Polmic - FB

aktualności

„Poranek symfoniczny” NOSPR

nospr19 lutego 2017 roku o godz. 12.00 odbędzie się „Poranek symfoniczny” Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Tym razem w programie usłyszymy utwory Antoniego Szałowskiego i Mikołaja Góreckiego.

Antoni Szałowski (1907-1973), po odbyciu studiów w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, kształcił się dalej w Paryżu, w klasie legendarnej Nadii Boulanger, jako jeden z jej licznych polskich uczniów. Neoklasyczna Uwertura (1937) wieńczy edukację paryską Szałowskiego. Wykonywano ją na estradach całego świata, otrzymał za nią złoty medal na wystawie światowej w Paryżu, zaś sama Boulanger, nadzwyczaj krytyczna, uznała partyturę za arcydzieło. W czasie wojny Szałowski wyjechał ponownie do Francji, gdzie, jak się okazało, spędzić miał resztę życia. A jego muzyka tylko z rzadka gościła na polskich estradach.

Spośród dzieł Mikołaja Góreckiego (ur. 1970) bodaj najczęściej grywane jest Concerto-Notturno (2000). To kameralny koncert skrzypcowy, w którym dwie części o charakterze romantycznej romancy okalają energiczne ogniwo środkowe.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią suita z baletu Les biches (1924), napisanego przez Francisa Poulenca (1899-1963) dla Baletów Rosyjskich, a także Suita F-dur op. 33 Alberta Roussela (1869-1937).

Orkiestrę poprowadzi urodzony w Libanie, obecnie związany z warszawskim środowiskiem muzycznym Bassem Samir Akiki, a solistką będzie znana i utytułowana skrzypaczka Kaja Danczowska. Poranek transmitowany będzie online na kanale NOSPR na YouTube, dostępny będzie także na stronie internetowej www.nospr.org.pl oraz na stronie Dwójka - Program 2 Polskiego Radia. Początek o 12:00.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl

Nadzwyczajny koncert chóralny w Filharmonii Narodowej

m19 lutego 2017 roku o godz. 18.00 odbędzie się nadzwyczajny koncert chóralny, podczas którego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej zabrzmi Sześć pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego. Bartosz Michałowski zadebiutuje jako nowy dyrektor tego Chóru.

Karol Szymanowski po obejrzeniu widowiska Wesele na Kurpiach na kanwie pieśni zebranych przez badacza folkloru Puszczy Zielonej ks. Władysława Skierowkiego uległ ich urokowi i dokonał niezwykle ciekawej artystycznej sublimacji tradycyjnych melodii. Prawykonanie cyklu liczącego sześć utworów miało miejsce w Londynie (London Select Choir pod dyr. Arnolda Fultona) podczas prestiżowego festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Pieśni kurpiowskie na chór oraz cykl na głos i fortepian należą do nielicznych dzieł Szymanowskiego, w których wykorzystał ludowe melodie i teksty niemal in crudo (w odróżnieniu np. od motywów góralskich, które poddawał daleko idącej stylizacji). Refleksyjne słowa zainspirowały kompozytora do opracowania o ogromnej sile wyrazu, z wykorzystaniem bogatych środków fakturalnych, dynamicznych i harmonicznych, które – przy całej swej złożoności – pozostają w doskonałej zgodzie z muzycznym i treściowym przesłaniem surowego oryginału. Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego to jedno z największych osiągnięć polskiej muzyki chóralnej; dostępne są dla najlepszych tylko chórów, stanowiąc prawdziwy probierz ich umiejętności i interpretacyjnej dojrzałości.

Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Bartosza Michałowskiego wykona także Missa Festiva na chór i organy Aleksandra Grieczaninowa oraz Missa Brevis na głosy solowe, chór i organy Zoltána Kodály’a. Dwie chronologicznie nieodległe msze z I poł. XX w. ciekawie skonfrontują różne ujęcia słów łacińskiego ordinarium. Utwór Grieczaninowa (Paryż, 1937), rosyjskiego kompozytora-emigranta od lat. 20. działającego we Francji i USA, zachwyca eufonią, zawiera też odwołania do dziedzictwa chorału gregoriańskiego. Tworzona w latach wojennej opresji i prawykonana w 1945 Missa brevis Kodály’a jest ujęta w sposób tradycyjny, również tonalność dzieła pozostaje głównie w kręgu diatoniki i systemu dur-moll. Dzieło przepełnia nastrój modlitewnego skupienia. Partię organów wykona Jakub Pankowiak.

Transmisję internetową koncertu można będzie oglądać na kanale w serwisie Youtube lub na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl/

III Powszechna Improwizacja – Krzysztof Knittel

kkW dniach 15-16 lutego 2017 roku w warszawskim klubie „Mózg” będą miały miejsce warsztaty improwizacji, prowadzone przez Krzysztofa Knittla, które zakończą się koncertem – publiczną prezentacją osiągniętych rezultatów pracy.

„Powszechna Improwizacja” to nowy projekt realizowany w czterech odsłonach wspólnie przez Mózg Foundation i Teatr Powszechny. Trzecia odsłona projektu prowadzona będzie przez wybitną postać – kompozytora, eksperymentatora, improwizatora i wykładowcę w jednym Krzysztofa Knittla.

Knittel jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi, pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo (USA). Współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003. Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej.

Prowadzone przez Knittla warsztaty poświęcone będą aktowi twórczemu, odbywającemu się w tym samym czasie co akt wykonawczy, najczystszej formie przekazu artystycznego i intelektualnego. Na zakończenie usłyszymy rozmowę z Krzysztofem Knittlem prowadzoną przez Sławka Janickiego, a następnie koncert „Wieczór Muzyki Improwizowanej” w wykonaniu uczestników warsztatów oraz muzyków warszawskich 16 lutego 2017 o godz. 20:00.

Szczegółowe informacje - na stronie: http://mozg.pl

III Festiwal „Katowice – Kultura – Natura”

kknTrzecia edycja Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura” odbędzie się w siedzibie NOSPR 12-21 maja 2017 roku. Tym razem motywem przewodnim Festiwalu będzie „Ziemia”. Bilety w sprzedaży od 14 lutego 2017!

W tym roku Festiwal Katowice Kultura Natura gościć będzie wspaniałą Budapest Festival Orchestra i jej założyciela oraz dyrektora artystycznego Ivana Fischera. Koncerty tej zaliczanej przez magazyn Gramophone do grona jednej z dziesięciu najlepszych orkiestr świata odbędą się 15 i 16 maja.

Jak co roku odbędzie się także recital fortepianowy. 13 maja wystąpi uważany za jednego z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia, słynny na całym świecie polski pianista Piotr Anderszewski.

Koncert 14 maja będzie okazją do posłuchania międzynarodowej gwiazdy opery – kontratenora Bejuna Mehty w towarzystwie Akademie für Alte Musik Berlin, znanej festiwalowej publiczności z niezapomnianego koncertu sprzed roku.

Na Festiwalu, wzorem poprzednich edycji, zagości także muzyka kameralna. 17 maja wystąpi uznany niemiecki Artemis Quartett. 19 maja to wieczór poświęcony muzyce dawnej. Wystąpi Graindelavoix – założony w Antwerpii, międzynarodowy, wyjątkowy zespół wokalny, specjalizujący się w muzyce średniowiecza i renesansu.

Jak co roku częścią Festiwalu będą także dwa koncert abonamentowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Festiwalu Alexandra Liebreicha (12 i 18 maja). Podczas inauguracji Festiwalu w ich wykonaniu zabrzmi Kantata Demeter Karola Szymanowskiego.

20 maja w sali kameralnej wystąpi Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Ostatni dzień Festiwalu to koncert jazzowy wybitnego włoskiego trębacza Enrico Ravy i pianistki Geri Allen.

Bilety dostępne w kasie oraz w systemie sprzedaży online na stronie internetowej NOSPR. Przy zakupie biletów na kilka koncertów Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura” obowiązują zniżki.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl

Nagroda Grammy dla Krzysztofa Pendereckiego

pZnakomity kompozytor otrzymał po raz kolejny prestiżową nagrodę fonograficzną, w tym roku w kategorii „muzyka chóralna” za album Penderecki Conducts Penderecki, rozpoczynający cykl wydawniczy.

Laureatami nagrody zostali również wieloletni szef chóru Filharmonii Narodowej Henryk Wojnarowski i wydawcy albumu Warner Music Poland, którzy otrzymali statuetkę po raz pierwszy. Premiera albumu miała miejsce 3 czerwca 2016 roku. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się w nocy z niedzieli na poniedziałek 13 lutego 2017.

Nagrodzona obecnie płyta zawiera pierwsze nagranie studyjne dzieł Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą samego kompozytora. Są to kompozycje z różnych lat: Dies Illa, którego premiera odbyła się podczas międzynarodowego koncertu w Brukseli, upamiętniającego 100. rocznicę wybuchu I wojny światowej, a także nowa interpretacja Psalmów Dawida, Hymnu do Św. Daniiła i Hymnu do Św. Wojciecha. W nagraniu wzięli udział świetni soliści: Johanna Rusanen (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran) oraz Nikolay Didenko (bas). Płyta jest pierwszą z planowanego cyklu prezentującego dzieła orkiestrowo-chóralne Krzysztofa Pendereckiego.

Urodzinowy Koncert Symfoniczny

FL17 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce Urodzinowy Koncert Symfoniczny.

W dniu 17 lutego br. mija 102. rocznica pierwszego koncertu zespołu, który wystąpił pod batutą Tadeusza Mazurkiewicza i wkrótce przyjął nazwę Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej. W „urodzinowym” programie znalazła się więc Fanfara na orkiestrę Mikołaja Góreckiego, napisana z okazji 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i wykonana po raz pierwszy podczas koncertu kończącego obchody jubileuszu, 17 lutego 2016. Poemat Pieśń o nocy XIII-wiecznego poety Dżalaluddina Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego) zainspirował Karola Szymanowskiego do stworzenia III Symfonii – wokalno-instrumentalnego dzieła na tenor, chór mieszany i wielką orkiestrę. Ten oryginalny wówczas (1916) utwór, o zupełnie nowym brzmieniu, cechuje zmysłowość, orientalny charakter melodyki i wyjątkowa barwność orkiestracji. O tym, jak daleką drogę przeszedł Szymanowski, będzie można przekonać się, słuchając Uwertury koncertowej E-dur (1904-1905) - pierwszego dzieła symfonicznego kompozytora. Odmienny nastrój wprowadzi Sinfonie concertante B-dur niemieckiego twórcy I poł. XIX w. Petera Josefa von Lindpaintnera.

Dzieła zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Kai Bumanna. W partiach solowych wystąpią muzycy Orkiestry Symfonicznej FŁ (Agata Piotrowska-Bartoszek – obój, Krzysztof Kamiński – fagot, Roman Pryliński – klarnet, Zbigniew Monkiewicz – waltornia, Ewelina Zawiślak – flet) i tenor Rafał Bartmiński.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Koncert Symfoniczny w Filharmonii Pomorskiej

1k7 lutego 2017 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Pomorskiej zabrzmi Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza w interpretacji znakomitego polskiego wirtuoza Konstantego Andrzeja Kulki.

Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902 wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówno berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.

Drugim solistą tego koncertu będzie flecista Daniel Rybicki. Zagra on partie solowe w Popołudniu fauna Debussy’ego. Rybicki jest absolwentem klasy fletu Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Równocześnie w tym samym roku ukończył studia magisterskie w klasie fletu Bertena D’Hollandera w Lemmensinstituut – Hogeschool voor Wetenschap & Kunst w Leuven (Belgia), uzyskując tytuł Master of Art. Od 2012 jest I flecistą symfoników bydgoskich.

Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą niemieckiego dyrygenta Raoula Grüneisa. W finale koncertu w wykonaniu muzyków zabrzmi Morze Claude’a Debussy’ego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Kameralny poemat

l16 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Czerwonej NFM będzie miał miejsce koncert „Kameralny poemat”, podczas którego zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Dymitra Szostakowicza.

Podczas koncertu wystąpi Lutosławski Quartet w składzie: Bartosz Woroch – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela. Zespół odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Od momentu powstania w 2007 roku Lutosławski Quartet szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach: „Warszawska Jesień”, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory w Singapurze, Hangzhou Theatre w Hangzhou, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar oraz Operze Brukselskiej, a także w salach SESC w São Paulo, Filharmonii Narodowej oraz Studiu S1 w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou.

Kwartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu. Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas koncertu 16 lutego wykonają II Kwartet smyczkowy op. 56 K. Szymanowskiego, II Kwartet smyczkowy F-dur S. Moniuszki oraz X Kwartet smyczkowy As-dur op. 118 D. Szostakowicza.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

7. Festiwal Prawykonań

kRuszyła sprzedaż biletów na 7. Festiwal Prawykonań: Polska Muzyka Najnowsza. W ostatni weekend marca Katowice po raz kolejny zamienią się w stolicę muzyki nowej.

Festiwal Prawykonań – biennale polskiej muzyki współczesnej – odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelny NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa: podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

W dniach 24-26 marca 2017 roku NOSPR zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Prawykonań: Polska Muzyka Najnowsza. Podczas tegorocznej, siódmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Daniel Costello, Barbara Kinga Majewska, Alina Mleczko, Piotr Orzechowski, Geneviève Strosser, Hannah Weisbach.

Podczas siedmiu koncertów tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Rafała Augustyna, Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Zygmunta Krauzego, Hanny Kulenty - Majoor, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa.

Bilety dostępne w kasie oraz w systemie sprzedaży online. Szczegółowe informacje na stronie: www.nospr.org.pl