyklu „Mamo, Tato chodźmy na koncert!”, organizatorzy zapraszają dzieci wraz z opiekunami. Będzie to premiera muzycznej bajki pt. Historia pewnej melodii, której autorem jest Kamil Pawłowski.

Czytaj więcej: Festiwal Młodych Laureatów Konkursów - po raz 24.

Warsaw Camerata à la carte!

Warsaw Camerata à la carte! Muzyczna Rezydencja 2014-2016Publiczność zdecydowała, że podczas listopadowego koncertu cyklu „Warsaw Camerata à la carte! – muzyczna rezydencja 2014-2016” zabrzmi muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Mieczysława Karłowicza i Gustawa Holsta.

Tym razem melomani wybrali: Symfonię A-dur nr 29 Mozarta, Serenadę na smyczki Karłowicza i Suitę św. Pawła Holsta. Te piękne kompozycje wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Jak zawsze podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach.

Realizowany trzeci sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym słuchacze wybierają w drodze głosowania programy wszystkich imprez.

Koncert odbędzie się w niedzielę, 2 listopada 2014 roku o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie.

Wstęp jest wolny.

 

Czytaj więcej: Warsaw Camerata à la carte!

MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Adam Sławiński

SPOTKANIE Z ADAMEM SŁAWIŃSKIMO tym co robi krawiec muzyczny, o współpracy z Agnieszką Osiecką, o jazzie, o tym jak powstawała muzyka do Chłopów, a także o tym kiedy i dlaczego herbatka Yunnan została ocenzurowana opowie kompozytor Adam Sławiński, który będzie gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”. Kolejna rozmowa czwartej serii cyklu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 25 października 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (Aula nr 106).

Adam Sławiński (ur. 1935) to jeden z najbardziej uznanych polskich kompozytorów muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Stworzył wiele utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych Listów śpiewających Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali, jak Chłopi, Komediantka i . Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki.

Czytaj więcej: MUZYKA WSPÓŁCZESNA NIE GRYZIE. Spotkania z kompozytorami [seria 4] - Adam Sławiński

Musica Vincit Omnia - jubileusz 90. urodzin Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich

Musica Vincit Omnia – Generacje XVIII polsko-amerykańskie Z okazji 90. rocznicy urodzin wybitnego dyrygenta i kompozytora Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich w dniach 25-27 października 2014 roku w Warszawie odbędzie się Tryptyk "Musica Vincit Omnia" - Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”. Wstęp wolny.

Cykl „Musica Vincit Omnia” Fundacji im. Andrzeja Markowskiego został zainicjowany w roku 1999 w Waszyngtonie. Przed niemal dziesięciu laty pojawił się we Wrocławiu. W 2014 roku zawita do Warszawy. Oba miasta wydają się równie dobrze predestynowane do roli gospodarza, gdyż zarówno Warszawa, jak też Wrocław są kluczowe dla biografii patrona festiwalu i samej fundacji – Andrzeja Markowskiego, wybitnego dyrygenta, kompozytora, organizatora życia muzycznego. „Musica Vincit Omnia” – obecnie w formie tryptyku - to zawsze niezwykle osobisty, autorski, dopracowany w detalach festiwal, kreowany przez Małgorzatę Markowską, córkę artysty. To idea, by poprzez występ wybitnych artystów uczcić pamięć patrona fundacji, a jednocześnie w proponowanym programie nawiązać do profilu działalności Andrzeja Markowskiego.

Tegoroczny Tryptyk ma wymiar szczególny, do grona jego współorganizatorów dołączyli ważni partnerzy – Smithsonian Institution, Związek Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Program II Polskiego Radia. Tryptyk wpisuje się w rozpoczynające się obchody 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich, a także w rocznicę 90. urodzin Andrzeja Markowskiego, która przypadła 22 sierpnia. Festiwal został włączony do mającego już duże tradycje cyklu koncertów „Generacje”, organizowanego przez ZKP w celu prezentacji różnych pokoleń kompozytorów polskich i niekiedy zagranicznych XX i XXI wieku. Tym razem program wypełnią utwory kompozytorów polskich oraz amerykańskich.

Steven Honigberg, Jadwiga Kotnowska, Marek Moś i Kenneth SlowikA zatem: „Generacje XVIII – polsko-amerykańskie”. Na program podwójnego jubileuszu złożą się dwa uroczyste koncerty z udziałem Stevena Honigberga (wiolonczela) i Orkiestry Kameralnej AUKSO z jej Dyrektorem Artystycznym i dyrygentem Markiem Mosiem (25 października) oraz Jadwigi Kotnowskiej (flet) i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kennetha Slowika (27 października). Ideą zasadniczą tegorocznego projeku było ukazanie wzajemnego muzycznego wpływu Europy i Stanów Zjednoczonych, stąd swoiste festiwalowe „tematy” i „reminiscencje” na wielu obszarach: przypomnienie Toccaty Bolesława Szabelskiego, wykonywanej niegdyś przez Leopolda Stokowskiego, sięgnięcie do muzyki Aarona Coplanda, Amerykanina o europejskich korzeniach, obecność utworu Tomasza Sikorskiego („najbardziej amerykańskiego z polskich kompozytorów”). Stąd również wśród zaproszonych artystów znakomity amerykański wiolonczelista Steven Honigberg (po raz pierwszy w Polsce) w Koncercie wiolonczelowym Andrzeja Panufnika, a z drugiej strony (oceanu) wybitna polska flecistka Jadwiga Kotnowska w Koncercie na flet i orkiestrę Amerykanina Lowella Liebermanna. Wieczór kompozytorów polskich (25 października) zamknie Leonard Bernstein, wieczór amerykański (27 października) otworzy Grażyna Bacewicz. W środku Tryptyku – Kenneth Slowik, dyrektor muzyczny Smithsonian Institution i jego wykład w Bibliotece Uniwersyteckiej, poświęcony Marcie Graham, słynnej amerykańskiej tancerce i jej udziałowi w powstaniu baletu Appalachian Spring Coplanda (26 października). Niezwykle cenna jest w tym kontekście obecność waszyngtońskiego Smithsonian Institution, największego na świecie kompleksu muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych (obecnie jego kolekcje obejmują ponad 137 milionów eksponatów). Wśród zbiorów znajduje się The Hall of Musical Instruments, chlubiący się m. in. instrumentami Stradivariusa. Dyrektor muzyczny Instytutu Kenneth Slowik wystąpi na festiwalu w podwójnej roli, jako dyrygent i wykładowca.

Patronat medialny nad Tryptykiem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Czytaj więcej: Musica Vincit Omnia - jubileusz 90. urodzin Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów...

Dni Muzyki Andrzeja Panufnika w Krakowie

4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik - Kraków 20144. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik trwać będą w Akademii Muzycznej w Krakowie od 19 do 26 października 2014 roku.

Andrzej Panufnik jest postacią emblematyczną dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program cyklu koncertów, poświęconych kompozytorowi w roku jubileuszu jego 100. rocznicy urodzin, opracowany został tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości.

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Poprzednie trzy edycje poświęcone były Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).

W programie czwartych Dni Muzyki, w najbardziej rozbudowanej odsłonie, znajdą się trzy koncerty orkiestrowe i koncert chóralny, a także międzynarodowa sesja naukowa pt. Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku (23-24 października).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu