Polmic - FB

aktualności

Katowice | Filharmoniczny wieczór organowy z chórem „Kolędy polskie”

FS13 stycznia 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego o godz. 17.00 będzie miał miejsce koncert świąteczny „Kolędy polskie”.

Kolędy śpiewa się od 24 grudnia do 2 lutego. Zostały więc włączone do programu wieczoru organowego cenionego wirtuoza i kompozytora Henryka Jana Botora, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej. Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina zaprezentuje kolędy polskie, dawne i mało znane, w opracowaniu Botora. Zabrzmią w jego wykonaniu także improwizacje organowe.

Jak pisze Karina Paszek: „znamy 9 kolęd piętnastowiecznych, z XVI wieku pochodzi już około stu (w tym 32 pochodzenia czeskiego w kancjonałach polskich protestantów; czeskiego pochodzenia jest np. kolęda Stała się rzecz wielmi dziwna z 1442 roku). Zdecydowanie częściej znamy teksty starych kolęd, niż ich melodie, które do naszych czasów zachowały się w tabulaturze Jana z Lublina, anonimowych ulotkach i przede wszystkim w rękopiśmiennym Kancjonale staniąteckim z 1596 roku (obecnie w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej). Kiedy w baroku unarodowiono ewangeliczne treści, z Palestyny do Polski przenosząc akcje kolęd, powstawać zaczęły pastorałki – dziś kapitalna kopalnia wiedzy o dawnej polskiej wsi – imionach pasterzy, ich darach, instrumentach i narzędziach, jakich używali. Klasycyzm nadał kolędom nowe oblicze harmoniczne. W wielu utworach pojawiła się sentymentalna czułostkowość. XIX-wieczne kolędy wypełni już pewien konwencjonalizm. Kolędy mają bardzo zróżnicowaną formę od chorału czy uroczystego marszu, przez marsze i tańce (polonez, mazurek, krakowiak) po dumki”.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15295775592356!3060.html 

Katowice | Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)

NOSPR13 stycznia 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmią utwory Franciszka Araszkiewicza i Michała Pawełka.

Zapraszamy na wyjątkowy koncert Orkiestry Muzyki Nowej! Zespół, który znany jest z tego, że nie boi się awangardy, nowych doświadczeń i eksperymentów już 13 stycznia w sali kameralnej wykona dzieła łamiące wszelkie konwencje. Sam tytuł koncertu „Koncert na stoły, fale mózgowe i elektronikę (w pudełku)” zapowiada niesamowite przeżycia i doznania nie tylko słuchowe! Podczas wydarzenia będziemy mogli podziwiać również grafiki Diabolus in musica Ewy Synowiec czy wykres fal mózgowych dyrygenta, które będą wyświetlane podczas wykonania odpowiednich kompozycji.

W interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca jako pierwszy zabrzmi utwór Thierry'ego De Mey'a wykorzystujący niezwykłe instrumentarium – Musique de table na 3 perkusistów i stoły. Następnie usłyszymy równie eksperymentalne Innerealization na orkiestrę kameralną i elektronikę sterowaną za pomocą fal mózgowych i pól elektromagnetycznych skomponowane przez Franciszka Araszkiewicza. Koncert zakończy wykonanie Simeia na orkiestrę kameralną i elektronikę Michała Pawełka.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1397/orkiestra-muzyki-nowej-koncert-na-stoy-fale-mozgowe-i-elektronike-w-pudeku 

Piotr Beczała w transmisji „Adriany Lecouvreur” na żywo z Met 12 stycznia w kinach

MetW spektaklu Adriana Lecouvreur Francesca Cilèi w nowej inscenizacji Sir Davida McVicara, transmitowanym z nowojorskiej The Metropolitan Opera do kin 12 stycznia 2019 roku, w głównych rolach zobaczymy Piotra Beczałę i Annę Netrebko. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18.35.

Opera nie wystawia się często, a jeśli już, to dla wielkich artystek, które potrafią wcielić się w postać głównej bohaterki, wzorowanej na prawdziwej postaci legendarnej francuskiej aktorki. Dla polskich widzów być może większym magnesem jest nazwisko partnera rosyjskiej śpiewaczki – wcielającego się w postać Maurycego Saskiego Piotra Beczały. Opera Adriana Lecouvreur to klasyczny trójkąt miłosny z udziałem dwóch kobiet zakochanych w jednym mężczyźnie. Trzeci wierzchołek tego trójkąta stanowi księżna de Bouillon w wykonaniu gruzińskiej mezzosopranistki Anity Rachvelishvili. Spektakl zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Gianandrea Noseda.

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego. Współcześni podejrzewali i przekazali to następnym pokoleniom, że aktorka została zamordowana przez rywalkę – księżnę de Bouillon – przy pomocy bukietu fiołków nasączonych trucizną. Na podstawie tej legendy Francesco Cilèa skomponował swoją niezwykle melodyjną operę, która wpisuje się w nurt werystyczny, czyli prezentowania na scenie prawdziwego życia ze wszystkimi codziennymi szczegółami.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Koncert kompozytorski Sławomira Czarneckiego

Czarnecki12 stycznia 2019 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert kompozytorski prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira Czarneckiego z okazji jubileuszu 50-lecia pracy twórczej.

Zabrzmią kompozycje kameralne o polskim, patriotycznym wydźwięku, m. in. Fantazja wierchowa, Sonata żałobna, Mazurki na fortepian, Capriccio Zawrat, Sonata kujawska i Trio Perseidy (pamięci bohaterom poległym o wolność).

Fantazja wierchowa to kompozycja okresu „strukturalnego”, w której zestawienia rozmaitych interwałów dają interesujące efekty brzmieniowe, łącznie z brzmieniami quasi sonorystycznymi. W Sonacie żałobnej czynnik linearno-melodyczny jest głównym nośnikiem formy. Cała kompozycja wyprowadzona jest z naczelnego trzynastodźwiękowego motywu melodycznego, który rozpoczyna partia fortepianu. Punktami zwornikowymi są drobne cytaty chorałowe z gregoriańskiej Mszy Requiem. Pozostałe kompozycje reprezentują aktualny styl, który kompozytor nazywa „analogizm”. To próba łączenia wielu elementów i cech z bliższej lub dalszej przeszłości rozwoju muzyki europejskiej, przetworzone na swój oryginalny sposób. Mamy tu więc sięganie do tradycyjnej formy trzyczęściowej (Trio i Sonata kujawska), z odcinkową budową formalną na wzór odcinkowości barokowej, łączenie tradycyjnej harmonii quasi-tonalnej z akordami o charakterze strukturalnym, czy brzmieniami quasi-spektralnymi. W linii melodycznej są motywy zaczerpnięte z polskiej melodyki ludowej, ale przetworzone w konwencji minimal-music, czy przekształcone w technice repetytywnej.

Utwory zaprezentują przyjaciele kompozytora – znani polscy artyści z Warszawy, Poznania, Gdańska, Bydgoszczy: skrzypkowie Paula Preuss, Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, altowiolista Lech Bałaban, wiolonczelista Filip Syska, kontrabasista Andrzej Kaczanowski, flecistka Klaudia Grad. Partię fortepianu wykonają Larysa Miszkowska-Wiltos, Radosław Kurek, Witold Kawalec Krzysztof Sowiński.

Wstęp na koncert jest wolny.

Elbląg | Nowy Rok z fenomenem wiolonczeli

EOK12 stycznia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się noworoczny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

VI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego przeszedł do historii jako konkurs Marcina Zdunika. Wiolonczelista zdominował wówczas rywalizację, zdobywając I nagrodę, tytuł Grand Prix oraz dziewięć innych nagród. Od tamtej pory wielokrotnie gościł w renomowanych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie czy Rudolfinum w Pradze. Nie unika jednak bardziej kameralnych występów, czemu da wyraz 12 stycznia, odwiedzając Salę Koncertową ZPSM. Wraz z nim i Elbląską Orkiestrą Kameralną melomani powitają 2019 rok, uczestnicząc w smyczkowej uczcie muzycznej.

W elbląskiej szkole muzycznej Marcin Zdunik wystąpi w towarzystwie Karoliny Nowotczyńskiej, na co dzień koncertmistrzyni EOK. Wspólnie zaprezentują Sinfonię Concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta, która stanowi szczytowe osiągnięcie austriackiego mistrza w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Grono występujących artystów uzupełni maestro Marek Moś, szef artystyczny elbląskich kameralistów. Wykonają oni również Adagio i fugę c-moll KV 546 tegoż klasyka wiedeńskiego.

Następnie melomani będą mogli wysłuchać Fantazji na wiolonczelę i orkiestrę op. 52 Mieczysława Wajnberga, którą Marcin Zdunik nagrał z Orkiestrą Sinfonia Varsovia. Na zakończenie koncertu muzycy wykonają kompozycję łączącą żywioły Podhala z góralskim temperamentem – Orawę Wojciecha Kilara.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/nowy-rok-z-fenomenem-wiolonczeli 

Wrocław | Fantazja szkocka

NFMNarodowe Forum Muzyki Filharmonia Wrocławska zaprasza na wyjątkową muzyczną podróż do Szkocji 11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00. W programie koncertu usłyszymy aż dwa dzieła inspirowane pięknem tego kraju, których autorami są niemieccy kompozytorzy – Max Bruch i Felix Mendelssohn Bartholdy.

Tym razem do Szkocji wyruszymy przez… Mołdawię. Stanie się tak za sprawą rozpoczynającej koncert Rapsodii na tematy mołdawskie autorstwa Mieczysława Wajnberga – odkrywanego „na nowo” kompozytora polsko-żydowskiego pochodzenia. W jego dorobku artystycznym utwór ten jawi się jako dzieło dosyć lekkie, będące urokliwym obrazem mołdawskiego i bałkańskiego folkloru. W tej niezwykle porywającej muzyce usłyszeć możemy również klezmerską nutę, która przypomina o korzeniach kompozytora. Rapsodia powstała podczas pobytu Wajnberga w Rosji i wpłynęła na poprawę pozycji kompozytora na moskiewskiej scenie muzycznej. Wśród wykonawców dzieła był m.in. Dawid Ojstrach, który swoją interpretację przedstawił publiczności podczas koncertu w Moskwie w 1953 roku.

Pośród dzieł „szkockich”, które zostaną zaprezentowane podczas tego koncertu, odnajdujemy zarówno utwór na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry, jak i sporych rozmiarów kompozycję symfoniczną. Swoją Fantazję szkocką Max Bruch napisał w 1880 roku dla legendarnego hiszpańskiego skrzypka, jakim był Pablo de Sarasate. Muzyczną pocztówkę ze Szkocji ma w swoim dorobku twórczym również Felix Mendelssohn Bartholdy. Jego III Symfonia została zainspirowana młodzieńczą podróżą do tego kraju.

Orkiestra NFM wykona utwory pod batutą Gabriela Chmury. W roli solisty wystąpi znakomity rosyjski wirtuoz Boris Belkin, wykładowca Conservatorium Maastricht.

(Agnieszka Frei)

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6540 

Paszporty „Polityki” 2019: wśród laureatów Aleksander Nowak i PanGenerator

Polityka8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się 26. gala wręczenia Paszportów „Polityki”.

Jedna z najbardziej prestiżowych polskich nagród przyznawana jest przez tygodnik „Polityka” od 1993 roku za dokonania artystyczne. „Paszporty” wręczane są zasłużonym twórcom kultury w dziedzinach filmu, literatury, muzyki rozrywkowej, muzyki poważnej, teatru i sztuk wizualnych, a od 2016 roku – również kultury cyfrowej. Od 2002 roku przyznawana jest także nagroda specjalna „Kreatora kultury”: twórcom, którzy w szczególny i niestandardowy sposób przyczyniają się do krzewienia kultury polskiej w kraju i na świecie.

W tym roku o nagrodę w kategorii „Muzyka poważna” walczyli: kontratenor Jakub Józef Orliński – zwycięzca Grand Finals w Metropolitan Opera National Council Auditions, pianista Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych oraz kompozytor Aleksander Nowak. Właśnie on zdobył Paszport „Polityki” „za niezależność twórczą i oryginalne muzyczne spojrzenie na świat”. Jak pisze Jan Topolski, „Nowak to twórca, który nie wpisuje się w standardy czy schematy. Jego nacechowana różnorodnością stylistyczną muzyka jest wyrazista i pełna ekspresji – kompozytor chętnie łamie tok narracji, wprowadzając zaskakujące rozwiązania brzmieniowe i formalne”.

W kategorii „Kultura cyfrowa” nagrodę otrzymała niezwykle kreatywna grupa panGenerator w składzie: Piotr Barszczewski, Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński i Jakub Koźniewski. Kolektyw PanGenerator został laureatem „Paszportów” „za fenomenalne spajanie światów analogowego i cyfrowego w jedną całość, za kreatywność w tworzeniu przedmiotów i instalacji, które stają się łącznikami pomiędzy nowoczesnością i tradycją”. Warszawska grupa artystyczna łączy światy zmysłowy, analogowy i cyfrowy w jedną całość za pomocą kreatywnego wykorzystania najnowszych rozwiązań technicznych. Na zamówienie Festiwalu „Warszawska Jesień” grupa stworzyła interaktywną instalację Muzyka sfer.

Pełna lista nominowanych i laureatów dostępna jest na stronie https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka 

Warszawa | Koncert Noworoczny

SIW Nowy Rok dobrze jest wkroczyć przy dźwiękach muzyki – tej najlepszej, w doskonałych wykonaniach. Wszystko to zapewni koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 12 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Orkiestrą Sinfonia Iuventus zadyryguje Maestro Antoni Wit, należący do najbardziej cenionych na świecie polskich dyrygentów. W roli solistki wystąpi pochodząca z USA młoda skrzypaczka Angela Wee, która jest tryumfatorką wielu konkursów, m.in. w 2015 roku zdobyła drugą nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Pablo Sarasatego (Hiszpania). Szczególnie ciekawie zapowiadają się więc jej interpretacje błyskotliwych, skrzących się brawurową wirtuozerią dzieł tego mistrza romantycznej wiolinistyki, prezentowanych tu w nader ciekawym wyborze – jego dwóch koncertowych fantazji na motywach oper Faust Gounoda i Carmen Bizeta oraz popularnych Melodii cygańskich. Gorące słońce Iberii opromieniać będzie też muzykę z baletu Trójkątny kapelusz Manuela de Falli, na motywach żartobliwej historii o złym burmistrzu (tytułowe nakrycie głowy to symbol jego urzędu) i przebiegłej młynarce, rozgrywającej się w scenerii andaluzyjskiego miasteczka.

Te trzy ostatnie kompozycje ukazują ważny nurt muzyki XIX stulecia, która wchłaniała i sublimowała elementy muzyki tradycyjnej – czasem nieświadomie, częściej jako element założonego, choć nierzadko powierzchownego ludowego sztafażu. Akcentem rodzimym będzie jedna z mniej znanych, a bardzo interesujących uwertur Moniuszki, do opery Paria.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/koncert-noworoczny/ 

Bydgoszcz | Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu

FP11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się koncert „Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu”.

Karnawał to wyjątkowo dobry czas dla operetki, potocznie zwanej „podkasaną” muzą. Dawniej słowo „operetka” oznaczało po prostu jednoaktową operę. Dopiero sukces Orfeusza w piekle Offenbacha w Paryżu w 1858 usankcjonował ten gatunek sztuki – operetkę w dzisiejszym znaczeniu. Przyjemne, często żartobliwe tematy operetkowe chętnie podejmują najwięksi, poważni mistrzowie batuty, tak jak maestro José Maria Florêncio.

Symfonicy na wstępie pod jego dyrekcją zagrają właśnie Uwerturę do słynnego Orfeusza w piekle, następnie utwór inspirowany twórczością Offenbacha współczesnego polskiego kompozytora Macieja Małeckiego. Jego muzyka jest silnie osadzona w XX-wiecznej tradycji, a wśród opisujących ją pojęć mogą się znaleźć takie, jak neoklasycyzm, konstruktywizm, koloryzm. Program zamkną fragmenty z operetki wybitnego dyrygenta, pianisty i kompozytora amerykańskiego Leonarda Bernsteina. W 2018 świat świętował 100-lecie jego urodzin. Jego Kandyd to dzieło pogodne i refleksyjne zarazem, dowcipnie opowiada o człowieku, który idzie przez życie z ufnością dziecka, mimo że spadają na niego wszystkie tragedie świata.

W role solistów wcielą się Ewelina Osowska, która dysponuje sopranem koloraturowym i z powodzeniem wykonuje również muzykę rozrywkową, oraz tenor Jacek Laszczkowski – jeden z najbardziej interesujących śpiewaków ostatnich lat, którego repertuar „obejmuje czterysta lat historii muzyki”.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/brazylijczyk-nie-tylko-w-paryzu/