Polmic - FB

aktualności

Warszawa | SUPERSAM + 1: Nina De Heney & Marek Pospieszalski

SuperSamNina De Heney i Marek Pospieszalski wezmą udział w cyklu wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”. Koncert z ich udziałem będzie miał miejsce 28 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie „Płyty Gramofonowe” (ul. Ząbkowska 11).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie spotkają się tym razem Nina De Heney i Marek Pospieszalski.

Nina de Heney, basistka, od wielu lat aktywna jest na szwedzkiej scenie jazzowej i improwizowanej. Wydała trzy solowe albumy: Archipelago, 2 i Three. Kilkakrotnie nominowana była do nagrody Swedish Jazz Celebration, a w 2012 roku otrzymała nagrodę dla Jazzowego Muzyka Roku. Jest wielokrotną laureatką Swedish Arts Grants.

Ogromny wpływ na kształtowanie się stylu Marka Pospieszalskiego miała muzykująca rodzina oraz środowisko skupione wokół zespołu Tie Break, w którym gra jego ojciec. W ślad za nim za swój główny instrument obrał saksofon. W wieku 17 lat zaczął grać w zespole trębacza Antoniego Gralaka i od tamtej pory nieprzerwanie funkcjonuje jako muzyk. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi własny kwartet, z którym wydał album Marek Pospieszalski gra piosenki, które śpiewał Frank Sinatra. Razem z Tomaszem Sroczyńskim wydali autorski album Bareness. Z Qbą Janickim tworzy duet Malediwy. Jest członkiem kwintetu Wojtka Mazolewskiego, kwartetu Kuby Płużka i kwintetu Mateusza Pospieszalskiego.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”

Dzieło MuzyczneKatedra Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na Międzynarodową Konferencję pt. „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”, która odbędzie się w dniach 26–28 listopada 2019 roku.

Udział w konferencji wezmą znani muzykolodzy z całego świata, reprezentujący takie instytucje, jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, krakowska Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego (Bydgoszcz), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Akademia Muzyczna im. Ignacego J. Paderewskiego (Poznań), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), University of Michigan, Universite de Normandie (Caen), Akademia Muzyczna im. Jāzepsa Vītolsa (Ryga), Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta (Banska Štiavnica), Karl-Franzens-Universitat, Kunstuniversitat (Graz), Kamieniecko-Podolski Narodowy Uniwersytet im. Ivana Ogiienka, Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki (Lwow), Narodowy Uniwersytet im. Ivana Franki (Lwow), Państwowa Akademia Muzyczna im. Antoniny W. Nieżdanowej (Odessa).

Ważne miejsce w programie wydarzenia zajmują referaty poświęcone polskiej muzyce współczesnej, m. in. twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Teresa Malecka), Hanny Kulenty (Anna Nowak), Witolda Lutosławskiego (Ewa Schreiber), Mieczysława Wajnberga (Agnieszka Nowok-Zych), Andrzeja Krzanowskiego (Magdalena Stochniol), Zbigniewa Bargielskiego (Violetta Przech), Dariusza Przybylskiego (Katarzyna Szymańska-Stułka), Michała Kondrackiego (Elżbieta Szczurko), Krzysztofa Meyera (Ewa Wójtowicz), Zygmunta Mycielskiego (Barbara Mielcarek-Krzyżanowska), Marcela Chyrzyńskiego (Jacek Szerszenowicz), Piotra Salabera (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska).

Koncepcja ujmowania dzieła muzycznego z dwóch perspektyw – dziedzictwa kulturowego, wobec którego się określa, oraz współczesnych sobie nurtów, idei, wartości, innych dzieł sztuki, z którymi dialoguje bądź zdaje się od nich izolować, proponowana jest jako strategia zgłębiania fenomenu twórczości muzycznej podczas tegorocznej konferencji. Owa binarna optyka badawcza, dostrzegająca w poszczególnych artefaktach refleksy kultury czasu minionego i współczesnego, poprzez rozpoznanie źródeł i inspiracji towarzyszących powstawaniu dzieła, dąży do określenia tego, co stanowi o jego niepowtarzalności. Parafrazując bowiem słowa Mieczysława Tomaszewskiego: „muzykę zaistniałą w przeszłości lub teraźniejszości można przeciwstawić własnej, można ją kontynuować, naśladować lub przetworzyć w wypowiedź własną”.

W ramach Konferencji, 26 i 27 listopada o godz. 19.00, odbędą się koncerty kompozytorskie w Sali Koncertowej im. Romana Sucheckiego (ul. Staszica 7).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/dzielo-muzyczne-wobec-przeszlosci-i-wspolczesnosci/ 

Poznań | 3rd SaxEvent

SaxeventAkademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza do udziału w 3rd Poznań SaxEvent, który odbędzie się w dniach 13-15 grudnia 2019 roku.

Kierownictwo artystyczne i organizacyjne 3rd Poznań SaxEvent sprawują dr Magdalena Jakubska-Szymiec oraz dr Rafał Rachwał. W ramach udziału czynnego w festiwalu organizator zapewnia uczestnikom jedną lekcję mistrzowską (45 min.) z jedną z gwiazd festiwalu (Vincent David, Sergey Kolesov, Tomás A. Lopéz), możliwość uczestniczenia we wszystkich lekcjach otwartych, wstęp na koncerty festiwalowe, możliwość występu na Koncercie Lunchowym. W ramach udziału biernego uczestnicy będą mogli wziąć udział we wszystkich lekcjach otwartych jako wolni słuchacze oraz otrzymać zaproszenia na koncerty festiwalowe.

W ramach festiwalu odbędą się cztery koncerty: 13 grudnia – Koncert Inauguracyjny w wykonaniu studentów i wykładowców AM w Poznaniu, 14 grudnia – Koncert Galowy, 15 grudnia – Koncert Lunchowy „Scena dla Młodych” w wykonaniu uczniów Szkół Muzycznych I i II st. oraz Koncert Finałowy. Zabrzmią utwory na saksofon kompozytorów z całego świata, w tym absolwenta poznańskiej Akademii Michała Janochy.

Festiwalowi towarzyszyć będą wystawy instrumentów i akcesoriów: Henri Selmer Paris i Sonore Michał Piotrowski, Yamaha i Jarmuła Music, D’addario i Music Dealer oraz Wojciech Pawlak Serwis i Naprawa Instrumentów.

Więcej - na stronie

https://amuz.edu.pl/event/3rd-saxevent/?fbclid=IwAR2VnYKxONaf57HMFZs93h3u0Wtv5cWDJ5NdykD6cymU_ErCmKFQ7j7fQJI 

Warszawa | Roman Lasocki i Przyjaciele

LasockiPodczas wyjątkowego koncertu 26 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej usłyszymy najbardziej wirtuozowskie i reprezentacyjne utwory literatury skrzypcowej, ukazujące szerokie spektrum muzyki kameralnej z tym instrumentem w roli głównej.

Datowana na rok 1886 Sonata na skrzypce i fortepian A-dur Césara Francka należy do najznakomitszych dzieł tego gatunku, jakie kiedykolwiek powstały. Od czasu jej premiery nieustannie pojawia się w repertuarze recitali skrzypcowych, a jej sąsiedztwo w programie koncertu z Sonatą Eugene’a Ysaÿe’a nie jest przypadkowe. Był on bowiem nie tylko ważnym w historii kompozytorem muzyki skrzypcowej, ale przede wszystkim fenomenalnym skrzypkiem, dla którego Franck napisał właśnie Sonatę A-dur.

Można naliczyć co najmniej setkę rozmaitych parafraz, potpourri, fantazji, czy wariacji na temat z oper opracowanych na skrzypce i fortepian. Fantazję na tematy z opery „Faust” Charlesa Gounoda napisał Henryk Wieniawski z myślą o sobie jako wykonawcy w 1865 roku, zaledwie 6 lat po premierze opery w Paryżu. Nie był on zresztą jedynym, który wpadł na pomysł wykorzystania uwielbianych przez publiczność tematów Gounoda (oprócz tego istnieją analogiczne utwory m.in. Sarasatego i Vieuxtempsa) na potrzeby wirtuozowskiego dzieła, którym można zabłysnąć przed szeroką publicznością.

Koncert rozpocznie i zakończy muzyka polska XX wieku. Oprócz nawiązującej zróżnicowaniem rytmicznym do muzyki XVIII wieku Partity na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego, w wykonaniu autora dedykacji zabrzmi Ricercar sopra Roman Lasocki Witolda Rudzińskiego, którego temat zaczerpnięty został z muzycznego opracowania nazwiska skrzypka.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny55 

Katowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019

Atma25 listopada 2019 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Wojciech Niedziółka, Jakub Staszel i Jan Widlarz zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Tokio | Marek Bracha „heritance: radiating piano”

Heritance pianoW Tokio w dniach 25–26 listopada 2019 roku w sali TO-ON Concert Hall odbędzie się prezentacja autorskiego projektu pianisty Marka Brachy „heritance: radiating piano”, dofinansowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Projekt „heritance: radiating piano” eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. Fenomen transpozycji tradycyjnych tańców polskich (polonez, mazurek) do muzyki klasycznej w utworach Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga i Karola Szymanowskiego zostanie zanalizowany porównawczo ze stylizacją tańca Bugaku, jednego z gatunków tradycyjnego stylu Gagaku, w twórczości wybitnego japońskiego kompozytora Yoritsunego Matsudairy (1907–2001).

We współpracy z Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metodą kompozytorską jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej. Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w programie którego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Tadeusza Kościuszki, Marii Szymanowskiej, Józefa Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, a także Yoritsunego Matsudairy, analizowane podczas wykładu.

Na zaproszenie Tokyo Piano Teachers' National Associatiation odbędą się kursy mistrzowskie z udziałem młodych pianistów mające na celu przybliżenie idiomu polskich tańców narodowych oraz zbudowanie długoterminowej współpracy.

Projekt, organizowany przez Fundację Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii” sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmoniczne chóry koncertują w Pradze z okazji urodzin prof. Pendereckiego

PendereckiZ okazji 86-tych urodzin profesora Krzysztofa Pendereckiego w archikatedrze p.w. świętych Wita, Wacława i Wojciecha w Pradze odbędzie się nadzwyczajny koncert z udziałem obu chórów Filharmonii Krakowskiej – mieszanego, przygotowanego przez Teresę Majkę-Pacanek oraz chłopięcego, kierowanego przez Lidię Matynian. Wydarzenie będzie miało miejsce 25 listopada 2019 roku o godz. 20.00.

Program tego niezwykłego wieczoru wypełnią utwory Jubilata – Hymn do świętego Wojciecha oraz Credo, którymi zadyryguje sam profesor Penderecki oraz Maciej Tworek. Pośród wykonawców znajduje się ponadto I, CULTURE Orchestra oraz grono solistów – sopranistki Iwona Hossa i Karolina Sikora, Anna Lubańska (mezzosopran), tenor Adam Zdunikowski oraz Piotr Nowacki śpiewający basem.

Uroczystość praską poprzedzi jubileuszowy koncert w tym samym kształcie wykonawczym, jaki odbędzie się dokładnie w dniu urodzin profesora Pendereckiego, czyli w sobotę 23 listopada br. o godz. 19.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W programie Credo Jubilata.

Małgorzata Koch-Butryn

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FS24 listopada 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się niezwykły koncert – Multimedialny Wieczór Organowy, podczas którego doświadczymy niezwykłej podróży w głąb mechanizmu organów. Publiczność zgromadzona na sali koncertowej im. Karola Stryji będzie także świadkiem narodzin nowych dzieł, bowiem na ten dzień zaplanowane są aż dwa prawykonania!

Jan Bokszczanin, znakomity organista, interpretator i badacz rosyjskiej i radzieckiej organowej literatury muzycznej, zaprezentuje się w programie nie tylko kompozytorów zza naszej wschodniej granicy. Zabrzmią dzieła Dmitrija Szostakowicza, Siergieja Rachmaninowa, Sofii Gubajdulinej, Georgija Muschela, Eduarda Khagagortyana oraz – premierowo – Jarosława Mamczarskiego i Aleksandra Nowaka, które organista wykona wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina. Nie zabraknie także kompozycji na chór a cappella, bowiem filharmonicy zaprezentują Benedictus Aleksandra Lasonia, jedyny w dorobku tego kompozytora utwór przeznaczony na taki skład wykonawczy. To będzie wieczór niezapomnianych przeżyć.

Koncert odbędzie się w ramach VII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „ReGeneracje”. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: prawykonania

NOSPR24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Muzyki Nowej w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia prawykona najnowsze utwory polskich kompozytorów.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje utwór Marcina Rupocińskiego Sensitivity na zespół instrumentalny i warstwę wideo. Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, zadedykowany Tomaszowi Skweresowi oraz zainspirowany zjawiskiem emergencji. W finale koncertu usłyszymy Metta. Sinfonia concertante nr 2 Aleksandra Lasonia na rożek basetowy, klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Utwory Marcina Rupocińskiego i Aleksandra Lasonia powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas premiery utworów Orkiestrze towarzyszyć będą znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej: Roman Widaszek (basethorn), Jadwiga Czarkowska (klarnet basowy) i wiolonczelista Tomasz Skweres.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/