Polmic - FB

aktualności

Koncert uczestników Akademii Operowej

k4 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miał miejsce Koncert w wykonaniu uczestników Akademii Operowej.

Teatr Wielki – Opera Narodowa realizuje program wspierania rozwoju kariery zawodowej młodych, utalentowanych artystów sztuki operowej. Celem Programu jest stworzenie dla wybitnie utalentowanych śpiewaków pomostu pomiędzy edukacją a życiem zawodowym, poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej. Akademia Operowa oferuje swoim adeptom udział w regularnie organizowanych warsztatach i kursach mistrzowskich. Od 2013 roku Programem objęci zostali także młodzi pianiści, specjalizujący się w pracy ze śpiewakami. Swoje umiejętności doskonalą oni pod okiem Anny Marchwińskiej, kierującej zespołem pianistów w Operze Narodowej, oraz Eytana Pessena.

Mieczysław Karłowicz zasłynął jako kompozytor, ale także miłośnik Tatr. Ze względu na zimową aurę młodzi śpiewacy z Akademii Operowej wzięli na warsztat jego pieśni. Bo choć sam określił je swoimi grzechami młodości, weszły one do kanonu polskiej twórczości wokalno-instrumentalnej. Powstałe w latach 90. XIX wieku w Berlinie utwory na głos i fortepian Karłowicz skomponował do liryków polskich poetów. Dziesięć z nich napisał do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Koncert w Salach Redutowych Opery Narodowej zakończy warsztaty wokalne dla uczestników Programu Kształcenia Młodych Talentów pod kierunkiem Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W repertuarze drugiej części koncertu znajdą się arie operowe innych kompozytorów.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl

Violamaxx – Inauguracja

v9 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert „Violamaxx – Inauguracja”, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory na altówkę Witolda Lutosławskiego i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Violamaxx – zespół, projekt, wydarzenie, zjawisko. Nowy pomysł na pokazanie altówki w jej najpiękniejszych utworach oraz nieoczekiwanych składach i zestawieniach instrumentów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią perły i perełki literatury altówkowej od występów solowych do altówkowego oktetu pod kierownictwem dr hab. Lecha Bałabana, profesora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, adiunkta Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz koncertmistrza Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W koncercie wezmą udział Ala Ciszek, Łucja Jaskuła, Karolina Kasińska, Magdalena Kizior, Ewa Więcek, Michał Edgar Kot, Wiktor Rudzik, Jan Bałaban oraz Lech Bałaban. W programie znajdą się dzieła J. S. Bacha, G. Rossiniego, W. Lutosławskiego, G. F. Haendla /J. Halvorsena, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, B. Campagnoli, J. M. Leclaira.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

AUKSO plays Lutosławski

XIVJedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie AUKSO wystąpi 6 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas Festiwalu Łańcuch XIV. Tego wieczoru zostaną zaprezentowane utwory Lutosławskiego, Szymanowskiego i Strawińskiego.

Zespół poprowadzi Marek Moś, a partie solowe wykonają oboista Maksymilian Lipień i harfistka Giedrė Šiaulytė. W ich interpretacji zabrzmią Uwertura smyczkowa (1949) i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980) Witolda Lutosławskiego, Concerto in D na orkiestrę smyczkową (1946) Igora Strawińskiego oraz Mandragora, pantomima autorstwa Karola Szymanowskiego w trzech sprawach na orkiestrę kameralną do libretta Leona Schillera, Ryszarda Bolesławskiego i kompozytora op. 43 (1920).

Osią tegorocznego festiwalu jest twórczość dwóch wielkich kompozytorów Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Styl neoklasyczny, obecny w muzyce Lutosławskiego i Szymanowskiego oraz wielu innych twórców, ze Strawińskim na czele, był wyrazem twórczego stosunku do tradycji. Eksperymenty znajdujemy w obu wykonywanych na koncercie utworach Lutosławskiego oraz w Concerto in D Strawińskiego. Odrębne miejsce Mandragory w spuściźnie Szymanowskiego i żartobliwy, lekki charakter tego tak rzadko wykonywanego utworu pozwala wyobrazić sobie jedną z możliwych postaci stylu neoklasycznego, który mógłby zaistnieć w jego twórczości, gdyby nie przerwała jej przedwczesna śmierć artysty.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIV”

XIV5 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będzie miał miejsce trzeci koncert Festiwalu Łańcuch XIV, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch", organizowany od czternastu lat przez Towarzystwo Witolda Lutosławskiego, ma na celu upowszechnianie twórczości wielkiego kompozytora poprzez ukazywanie jej w kontekście dzieł kompozytorów XX i XXI wieku. Szczególne miejsce, podczas XIV festiwalu zajmie także Karol Szymanowski z racji przypadającej w tym roku 80 rocznicy jego śmierci. Nie jest to zestawienie sztuczne i mechaniczne: Lutosławskiego łączyła z Szymanowskim nieoczywista więź, stanowiąca antytetyczne połączenie podziwu i niechęci. Wszechobecny w polskiej muzyce powojennej styl neoklasyczny upowszechnił się w Polsce za sprawą Szymanowskiego, a jego przezwyciężenie było jednym z pierwszych zadań na drodze Lutosławskiego ku twórczej oryginalności.

W programie koncertu 5 lutego każdemu utworowi Lutosławskiego odpowiada „równoległy” utwór Szymanowskiego, tworząc dwoisty porządek: dwie kołysanki, dwa cykle pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, dwa opracowania Kaprysu Niccolò Paganiniego i wreszcie dwa arcydzieła wiolinistyki. Na dodatek wszystkie te pary połączono klamrą duetów kompozytor–wykonawca: wszak utwory skrzypcowe Szymanowskiego kojarzą się silnie z postacią Pawła Kochańskiego, podobnie jak muzyka skrzypcowa Lutosławskiego – z osobą Anne-Sophie Mutter. W tle zaś kryje się jeszcze fortepianowy duet Lutosławski-Panufnik, który miał w repertuarze Wariacje na temat Paganiniego.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Arcydzieła Symfoniki

k3 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Arcydzieła Symfoniki”, podczas którego zostaną wykonane utwory Ludomira Różyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Dzieła wybitnych kompozytorów zabrzmią w interpretacji skrzypaczki Marii Włoszczowskiej, laureatki XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego, i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Poemat symfoniczny Stańczyk Ludomira Różyckiego, zainspirowany znanym obrazem Matejki, powstał w 1909 roku. Od początku przyjmowany z entuzjazmem, m.in. za barwną instrumentację oraz ekspresyjność, właściwie do dzisiaj święci triumfy, choć może nie tak często jest wykonywany w salach koncertowych, jakby to wynikało z jego popularności.

Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego został okrzyknięty jednym z największych i najpiękniejszych koncertów epoki romantycznej. Z cudownej urody kantylenową melodią w części I i II, z żywiołowym, granym w oszałamiającym tempie „tańcem cygańskim” w finale – jest istotnie wspaniałym i efektownym dziełem, w którym solista może zachwycić słuchaczy swoim wirtuozostwem. W tym oto utworze dla mistrzów poznamy Marię Włoszczowską – laureatkę Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Conservatoire Royal w Brukseli, z pokaźnym kontem artystycznym w postaci trofeów zdobytych na najważniejszych konkursach skrzypcowych, przebojem wchodzi na salony muzyki poważnej, bacznie – i z nadzieją – obserwowana przez krytykę.

Wieczorne spotkanie z muzyką zakończy jedyna Symfonia Césara Francka d-moll – utwór, jak go określano, „przeniknięty wonią kadzideł” w nawiązaniu do zawodu kompozytora (organista w paryskim kościele św. Klotyldy). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Marek Pijarowski – znany na całym świecie wybitny artysta, dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, były dyrektor Filharmonii Wrocławskiej i Łódzkiej.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

IV Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich

w10 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert inauguracyjny IV Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich.

Tegoroczny Festiwal rozpocznie się z wielkim rozmachem. W koncercie wezmą udział połączone siły – orkiestra Filharmonii Lubelskiej i trzy chóry: „Lutnia Lubelska”, Chór Kameralny „Gloria” Lwowskiej Filharmonii Obwodowej, Galicyjski Akademicki Chór Kameralny pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią pianista Lukas Geniušas oraz dwie znakomite śpiewaczki: Dorota Wójcik i Urszula Kryger. Część symfoniczną otworzy nieznana szerszej publiczności kantata Semiramis młodszego z braci Wieniawskich, zamknie zaś II Symfonia Gustava Mahlera.

Lukas Geniušas jest przedstawicielem znanej dynastii muzycznej, należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnego świata pianistycznego. Pierwsze międzynarodowe sukcesy osiągnął jako czternastolatek, kiedy to otrzymał II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina dla Młodzieży w Moskwie. Kolejne triumfy to II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Szkocji (2007), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Musica della Val Tidone” w Pianello (2009), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Giny Bachauer w Salt Lake City (2010), I Nagroda German Piano Award we Frankfurcie nad Menem (2012) oraz Srebrny Medal 15 Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Polskim melomanom pianista zapadł w pamięć sześć lat temu, gdy został laureatem II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Lublinie Lukas Geniušas wykona III Koncert fortepianowy Siergieja Prokofiewa.

Festiwal odbędzie się w ramach programu „Filharmonia / ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Koncert „Orkiestra Pokoleń"

k3 lutego 2017 roku o godz. 18:30 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera będzie miał miejsce Koncert „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Józefa Świdra.

W koncercie „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola oraz Jubileuszu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Opolu weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Absolwentów PSM w Opolu pod dyrekcją Huberta Prochoty. W roli solistów wystąpią Sławomir Lackert (obój), Piotr Kosarga (skrzypce) i Alina Adamska-Raitarovskyi (sopran).

W programie znajdą się Uwertura do opery Jaś i Małgosia Engelberta Hunperdinga, Poéme op.25 Ernesta Chaussona, Wariacje Enigma Edwarda Elgara, a także Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego oraz Koncert na obój i orkiestrę Józefa Świdra (w wersji z 2013 roku).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego

k5 lutego 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie miał miejsce Koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Po zakończeniu I Wojny Światowej, którą Feliks Nowowiejski spędził w Berlinie, kompozytor wrócił do Polski i osiedlił się w Poznaniu, postanawiając związać swoją karierę artystyczną właśnie z tym miastem. Jak wielu Polaków, którzy wyczekiwali upragnionej wolności dla swojej ojczyzny, kompozytor aktywnie włączył się w nurt odbudowy życia muzycznego we wskrzeszonej Ojczyźnie, organizując koncerty chóralne, symfoniczne, organowe, prowadził także działalność dydaktyczną. Pełna patriotycznego entuzjazmu atmosfera Poznania sprzyjała rozwojowi jego talentów muzycznych i organizacyjnych. To właśnie w tym okresie (rok 1919) stworzył swoje nasycone patriotyzmem kompozycje i opracowania polskich pieśni ludowych (w tym również 25 polskich pieśni ludowych z Warmii). Spod jego ręki wyszła w tym czasie opera Legenda Bałtyku, a spośród kompozycji chóralnych powstały Missa pro Pace, Missa Stella Maris oraz kantaty: Testament Bolesława Chrobrego i Kantata o bohaterze.

W uroczystym koncercie w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego udział wezmą: Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Benedykta Błońskiego, tenor Szymon Rona z Opera Nova w Bydgoszczy, pianistka Agnieszka Panasiuk, aktorka Irena Telesz z olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza, która wykona partie recytowane.

W ich interpretacji zabrzmią takie dzieła Feliksa Nowowiejskiego, jak Kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48 oraz utwory a cappella.

ZOBACZ: zaproszenie na koncert.

Nie żyje Andrzej Nikodemowicz

nZ żalem informujemy, że 28 stycznia 2017 roku odszedł do wieczności w wieku 92 lat Profesor Andrzej Nikodemowicz, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki sakralnej, pianista i pedagog, członek honorowy ZKP.

Andrzej Nikodemowicz ukończył konserwatorium we Lwowie w klasie prof. Adama Sołtysa (1950, kompozycja) i prof. Tadeusza Majerskiego (1954, fortepian). Był wykładowcą tej uczelni (1951-1973), ucząc kompozycji, teorii muzyki i fortepianu. Prześladowany i zwolniony z uczelni za przekonania religijne, utrzymywał się głównie z lekcji prywatnych. W połowie lat 70-tych skasowano w radiu lwowskim wszystkie jego nagrania. Był także organistą w kościołach SS. Karmelitanek Bosych (1939-40) i św. Marii Magdaleny (1947-50) we Lwowie. Od 1980 r. zamieszkał na stałe w Lublinie, gdzie został profesorem (od 1995 zwyczajnym) UMCS i KUL, a także prezesem Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich (od 1989). W lubelskim Wyższym Seminarium Duchownym prowadził chór alumnów (1982-92). Został laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym m.in. nagrody im. św. Brata Alberta za całokształt twórczości, nagrody Prezydenta Miasta Lublina, nagrody Związku Kompozytorów Polskich, nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrody Artystycznej Miasta Lublina, medalu PRO ECCLESIA ET PONTIFICE nadanego przez Papieża Jana Pawła II. Ponadto otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej we Lwowie, order za intelektualną odwagę przyznany przez ukraińskie czasopismo kulturalne "Ï", tytuł Honorowego Obywatela Miasta Lublin, srebrny medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W 2015 został członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich.

Pogrzeb odbędzie się we środę 1 lutego 2017 o godz. 13.00 w Archikatedrze Lubelskiej (ul. Królewska 10). Cześć Jego Pamięci!