Polmic - FB

aktualności

Warszawa | XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

NIFCMiędzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. XVIII Konkurs potrwa od 2 do 23 października 2021.

Obok olbrzymiej roli jaką pełni w popularyzacji muzyki Chopina, Konkurs odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Wśród 87 pianistów zakwalifikowanych do tegorocznego Konkursu głównego przez Jury Eliminacji znalazło się: 22 Chińczyków, 14 Japończyków, 16 Polaków, 7 obywateli Korei Południowej, 6 Włochów, a także reprezentanci Armenii, Chińskiego Tajpej, Kanady, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. W Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zasiądą wybitni artyści, autorytety, znakomici pedagodzy. Wybiorą tych, którzy przez kolejne dziesięciolecia będą współtworzyć kształt muzycznego świata.

Uroczysta inauguracja Konkursu Chopinowskiego zaplanowana jest na 2 października w Filharmonii Narodowej. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 3‒20 października. Zwieńczeniem będzie uroczysta gala wręczenia nagród wraz z koncertem laureatów, która będzie miała miejsce 21 października w Teatrze Wielkim ‒ Operze Narodowej. Zwycięzca Konkursu otrzyma złoty medal oraz I nagrodę w wysokości 40 000 euro.

Z myślą o miłośnikach twórczości Fryderyka Chopina i wielbicielach konkursowych zmagań Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przygotował multimedialne aplikacje: mobilną na system iOS i Andorid (obie do pobrania bezpłatnie ze strony www.chopin2020.pl) oraz aplikację SmartTV na telewizory marki Samsung.

https://chopin2020.pl/pl 

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki / 1 października 2021

RappeCzy można opisać to zjawisko w kilku zdaniach?

Dźwięki towarzyszą nam przez całe życie. Podobno ostatnim zmysłem, który zanika, jest słuch. Dlatego trzeba bardzo uważać, co mówi się w obecności człowieka, o którym sądzimy, że jest nieprzytomny i niczego z otoczenia nie rejestruje…

Ale co, jeśli później jest już tylko całkowita cisza? Jeśli nie ma opisywanej i obiecanej „harmonii sfer”? Jeśli przeżyte tu na ziemi wyobrażenia o brzmieniach doskonałych są tylko złudzeniem? Wstrząsająca rozmaitość dźwięków jest tworzywem twórczości szeroko rozumianej. Nie tylko twórczości „uczenie” artystycznej, ale również tej spontanicznej, często najprymitywniejszej.

Piękno dźwięku jest kategorią tak umowną, tak zależną od chwili, potrzeby, wyobrażenia i celu! Kojąca melodia głosu matki dla dziecka, ale i, irytujący często, płacz niemowlęcia; odgłosy zwierząt, dla zgłodniałego nawet apetyczne „pyrkotanie” potrawy w garnku czy skwierczenie bekonu na patelni; nocne, złowieszcze pohukiwanie ptaków, ale i śpiew słowika; szmer deszczu w zacisznym domu, ale i budzący grozę odgłos burzy; niesamowite dźwięki bębnów w hiszpańskich obrzędach Wielkiego Tygodnia i werble wojenne; szept, krzyk ze wszystkimi odcieniami. No i wreszcie piękno doskonałe – cudowne kompozycje, w których zanurzamy się bez reszty, chłonąc arcydzieła wszystkich epok muzycznych.

Jestem muzykiem zawodowym. Dźwięki są osnową mojego jestestwa, środkiem do wyznania nadziei, wiary i miłości. Dziękuję Stwórcy, że dał mi szansę życia w świecie sztuki, którą kocham, i która odwzajemniła moje uczucia.

Zawsze będę pamiętać i powtarzać słowa dwóch Mistrzów – Witolda Lutosławskiego, aby „za wszelką cenę szukać w życiu harmonii we wszelkich działaniach”, oraz Wojciecha Kilara: „muzyka nie może zastąpić religii”. Lutosławski nauczył mnie bycia „w służbie” muzyce i człowiekowi, a Kilar zwrócił moją świadomość ku sferom wyższym, wbrew wszelkim pokusom. Obaj przestrzegali, że Muzyka to zaborcza Pani…

Jadwiga Rappé

Lech Dzierżanowski zastępcą dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. muzycznych

NIMiTPianista, doświadczony menadżer od 1 października 2021 pokieruje Departamentem Muzyki NIMiT. Lech Dzierżanowski będzie jedną z trzech osób stojących na czele tej instytucji. Od kwietnia 2020 roku dyrektorem Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca jest Katarzyna Meissner, natomiast dr hab. Aleksandra Dziurosz prof. ucz. już od 2018 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tanecznych.

„W tym wyjątkowym dniu, który jest świętem muzyki, mam przyjemność poinformować o powołaniu pana Lecha Dzierżanowskiego na stanowisko zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, który będzie kierować Departamentem Muzyki” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Od teraz to właśnie pod jego programową ręką będą rozwijać się takie strategiczne działania muzyczne Instytutu jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej, Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” czy programy własne, m.in. Scena Muzyki Polskiej oraz Dyrygent-Rezydent”.

Nowy Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca swoją pasją do muzyki próbuje zarazić szeroką publiczność już od wielu lat. To pianista o menadżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Andrzeja Stefańskiego (1984). Był laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, występował w filharmoniach w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu i Jeleniej Górze. Nagrywał m.in. dla Polskiego Radia, TVP oraz Polskich Nagrań. Od 2019 współpracuje z naszym Instytutem przy projekcie Polski Impresariat Muzyczny. Wcześniej współpracował m.in. z Filharmonią Narodową jako kierownik Działu Promocji czy Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina pełniąc rolę dyrektora ds. promocji, dyrektora naczelnego i artystycznego oraz zastępcy dyrektora ds. artystycznych. Szereg działań i projektów stworzył z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. z: Fundacją Piąta Esencja, Fundacją Concert Spirituels, Fundacją Kultury Polskiej, Związkiem Kompozytorów Polskich, Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego. Jest współautorem wydawnictw tradycyjnych i multimedialnych poświęconych m.in. Witoldowi Lutosławskiemu, Karolowi Szymanowskiemu czy Andrzejowi Panufnikowi. Od wielu lat zajmuje się popularyzacją dorobku Romana Palestra – w tym roku nakładem PWM wydał monografię tego kompozytora. I to właśnie „za podjęcie wielu inicjatyw wydawniczych i koncertowych, które skutecznie przywracają osobę i muzykę Romana Palestra do życia muzycznego” otrzymał w tym roku Nagrodę Honorową Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.

Kraków | Światowe prawykonanie utworu Wojciecha Widłaka na święto muzyki

FKFilharmonia Krakowska zaprasza zarówno 1 października 2021 o godz. 19.30, jak i 2 października o godz. 18.00 na światowe prawykonanie Symfonii jednego dnia. In memoriam K.K. Baczyński Wojciecha Widłaka. Dzieło to wybrzmi po raz pierwszy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Kotli. Międzynarodowy Dzień Muzyki będzie zatem dla publiczności filharmonicznych koncertów momentem narodzin nowego, niesłyszanego dotąd utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozycja napisana została przez Wojciecha Widłaka, rektora krakowskiej Akademii Muzycznej, w latach 2020-2021 na zamówienie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego. Jak stwierdza sam autor „nie jest to symfonia w tradycyjnym rozumieniu, a raczej symfoniczny fresk – opowieść o młodym, zakochanym człowieku, który mimo tragicznych okoliczności zachował swój maleńki świat prywatnych, kameralnych wzruszeń, swoje mikroszczęście. (…) W utworze w symboliczny sposób przedstawiam odwieczne starcie brutalności i dysonansu z łagodnością i harmonią – nie tylko w odniesieniu do tej osoby i tamtego czasu, bo przecież i wcześniej, i dziś, świat jest rozpostarty na antypodach dramatu i szczęścia”. Zawarta w tytule utworu dedykacja pamięci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego odnosi się zarówno do inspiracji, która w bezpośredni sposób oddziałuje na wydźwięk emocjonalny utworu, ale także na zawarte w nim teksty poetyckie, podawane od pulpitów przez muzyków orkiestry.

W kontraście do nowego dzieła Wojciecha Widłaka zabrzmi muzyka do baletu-pantomimy Dariusa Milhaud Byk na dachu oraz Bolero Maurice’a Ravela.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Rusza nabór wniosków do programu „Białe plamy – muzyka i taniec” w edycji 2021 / 2022

NIMiT Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zaprasza badaczki i badaczy do odkrywania nieznanych lub słabo udokumentowanych aspektów polskiej muzyki i tańca. W tegorocznej edycji programu „Białe plamy – muzyka i taniec” ustala się priorytet badawczy związany z twórczością kręgu Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w latach 1926–1950. Termin nadsyłania aplikacji upływa 22 października 2021 roku.

