Polmic - FB

aktualności

Toruń | Festiwal Siły Natury „Moc Ognia”

TOSToruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na kolejną edycję Festiwalu Siły Natury. Koncerty w dniach 12–21 października 2018 roku udowodnią, jaką moc ma ogień także z muzyce!

Zeszłoroczny Festiwal Siły Natury – „Ziemia, planety, gwiazdy” – rozpoczął projekt, którego celem jest prezentacja artystycznych związków, występujących w naturalny sposób pomiędzy żywiołami a muzyką. Po przybliżeniu widzom magii sił ziemi i jej oddziaływania na twórczość artystów, przyszedł czas na pełną pasji moc ognia. Festiwal Siły Natury „Moc Ognia” to pełne różnorodności koncerty dedykowane melomanom, ale również audycja dla dzieci, podczas których zaprezentowane zostaną utwory pełne płomiennego temperamentu i frenetycznego tempa. Niektóre widowiska łączyć będą w sobie muzykę z pełnym pasji tańcem, inne zaś dostarczą nam realistycznych wrażeń słuchowych.

Każdy ogień jest inny. Każdy świat, który stworzony został z inspiracji nim charakteryzuje się inną dynamiką, innym stylem. Doskonale pokazują to utwory, które zostaną zaprezentowane podczas koncertu „Ogniste Światy” 19 października. Wszystkie zainspirowane zostały płomiennym żywiołem, ale każdy z nich charakteryzuje się indywidualnym pięknem. Podczas koncertu Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Pawła Przytockiego dokona prawykonania utworu Magdaleny Cynk Taniec ognia.

Szczegółowy program – na stronie http://silynatury.pl/ 

Warszawa | Premiera opery „Manru” Paderewskiego w reżyserii Marka Weissa

Manru12 października 2018 roku odbędzie się pierwsza premiera sezonu 2018/2019 Teatru Wielkiego – Opery Narodowej! Manru Paderewskiego, jedyna polska opera wystawiona w Metropolitan Opera w Nowym Jorku ponad 100 lat temu, wraz z nową inscenizacją zyskuje świeże spojrzenie reżysera Marka Weissa.

To nie ambicje, lecz kłopoty finansowe zagnały Paderewskiego do brzegów Ameryki w 1891 roku. Nowy kontynent okrzyknął go czarodziejem klawiatury, a on sam miał już wtedy nadzieję, że na klawiaturze się nie skończy. Że świat doceni go także jako kompozytora. Szkice jego pierwszej opery były już gotowe. Libretto napisał dziennikarz i rzeźbiarz Alfred Nossig, a kompozytor w chwilach wolnych od koncertowania wciąż przerabiał kolejne wersje dzieła. Trwało to kilka lat. W 1901 roku odbyła się premiera Manru w Dreźnie. Lwowska miała miejsce w kilka dni później, a amerykańska - w lutym 1902 roku i przeszła do historii, jako pierwsze wystawienie polskiej opery na deskach Metropolitan. Po krótkim triumfie popadła w wieloletnie zapomnienie. Co odnajdzie w tej poruszającej historii o nieszczęśliwej miłości rozgrywającej się na tle klasowego społeczeństwa reżyser Marek Weiss, w świecie budzących się dzisiaj nacjonalizmów i rosnącej nietolerancji? Z całą pewnością miłosne uniesienia kochanków, cygańskie marsze i szalony żywioł jedynej opery Paderewskiego zachwycą doskonałym brzmieniem, zaskakując ponadczasową aktualnością.

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Soliści (Peter Berger, Ewa Tracz, Mikołaj Zalasiński, Anna Lubańska, Monika Ledzion-Porczyńska, Łukasz Goliński i Dariusz Machej), Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpią pod dyrekcją światowej sławy dyrygenta Grzegorza Nowaka.

Informacja o biletach – na stronie: https://teatrwielki.pl

Wrocław | Prorocy wolności

NFM11 października 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki Surrealistic Five po raz kolejny udowodni, że nie straszna mu żadna z muzycznych stylistyk. We współpracy z zaproszonymi artystami kwintet zaprezentuje program złożony tym razem wyłącznie z polskiej muzyki kameralnej i dokona prawykonania utworu Michała Dobrzyńskiego.

Koncerty należące do programu „Niepodległa” to szereg repertuarowych propozycji pozwalających z wielu perspektyw spojrzeć zarówno na muzykę polską, i jak niepolską, ale w inny sposób związaną z naszym krajem. Podczas październikowego spotkania z muzyką kameralną jednym z głównych bohaterów koncertu stanie się słynny twórca Pana Cogito. Herbertowi muzyka była niewątpliwie bliska. Wybrane teksty polskiego poety przypomni w swym dziele 2Xh do poezji Zbigniewa Herberta i fragmentów Księgi Hioba na aktora, kwintet fortepianowy, instrumenty perkusyjne i elektronikę Michał Dobrzyński. Innym współczesnym polskim dziełem, które zabrzmi tego wieczoru, będzie Smokey-White autorstwa Hanny Kulenty-Majoor. Zamówienie utworów Smokey-White i 2xH dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W finale koncertu zabrzmi ostatnie i najważniejsze dzieło Juliusza Zarębskiego, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll, uważany za jeden z najwybitniejszych polskich utworów doby romantyzmu.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Warszawa – Kraków – Częstochowa | „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka”

LuciukNa projekt „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” składają się koncerty 11 i 18 października oraz 6 grudnia 2018 roku, poświęcone twórczości polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka i połączone z promocją płyty Juliusz Łuciuk – Dzieła chóralne.

Juliusz Łuciuk (ur. 1927) wciąż pozostaje aktywnym twórcą. Jego niezwykle ważny dorobek artystyczny wymaga podkreślenia w środowisku kultury, bowiem znacząco wpłynął na kształt współczesnej muzyki polskiej, a nieschematyczne podejście do kompozycji przyczyniło się do wzbogacenia polskiego dorobku kulturowego.

„Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” to projekt, na który składa się album płytowy Juliusz Łuciuk – Choral works nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Maestro Janusza Siadlaka (premiera 19.09.2018 r, DUX), a także jesienne koncerty promocyjne stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Koncerty odbędą się w Krakowie 11 października (godz. 19.15, Kościół Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Maciej Negrey), w Warszawie 18 października (godz. 19.30, Kościół św. Augustyna; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Kinga Wojciechowska) i w Częstochowie 6 grudnia (godz.19.00, Filharmonia Częstochowska; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.collegiumcantorum.com/ 

„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” – edycja 2018/2019 – ogłoszenie wyników naboru wniosków

IMiTZgodnie z regulaminem programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” 10 września 2018 roku w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach edycji programu na sezon 2018/2019.

W skład komisji opiniującej wnioski weszli eksperci Instytutu Muzyki i Tańca: Maxymilian Bylicki – dyrektor IMiT; specjaliści: Brygida Błaszczyk-Podhajska, Mateusz Cieślak, Małgorzata Kosińska, Małgorzata Lipiec-Hoppe i Alina Święs. Do programu zgłoszono 5 aplikacji. Komisja konkursowa postanowiła skierować do realizacji wszystkie wnioski. Zgodnie z regulaminem programu komisja wybrała projekty z uwzględnieniem poprawności formalnej wniosków, wartości merytorycznej wniosku, planu promocji oraz sposobu zaplanowania prób otwartych i poziomu artystycznego koncertów.

Do dofinansowania zostały zakwalifikowane następujące projekty: Elbląska Orkiestra Kameralna (kwota dofinansowania: 20 000 zł), Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina (20 000 zł), Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga (20 000 zł), Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze (20 000 zł) i Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera (10 650 zł).

Informacje o programie – na stronie: http://imit.org.pl/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019

SI8 października 2018 roku o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny inaugurujący 11. sezon artystyczny zespołu, który będzie miał miejsce w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie - muzyka Mendelssohna, Moniuszki i Karłowicza w mistrzowskim wykonaniu.

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o Ferdinandzie Davidzie. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.

Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu.

Obszerny, autorski program w „młodopolskim” stylu jest ideową podstawą symfonii programowej op. 7 Mieczysława Karłowicza Odrodzenie. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Tę kompozycję w finale koncertu inauguracyjnego wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Gostyń – Święta Góra | Koncert finałowy XIII edycji Festiwalu „Sacromontana”

Sacro7 października 2018 roku o godz. 18:30 w Sanktuarium Świętogórskim w Głogówku koło Gostynia odbędzie się koncert finałowy XIII edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Sacromontana”, który poprowadzi dyrektor Opery Wrocławskiej Maestro Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Przez blisko 200 lat dzieła Józefa Zeidlera były kompletnie nieznane. Dopiero I edycja Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” w 2006 roku pozwoliła to zmienić. Dziś, urodzony w Gostyniu kompozytor, określany jest mianem „nieznanego polskiego Mozarta”, a jego religijne utwory ceni się za przejrzysty, elegancki i pełen prostoty styl. Podczas koncertu „Nieznany Józef Zeidler” zabrzmi Missa ex D jego autorstwa. Materiały źródłowe pochodzą ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego. Obecnie kompozycja przechowywana jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu.

Wystąpi Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk – baryton. Muzycy dokonają też premierowego nagrania Missy ex D Zeidlera. Podczas koncertu usłyszymy również Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.jozefzeidler.eu/ 

Bratysława | Koncert z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości

Bratislava27 września 2018 roku o godz. 19.00 w studiu koncertowym Radia Słowackiego w Bratysławie odbył się koncert wpisujący się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Utwory polskich kompozytorów wykonała Słowacka Orkiestra Kameralna Bohdana Warchala pod dyrekcją Ewalda Danela.

Uroczysty wieczór rozpoczęła seria krótkich przemówień, w których Oľga Smetanová, dyrektor Waves Bratislava o.z., Monika Olech, zastępca dyrektora Instytutu Polskiego w Bratysławie, oraz Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, podkeślali wagę obchodzonej w Polsce rocznicy w nawiązaniu do muzyki ubiegłego stulecia. Koncert rozpoczęły orkiestrowe opracowania dwóch utworów fortepianowych kompozytorów reprezentujących różne epoki, ale tworzących w duchu polskiej tradycji narodowej: Menueta G dur nr 1 z cyklu Humoresques de Concert op. 14 (1885-1887) Ignacego Jana Paderewskiego oraz Etiudy b-moll op. 4 nr 3 (1903-1904) Karola Szymanowskiego.

Podczas koncertu wykonane zostały Pesničky zo Zaolžia (Pieśni z Zaolzia, 2004) urodzonego w Cieszynie, a mieszkającego obecnie w Bratysławie Romana Bergera, kompozytora symbolicznie łączącego Polskę i Słowację. Wyróżniającym się punktem programu był współczesny utwór When the Morning Light Starts Glowing (2017) Hanny Kulenty, skrzący się rozmaitymi barwami smyczków, uwikłanymi w plątaninę szybkich i wolnych temp. Tuż po nim zabrzmiała oparta na melodiach ludowych z okolic Sandomierza kompozycja Aus aller Welt stammende (1973) Zygmunta Krauze, przeznaczona na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele. Całość zwieńczyła zainspirowana brzmieniem góralskiej kapeli, energetyczna Orawa (1986) Wojciecha Kilara.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Bratysławie oraz Waves Bratislava o.z. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świeciewww.culture.pl

Poznań | Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus „Pół wieku w stuleciu"

AmadeusW październiku 2018 roku odbędzie się Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus pt. „Pół wieku w stuleciu”. Będzie on zwieńczeniem 50. jubileuszowego sezonu artystycznego i tym samym finałem obchodów 50-lecia działalności artystycznej Orkiestry.

W ramach Festiwalu 7, 14 i 21 października odbędą się trzy koncerty z udziałem światowej sławy solistów, takich jak Mischa Maisky, Daniel Hope i Makoto Ozone. Podczas jednego z koncertów zabrzmią organy, przy których zasiądzie Roman Perucki. Dodatkowo muzykę wzbogaci wystawa obrazów autorstwa Mariusza Kałdowskiego inspirowana muzyką Benjamina Brittena.

Za batutą staną obie dyrygentki: Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz. Orkiestra pod ich dyrekcją podczas koncertu finałowego 21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Auli UAM wykona Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, które kompozytor dedykował zespołowi z okazji jubileuszu. Finałowy koncert poprowadzi Krzysztof Materna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB