Polmic - FB

aktualności

Otwórz uszy. Tu i teraz.

ou17 listopada 2017 roku wykonawcy krakowskiego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble rozpoczynają nowatorski projekt, celem którego jest prezentacja twórczości wybitnych kompozytorów XX wieku osobom niezwiązanym ze środowiskiem muzycznym.

Comiesięczne spotkania organizowane we współpracy z krakowskimi instytucjami kultury łączą w sobie profesjonalizm muzyków, którzy brali udział w największych festiwalach muzyki nowej w Polsce i za granicą („Warszawska Jesień”, Sacrum Profanum, Internationale Ferienkurse fur Neue Musik w Darmstadt) z przystępną formą prezentacji, która sprawia, że wydawać by się mogło niezrozumiała twórczość nagle zaczyna do nas przemawiać „ludzkim głosem”.

Choć wybór najważniejszych twórców XX wieku nie jest łatwym zadaniem członkowie zespołu zdecydowali się na nazwiska, które wydają się być najbardziej kluczowe dla odbiorców chcących by bliżej muzyki tworzonej w naszych czasach. Wśród nich znaleźli się George Crumb, Luciano Berio, Helmut Lachenmann, Paweł Mykietyn, Kazimierz Serocki.

Każde spotkanie ma trwać 60 minut i angażować od trzech do pięciu wykonawców zespołu. Punktem wyjścia zawsze jest muzyka: wykonane zostaną utwory lub fragmenty utworów idiomatycznych dla danego twórcy czy kierunku. Ponadto wykonawcy postarają się przybliżyć zainteresowanym muzyczne style i sensy słowem, zachęcając do dyskusji.

W obecnej formie projekt „Otwórz uszy. Tu i teraz” organizowany jest pro bono, tzn. muzycy oraz organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia za przygotowanie oraz realizację omawianych spotkań.

Najbliższe spotkania odbędą się 17 i 21 listopada, 14 i 15 grudnia w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Ośrodku Kultury Norwida i Integracyjnym Klubie Kultury Olsza.

Więcej – na stronie: https://www.spoldzielniamuzyczna.com

Rozpoczyna się III Festiwal Polska Muzyka Odnaleziona

pmoW dniach 17 listopada i 9 grudnia 2017 roku Narodowe Centrum Kultury zaprasza na 3. edycję festiwalu Polska Muzyka Odnaleziona, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów – zapomniane, mniej znane lub dopiero odnalezione, czy nawet grane po raz pierwszy.

Współorganizatorem tegorocznej edycji jest Polskie Radio. Festiwal realizowany jest w ramach programu „Historia Muzyki Polskiej”. Na tegoroczną edycję złożą się dwa koncerty, oba w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00.

Podczas pierwszego z nich Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy wykona utwory czterech kompozytorów żyjących na przełomie XVIII i XIX wieku. Obok znanego wszystkim melomanom Karola Kurpińskiego usłyszymy też trzech autorów zapomnianych, dopiero teraz przywracanych zbiorowej pamięci Polaków – Wojciecha Dankowskiego, Macieja Radziwiłła i Jana Wańskiego starszego.

Drugi koncert można nazwać koncertem monograficznym. Złożą się na niego w całości utwory Witolda Maliszewskiego, wykonane przez Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Tomasza Bugaja. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk. Początki kariery Witolda Maliszewskiego, Polaka urodzonego na Podolu, związane były z carską Rosją – studiował w Petersburgu u N. Rimskiego-Korsakowa, założył i prowadził konserwatorium w Odessie. Jednak po przewrocie bolszewickim związał dalszą część życia z Warszawą, gdzie pełnił liczne ważne funkcje edukacyjne, społeczne i rządowe, związane z organizacją życia muzycznego międzywojennej Polski. W prowadzonej przez niego klasie kompozycji w Warszawskim Konserwatorium Państwowym studiował Witold Lutosławski.

Szczegóły – na stronie: http://www.nck.pl

Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”

o17 listopada 2017 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa (Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku.Celem projektu jest analiza problematyki wykorzystania głosu ludzkiego w muzyce początku naszego stulecia.

Przewidziana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich, a także koncert prezentujący utwory wspomnianych twórców. Oba wydarzenia odbędą się w siedzibie Akademii – Pałacu pod Globusem, pl. Orła Białego 2 (wykłady: 9.30-14.00, koncert: 18.00). (Od)głosy współczesności są kontynuacją projektu Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce XX i XXI wieku (12-13 maja 2017).

W konferencji udział wezmą: dr hab. prof. UMFC Alicja Gronau-Osińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie; tytuł referatu: Wpływ języka tekstu na założenia kompozytorskie muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej w ujęciu kompozytora), dr hab. prof. AM Monika Kędziora (Akademia Muzyczna w Poznaniu; tytuł referatu: Między słowem a dźwiękiem. O „umuzycznianiu” tekstu), dr hab. Aleksander Nowak (Akademia Muzyczna w Katowicach; tytuł referatu: Śpiew a rytm), dr Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy; tytuł referatu: Pieśni w mojej twórczości) i mgr Aleksandra Garbal (Toszek; tytuł referatu: Poezye Michelangelo Buonarrotiego z pespektywy analityczno-interpretacyjnej). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będzie dr Artur Cieślak (tytuł referatu: Sposoby traktowania słowa w moich kompozycjach wokalnych i wokalno-instrumentalnych).

Wykonawcami koncertu będą Lilianna Zalesińska (mezzosopran) i Piotr Szymanowicz (fortepian). W programie: Prośba o skrzydła op. 56 nr 1 i Kłamstwo op. 56 nr 2 do słów Leopolda Staffa (2011) Marcina Kopczyńskiego, Zwei selbstverfasste Lieder für Mezzosopran und Klavier (2013) Alicji Gronau, Trzy pieśni do wierszy Tadeusza Różewicza na głos i fortepian (2008) Artura Cieślaka, E. D. Monodram na mezzosopran i fortepian do tekstów E. Dickinson (2011) Moniki Kędziory, Trzy krótkie pieśni (2006/2007) Aleksandra Nowaka oraz Poezye Michała Anioła Buonarrotiego na mezzosopran i fortepian (2016) Aleksandry Garbal. Koncert poprowadzi Marta Szreder.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

50 młodych dyrygentów zawalczy o Złotą Batutę w Katowicach

k17 listopada 2017 roku w Katowicach rozpocznie się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych na świecie, który został przyjęty do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

50 młodych dyrygentów z 21 krajów zawalczy o Złotą Batutę, towarzyszyć im będzie 100 muzyków Filharmonii Śląskiej oraz wybitni soliści: Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Tomasz Strahl, Marcin Zdunik i Piotr Sałajczyk. Tegoroczna łączna pula wszystkich nagród w Konkursie wynosi 82 000 euro. Konkurs potrwa do 26 listopada, organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji na żywo w internecie.

Wagę i znaczenie katowickiego konkursu podkreśla wysoki zakres wymagań. W I etapie to uwertury klasyczno-romantyczne oraz symfonie Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Ludwiga van Beethovena. Drugi etap to akompaniamenty i wielka symfonika romantyczna, zaś trzeci to klasyka muzyki XX wieku i polska twórczość współczesna. Międzynarodowy Konkurs dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga zaliczany jest z tego względu do najtrudniejszych – rozległy repertuar i odmienny stylistycznie każdy z etapów wymaga od młodych dyrygentów najwyższych umiejętności. Mimo to każdorazowo zgłasza się do niego kilkaset uczestników, w tym roku – 270 z całego świata. Po wstępnej kwalifikacji do udziału w X MKD im. G. Fitelberga dopuszczono 50 uczestników z 21 krajów.

Dotąd w Katowicach zwyciężali: Claus Peter Flor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1984), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makoto Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandar Markovic (Serbia) ex aequo Modestas Pitrenas (Litwa, 2003), Eugene Tzigane (USA, 2007) i Daniel Smith (Australia, 2012).

Podczas Koncertu inaugurującego 17 listopada o g. 19.00 w Filharmonii Śląskiej zabrzmią dzieła polskich twórców: Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika i II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej 27 listopada o g. 19.00.

Organizatorzy zapraszają do oglądania codziennych transmisji z przebiegu Konkursu na stronie www.fitelbergcompetition.com/pl 

BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich: „Narodziny Wiolonczeli”

bassoZapraszamy na interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich, które po raz drugi odbędzie się w Warszawie i potrwa do 30 listopada 2017 roku.

BASSO to wyjątkowe biennale, głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie możliwości instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasu, ale także instrumentów dętych i elektronicznych (tuba, fagot, gitara basowa) oraz ludowych (basy). Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem, ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów i kierunków brzmieniowych, w tym nurt klasyczny i współczesny, w którego programie znalazły się kompozycje polskich twórców XX–XXI wieku, a także nurt muzyki dawnej.

Niekwestionowanym wydarzeniem 2. edycji Biennale będzie z pewnością występ koncert czołowego europejskiego zespołu barokowego Les Basses Réunies pt. „Narodziny Wiolonczeli” z programem przeznaczonym na smyczkowe instrumenty basowe i grupę continuo, przedstawiającym historię wiolonczeli. Artyści wystąpią 13 listopada o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego pod wodzą swego założyciela i dyrektora artystycznego Bruno Cocset. To jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów barokowych średniego pokolenia. Obok Cocseta wystąpią gambista Guido Balestracci i klawesynista Bertrand Cuiller. Program koncertu będą stanowić wspaniałe dzieła epoki późnego Renesansu oraz baroku autorstwa takich kompozytorów, jak Ortiz, Frescobaldi czy Dall’Abacco, ale nie zabraknie i polskiego akcentu w postaci utworów Adama Jarzębskiego.

Podczas pobytu w Polsce Bruno Cocset poprowadzi kurs mistrzowski na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dniach 14-15 listopada. Organizatorzy zapraszają do udziału w warsztatach osoby grające na wiolonczeli barokowej, violi da gamba, violone oraz zespoły kameralne (od 16 roku życia). Koszt uczestnictwa czynnego: 200 zł, biernego 100 zł. Termin zgłoszeń: 10 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: www.facebook.com/FundacjaFORTE (fundacjaforte[at]gmail.com).

Koncert Marcusa Hagemanna i Bengta Forsberga

w16 listopada 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku (Ratusz Staromiejski) o godz. 19.00 będzie miał miejsce Koncert Marcusa Hagemanna i Bengta Forsberga, którzy wykonają m. in. utwory Mieczysława Weinberga.

Marcus Hagemann (Niemcy) – wiolonczelista i animator kultury – kierował wieloma festiwalami i projektami międzynarodowymi. W latach 2009-14 był dyrektorem Nordlichter Biennale Berlin, a od 2015 roku jest dyrektorem Międzynarodowej Inicjatywy Kulturalnej i Sieci ARS BALTICA. Artysta studiował wiolonczelę z Lee Fiser i Kwartetem Lasalle (Cincinnati, USA), Ulrichem Vossem (Saarbrücken, Niemcy) oraz Williamem Pleeth i Moray Welsh (Londyn, Anglia), a także teorię i historię muzyki w Saarbrücken oraz zarządzanie kulturą w Hamburgu (Niemcy). Był laureatem wielu konkursów i otrzymywał nagrody oraz stypendia w Europie i USA. Występował w prestiżowych salach koncertowych na całym świecie, m.in. Barbican Center London, Cincinnati Music Hall, Kölner Philharmonie, Musikhalle Hamburg, Konzerthaus Berlin oraz na festiwalach Schleswig-Holstein Musikfestival, Mecklenburg-Vorpommern Musikfestival, Beethovenfest Bonn, Festival Cully Classique, Kona-Kohala Music Festival Hawaii.

Bengt Forsberg (Szwecja) ukończył studia pianistyczne w Konserwatorium Muzycznym w Göteborgu, także jako organista i kantor. Forsberg osiągnął wyjątkową pozycję w Szwecji jako pianista, kameralista i akompaniator, m.in. dzięki długoletniej współpracy z Anne Sofie von Otter. Jego repertuar jest niezwykle szeroki i obejmuje zarówno dzieła mniej znanych kompozytorów, jak i mniej rozpoznawalne utwory znanych kompozytorów. Rezultatem są wspaniałe koncerty z wieloma szwedzkimi najwybitniejszymi muzykami.

Podczas koncertu 16 listopada duet zaprezentuje utwory Alexandra Comitasa, Johannesa Brahmsa i Mieczysława Wajnberga.

Bilety do nabycia w serwisie Interticket oraz na godzinę przed koncertem.

5. Młoda Filharmonia AUKSO

aW dniach 10–15 grudnia 2017 roku odbędzie się 5. edycja warsztatów „Młoda Filharmonia AUKSO”, której organizatorem jest Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Projekt dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Organizatorzy zapraszają do koncertowania z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia i z wybitnym skrzypkiem Jakubem Jakowiczem młodych muzyków wszelkiej narodowości (od 16 do 30 roku życia), grających na takich instrumentach orkiestrowych, jak: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa: noclegi; pełne wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja); przejazdy (na warsztaty i z powrotem, przejazdy kolejowe i autobusowe); warsztaty orkiestrowe z Orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz warsztaty solistyczne z Jakubem Jakowiczem. Program artystyczny obejmuje następujące utwory: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową I. J. Paderewskiego, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową A. Panufnika oraz Serenada E-dur op. 22 na orkiestrę smyczkową A. Dvořáka.

Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 24 listopada 2017 roku za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia (IKZ) dostępnej na stronie www.gorczycki.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie audio od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Dopuszcza się nagranie z telefonu (audio). Należy przesłać dowolny fragment utworu z epoki baroku lub klasycyzmu na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (dopuszcza się możliwość przesłania nagrania poprzez WeTransfer).

Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 26 listopada 2017 roku.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły - na stronie: www.gorczycki.pl

„Balety polskie” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

twon10 listopada 2017 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędą się premiery trzech baletów do muzyki Eugeniusza Morawskiego, Aleksandra Tansmana i Karola Szymanowskiego.

Eugeniusz Morawski, Aleksander Tansman, Karol Szymanowski – wybitni polscy kompozytorzy, współtwórcy pejzażu muzycznego międzywojnia. Do muzyki tych trzech wybitnych polskich kompozytorów powstał oryginalny trzyczęściowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego. Na „Balety polskie" złożą się prace choreograficzne trzech wyróżniających się polskich choreografów: Roberta Bondary, Jacka Przybyłowicza i Jacka Tyskiego. Całemu wieczorowi przyświeca idea poszukiwania inspiracji twórczej w polskim dorobku muzycznym dwudziestolecia międzywojennego u progu zbliżającej się rocznicy 100-lecia odzyskania niepodległości. 

Muzyka Świtezianki Morawskiego i balet Roberta Bondary czerpią inspirację ze znanej Mickiewiczowskiej ballady. Choreograf dotyka w swojej pracy takich tematów, jak wzniosła miłość, zazdrość, manipulacja i podstęp, pożądanie i zdrada, wina i kara, których nie sposób jednoznacznie ocenić. Rozbudowana psychologia postaci (tutaj szczególnie na poziomie relacji między kobietami) przypomina takie wcześniejsze realizacje Bondary na scenie warszawskiej, jak Persona czy Nevermore…?.

W balecie Na pięciolinii Jacka Tyskiego usłyszymy muzykę Tansmana zatytułowaną Sextuor. Zobaczymy tu zarysowaną przez choreografa przewrotną historię miłosną, w której zakochują się w sobie uosabiane przez tancerzy instrumenty muzyczne. Ciekawym elementem takiej koncepcji baletu będzie także obecność na scenie postaci samego kompozytora, który na oczach widzów tworzy swoje nowe dzieło. To kolejna już choreografia Tyskiego dla PBN po jego niedawnym Hamlecie.

Interpretacja baletowa II Koncertu skrzypcowego nie jest pierwszą realizacją Jacka Przybyłowicza do muzyki Szymanowskiego na scenie Opery Narodowej. Wcześniej przedstawiał już swoją wizję sceniczna jego III Symfonii „Pieśni o nocy”. Koncepcję nowej pracy choreograficznej Przybyłowicza na blisko pięćdziesięcioosobową grupę tancerzy PBN wyznacza sama muzyka. Ten fabularny balet pełen będzie jednak emocji, wyprowadzonych wprost ze wspaniałego utworu Szymanowskiego. Utwór wykonają Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza i skrzypek Jakub Jakowicz.

Więcej: http://teatrwielki.pl

Finałowy weekend 13th MÓZG Festival Bydgoszcz 2017

mZbliża się finałowy weekend XIII „Mózg Festival”, podczas którego publiczność zapozna się z improwizacjami Marka Pospieszalskiego, Rashada Beckera, Qby Janickiego i Bartłomieja Chmary.

11 listopada o godz. 21:00 w bydgoskim klubie „Mózg” rozpocznie się wydarzenie z udziałem Marek Pospieszalski Quartet, Rashada Beckera, Kondensatora Przepływu i Ædm.

Po wielu latach zbierania doświadczeń i inspiracji u innych muzyków Marek Pospieszalski prezentuje autorski projekt, własny obraz muzyki, która czerpie z całego dobrodziejstwa jazzu i muzyki improwizowanej, ale i wszelkich innych kreatywnych gatunków. Przede wszystkim jest w nim duża doza zespołowego grania, które objawia się m. in. przez grę fakturami oraz wielopłaszczyznowym prowadzeniem narracji. Melodyczna baza zderza się tu z sonorystyką. Do zespołu Pospieszalski zaprosił swojego muzycznego „brata” Maksa Muchę, który jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basistów młodego pokolenia w kraju, oraz czołówkę młodych muzyków z berlińskiej sceny: pianistę Eliasa Stemesedera oraz perkusistę Maxa Andrzejewskiego. Marek Pospieszalski jest saksofonistą i klarnecistą. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Od najmłodszych lat zafascynowany awangardą jazzową, muzyką improwizowaną oraz nowymi brzmieniami, otwarty na wszelkie muzyczne gatunki.

Rashad Becker jest kompozytorem i muzykiem rezydującym w Berlinie. Jego kompozycje to wielopoziomowe narracje. Najnowsza twórczość Beckera obejmuje cykl „Traditional Music Of Notional Species”, wydany w dwóch częściach, oraz wieloczęściowe dzieło Based On A True Story, które czerpie partytury ze zdarzeń z historii w tym kontekście w formie „sonicznej inscenizacji”.

Kondensator Przepływu to duet Qby Janickiego i Bartłomieja Chmary. Ich drogi muzyczne od zawsze związane były z improwizacją, jednakże nigdy nie zamykały się w ramach jednego gatunku. Począwszy od pierwszej impro grupy Alias Free Trio, przez pierwsze produkcje związane ze sceną muzyki klubowej oraz liczne spontaniczne kolaboracje wynikające z indywidualnych połączeń artystycznych obydwu twórców, silnie związanych ze środowiskiem artystycznym wyrastającym z klubu „Mózg”, Kondensator jest aktualnie najdojrzalszą w dotychczasowej twórczości formą artystyczną realizowaną przez duet.

Zakończy wydarzenie DJ set Ædm.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.festiwal.mozg.pl