Polmic - FB

aktualności

Nie żyje pierwszy dyrektor Polskiej Opery Królewskiej

PerytReżyser, aktor, doktor sztuk teatralnych i profesor Akademii Teatralnej w Warszawie Ryszard Peryt zmarł 23 stycznia 2019 roku w wieku 71 lat.

Był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie: ukończył wydziały aktorski i reżyserski. Z Małgorzatą Dziewulską i grupą absolwentów PWST założył Puławskie Studio Teatralne, a następnie współtworzył jego warszawską kontynuację – Studio Teatralne Stołecznej Estrady. W latach 1970-tych był aktorem Teatru Współczesnego i współpracował z Jerzym Grotowskim w jego Teatrze Laboratorium. Za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza pełnił funkcję reżysera w Teatrze Narodowym. Już wówczas zadebiutował jako reżyser operowy: w 1977 roku w Słupsku zrealizował swój pierwszy spektakl mozartowski złożony z dwóch małych oper – Dyrektora teatru i Bastien i Bastienne. Od lat 1980-tych reżyserował tylko w teatrach operowych. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, piastował stanowiska dyrektora artystycznego warszawskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, reżysera Warszawskiej Opery Kameralnej za czasów dyrekcji Stefana Sutkowskiego, dyrektora Polskiej Opery Królewskiej. Zajmował się także pracą dydaktyczną w swojej Alma Mater, gdzie był jednym ze współtwórców Instytutu Opera. Jego celem było łączenie działań studentów Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Sztuk Pięknych.

Bardzo zasłużony dla polskiej kultury reżyser zrealizował wszystkie dzieła sceniczne Mozarta (jako jedyny na świecie), a także wszystkie dzieła sceniczne Monteverdiego. Był jednym ze współtwórców Festiwalu Mozartowskiego. Wielokrotnie reżyserował również opery barokowe i współczesne. Zrealizował wiele przedstawień za granicą: w Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Szwecji, Danii, Norwegii, Egipcie, Turcji, Libanie, Japonii i Emiratach Arabskich. W 2018 roku Ryszard Peryt został uhonorowany doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii „Muzyka”.

Cześć jego pamięci!

Festiwal Kręgi Sztuki – wielkie zakończenie w Polsce

Kregi SztukiKoncertami w Warszawie i Gdańsku zakończy się III Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach. Wydarzenia przybliżą polskiemu widzowi ideę odbywającej się od kilku lat w Państwie Środka imprezy kulturalnej.

23 stycznia 2019 roku w Studiu S1 w Warszawie wystąpi jazzband Circles of Art Orchestra. Grupa zadebiutowała podczas III edycji Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki koncertami w Pekinie, Changshy oraz w Kunmingu. Formacja powstała z inicjatywy dyrektora Fundacji Kręgi Sztuki Wojciecha Majewskiego. Na czele Circles of Art Orchestra stoi kompozytor i wizjoner polskiej muzyki jazzowej Wojciech Konikiewicz.

25 stycznia w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku z chińskim i polskim repertuarem wystąpi Grzegorz Niemczuk. Podczas koncertu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz chińskiego kompozytora Wanga Jianzgonga. Grzegorz Niemczuk należy do najbardziej aktywnych polskich pianistów klasycznych młodego pokolenia. Muzyk wystąpił dotychczas z ponad 400 recitalami i koncertami, odwiedzając 31 krajów na wszystkich sześciu kontynentach. Podziwiany jest za wrażliwość, poetykę i wirtuozerię, spotyka się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki.

Gościem specjalnym obu koncertów będzie Anna Krysztofiak – artystka Chóru Filharmonii Łódzkiej, wielokrotnie występującą jako solistka. Wykonuje partie dzieł oratoryjnych, muzykę dawną, koncertując w kraju i za granicą. Gra na szeregu instrumentów chińskich i japońskich. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską nanguan w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi.

Oba koncerty mają charakter zamknięty. Wstęp możliwy jest wyłącznie na podstawie imiennych zaproszeń.

Karolina Wanat

Aby zdobyć zaproszenie należy napisać na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wrocław | Repercussion

Repercussion24 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert Repercussion i prawykonanie utworów członków tego zespołu.

Zespół jest znany melomanom z aktywnego promowania kompozycji przeznaczonych na instrumenty perkusyjne. W repertuarze grupy odnajdziemy dzieła różnorodne pod względem stylistycznym – od muzyki klasycznej, przez rozrywkową, aż po etniczną. Tym razem kolektyw zaprasza do Narodowego Forum Muzyki na niezwykłe spotkanie z utworami autorstwa zarówno rodzimych, jak i zagranicznych kompozytorów, będących w większości również perkusistami.

Dzięki starannie dobranym programom koncertów grupy Repercussion słuchacze mogą się zapoznać z niesamowitymi możliwościami zespołu perkusyjnego. Każdy z muzyków może się bowiem pochwalić umiejętnością gry na imponującej liczbie instrumentów – nie tylko na tych od lat wykorzystywanych przez kompozytorów, lecz także na nowych, ciągle pojawiających się na rynku muzycznym (takich jak chociażby stworzony w 2000 roku hang). Podczas styczniowego występu artyści zrzeszeni w kolektywie Repercussion zaprezentują się zarówno w roli wykonawców, jak i piszących muzykę. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z dziełami autorstwa Bartłomieja Dudka i Miłosza Rutkowskiego. Pierwszy z tych artystów postanowił stworzyć utwór na cajón – pochodzący z Peru instrument w formie skrzyni perkusyjnej, chętnie wykorzystywany przez muzyków flamenco. W Asian Dreams Rutkowskiego odnajdziemy zaś, zgodnie z tytułem dzieła, nawiązania do muzyki krajów azjatyckich.

Agnieszka Frei

Szczegółowy program – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6649

Wrocław | Zaczarowane skrzydła

NFM27 stycznia 2019 roku o godz. 12:30 i 16.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie wystawiony spektakl z muzyką na żywo dla dzieci od 5. roku życia i ich rodziców Zaczarowane skrzydła.

Młoda księżniczka jest bardzo chora. Nikt nie jest w stanie jej pomóc, a całe królestwo cierpi, bojąc się, że nigdy nie wyzdrowieje. Pewnego dnia pojawia się tajemniczy uzdrowiciel, który potrafi ją wyleczyć. Jednak radość i szczęście króla i królowej nie trwają długo, ponieważ zaczyna się dziać coś zupełnie nieprzewidywalnego…

Pomysł stworzenia interaktywnego przedstawienia dla dzieci zrodził się dzięki spotkaniu czworga pochodzących z różnych krajów, utalentowanych artystów, którzy są również rodzicami. Spektakl Zaczarowane skrzydła jest inspirowany opowiadaniem fińskiej pisarki Kaariny Helakisy Skrzydła księżniczki, które poetycko ilustruje i podkreśla znaczenie środowiska wspierającego dzieci w odkrywaniu ich wyjątkowych uzdolnień. Reżyserem przedstawienia jest Anu Almagro, artystka doświadczona w pracy z Teatrem Pieśń Kozła.

Podczas wydarzenia zabrzmi skomponowana przez Aleksandrę Bugaj i Samuela Alty’ego, grana na żywo muzyka. Wykonywana z wykorzystaniem skrzypiec, gitary, perkusji głosowej i looperów, będzie tryskać energią i prawdziwą feerią brzmieniowych barw. Spektakl będzie celebracją wyobraźni – pełną tańca, teatru fizycznego, muzyki instrumentalnej i śpiewanych po polsku i po fińsku piosenek. Przedstawienie zaczaruje i rozwinie dziecięce skrzydła uśpione w nas wszystkich!

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7078 

Wyniki XIV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie

Chelmno19 stycznia 2019 roku odbył się XIV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek – największy festiwal chóralno-kolędowy w kraju.

Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji komisja w składzie: mgr Joanna Łukaszewska, mgr Michalina Spychalska, Izabela Łuckiewicz i przewodniczący Jury prof. dr hab. Andrzej Ryłko postanowiła przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Laureatem Grand Prix oraz nagrody pieniężnej w wysokości 2000 zł został Zespół Wokalny Cantus z Leszna pod dyrekcją Tomasza Sowińskiego!

Złote Pasma otrzymali: Chór kameralny Piu Mosso z Wrocławia (dyr. Dominik Jarocki), Chór LXXV LO im. Jana III Sobieskiego w Warszawie (dyr. Liliana Bach), Chór kameralny Endorfina z Warszawy (dyr. Michał Rajewski), Zespół Wokalny Omnis Mea z Warszawy (dyr. Michał Rajewski, Edyta Sędzik), Zespół Wokalny Modo Maiorum z Warszawy (dyr. Michał Straszewski) oraz Chór Echo z Łodzi (dyr. Ewelina Bień). Zespołom wręczono również takie nagrody, jak: Puchar Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr Oddział Bydgoszcz Eugeniusza Kubskiego, Puchar Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Pana Mikołaja Bogdanowicza, Puchar Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Piotra Całbeckiego, Puchar Starosty Powiatu Chełmińskiego Pana Zdzisława Gamańskiego, Puchar Wicestarosty Powiatu Chełmińskiego Pana Wojciecha Bińczyka i Nagroda Burmistrza Miasta Chełmna Artura Mikiewicza.

Chóry Harmonia Sphaerarum z Gniewu, Laudate Dominum z Wejherowa i Canto Alegre z Łodzi otrzymali Srebrne Pasma i premie. Brązowe pasma i cenne nagrody zdobyły chóry: Sonore z Kleszczowa, Lutnia z Więcborka, Cantate Domino z Malborka, Lutnia z Czerska, Lutnia z Luzina i Chawerim ze Swarzędza.

Jury przyznało także kilka nagród specjalnych: dla Najlepszego Dyrygenta Pana Dominika Jarockiego – puchar ufundowany przez Dyrektora Artystycznego Konkursu Michała Rajewskiego; za najlepsze wykonanie utworu Lulajże Jezuniu - Zespołowi Wokalnemu Modo Maiorum z Warszawy, za kultywowanie języka kaszubskiego – Chórowi Lutnia z Luzina, oraz za walory brzmieniowe – Chórowi Kameralnemu Piu Mosso z Wrocławia.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | Muzyka Pawła Szymańskiego

Am GdańskNadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku oraz gdańska Akademia Muzyczna zapraszają na spotkanie i koncert zatytułowane „Muzyka Pawła Szymańskiego”, które odbędą się w gdańskim Ratuszu Staromiejskim 22 stycznia 2019 roku o godz. 18.00.

Wielu kompozytorów naszych czasów tworzy muzykę naprawdę piękną, zasługującą nie tylko na wykonania, nagrania, ale także na różnego rodzaju narracje, w tym muzykologiczne prace naukowe. Jednym z nich jest Paweł Szymański, o twórczości którego krytycy piszą, że wywołuje „wrażenie zadomowienia” i działa jednocześnie na „intelekt i zmysły”.

Podczas spotkania odbędzie się promocja książki Violetty Kostki Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, wydanej przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Musica Iagellonica w Krakowie w 2018 roku. Rozmowę z autorką prowadzić będzie dr hab. Anna Chęćka, prof. UG.

Oprócz rozmowy o książce Violetty Kostki odbędzie się koncert kameralny. W wykonaniu znakomitych gdańskich muzyków zabrzmią cieszące się dużym rozgłosem kompozycje Szymańskiego, w tym Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (wyk. Paweł Nowicki i członkowie Neoquartet), A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę, Gigue na wiolonczelę (wyk. Maciej Kułakowski), Singletrack na fortepian oraz Sonat(in)a na fortepian (wyk. Igor Torbicki).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Monika Łajming, Violetta Kostka

Wielki balet klasyczny „Bajadera” na żywo z Teatru Bolszoj 20 stycznia w kinach

BolszojOlśniewająca Bajadera Minkusa i Petipy w transmisji HD LIVE z moskiewskiego Teatru Bolszoj do polskich kin już w niedzielę 20 stycznia 2019 roku. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć o godz. 16.00.

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego Jeziora łabędziego, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną Bajadery, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję, podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą w nim żmiją. Bajadera słynie z romantycznej sceny cieni w trzecim akcie, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na „ziemię”, wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée.

Bajadera to najlepszy przykład jednego z najważniejszych stylów estetycznych XIX wieku – eklektyzmu, który we Francji był nazywany stylem Napoleona III lub neobarokiem. Dla sceny w Moskwie klasyczny balet Petipy ponownie opracował choreograficznie w 2013 roku długoletni dyrektor baletu Teatru Bolszoj Jurij Grigorowicz, a w rolach głównych wystąpią: Olga Smirnowa jako Nikija, Olga Marczenkowa jako Gamzatti i Artiom Bieliakow jako Solor.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Polska muzyka symfoniczna XX wieku

SI19 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Bacewicz, Szymanowskiego, Różyckiego i Karłowicza. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Ulubionym tematem polskiej krytyki muzycznej przełomu XIX i XX wieku było doszukiwanie się w muzyce rodzimej „wpływów Wagnera i Straussa” – co bywało zarówno pochwałą, jak i naganą, zależnie od upodobań krytyka; często owe porównania były zupełnie chybione, ale w przypadku Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza miały uzasadnienie. Scherzo symfoniczne Stańczyk Różyckiego z 1900 roku nawiązuje do sławnego obrazu Matejki i dziejów błazna polskich królów (w krakowskie milieu wprowadza tu motyw krakowiaka), a pełen kontrastów, barwnie instrumentowany poemat alegorycznie kreśli na przemian sielskie i dramatyczne epizody ojczystych dziejów, widzianych przez pryzmat filozofujących żartów tej na poły legendarnej postaci. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (dedykowany Pawłowi Kochańskiemu) powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Genialny utwór stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Styczniowy koncert poprowadzi Marek Wroniszewski - utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Sinfonii Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Gdańsk | 9. Dni Muzyki Nowej

Dni Muzyki NowejW dniach 16–20 stycznia 2019 roku w gdańskim Klubie Żak odbędzie się festiwal 9. Dni Muzyki Nowej.

Dni Muzyki Nowej, organizowane przez Klub Żak, stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki. Program 9. Dni Muzyki Nowej jest wyborem najciekawszych, zdaniem organizatorów, zjawisk wpisujących się w te kryteria. W Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy granicami muzyki współczesnej, kameralnej, elektronicznej, jazzowej i ambient. W jednym miejscu można będzie usłyszeć muzykę, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

Podczas tegorocznej edycji Neoquartet zaprezentuje utwory na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę Sebastiana Zawadzkiego, utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji. 18 stycznia wystąpi Ensemble Kompopolex – zespół wrocławskiego kompozytora Jacka Sotomskiego, eksperymentującego z formą, konceptami i multimediami. Swoje utwory zaprezentuje także wiolonczelistka, kompozytorka i aranżerka Resina (Karolina Rec) – absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej zaliczana dziś do grona najbardziej interesujących twórczyń współczesnej kameralistyki. Warto zaznaczyć, że Dni Muzyki Nowej będą pierwszą okazją do zaprezentowania się przed polską publicznością dla japońskiej śpiewaczki Hatis Noit, niemieckiego pianisty Martina Kohlstedta i włoskiego duetu Luton.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html