Polmic - FB

aktualności

Wieniawski na smartfonie

WieniaZmagania uczestników XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego po raz pierwszy w historii konkursu można śledzić na żywo za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej „Wieniawski”.

Aplikacja daje użytkownikom dostęp do wszystkich etapów przesłuchań i koncertu finałowego. Pozwala obejrzeć je w standardzie Full HD na urządzeniach mobilnych (systemy iOS i Android), smart TV oraz w klasycznych przeglądarkach internetowych. Ponadto aplikacja zawiera na bieżąco uaktualniane kalendarium występów oraz kompendium informacji o jurorach, uczestnikach, pianistach, orkiestrach czy nagrodach. W aplikacji przypomniano wspaniałą historię Konkursu od 1935 r. i wszystkich dotychczasowych laureatów.

Aplikacja jest dostępna w dwóch językach (polskim i angielskim). Można ją można pobrać bezpłatnie z każdego miejsca na świecie. Została przygotowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który użyczył formy aplikacji przygotowanej na zeszłoroczny Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Zawartość merytoryczną przygotowało Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego. Transmisje z przesłuchań dostępne są dzięki współpracy z Polskim Radiem, TVP Kultura i Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

Współorganizatorem Konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Transmisje baletowe z Teatru Bolszoj

Bolshoi16 października 2016 roku rusza kolejny sezon transmisji baletowych do kin z Teatru Bolszoj w Moskwie. Rozpowszechnianiem spektakli teatralnych z cyklu NT LIVE zajmuje się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, marka nazywowkinach.pl, która została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej.

Będzie to pierwszy sezon zespołu baletowego Teatru Bolszoj pod nowym kierownictwem Machara Wazijewa. Sezon 16 października otworzy Złoty Wiek Jurija Grigorowicza do muzyki Dmitrija Szostakowicza. W listopadzie zostanie wystawiony Jasny Potok tego samego kompozytora w choreografii Aleksieja Ratmańskiego przeniesie nas do kołchozu, w którym dwie młode kobiety wypróbują wierność męża jednej z nich. W grudniu powróci Dziadek do orzechów, najpopularniejszy, nie tylko w okresie świątecznym, tytuł transmisji. W nowym roku zobaczymy na żywo Śpiącą królewnę – gigantyczny, baśniowy balet w przepięknej, tradycyjnej inscenizacji. W lutym nadarzy się kolejna okazja, aby podziwiać primabalerinę Swietłanę Zacharową w Jeziorze łabędzim. Wszystkie trzy dzieła Czajkowskiego zaprezentowane będą w legendarnych już choreografiach Jurija Grigorowicza. Niespodzianką będzie Wieczór choreografii współczesnych, w którym znajdą się dzieła mistrzów choreografii XX i XXI wieku: Jerome’a Robbinsa, Haralda Landera oraz Aleksieja Ratmańskiego (repertuar wieczoru uległ zmianie w stosunku do anonsów Teatru Bolshoi z maja). Na koniec sezonu sławny teatr zostawił nowinkę: balet Bohater naszych czasów na postawie powieści M. Lermontowa. Muzykę skomponował Ilja Demucki, a choreografię stworzył Jurij Posochow. Spektakl otrzymał trzy Złote Maski, prestiżowe rosyjskie nagrody teatralne.

Moskiewski zespół baletowy pod kierownictwem Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak Spartakus czy Romeo i Julia. Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej imperatorskiej sceny.

Szczegółowe informacje - na stronie: http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj

Czytaj więcej: Transmisje baletowe z Teatru Bolszoj

Afirmacja klasyków - kontestacja klasyków. Przełomowe dzieła Brahmsa i Szymanowskiego

Machowska14 i 15 października 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których zostanie wykonany znakomity I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.

Na program koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej złożą się dzieła Karola Szymanowskiego i Johannesa Brahmsa. I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego to utwór fascynujący wybujałą, czarodziejską wręcz orkiestracją i specyficznym, baśniowym i zmysłowym klimatem. Również partia solowa wyróżnia się liryzmem i niezwykłą śpiewnością. Sam kompozytor chyba najlepiej podsumował swoje dzieło, pisząc w jednym z listów: „Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana.” Obecność Marii Machowskiej jako wykonawczyni partii solowej to gwarancja fascynującej i wciągającej interpretacji najwyższej próby.

Na drugą część koncertu złoży się dzieło bardzo odmienne – surowa i majestatyczna I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Dzieło o ciemnym, gęstym i nasyconym kolorycie brzmienia, melancholijne i miejscami heroiczne w wyrazie. Maestro Jacek Kaspszyk udowodnił już niejednokrotnie, że odnajduje się równie dobrze w dziełach obu kompozytorów. Warszawskich melomanów czekają wyjątkowe koncerty, które z pewnością na długo pozostaną w pamięci.

Koncerty zostaną poprzedzone wykładem wprowadzającym Piotra Maculewicza Afirmacja klasyków - kontestacja klasyków. Przełomowe dzieła Brahmsa i Szymanowskiego. Spotkanie odbędzie się w piątek, 14 października, wyjątkowo w Sali Koncertowej. Na prelekcję zaproszone są również osoby posiadające bilet na koncert sobotni.

Więcej informacji - na stroniehttp://filharmonia.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

OMB15 października 2016 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na kontynuację ubiegłorocznych warszawskich warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które Towarzystwo organizuje we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat.

Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Podczas najbliższych zajęć (15.10) prócz zabaw z improwizacjami i książką „Opowiem ci, mamo, co robią narzędzia” wydawnictwa Nasza Księgarnia, pojawią się również niecodzienne instrumenty perkusyjne.

Gośćmi będą świetni muzycy: wokalistka Iza Kowalewska i perkusista Ryszard Bazarnik. Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor Jarosław Siwiński.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad wydarzeniem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Kwartet Śląski/ Agata Zubel/ To co najlepsze. Polska i Świat

alt8 października 2016 roku w Sali Kameralnej NOSPR będzie miał miejsce koncert z udziałem tegorocznej laureatki nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” pt. Kwartet Śląski/ Agata Zubel/ To co najlepsze. Polska i Świat”.

Podczas koncertu oprócz III Kwartetu smyczkowego Béli Bartóka przez Agatę Zubel i Kwartet Śląski zostaną wykonane dwa utwory polskich kompozytorów współczesnych. Aleksander Lasoń (ur. 1951) oraz Andrzej Krzanowski (1951-1990) to – wraz z Eugeniuszem Knapikiem – czołowi przedstawiciele tzw. „pokolenia stalowowolskiego”, nazwanego tak ze względu na odbywający się w Stalowej Woli festiwal „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” (w latach 1975-1980), gdzie miały miejsce wykonania ich utworów. Łączyła ich wówczas krytyczna postawa wobec dogorywającej awangardy i potrzeba ożywienia muzyki emocjami, co zostało nazwane „nowym romantyzmem” . W katalogu Krzanowskiego poczesne miejsce zajmuje sześć Audycji, różnorodnych pod względem koncepcji, obsady i czasu trwania. Łączy je pierwszoplanowa rola tekstu, który – po deformujących praktykach awangardy – jest ponownie słyszalny i niesie istotne przesłanie. W przypadku Audycji VI (1982) są to fragmenty poezji Juliusza Słowackiego. Dzieło roztacza też całą sieć odniesień do polskiej tradycji muzycznej, z Szymanowskim na czele (z okazji stulecia jego urodzin).

Relief dla Andrzeja (1995), napisany przez Lasonia z okazji nadania imienia Andrzeja Krzanowskiego sali kameralnej Szkoły Muzycznej im. Karłowicza w Katowicach, jest hołdem dla zmarłego przyjaciela. Tytuł nawiązuje do cyklu dziewięciu Reliefów Krzanowskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl

III Krakowska Jesień Muzyczna w Filharmonii

Krakowska JesieńIII edycja Festiwalu Krakowska Jesień Muzyczna, poświęconego w całości muzyce kameralnej, odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 10 – 13 października 2016 roku.

Krakowska Jesień Muzyczna powstała jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Ideą programową festiwalu jest łączenie utworów współczesnych oraz dzieł kompozytorów polskich z najbardziej popularnymi pozycjami repertuarowymi przeznaczonymi na rozmaite składy instrumentalne.

Program kolejnej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla zaproszonych artystów. W czwartek 13 października wykonana zostanie bowiem kompozycja Marty Ptaszyńskiej Pink Magic (Songs of Sappho) na flet i trio smyczkowe. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Czytaj więcej: III Krakowska Jesień Muzyczna w Filharmonii

W hołdzie Andrzejowi Krzanowskiemu

kOrkiestra Muzyki Nowej 9 października 2016 roku wystąpi w koncercie zatytułowanym „W hołdzie Andrzejowi Krzanowskiemu”. Koncert odbędzie się w Sali Kameralnej NOSPR z udziałem wybitnych solistów: Agaty Zubel i Andrzeja Bauera.

Przedwcześnie zmarły, znakomity kompozytor Andrzej Krzanowski (1951-1990), reprezentujący tzw. „pokolenie stalowowolskie” na kartach polskiej muzyki XX wieku zapisał się jako postać niezwykła: wybitny instrumentalista - wirtuoz akordeonu oraz niespotykanie oryginalny kompozytor. Krzanowski w swojej twórczości zabiegał o to, by w muzyce, po okresie modernistycznych poszukiwań, powtórnie wartością stały się piękne brzmienia, a dzieło muzyczne oddziaływało przede wszystkim na emocje.

Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu Orkiestry Muzyki Nowej zaprezentowane zostaną dwie kompozycje Krzanowskiego pochodzące z cyklu Audycji – utworów, których forma znajduje się na styku teatru i słuchowiska muzycznego. Uwagę zwraca już sama obsada wykonawcza dzieł: Audycja III (1974) przeznaczona jest na aktora, sopran, dwa akordeony, saksofon barytonowy, trąbkę, gitarę elektryczną, perkusję, taśmę i rzutniki, natomiast Audycja IV (1975) na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i dwie taśmy. Potencjał brzmieniowy wynikający z tak nietypowych zestawień instrumentalnych jest nie do przecenienia, a nadto warto dodać, iż utwory te stały się dla Krzanowskiego polem niezwykłych eksperymentów dotyczących czasu, rytmiki i formy.

Obok dzieł Krzanowskiego, mocnym akcentem koncertu będzie również prawykonanie nowej kompozycji Marcina Bortnowskiego (ur. 1972), w której partię solową wykona znakomity polski wiolonczelista – Andrzej Bauer. Utwór Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl

XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych

fInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki SILESIA zaprasza na XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych, odbywający się pomiędzy 9 a 23 października 2016 roku. Dwutygodniowy muzyczny maraton jest wydarzeniem wyjątkowym, nie tylko ze względu na liczbę odbywających się koncertów, ale przede wszystkim na udział w nim wybitnych artystów różnych specjalności.

Są to laureaci najważniejszych konkursów muzycznych odbywających się w Polsce, na których otrzymują nagrodę specjalną SILESII w postaci zaproszenia do Katowic. Laureaci wezmą udział w koncertach, które odbywają się w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sali Kameralnej NOSPR w ramach „Środy młodych”, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej.

W tym roku po raz kolejny w Katowicach wystąpią laureaci głównych nagród prestiżowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium, jego ostatniej jubileuszowej 65 edycji. W koncercie inauguracyjnym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego wraz z Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, którą poprowadzi Massimiliano Caldi, zagrają zdobywca I nagrody i nagrody publiczności belgijski kontrabasista Wies de Boevé i czeska waltornistka Kateřina Javůrková, która została laureatką II nagrody (I nie przyznano). W Sali Kameralnej NOSPR wystąpi natomiast niemiecki kwartet smyczkowy Aris Quartett, laureat II nagrody i nagrody publiczności. Wśród zagranicznych gości festiwalu jest również słowacka wokalistka Mária Havril’aková, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Iuventus Canti 2016” we Vrablach, niezwykły ukraiński kwartet instrumentów ludowych „Labirynt” oraz młodzi artyści reprezentujący Konserwatorium Muzyczne im. Leoša Janáčka w Ostrawie.

Muzycznym znakiem XXVI Festiwalu będzie również wykonanie dwóch dzieł powstałych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. W niedzielę 9 października utwór Mikołaja Góreckiego Trio concerto w katowickiej Akademii Muzycznej wraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentuje trio wybitnych śląskich artystów: Joanna Domańska, Roman Widaszek i Tadeusz Tomaszewski. Drugi koncert z tej serii zaplanowany został w Muzeum Archidiecezjalnym, gdzie odbędzie się prawykonanie sekstetu Concertino Appassionato Benedykta Konowalskiego z udziałem zespołów Airis Quartet i Fluent Ensamble.

Finałowy koncert festiwalu zorganizowany został z myślą o najmłodszych odbiorcach muzyki w ramach projektu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!” W specjalnie dla nich przygotowanym widowisku muzyczno-multimedialnym „Muzyczny dźwiękogród” zagra Marcin Wyrostek ze swoim zespołem Tango Corazon.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc zgodnie z informacjami umieszczonymi w materiałach reklamowych i na stronie internetowej: http://www.silesia.art.pl/.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF

45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka i władza”

wW dniach 13–15 października 2016 roku odbędzie się w Poznaniu 45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP zatytułowana „Muzyka i władza”, zorganizowana przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W konferencji wezmą udział naukowcy z wielu ośrodków akademickich w Polsce, reprezentujących różne orientacje badawcze oraz różne generacje badaczy. Przewidziane są 44 wystąpienia w ramach 14 sesji plenarnych. Miejscem obrad będzie nowa siedziba Instytutu Muzykologii na kampusie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wiodąca problematyka konferencji stanie się okazją do ukazania relacji muzyka – władza w różnych kontekstach, kulturach i w różnym czasie historycznym. Będzie ona obejmować szerokie spektrum ważnych dla dawnej i współczesnej kultury muzycznej pól badawczych, uwzględniających zarówno aspekty pozytywne tej relacji (mecenat władców czy rządów w Polsce i Europie, ich dodatni wpływ na twórczość kompozytorską i kulturę muzyczną danego regionu bądź epoki), jak i jej aspekty negatywne (destrukcyjne oddziaływanie władzy, zwłaszcza totalitarnej, na twórczość kompozytorską bądź kulturę muzyczną regionu czy epoki). Poznańska konferencja będzie płaszczyzną wymiany poglądów oraz prezentacji wyników najnowszych badań na temat relacji muzyki i władzy. Intencją organizatorów jest rozszerzenie i intensyfikacja badań nad tą zaniedbywaną w dyskursie akademickim problematyką.

Pierwszego dnia Konferencji odbędzie się również uroczystość wręczenia Nagród im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2015. Jej laureatami zostali: Małgorzata Grajter i Julia Gołębiowska (nagroda ex aequo) oraz Marcin Strzelecki (wyróżnienie). Fundatorem 16. edycji Nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Konferencja dofinansowana jest ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF