Polmic - FB

aktualności

VI Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 16–30 listopada 2017 roku we Lwowie, Kijowie i Warszawie odbędzie się VI edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”.

Tegoroczna edycja jest absolutnie wyjątkowa: głównym miejscem przedsięwzięcia jest i pozostanie Lwów, ale od tej edycji wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce również w stolicach organizatorów – Warszawie i Kijowie. Festiwal jest płaszczyzną do współpracy artystów z obu stron granicy, ale również szerzej rozumianym elementem budowy dobrych polsko-ukraińskich relacji.

Na wyjątkowość tegorocznej edycji zapewne ma wpływ przede wszystkim wyjątkowy program i wspaniali artyści. Wśród nich: Andrzej Bauer – profesor, wiolonczelista i dyrygent, Anna Maria Staśkiewicz – wybitna polska skrzypaczka, Lubawa Sydorenko – znakomita ukraińska młoda kompozytorka, Marianna Humetska – pianistka i jednocześnie dyrektor artystyczna Festiwalu, Jonathan Plowright – światowej sławy brytyjski pianista, Krzesimir Dębski – wybitny dyrygent, skrzypek i kompozytor muzyki filmowej, Grażyna Auguścik – absolutnie wyjątkowa mieszkająca w USA polska śpiewaczka jazzowa, która tym razem wystąpi z Nikolą Kołodziejczykiem i Maciejem Szczycińskim. Artyści wykonają m. in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.

W trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” odbywać się będzie wystawa prac znanego polskiego rzeźbiarza Andrzeja Renesa. Można ją będzie zobaczyć we Lwowskiej Galerii Sztuki między 15 a 19 listopada 2017, a także w Domu Polonii w Warszawie w dniach 25 listopada – 8 grudnia 2017. Wystawę otworzy innowacyjny happening, łączący elementy sztuk plastycznych, muzyki i multimediów.

25 listopada 2017 roku w Warszawie odbędzie się Konferencja naukowa pt. „Paderewski i jego wkład w dzieło Niepodległości”. W ramach konferencji przewidziane zostały prezentacje Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego, prof. Marka Mariana Drozdowskiego, wicemarszałka Senatu Marii Koc, Xymeny Nowakowskiej-Plich, Marka Żebrowskiego, Adama Wibrowskiego, Elwiry Gilewicz, Adama Bali i wielu innych. Konferencja będzie transmitowana w Internecie.

Więcej – na stronie: http://paderewski.eu/pl

Premiera Koncertu Marcina Błażewicza

bm17 listopada 2017 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce koncert w ramach projektu „Zamówienia kompozytorskie”, podczas którego odbędzie się premiera Koncertu Marcina Błażewicza.

Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zamówienia kompozytorskie", którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca, to pierwszy w Polsce projekt systemowo wspierający najnowszą twórczość muzyczną. W jego ramach co roku powstaje około stu nowych utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, co zapewnia szerokiemu gronu odbiorców dostęp do wartościowych dzieł muzyki współczesnej.

17 listopada fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka prawykonają Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę smyczkową profesora Marcina Błażewicza.

Kompozytor jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa kompozycji Mariana Borkowskiego), był stypendystą Sociéte des Compositeurs et Editeurs de Musique SACEM (Francja), a jako stypendysta Acanthes odbył kurs kompozytorski u Oliviera Messiaena w Avignon (Francja 1987). Od 1985 pracuje w UMFC w Warszawie, obecnie jako profesor nadzwyczajny w Katedrze Kompozycji. W kadencji 2012-2016 sprawował funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Realizował utwory na zamówienie Teatru Dramatycznego w Warszawie, Polskiego Radia BIS, Deutschland Radio, Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzyki Perkusyjnej PAS, Jeunesses Musicales World Orchestra & World Brass. Jest organizatorem ponad 200 koncertów poświęconych głównie propagowaniu muzyki współczesnej. Był dyrektorem artystycznym i twórcą festiwalu Międzynarodowe Forum Nowej Muzyki i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Jeunesses Musicales”. W latach 1986-97 był kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego Radia, od 1995 współpracuje z Programem BIS Polskiego Radia S.A. przy takich cyklicznych programach, jak „Muzyczne Forum” i „Mała Filharmonia”.

W interpretacji muzyków usłyszymy tego wieczoru również Uwerturę do opery Don Giovanni W. A. Mozarta i V Symfonię c-moll op. 67 L. van Beethovena.

Szczegóły – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl/

„Bartłomiej Pękiel. Opera omnia” – premiera płyty

p19 listopada 2017 roku w krakowskim Kościele Św. Katarzyny (ul. Augustiańska, 7) będzie miała miejsce premiera płyty Bartłomiej Pękiel. Opera omnia.

Projekt jest finalnym etapem realizacji podjętego w 2015 roku przez zespół OCTAVA ensemble zadania nagrania dzieł wszystkich Pękiela, opartego o przeprowadzone badania muzykologiczne dokonane w archiwach Krakowskiej Kapituły Katedralnej na Wawelu. O wysokiej potrzebie i ocenie zadania świadczy fakt, iż w jego realizację i finansowanie włączyły się flagowe instytucje i podmioty państwowe odpowiedzialne za polską kulturę i jej promocję, w tym: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Województwo Małopolskie, Gmina Miejska Kraków, FiNA - Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza (Culture.pl) i Instytut Muzyki i Tańca.

Trzypłytowy album jest pierwszym w historii rynku muzycznego pełnym obrazem i kompletną rejestracją fonograficzną twórczości nadwornego kompozytora Władysława IV Wazy. Twórczości, która do dziś nie posiadała pełnego opracowania i nagrania.

Podczas koncertu zespół OCTAVA ensemble pod dyrekcją Zygmunta Magiery zaprezentuje niektóre utwory genialnego polskiego twórcy, działającego w latach świetności Królewskiej Katedry na Wawelu, m. in.: Missa Concertata la Lombardesca, Dulcis Amor Iesu, Dum Complerentur, Assumpta est Maria, Ave Maria, Magnum Nomen Domini, Audite mortales. Koncert poprzedzi prelekcja na temat wykonywanych utworów, genezy i kontekstu ich powstania.

Podczas koncertu będzie możliwość nabycia premierowego wydawnictwa Bartłomiej Pękiel. Opera omnia po promocyjnej cenie. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad tym wyjątkowym wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: http://www.pekiel.pl/ 

III Międzynarodowa Konferencja „Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki”

kIII Międzynarodowa Konferencja Interpretacje dzieła muzycznego. W stronę semantyki z cyklu Interpretatio artis musicae odbędzie się w dniach 21-22 listopada 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Organizatorem wydarzenia jest Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji. Centrum dyskursu naukowego stanowić będzie semantyka dzieła muzycznego rozważana z różnych perspektyw badawczych. Wieloaspektowość tej tematyki, determinowana m.in. polisemicznością dzieł muzycznych, strategiami kompozytorskimi, funkcjami kulturowymi dzieła, rozważana będzie w następujących obszarach zagadnień: „Pojęcia i kategorie semiotyki muzyki – ich znaczenia, zakresy, obszary zastosowań”; „Teorie muzyki interpretujące znaczenia struktur muzycznych”; „Dzieło muzyczne jako nośnik sensu wewnątrz- i międzykulturowego”; „Interpretacje dzieł muzycznych – ich kulturowe i historyczne konteksty”.

Uczestnikami konferencji będą teoretycy muzyki i muzykolodzy z europejskich ośrodków akademickich: Paryża, Lipska, Grazu, Kijowa, Lwowa, Odessy, Warszawy, Gdańska i Bydgoszczy, którzy wygłoszą referaty m. in. o twórczości kompozytorów polskich, takich jak Hanna Kulenty, Michał Kondracki, Henryk Czyż, Anna Małek, Andrzej Panufnik, Paweł Szymański, Zbigniew Bargielski, Zygmunt Mycielski, Feliks Nowowiejski oraz Karol Szymanowski. Wykład inauguracyjny nt. teorii znaku i strategii narracyjnych wygłosi Márta Grabócz.

Imprezą towarzyszącą jest koncert 21 listopada o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii, prezentujący najnowsze utwory kompozytorów związanych w uczelnią, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Hanny Kulenty i Bettiny Skrzypczak. Wstęp wolny.

POBIERZ: program Konferencji.

II Studencki Festiwal „Mikstury Kultury”

m19 listopada 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący 2. edycję studenckiego festiwalu „Mikstury Kultury”.

Założeniem festiwalu „Mikstury Kultury” jest integracja środowisk artystycznych, a także promocja poszczególnych uczelni artystycznych oraz ich najbardziej utalentowanych studentów poprzez organizację koncertów i towarzyszących im wystaw prac studentów Akademii Sztuk Pięknych.

W ramach festiwalu wszyscy artyści – utalentowani studenci wyższych uczelni muzycznych z Warszawy, Katowic, Bydgoszczy, Poznania i Krakowa – zdecydowali się wystąpić pro publico bono. Towarzyszący koncertowi inauguracyjnemu wernisaż przygotowali studenci Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Dzięki zaangażowaniu studentów uczelni artystycznych będą mogli Państwo być świadkami eklektyzmu muzyki klasycznej, jazzu, muzyki z gry Heroes w opracowaniu Mateusza Alberskiego, Krzysztofa Ratajskiego i Caglara Sahina z live paintingiem, performancem teatralnym, czy vijeing'iem, co w całości połączy się w doskonałe wydarzenie artystyczne.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Premiera utworu Władysława Słowińskiego

sZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza w dniu 19 listopada o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się prawykonanie utworu Ultima volta Władysława Słowińskiego.

Kompozytor, dyrygent i organizator życia muzycznego Władysław Słowiński współpracował z Operą Poznańską, Filharmonią Poznańską, Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Wielkim w Warszawie. W latach 1970-73 był dyrektorem artystycznym wytwórni płytowej Polskie Nagrania. Od 1973 do 1985 pełnił funkcję sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a od 1985 do 2001 był prezesem Oddziału Warszawskiego ZKP. W 1986 powołał do życia Warszawskie Spotkania Muzyczne, których jest dyrektorem artystycznym. Za swoją twórczość oraz działalność organizacyjną otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski i Srebrny Medal Gloria Artis.

Koncert organizowany przez Polskie Radio 19 listopada został przygotowany we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Związkiem Kompozytorów Polskich. Utwór Ultima volta Słowińskiego, zamówiony przez ZKP, powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycję zaprezentuje Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy. 

W programie koncertu znalazły się również Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola SzymanowskiegoI Symfonia B-dur Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego oraz Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego. W roli solisty wystąpi pianista Piotr Orzechowski.

Transmisja koncertu odbędzie się na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Szczegółowe informacje, także o biletach na koncert, znajdują się na stronie: https://www.polskieradio.pl

Koncert Galowy z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

s19 listopada 2017 roku o godz. 17.00 odbędzie się Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej z okazji Jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Orkiestrę Jubileuszową ZPSM nr 4 złożoną z uczniów, pedagogów i absolwentów, przygotowaną przez Wojciecha Pławnera, poprowadzi znakomity dyrygent Łukasz Borowicz – absolwent Szkoły z roku 1996. Jako soliści wystąpią: Marianna Żołnacz – flecistka, absolwentka, tegoroczna laureatka III Nagrody na Kobe International Flute Competition (Japonia), Koryfeusza Muzyki Polskiej, studentka Mozarteum w Salzburgu; Tomasz Ritter – absolwent z roku 2014, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu „Artur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy, obecnie student Konserwatorium Moskiewskiego; Zuzanna Kuklińska – przyszłoroczna dyplomantka klasy skrzypiec, laureatka wielu konkursów. Jubileuszowemu Chórowi ZPSM nr 4, poprowadzonemu przez Annę Perzanowską-Tarasiuk, towarzyszyć będą pianiści Jan Tabędzki i Zuzanna Moskwik.

W programie znalazły się utwory E. Chaussona, W. Kilara, K. Kurpińskiego, E. Pankiewicza, S. Prokofiewa, G. Reinecke oraz K. Szymanowskiego.

Galowy Koncert Jubileuszowy będzie jednocześnie XXV Koncertem Charytatywnym Szkoły na rzecz Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.

Jubileusz został objęty Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wejściówki do nabycia w Sekretariacie ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego (ul. Krasińskiego 1, tel. 22 839-18-78, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Met: live in HD: „Anioł zagłady” Thomasa Adèsa

mNajnowsza opera Thomasa Adèsa Anioł zagłady (prapremiera na Salzburger Festspiele w 2016 roku) na podstawie surrealistycznego filmu Luisa Buñuela z 1962 roku będzie transmitowana na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera już 18 listopada 2017 roku. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 18.35.

Na kolejną, po Burzy wg Szekspira (nagroda Grammy 2004 za najlepsze nagranie operowe), operę Thomasa Adèsa trzeba było czekać aż 12 lat. Kompozytor połączył siły z librecistą Tomem Cairnsem, który jest również reżyserem nowojorskiego spektaklu, i wspólnie udało im się stworzyć wyjątkowe dzieło. Inscenizacja Met z pewnością spotka się z uznaniem nawet najbardziej wymagających widzów. Orkiestrę poprowadzi sam kompozytor.

Brytyjczyk Thomas Adès jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów współczesnych, a jego kariera rozwija się w niezwykłym tempie, choć przez muzyczną awangardę bywa odrzucany jako zbytni tradycjonalista. Jest autorem utworów na orkiestrę i chór oraz trzech oper: Powder Her Face (niedawno wystawionej również w Polsce), The Tempest (Burzy), którą dyrygował w nowojorskiej The Metropolitan Opera i – najnowszej – The Exterminating Angel (Anioła zagłady), wystawionej po raz pierwszy w Salzburgu. Libretto tej ostatniej powstało w oparciu o scenariusz filmu Luisa Buñuela z 1962 roku pod tym samym tytułem (El ángel exterminador). Grupa zamożnych znajomych spotyka się na wspólnej kolacji. Gdy przyjęcie dobiega końca, z tajemniczych powodów goście nie są w stanie z niego wyjść. Zaczyna się coraz bardziej zawzięta walka o przetrwanie...

Przedstawienie w języku oryginału (angielskim) z polskimi napisami trwa około 2 godzin 30 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Otwórz uszy. Tu i teraz.

ou17 listopada 2017 roku wykonawcy krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble rozpoczynają nowatorski projekt, celem którego jest prezentacja twórczości wybitnych kompozytorów XX wieku osobom niezwiązanym ze środowiskiem muzycznym.

Comiesięczne spotkania organizowane we współpracy z krakowskimi instytucjami kultury łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy brali udział w największych festiwalach muzyki nowej w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt) z przystępną formą prezentacji, która sprawia, że wydawać by się mogło niezrozumiała twórczość nagle zaczyna do nas przemawiać „ludzkim głosem”.

Choć wybór najważniejszych twórców XX wieku nie jest łatwym zadaniem członkowie zespołu zdecydowali się na nazwiska, które wydają się być najbardziej kluczowe dla odbiorców chcących by bliżej muzyki tworzonej w naszych czasach. Wśród nich znaleźli się George Crumb, Luciano Berio, Helmut Lachenmann, Paweł Mykietyn, Kazimierz Serocki.

Każde spotkanie ma trwać 60 minut i angażować od trzech do pięciu wykonawców zespołu. Punktem wyjścia zawsze jest muzyka: wykonane zostaną utwory lub fragmenty utworów idiomatycznych dla danego twórcy czy kierunku. Ponadto wykonawcy postarają się przybliżyć zainteresowanym muzyczne style i sensy słowem, zachęcając do dyskusji.

W obecnej formie projekt „Otwórz uszy. Tu i teraz” organizowany jest pro bono, tzn. muzycy oraz organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia za przygotowanie oraz realizację omawianych spotkań.

Najbliższe spotkania odbędą się 17 i 21 listopada, 14 i 15 grudnia w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Ośrodku Kultury Norwida i Integracyjnym Klubie Kultury Olsza.

Więcej – na stronie: https://www.spoldzielniamuzyczna.com