„Białe plamy – muzyka i taniec” to program dla polskich i zagranicznych badaczek i badaczy, legitymujących się wyższym wykształceniem i mogących wykazać się udokumentowanym dorobkiem badawczym, który umożliwia uzyskanie środków na badania nad mało znanymi obszarami polskiej muzyki lub tańca. Badania mogą być prowadzone zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Do programu można przystąpić indywidualnie lub w zespole (maksymalnie trzyosobowym). Oczekiwanym efektem wykonanych badań są opracowania w formie pisemnej (np. praca muzykologiczna, artykuł naukowy, katalog twórczości, baza danych, rekonstrukcja utworu, opracowanie krytyczno-źródłowe itp.) z zakresu np. twórczości kompozytorskiej, działalności artystycznej, aktywności muzykologicznej, kultury muzycznej i recepcji muzyki lub tańca w Polsce oraz historii, teorii i estetyki tańca polskiego.

Budżet programu w edycji 2021 / 2022 wynosi 150 000 zł. Na prace związane z twórczością kręgu Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu w latach 1926-1950 rezerwuje się 25% budżetu. Jeżeli pełna pula środków przeznaczonych na tegoroczną edycję programu nie zostanie wyczerpana, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca może w dalszym terminie ogłosić drugą turę naboru zgłoszeń.

Zgłoszenia należy przysyłać wyłącznie w wersji elektronicznej.

Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy – na stronie https://bit.ly/3uiXRDd 

Kraków | Art Forum Festival

Art ForumOd 1 października do 20 listopada 2021 roku potrwa Art Forum Festival w Krakowie, który jest nowym interdyscyplinarnym projektem Fundacji Art Forum obchodzącej w tym roku jubileusz dziesięciolecia działalności. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty, performance, instalacje koncertowe, międzynarodowa konferencja naukowa oraz VIII Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych.

Koncepcja festiwalu opiera się na społeczno-socjologicznym aspekcie muzyki współczesnej w Polsce. Poważna muzyka współczesna powszechnie kojarzona jest z elitarnością, hermetycznością i trudnością w odbiorze. Festiwal ma na celu pokazanie jej innego oblicza poprzez wejście w dialog ze słuchaczem, ukazanie interesującego kontekstu powstania kompozycji współczesnych twórców i zaprezentowania ich najnowszych dzieł: utworów Benjamina Baczewskiego, Bożeny Boba-Dyga, Macieja Zimki, Aleksandra Brycha (Polska), Petera Machajdíka (Słowacja), Tylera Versulisa (Kanada), Viacheslava Kyrylova i Artura Kryvycha (Ukraina).

Wydarzenia odbędą się w Kościele Św. Marcina, Akademii Muzycznej w Krakowie, Hevre, Kościele OO. Augustianów pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz Pałacu Sztuki.

Wystąpią artyści polscy i zagraniczni, m.in. niemiecki kolektyw Werkbühne Leipzig, słowacki organista Stanislav Šurin, włoski akordeonista Claudio Jacomucci, Sirius Accordion Quintet, Alek Janicki, Maria Sławek i Marcin Zdunik.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://fundacjaartforum.pl 

Opole | Inauguracja 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej

FOInauguracja jubileuszowego 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się 1 października 2021 o godz. 19.00. Wystąpią Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna i znakomity laureat Konkursu Chopinowskiego Charles Richard-Hamelin.

Gdy w 1791 roku Mozart i Schikaneder cieszyli się sukcesem premiery Czarodziejskiego fletu w Wiedniu przebywał (i z dużym prawdopodobieństwem oklaskiwał mozartowski triumf) Józef Elsner, patron Filharmonii Opolskiej. Siedemnaście lat później – być może zainspirowany lekką formą singspielu – skomponował wodewil zatytułowany Echo w lesie. Programowa uwertura do tej operowej komedii omyłek wybrzmiała w 1952 roku podczas koncertu inaugurującego działalność Opolskiej Orkiestry Symfonicznej. Rozpoczęcie jubileuszowego, 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej tymi samymi dźwiękami to ukłon w stronę wszystkich, którym zawdzięczamy istnienie i bogatą historię tej instytucji.

W przededniu (dosłownie!) XVIII Konkursu Chopinowskiego nie mogłoby zabraknąć także muzyki najbardziej znanego polskiego kompozytora – klasyczny w formie i poetycki w wyrazie Koncert fortepianowy f-moll wykona Charles Richard-Hamelin, laureat II nagrody poprzedniej edycji Konkursu. Drugą część wieczoru wypełni III Symfonia Johannesa Brahmsa – dzieło słynące z przepełnionej liryzmem, nostalgicznej części trzeciej (Poco allegretto) i… cichego zakończenia. Owa zaskakująca coda wiele mówi o osobowości Brahmsa. Notabene, motyw z trzeciej części III Symfonii Brahmsa został wielokrotnie wykorzystany przez twórców filmów i muzyki rozrywkowej. Najbardziej znanym utworem cytującym brahmsowską frazę jest piosenka Take My Love, którą w 1950 roku nagrał Frank Sinatra.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl  

Wrocław | „O magnum misterium”: koncert pożegnalny Agnieszki Franków-Żelazny

FrankówTen szczególny wieczór 30 września 2021 o godz. 19.00 na pewno będzie wyjątkowo nastrojowy, a to za sprawą programu koncertu pożegnalnego. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpi dobrze znany wrocławskiej publiczności Chór NFM, kierowany po raz ostatni przez Agnieszkę Franków-Żelazny.

Na repertuar koncertu składają się dzieła bardzo bliskie dyrygentce i już wykonywane przez chór NFM w trakcie piętnastoletniej aktywności pod jej kierownictwem. W programie znajdą się więc utwory wykonywane na początku istnienia chóru – jak graduał Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera – oraz te prezentowane nieco później, np. Stoi lód na Prośnie Jacka Sykulskiego, utwór wykonany podczas koncertu z okazji jubileuszu dziesięciolecia działalności chóru, i zupełnie świeże, w tym kompozycja do tekstu Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Chciałbym zaśpiewać Ci Marka Raczyńskiego, która była prezentowana po raz pierwszy w ubiegłym roku. Drugim kryterium w doborze utworów tego wyjątkowego koncertu była chęć pokazania różnorodności stylistyki repertuarowej chóru. Stąd też w programie znalazły się kompozycje sakralne obejmujące dorobek trzech kościołów chrześcijańskich: prawosławnego, rzymskokatolickiego oraz ewangelickiego.

Druga połowa występu pokazywać będzie świecki repertuar zespołu. Zabrzmią w niej zarówno kompozycje z kręgu francuskiego impresjonizmu, jak i niemieckiego romantyzmu. Dwie skontrastowane wyrazowo części koncertu połączy dzieło Vulnerasti cor meum Jana Krutula do tekstu z biblijnej Pieśni nad Pieśniami, powstałe specjalnie na zamówienie NFM.

Podczas koncertu usłyszymy kompozycje religijne zarejestrowane na dwóch ostatnich płytach Chóru NFM: De profundis (2016) i Ubi caritas (2018), zawierających utwory polskich kompozytorów. Wysłuchamy trzech motetów chóralnych a capella: Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera, Magnum Mysterium Francisa Poulenca oraz Denn er hat seinen Engeln befohlen Felixa Mendelssohna. Na tle pozostałych kompozycji z pewnością wyróżniać się będą dwa utwory z towarzyszeniem fortepianu: Vulnerasti cor meum oraz Madrigale op. 35 Gabriela Faurégo podkreślające rolę pianistki Katarzyny Neugebauer-Jastrzębskiej w funkcjonowaniu zespołu.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8664 

Jakubów | Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego

Czas sztukiKoncert dla seniorów „Natura smyczkiem malowana” odbędzie się w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego w sali konferencyjnej przy Urzędzie Gminy w Jakubowie 30 września 2021 o godz. 17.00.

Podczas koncertu organizowanego przez Fundację "Czas Sztuki" kwartet smyczkowy The Time Quartet zaprezentuje ilustracyjność w muzyce klasycznej i nawiązania do otaczającej nas przyrody. W programie znajdą się kompozycje takich twórców, jak Fryderyk Chopin, Antonio Vivaldi, Claude Debussy i Edvard Grieg.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość. Udział w Festiwalu biorą znakomici artyści: Mateusz Szemraj, Adeb Chamoun, Olga Bończyk, Mischa Kozłowski, Agata Barwinek-Bembinow, Tango Fuerte, Reed Connection, Maciej Bator, Katarzyna Wiwer, Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Rafał Łuc, The Time Quartet.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB