Polmic - FB

aktualności

I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą”: „Twórcy – źródła – archiwa”

kW dniach 25-26 stycznia 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 26, Sala im. Sobieskich) będzie miała miejsce I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą” pt. „Twórcy – źródła – archiwa”.

Cykl konferencji, organizowany przez Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, poświęcony jest polskim muzykom, działającym poza krajem, oraz ich spuściźnie, przechowywanej w archiwach i bibliotekach zagranicznych. Konferencja „Twórcy – źródła – archiwa” ma stworzyć możliwość wymiany poglądów, prezentacji rezultatów badań, przeprowadzonych przez znanych polskich naukowców, którzy reprezentują tak ważne instytucje, jak Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, wrocławska Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, bydgoska Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, gdańska Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Biblioteka Narodowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Archiwum Helveto-Polonicum we Fryburgu.

Podczas konferencji zostanie omówiona, między innymi, działalność emigracyjna polskich kompozytorów XX – XXI wieku: Andrzeja Panufnika, Romana Palestra, Mieczysława Weinberga, Romana Statkowskiego, Aleksandra Tansmana, Konstantego Regameya, Witolda Szalonka, Zbigniewa Bargielskiego, Karola Rathausa, Wandy Landowskiej.

Komitet naukowy: dr hab. prof. IS PAN Barbara Przybyszewska-Jarmińska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Jolanta Guzy-Pasiak.

ZOBACZ: program konferencji PDF.

Muzyka filmowa na Dzień Babci i Dziadka

t20 stycznia 2017 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina o godz. 18.00 będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny z okazji Dni Babci i Dziadka.

Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego wystąpią soliści Ewa Prus i Łukasz Talik. Aktorka i wokalistka Ewa Prus jest studentką dyplomowego roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim, stypendystką The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku (2016), a także laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2016). Współpracuje z wieloma teatrami (m.in. Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Teatr Muzyczny w Łodzi). Łukasz Talik jest absolwentem Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Występuje w musicalach na warszawskich scenach Teatru Rampa, Studio Buffo, Teatru Muzycznego Roma, w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z polskimi orkiestrami i filharmoniami, biorąc udział w koncertach, głównie o tematyce musicalowej.

W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi Walc Barbary Wojciecha Kilara z muzyki do filmu Noce i dnie oraz Dumka na dwa serca Krzesimira Dębskiego z muzyki do filmu Ogniem i mieczem. Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski.

Nieodpłatne wejściówki będą wydawane w dniach 18-20 stycznia 2017 roku w godzinach czynnej kasy biletowej (10:30-18:00). Jednej osobie przysługują maksymalnie dwie wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV

lW dniach 28 stycznia – 12 lutego 2017 roku w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, odbędzie się Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Tegoroczna odsłona wydarzenia w całości odbędzie się w studiu imienia tego wybitnego kompozytora. W programie znajdą się nie tylko jego dzieła, lecz także utwory Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego, Igora Strawińskiego, Antona Weberna i Alexandra Zemlinsky’ego. Utwory zabrzmią w znakomitym wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Liebreicha, Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry kameralnej Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera, orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Renato Rivolty. Swoje interpretacje przedstawią Kwartet Śląski i Ravel Piano Duo. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel (sopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Andrzej Lampert (tenor), Tanja Becker-Bender (skrzypce), Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak (wiolonczela), Maksymilian Lipień (obój), Giedrė Šiaulytė (harfa).

Wybrane wydarzenia pojawią się też na antenie Dwójki: transmisja koncertu inaugurującego festiwal (28 stycznia) oraz koncertu finałowego (12 lutego). W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji „Filharmonia Dwójki” odbędzie się retransmisja koncertu z 29 stycznia.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program dostępny jest na stronie Towarzystwa Im. Witolda Lutosławskiego.

Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów"

m26 stycznia 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów".

Przed nami niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”. Film przedstawia historię nieszczęśliwej miłości ubogiej pracownicy do utalentowanego kompozytora, wciągniętej w sieć intryg. Dzieło kina niemego z 1918 roku z gwiazdą światowego kina Polą Negri w roli głównej zostało (po odnalezieniu w 2006 roku) zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk.

Maksymiuk miał być pianistą, został dyrygentem. Od 13 roku życia również komponuje. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Jerzego Maksymiuka nie sposób nie kochać. Jest mistrzem batuty, barwnym ptakiem, osobowością przebojową i bezkompromisową, a jego interpretacje niemal zawsze wprawiają w zdumienie.

Podczas zbliżającego się Koncertu Karnawałowego melomani obejrzą niemy film, muzykę „na żywo" zagra EOK pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistów wystąpią Jan Krzeszowiec (flet), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu

Konieczny? ...Koniecznie!

k22 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert pt. „Konieczny? ...Koniecznie!”, podczas którego zabrzmią piosenki i muzyka filmowa autorstwa Zygmunta Koniecznego.

Podczas koncertu, inspirowanego znanymi piosenkami i muzyką filmową Zygmunta Koniecznego, wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia wystąpią znakomici artyści polscy: Agata Zubel, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski i Bartek Wąsik. Wybrane przez artystów utwory są bardzo cenione za ich wyrafinowanie, wieloplanowość, artystyczną bezkompromisowość - po prostu muzyczną wybitność.

Przez połączenie pięknej poezji z ponadczasową muzyką, piosenki Zygmunta Koniecznego nadzwyczajnie nadają się do twórczej reinterpretacji. Najnowsza technologia kreacji dźwięku oraz komputerowe przetwarzanie i wzbogacanie brzmienia klasycznych instrumentów w połączeniu z unikalnym głosem i interpretacją Agaty Zubel tworzą niezwykły „dźwiękowy pejzaż”. Udział w projekcie Bartka Wąsika, będącego entuzjastą twórczości Zygmunta Koniecznego, wnosi dodatkowo poetycki klimat i blask pianistycznej wirtuozerii. Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski, po sukcesie nominowanego do nagrody „Fryderyk” projektu elDerwid, dają tu gwarancję nowoczesnego i kreatywnego podejścia, oryginalności brzmienia i pasji muzykowania.

Program koncertu dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl

Koncert z okazji 80. rocznicy urodzin Zbigniewa Bargielskiego

b21 stycznia 2017 roku w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert Kwartetu Śląskiego, poświęcony 80. rocznicy urodzin Zbigniewa Bargielskiego. Zespół wykona jego IV Kwartet smyczkowy oraz Po drugiej stronie lustra na kwartet z klarnetem.

„Sześć kwartetów smyczkowych Zbigniewa Bargielskiego (ur. 1937) stanowi istotny rozdział jego twórczości, w której gatunki kameralne mają pozycję wyróżnioną. Napisany dla Alban Berg Quartet IV Kwartet „Płonący czas” (1994) oraz Po drugiej stronie lustra (1988, rew. 2003) „na kwartet smyczkowy z klarnetem” to przykłady „formy klockowej”, stanowiącej sygnaturę Bargielskiego. Jej zasadą jest zakaz wprowadzania nowych idei muzycznych bez uprzedniego powtórzenia poprzednich, przy czym powroty materiału nie są dosłowne, lecz wariacyjne. W ten sposób kompozycja zachowuje idealną równowagę między stabilnością a płynnością. Kwartet cechuje szczególna elegancja, związana ze świadomym wyborem, w dojrzałej twórczości Bargielskiego, ideałów sztuki śródziemnomorskiej, czyli piękna klasycznego. To samo w zasadzie można powiedzieć o kwintecie klarnetowym, który Andrzej Chłopecki nazwał „mini koncertem na klarnet i mini orkiestrę smyczkową”. Wybitny krytyk odgadywał w nim echa jazzującego Koncertu hebanowego Igora Strawińskiego”. (Marcin Trzęsiok)

Podczas koncertu zabrzmi również Oktet Es-dur op. 20 (1825) Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Kwartetowi Śląskiemu towarzyszyć będzie Meccore String Quartet. Partię klarnetu wykona juror krajowych i zagranicznych konkursów, profesor katowickiej Akademii Muzycznej Roman Widaszek.

Szczegółowe informacje o koncercie – na stronie: www.nospr.org.pl

„Halka" Stanisława Moniuszki w nowej inscenizacji

h21 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miała miejsce premiera sławnej opery Halka Stanisława Moniuszki w reżyserii Jarosława Kiliana.

Początek 2017 roku będzie dla Teatru Wielkiego w Łodzi czasem wyjątkowym. 19 stycznia 1967 roku otwarto budynek przy placu Dąbrowskiego, inaugurując tym samym działalność Teatru Wielkiego w Łodzi pod tą właśnie nazwą. 50 lat Teatru Wielkiego to dla Łodzi i jej mieszkańców cała artystyczna epoka. Z okazji złotego jubileuszu Teatr Wielki zaprezentuje operę Halka Stanisława Moniuszki w nowej inscenizacji. Orkiestrę poprowadzi maestro Wojciech Rodek.

Podczas gdy Fryderyk Chopin zdobył we Francji wielkie uznanie jako ambasador kulturalny uciskanego narodu, jego młodszy kolega, Stanisław Moniuszko, działał na polu kultury we własnej ojczyźnie. I podobnie jak Chopin Moniuszko w swojej twórczości łączył zachodnioeuropejski romantyzm z duchem polskiej kultury. Halka jest bez wątpienia przykładem na udane połączenie cech włoskiej, francuskiej i niemieckiej opery z elementami typowymi dla polskiego folkloru i tradycji. Opera ta ponadto, dzięki patriotycznej i krytykującej stosunki społeczne wymowie, stała się wyrazem tożsamości narodowej. Żeby zrozumieć tę operową przypowieść o porzuconej dziewczynie, trzeba ją osadzić w kontekście rozdźwięku społecznego, który w czasach Moniuszki doprowadził do krwawej rzezi galicyjskiej. Halka jest istotą zawieszoną między dwoma światami: występnej szlachty i mściwych górali. Nie ma tu jednoznacznie złych i dobrych postaci. To nie jest łzawy melodramat. To okrutna parabola ludzkiej samotności.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com

Szumią jodły od pół wieku

s20 stycznia 2017 roku o godz. 18.30 w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miał miejsce koncert jubileuszowy pt. „Szumią jodły od pół wieku”.

Tytuł koncertu nawiązuje do przedsięwzięć, poświęconych pięćdziesięcioleciu Teatru Wielkiego w Łodzi, czyli dwóch premier Moniuszkowskiej Halki. Koncert to nie lada gratka dla wszystkich melomanów. Podczas jednego wieczoru będzie można ujrzeć na scenie wszystkich solistów Teatru, a także chór i balet. Towarzyszyć im będzie orkiestra pod batutą Wojciecha Rodka. Specjalnymi gośćmi będą artyści seniorzy, którzy wystąpili w 1967 roku w czterech, inaugurujących działalność Teatru Wielkiego, premierach czyli w Halce i Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Kniaziu Igorze Aleksandra Borodina i Carmen Georgesa Bizeta. Artyści podzielą się z nami swoimi wspomnieniami sprzed 50 lat.

Podczas koncertu zabrzmią m. in. fragmenty opery Halka Stanisława Moniuszki oraz Krzesanego Wojciecha Kilara w wykonaniu solistów Stanisława Kuflyka, Anny Wiśniewskiej-Schoppa, Andrzeja Kostrzewskiego i Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi.

Krzysztof Penderecki: koncert monograficzny

p18 stycznia 2017 roku o godz. 17.00 w gdańskiej Akademii Muzycznej będzie miał miejsce Koncert monograficzny, poświęcony twórczości Krzysztofa Pendereckiego.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne kompozytora: Trzy miniatury na skrzypce i fortepian (1959), Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1970), Cadenza per viola sola (1984) w opracowaniu na skrzypce solo C. Edingera (1987), Prelude na klarnet solo (1987), Duo concertante na skrzypce i kontrabas (2010) oraz II Sonata na skrzypce i fortepian (2000).

Utwory zabrzmią w mistrzowskim wykonaniu wykładowców Akademii oraz muzyków Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku: pianistów Pawła Rydla i Bogny Czerwińskiej-Szymuli, klarnecisty Andrzeja Wojciechowskiego, wiolonczelisty Tadeusza Samerka, kontrabasisty Sebastiana Wypycha, skrzypków Andrzeja Kacprzaka, Piotra Kwaśnego, Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej, a także Anny Wandtke.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.