Polmic - FB

aktualności

Sułkowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

Cofalik9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikołów | Koncert finałowy XXVIII Mikołowskich Dni Muzyki

Mikołowskie Dni Muzyki9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka i Piotr Pławner wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Dwie pierwsze części Koncertu łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Meyer, Szostakowicz i Berlioz

SI23 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona Hommage à Johannes Brahms Krzysztofa Meyera, I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza i Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza.

Niekiedy wyznacznikiem pozamuzycznych nawiązań staje się cytat z dzieła innego kompozytora, a czasem też – użycie „kodu”, w którym literowe (bądź solmizacyjne) nazwy nut układają się w określone słowo. Tak właśnie jest w kompozycji Krzysztofa Meyera, a sam autor objaśniał to w wydawniczym komentarzu: „Muzyka Johannesa Brahmsa jest mi szczególnie bliska – było więc dla mnie wielką radością, gdy Heribert Beissel zwrócił się do mnie z propozycją, bym skomponował dzieło na orkiestrę symfoniczną dla uczczenia 150. rocznicy urodzin Brahmsa. […] Początkowy epizod nawiązuje do introdukcji I Symfonii Brahmsa, nie tylko w swych motywach i rytmie, ale też w instrumentacji. Drugim odwołaniem do niemieckiego kompozytora jest powracający motyw zbudowany na nutach B-Re-A-H-Mi-Es”.

I Koncert wiolonczelowy Es-dur Szostakowicza był jednym z ponad stu (!) utworów dedykowanych charyzmatycznemu mistrzowi tego instrumentu Mścisławowi Rostropowiczowi i przez niego prawykonanych. Dzieło – podobnie jak utwór Meyera – także zawiera dźwiękowy kod: nuty D-S-C-H, muzyczny „podpis” autora. Wykonawcą będzie Filip Syska, ceniony solista i kameralista, absolwent klas Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Za dyrygenckim pulpitem stanie Andrey Boreyko, kapelmistrz o wielkiej międzynarodowej renomie, często obecny także w Polsce, w której spędził dzieciństwo, jako syn Polaka i Rosjanki.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Kielce | Kanon Polihymnii

Tutti8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Lublin | Uroczyste zakończenie sezonu 2017/2018 w lubelskiej Filharmonii

FL8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: „Skrzypce tutti” i „Wiolonczele tutti”. Termin przesłuchań: 5 września 2018 roku.

Przesłuchania odbędą się w Warszawie, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56). Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania oraz zostaną zarekomendowane przez Komisję, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oferuje: umowę o pracę; atrakcyjne wynagrodzenie; pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów; szerokozakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl) wraz z życiorysem artystycznym należy przesyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  w nieprzekraczalnym terminie do 17 sierpnia 2018 roku.

Na czas przesłuchań Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zapewnia akompaniatora.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji poniższej informacji:„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z 10 maja 2018 r Dz.U.2018 poz. 1000 oraz Rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego UE o ochronie danych osobowych (RODO) z 27 kwietnia 2016 r.”

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 

„Warszawski polonez dla Niepodległej” – ogłoszenie wyników

SV4 czerwca 2018 roku Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Pendereckiego, spośród 106 nadesłanych prac, wyłoniło laureatów konkursu kompozytorskiego „Warszawski polonez dla Niepodległej”. Zwycięskie utwory zostaną nagrane i uroczyście wykonane podczas tegorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki oraz Warszawskiego Korowodu Poloneza.

Włączając się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, Orkiestra Sinfonia Varsovia z inicjatywy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, przewodniczącej Rady Miasta, popartej stanowiskiem Rady m.st. Warszawy, ogłosiła we wrześniu 2017 roku otwarty konkurs kompozytorski. Przedmiotem konkursu było napisanie uroczystego „Warszawskiego poloneza dla Niepodległej”, który wzbogaci polską literaturę symfoniczną, a tym samym podkreśli wagę narodowego święta.

Nadesłane kompozycje 1 i 2 czerwca zostały ocenione przez komisję pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, w składzie: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Paweł Szymański, Tadeusz Strugała oraz Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia, instytucji kultury m.st. Warszawy.

Zwycięzcami konkursu zostali: Emil Wojtacki (Kraków), godło pracy: PELOPONEZ (I nagroda), Paweł Siek (Lublin), godło pracy: ORNANT-RAMENT-20 (II nagroda), Ireneusz Boczek (Kraków), godło pracy: B169164K (III nagroda). Jury zdecydowało również o przyznaniu pozaregulaminowego wyróżnienia dla najmłodszego uczestnika konkursu – Adama Józefa Falenty z Torunia (ur. 17.12.2005 r.), godło pracy: VISTULA.

Nagrody ufundowało m.st. Warszawa – 50 000 zł (I miejsce), 30 000 zł (II miejsce) i 20 000 zł (III miejsce).

Trzy zwycięskie kompozycje zostaną nagrane przez Sinfonię Varsovię w sierpniu tego roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, pod dyrekcją młodego polskiego dyrygenta Pawła Kapuły. Płyty z nagraniem zostaną rozesłane do warszawskich szkół średnich i muzycznych, bibliotek oraz wydziałów muzykologii i uczelni muzycznych w Polsce. Prawykonanie zwycięskich polonezów odbędzie się 29 września o godz. 13.00, podczas 9. edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Zobacz także: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/

Elbląg | Pod biało-czerwoną flagą z Herdzinem

EOK8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu