Polmic - FB

aktualności

Laureaci XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego 2021

PTMWJury XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, przyznało nagrody – zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Jury w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska), Paul Patterson (Wielka Brytania), Dariusz Przybylski (Polska) przyznało następujące nagrody:

I nagrodę w wysokości 13 000 PLN otrzymała Sungji Hong – kompozytorka z Korei Południowej – za utwór Lux mundi.

II nagrodę w wysokości 8 000 PLN – włoski kompozytor Massimo Lauricella za utwór Imis.

III nagrodę w wysokości 4 000 PLN – czeski kompozytor Jan Holý, autor utworu The Puppet.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Koncert Laureatów odbędzie się 6 listopada 2021 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie.

Serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Protokół z obrad dostępny jest na stronie: https://ptmw.art.pl/serocki-2021-wyniki/ 

Światowe granie w Rzeszowie

MKMP10 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej rozbrzmiał pierwszy akord II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki. Przed zgromadzoną w sali publicznością i widzami śledzącymi transmisję on-line wystąpili zwycięzcy I edycji Konkursu z 2019 roku: pianista Pavel Dombrovsky i duet skrzypcowy Polish Violin Duo w składzie: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak.

„To był koncert na najwyższym światowym poziomie. Po prostu rewelacja! Myślę, że teraz przed nami jurorami jest takie właśnie zadanie, żeby wyłowić następnych tak wspaniałych muzyków jak, ci którzy grali dzisiaj wieczorem” – powiedziała po koncercie maestra Lidia Grychtołówna, nestorka polskiej pianistyki oraz jurorka w kategorii pianistycznej.

W pierwszej części koncertu w repertuarze złożonym m. in. z preludiów Henryka Pachulskiego i etiud Karola Szymanowskiego wystąpił rosyjski pianista Pavel Dombrovsky, nota bene także juror tegorocznej edycji konkursu. Następnie młodzi, utalentowani i utytułowani skrzypkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, zaprezentowali repertuar m. in. Tadeusza Paciorkiewicza, Henryka Wieniawskiego oraz brawurowo wykonali Two Contrasts for a Duo współczesnej kompozytorki Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

„Koncert był niesamowity, naprawdę. Najwyższy światowy poziom, moim zdaniem. Fantastyczny. To było po prostu wow!” – skomentował występy Gary Guthman, amerykański trębacz i juror w kategorii zespołów kameralnych.

„Poziom koncertu był super wysoki, ale spodziewałem się tego. Jestem bardzo wzruszony poziomem koncertu inauguracyjnego i czekam niecierpliwie na przesłuchania. Na pewno będzie dużo ciekawych wykonawców i nowych utworów, które odkryjemy wspólnie z publicznością. Jestem pewien, że będzie to cudowny tydzień spędzony tu w Rzeszowie” – entuzjastycznie podsumował Alexandros Jusakos, chilijski pianista i juror.

Zmagania uczestników można śledzić na żywo na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-vEE7TX3aIcCR-Q20HVfYeqnCPWfRrN4.

Konkurs jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Partnerem wydarzenia jest Marszałek województwa podkarpackiego. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Justyna Galińska

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Sopot | Duo / Trio Sopot: koncert jubileuszowy

Trio SopotŚwiętujący w 2021 roku 30-lecie działalności duet wiolonczelistki Anny Sawickiej i akordeonistki Elżbiety Rosińskiej, do których 15 lat temu dołączyła skrzypaczka Małgorzata Skorupa, podczas koncertu 13 września 2021 roku o godz. 19.00 w ramach X Wieczorów Muzycznych u św. Andrzeja Boboli w Sopocie prawykona utwory Zbigniewa Pniewskiego i Jakuba Pawlaka.

Z okazji jubileuszu zespół zamówił u kilku kompozytorów różnych generacji utwory na trio złożone ze skrzypiec, wiolonczeli i akordeonu. Dwa z nich po raz pierwszy zabrzmią podczas koncertu w sopockim Kościele pw. św. Andrzeja Boboli: Uno momento dopo Zbigniewa Pniewskiego i Qui pro quo Jakuba Pawlaka. Zamówienia kompozytorskie zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.

