Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Anna Lubańska zaśpiewa w Studiu Lutosławskiego

por25 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny w ramach „Filharmonii Dwójki”, podczas którego zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

„Filharmonia Dwójki” prezentuje koncerty z najbardziej prestiżowych sal Europy i świata, transmituje najważniejsze wydarzenia polskich festiwali muzycznych. W niedziele czas jest zarezerwowany na koncerty sezonu Polskiej Orkiestry Radiowej.

Podczas koncertu 25 marca z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy wystąpi ceniona mezzosopranistka Anna Lubańska. Na scenie pojawi się też aktor Wojciech Żołądkowicz.

W wykonaniu artystów usłyszymy Adagio na smyczki op. 11 Samuela Barbera, Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu) Hob XX:1 Josepha Haydna oraz Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

Koncert w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.studianagran.com.pl

Gorzów | Koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”

fg25 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski odbędzie się Koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”, podczas którego zabrzmi Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

Sekwencja Stabat Mater pochodzi z wieku XIII i przez długi czas wchodziła w skład kanonu liturgicznego. Odwołuje się ona do jednego z najważniejszych dla wiary chrześcijańskiej wydarzeń – ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii, a jej przewodnim tematem jest rozpacz Matki – Maryi – nad losem ukochanego Syna. Temat ten, ujęty w ramy średniowiecznej poezji, w epokach późniejszych stał się źródłem niewyczerpanej inspiracji dla poetów, malarzy czy wreszcie kompozytorów; dzięki temu, poza kontekstem religijnym, nabrał cech głęboko humanistycznych, uniwersalnych.

W dwudziestoleciu międzywojennym średniowieczną sekwencją zainteresował się Karol Szymanowski. Jego kantata Stabat Mater na troje solistów, chór mieszany i orkiestrę (1926), do tekstu współczesnego przekładu polskiego Józefa Jankowskiego, to niezwykle oryginalna kompozycja, choćby ze względu na wpływy folkloru góralskiego oraz archaizacje, którymi subtelnie przetykana jest impresjonistyczna tkanka dzieła. Niesie ono ze sobą również bardzo silny ładunek ekspresji, a jednocześnie, za sprawą prostoty środków wyrazu i przejrzystości faktury, sprzyja skupieniu słuchacza i kontemplacji.

Dzieło wykonają Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej i Chór Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solistów wystąpią: Barbara Żarnowiecka (sopran), Ewa Marciniec (alt), Jarosław Bręk (baryton).

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Gorzowskiej.

Wrocław | Danse macabre

nfm24 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Antje Weithaas wykona Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego.

Kolejne spotkanie w Narodowym Forum Muzyki będzie czasem kontemplacji. Prezentowany przez NFM Orkiestrę Leopoldinum program to zbiór poruszających dzieł udowadniających siłę muzyki w przekazywaniu nawet najtrudniejszych do ujęcia słowami emocji.

Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego należy dziś do najpopularniejszych utworów, które wyszły spod pióra mistrza polskiej muzyki XX wieku. Do rozpoczęcia pracy nad dziełem artysta został namówiony przez Jana Krenza. Początkowo Muzyka żałobna miała uczcić wspominaną w 1955 roku dziesiątą rocznicę śmierci Béli Bartóka. Lutosławski ukończył jednak kompozycję dopiero trzy lata później; na rękopisie umieścił dedykację: „à la memoire de Béla Bartók”. Zresztą nie tylko samą notatką na partyturze uczcił wielkiego węgierskiego kompozytora – do jego twórczości przede wszystkim nawiązuje brzmienie Muzyki żałobnej. Dzieło Lutosławskiego już po prawykonaniu spotkało się z ogromnym entuzjazmem odbiorców, a ceniony wówczas krytyk Bohdan Pociej pisał o nim: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej…”.

Ponadto usłyszymy Concerto funebre Karla Amadeusa Hartmanna i XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta w błyskotliwej orkiestracji autorstwa Gustava Mahlera.

Więcej – na stronie NFM.

Kraków | „Sinfonietka”: nareeeeeeszcie wiosna!

sc Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Filharmonicy krakowscy w Norymberdze

fk23 marca 2018 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą swojego szefa artystycznego, Charlesa Olivieri-Munore’a, wystąpi w Meistersingerhalle w Filharmonii Norymberskiej. Na afiszu koncertu obok orkiestry z Krakowa znajdzie się także najgorętsze obecnie nazwisko polskiej pianistyki – Szymon Nehring, który w napiętym grafiku tego sezonu artystycznego po raz kolejny wiąże swoje plany z krakowską instytucją.

Na program koncertu złożyły się utwory polskich kompozytorów: Chopina, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego, tych wszystkich, których nazwiska wyraźnie zapisywały się w historii muzyki niezależnie od istnienia lub kondycji państwa polskiego. Na początek Uwertura koncertowa E-dur, napisana przez Karola Szymanowskiego w duchu fascynacji muzyką Richarda Straussa. Dalej dzieło Fryderyka Chopina, czyli artysty, którego twórczość Szymanowski uważał za jeden z „najwyższych symboli zeuropeizowanej Polski”. Jego Fantazję na tematy polskie, wśród których znajdziemy pieśń o Laurze i Filonie, dumkę z cytatem z Kurpińskiego czy ludowy kujawiak, wykona Szymon Nehring z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W dalszej części programu Paganini w wydaniu Lutosławskiego, czyli słynny 24. Kaprys a-moll, który posłużył Witoldowi Lutosławskiemu do skomponowania błyskotliwej parafrazy-wariacji dla siebie i grającego z nim w duecie na fortepianie – Andrzeja Panufnika. Publiczność w Norymberdze usłyszy wersję z 1978 roku na fortepian i orkiestrę.

Wieczór koncertowy zwieńczy wykonanie II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, w której pobrzmiewają dalekie reminiscencje Czajkowskiego, Brucknera, Wagnera Mahlera, Sibeliusa czy Szostakowicza, ale także usłyszeć można cytat znanej na całym świecie kolędy Cicha noc. W myśl sentencji przywoływanej przez kompozytora, iż muzyki nie można zaczynać od początku, można jedynie kontynuować.

Krzysztof Knittel laureatem Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska 2017

kk19 marca 2018 roku Krzysztof Knittel został uhonorowany Nagrodą Teatralną Miasta Gdańska 2017 za muzykę do opery Sąd Ostateczny.

Nagroda Teatralna Miasta Gdańska przyznawana jest od 2008 roku autorom najcenniejszych teatralnych kreacji artystycznych stworzonych w roku poprzedzającym przyznanie nagrody. Laureatów wybiera Kapituła Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska. Tegoroczna uroczysta gala odbyła się w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Krzysztof Knittel otrzymał Nagrodę w kategorii „Muzyka” za dwuaktową operą Sąd ostateczny wg libretta Mirosława Bujko, której premiera miała miejsce 8 listopada 2017 roku na scenie Opery Bałtyckiej. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów: „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca na lata 2016-2017 oraz programu z zakresu twórczości artystycznej i edukacji kulturalnej – priorytet „Muzyka” na rok 2017.

Grabieże, gwałty i mroczne tajemnice wpisują się w historię tryptyku Hansa Memlinga Sąd ostateczny. Owiana mistycyzmem historia malowidła stała się osnową libretta opery Knittla pod tym samym tytułem. Utwór ukazuje legendarne, burzliwe losy słynnego tryptyku Hansa Memlinga – od zamówienia dzieła aż do powrotu malowidła do Gdańska w połowie XX wieku. Szesnaście scen dramatu stanowi ciąg oddalonych w czasie i przestrzeni obrazów, których różnorodność potęguje odmienna w każdej scenie warstwa brzmieniowa – od statycznych akordów, poprzez niespokojne glissanda, klastery, powtarzane figury melodyczne. Duży aparat wykonawczy wzbogacony został o rozbudowaną sekcję perkusyjną i elektronikę. Szeregowi zróżnicowanych postaci dramatu, głównie głosów męskich, towarzyszy proroczy chór, zapowiadając, na dźwiękach kilkukrotnie powtórzonej melodii, nadejście Sądu Ostatecznego. Fragmenty opery można obejrzeć na stronie Opery Bałtyckiej.

Kraków | Warsztat kompozytora XXI wieku

fk22 i 23 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert „Z tajników partytury – warsztat kompozytora XXI wieku”, podczas którego zabrzmią kompozycje Kamila Skickiego, Aleksandra Brzezińskiego i Macieja Jabłońskiego.

Muzyka współczesna to ta powstająca w naszych czasach. Co ciekawe, do niedawna tym określeniem nazywano całą muzykę powstałą po II Wojnie Światowej. Muzyka współczesna jest dziś nadal raczej niszową formą sztuki, rzadziej wykonywaną niż wielkie dzieła dawnych mistrzów, a „zwykłemu” melomanowi kojarzy się ona niemalże z czarną magią, którą uprawiają i rozumieją tylko nieliczni. Owszem, muzyka współczesna nie zawsze jest łatwa w odbiorze. Trudnością dla melomana może się okazać także rozeznanie w ogromie stylów, technik czy środków wyrazu wykorzystywanych przez tworzących dzisiaj kompozytorów. Postmodernizm i modernizm to tylko dwie ogólne kategorie myślenia, w ramach których rozwija się niezliczona ilość nurtów, niemożliwych do scharakteryzowania chociażby ogólnie w tak krótkim tekście. Warto więc po prostu pozbyć się uprzedzeń, otworzyć uszy i głowę na nowe doznania i spróbować znaleźć swoją własną muzykę współczesną.

Podczas koncertu 22 marca w interpretacji Małopolskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Joanny Natalii Ślusarczyk usłyszymy właśnie polską muzykę współczesną: utwory Klasyka elektronicznie Kamila Skickiego, Domowe studio nagrań Aleksandra Brzezińskiego i Półcienie i kontury. Concerto grosso nr 4 na gitarę, kontrabas i orkiestrę smyczkową Macieja Jabłońskiego. Udział w koncercie wezmą również sami kompozytorzy: Kamil Skicki (skrzypce klasyczne i elektryczne, harfa laserowa) i Aleksander Brzeziński (syntezator). Prelekcję wygłosi Krzysztof Cyran.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej

CWMKW pałacu w Rybnej otwarto Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Centrum powstało jako hołd złożony wybitnej polskiej klawesynistce światowej sławy Elżbiecie Chojnackiej. Prowadzone jest przez spadkobierczynię Artystki, dr Aleksandrę Gajecką-Antosiewicz.

Celem działalności Centrum im. E. Chojnackiej jest zachowanie integralności spuścizny artystycznej i naukowej Elżbiety Chojnackiej, kultywowanie tradycji wykonawstwa muzyki klawesynowej oraz propagowanie muzyki XX i XXI wieku. Inicjatywa wspierana jest przez Stowarzyszenie gorczycki.pl, Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Związek Kompozytorów Polskich, Śląskie Towarzystwo Muzyczne. Mecenat nad Centrum sprawują: Pałac w Rybnej, Gmina Tarnowskie Góry i Andrzej Łączyński.

W ramach projektu będą realizowane takie zadania, jak zachowanie integralności spuścizny Elżbiety Chojnackiej, kontynuowanie i pielęgnowanie tradycji wykonawczej współczesnej muzyki klawesynowej, prowadzenie prac badawczych i publikowanie ich wyników w czasopismach specjalistycznych, prowadzenie biblioteki muzycznej zawierającej katalog współczesnych utworów klawesynowych kompozytorów polskich i utworów skomponowanych dla Elżbiety Chojnackiej, a także popularyzowanie muzyki XX i XXI wieku poprzez koncerty, wykłady, współpracę z mediami oraz wykorzystanie nowoczesnej technologii w prezentacjach koncertowych i dokumentacyjnych. 25 listopada planowany jest m. in. koncert „Dedykacje” w ramach Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego, podczas którego klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz prawykona utwory Zygmunta Krauze i Artura Zagajewskiego.

W dniach 8–15 lipca 2018 roku w Pałacu w Rybnej odbędzie się Mistrzowski Kurs Klawesynowy, który poprowadzi dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Akademia Muzyczna w Łodzi). Dodatkowe wykłady w trakcie kursu poprowadzą prof. Marek Toporowski (Akademia Muzyczna w Krakowie) i dr hab. Artur Zagajewski (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.palacrybna.pl

Mińsk | Z muzyką polską u sąsiadów

Minsk_08aBliskie relacje pomiędzy Polską i Białorusią uwydatnił koncert z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, którego gospodarzem była Państwowa Filharmonia Białoruska w Mińsku. 18 marca 2018 roku zespół Classic-Awangard pod dyrekcją Władimira Bajdowa wykonał utwory kompozytorów polskich oraz twórców białoruskich, którzy byli związani z Polską.

W 1918 roku, po latach zaborów, kiedy Polska istniała tylko w sercach Polaków, Rzeczpospolita wróciła na mapę Europy i świata jako niepodległe państwo. O niepodległości marzyli poeci i malarze, myśleli o niej także kompozytorzy i muzycy. Polskość wyraziście manifestuje się w dziełach, które zaprezentowane zostały podczas koncertu w Mińsku. Mowa tutaj nie tylko o dziełach muzycznych, ale także o dopełniających warstwę dźwiękową obrazach. Przygotowany specjalnie na tę okazję przegląd twórczości takich artystów jak Wojciech Kossak, Piotr Stachiewicz, Rafała Malczewski, Zofia Stryjeńska czy Władysław Strzemiński, pobudził wyobraźnię publiczności. Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie była białoruska muzykolog Natalia Ganul.

W wypełnionej do ostatniego miejsca sali zgromadzili się nie tylko melomani, a także kompozytorzy, goście oraz organizatorzy przedsięwzięcia, w tym Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek oraz pełniący funkcję dyrektora Instytutu Polskiego w Mińsku Tomasz Adamski. Wieczór rozpoczęły dwa Tańce polskie  Grażyny Bacewicz – kompozytorki i skrzypaczki licznie nawiązującej w swojej twórczości do polskiego folkloru. Sentymentalne melodie zakorzenione w późnoromantycznym stylu przyniosły pieśni Mieczysława Karłowicza, uzupełnione przez kompozycje Emila Młynarskiego oraz Apolinarego Szeluty. Nie zabrakło pieśni i pełnych werwy tańców Karola Szymanowskiego, nazywanego ojcem awangardy muzycznej XX wieku. Na podhalańską nutę zespół Classic-Awangard wykonał Album Tatrzański Ignacego Jana Paderewskiego – nie tylko wybitnego pianisty i kompozytora, ale także wielkiego działacza niepodległościowego. Jego znany na całym świecie Menuet G-dur zabrzmiał w oryginalnej wersji na fortepian, powstałej dla prof. Chałubińskiego, współtwórcy Towarzystwa Tatrzańskiego.

Drugą część koncertu rozpoczął przyjęty z entuzjazmem utwór Zygmunta Krauzego Aus aller Welt stammende na 10 instrumentów smyczkowych. Polski kompozytor o wyrazistej osobowości twórczej nawiązuje w nim do teorii unizmu zaczerpniętej z malarstwa Władysława Strzemińskiego. W programie pojawiły się także wykonane z precyzją Miniatury  Krzysztofa Pendereckiego. Dowodem ścisłych kontaktów między Polską a Białorusią były kompozycje trzech absolwentów warszawskiego Konserwatorium Muzycznego, którzy swoje późniejsze losy związali z Mińskiem: Ety Tyrmand, Mieczysława Wajnberga oraz Henryka Wagnera. Całość zakończyła Podróż z Krakowa do Wiednia Dzmitryja Łybina. Obecny na koncercie białoruski kompozytor po wykonaniu przyznał, że utwór powstawał podczas podróży pociągiem, jednak podróżujący nigdy nie dotarł do austriackiej stolicy…

Koncert sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”. Organizatorzy wydarzenia: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Mińsku, Białoruska Filharmonia Państwowa.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl

ZOBACZ relację fotograficzną poniżej.

Czytaj więcej: Mińsk | Z muzyką polską u sąsiadów