Polmic - FB

aktualności

Ogólnopolski Konkurs „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”

PaderewskiWielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, reprezentowanym przez Dyrektora prof. dr hab. Jana Żaryna, zainicjowali organizację Ogólnopolskiego Konkursu „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”. Termin zgłoszeń – do 31 stycznia 2021.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i artystycznych z terenu Polski oraz szkół polskich za granicą. Celem konkursu jest m.in.: propagowanie i przybliżenie uczniom sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego, uczczenie Jego pamięci, zainteresowanie pięknem twórczości kompozytora, niezwykłym życiem, godną naśladowania postawą, wrażliwością estetyczną, uświadomienie wagi poświęcenia i permanentnej determinacji w dążeniu do odzyskania niepodległości Polski i jej utrzymaniu, kształtowanie w młodzieży takich wartości jak wolność i patriotyzm, czy rozbudzenie wrażliwości na piękno muzyki kompozytora i dostrzeżenie jej ponadczasowych wartości artystycznych.

W organizację włączyły się również: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, których przedstawiciele wspomagają konkurs od strony merytorycznej. Będą również oceniać uczestników w poszczególnych kategoriach. Konkurs wspierają także: Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Radę Artystyczną oraz jury konkursu w kategorii I (pianista, wirtuoz) tworzą tak wybitne osoby, jak Karol Radziwonowicz, Piotr Paleczny, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Waldemar Andrzejewski, Joanna Marcinkowska. 

Pula nagród wynosi 25 000 zł. Organizatorzy przewidzieli też nagrody dla nauczycieli przygotowujących najlepszych uczniów.

Szczegółowe informacje – na stronie http://ko.poznan.pl/kuratorium/aktualnosci_kurator/2020/12/ogolnopolski-konkurs-ignacy-jan-paderewski/ 

Formularz zgłoszeniowy do konkursu: http://wre.ko.poznan.pl/paderewski/ 

Archiwum Stefana Jarocińskiego w Dziale Zbiorów Specjalnych IS PAN

IS PANDział Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk wzbogacił się o archiwum Stefana Jarocińskiego, wybitnego muzykologa, długoletniego kierownika Zakładu Historii Muzyki IS PAN.

Dzięki żonie zmarłego w 1980 r. uczonego do Instytutu trafiły bezcenne materiały do badań nad historią muzykologii i muzyki XX wieku. Ważne miejsce zajmują wśród nich archiwalia dotyczące Witolda Lutosławskiego (1913–1994), przyjaciela muzykologa jeszcze z czasów gimnazjalnych. Znalazły się tam nie tylko listy kierowane do Jarocińskiego, lecz również autografy utworów wybitnego kompozytora. Instytut Sztuki PAN posiada m.in. rękopisy „piosenek dziecinnych” do słów Juliana Tuwima – to rzadkość, gdyż większość spuścizny Lutosławskiego przechowywana jest w Paul Sacher Stiftung w Bazylei.

Archiwum Stefana Jarocińskiego jest przedmiotem badań dr Małgorzaty Sieradz z Zakładu Muzykologii IS PAN. A o dziejach przyjaźni Jarocińskiego z Lutosławskim i całym zbiorze „Lutosławskianów” w IS PAN można przeczytać w najnowszym zeszycie kwartalnika „Muzyka” (2020 nr 4).

Więcej – na stronie https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/announcement/view/16 

„Pieśni Kurpiowskie” op. 58 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę symfoniczną

Piesni kurpiowskieSopranistka Milena Lange wraz z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną Impressione pod batutą maestro Piotra Wijatkowskiego zaprezentują 23 stycznia 2021 roku o godz. 19.00 cykl 12 Pieśni Kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę symfoniczną. Koncert został zarejestrowany w stolicy Kurpi – w Kościele Zbawiciela Świata w Ostrołęce.

Pieśni Kurpiowskie op. 58 oryginalnie zostały stworzone na głos i fortepian, ale dzięki popularności i artystycznej randze tego dzieła powstały liczne transkrypcje. W związku z tym Milena Lange postanowiła zebrać wszystkie dostępne materiały i przedstawić cały cykl w rzadko prezentowanym opracowaniu na orkiestrę symfoniczną.

Pieśni Kurpiowskie Karol Szymanowski skomponował w latach 1930-1932. W tym ostatnim swoim cyklu wokalnym kompozytor sięgnął do zbioru ks. Władysława Skierkowskiego Puszcza kurpiowska w pieśni. Znany muzykolog Tadeusz A. Zieliński trafnie podsumował ogromną artystyczną wartość kompozycji: „Pieśni kurpiowskie – jeden z najcenniejszych i najoryginalniejszych opusów w całej spuściźnie Szymanowskiego – stanowią godne uwieńczenie jego barwnej, bogato ewoluującej twórczości pieśniarskiej. W swym mistrzowskim zespoleniu ludowych autentyków z głębią i ekspresją sztuki 'wysokiej' są fenomenem niezrównanym: w muzyce XX wieku niełatwo jest znaleźć analogiczne do nich dzieło”.

Koncert transmitowany będzie na stronie internetowej https://www.mspromotion.net/karolszymanowskipiesnikurpiowskie  oraz na kanale YouTube https://www.youtube.com/user/mspromotion7 

„Domówka z Dwójką” – Rappé, Kryger, Rutkowski w hołdzie Żeleńskiemu

Domowka23 stycznia 2021 minie 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego. Pieśni wybitnego kompozytora, nazywanego następcą Stanisława Moniuszki, w najbliższej „Domówce z Dwójką” wykonają śpiewaczki Jadwiga Rappé (alt) i Urszula Kryger (mezzosopran) z akompaniamentem pianisty Mariusza Rutkowskiego. Emisja wydarzenia w sobotę 23 stycznia o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

„Władysław Żeleński jest autorem olbrzymiej liczby pieśni, które zaczął komponować jako niespełna dwudziestolatek, zafascynowany wówczas poezją Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, ale również Antoniego Odyńca i Bohdana Zaleskiego” – podkreśla Jadwiga Rappé. – „Zachęcamy do zainteresowania się twórczością kompozytora, którego zasługi dla polskiej pieśni są nieocenione” – dodaje śpiewaczka, obchodząca w ubiegłym roku jubileusz 40-lecia pracy artystycznej, mająca w swoim dorobku ponad pół setki płyt z najrozmaitszym repertuarem i współpracę z wieloma artystami: kompozytorami, solistami i dyrygentami.

W „Domówce z Dwójką” utwory Władysława Żeleńskiego zaśpiewa wraz z Urszulą Kryger. „Nasz występ postanowiliśmy nagrać w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Skierniewicach. To miejsce, w którym przecinają się nasze drogi; miejsce zawsze sprzyjające nam, artystom, i koncertowaniu” – zaznacza śpiewaczka i pianistka, laureatka prestiżowych konkursów wokalnych m.in. w Polsce i Niemczech. W 2006 roku Urszula Kryger otrzymała nagrodę Fundacji im. Karola Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni Władysława Żeleńskiego, a w 2012 roku Fryderyka za płytę Żeleński – Pieśni. Artystkom na scenie towarzyszyć będzie Mariusz Rutkowski – uhonorowany m.in. Nagrodą Polskiego Radia dla najlepszego pianisty-kameralisty na I i III Konkursie Wokalnym Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz nagrodą dla najlepszego pianisty na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Mariusz Rutkowski jest nauczycielem w skierniewickiej szkole muzycznej, na swoim koncie ma m.in. dwie płyty z pieśniami Władysława Żeleńskiego.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskieradio.pl/8/8741/Artykul/2661793,Rapp%C3%A9-Kryger-Rutkowski-w-holdzie-Zelenskiemu 

Filharmonia Dolnośląska: Koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”

FD22 stycznia 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się koncert online w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent", podczas którego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Szymona Makowskiego.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń, która przygotowała program koncertu styczniowego. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Omdlenia na gitarę i smyczki Piotra Klimka, Koncert na klarnet i smyczki oraz Koncert podwójny na klarnet i gitarę Astora Piazzolli, a także 35. Symfonię D-dur KV 385 („Haffnerowską”) Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią klarnecista Jan Jakub Bokun i gitarzysta Jakub Kościuszko.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/koncert-symfoniczny,47/dyrygent-rezydent,3039?did=5338 

Geniusz Rathausa odkryty na nowo. Światowa premiera fonograficzna w wytwórni DUX

DUX 171221 stycznia 2021 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album wyjątkowy z wielu powodów. To pierwsza rejestracja dwóch utworów kameralnych Karola Rathausa: bardzo rzadko granych, które dodatkowo prawie na pewno nie zabrzmiały dotąd w Ojczyźnie kompozytora.

Karol Rathaus Ensemble zarejestrowało dla wytwórni DUX dwa utwory kameralne okrzykniętego przez niemiecką krytykę w latach dwudziestych ubiegłego stulecia „nadzieją nowej muzyki”: Trio op. 53 i Trio Serenade op. 69, powiększając tym samym zbiór nagrań kameralistyki Rathausa o twórczość dla zespołu trzech instrumentów.

Marcin Hałat (skrzypce), Marcin Mączyński (wiolonczela), Piotr Lato (klarnet) i Aleksandra Hałat (fortepian) albumem Rathaus • Piano Trios przywracają do repertuaru wybitne dzieła kameralne i stwarzają słuchaczom niebywałą możliwość odkrycia muzyki, która przez kilkadziesiąt lat pozostawała w zapomnieniu: „Intymne spotkanie z najwyższej klasy sztuką kompozytorską Karola Rathausa pozwoliło nam, wykonawcom, na dostrzeżenie Jego samego – genialnego, zapomnianego artysty emigranta, w którego twórczości splatają się elementy polskie, europejskie oraz amerykańskie”. Oficjalną zgodę na sygnowanie zespołu nazwiskiem kompozytora wyraziła jego wnuczka.

Płyta dostępna w sprzedaży w oficjalnym sklepie DUX od 21 stycznia, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Łukasz Brzezina

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: oficjalny teledysk

Wirtualna rezydencja artystyczna UN/MUTE w Nowym Jorku

IPNYInstytut Polski w Nowym Jorku zaprasza do ubiegania się o wirtualną rezydencję polskich artystów, w tym muzyków, kompozytorów oraz performerów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Nowym Jorku i są zainteresowani interdyscyplinarnym europejsko-amerykańskim projektem. Aby wziąć udział w rekrutacji, należy przesłać swój biogram wraz z krótkim listem motywacyjnym (max. 1000 słów) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 22 stycznia 2021.

Instytut Polski w Nowym Jorku poszukuje jednego polskiego artysty z jednej lub kilku z dyscyplin artystycznych, który jest zainteresowany współpracą z innym artystą mieszkającym w Nowym Jorku, reprezentującym inną dyscyplinę i grupę wiekową. Płatna rezydencja online odbędzie się wiosną 2021 roku. W rekrutacji mogą wziąć obywatele Polski mieszkający w kraju bądź za granicą, w dowolnym miejscu poza Nowym Jorkiem, oraz artyści, którzy na stałe przebywają w Polsce, lecze nie mają obywatelstwa. Warunkiem rezydencji jest to, że kandydat nigdy wcześniej nie był w Nowym Jorku.

Wybrani artyści wezmą udział w trzymiesięcznej wirtualnej rezydencji prowadzonej przez Undercurrent Gallery na Brooklynie w Nowym Jorku. Proces ich twórczej współpracy zostanie przedstawiony za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej nagrań Zoom, dając widzom niepowtarzalną możliwość monitorowania jego przebiegu. Projekt bada, co dla europejskiego artysty oznacza wirtualne spotkanie z artystą mieszkającym po drugiej stronie Atlantyku, który jest w innym wieku, innej rasy, został wychowany w innej kulturze i reprezentuje inne medium artystyczne. Celem spotkania jest wspólne stworzenie nowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki. Prezentacja prac odbędzie się w Dniu Europy 9 maja 2021 roku.

Więcej informacji na stroniehttps://instytutpolski.pl/newyork/2021/01/07/open-call-un-mute-residency/

Klawesyn bez granic: IV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

KlawesynIV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej "Klawesyn bez granic" odbędzie się w środę 20 stycznia 2021 i będzie transmitowane online na kanale YouTube Akademii Muzycznej im. G. K. Bacewiczów w Łodzi.

O godz. 10.00 seminarum otworzy kierownik Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, oraz dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Wysłuchamy czterech wystąpień. Dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego mgr Adam Wesołowski opowie o symbolice i multimediach w swojej kompozycji Silver concerto, dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. E. Chojnackiej przedstawi informacje na temat kolekcji utworów klawesynowych, dr Urszula Jasiecka-Bury z Akademii Muzycznej w Łodzi podejmie dyskusję na temat klawesynu współczesnego jako partnera w wykonawstwie muzyki dawnej, natomiast dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. Akademii Muzycznej w Łodzi przybliży doświadczenie współczesnego instrumentalisty w pracy z klawesynem.

Po zakończeniu części wykładowej, o godz. 18.00 odbędzie się koncert w wykonaniu klawesynistek Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej i Urszuli Jasieckiej-Bury z towarzyszeniem skrzypaczki Pauliny Wielgosińskiej. Wystąpią także studenci klas klawesynu: Lena Nowakowska, Agnieszka Wegner, Emilia Walasik, Agnieszka Wilk, Kamil Szymczakowski, Emilia Mamińska, Karolina Dróżdż, Przemysław Janczewski. W programie utwory m.in.: Mariana Sawy, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Krzysztofa Grzeszczaka, Barbary Strzeleckiej, Krystyny Kijani i Victora Frosta.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/

Muzyczne spotkanie „Schaeffer elektronicznie”

Schaeffer19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.