Polmic - FB

aktualności

Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

MKiDN

W 2019 roku przypada setna rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a krajami na całym świecie. Z tej okazji Związek Kompozytorów Polskich wraz z partnerami w Estonii i Portugalii organizuje koncerty muzyki polskiej w ramach projektu „Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku”.

W 1918 roku Rzeczpospolita Polska po latach rozbiorów odzyskała niepodległość. Państwo odbudowywało się nie tylko wewnętrznie, ale także na arenie międzynarodowej, a Rząd II RP nawiązywał stosunki dyplomatyczne z najważniejszymi partnerami. Koncerty w Tallinie i Lizbonie zorganizowane zostaną w setną rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Estonią i Portugalią.

14 lipca 2019 roku w Zamku Maarjamäe w Tallinie Glasperlenspiel Sinfonietta pod batutą Andreasa Mustonena wykona dzieła Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Pendereckiego i Macieja Bałenkowskiego, a także utwory kompozytorów estońskich: Arvo Pärta, Lepo Sumery, Jaana Räätsa, Pärta Uusberga i Peetera Vähi. Koncert odbędzie się w ramach festiwalu Glasperlenspiel Music Festival 2019 organizowanego przez Estonian Record Productions (ERP).

W portugalskiej odłosnie projektu wystąpi Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa. 9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie zespół zaprezentuje kompozycje Włodzimierza Kotońskiego, Wojciecha Blecharza, Piotra Peszata, Karola Nepelskiego oraz Miguela Azguime – kompozytora urodzonego w Lizbonie, który obecnie pełni funkcję dyrektora centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Grand Prix Komeda 2019 dla Marcina Stańczyka

Stanczyk MarcinPodczas Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim nagrodę Grand Prix Komeda 2019 otrzymał dr hab. Marcin Stańczyk. Wykładowca kompozycji w Akademii Muzycznej w Łodzi, kompozytor i prawnik został wyróżniony za muzykę do filmu Kobro/Strzemiński. Historia fantastyczna w reżyserii Borysa Lankosza. Doroczna nagroda Grand Prix nadawana jest w konkursie na najlepszą muzykę do polskiego filmu fabularnego. Festiwal odbył się w dniach 2-8 czerwca 2019 roku w Ostrowskim Centrum Kultury.

Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy promuje polski film i muzykę filmową. O wynikach konkursu decydowało jury w składzie: Tomasz Lach (przewodniczący), Sonia Bohosiewicz, Bartosz Chajdecki, Misia Furtak, Magdalena Grzebałkowska, Wojciech Mazolewski i Jan Kanty Pawluśkiewicz.

Kobro/Strzemiński. Historia fantastyczna to opowieść z elementami fantastycznymi o życiu oraz relacji słynnego duetu łódzkich awangardowych artystów – Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego (w rolach głównych Agata Buzek i Łukasz Simlat). Film powstał w koprodukcji z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Dzieło towarzyszyło wystawie prac Kobro i Strzemińskiego w paryskim Centrum Pompidou oraz innych ośrodkach kulturalnych Europy, a także było prezentowane na festiwalu Millenium Docs Against Gravity. Marcin Stańczyk podkreśla, że nagrodę otrzymał za swój debiut w kompozycji muzyki do filmu fabularnego. Kompozytor jest laureatem kilkunastu konkursów kompozytorskich, członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Pracuje w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina oraz w łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę kompozycji, kształcąc studentów specjalności „Kompozycja muzyki filmowej”.

Więcej informacji: www.marcinstanczyk.com 

Elbląg | Kameralne oblicze Thomasa Kalba

EOK

Która nuta jest do zagrania, a która do przemilczenia? Thomas Kalb nie ma takich wątpliwości i z każdego fragmentu partytury wydobywa to, co najwartościowsze. Nie inaczej będzie 16 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu, gdy dyrygent poprowadzi Elbląską Orkiestrę Kameralną.

Niemiecka krytyka określiła go mianem „suwerennego interpretatora”. Nic dziwnego, skoro Thomas Kalb oryginalnością i wieloznacznością muzycznych kreacji zaskakuje nawet najbardziej wytrawnych melomanów. Jak stwierdził jeden z krytyków, „to dyrygent, który z każdej nuty rozwija bukiet pomysłów i swoją kreatywność przenosi na muzyków”. Dyrygencką energią obdziela obecnie Młodą Filharmonię Kameralną Rhein-Neckar, z którą gościł w Niemczech, Francji, Kanadzie, Nowej Zelandii i Chile.

Pod batutą Thomasa Kalba elbląscy kameraliści zaproponują melomanom podróż śladami kompozytorskich klasyków. Artyści zmierzą się m.in. z „niedokończonym” XII Kwartetem smyczkowym c-moll D 703 Franza Schuberta. Za sprawą I Kwartetu smyczkowego g-moll op. 27 przeniesiemy się z kolei w świat norweskiego romantyzmu spod znaku Edwarda Griega. Nie zabraknie także biało-czerwonego akcentu w postaci Canzony di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl/news/kameralne-oblicza-thomasa-kalba 

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej: muzyka polska i... japońska!

SV

Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych artystów Sinfonii Varsovii i skrzypka Piotra Markowskiego, zastępcy koncertmistrza Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Polskie kregi4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach to kolejny rok prezentacji tego, co najlepsze w naszej sztuce. Najnowsza edycja Festiwalu rozpocznie się 6 czerwca trasą koncertową Grzegorza Niemczuka. Trasa koncertowa zakończy się 15 czerwca w Chongqing Guotai Arts Centre.

Znany pianista najpierw wystąpi w sali koncertowej pekińskiego uniwersytetu Tsinghua, następnie w prestiżowych salach Zibo, Shijiazhuangu, Wuhanu i Chongqingu. Koncerty Grzegorza Niemczuka to początek 4. edycji cenionej w Chinach imprezy Festiwal Polskie Kręgi Sztuki, której inne aktywności artystyczne będą się odbywały sukcesywnie do grudnia 2019 roku.

Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach jest organizowany przez Fundację Kręgi Sztuki od 2016 roku. Już po pierwszej edycji impreza została okrzyknięta przez chińskie media „najważniejszym polskim wydarzeniem kulturalnym roku 2016 w Państwie Środka”. Do tej pory polscy twórcy sztuk wizualnych, muzyki, filmu i gier video pokazali swoje dokonania na Festiwalu w 16 znaczących miastach ChRL. Pianista Grzegorz Niemczuk z Festiwalem Polskie Kręgi Sztuki w Chinach związany jest od drugiej edycji. Jego koncerty zawsze stanowiły wyjątkowy punkt w programie, spotkały się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki. Na program, który artysta zaproponuje w tym roku na Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki, złożą się utwory Wojciecha Kilara, Fryderyka Chopina oraz Wang Jianzhonga.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://kregisztuki.com/ 

Czytaj więcej: 4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Agata Zubel mecenasem młodych kompozytorów

Agata ZubelAgata Zubel – ceniona w kraju i na świecie kompozytorka, wszechstronna śpiewaczka, wreszcie – pedagog z pasją oddający się swojej pracy – podejmuje wraz z mężem Michałem Mocem, kompozytorem, akordeonistą i pedagogiem, kolejne zadanie, stając się opiekunem i mecenasem wkraczających na ścieżkę muzyczną twórców. Artystyczne małżeństwo ogłosiło właśnie program wspierający młodych kompozytorów: rezydencje artystyczne na Islandii.

Wybrane po weryfikacji zgłoszeń osoby będą miały okazję spędzić dwa tygodnie na 66 równoleżniku – tuż pod Kołem Podbiegunowym! – i pracować nad swoimi partyturami w miejscu przesiąkniętym twórczą atmosferą, tam, gdzie powstają też kompozycje Agaty Zubel i Michała Moca. Formuła rezydencji zakłada m.in. pokrycie kosztów przelotu i dojazdu oraz zakwaterowania.

Pierwszy pobyt zaplanowany został w dniach 16–31 października 2019. Zgłoszenia kompozytorów do 35. roku życia przyjmowane są do 31 lipca 2019 pod adresem mailowym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Środki na realizację programu rezydencji artystycznych pochodzą z funduszy prywatnych. Niemniej Agata Zubel, przy okazji wręczenia przyznanej kompozytorce 12 czerwca 2019 roku Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oficjalnie zadeklarowała, że cała kwota nagrody zasili budżet islandzkich pobytów młodych twórców. Projekt wspiera Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Szczegóły – na stronie www.composer.pl 

Doroczne Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymali polscy kompozytorzy

MKiDNMinister kultury prof. Piotr Gliński podczas uroczystej gali w Teatrze Narodowym w Warszawie 12 czerwca 2019 roku odznaczył twórców, animatorów i mecenasów, których działalność w sposób szczególny przyczynia się do rozwoju, upowszechniania i ochrony kultury. Nagrody zostały przyznane w siedemnastu kategoriach.

Doroczna Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest przyznawana od 1997 roku artystom, twórcom i animatorom kultury za całokształt ich działalności lub za wybitne osiągnięcia w danym roku w reprezentowanej przez nich dziedzinie. To prestiżowe wyróżnienie pozwala Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreślić najważniejsze nurty i zjawiska, pojawiające się w polskiej kulturze, poprzez uhonorowanie osób, które je tworzą i reprezentują. Za organizację gali Dorocznych Nagród Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada Narodowe Centrum Kultury.

W tym roku wyróżnienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie „Muzyka” otrzymało dwoje polskich kompozytorów: Agata Zubel – kompozytorka i śpiewaczka, wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu, członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich, oraz obchodzący w tym roku jubileusz 70-lecia urodzin Piotr Moss – laureat wielu nagród i odznaczeń polskich i francuskich, który mieszka i tworzy w Paryżu, członek ZKP od 1977 roku.

Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich dla Andrei Brzozy

ZKPPrezydium Zarządu Głównego ZKP na swoim posiedzeniu w dniu 12 czerwca 2019 przyznało drugą w tym roku Nagrodę Honorową ZKP. Laureatką została Pani Andrea Brzoza.

Andrea Brzoza urodziła się w Lobito w Angoli. W 1962 roku wraz z rodzicami (z pochodzenia Austriakami) przeniosła się do Austrii, a po roku do Portugalii. W 1975 roku rozpoczęła studia na wydziale anglistyki i publicystyki Uniwersytetu Wiedeńskiego. Do Polski przeniosła się w 1977 roku. Była zatrudniona w ambasadzie austriackiej, w roku akademickim 1977 / 1978 pracowała jako lektor języka portugalskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Od jesieni 1978 pracuje w Austriackim Forum Kultury (Instytucie Kultury Austriackiej). To placówka dyplomatyczna austriackiego MSZ, w którym mieści się departament zagranicznej polityki kulturalnej. Andrea Brzoza odpowiada za projekty muzyczne.

Nagroda Honorowa ZKP została jej przyznana za wybitne zasługi i wieloletnie konsekwentne budowanie więzi kulturowych między Polską i Austrią.

Uroczystość wręczenia Nagrody będzie miała miejsce w czasie 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w siedzibie Związku Kompozytorów Polskich przy Rynku Starego Miasta 27.

Łódź | I Bacewicz International Summer Music Academy

BISMA

Bacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Podczas pierwszej edycji kursów w Polsce swoim doświadczeniem podzielą się najwybitniejsi pianiści i profesorowie naszych czasów.

Organizatorzy – Stretto Music Foundation i Akademia Muzyczna w Łodzi – zakładają cykliczny charakter kursów, które przyczynią się do popularyzacji twórczości patronki, promocji uczelni oraz Łodzi nie tylko w kraju, ale i na arenie międzynarodowej. W tej edycji pianistycznej organizatorzy zaprosili do współpracy wykładowców z dwóch prestiżowych uczelni – Royal College of Music w Londynie oraz Universität Mozarteum w Salzburgu. Będą to profesorowie Dmitri Alexeev i Jacques Rouvier oraz artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov i Jianing Kong.

Kursy odbędą się między 19 a 26 sierpnia 2019 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi. W ramach BISMA zaplanowano pięć koncertów, w tym jeden poświęcony Grażynie Bacewicz (połączony z wykładem).

Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika.

Termin składania zgłoszeń upływa 14 czerwca 2019 roku. Opłata wpisowa wynosi 60 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie: 490 €.

Dyrektorem BISMA jest pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademiiwww.bisma.pl