Polmic - FB

aktualności

Cosmic Live Electronic InTrEl

CosmicW dniu rozpoczęcia astronomicznej jesieni 22 września 2016 roku o godz. 18:00 w Planetarium Centrum Nauki Kopernik odbędzie się impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – koncert Cosmic Live Electronic.

Przekonanie, że światy muzyki i gwiazd są sobie bliskie towarzyszyło człowiekowi zawsze. Dla starożytnych Greków wszechświat był synonimem ładu i harmonii. Pitagoras szukał w kosmosie muzyki sfer. Johannes Kepler odnalazł w ruchach planet rzeczywistą harmonię. Podczas koncertów w planetarium można tej harmonii doświadczyć różnymi zmysłami. Improwizacja wykracza tu poza sferę dźwięków. Muzyków inspirują otaczające ich widoki gwiezdnych konstelacji i najodleglejszych zakątków wszechświata, a ich gra nadaje rytm prezentowanym na żywo projekcjom. Obrazy i dźwięki przenikają się, dopełniają, tworzą jedność.

Szczególny koncert z cyklu Cosmic Live Electronic wypełni muzyka elektroakustyczna. W programie znajdą się utwory Elżbiety Sikory, Marka Chołoniewskiego, Marcina Wierzbickiego, Andrzeja Kopcia i Aldony Nawrockiej, jak również krążące w przestrzeni kosmicznej dźwięki Antonia Vivaldiego. Wykonawcami będą muzycy kolektywu InTrEl (Andrzej Kopeć, Aldona Nawrocka, Tomasz Woźniak).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.niebokopernika.pl

Jan Stęszewski nie żyje

StęszewskiZe smutkiem zawiadamiamy, że zmarł wybitny polski muzykolog Jan Maria Stęszewski (1929 – 2016).

Uczeń legendarnych w środowisku muzycznym profesorów Adolfa Chybińskiego i Józefa Chomińskiego był wieloletnim pracownikiem Instytutu Sztuki PAN w Poznaniu, a następnie w Warszawie. W ciągu 25 lat kierował reaktywowaną Katedrą Muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ponadto wykładał na wielu uniwersytetach w kraju i za granicą, m.in. w Warszawie, Lublinie (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Berlinie (Freie Universität), Getyndze i Gironie. Od 1973 prowadził seminarium magisterskie na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Wypromował blisko 70 magistrów i 14 doktorów. 

Jan Stęszewski w latach 1969-73 był przewodniczącym Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, w latach 1973-79 przez trzy kadencje prezesem ZKP, a w roku 2009 został członkiem honorowym Związku. W latach 1979-99 był przewodniczącym Polskiej Rady Muzycznej przy UNESCO, a w latach 1981- 86 piastował funkcję wiceprzewodniczącego International Music Council UNESCO. Był także członkiem rad i komitetów naukowych, m.in. Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, komitetów Polskiej Akademii Nauk: nauk etnologicznych i nauk o sztuce, Komisji Naukowej Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego (i komitetu redakcyjnego Dzieł Wszystkich patrona), Rady Muzealnej Muzeum Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu (którego był współorganizatorem, a w latach 1987-2003 także przewodniczącym), Komisji Muzykologicznej Wydziału Nauk o Sztuce Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk (w którym był współredaktorem wydawanych przez Komisję studiów muzykologicznych oraz przewodniczącym od 1996), Rady Naukowej przy Centrum Kultury Ludowej Polskiego Radia (wiceprzewodniczący w latach 1994-2003).

Od 1961 roku był członkiem komitetu redakcyjnego Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga, od 1976 roku zespołu redakcyjnego "Res Facta", a następnie rady redakcyjnej "Res Facta Nova". Współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym (był członkiem kolegium redakcyjnego części osobowej Encyklopedii Muzycznej PWM oraz autorem wielu haseł w tejże encyklopedii), The New Grove’s Dictionary of Music and Musicians oraz Die Musik in Geschichte und Gegenwart (w zespole doradczym części osobowej).

Za wybitne zasługi dla polskiej muzykologii i popularyzacji twórczości ludowej został uhonorowany ważnymi nagrodami, w tym Srebrnym Krzyżem Zasługi (1972), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1979), Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (1989), Nagrodą im. Oskara Kolberga (2010).

Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”: Kłodzko

alt1 października 2016 roku odbędzie się drugie spotkanie z cyklu warsztatów improwizacji dla dzieci w wieku 3 – 8 lat „Opowiedz mi bajkę” w Międzylesiu, podczas których one będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Ideą projektu jest połączenie improwizacji, inspirowanych grafiką: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną.

Warsztaty prowadzą muzycy różnych specjalności: kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz, muzycznymi gośćmi będą członkowie zespołu Kwartludium: Dagna Sadkowska [skrzypce] i Michal Gorczynski [klarnety]. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Podczas zajęć oprócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku z instrumentów, które eksponują ich walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na drobnych perkusjonaliach.

Zajęcia, podczas których uczestnikom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie, trwają 90 minut z krótką przerwą. Udział jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Czytaj więcej: Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”: Kłodzko

Konferencja „Siedem Nurtów Muzyki Polskiej”

ZKPW dniach 23-24 września 2016 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej 56/66 odbędzie się konferencja „Siedem Nurtów Muzyki Polskiej”, zorganizowana w ramach wydarzeń zamykających obchody Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich.

Program konferencji obejmuje sesje poświęcone nurtom, w jakie została ujęta historia muzyki polskiej lat 1945-2015. Prowadzący panele muzykolodzy skonfrontują z kompozytorami nowe spojrzenie na polską twórczość kompozytorską ostatnich 70 lat, której wytrwale towarzyszył Związek Kompozytorów Polskich. Do uczestnictwa w dyskusjach zostali zaproszeni m.in. Tadeusz Wielecki, Stanisław Krupowicz, Sławomir Wojciechowski, Krzysztof Meyer, Prasqual, Krzysztof Baculewski, Dariusz Przybylski, Zygmunt Krauze i Jerzy Kornowicz. Konferencja jest wydarzeniem towarzyszącym 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie sesji na język angielski. Wstęp wolny!

Organizatorzy:

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Wydarzenia jubileuszowe 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich są współorganizowane z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Czytaj więcej: Konferencja „Siedem Nurtów Muzyki Polskiej”

IV Międzynarodowy Festiwal im. K. Pendereckiego w Zabrzu

ZabrzeIV Międzynarodowy Festiwal im. K. Pendereckiego w Zabrzu rozpoczyna się 21 września 2016 roku 320 metrów pod ziemią, gdzie odbędzie się przedstawienie przedpremierowe opery Dziennik Anne Frank.

Czwarta edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego zachwyci, zaskoczy, skłoni do refleksji – stanie się niezapomnianym muzycznym przeżyciem. Po sensacyjnej inauguracji festiwalu następnego dnia 22 września odbędzie się polska premiera owianego legendą monodramu Dziennik Anne Frank autorstwa rosyjskiego kompozytora Grigorija Frida, również w podziemiach Kopalni Guido w wykonaniu Anny Maistriau.

23 września będzie miał miejsce niecodzienny event w Kopalni Guido związany z osobą Patrona festiwalu - uczta zmysłów „Penderecki w ciemnościach". Będzie to retrospektywa całej twórczości Krzysztofa Pendereckiego przeznaczonej na kwartet smyczkowy w wykonaniu rewelacyjnego Kwartetu Dafô połączona z kulinarną ucztą Dark Restaurant w całkowitych mrokach zabrzańskiej kopalni.

25 września muzyka Patrona zabrzmi raz jeszcze podczas Dnia Czwartego w strefie naziemnej Sztolni Królowej Luizy na koncercie open-air. Koncert finałowy będzie połączeniem znanych dzieł Beethovena z twórczością maestro Pendereckiego w wykonaniu międzynarodowych solistów: Sarah McElravy i Juliana Rachlina w towarzystwie Sinfonietty Cracovii. Koncert zatytułowany „Beethoven industrialnie" poprowadzi osobiście Krzysztof Penderecki.

Uczestnicy Festiwalu będą mogli również zobaczyć festiwalową wystawę fotografii Mariana Elie „Rewizyta Dali u Pendereckich" w Łaźni Łańcuszkowej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Rezonant Czerwieni

Rezonant13 października 2016 roku o godz. 20:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi trio In:te:gro z programem „Rezonant Czerwieni”.

In:te:gro trio od 2011 roku aktywnie działa w dziedzinie muzyki klasycznej i współczesnej. Podczas koncertu 13 października zaprezentuje utwory, które powstały w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie". Recital w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. WItolda Lutosławskiego otworzy Trio Pawła Kletzkiego – polskiego artysty żydowskiego pochodzenia, który jest znany nie tylko jako kompozytor, lecz także jako światowej klasy dyrygent. W koncercie zabrzmią też nowatorskie dzieła kompozytorów polskich młodego pokolenia, w tym trzy prawykonania utworów Zofii Dowgiałło, Wojciecha Błażejczyka i Adama Porębskiego. Koncert poprowadzi muzykolog Agnieszka Topolska.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

The Metropolitan Opera – live in HD: „Don Giovanni" 22 października

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji 22 października można będzie podziwiać słynną operę Don Giovanni Mozarta w nowej obsadzieMET.

Sezon 2016/17 to bardzo ważny jubileusz. Tym razem zespół MET – założony w 1883 roku – będzie świętował 50- lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym MET dała w roku 1996. 11. sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Jak zwykle część przedstawień będzie transmitowana w Polsce i już po raz czwarty w Kinie Praha. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Kierownictwo MET jak zwykle zaprosiło do współpracy najbardziej pożądanych śpiewaków świata. Nina Stemme, Placido Domingo, Diana Damrau, Vittorio Grigolo, Kristine Opolais, Renee Fleming, Elīna Garanča, Simon Keenlyside, Sonya Yoncheva, Thomas Hampson, Anna Netrebko, Dmitri Hvorostovsky, Nadine Sierra, Alice Coote, Matthew Polenzani – to tylko początek imponującej listy. Za pulpitem staną uznani dyrygenci. Nie zabraknie legendarnego Jamesa Levine’a, dyrektora muzycznego MET.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: „Don Giovanni" 22 października

XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

Muzyczne Konfrontacje„Inspiracja – inwencja – interpretacja" to hasło tematyczne XVII Festiwalu Muzyczne Konfrontacje, odbywającego się w dniach 25 września - 23 października 2016 roku.

Ideą tegorocznego przedsięwziecia jest zwrócenie uwagi na często pomijany, niekiedy wręcz dyskredytowany problem inspiracji i inwencji w muzyce polskiej, konfrontacja wybranych dzieł kompozytorów minionych epok, także uznanych mistrzów XX i XXI wieku z utworami powstającymi współcześnie. Festiwal będzie próbą spojrzenia na te zagadnienia z perspektywy poglądów i refleksji wybitnego polskiego muzykologa Bohdana Pocieja, który współtworzył pierwsze Muzyczne Konfrontacje. Jemu to – w piątą rocznicę śmierci – XVII Muzyczne Konfrontacje są dedykowane.

Program festiwalu pozwala na zaledwie dotknięcie złożonej problematyki określonej w podtytule. Dobór repertuaru warunkuje kameralna przestrzeń wnętrz, w których odbywać się będą koncerty. W porównaniu z poprzednimi edycjami Muzycznych Konfrontacji tegoroczny program w znacznie większym stopniu uwzględnia twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Po raz pierwszy w siedemnastoletniej historii Muzycznych Konfrontacji na tegorocznym Festiwalu zabrzmią prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Zgodnie z tradycją tego Festiwalu w programie znajdują się różne gatunki muzyczne, w tym jazz, muzyka improwizowana (inspirowana autentycznymi pieśniami ludowymi z Kurpiów) oraz spektakl poetycko-muzyczny, inspirowany poezją Adama Zagajewskiego (Prolog wydarzenia).

Festiwal stanowić będzie ponadto konfrontację muzycznych interpretacji/kreacji wybitnych polskich artystów (laureatów prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych i festiwalach, zdobywców „Fryderyków"), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki różnych epok i stylów.

Data ostatniego spotkania festiwalowego (Epilogu) przypada 23 października, tj. w dniu 60. rocznicy Powstania Węgierskiego 1956 roku. Wydarzenie zakończy zatem muzyka Beli Bartoka oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.

Organizatorem XVII Festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Spotkania Muzyczne, działająca przy Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Czytaj więcej: XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

XIV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego

Konkurs kompozytorskiPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłosiło czternastą edycję Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego. Motywem przewodnim tegorocznego Konkursu jest utwór na kontrabas i warstwę elektroniczną. Konkurs ma na celu promocję młodych kompozytorów. Jego patronem jest założyciel PWM, animator życia muzycznego w Polsce, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.

Do udziału są zaproszeni kompozytorzy, którzy do 31 grudnia 2015 nie ukończyli 30. roku życia.

Oryginalne, wcześniej niepublikowane oraz niewykonywane utwory należy nadesłać w terminie do dnia 6 grudnia 2016 roku.

Jury w składzie: Aleksander Gabryś, Jurek Dybał, Grzegorz Frankowski oraz Daniel Cichy wyłoni laureata/laureatów do końca 2016 roku. Kompozycja wybrana przez jury zostanie włączona do katalogu PWM, wydana drukiem oraz wykonana podczas publicznego koncertu.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły Konkursu dostępne są pod linkiem: pwm.com.pl/pl/page/konkurs_kompozytorski.html