Polmic - FB

aktualności

Edward Boniecki Laureatem Nagrody Fundacji im. Karola Szymanowskiego

Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu SzymanowskimJury dorocznej Nagrody Fundacji im Karola Szymanowskiego obradujące w dniu 3 stycznia 2015 roku w Warszawie, w składzie: Teresa Chylińska (przewodnicząca) Agnieszka Chwiłek, Zofia Helman, Witold Karol Juchniewicz, Helena Łazarska i Zdzisław Szakiewicz postanowiło Nagrodę im. Karola Szymanowskiego za 2014 rok przyznać Edwardowi Bonieckiemu za książkę Ja niegdyś Roger… studia i szkice literackie o Karolu Szymanowskim. Z esejów wyłania się portret genialnego kompozytora, który jak żaden może inny muzyk żył literaturą.

Fundacja istnieje od 1996 roku. W poprzednich latach Nagrodę otrzymali: muzykolog Teresa Chylińska, skrzypaczka Wanda Wiłkomirska, pianista Jerzy Godziszewski, śpiewaczka Stefania Woytowicz, brytyjski dyrygent Simon Rattle, pianista Piotr Anderszewski, reżyser Mariusz Treliński, muzykolog Zofia Helman, dyrygent Jerzy Katlewicz, dyrygent Jan Krenz, muzykolog Elżbieta Markowska, śpiewaczka Zofia Kilanowicz, holenderska pianistka i muzykolog Reilnild Mees, Kwartet Szymanowskiego, śpiewaczka Urszula Kryger, kustosz „Atmy”- muzeum Karola Szymanowskiego - Maciej Pinkwart, reżyser Józef Opalski, reżyser Wojciech Graniczewski, skrzypek Frank Peter Zimmermann, dyrygent Antoni Wit, muzykolog Didier van Moere, dyrygent Pierre Boulez, śpiewaczka Elżbieta Szmytka, dyrygent Walerij Giergijew.

Laureaci Paszportów Polityki 2014

KwadrofonikUroczysta Gala dwudziestej drugiej edycji Paszportów Polityki miała miejsce 13 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Nagrody przyznane zostały w sześciu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura. W kategorii muzyki poważnej Paszportem Polityki uhonorowany został zespół Kwadrofonik (na zdjęcie) - za wirtuozerię, wyobraźnię, wrażliwość i poczucie humoru, które sprawiają, że ich wykonania i opracowania muzyki z różnych światów – klasyki, folku, piosenek dziecięcych – są tak wyrafinowane i zarazem ujmujące.

Nadany został również honorowy tytuł Kreatora Kultury, który trafił w ręce Agnieszki Holland - wybitnej osobowości świata artystycznego, za szczególne osiągnięcia w krzewieniu polskiej kultury. W tym roku dodatkowo wręczono Nagrodę Specjalną. Przyznana ona została inicjatorom budowy Muzeum Historii Żydów Polskich i jego współtwórcom – Stowarzyszeniu Żydowski Instytut Historyczny.

Paszporty Polityki co roku udowadniają, że hasło porozumienia ponad podziałami (w tym wypadku redakcyjnymi) jest możliwe, przynajmniej, jeśli chodzi o kulturę. Krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury wytypowali trzech twórców w każdej kategorii, których osiągnięcia wydały im się ważne, a Kapituła wybrała Laureata w każdej kategorii.

Kwadrofonik powstał z połączenia dwóch duetów o ugruntowanej już wcześniej pozycji: Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik) i perkusyjnego Hob-Beats Duo (Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala). Inspiracją była Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, ale kariera kwartetu rozpoczęła się zwycięstwem w 2006 r. na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja. Członkowie zespołu sami efektownie i dowcipnie zaaranżowali melodie ludowe. Za ten program otrzymali też nagrodę specjalną III Konkursu Europejskiej Unii Radiowej „Svetozar Stracina” w Bratysławie, a w 2008 roku nagrali ten repertuar na płytę Folklove. Koncertują w Europie, obu Amerykach, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Zamawiają utwory u polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojciecha Blecharza, Macieja Jabłońskiego. Jednak dużą część repertuaru tworzą z własnych aranżacji. W 2010 roku zaprezentowali program „Byłem tu. Fryderyk” – kolaż zainspirowany muzyką Chopina oraz tradycyjną i współczesną. W Roku Lutosławskiego 2013 nagrali z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz płytę Piosenki nie tylko dla dzieci, czyli opracowania piosenek Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima. Opracowali też dzieła Karola Szymanowskiego (Mazurki, Harnasie). W tym roku powrócili do muzyki tradycyjnej, pokazując Requiem ludowe z udziałem śpiewaka Adama Struga.

"Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

CyberiadaFantastyczna opera komiczna Cyberiada Krzysztofa Meyera wystawiona zostanie 18 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Spektakl realizowany jest przez zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Opera Krzysztofa Meyera, który libretto do niej napisał na postawie opowiadań Stanisława Lema, przedstawia przygody konstruktora Trulla, któremu Królowa Genialina zleciła zbudowanie trzech maszyn, z czego jedna miała opowiadać historie zawiłe, druga chytre, a trzecia – poruszające. Na końcu tych ironiczno-utopijnych refleksji o życiu pojawia się pogląd, że nie pieniądze, postęp ani doskonałość mogą uratować świat, ale mądrość i prawda.

Polska prapremiera Cyberiady, mająca miejsce w maju 2013 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, wpisała się w obchody Jubileuszu 70. urodzin kompozytora. Reżyser Ran Arthur Braun przeniósł Lemowską rzeczywistość cyberystyczną w uniwersalny bajkowo-magiczny świat teatru, a sam tekst, choć pozbawiony w jego realizacji licznych politycznych aluzji, przede wszystkim bawi inteligentnymi żartami.

Justin C. Arienti za projekty scenograficzne do spektaklu Cyberiada został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Scenograf

Czytaj więcej: "Cyberiada" Krzysztofa Meyera - w Warszawie

"Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

Portret16 stycznia 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie spektakl Portret Mieczysława Weinberga – jedna z najlepszych realizacji współczesnych oper polskich kompozytorów, przygotowana przez Teatr Wielki w Poznaniu we współpracy artystycznej z Opera North Production (Wielka Brytania).

Bohaterem Portretu, opery skomponowanej przez Mieczysława Weinberga do libretta Aleksandra Miedwiediewa na podstawie opowiadania Nikołaja Gogola, jest Czartkow – zdolny i ubogi malarz, marzący o odmianie losu i bogactwie. Za sprawą obrazu o magicznych właściwościach jego prośba zostanie spełniona – Czartkow stanie się ulubieńcem petersburskich elit, malującym portrety, które upiększają. Jaką cenę przyjdzie mu jednak zapłacić za ten sukces? Czy przyniesie mu on szczęście? Poruszająca historia o życiu zmarnowanym w pogoni za sławą i bogactwem, która uczy, że najważniejsze, to nie stracić szacunku do samego siebie.

Prapremiera opery odbyła się w 1983 roku w Teatrze Narodowym w Brnie. Kolejne sceniczne realizacje miały dopiero miejsce podczas Bregenzer Festspiele (2010) w reżyserii Johna Fulljamesa oraz w Operze w Nancy i North Theatre w Leeds w reżyserii Davida Pountneya, który swoją koncepcję przeniósł do Poznania. Angielski reżyser operowy, wieloletni dyrektor artystyczny Scottish Opera, English National Opera i Bregenzer Festspiele, zdobył sławę, wskrzeszając na scenie wiele szerzej nieznanych dzieł operowych. Zrealizował Pasażerkę (2010) Mieczysława Weinberga oraz Króla Rogera Karola Szymanowskiego (2011) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Spektakl został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury 2014 w kategorii Najlepszy Spektakl.

Więcej informacji - na stronie: www.teatrwielki.pl

Czytaj więcej: "Portret" Mieczysława Weinberga - w Warszawie

W hołdzie Edwardowi Czernemu

Edward Czerny Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego zaprasza na styczniowe koncerty filharmoniczne i akademickie z monograficznego cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu”, które odbędą się w Elblągu, Bydgoszczy i Krakowie.

Edward Czerny uważany jest za twórcę polskiej powojennej muzyki rozrywkowej. Dysponując mistrzowskim warsztatem aranżerskim, pisał muzykę w różnych stylach na orkiestrowe składy symfoniczne, dęte, big band oraz zespoły łączone: orkiestrę symfoniczną i big band, orkiestrę dętą z kwintetem, orkiestrę kameralną z big bandem i in., jednocześnie tworząc własny styl kompozytorski, rozpoznawalny brzmieniowo, stylistycznie i formalnie.

Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, nawiązując do atmosfery niegdysiejszych gal karnawałowych, organizuje koncerty w polskich filharmoniach, studiach radiowych, akademiach muzycznych i innych instytucjach kultury, prezentujące muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową Edwarda Czernego.

11 stycznia 2015 roku w Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu z programem zatytułowanym W krainie swingu i kantyleny wystąpi Anna Serafińska - wokal oraz ELJAZZ Big Band Jozefa Eliasza i Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy rozrywkową muzykę swingową Edwarda Czernego z lat 1934-66, tworzoną dla własnych przedwojennych orkiestr rewiowych Haus Metropol i Admiralspalast, utwory na mniejsze zespoły jazzowe Na huśtawce – solo na pięć saksofonów, miniaturę Walzer Episode na głos solowy z fortepianem, Walc angielski z 1945 roku, Trzej weseli bracia – solo na trzy puzony oraz piosenki napisane dla Ireny Santor, Danuty Rinn, Violetty Villas i Urszuli Dudziak. Noworocznym upominkiem dla publiczności będzie prawykonanie niedawno odnalezionego Walca koncertowego, młodzieńczej kompozycji artysty z 1936 roku.

Czytaj więcej: W hołdzie Edwardowi Czernemu

Zmarł Paweł Buczyński

Paweł Buczyński (1953-2015)Dnia 5 stycznia 2015 roku zmarł Paweł Buczyński - kompozytor, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, członek Związku Kompozytorów Polskich. Miał 62 lata.

Paweł Buczyński urodził się 7 kwietnia 1953 w Laskach. Studiował kompozycję w klasie Tadeusza Bairda w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie oraz pod kierunkiem Romana Haubenstocka-Ramatiego w Hochschule für Musik w Wiedniu. Od 1979 roku związany był z Akademią Muzyczną w Warszawie. W latach 80. i 90. pełnił różne funkcje w Zarządzie Głównym i Zarządzie Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich. Był laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m.in. w 1980 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Muzykę opadających liści na orkiestrę smyczkową (1980). Za ten sam utwór w 1985 otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Jego ostatnia kompozycja Benedictus – oratorium in honore beati Edmundi in partes quinque miała swoje prawykonanie 13 listopada 2014 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Zmarł maestro Jerzy Semkow

Maestro Jerzy Semkow (1928-2014)W nocy z 22 na 23 grudnia 2014 roku zmarł maestro Jerzy Semkow - jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, propagator muzyki polskiej na świecie. Miał 86 lat.

Jerzy Semkow urodził się w 1928 roku w Radomsku. Po studiach dyrygenckich w Krakowie wyjechał do Leningradu, gdzie kształcił się pod kierunkiem Jewgienija Mrawinskiego, szefa Filharmonii Leningradzkiej. W latach 1965-70 był dyrygentem Królewskiej Opery w Kopenhadze. W latach 70. rozpoczął współpracę z orkiestrami symfonicznymi. Prowadził Cleveland Symphony Orchestra, St. Louis Symphony Orchestra, Orkiestrę Włoskiego Radia i Telewizji RAI. W latach 1985-93 był dyrygentem filharmonii w Rochester. Pracował też w operach Mediolanu (La Scala), Londynu (Covent Garden), Genewy, Rzymu i Florencji. Przez wiele lat dyrygował koncertami podczas festiwalu muzycznego w Aspen. Wygłaszał odczyty o muzyce na Uniwersytecie stanu Colorado, prowadził klasy mistrzowskie na Uniwersytecie Yale i w Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Był inicjatorem powstania i patronem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Był propagatorem muzyki polskiej na świecie. Utworami Stanisława Moniuszki, Karola Kurpińskiego, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda, Bolesława Szabelskiego i Krzysztofa Pendereckiego dyrygował m.in. w Nowym Jorku, Cleveland, Dallas, Moskwie, Paryżu, Berlinie, Wenecji, Rzymie, Bolonii i Genui. Jerzy Semkow długo chorował, odwołał październikowy koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą był związany od 1962 roku.

Europejskie Centrum Oliviera Messiaena w Zgorzelcu

Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz18 grudnia 2014 roku Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne Meetingpoint Music Messiaen w Zgorzelcu otworzyło podwoje w nowo wybudowanym gmachu na terenie dawnego obozu jenieckiego Stalag VIII A w Görlitz (od 1945 roku należącego do gminy Zgorzelec). Olivier Messiaen był tu jeńcem na przełomie 1940/41 roku.

W otoczeniu polskich podchorążych (Z. Nardelli, Cz. Mętrak, Ś. Krawczyński, B. Samulski, J. Świderski, M. Mazaraki i in.) skomponował Kwartet na koniec Czasu. Aktualnie liczba wykonań tego dzieła z przesłaniem humanistycznym każdego roku wzrasta.

Wzniesienie Centrum, upamiętniającego dramatyczny czas historii, które stanie się miejscem spotkań i działań edukacyjnych z młodzieżą, to inicjatywa miejscowego środowiska kulturalnego dwóch połączonych miast „Europa Zgorzelec-Görlitz”, wraz z silnym wsparciem strony niemieckiej. Projekt i jego misyjna treść ogłoszone zostały w 2005 roku w Zgorzelcu, wkrótce patronatu udzieliło Ministerstwo Nauki i Sztuki Saksonii. Z inicjatywy niemieckiej powstało także stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen, którego głównym celem jest działalność edukacyjna wśród młodzieżyw tym wielonarodowościowym regionie przy styku granic polskiej, niemieckiej i czeskiej. Budowę Centrum w rekordowym czasie 10 miesięcy prowadziła Fundacja Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Zgorzelcu wraz z Meetigpoint Music Messiaena.

Na uroczystości przekazania obiektu (multimedialne sale wielofunkcyjne, przestrzeń ekspozycyjna, pomieszczenia na archiwa i bibliotekę, imponujący taras widokowy na teren obozu) Jerzy Stankiewicz wygłosił wykład Olivier Messiaen – człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, jednocześnie prezentując swoją wydaną z tej okazji (w wydawnictwie Musica Iagellonica w Krakowie) książkę noszącą podtytuł Przewodnik biograficzny na otwarcie Europejskiego Centrum Edukacyjno-Kulturalnego, Zgorzelec-Görlitz, Meetinpoint Music Messiaen.

Uroczysta inauguracja międzynarodowej działalności zaplanowana jest na 15 stycznia 2015 roku, w dniu 74. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu w stalagu w Görlitz. Tym razem wykonawcami dzieła Messiaena będą soliści drezdeńscy z polskim pianistą.

(jbs)

Premiera "Księżniczki czardasza" - we Wrocławiu

Księżniczka czardasza MMImpresario oraz ATM Scena na Bielanach zapraszają na premierę operetki Emmericha Kálmána Księżniczka czardasza - 1 stycznia 2015 roku o godz. 20.00. Wydarzenie zainicjuje reaktywację sceny operetkowej we Wrocławiu.

Księżniczka czardasza to najlepsza i najpopularniejsza operetka Emmericha Kálmána i jedna z najczęściej wystawianych na światowych scenach muzycznych, w której przebój goni przebój, a barwne frazy muzyczne przeplatają się z dynamicznymi układami baletowymi. Młody książę Edwin Lippert-Weylersheim zamierza popełnić mezalians sezonu: zakochany w pięknej szansonistce Sylvii Varescu, chce zawrzeć małżeństwo w jej macierzystym kabarecie „Orpheum”! Jednak radość stałych bywalców teatrzyku jest przedwczesna – rodzina księcia zrobi wszystko, aby nie dopuścić do skandalu. Ognisty czardasz, najbardziej podejrzane lokale Budapesztu, przepych wiedeńskich salonów – słowem: jedna z najsłynniejszych w świecie operetek, kwintesencja najlepszych cech gatunku. Artystki, artystki, artystki z variété…, Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat…, Choć na świecie dziewcząt mnóstwo…, Jaj, maman, życie krótkie, żal młodych lat… - największych przebojów Księżniczki czardasza bywalcom operetki nie trzeba reklamować.

Kierownictwo muzyczne - Artur Wróbel, reżyseria, inscenizacja i choreografia - Elżbieta Lejman-Krzysztyniak, scenografia - Małgorzata Matuszewska, producent spektaklu i dyrektor cyklu - Maciej Michałkowski. Wystąpią soliści oraz chór, balet i orkiestra ArtBel Ensemble.

Kolejne spektakle odbędą się 2, 3, 4, 16, 17, 18, 30 i 31 stycznia oraz 1, 13 i 15 lutego 2015 roku o godz. 19.00.