Zbigniew Pniewski (ur. 1946) współpracuje z zespołem od 2019 roku. Uno momento dopo (Chwilę po) jest jednoczęściową kompozycją o polifonizującej fakturze i zmiennej metrorytmice. Dynamika oscyluje wokół piano, tok narracji często przerywają pauzy. Muzyka Pniewskiego jest tajemnicza, pełna niedopowiedzeń, zagadkowa. Można się doszukać w niej odbicia przeżyć kompozytora związanych z pandemiczną rzeczywistością – utwór powstał wiosną 2021 roku. Jakub Pawlak (ur. 2000) jest studentem klasy kompozycji Pawła Mykietyna i klasy dyrygentury Kai Bumanna w gdańskiej Akademii Muzycznej. Qui pro quo z języka łacińskiego oznacza zabawne nieporozumienie, wynikające z wzięcia kogoś za inną osobę lub niezrozumienie czyichś słów. Ów element nieporozumienia można odszukać na płaszczyźnie mikro-, a także makroformy w parach dialogujących ze sobą części oraz zestawieniach pięciu części tego utworu o odmiennych charakterach. Kompozycja Pawlaka jest odzwierciedleniem inspiracji kulturą klezmerską, literaturą rosyjską i folklorem krajów bałkańskich.

Program uzupełnią utwory Arvo Pärta, Jules’a Masseneta, Mariana Gordiejuka i Jerzego Mądrawskiego. Koncert poprowadzi Justyna Ślubowska.

Łódź | Premiera wydarzenia multimedialnego „Paradiso” na motywach „Boskiej Komedii” Dantego

NawrockaŁódzki Teatr „Logos” zaprasza 14 września 2021 na premierę wydarzenia multimedialnego Paradiso na motywach Boskiej Komedii Dantego.

Raj z Boskiej Komedii Dantego Alighieri to nie sielski zinfantylizowany obraz aniołków na niebieskich chmurkach. Realizatorzy spektaklu Paradiso, trzeciej części dzieła wielkiego Florentczyka, idą za wizją Dantego, ale uniwersalizując postaci i zdarzenia posuwają się jeszcze o krok dalej, malując logosowy Raj barwami pełnymi dystansującej ironii. Zaproponowany przez reżyserkę Ewę Wycichowską gatunkowy synkretyzm pozwala na podróż przez meandry ludzkich słabości, wątpliwości i pragnień, ale w Paradiso Teatru Logos nie znajdziemy tak mocno obecnej u Dantego polityki, konkretnych biografii i zamkniętej narracji. Wycichowska i współtwórcy spektaklu raczej dialogują z Dantem niż go ilustrują, ale cel jest wspólny – to droga, na której nie ma łatwych pytań i jeszcze łatwiejszych odpowiedzi. Paradiso jest kulminacją wędrówki Dantego i kulminacją wędrówki twórców spektaklu, którzy przeprowadzają widza przez trzy części Boskiej Komedii, tworząc przestrzeń artystycznych poszukiwań i duchowego doznania.

Paradiso, podobnie jak wcześniejsze kreacje, będzie wydarzeniem artystycznym skupiającym artystów różnych dziedzin. Po doświadczeniu realizacji Inferno w warunkach istniejącej pandemii i budowaniu transgresyjnej pod względem gatunkowym formy, zamiarem Ewy Wycichowskiej jest wykorzystanie wizualizacji filmowej, zrealizowanej we współpracy z Jarosławem Darnowskim (wcześniej odpowiedzialnego za montaż filmowy przy Inferno). Strona muzyczna została powierzona kompozytorce realizującej finałową scenę Inferno Aldonie Nawrockiej, która nacechowana jest także brzmiącymi antyfonami Hildegardy z Bingen. Dążąc do multimedialnego projektu artystycznego zostało założone, że spektakl stanie się interaktywną hybrydą opery współczesnej z tańcem, słowem, technologią filmową i kosmosem.

Jagoda Ignaczak

Więcej na: https://www.logos.art.pl 

„Z klasyką przez Polskę”: Zuzanna Nalewajek i Paweł Sommer

NIMiTPolski Impresariat Muzyczny zaprasza na koncerty wypełnione pięknymi pieśniami i cudowną muzyką fortepianową w interpretacji mezzosopranistki Zuzanny Nalewajek i pianisty Pawła Sommera. Koncerty odbędą się 10 września 2021 o godz. 18.00 w Barlineckim Ośrodku Kultury, 11 września o godz. 17.00 W Państwowej Szkole Muzycznej w Choszcznie oraz 12 września o godz. 16.00 w Ogrodzie Dendrologicznym Przelewice.

Zuzanna Nalewajek studiuje na wydziale wokalno-aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej i uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatką konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Z UMFC związany jest także Paweł Sommer: jest pracownikiem i doktorantem uczelni (klasa prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn), stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceniony kameralista występuje również jako solista, a także towarzyszy śpiewakom na wielu prestiżowych konkursach i kursach w Polsce i za granicą.

W interpretacji znakomitych młodych artystów usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego, a także Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta i Hugo Wolfa.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Informacje o zaproszeniach: http://muzycznyimpresariat.pl/ 

Sopot | XXI Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”

Kalejdoskop form muzycznychTeatr Otwarty w Gdańsku, który w tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia istnienia, zaprasza w dniach 10–25 września 2021 na XXI Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”. Koncerty będą miały miejsce w Kościele Garnizonowym pw. Św. Jerzego, w Dworku Sierakowskich i Sali Herbowej Urzędu Miasta Sopotu.

Festiwal zdążył już na stałe wpisać się na Kulturalną Mapę Polski Północnej, stając się jedną z turystycznych – letnich wizytówek Pomorza. Wyjątkowe przestrzenie nadmorskiego Kurortu wypełni muzyka od baroku do współczesności tworząc wirtuozerski pokaz najlepszych przykładów polskiego i światowego dorobku muzyki klasycznej i rozrywkowej.

Program tegorocznego Festiwalu nawiązuje do wielokulturowego dziedzictwa Sopotu i Pomorza: koncerty „Od Bacha do współczesności”, „Przeboje muzyki wokalnej i instrumentalnej”, „Chopin, anioły i demony”, „W komnatach Pana Stanisława”, koncert hiszpański w 75. rocznicę śmierci Manuela de Falli „Muzyka słonecznej Andaluzji”, koncert wieńczący Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków „Canto amore mio” – dedykowany Patronce Festiwalu, koncert kameralny w 80. rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego „Między muzyką a polityką”, „Tańczące Eurydyki ” w 85. rocznicę urodzin Anny German oraz koncert finałowy szlagierów 20-lecia międzywojennego. Usłyszymy m. in. muzykę Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Ottona Mieczysława Żukowskiego, Jerzego Gablenza i Pawła Seligmana.

Wśród artystów tegorocznego wydarzenia są znakomici soliści i zespoły: mezzosopranistka Magdalena Cornelius-Kulig, tenor Jacek Szymański, akordeonista Maciej Zimka, Joanna Nawrot & Baltic Quasideon Group, Duo Fortecello, Trio Fogg i dyrektor artystyczny Festiwalu Dariusz Wójcik.

W ramach Festiwalu odbędą się ponadto Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków oraz III Poranki Muzyczne dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca; zrealizowano z udziałem środków finansowych Gminy Miasta Sopotu.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach i szczegółowy program – na stronie www.teatrotwarty.pl 

Toruń | Jubileusz 100-lecia Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego: Festiwal Młodej Muzyki 2021

PTMPomorskie Towarzystwo Muzyczne w Toruniu, które w 2021 roku obchodzi 100-lecie istnienia, zaprasza w dniach 10–18 września na specjalną edycję Festiwalu Młodej Muzyki.

Festiwal jest kontynuacją koncertów towarzyskich, które cyklicznie odbywały się od 2012 roku. W tym roku poświęcony będzie jubileuszowi jednego z najważniejszych stowarzyszeń muzycznych, działających w regionie od 1921 roku. Do jego najważniejszych zasług należy założenie Konserwatorium Muzycznego, obecnego Zespołu Szkół Muzycznych. Od początku swojej działalności PTM zajmuje się organizowaniem koncertów, promowaniem kultury wysokiej, rozwijaniem i upowszechnianiem kultury muzycznej i edukacji artystycznej.

W programie znalazły się więc utwory różnych generacji twórców związanych z Toruniem, w tym twórczość młodych kompozytorów. Zabrzmi muzyka klasyczna, nowa, carillonowa, elektroakustyczna i jazzowa, a także piosenka literacka. Dwa koncerty monograficzne poświęcone będą pamięci Bogusława Schaeffera i Piotra Perkowskiego. Nie zabraknie prawykonań.

Ponadto odbędą się wieczory promujące młodych instrumentalistów, koncerty i spotkania z udziałem znakomitych artystów z całej Polski, w tym z pochodzącym z Torunia Piotrem Mossem, wystawa, warsztaty „Elektro-Legendy” oraz zaplanowano wydanie jubileuszowej publikacji.

Wystąpią znakomici soliści, zespoły i orkiestry, m. in. Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, Gabriela Szendzielorz, Sepia Ensemble, Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Dainiusa Pavilionisa i Cappella Gedanensis pod dyrekcją Rafała Kłoczki.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: http://www.ptm.info.pl/ 

Świdnica | 20. rocznica ataku na World Trade Center: światowa premiera utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej

FP11 września 2021 o godz. 18.00 w świdnickim Kościele Pokoju pw. Trójcy Świętej odbędzie się koncert z okazji 20-lecia wpisania Kościoła na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz 20. rocznicy ataku na World Trade Center. W roli solisty wystąpi wybitny pianista Rafał Blechacz.

Podczas koncertu odbędzie się światowa premiera Adagia pamięci ofiar zamachu na World Trade Center w Nowym Jorku Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Utwór, który został zamówiony u poznańskiej kompozytorki przez Filharmonię Poznańską, zaprezentuje Orkiestra Filharmonii pod dyrekcją Łukasza Borowicza – dyrektora muzycznego instytucji.

Poznańscy Filharmonicy pod batutą ich nowego dyrygenta-szefa towarzyszyć będą wybitnemu soliście. Rozchwytywany Rafał Blechacz rzadko pojawia się w Polsce. Ceniony i podziwiany na całym świecie pianista da swój jedyny w tym roku koncert z orkiestrą w Polsce właśnie w Świdnicy. W interpretacji artystów w słynnym Kościele Pokoju usłyszymy XXIII Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta. W programie pojawi się również XL Symfonia g-moll KV 550 Mozarta.

Informacje o zaproszniach na koncert – na stronie https://sok.com.pl/wydarzenie/blechacz-gra-mozarta/ 

Premiera online pierwszej opery Rafała Zapały

TW11 września 2021 o godz. 21.00 na VOD Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się premiera online pierwszej opery Rafała Zapały Solastalgia.

Solastalgia – pojęcie ukute przez australijskiego filozofa Glenna Albrechta. Opisuje zespół dolegliwości psychicznych i fizycznych, zaburzenia depresyjne i lękowe wywołane zmianami klimatycznymi, poczuciem bezradności wobec zachodzących przemian oraz przytłoczeniem globalnymi narracjami medialnymi na ich temat. To stan tęsknoty za domem, odczuwany nawet wtedy, gdy jesteśmy tam fizycznie. To tylko kwestia czasu, zanim poczujemy się uchodźcą u siebie. Technologiczne utopie końca XX w. zamieniły się w dystopie. Doświadczamy „roztapiania" kluczowych i stabilnych dotąd takich pojęć, jak; człowiek, życie, świadomość, natura, kultura, sztuka. Doświadczamy kryzysu demokracji, kryzysu wiary, w tym wiary w naukę. Ludzka cywilizacja znalazła się w stanie niepewności. Zanurzamy się, rozpuszczamy, a może nawet toniemy w oceanie informacji.

Kluczową inspirację kompozytor Rafał Zapała znalazł jednak w najbardziej oryginalnej koncepcji Stanisława Lema – świadomy wodny byt ożywiony, inteligentny ocean – Solaris, czyli Sola (ri) stalgia. Jego eksperymentalna opera powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

https://vod.opera.poznan.pl/