Polmic - FB

aktualności

VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”

Gdańscy pianiściW dniach 27 maja – 2 czerwca 2019 roku odbędzie się organizowany przez Nadbałtyckie Centrum Kultury VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”, który ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej.

Wśród wykonawców znajdują się byli i obecni studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pedagodzy gdańskiej uczelni, absolwenci gdańskich szkół muzycznych czy też artyści, którzy wywodzą się z Gdańska oraz kontynuują swoją edukację i karierę w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Ideą festiwalu jest promocja artystów i pomoc w realizacji ich planów twórczych.

Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się pięć widowiskowych koncertów pianistycznych w Ratuszu Staromiejskim: „Wielcy kompozytorzy rosyjscy”, „Wokół Romantyzmu”, „Młodzi na gdańskiej scenie”. Podczas koncertu „W kręgu muzyki polskiej” usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Artura Malawskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie recital wybitnego wirtuoza fortepianu – Bogdana Czapiewskiego, profesora gdańskiej uczelni. Program wydarzenia wzbogacą wykłady popularnonaukowe poświęcone muzyce poważnej i pianistyce.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/3538/vii-festiwal-gdanscy-pianisci-miastu 

Święto perkusji w krakowskiej Filharmonii

FK26 maja 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska zamieni się w świątynię muzyki perkusyjnej. Tegoroczna, jedenasta już edycja, otrzymała podtytuł „Abstrakcyjne brzmienia” przede wszystkim ze względu wykorzystanie grupy instrumentów o abstrakcyjnych wysokościach, specjalnie skonstruowanych na potrzeby tego wydarzenia, jak strojone butle gazowe, drewniane bębny i wiele innych.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – znakomitego perkusisty, a jednocześnie pomysłodawcy i głównego realizatora Spotkań z Muzyka Perkusyjną. Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi dyrygentka młodego pokolenia Joanna Natalia Ślusarczyk. Gośćmi zaproszonymi do projektu są: koncertmistrz skrzypiec Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Paweł Wajrak, oboista Mariusz Pędziałek, organista Michał Białko oraz Adam Wygoda grający na marimbie. Nie może oczywiście zabraknąć spiritus movens całego cyklu, czyli Ryszarda Haby, który zagra na marimbie, wibrafonie i perkusji.

Do repertuarowych atrakcji najbliższego koncertu zaliczyć można prawykonanie utworu pt. Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy, napisanego specjalnie na tę okazję przez Lecha Skoczylasa, czy kompozycję Vache Sharafyana pt. Hayren, opartą o armeńską średniowieczną formę wiersza ze specyficznym rytmem 7,8,7,8. Zabrzmi ponadto Dmaathen na obój i perkusję Iannisa Xenakisa i kompozycja amerykańskiego kompozytora Lou Harrisona, w której połączono brzmienia organów z dźwiękami bez określonej wysokości.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7910-XI_SPOTKANIA_Z_MUZYK%C4%84_PERKUSYJN%C4%84.html 

Świdnica | Premiera „Missa Brevis” Pawła Pudło

Pudło26 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się premiera Missa Brevis na sopran, mezzosopran, dwie waltornie, flet i kwartet smyczkowy Pawła Pudło.

Ta krótka msza polskiego kompozytora powstała na zamówienie Fundacji Dobrej Muzyki w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja to spotkanie tradycji z nowoczesnością – tradycyjna forma sakralna w wydaniu współczesnego kompozytora.

Utwór jest skomponowany specjalnie dla Kościoła Pokoju, w którym znajduje się dwoje organów: symfoniczne organy Schlaga oraz barokowe organy ołtarzowe. Wykonawcami utworu będą świdniccy organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, sopranistka Dominika Zamara, działająca obecnie w Wenecji, mezzosopranistka Magdalena Cornelius, waltorniści Anna i Grzegorz Mondry, flecistka Sylwia Waindok i kwartet smyczkowy w składzie: Marcin Ostrowski, Dagmara Swestun, Marlena Grodzicka-Myślak i Jakub Myślak.

Organizatorami koncertu są Fundacja Dobrej Muzyki, parafia Ewangelicko-Augsburska w Świdnicy oraz Gmina Miasto Świdnica. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Biskup Ewangelicki Waldemar Pytel i Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Letnie koncerty na Grochowskiej

SV25 i 26 maja 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce kolejne wydarzenia w ramach cyklu „Letnie koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę wystąpią zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

25 maja udział w koncercie „Nie tylko orkiestra” weźmie Oktet dęty orkiestry Sinfonia Varsovia, który wykona Serenadę c-moll na instrumenty dęte KV 388 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Oktet Es-dur op. 103 Ludwiga van Beethovena. Następnego zaś dnia usłyszymy Orkiestrę smyczkową Akademii Sinfonia Varsovia pod batutą znakomitego skrzypka Jakuba Haufy, który wystąpi w roli dyrygenta. Muzycy zaprezentują utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, Edwarda Elgara i Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Scena Muzyki Nowej: muzyka transu

Nowy Teatr25 maja 2019 roku o godz. 19.00 będzie miała miejsce kolejna odsłona cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, organizowanego przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego. W wykonaniu Chain Ensemble zabrzmią utwory Simeona ten Holta i Witolda Lutosławskiego.

Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923–2012), skomponowany na początku lat 90. XX wieku to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem tworzy narrację, krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w jedenastu odcinkach. Ten Holt to niejedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych, postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Powrót ten nazywał tonalnością po śmierci tonalności.

Poprzedzające utwór ten Holta 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec (1954) Witolda Lutosławskiego powstały z myślą o uczniach szkół muzycznych. Pochodzą one z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.

Szczegóły – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl 

Warszawa | Koncert nadzwyczajny „Curtis on tour” w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina

Sozańska Elżbieta25 maja 2019 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert nadzwyczajny „Curtis on tour”.

Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się w ramach corocznej trasy koncertowej „Curtis on Tour”. Jest to pierwszy koncert muzyków z prestiżowego Curtis Institute of Music z Filadelfii (USA) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Curtis Institute of Music jest jedną z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie obok znakomitej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Muzycy z Polski odegrali znaczącą rolę w założeniu i rozwoju uczelni na przestrzeni jej prawie stuletniej historii—Józef Hofmann był pierwszym rektorem Curtis, a wśród kadry profesorskiej znalazło się kilku polskich pedagogów.

Wystąpi kwartet fortepianowy, w którego składzie znajdują się: prof. Roberto Díaz (altówka) – Prezes Curtis Institute of Music oraz studenci – Claire Bourg (skrzypce), Sydney Lee (wiolonczela), Daniel Hsu (fortepian). W interpretacji amerykańskich artystów usłyszymy Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 Gabriela Fauré i Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa.

Inicjatorką i organizatorką wizyty „Curtis on Tour” w Warszawie jest p. Elżbieta Sozańska z Filadelfii — mecenas muzyki, wieloletnia dyrektor i wiceprezes międzynarodowych koncernów farmaceutycznych, a także pisarka i dramaturg. Zarówno koncert, jak i kurs mistrzowski prowadzony przez Prezesa uczelni, prof. Roberta Díaza, odbędą się przy wsparciu finansowym Fundacji Rodziny Kon-Sozańskich dla upamiętnienia Berty Zofii Kon, absolwentki UMFC z 1920 roku.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Kwartet Śląski i AUKSO w NOSPR

Knapik25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika - profesora Akademii Muzycznej w Katowicach.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Lublin | Lubelska Wiosna Młodych

FLWiosna to czas, w którym, dzięki między innymi budzącej się wokół nas przyrody, na nowo rodzi się w nas samych młodych duch. W dniach 24–26 maja 2019 roku Filharmonia zaprasza na cykl koncertów pod wspólną nazwą „Lubelska Wiosna Młodych”.

Projekt ma na celu odkrywanie, promowanie oraz integrację młodych talentów muzycznych. W przedsięwzięciu wezmą udział muzycy ze szkół muzycznych województwa lubelskiego, z Wrocławia (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-George). W ramach projektu, z inicjatywy Dyrektora Naczelnego Filharmonii Lubelskiej Wojciecha Rodka powstanie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – bez wątpienia novum w środowisku muzycznym regionu.

Repertuar koncertów jest niezwykle bogaty. Będziemy mogli usłyszeć dzieła takich mistrzów jak: Bellini, Haydn, Mendelssohn-Bartholdy, Moniuszko, Mozart, Rachmaninow, Szostakowicz, Wieniawski i inni, w wykonaniu nie tylko instrumentalistów, ale i wokalistów. Zainauguruje wydarzenie koncert uczniów szkół muzycznych, podczas którego zostanie zaprezentowany Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. W finale przedsięwzięcia zabrzmi Melodia Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/