Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę" 2021

OMBRusza kolejna edycja warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej organizuje od kilku lat w całej Polsce. Pierwsze warsztaty w 2021 roku odbędą się w ramach olsztyńskiego festiwalu dźwięku dla dzieci „Sonikalia” w dniach 7–9 października.

Główną ideą projektu jest popularyzacja muzyki naszych czasów oraz improwizacji wśród najmłodszych. Dzieci w wieku 3–5 oraz 6–8 lat podczas warsztatów poznają podstawy improwizacji, poznają różnorodne instrumentarium, bawią się pięknie ilustrowanymi książkami (w tym z serii „Ulica Czereśniowa” wydawnictwa Dwie Siostry) i w ten sposób łagodnie wchodzą w świat muzyki współczesnej.

Zajęcia poprowadzą znakomici artyści: harfistka Agata Galik, kontrabasistka Małgorzata Kołcz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka.

W tym roku w ramach dwóch projektów warsztaty odbędą się również w Krajence, Zakrzewie, Jastrowiu, Bielawie i Warszawie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Szczegóły na stronie organizatora festiwalu: https://sonikalia.pl/program/opowiedz-mi-bajke/ 

Premiera płyty „Andrzej Koszewski – Choral Works”, czyli jego orkiestra ludzkich głosów

DUXOd 7 października 2021 będzie dostępna w sprzedaży płyta Andrzej Koszewski – Choral Works – czwarty już krążek z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella”, realizowanego od roku 2018 przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. Płyta wydana została przez DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki.

Muzyka mistrza Koszewskiego wyróżnia się na tle współczesnej polskiej muzyki chóralnej, dlatego obecność jego twórczości w tworzonej przez Janusza Siadlaka antologii jest krokiem naturalnym, a nawet koniecznym. Szczególnie w przededniu 100. rocznicy urodzin kompozytora, w którego dorobku dominuje muzyka na chór a cappella.

Na płycie znalazł się przekrój twórczości Andrzeja Koszewskiego – 60 minut wyjątkowych doznań muzycznych, na które składają się zarówno utwory sakralne, jak i świeckie. W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej można usłyszeć kompozycję Muzyka fa-re-mi-do-si z 1960 r., poetycki Tryptyk wielkopolski, zachwycające miniatury Gry, zabawy brzmieniem w Tre pezzi oraz dedykowany Janowi Pawłowi II Angelus Domini z 1981 r. i wytrawne Trittico da messa.

Koncert promocyjny odbędzie się 18 listopada o godz. 19.00 podczas koncertu w Filharmonii Częstochowskiej.

Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/

Poznań | Z2P Stage #3: „Spatiality”

Z2PKoncert muzyki przestrzennej z cyklu Z2P Stage odbędzie się 7 października 2021 o godz. 18.00 w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym Future Labs. Odsłuch utworów będzie miał miejsce w specjalnie przystosowanej sali wyposażonej w zestaw ponad 30 głośników zapewniając dookólną projekcję dźwięku.

Tematyką trzeciej odsłony Z2P Stage będzie przestrzenność w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Wiąże się z tym wykorzystanie wielokanałowego systemu nagłośnieniowego w celu uprzestrzennienia kompozycji dźwiękowych. Prace zaprezentowane podczas wydarzenia będą podsumowaniem rezydencji artystycznych w studiu dźwięku ambisonicznego, odbywających się w przestrzeni Art & Science. W trakcie rezydencji uczestniczki oraz uczestnicy przez kilka tygodni rozwijali swoje projekty artystyczne wykorzystując do tego 24-głośnikowy system dźwiękowy. Podczas najbliższego koncertu usłszymy: Tactile thresholds II Michała Janochy, OVERRESONATED_finalversion(15) Anny Obary, Journey of The Guilty Souls Wiktorii Różyckiej, Utricularia Soil Troth i Pustynnienie Lidii Zielińskiej.

Z2P Stage to cykl koncertów oraz performance’ów realizowanych w laboratorium Art & Science w PSNC Future Labs. Założeniem Z2P Stage jest prezentowanie obok regularnych koncertów zdarzeń, w ramach których nowa technologia staje się równoprawnym instrumentem. Z2P Stage to również przestrzeń mediacji za pośrednictwem technologii, nauki oraz sztuki, której wynikiem jest eksperyment dźwiękowy, soundartowy czy performatywny.

Ze względu na nietypowe warunki tego wydarzenia liczba miejsc jest ograniczona. Rezerwacja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Wrocław | Wajnberg odkryty

NFMMieczysław Wajnberg to jeden z najbardziej intrygujących kompozytorów tworzących w ubiegłym stuleciu. Choć przyszedł na świat i dojrzewał w Warszawie, to całe dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim, gdzie zyskał sławę i uznanie. Jego fascynująca muzyka dopiero od niedawna wzbudza zainteresowanie w Polsce. Cenione artystki – śpiewaczki Aleksandra Kubas-Kruk i Anna Bernacka oraz pianistka Monika Kruk – zaprezentują wybrane pieśni tego twórcy w Narodowym Forum Muzyki 7 października 2021 o godz. 19.00.

Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny. Obejmuje sto pięćdziesiąt trzy kompozycje noszące numer opusowy, a także wiele dzieł użytkowych, napisanych z myślą o filmach, cyrkach czy na potrzeby radia. Wśród licznych symfonii, koncertów instrumentalnych czy oper specjalne miejsce zajmują pieśni na głos i fortepian. Były one dla Wajnberga przestrzenią osobistej wypowiedzi i wyrazem najgłębiej skrywanych uczuć.

W programie wrocławskiego koncertu znalazło się pięć cykli pieśni. Jeden z nich, czyli Trzy pieśni op. 22, to opracowania tekstów Adama Mickiewicza. Jednak poetą szczególnie przez Wajnberga cenionym i lubianym był Julian Tuwim. Artystki wykonają cztery cykle napisane do liryków tego poety, pochodzące z różnych etapów życia kompozytora. Będą to Stare listy op. 77, Wspomnienie op. 62, Biblia cygańska op. 57 oraz Akacje op. 4.

Koncert poświęcony pieśniom Wajnberga będzie poruszającym spotkaniem z twórczością wybitnego kompozytora.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Poznań | 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” – jesienna odsłona

ZKPJesienna odsłona jubileuszowego 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” to siedem koncertów w dniach 2–5 października 2021, które zaprezentują publiczności bogatą i różnorodną twórczość współczesnych kompozytorów – w tym także poznańskich twórców. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu.

Ze względu na pandemię tegoroczny festiwal został podzielony na dwie części. Pierwsza – koncert symfoniczny inaugurujący festiwal – z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. T. Szeligowskiego w Poznaniu pod dyrekcją Łukasza Borowicza odbył się 12 marca tego roku.

Podczas odsłony jesiennej usłyszymy kompozycje od solowych, poprzez zarówno bardziej wysublimowane, jak i klasyczne w składzie, do rozbudowanych, przeznaczonych na kilkanaście instrumentów. Festiwal – jak zawsze – będzie okazją do wysłuchania utworów powstałych zarówno w ubiegłym wieku, jak i najnowszych, autorstwa twórców uznanych w świecie oraz kompozytorów mniej rozpoznawalnych, ale równie interesujących. Zaprezentowane zostaną między innymi kompozycje Lutosławskiego, Pärta, Hosokawy, Góreckiego, Zielińskiej, Gronau-Osińskiej, Stalmierskiego, Kaszuby, Kędziory, Taborowskiej, Zdrojek-Suchodolskiej, Fabiańskiej-Jelińskiej i innych. Wśród wykonawców pojawią się: Mari Fukumoto, Gośka Isphording, Jakub Drygas, Yaroslav Shemet, Jan Bałaban, Lech Bałaban Agnieszka Bałaban, Krzysztof Sowiński, Donat Zamiara, Damian Sobkowiak, Grażyna Czerwińska, Lepos Duo, Sepia Ensemble i Moniuszko String Quartet. Koncertem o specjalnym charakterze będzie przedstawienie twórczości kompozytorów związanych z łódzką Akademią Muzyczną – Zagajewskiego, Hans, Stańczyka, Kaczorowskiego, Szczepanika, Grzeszczaka – w wykonaniu kameralistów z Łodzi. Wśród trzydziestu czterech kompozycji będzie dziesięć prawykonań!

Wstęp na koncerty jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania #poznanwspiera.

Współorganizacja: More Than One Production i Fundacja Spotkania Muzyczne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie www.wiosnamuzyczna.pl 

Poznań | V Poznańskie Koncerty Muzyki Kameralnej

ZKPFundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu wraz z Oddziałem Poznańskim Związku Kompozytorów Polskich i Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w dniach 6–7 października 2021 zaprasza na V Poznańskie Koncerty Muzyki Kameralnej poświęcone twórczości znanych kompozytorów związanych z Poznaniem w ramach popularyzacji tradycji kulturowych tego miasta.

NIMiTDodatkowym walorem koncertów organizowanych pod hasłem „Kompozytorzy są wśród nas” są także prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów w interpretacji cenionych artystów. 6 października po raz pierwszy zabrzmi Utwór Wojciecha Ziemowita Zycha na 2 flety i fortepian, który powstał w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Do udziału w koncercie jubileuszowym, dzięki wsparciu finansowemu Fundacji PZU, zostali zaproszeni fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. Udział w tegorocznej edycji Poznańskich Koncertów Muzyki Kameralnej wezmą również znakomici poznańscy muzycy: Katarzyna Stroińska-Sierant (fortepian), Jarosław Sierant (skrzypce), Jarosław Wachowiak (saksofon), Zbigniew Wrombel (kontrabas), Sławomir Tokłowicz (perkusja) oraz zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble.

6 października fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz poprowadzą ponadto warsztaty dla flecistów i kompozytorów.

Więcej informacji: https://www.facebook.com/poznanskiekoncerty 

Rusza pierwszy międzynarodowy festiwal online „Kobiety w muzyce”!

SPMKStowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje pierwszy międzynarodowy festiwal online „Kobiety w muzyce”. W programie festiwalu promującego kobiety-kompozytorki oraz ich twórczość́ znajdzie się muzyka artystek z Polski i Wielkiej Brytanii. Usłyszymy ją w dniach 4, 5, oraz 11, 12 października na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Podczas koncertów nagranych w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku zabrzmią utwory m. in. Wandy Landowskiej, Régine Wieniawski, Grażyny Bacewicz, Łucji Szablewskiej, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Roxanny Panufnik, Judith Weir, Rebecci Clarke, Elaine Hugh-Jones i Elisabeth Lutyens. Wystąpią również przede wszystkim wykonawczynie: altowiolistka Katarzyna Budnik, skrzypaczki Katarzyna Duda i Jaga Klimaszewska, pianistki Julia Kociuban, Julia Samojło i Monika Gardoń-Preinl.

Koncert transmitowany 4 października został zrealizowany przy wsparciu Guildhall School of Music and Drama w Londynie – udział w nim wzięły absolwentki GSMD: sopranistki Magdalena Molendowska, Katherine McIndoe i pianistka Julia Samojło.

Wydarzenie zostało objęte patronatami honorowymi Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, Prezydent Miasta Gdańsk Aleksandry Dulkiewicz oraz Ambasady Brytyjskiej w Warszawie.

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego. Dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk i Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa: https://spmk.com.pl/projekt/kobiety-w-muzyce-women-in-music/ 

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań: Kulenty, Stańczyk i Krzewińska

NOSPRW ramach jesiennej odsłony 9. Festiwalu Prawykonań, organizowanego co dwa lata w siedzibie NOSPR w Katowicach, 3 października 2021 o godz. 18.00 zabrzmią nowe kompozycje Hanny Kulenty, Marcina Stańczyka i Katarzyny Krzewińskiej.

Jako pierwszy w wykonaniu NOSPR pod batutą Francka Ollu oraz Matthijsa Koene (fletnia Pana) zabrzmi utwór Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną autorstwa Hanny Kulenty. „Ideę utworu Ad-Umbro (z łacińskiego: „nacieniować”, „naszkicować”, „krótko przedstawić”, „wskazać”, „naśladować”) nosiłam w sobie od ponad roku. Latem 2018 roku poznałam bowiem wirtuoza fletni Pana – Matthijsa Koene z Holandii” – wspomina genezę utworu kompozytorka. „Nigdy nie wpadłabym na pomysł napisania utworu na taki nietypowy instrument, ale po wysłuchaniu kilku koncertów Matthijsa i przekonaniu się, jakie ma on możliwości techniczne i muzyczne, zapragnęłam napisać dla niego kolejną kompozycję, opartą na mojej nowej, od kilku lat stosowanej technice, którą nazwałam „musique surrealistique”.

Premiery Live na saksofon, zespół i taśmę Marcina Stańczyka dokonają muzycy NOSPR oraz jeden z najbardziej znanych europejskich saksofonistów – prof. UMFC dr hab. Paweł Gusnar. Natomiast za live electronics będzie odpowiadać podczas koncertu Katarzyna Krzewińska – jej utwór #nofilter na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty. Inspiracją do powstania utworu była książka Nie ma Mariusza Szczygła, wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike.

Wydawcą utworów Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/9-festiwal-prawykonan-nospr-franck-ollu 

Chlewiska | IV Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier: koncert „Amor divino!”

Czas sztukiKolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier pod tytułem „Amor divino!” będzie miał miejsce w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka" 3 października 2021 o godz.15.00.

Podczas koncertu wystąpią sopranistki Katarzyna Wiwer i Julieta Gonzalez-Springer oraz zespół instrumentów dawnych Lute Duo: Anton Birula i Anna Kowalska (teorba, gitara barokowa). Artyści zaprezentują barokowe kompozycje z Hiszpanii i Meksyku takich kompozytorów, jak Antonio de Salazar, Cristóbal Galán, Santiago de Murcia i Sebastián Durón.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach cyklu koncertowego jest bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB