Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Sinfonia Varsovia powraca z cyklem „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”

SVKolejną odsłonę cyklu Sinfonii Varsovii, prezentującego najważniejsze nowo powstałe w Polsce dzieła w kontekście muzyki XX wieku, otworzą kompozycje takich twórców, jak Agata Zubel, Emil Młynarski i Luciano Berio. Koncert odbędzie się 11 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W roli solisty wystąpi Adam Siebers, orkiestrę poprowadzi Wilson Hermanto.

Fireworks (2018) Agaty Zubel to muzyczne spojrzenie kompozytorki na sto lat polskiego narodu – jego tradycję oraz konteksty szeroko pojętej kultury. Ośmiominutowe, przeznaczone dla rozbudowanej orkiestry symfonicznej dzieło wypełniają fajerwerki muzycznych myśli, impresje i reminiscencje dźwiękowe, swobodnie ze sobą zestawione. Kompozycja dotarła do międzynarodowej publiczności, budząc powszechny zachwyt. Zabrzmiała m.in. w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms oraz Konzerthaus w Berlinie. W sierpniu 2018 roku za Fireworks kompozytorka otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską (European Composer Award).

Pretekstem do muzycznej retrospekcji do czasów międzywojnia jest 100. rocznica prawykonania II Koncertu skrzypcowego D-dur wybitnego skrzypka, dyrygenta, kompozytora i organizatora warszawskiego życia muzycznego – Emila Młynarskiego. Dzieło pozwoli zaobserwować zmiany w języku kompozytorskiej wypowiedzi, jakie zaszły na przestrzeni stulecia, i zrozumieć kontekst tworzenia się nowej muzyki polskiej. Osadzone w tradycji muzyki europejskiej, z wirtuozowską partią solową porównywaną do koncertów Wieniawskiego, zabrzmi w wykonaniu wybitnego skrzypka młodego pokolenia, na co dzień II koncertmistrza Sinfonii Varsovii, Adama Siebersa.

W programie znalazł się także utwór Rendering (1989) włoskiego twórcy, Luciana Beria. Jego geneza łączy się z odkryciem w 1970 roku szkiców niedokończonej, dziesiątej Symfonii D-dur Franza Schuberta, które stanowią fundament kompozycji. Premierowe wykonanie dzieła odbyło się dokładnie 30 lat temu w amsterdamskim Concertgebouw.

Sinfonią Varsovią dyrygował będzie Wilson Hermanto – od 2017 roku pierwszy gościnny dyrygent mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Do tematyki koncertu wprowadzi spotkanie z kompozytorką Agatą Zubel, które odbędzie się o godz. 18:00. Rozmowę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Anna Piecuch

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Paderewski, Borodin i Dukas w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI25 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z udziałem laureata Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, pianisty Pavla Dombrovsky’ego. Artyści zaprezentują dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Borodina i Paula Dukasa.

Aleksander Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako „Potężna Gromadka”, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (mając w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako „dyletant”, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców z opery Kniaź Igor należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.

Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady J. W. Goethego. Utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.

W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa: wiolonczele i kontrabasy

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska „Wiolonczele tutti” i „Kontrabasy tutti”. Termin przesłuchania: 13 lutego 2020 roku. Przesłuchania odbędą się w stolicy, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Studio S3.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Zgłoszenia można dokonać wyłącznie poprzez stronę internetową. Link do rejestracji: https://bit.ly/2lSyTLU 

Do zgłoszenia należy dołączyć: życiorys w języku polskim i podpisane oświadczenie (do pobrania na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/przesluchania/)

Termin nadsyłania zgłoszeń: 9 lutego 2020 roku.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Szczegółowe informacje – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/przesluchania/ 

„Sto lat muzycznej emigracji” – drugi nakład już w sprzedaży!

Sto LatNieopowiedziane dotąd historie znakomitych artystów – Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018) to pozycja obowiązkowa by myśleć współcześnie o historii, kulturze i twórcach.

Książka według koncepcji dr Marleny Wieczorek (Fundacja MEAKULTURA) pod opieką merytoryczną dr Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej (Polska Akademia Nauk) jest pierwszą publikacją w polskiej literaturze, która kompleksowo zgłębia temat emigracji kompozytorów XX wieku. Kompendium zawiera sylwetki artystów z kręgu muzyki poważnej, jazzowej i filmowej, a nawet popularnej. Jej formuła łączy 15 obszernych tekstów przekrojowych i biografie w formie 63 wywiadów eksperckich. Specjaliści w tych różnych formach w interesujący sposób przybliżają kompozytorskie osobowości i zdradzają ciekawe anegdoty.

Wydanie Stu lat muzycznej emigracji… to także element świętowania stulecia Niepodległej – wieku muzycznej kultury emigracyjnej, uwspółcześnionej dzięki 50 autorom, którzy poddają analizie sylwetki, twórczość i motywacje ponad 200 kompozytorów. Całość dopełnia warstwa wizualna – prawie 100 ilustracji autorstwa dra Maxa Skorwidera, cenionego artysty-grafika. Prof. UAM dr hab. Krzysztof Moraczewski w recenzji wydawniczej wskazuje, że "(…) Chodzi niejednokrotnie o twórczość wybitną, ale w Polsce nie dość znaną. Nieznajomość ta sama zresztą należy do problemów artystycznej emigracji. Jak każda dobra książka o sztuce, także i ta będzie zmuszać do rewizji własnej wiedzy i własnych przekonań, do przewartościowań i do poszukiwania nowych sposobów rozumienia artystycznej sytuacji, w jakiej jesteśmy".

Mecenasem publikacji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Patronem medialnym książki jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwszy nakład książki został wyczerpany w ciągu kilku dni, obcenie w sprzedaży dostęne jest drugie wydanie. Poznajmy niesamowite losy kompozytorów!

Więcej – na stronie: http://fundacjameakultura.pl/projekty#wydawnictwa-sto-lat-muzycznej-emigracji-kompozytorzy-polscy-za-granica-1918-2018 

Przesłuchanie w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie - kontrabas

FSFilharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie ogłasza przesłuchanie na kontrabas – głos tutti (umowa o pracę, cały etat). Przesłuchanie odbędzie się 25 lutego 2020 roku o godz. 14.00 w Sali kameralnej Filharmonii Szczecińskiej. Termin złożenia dokumentów: do dnia 10 lutego 2020.

Niezbędne wymagania: dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich na kierunku instrumentalistyka, specjalność „Gra na instrumencie (kontrabas)”, lub zaświadczenie o odbywaniu ostatniego roku studiów magisterskich. Wymagane dokumenty: życiorys artystyczny, list motywacyjny, kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie i dodatkowe kwalifikacje, oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji.

Filharmonia oferuje:

▪ Możliwość uczestniczenia w nowatorskich projektach realizowanych przez Filharmonię im. M. Karłowicza w Szczecinie, w tym obejmujące wydawnictwa muzyczne;

▪ Możliwość rozwoju zawodowego poprzez dostęp do nowoczesnej i bardzo dobrze wyposażonej Fonoteki;

▪ Pracę w profesjonalnym zespole, w przyjaznej atmosferze;

▪ Komfortowe warunki pracy w nowoczesnym gmachu szczecińskiej filharmonii, wyróżnionym wieloma nagrodami m.in. Główną Nagrodą Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe 2015 dla współczesnej architektury;

▪ Szeroki pakiet świadczeń socjalnych m.in. dofinansowanie do działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, zwrotną pomoc na cele mieszkaniowe, prywatną opiekę medyczną w Centrach Medicover w Polsce;

▪ Dodatkowo oferujemy w atrakcyjnych cenach: prywatną opiekę medyczną w Centrach Medicover w Polsce dla członków rodzin pracowników oraz pakiety sportowe OK System.

Dokumenty opatrzone tytułem: „Przesłuchania – kontrabas” należy przesłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (decyduje data wpływu korespondencji).

Filharmonia zapewnia akompaniatora.

Filharmonia zastrzega sobie prawo zaproszenia na przesłuchanie wybranych kandydatów. Osoby zakwalifikowane do przesłuchania otrzymają indywidualne informacje drogą mailową. Po zakończeniu procesu rekrutacji i wyborze najlepszego kandydata, zostanie zawarta umowa.

Szczegółowe informacje, program przesłuchań (w tym materiały nutowe do pobrania) dostępne na stronie: www.filharmonia.szczecin.pl w zakładce "Praca". Aby uzyskać więcej informacji należy kontaktować się z Panią Magdaleną Grączewska-Głogowską, organizatorem pracy artystycznej, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Trasa koncertowa Atom String Quartet po Stanach Zjednoczonych

ASQW dniach 7–16 stycznia 2020 roku odbędzie się trasa koncertowa Atom String Quartet po Stanach Zjednoczonych. W ciągu niecałych dwóch tygodni kwartet zagra 7 koncertów w różnych częściach USA. Amerykańska trasa rozpocznie obchody 10. rocznicy istnienia kwartetu.

To będzie druga trasa koncertowa zespołu po Stanach Zjednoczonych i tym razem obejmie takie miasta, jak Minneapolis, Madison, San Fransisco, Phoenix, Baltimore i Nowy Jork. Artyści zaprezentują przekrojowy program, na który będą się składać kompozycje Krzysztofa Pendereckiego (z ostatniej płyty zespołu pt. Penderecki), Zbigniewa Seiferta oraz muzyków kwartetu. Szczególnym wydarzeniem będą koncerty w Dizzy`s Club – Jazz at Lincoln Center, jednym z najbardziej prestiżowych klubów jazzowych na świecie. Atom String Quartet wystąpi tam 16 stycznia dwukrotnie: o 19:30 i 21:30.

Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. W jego twórczości – oprócz jazzu – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną. Kwartet nagrał pięć autorskich płyt, dwie z nich otrzymały nagrodę „Fryderyk”.

Amerykańska trasa ASQ została dofinansowana z programu „Kultura polska na świecie” Instytutu Adama Mickiewicza .

Katowice | Muzyka filmowa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

FS10 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego zabrzmią kompozycje twórców muzyki do najbardziej znanych i lubianych filmów. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Macieja Sztora wykonają utwory z produkcji klasycznych i najnowszych.

Bogate orkiestracje, ekspresyjne motywy dźwiękowe, wzruszające tematy i energetyczne sekwencje z pewnością przysporzą silnych wrażeń, przywodząc na myśl najgłośniejsze obrazy wprost ze światowych kin. Pojawią się więc dzieła Ennia Morriconego, Jamesa Hornera, Nina Roty oraz Davida Arnolda do takich filmów, jak Nienawistna Ósemka, Siedmiu Wspaniałych, Ojciec Chrzestny, Avatar i Dzień niepodległości, a także – nie pomijając i w tym koncercie akcentu śląskiego – muzyka Wojciecha Kilara do filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza.

Maciej Sztor, który stanie tego dnia na podium dyrygenckim, jest pasjonatem muzyki filmowej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się proces jej tworzenia oraz wykonawstwo. Jest kolekcjonerem – zbiera oryginalne partytury muzyki filmowej, współtworzy i realizuje własne projekty muzyczne w Polsce, a jego działanie promujące ten rodzaj muzyki docenili tacy kompozytorzy, jak John Williams, James Horner czy Hans Zimmer. Koncert pod jego batutą będzie ucztą dla każdego, nie tylko kinomaniaka!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Kielce | Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”

Dębski10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga będzie miał miejsce Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”.

Dużo muzyki filmowej – przede wszystkim przepiękne walce takich osobistości świata muzycznego, jak Johann Strauss – syn, Franciszek Lehár, Henry Mancini, znane i lubiane piosenki (jak np. Mamma Mia czy Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego) oraz najpiękniejsze arie z operetek (m. in. Zemsta nietoperza, Wesoła wdówka) – to propozycje Filharmonii Świętokrzyskiej na karnawałowy wieczór.

W tym ekscytującym programie wystąpi Katarzyna Dondalska – śpiewaczka należąca do grona wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny w gdańskiej Akademii Muzycznej, a po roku studiów na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim przeniosła się do Staatliche Hochschule für Musik Würzburg w Niemczech. Studia ukończyła, uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur- Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Występowała na znanych scenach operowych świata: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi znakomity dyrygent Tadeusz Wicherek – artysta obecni pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej (znanej z telewizyjnego cyklu „Z batutą i humorem”) oraz Orkiestry Symfonicznej K. Namysłowskiego w Zamościu.

Grażyna Patro

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Warszawa | Ludomir Różycki „Casanova”

Rózycki10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Powstało w wolnej Polsce” odbędzie się wykonanie koncertowe opery Ludomira Różyckiego Casanova.

Sezon 1922/23 w życiu muzycznym Warszawy obfitował w wiele atrakcji i ważnych wydarzeń artystycznych. Zaserwowana na koniec sezonu, łatwo wpadająca w ucho opera Ludomira Różyckiego Casanova trafiła na idealny czas, wpasowując się w gust szerokiej publiczności. Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu pobił rekordy popularności – do dziś śpiewają go kolejne pokolenia sopranistek. I właściwie, poza tym wyjątkiem, w naszej świadomości opera ta praktycznie nie istnieje. W czasach powojennych w Warszawie Casanova nigdy nie został wystawiony, w latach 90. ubiegłego wieku na krótko pojawił się w repertuarze Teatru Muzycznego Roma oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Premiera dzieła w maju 1923 roku w Teatrze Wielkim pod kierownictwem muzycznym Artura Rodzińskiego była jednym z największych sukcesów w karierze Różyckiego. Co jednak spowodowało, że Casanova właściwie przeszedł do lamusa i nie jest dostępne żadne jego nagranie płytowe? W dzisiejszych czasach temat podjęty przez kompozytora jest już raczej przebrzmiały i być może trudno byłoby znaleźć realizatorów zainteresowanych inscenizacją opery. Sprawy nie ułatwia także pewne skomercjalizowanie języka muzycznego, zbyt dosłowne odniesienia do twórczości m.in. Pucciniego, czy balansowanie na granicy opery i operetki. Trudno jednak zaprzeczyć, że Casanova napisany został z ogromnym rozmachem. Różycki w niezwykle barwny i efektowny sposób odmalował epizody z życia słynnego włoskiego awanturnika i uwodziciela Giacoma Casanovy, obdarowując publiczność operą pełną melodyjnego uroku.

Więcej: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny185