Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI14 września 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Szwajcarii oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

Inauguracyjny koncert rozpocznie żywa i błyskotliwa, ciekawie instrumentowana Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym utworze.

Aż półgodzinną owacją nagrodziła leningradzka publiczność premierę V Symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Eugeniusza Mrawińskiego w 1937 r. Mimo zarzutów pewnego eklektyzmu skala talentu Szostakowicza przesądziła o trwałym powodzeniu tej symfonii, a jej neo-mahlerowska potęga i ekspresja porusza do dziś.

O pokolenie młodszy od Szostakowicza Alfred Schnittke uznawany dziś jest za ważnego prekursora i przedstawiciela muzycznego postmodernizmu, a jego I Concerto grosso z 1977 należy do sztandarowych dzieł tego nurtu, łącząc w sposób bardzo dowcipny (ale nie prześmiewczy) elementy neo- czy postbarokowe ze współczesnymi.

Wieczór inaugurujący nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem Marcina Markowicza i Jakuba Jakowicza jako solistów, zostanie poprowadzony przez Nicolae Moldoveanu, cenionego rumuńskiego dyrygenta mieszkającego obecnie w Szwajcarii i czynnego na wielu filharmonicznych estradach i operowych scenach świata.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Szczecin | II MUSIC.DESIGN.FORM Festival 2019

MDFW dniach 13–15 września 2019 roku w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się II MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Hasłem drugiej edycji będzie „Audioluminescencja”.

Główną rolę odegrają dźwięk i światło, które będzie potraktowane dosłownie, jako materiał artystyczny, ale też metaforycznie – jako kierunek działania. Do zmierzenia się z tym tematem zaproszono artystów, aktywistów i animatorów. W trakcie trzech dni trwania Festiwalu MDF, który łączy muzykę, obraz, architekturę, design i nowoczesne technologie w jeden wyjątkowy program artystyczny, odbiorcy ponownie będą mogli poznać Filharmonię w Szczecinie od innej strony. Wędrówka za dźwiękiem i światłem zaprowadzi ich do nieoczekiwanych zakątków budynku, zaskoczy niezwykłymi wizualizacjami w białym holu. Ponownie rozbłyśnie też fasada Filharmonii.

Odbędą się wystawy, warsztaty i spotkania edukacyjne, a przede wszystkim koncerty polskich i zagranicznych gwiazd, premierowe wykonania przygotowane z myślą o festiwalu. W pierwszym dniu Festiwalu będzie miała miejsce prezentacja kilku wybranych projektów grupy polskich kompozytorów i wykonawców panGenerator, która łączy bity i fotony w obszarze sztuki nowych mediów. 14 września kompozytor i dyrygent Michał Janocha zaprezentuje swój spektakl multimedialny Słyszę, że patrzysz. Spektakl jest artystyczno-naukową wyprawą, dzięki której najmłodsi słuchacze odkryją, że nowoczesne technologie pozwalają „zmienić” dźwięk instrumentów w światło. W białym holu Filharmonii odbędzie się premierowe pełne wykonanie w Szczecinie najnowszego projektu zespołu Kwadrofonik Urlicht – wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl 

Gdańsk | I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

Konkurs MoniuszkowskiAkademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ogłasza I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych, który odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w dniach 21–24 listopada 2019 roku.

Konkurs ma na celu propagowanie twórczości Stanisława Moniuszki, promowanie utalentowanych wokalistów młodego pokolenia i praktyczne przygotowanie młodych adeptów wokalistyki do działalności artystycznej. Konkurs organizowany jest przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod auspicjami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach: 1) uczniowie i absolwenci klas wokalnych szkół muzycznych II stopnia, niebędący studentami uczelni artystycznych na kierunku „Wokalistyka”, którzy do dnia rozpoczęcia Konkursu nie ukończyli 23 lat; 2) studenci i absolwenci uczelni artystycznych na kierunku „Wokalistyka”, którzy do dnia rozpoczęcia Konkursu nie ukończyli 30 lat.

Rejestracja uczestników on-line będzie odbywać się na stronie Konkursu http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/ do dnia 7 października 2019 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegółowe informacje – na stronie http://konkurswokalny.amuz.gda.pl/ 

Gdańsk | Międzynarodowy Kongres Moniuszkowski „Stanisław Moniuszko w kulturze polskiej i światowej. Nowe perspektywy i interpretacje”

Kongres MoniuszkowskiW dniach 27-28 września 2019 r. w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się Międzynarodowy Kongres Moniuszkowski „Stanisław Moniuszko w kulturze polskiej i światowej. Nowe perspektywy i interpretacje” – jedno z najważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody roku Roku Moniuszkowskiego.

W związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – głównym zakresem problematyki Kongresu będą jego biografia i twórczość, jednak dokonania artystyczne Moniuszki będą rozpatrywane zarówno w kontekście narodowo-kulturalnym, jak i w perspektywie sytuacji społeczno-estetycznej w Europie jego czasów.

W programie Kongresu znajdą się dwa wykłady plenarne oraz kilkadziesiąt referatów. Obrady zaplanowano w czterech blokach złożonych z czterech równoległych sekcji, podczas których międzynarodowe grono prelegentów podejmie zagadnienia z następujących zakresów tematycznych:

1. Stanisław Moniuszko – twórca i jego dzieło w perspektywie różnych dziedzin humanistyki (muzykologii, historii, teatrologii, filmoznawstwa, filologii, socjologii, kulturoznawstwa itp.);

2. Nurty, interpretacje i perspektywy badawcze moniuszkologii;

3. Muzyka polska w XIX wieku jako kontekst i tło działań artystycznych Moniuszki;

4. Koncepcja polskiej opery narodowej Moniuszki wobec europejskich nurtów scenicznej sztuki narodowej;

5. Rola muzyki w kształtowaniu XIX-wiecznej świadomości politycznej i kulturalnej;

6. Dialektyka sfery społeczno-politycznej i artystycznej w twórczości muzycznej XIX wieku.

Kongresowi będą towarzyszyły dwa koncerty organizowane przez jego gdańskich partnerów. 27 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina odbędzie Koncert muzyki Fryderyka Chopina, zaś 28 września– Gala Moniuszkowska, inaugurująca sezon artystyczny 2019 / 2020 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program oraz informacje dodatkowe o wydarzeniu: http://www.amuz.gda.pl/events/miedzynarodowy-kongres-moniuszkowski-stanislaw-moniuszko-w-kulturze-polskiej-i-swiatowej-nowe-perspektywy-i-interpretacje/ 

American Council for Polish Culture Award dla Marty Ptaszyńskiej

ACPCW dniach 6–8 września 2019 w Warszawie w hotelu Bristol odbywała się 71. Doroczna Konferencja Amerykańskiej Rady do Spraw Kultury Polskiej (American Council for Polish Culture – ACPC), podczas której Marta Ptaszyńska została uhonorowana nagrodą American Council for Polish Culture.

Konferencję otworzył Prezydent ACPC Thomas Payne. Podczas obrad odbyły się sesje biznesowe, wykłady i koncert duetu wiolonczelowego Wojciecha Bafeltowskiego i Mateusza Błaszczaka. Prezesi i delegaci z wielu organizacji propagujących kulturę polską w Stanach Zjednoczonych złożyli sprawozdania ze swojej działalności.

7 września odbył się uroczysty bankiet, na którym Nagrodę za Osiągnięcia w Dziedzinie Kultury otrzymała kompozytorka Marta Ptaszyńska.

Laudację przygotował dr Jarosław Gołembiowski, który zaznaczył, że: „Urodzona w Warszawie profesor Marta Ptaszyńska studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie i Poznaniu. Przez wiele lat Witold Lutosławski, był jej mentorem. W latach 1969–70 odbyła studia podyplomowe pod kierunkiem legendarnego pedagoga Nadii Boulanger w Paryżu oraz uczęszczała na zajęcia u kompozytora Oliviera Messiaena w Konserwatorium Paryskim i Centre Bourdan. Od 1972 r. Ptaszyńska mieszka w Stanach Zjednoczonych. W 1974 r. Uzyskała dyplom artysty w dziedzinie gry na instrumentach perkusyjnych w Cleveland Institute of Music. Od 1974 r. Ptaszyńska prowadziła zajęcia kompozycji i perkusji w Bennington College w Vermont, na University of California w Berkeley i Santa Barbara, na Indiana University w Bloomington, w College Conservatory of Music w Cincinnati oraz jako kompozytor-rezydent w Northwestern University w Evanston. W 1998 roku została profesorem muzyki i nauk humanistycznych na uniwersytecie w Chicago. Jej muzyka jest wydawana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w Polsce i Theodore Presser w Stanach Zjednoczonych. Jej utwory są nagrywane w takich wytwórniach jak CD Accord-Universal, Muza Polish Records, Olympia, Chandos, Dux, ProViva i Bayers Records. Przez wiele lat pod kierunkiem prof. Ptaszyńskiej wiodąca organizacja Contempo z siedzibą w University of Chicago prezentowała współczesne kompozycje młodych i starszych kompozytorów podczas sezonowych koncertów w Logan Center na University of Chicago. Podczas tych koncertów wielu polskich kompozytorów wystąpiło po raz pierwszy w Ameryce. Przez cztery lata współpracowałem jako pianista i akompaniator z prof. Ptaszyńską podczas corocznych koncertów / egzaminów kompozytorskich na uniwersytecie chicagowskim. Jako wykładowca wymaga prac wysokiej jakości, klarownego pisania oraz indywidualnego charakteru. […] Amerykańska Rada do Spraw Kultury Polskiej jest dumna i z zaszczytem wręcza profesor Marcie Ptaszyńskiej – światowej sławy kompozytorce – w pełni zasłużone uznanie na Polonii w formie ACPC Cultural Award”.

Toruń | Inauguracja 41. sezonu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej

TOSKoncert inaugurujący 41. sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, który odbędzie się 13 września 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki, skupiony będzie wokół niezwykle utalentowanych artystów młodego pokolenia.

Będziemy świadkami prapremiery kompozycji Macieja Bałenkowskiego, mającej oddać hołd wybitnemu skrzypkowi i kompozytorowi – Karolowi Lipińskiemu. Hommage à Lipiński Bałenkowskiego zamówione zostało specjalnie przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną na inaugurację 41. sezonu artystycznego 2019 / 2020. Rozpoczęcie koncertu tym utworem to symboliczne oddanie hołdu wybitnemu polskiemu skrzypkowi i kompozytorowi oraz zapowiedź zbliżającego się V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, który rozpocznie się 1 października 2019. Dlatego też to właśnie grupa skrzypiec będzie grać główną rolę w tym dziele. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W programie nie zabraknie również wirtuozowskiego I Koncertu fortepianowego b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego, którego partię solową wykona hiszpański pianista Leo de María. Koncert zwieńczy I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi maestro Dainius Pavilionis (Litwa).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 

Katowice | Inauguracja sezonu: Sara Domjanić w Filharmonii Śląskiej

FSJubileuszowy 75. sezon artystyczny Filharmonia Śląska zainauguruje dwoma koncertami, a pierwszy z nich 20 września 2019 roku o godz. 19:00 wypełni Śląska Orkiestra Kameralna wraz z objawieniem światowej sceny muzycznej – finalistką Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków (Eurovision Young Musicians Competition) w 2014 roku, Sarą Domjanić.

Wysoka lokata na Eurowizji nie była pierwszym z jej sukcesów. Ta dwudziestodwuletnia Chorwatka nieustannie triumfuje w licznych konkursach. Gra na specjalnie dla niej zrobionym wyjątkowym instrumencie Antonia Stradivariego – Golden Period.

Zdolna skrzypaczka wykona wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną Las cuatro estaciones porteñas Astora Piazzolli. W programie koncertu znajdzie się również miejsce na Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz trzy divertimenta – Wolfganga Amadeusa Mozarta, Grażyny Bacewicz oraz Mikołaja Góreckiego.

Koncert będzie gratką dla wszystkich słuchaczy: i tych pragnących doznać energicznych dźwięków tanga, zwolenników muzyki epoki klasycyzmu, a także miłośników muzyki współczesnej. Będzie to uczta dla zmysłów, zaserwowana przez wybitnych instrumentalistów.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej - https://filharmonia-slaska.eu/production/inauguracja-75-jubileuszowego-sezonu-artystycznego-filharmonii-slaskiej/?=2 

ZOBACZ: Wydarzenie na Facebooku

Olsztyn | Inauguracja 74. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWMPodczas inauguracji sezonu koncertowego 2019 / 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie 13 września 2019 roku o godz. 19.00 obecny będzie duch patrona 2019 roku – Stanisława Moniuszki. Zabrzmią też utwory Feliksa Nowowiejskiego i Józefa Michała Poniatowskiego.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wykona dzieła „ojca polskiej opery narodowej”, a także fragmenty innych dzieł operowych europejskich kompozytorów współczesnych Moniuszce, w tym jego poprzedników i następców. Usłyszymy ognisty Mazur ze Strasznego dworu oraz pochodzącą z tej samej opery arię Hanny w interpretacji sopranistki Joanny Woś. Józef Michał Poniatowski książę de Monterotondo herbu Ciołek, o trzy lata starszy od Moniuszki, był miłośnikiem muzyki, śpiewakiem, a także autorem kilku oper utrzymanych w stylu rossiniowskim, z librettami w języku włoskim bądź francuskim. Podczas koncertu wysłuchamy arii Laury z francuskiej opery Pierre de Medicis (Piotr Medyceusz) z 1860 roku, która swoje polskie prawykonanie miała zaledwie osiem lat temu.

Kolejnym polskim i zarazem warmińskim akcentem koncertu będzie Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego. Jedno z najpopularniejszych dzieł barczewskiego kompozytora doczekało się ponad dwustu wykonań zagranicznych za życia twórcy i należało do najczęściej wykonywanych dzieł oratoryjnych dwudziestolecia międzywojennego. Instrumentalnym dopełnieniem różnorodnego programu operowego będą wciąż zachwycające świeżością barw Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Maurice’a Ravela.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

Lublin | Uroczysta inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 w Filharmonii Lubelskiej

FLUroczyste rozpoczęcie sezonu artystycznego 2019 / 2020 13 września 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Lubelska będzie świętować muzyką kompozytorów polskich: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara oraz Mikołaja Hertla, którego suita orkiestrowa Mazurek – odcienie zostanie tego wieczoru prawykonana.

Dojrzałą twórczość Henryka Wieniawskiego reprezentuje między innymi jego II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22. Wykorzystanie szeregu oryginalnych rozwiązań kolorystycznych, artykulacyjnych, czy harmonicznych wyróżnia utwór spośród innych koncertów skrzypcowych. Trzyczęściowy układ wraz z łącznikami zbliża dzieło do formy jednorodnej i monotematycznej. Wieniawski dedykował swój Koncert „kochanemu przyjacielowi” – Pablowi Sarasatemu, skrzypkowi i kompozytorowi.

Dwa kolejne utwory w swej warstwie muzycznej nawiązują do bogactwa kultury górali podhalańskich, łącząc w sobie inspiracje muzyki ludowej z wyrazem płynącym z własnego stylu kompozytorskiego. Muzyka z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego zawiera w sobie niemalże wszystkie typowe cechy muzyki tego regionu: charakterystyczną szorstkość brzmienia opartą o różne skale ludowej proweniencji oraz swoisty temperament rytmiczny. Krzesany Wojciecha Kilara to poemat symfoniczny odwołujący się w szczególności do tytułowego tańca – męskiego, szorstkiego, wyraźnego, bardzo szybkiego, a wręcz „mantrycznego”. Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistki wystąpi znakomita Agata Szymczewska.

Szczegóły – na http://filharmonialubelska.pl/