Polmic - FB

aktualności

Warszawa | „Muzyczne pory roku” – Jesień 2021

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza 20 września 2021 o godz. 17.00 na koncert z cyklu „Muzyczne pory roku” – Jesień 2021, który będzie miał miejsce w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. A. Fredry 8).

Wystąpią saksofonista Cezariusz Gadzina i pianistka Anna Ciborowska, którzy tworzą wirtuozowski Exprezz Duo. Muzycy zaprezentują Elegię Macieja Małeckiego, Dialog Artura Cieślaka, A. Macieja Zielińskiego, Lapidaria Moniuszkowskie Alicji Gronau, Impressions I Weroniki Ratusińskiej, Preludia Sławomira Zamuszki, II Sonatę na saksofon altowy i fortepian Rafała Stradomskiego oraz 3 interludia sabałowe prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP, Sławomira Czarneckiego.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie Rapsodii na saksofon altowy i fortepian (2021) Macieja Małeckiego, zadedykowanej Annie Ciborowskiej i Cezariuszowi Gadzinie – inicjatorowi powstania tej kompozycji. Utwór zamówiono przez Fundację TAK w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert jest wolny!

Rzeszów, Warszawa | Koncerty laureatów II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

MKMPZwycięzcy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki 2021 wystąpią 18 września o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego i 20 września o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej. Konkurs realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich i finansowany jest ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Carter Johnson, utalentowany kanadyjski pianista wygrał Konkurs w kategorii pianistycznej, zaś w kategorii zespołów kameralnych bezapelacyjne zwycięstwo odniósł duet fortepianowy Książek Piano Duo (w składzie Agnieszka Zahaczewska-Książek i Krzysztof Książek). Drugą nagrodę w kategorii pianistycznej zdobył Ivan Shemchuk, reprezentant Ukrainy, w zespołach kameralnych zaś warszawski kwintet dęty Kwintofonia. Laureatami III nagrody zostali: pianista Michał Karol Szymanowski oraz duet skrzypcowo-fortepianowy Aleksandra Kuls i Marcin Koziak. Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Stanisława Moniuszki przypadła Carterowi Johnsonowi, za najlepsze wykonanie utworu Władysława Żeleńskiego - Jakubowi Cetnarowskiemu, zaś utworu Henryka Pachulskiego - Ivanowi Shemchukowi.

Wyróżnienia otrzymali pianiści Ruslan Kazakov (Rosja), Adam Mikołaj Goździewski, Krzysztof Kozłowski oraz kameraliści: Dobrowolski / Słapiński Duo, Trio Legend, a także duet Popko / Thieu-Quang - ten zespół otrzymał ponadto Nagrodę specjalną za wykonanie utworu powstałego po 1945 roku – 500 euro - ufundowaną przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jury łącznie przyznało także 38 nagród pozaregulaminowych, w przeważającej większości w postaci koncertów specjalnych w wiodących salach filharmonicznych i na festiwalach w Polsce oraz za granicą.

Zwycięzcy tegorocznego Konkursu zaprezentują się polskiej publiczności dwa razy: po gali wręczenia nagród 18 września w Filharmonii Podkarpackiej oraz warszawskiej publiczności 20 września w Filharmonii Narodowej. Ponadto w koncertach tych weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Massimiliana Caldiego i Tomasza Chmiela.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu: https://www.konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Informacje o biletach: http://filharmonia.pl/ 

                                   http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 

Wuppertal | Premiera utworu Jacka Domagały

Domagała19 września 2021 o godz. 19.30 w Sali Wielkiej Historische Stadthalle Wuppertal odbędzie się koncert zespołu Deutsche Streicherphilharmonie pod kierunkiem Marka Janowskiego, na którym zostanie prawykonany utwór polskiego kompozytora Jacka Domagały.

Variationen über das Thema des 1. "Satzes des Streichquartetts" op. 131 von Ludwig van Beethoven (Wariacje na temat z I części Kwartetu smyczkowego op. 131 Ludwiga van Beethovena) na fortepian i orkiestrę smyczkową Jacek Domagała stworzył w 2019 roku. Utwór zdobył pierwszą nagrodę na konkursie "Beethoven – Zurück in die Zukunft" 2019 zorganizowanym przez Verband deutscher Musikschulen (VdM). Ze względu na pandemię koncert był wielokrotnie przekładany.

Podczas prawykonania w Niemczech dzieło zaprezentuje Deutsche Streicherphilharmonie pod dyrekcją Marka Janowskiego. W roli solisty wystąpi pianista Lorenzo Soulès. Tego wieczoru zabrzmią również: Lento assai e cantante tranquillo op. 135 Ludwiga van Beethovena, Konzert für Marimbaphon und Streichorchester Nr. 1 Ney Rosauro i Serenada na orkiestrę smyczkowaą E-dur op. 22 Antonina Dvořáka.

