Polmic - FB

aktualności

Poznań | Koncert inaugurujący 54. sezon artystyczny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus

AmadeusPodczas koncertu inaugurującego 54. sezon artystyczny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus 3 października 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu premierowo zabrzmi Barocode II na trio stroikowe i smyczki Macieja Zielińskiego.

Utwór ten zaprezentuje Krakowskie Trio Stroikowe. W Barocode II pojawiają się łatwe do wychwycenia odniesienia do stylistyki muzyki barokowej. Materiał nie zawiera jednak zapożyczeń czy też cytatów z utworów z epoki, lecz jest modyfikowany za pomocą techniki montażowej i efektów, które można uzyskać np. przyśpieszając lub zwalniając materiał nagrany na płycie winylowej bądź taśmie. Kompozytor stosuje też zapętlenia, warstwowe nałożenia motywów i inne zabiegi charakterystyczne dla współczesnych technik samplingowych. To wszystko muzycy wykonują tym nie mniej bez użycia żadnych dodatkowych urządzeń.

Natomiast Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wykona Szeherezadę Mikołaja Rimskiego-Korsakowa w opracowaniu Agnieszki Duczmal i pod jej batutą.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-03-10-2021-opowiesci-szeherezady-koncert 

Sieradz | III Festiwal Muzyczny Sieradzka Jesień Organowa

Sieradzka JesieńIII Festiwal Muzyczny Sieradzka Jesień Organowa to pięć niedzielnych koncertów w dniach 3–31 października 2021, podczas których wystąpi łącznie 60 znakomitych wykonawców: zaprezentują muzykę organową, kameralną i sakralną.

Festiwal zainicjowany w roku 2017 przez Błażeja Musiałczyka, organistę, prezesa Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki, będzie miał miejsce w dwóch sieradzkich świątyniach: kościele pw. Wszystkich Świętych (Bazylika), gdzie znajdują się zabytkowe 25-głosowe organy Adolfa Homana z roku 1914, oraz w kościele pw. Najświętszego Serca Jezusowego, w którym zabrzmią 50-głosowe organy Józefa Cynara.

Spotkania festiwalowe wypełni dawna muzyka polska (Psalmy Mikołaja Gomółki), utwory młodych polskich kompozytorów z nagrodzonej „Fryderykiem” płyty Midnight Stories, a także dzieła twórców zachodnioeuropejskich. Podczas koncertu finałowego, poświęconego pamięci wszystkich, którzy przegrali nierówną walkę z pandemią, zabrzmi Requiem Maurice'a Duruflégo na chór i organy.

Zaproszenie do udziału w Festiwalu przyjęli m. in. uznawany przez krytyków za jednego z najlepszych polskich flecistów – Łukasz Długosz, organista Roman Perucki, trębacz Paweł Hulisz, Chór Music Everywhere i Zespół Wokalny Art’n’Voices – laureat nagrody „Fryderyk” 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna”.

Wstęp wolny! Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Obowiązuje reżim sanitarny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura dostępna”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/Sieradzkajesienorganowa/ 

Warszawa | Generacje XXIII i premiera utworu Krzysztofa Rau

ZKP3 października 2021 o godz. 18.00 Związek Kompozytorów Polskich, Program 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zapraszają na koncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXIII, który będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią gwiazdy polskiej muzyki: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Rafała Janiaka towarzyszyć będzie solistom – fleciście Łukaszowi Długoszowi i akordeoniście Iwo Jedyneckiemu.

Artyści wykonają dzieła znanych polskich twórców: Concertino na flet i orkiestrę kameralną (1962) Witolda Szalonka, Koncert na akordeon i orkiestrę kameralną (1987) Sławomira Kaczorowskiego, In the Shade of an Unshed Tear na orkiestrę (2016) Agaty Zubel, a także A Winged Creature na orkiestrę kameralną (1994) czeskiego kompozytora Miroslava Pudláka.

Ponadto będziemy świadkami premiery dwóch części Ten Scenes from Tobaro (2020) – najnowszego utworu młodego utalentowanego kompozytora Krzysztofa Rau, doktoranta Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr hab. Agaty Zubel-Moc i dr. Marcina Rupocińskiego. X scen z Tobaro to utwór inspirowany formą muzycznego reportażu stworzonego przez Grażynę Pstrokońską-Nawratil oraz fantastycznym światem Warhammer Fantasy. Akcja dzieła dzieje się w mieście Tobaro (będącego częścią wspomnianego wcześniej świata Warhammer), na początku tzw. Końca Czasów (fantastycznej apokalipsy, która przyniosła zagładę wszystkich istot na planecie) i obrazuje ostatnie chwile ludności zamieszkującej miasto tuż przed jego doszczętnym zniszczeniem.

Koncert dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp wolny! Wymagane jest zakrywanie nosa i ust oraz dezynfekcja dłoni przed wejściem do Studia Koncertowego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/nasze-dzialania/festiwale-koncerty/generacje 

Toruń | Koncert z okazji 110. rocznicy śmierci Gustava Mahlera

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert kameralny 2 października 2021 o godz. 18.00 w Sali Prób CKK Jordanki poświęcony będzie Gustavowi Mahlerowi.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Pieśń obok tańca jest najstarszym gatunkiem muzycznym. Wynika z korespondencji słowa poetyckiego i muzyki. Streszcza w sobie historię dziejów muzycznych od kultur pierwotnych po XXI wiek. Bohdan Pociej pisał: „Jeżeli jest w człowieku jakiś niezniszczalny pierwiastek muzyczności, to jego ziarnem jest pieśń”. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy pieśni nie tylko Gustava Mahlera, lecz także wybitnych romantyków: Johannesa Brahmsa i Stanisława Moniuszki, które zaprezentują Agata Schmidt (mezzosopran) i Bartłomiej Wezner (fortepian).

W ramach akcji „Weekend seniora z kulturą” udostępniono 20 biletów w preferencyjnej cenie 10 zł.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 

Warszawa | XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

NIFCMiędzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. XVIII Konkurs potrwa od 2 do 23 października 2021.

Obok olbrzymiej roli jaką pełni w popularyzacji muzyki Chopina, Konkurs odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Wśród 87 pianistów zakwalifikowanych do tegorocznego Konkursu głównego przez Jury Eliminacji znalazło się: 22 Chińczyków, 14 Japończyków, 16 Polaków, 7 obywateli Korei Południowej, 6 Włochów, a także reprezentanci Armenii, Chińskiego Tajpej, Kanady, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. W Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zasiądą wybitni artyści, autorytety, znakomici pedagodzy. Wybiorą tych, którzy przez kolejne dziesięciolecia będą współtworzyć kształt muzycznego świata.

Uroczysta inauguracja Konkursu Chopinowskiego zaplanowana jest na 2 października w Filharmonii Narodowej. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 3‒20 października. Zwieńczeniem będzie uroczysta gala wręczenia nagród wraz z koncertem laureatów, która będzie miała miejsce 21 października w Teatrze Wielkim ‒ Operze Narodowej. Zwycięzca Konkursu otrzyma złoty medal oraz I nagrodę w wysokości 40 000 euro.

Z myślą o miłośnikach twórczości Fryderyka Chopina i wielbicielach konkursowych zmagań Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przygotował multimedialne aplikacje: mobilną na system iOS i Andorid (obie do pobrania bezpłatnie ze strony www.chopin2020.pl) oraz aplikację SmartTV na telewizory marki Samsung.

https://chopin2020.pl/pl 

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki / 1 października 2021

RappeCzy można opisać to zjawisko w kilku zdaniach?

Dźwięki towarzyszą nam przez całe życie. Podobno ostatnim zmysłem, który zanika, jest słuch. Dlatego trzeba bardzo uważać, co mówi się w obecności człowieka, o którym sądzimy, że jest nieprzytomny i niczego z otoczenia nie rejestruje…

Ale co, jeśli później jest już tylko całkowita cisza? Jeśli nie ma opisywanej i obiecanej „harmonii sfer”? Jeśli przeżyte tu na ziemi wyobrażenia o brzmieniach doskonałych są tylko złudzeniem? Wstrząsająca rozmaitość dźwięków jest tworzywem twórczości szeroko rozumianej. Nie tylko twórczości „uczenie” artystycznej, ale również tej spontanicznej, często najprymitywniejszej.

