Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncerty Kameralne w Pałacu Szustra

SzusterWarszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki zaprasza na czerwcową odsłonę koncertów kameralnych w Pałacu Szustra w Warszawie (ul. Morskie Oko 2). Pomiędzy 2-19 czerwca 2019 roku odbędzie się łącznie 7 koncertów.

W niedzielę 2 czerwca o godz. 12.00 Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) oraz Michał Janicki (baryton) z towarzyszeniem Emiliana Madeya (fortepian) zaprezentują pieśni Stanisława Moniuszi w obcych językach. Tydzień później utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Johannesa Brahmsa oraz Artura Malawskiego wykonają: Yuki Hayami, Akane Matsuda, Kana Matsushima, Yuzuko Miyairi i Yuka Mohri. Podczas wieczornego koncertu z cyklu "Oddźwięku" wystąpi natomiast Royal String Quartet, a w programie znajdą się kompozycje kameralne Thomasa Gerwina, Andreasa Staffla, Piotra Domagały oraz Pawła Szymańskiego.

16 czerwca o godz. 12.00 odbędzie się recital klawesynowy Pawła Łopuszańskiego w hołdzie Wandzie Landowskiej w okazji 140. rocznicy urodzin i 60. rocznicy śmierci. Dzień wcześniej zaprezentują się uczniowie ognisk muzycznych WTM: pianiści Anna Macrae i Michal Szołucha. Spotkanie dla dzieci i rodziców wprowadzające w świat instrumentów i muzyki klasycznej z cyklu "Mała Akademia Muzyki" odbędzie się 8 czerwca o godz. 12.00. Czerwcową serię koncertów zamknie "Salon Jazzowy" – 19 czerwca wystąpi zespół Warsaw Dixielanders w hołdzie Louisowi Armstrongowi.

Bilety do nabycia w sekretariacie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (ul. Morskie Oko 2), tel. 22 849 68 56, 22 849 56 51/52 w godz. 10.00-15.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Więcej informacji na stroniehttp://www.wtm.org.pl

Piotr Beczała Laureatem Nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego

Beczała26 maja 2019 roku na estradzie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie światowej sławy śpiewak Piotr Beczała został uhonorowany Nagrodą imienia Bogusława Kaczyńskiego – „Złotą Muszką” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki operowej i propagowanie najwyższych wartości kultury muzycznej na świecie. Nagrodę wręczył dyrektor artystyczny Fundacji „ORFEO” im. Bogusława Kaczyńskiego Krzysztof Korwin-Piotrowski. Uroczystość odbyła się podczas finałowego koncertu Muzycznego Festiwalu w Łańcucie z udziałem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. W repertuarze znalazły się arie tenorowe i uwertury dzieł operowych Moniuszki, Bizeta, Verdiego i Pucciniego.

Fundacja „ORFEO” kontynuuje działalność swojego założyciela i Patrona, wybitnego popularyzatora muzyki, wieloletniego dyrektora festiwali w Łańcucie i Krynicy-Zdroju, organizuje wydarzenia artystyczne, zajmuje się edukacją kulturalną i utrwalaniem pamięci o wielkich mistrzach sceny muzycznej. Nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego przyznawane przez Zarząd i Radę Fundacji z przewodniczącym Zbigniewem Napierałą na czele będą wręczane wybitnym artystom i menedżerom kultury.

Piotr Beczała jest obecnie uznawany za najlepszego tenora lirycznego na świecie, co w ubiegłym roku zostało potwierdzone „operowym Oscarem” – International Opera Award. Występuje w najbardziej prestiżowych teatrach operowych jak Royal Opera House Covent Garden, Teatro alla Scala i Metropolitan Opera, śpiewa na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i na estradach słynnych sal koncertowych. Jego wielka kariera może być znakomitym przykładem dla kolejnych młodych śpiewaków i pokazuje, że oprócz talentu potrzebne są: profesjonalizm, konsekwencja w działaniu, odwaga i miłość do muzyki. Każdy jego występ na scenie lub estradzie jest świętem dla publiczności.

Koncert w siedzibie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie zakończył trwający 11 dni 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, którego dyrektorem jest prof. Marta Wierzbieniec. W latach 1982-1991 festiwalem kierował Bogusław Kaczyński, tworząc w zamkowych wnętrzach Łańcuta najbardziej elitarny salon muzyczny w Polsce. Zapraszał gwiazdy mediolańskiej La Scali (m.in. Setę del Grande i Katię Ricciarelli), znakomitych polskich śpiewaków o karierze międzynarodowej (Teresa Kubiak, Teresa Żylis-Gara, Aleksander Teliga), wybitnych instrumentalistów i sławnych piosenkarzy (Juliette Greco, Gilbert Bécaud). Wiele koncertów było transmitowanych przez Telewizję Polską. Kaczyński napisał bogato ilustrowaną książkę „Łańcut moja miłość”, w której szczegółowo opisane zostały wydarzenia festiwalowe i spotkania z gwiazdami.

Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego zaprojektowała wybitna artystka dr hab. Hanna Jelonek, dziekan Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest to miniaturowa rzeźba z posrebrzanego brązu, z pozłacaną muszką i marmurową podstawą. Na rzeźbie wygrawerowane zostały fragmenty Poloneza As-dur op. 53, zwanego Heroicznym, Fryderyka Chopina.

Legnica | Prawykonanie "Missa choralis" Pawła Łukaszewskiego

ŁukaszewskiW niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 15.00 zabrzmi najnowszy utwór Pawła Łukaszewskiego – Missa choralis na solistów, chór mieszany i orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Legnicy, podczas jubileuszowej edycji festiwalu chóralnego Legnica Cantat.

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) posiada ogromny dorobek kompozytorski w obszarze muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej. Materię muzyczną swoich dzieł kształtuje z rzadko spotykaną swobodą i naturalnością, ale także z ogromnym wyczuciem ekspresji. Jego kompozycje doceniane są i chętnie wykonywane w kraju i na świecie, w tym przez takie zespoły jak Kings Singers, BBC Singers czy Trinity College Choir.

Missa choralis, skomponowana z okazji 50-lecia legnickiego festiwalu chóralnego Legnica Cantat, zostanie prawykonana podczas koncertu jubileuszowego w Kościele Ewangelickim Marii Panny. Partie solowe wykonają: Aleksandra Turalska (S), Ewelina Wojewoda (A), Sebastian Mach (T), Michał Pytlewski (B). Orkiestrę N-Harmonia i chór Narodowego Forum Muzyki poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny. Tego wieczoru zabrzmi także MisaTango – Misa a Buenos Aires Martina Palmeri, inspirowana tradycyjnym tangiem argentyńskim oraz tango nuevo Astora Piazzoli. Finał koncertu jubileuszowego stanowić będzie ceremonia ogłoszenia wyników oraz wręczenie nagród w tegorocznej edycji konkursu Legnica Cantat.

Zobacz: Wydarzenie FB

Warszawa | BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich

Basso

W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie: http://basso.warszawa.pl/ 

Katowice | Mistrzowskie koncerty kameralne: Bomsori Kim i Rafał Blechacz

NOSPR2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Organowa uczta dla melomanów na Dolnym Śląsku

Schlag

IV Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim. Na Słuchaczy czeka 11 koncertów – głównie recitali organowych, które odbędą się w Świdnicy, Świebodzicach i Wałbrzychu w dniach 2 czerwca – 12 lipca 2019 roku.

Oprócz koncertów kameralnych i recitali organowych, przygotowane będą spotkania z muzykami w cyklu „Muzyczne Foyer” oraz dwa spacery historyczne śladami rodziny Schlagów. Urozmaicenie Festiwalu wynika ze 150. rocznicy założenia firmy Schlag&Söhne, przypadającej w 2019 roku. Wszystkie koncerty wykonywane będą w kościołach wyposażonych w organy tej firmy, aby ukazać różnorodność stylistyczną instrumentów budowanych przez dawną świdnicką wytwórnię. Podczas koncertów Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka klasyczna i sakralna różnych epok z akcentem na XIX, XX i XXI wiek. Obraz gry organisty będzie transmitowany na ekran znajdujący się na dole, dzięki czemu Słuchacze zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Polska muzyka współczesna i jazzowa, skomponowana specjalnie na Festiwal przez Piotra Damasiewicza i Macieja Batora, zabrzmi 21 czerwca 2019 o godz. 18:30 w Kościele Pokoju pw. św. Trójcy w Świdnicy. Będą to utwory na trąbkę i symfoniczne organy w wykonaniu obu muzyków.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie: https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ oraz https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 

Warszawa | „Piotruś i Wilk” – koncert z okazji dnia dziecka

POSI

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 

Szczecin | Dzień Dziecka w Operze na Zamku: Historia najmniej prawdopodobna

Historia

Podczas zbliżającego się Dnia Dziecka, 1 czerwca 2019 o godz. 17:00, w Operze na Zamku w Szczecinie wystawiona zostanie multimedialna opera dziecięca Historia najmniej prawdopodobna Jerzego Kornowicza.

Opera w formie wyprawy muzycznej na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena przeznaczona jest dla dzieci od 7 lat. Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą sie do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane sa za pomoca rozmaitych, czesto nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

POBERZ: Program Opery

Informacja o biletach na stroniehttp://www.opera.szczecin.pl/

Warszawa | Iuventus kameralnie!

POSI

W programie koncertu 31 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Służewskim Domu Kultury (ul. J. S. Bacha 15) każdy znajdzie coś dla siebie – zabrzmią brawurowe transkrypcje repertuaru od Baroku po współczesną muzykę popularną i jazz. Na koncert zapraszają prześwietni soliści grupy dętej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Muzyka przeznaczana specjalnie na instrumenty dęte ma niezwykle długą historię. Głośne brzmienie instrumentów dętych predestynowało je zwłaszcza do gry plenerowej, ale doceniano je także w kameralistyce.

Na początku lat 80. XVIII wieku cesarz Józef II powołał własny nadworny zespół – Kaiserliche und königliche Harmonie, złożony z par obojów, klarnetów, fagotów oraz rogów. Taki właśnie skład uchodził za najszlachetniejszy, „klasyczny” i przeznaczano nań najwięcej kompozycji, tworzył je m.in. Mozart i inni kompozytorzy tej epoki. Pełen wdzięku i pogody Oktet Es-dur Beethovena to właśnie kanoniczny przykład tzw. Harmoniemusik.

W XIX stuleciu narodził się natomiast, rozwinięty szczególnie w kolejnym wieku, zwyczaj dokonywania transkrypcji znanych kompozycji na rozmaite składy dęte, dobierane zależnie od potrzeb. Szczególną odmianę stanowił kwintet dęty blaszany (jego najczęstszy skład to dwie trąbki, róg, puzon i tuba, ale możliwe są różne odmiany), zestawiany często z orkiestrowych solistów mających tu możliwość pełnego ukazania swej olśniewającej wirtuozerii. Muzycy Sinfonii Iuventus zaprezentują transkrypcje dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego, Gerarda Matosa Rodríguesa, Johanna i Josefa Straussów, a także utwory Ferenca Farkasa, Victora Ewalda i Kazimierza Machali.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/