Więcej informacji: https://www.wuppertal-live.de/?380612 

Warszawa | Konferencja „Festiwal „Warszawska Jesień” – jego rola i znaczenie dla życia muzycznego krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny” (i po jej upadku)”

WJIV Konferencja z serii „Muzyka polska za granicą”, organizowanej przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, odbędzie się w dniach 16–17 września 2021 w ramach 64. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W tym roku konferencja poświęcona będzie Festiwalowi „Warszawska Jesień” – jego roli i znaczeniu dla życia muzycznego krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny” i po jej upadku.

Celem czwartej konferencji poświęconej muzyce polskiej za granicą jest refleksja nad rolą i znaczeniem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dla życia muzycznego krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny” – także po jej upadku. „Warszawska Jesień” to nie tylko festiwal nowej muzyki: od samego początku jego pozycja jest wyjątkowa – festiwal powstał w 1956 roku na fali politycznej odwilży i przez wiele lat był często jedynym źródłem informacji o nowych nurtach muzycznych dla środowisk artystycznych w ZSRR i krajach bloku wschodniego. Jednocześnie przyjeżdżając do Warszawy kompozytorzy z całego świata mieli okazję poznać muzykę współczesną stworzoną w Polsce i innych krajach po wschodniej stronie „żelaznej kurtyny”.

„Warszawska Jesień” traktowana była jako miejsce spotkania Wschodu i Zachodu. Niemniej jednak warto spojrzeć na wieloletnią historię tego wyjątkowego festiwalu i rolę kulturotwórczą, jaką odegrał w karierze kompozytorów i artystów zarówno ze Wschodu, jak i Zachodu. Czy „Warszawska Jesień” i muzyka prezentowana na festiwalu pozostawiły trwały ślad w życiu muzycznym i kulturalnym świata podzielonego „żelazną kurtyną”? Jakie znaczenie miała „Warszawska Jesień” po 1989 roku i jaką rolę festiwal pełni dziś w zupełnie innej rzeczywistości geopolitycznej? Udział w dyskusjach na wszystkie te tematy, z uwzględnieniem różnych poglądów i perspektyw metodologicznych, wezmą znani muzykolodzy z całego świata.

Konferencja będzie transmitowana online na Facebooku i YouTube Instytutu Sztuki PAN.

Szczegółowy program – na stronie IS PAN https://bit.ly/2Xt3frp 

16. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego

GorczyckiSzesnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej od 18 września do 17 października 2021 roku. Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego pod tytułem „Przemiany” ma na celu pokazanie największych przemian w historii muzyki, jakie dokonały się zaczynając od epoki baroku.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od kilkunastu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy. Tegoroczny Festiwal zostanie zainaugurowany 18 września w Bytomiu i potrwa do 17 października.

16. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie. Na 16 koncertach w 12 miastach wystąpią wspaniali artyści, wśród których znaleźli się Jakub Jakowicz, Maciej Zakościelny, Piotr Pławner, Jan Tomasz Adamus, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Długosz, Marek Toporowski, Jarosław Kitala, Roman Widaszek, Grzegorz Biegas, Anna Szostak, Paweł Tomaszewski oraz zespoły: Filharmonia Zagrzeb, Filharmonia Śląska, Capella Cracoviensis, Śląska Orkiestra Kameralna, Camerata Silesia, Cracow Royal Singers.

Na podstawie muzyki barokowej oraz współczesnej pokazane zostaną przemiany, które mogą stać się inspiracją do kolejnych transformacji w sztuce muzycznej. Zabrzmią m. in. dzieła Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela, Mikołaja Zieleńskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Jana Maklakiewicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Meyera, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Artura Zagajewskiego, Piotra Klimka, muzyka filmowa Wojciecha Kilara, Bartosza Chajdeckiego i Henryka Kuźniaka. Będziemy ponadto świadkami prawykonań najnowszych dzieł Krzysztofa Baculewskiego, Artura Kroschla, Kamila Pawłowskiego oraz dyrektora Festiwalu Adama Wesołowskiego.

Koncertom towarzyszyć będzie kilkanaście wydarzeń artystycznych: projekcje filmowe, wystawy multimedialne, spotkania z artystami. Całość dopełni akcja charytatywna „Śladami Gorczyckiego”.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://gorczycki.pl/ 

Częstochowa | Inauguracja 77. sezonu artystycznego 2021 / 2022

Filharmonia Częstochowska17 września 2021 Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza na uroczystą inaugurację 77. sezonu artystycznego 2021 / 2022, podczas której Sali Koncertowej Filharmonii zostanie nadane imię Wojciecha Kilara i odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Adama Wesołowskiego.

Uroczystość uświetni występ Petera Jablonskiego, wielokrotnie nagradzanego szwedzkiego pianisty o polskich korzeniach cieszącego się międzynarodowym uznaniem. Pozostaje zwolennikiem współczesnych kompozytorów i regularnie dokonuje światowych prawykonań kolejnych utworów. Temu światowej renomy pianiście Wojciech Kilar dedykował i powierzył premierę swojego I Koncertu fortepianowego, za którą pianista otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1997. Właśnie ten utwór usłyszymy podczas inauguracji. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. Usłyszymy także Veni Creator Wojciecha Kilara z udziałem Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum.

Ponadto po raz pierwszy zostanie zaprezentowana kompozycja Anioły i demony autorstwa dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego Adama Wesołowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1722-Inauguracja-77_Sezonu-Artystycznego-2021_2022 

Warszawa | 64. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJW 2021 roku 64. Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbędzie się w dniach 17–25 września, towarzyszy hasło „Zanurzenie” – Festiwal zanurza się w przestrzeni i czasie, w dźwiękach, symbolach, pozwala doświadczyć ich złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności.

Na tegoroczną „Warszawską Jesień” składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle muzyczne, instalacje, performance, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami, warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego. Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i XI Małej Warszawskiej Jesieni; a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi. Peryskop festiwalowej łodzi podwodnej idzie w dół, a „Jesień” zanurza się w muzyce i dźwiękach na dobrych dziewięć dni.

Tegoroczny festiwal powstał przy współpracy z: Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Literatury, Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, festiwalami Wien Modern i Donaueschingen Musiktage, IRCAM, Niemiecką Radą Muzyczną, siecią festiwali ULYSSES, Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, Programem Drugim i Trzecim Polskiego Radia, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, klubem Pardon, To Tu i Austriackim Forum Kultury.

Jerzy Kornowicz

Strona Festiwalu: https://warszawska-jesien.art.pl/2021/strona-glowna 

Zakopane | XIII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”

Muzyka na szczytachW dniach 11–18 września 2021 Stowarzyszenie im. M. Karłowicza w Zakopanem zaprasza melomanów na XIII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”. Wśród gwiazd tegorocznej edycji m. in. Marcin Masecki, Olga Pasiecznik, Agata Zubel, Szymon Komasa, Marcin Zdunik, orkiestra i chór NFM pod dyrekcją Marzeny Diakun oraz Camerata Silesia.

Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach" jest interdyscyplinarnym wydarzeniem artystycznym, które w ciągu swoich 12 edycji zdobywa coraz szerszą publiczność. Wyjątkowa formuła Festiwalu zachęca do dialogu na wielu poziomach – artystów z melomanami, muzyków polskich z zagranicznymi, muzyki dawnych mistrzów z osiągnięciami muzyki najnowszej, artystów wybitnych i uznanych na całym świecie z debiutującymi na Festiwalu talentami. Program obecnej odsłony jest bardzo zróżnicowany, będzie można posłuchać zarówno dzieł z epoki baroku, jak i współczesnych kompozycji.

Zainauguruje Festiwal 11 września wykonanie utworów Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Szymańskiego i Karola Szymanowskiego. 12 września w Teatrze im. S.I. Witkiewicza odbędzie się premiera wyjątkowego spektaklu przygotowanego specjalnie dla festiwalu „Muzyka na Szczytach” – La voix humaine F. Poulenca. 14 września w Kinie Miejsce w Zakopanem zostanie wyświetlony film w reżyserii Agnieszki Holland Kopia Mistrza. W Kościele św. Krzyża 15 września zadebiutują młodzi utalentowani muzycy z Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Nowym Targu oraz Musica Mundana School z Belgii. Miłośników muzyki chóralnej zachwyci koncert 17 września: zabrzmią kompozycje Pawła Szymańskiego, Sofii Gubajduliny, Pawła Mykietyna i Johna Tavenera. Podczas koncertu finałowego utwory Johanna Sebastiana Bacha i Arvo Pärta usłyszymy w interpretacji znakomitych Marcina Maseckiego i Marcina Markowicza.

W ramach Festiwalu odbędą się ponadto spotkania publiczności z artystami i dziennikarzami („Klub Rozmów na Szczytach”) oraz dwie wyjątkowe wystawy: plenerowa przy ul. Krupówki – fotografii Andrzeja Ziółkowskiego, pokazujących oblicza wielu różnych religii wyznawanych w Indiach „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum”, a także „Twórcy Podhala 6”, prezentująca dorobek artystyczny twórców mieszkających i tworzących na Podhalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: http://muzykanaszczytach.com/pl/ 

Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!

PWMNa dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu 10 i 11 września 2021 wystawiona została pierwsza opera Joanny Wnuk-Nazarowej – Wanda na podstawie misterium Cypriana Kamila Norwida.

Wydarzenie to stało się centralnym punktem obchodów 200. rocznicy urodzin poety. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr hab. Piotr Gliński objął je honorowym patronatem, był także obecny na prawykonaniu dzieła. W dniu premiery, 10 września, na Wawelu odbyło się uroczyste złożenie kwiatów na symbolicznym grobie Norwida w Krypcie Wieszczów, w którym uczestniczyli, obok Ministra KDNiS prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Członkini Zarządu Województwa Małopolskiego Iwona Gibas, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak oraz kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa.

Opera, choć bardzo uniwersalna w wymowie, pozostaje dziełem mocno powiązanym z Krakowem: kompozytorka od lat związana z tym miastem podjęła temat, którego akcja rozgrywa się na Wzgórzu Wawelskim, a spektakl wystawiony został na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu przez artystów Opery Krakowskiej.

Czytaj więcej: Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!