Piękno dźwięku jest kategorią tak umowną, tak zależną od chwili, potrzeby, wyobrażenia i celu! Kojąca melodia głosu matki dla dziecka, ale i, irytujący często, płacz niemowlęcia; odgłosy zwierząt, dla zgłodniałego nawet apetyczne „pyrkotanie” potrawy w garnku czy skwierczenie bekonu na patelni; nocne, złowieszcze pohukiwanie ptaków, ale i śpiew słowika; szmer deszczu w zacisznym domu, ale i budzący grozę odgłos burzy; niesamowite dźwięki bębnów w hiszpańskich obrzędach Wielkiego Tygodnia i werble wojenne; szept, krzyk ze wszystkimi odcieniami. No i wreszcie piękno doskonałe – cudowne kompozycje, w których zanurzamy się bez reszty, chłonąc arcydzieła wszystkich epok muzycznych.

Jestem muzykiem zawodowym. Dźwięki są osnową mojego jestestwa, środkiem do wyznania nadziei, wiary i miłości. Dziękuję Stwórcy, że dał mi szansę życia w świecie sztuki, którą kocham, i która odwzajemniła moje uczucia.

Zawsze będę pamiętać i powtarzać słowa dwóch Mistrzów – Witolda Lutosławskiego, aby „za wszelką cenę szukać w życiu harmonii we wszelkich działaniach”, oraz Wojciecha Kilara: „muzyka nie może zastąpić religii”. Lutosławski nauczył mnie bycia „w służbie” muzyce i człowiekowi, a Kilar zwrócił moją świadomość ku sferom wyższym, wbrew wszelkim pokusom. Obaj przestrzegali, że Muzyka to zaborcza Pani…

Jadwiga Rappé

Lech Dzierżanowski zastępcą dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. muzycznych

NIMiTPianista, doświadczony menadżer od 1 października 2021 pokieruje Departamentem Muzyki NIMiT. Lech Dzierżanowski będzie jedną z trzech osób stojących na czele tej instytucji. Od kwietnia 2020 roku dyrektorem Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca jest Katarzyna Meissner, natomiast dr hab. Aleksandra Dziurosz prof. ucz. już od 2018 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tanecznych.

„W tym wyjątkowym dniu, który jest świętem muzyki, mam przyjemność poinformować o powołaniu pana Lecha Dzierżanowskiego na stanowisko zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, który będzie kierować Departamentem Muzyki” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Od teraz to właśnie pod jego programową ręką będą rozwijać się takie strategiczne działania muzyczne Instytutu jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej, Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” czy programy własne, m.in. Scena Muzyki Polskiej oraz Dyrygent-Rezydent”.

Nowy Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca swoją pasją do muzyki próbuje zarazić szeroką publiczność już od wielu lat. To pianista o menadżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Andrzeja Stefańskiego (1984). Był laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, występował w filharmoniach w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu i Jeleniej Górze. Nagrywał m.in. dla Polskiego Radia, TVP oraz Polskich Nagrań. Od 2019 współpracuje z naszym Instytutem przy projekcie Polski Impresariat Muzyczny. Wcześniej współpracował m.in. z Filharmonią Narodową jako kierownik Działu Promocji czy Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina pełniąc rolę dyrektora ds. promocji, dyrektora naczelnego i artystycznego oraz zastępcy dyrektora ds. artystycznych. Szereg działań i projektów stworzył z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. z: Fundacją Piąta Esencja, Fundacją Concert Spirituels, Fundacją Kultury Polskiej, Związkiem Kompozytorów Polskich, Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego. Jest współautorem wydawnictw tradycyjnych i multimedialnych poświęconych m.in. Witoldowi Lutosławskiemu, Karolowi Szymanowskiemu czy Andrzejowi Panufnikowi. Od wielu lat zajmuje się popularyzacją dorobku Romana Palestra – w tym roku nakładem PWM wydał monografię tego kompozytora. I to właśnie „za podjęcie wielu inicjatyw wydawniczych i koncertowych, które skutecznie przywracają osobę i muzykę Romana Palestra do życia muzycznego” otrzymał w tym roku Nagrodę Honorową Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.

Kraków | Światowe prawykonanie utworu Wojciecha Widłaka na święto muzyki

FKFilharmonia Krakowska zaprasza zarówno 1 października 2021 o godz. 19.30, jak i 2 października o godz. 18.00 na światowe prawykonanie Symfonii jednego dnia. In memoriam K.K. Baczyński Wojciecha Widłaka. Dzieło to wybrzmi po raz pierwszy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Kotli. Międzynarodowy Dzień Muzyki będzie zatem dla publiczności filharmonicznych koncertów momentem narodzin nowego, niesłyszanego dotąd utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozycja napisana została przez Wojciecha Widłaka, rektora krakowskiej Akademii Muzycznej, w latach 2020-2021 na zamówienie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego. Jak stwierdza sam autor „nie jest to symfonia w tradycyjnym rozumieniu, a raczej symfoniczny fresk – opowieść o młodym, zakochanym człowieku, który mimo tragicznych okoliczności zachował swój maleńki świat prywatnych, kameralnych wzruszeń, swoje mikroszczęście. (…) W utworze w symboliczny sposób przedstawiam odwieczne starcie brutalności i dysonansu z łagodnością i harmonią – nie tylko w odniesieniu do tej osoby i tamtego czasu, bo przecież i wcześniej, i dziś, świat jest rozpostarty na antypodach dramatu i szczęścia”. Zawarta w tytule utworu dedykacja pamięci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego odnosi się zarówno do inspiracji, która w bezpośredni sposób oddziałuje na wydźwięk emocjonalny utworu, ale także na zawarte w nim teksty poetyckie, podawane od pulpitów przez muzyków orkiestry.

W kontraście do nowego dzieła Wojciecha Widłaka zabrzmi muzyka do baletu-pantomimy Dariusa Milhaud Byk na dachu oraz Bolero Maurice’a Ravela.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Rusza nabór wniosków do programu „Białe plamy – muzyka i taniec” w edycji 2021 / 2022

NIMiT Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zaprasza badaczki i badaczy do odkrywania nieznanych lub słabo udokumentowanych aspektów polskiej muzyki i tańca. W tegorocznej edycji programu „Białe plamy – muzyka i taniec” ustala się priorytet badawczy związany z twórczością kręgu Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w latach 1926–1950. Termin nadsyłania aplikacji upływa 22 października 2021 roku.

„Białe plamy – muzyka i taniec” to program dla polskich i zagranicznych badaczek i badaczy, legitymujących się wyższym wykształceniem i mogących wykazać się udokumentowanym dorobkiem badawczym, który umożliwia uzyskanie środków na badania nad mało znanymi obszarami polskiej muzyki lub tańca. Badania mogą być prowadzone zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Do programu można przystąpić indywidualnie lub w zespole (maksymalnie trzyosobowym). Oczekiwanym efektem wykonanych badań są opracowania w formie pisemnej (np. praca muzykologiczna, artykuł naukowy, katalog twórczości, baza danych, rekonstrukcja utworu, opracowanie krytyczno-źródłowe itp.) z zakresu np. twórczości kompozytorskiej, działalności artystycznej, aktywności muzykologicznej, kultury muzycznej i recepcji muzyki lub tańca w Polsce oraz historii, teorii i estetyki tańca polskiego.

Budżet programu w edycji 2021 / 2022 wynosi 150 000 zł. Na prace związane z twórczością kręgu Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w latach 1926-1950 rezerwuje się 25% budżetu. Jeżeli pełna pula środków przeznaczonych na tegoroczną edycję programu nie zostanie wyczerpana, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca może w dalszym terminie ogłosić drugą turę naboru zgłoszeń.

Zgłoszenia należy przysyłać wyłącznie w wersji elektronicznej.

Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy – na stronie https://bit.ly/3uiXRDd