Polmic - FB

aktualności

Lublin | Stanisław Moniuszko i muzyka religijna

Fonie17 listopada 2019 roku o godz. 16:00 w Bazylice oo. Dominikanów w Lublinie będzie miał miejsce koncert z cyklu „Fonie Lublina” poświęcony muzyce sakralnej Stanisława Moniuszki.

Tym razem muzyka kompozytora zaprezentowana zostanie w kontekście szerokiego przekroju dzieł polskich o charakterze religijnym. Usłyszymy nie tylko pieśni religijne Moniuszki, nawiązania do muzyki religijnej obecne w jego operach, ale również jego preludia organowe, wykonywane zdecydowanie rzadziej niż muzyka wokalno-instrumentalna.

Dopełnieniem programu będą utwory organowe i chóralne kompozytorów kontynuujących nurt muzyki kościelnej po Moniuszce, w tym autorstwa Mieczysława Surzyńskiego, nieco młodszego od Moniuszki twórcy, którego twórczość skupiła się na dziełach organowych, a także kompozycje chóralne zarówno nawiązujące, jak i pozostające w kontrapunkcie ze stylem Stanisława Moniuszki.

Utwory wykonają sopranistka Dorota Szostak-Gąska, tenor Jakub Gąska, organistka Elżbieta Charlińska oraz Chór Chłopięcy Słowiki Lubelskie pod dyrekcją Ireny Sołtan-Wąsik. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Kuszewska.

Patronatem honorowym koncert objęli Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | 7. AŻ Festiwal: Polskie rocznice i muzyka na każde ucho

7AZAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na siódmą edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 16 listopada do 8 grudnia 2019. Wśród dziewięciu wydarzeń w Sali Koncertowej uczelni przy ulicy Żubardzkiej znajdą się m.in. opera, musical, balet dworski i dwa koncerty symfoniczne. Na otwarcie i zamknięcie festiwalu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki i Grażyny Bacewicz, których rocznice urodzin świętujemy w tym roku.

Festiwal rozpoczną dwa spektakle opery Flis Stanisława Moniuszki (16 i 17 listopada). Z Big Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi, pod kierownictwem Jacka Delonga, utwory z repertuaru Elli Fitzgerald wykona Dorota Miśkiewicz (19 listopada). Balet Dworski Cracovia Danza i Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej zapewnią publiczności podróż – muzyczną i wizualną – do Francji XVIII wieku (21 listopada). Orkiestra Kameralna PRIMUZ wystąpi z akordeonistą Wiesławem Prządką, który wykona solowe partie w energetycznych tangach Astora Piazzolli (24 listopada). Studenci z Koła Naukowego Miłośników Opery oraz studenci innych specjalności, zaproszą na wieczór pt. „Z opery na Broadway” (27 listopada) z przebojami musicalowymi m.in.: Leonarda Bernsteina, Alana Menkena i Claude’a Schönberga. Perkusista i dyrygent Bismarck Fernández wraz z The Bacewicz Percussion Ensamble i Piotrem Suttem rozgrzeją publiczność utworami kostarykańskich kompozytorów (30 listopada). Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi ze współczesnym programem złożonym z kompozycji gdańskich twórców (3 grudnia). Będzie to jednocześnie jedno z wydarzeń 75. sesji Musica Moderna. Na finał Orkiestra Symfoniczna Akademii zagra uwerturę Bajka Moniuszki oraz wspólnie z solistką Sławomirą Wilgą – VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (8 grudnia). Koncertem dyrygować będzie Jerzy Salwarowski.

W ramach festiwalowych koncertów zaprezentuje się na scenie sześć zespołów działających w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Big Band, Orkiestra Barokowa, The Bacewicz Percussion Ensemble i Chór. Kolejne edycje AŻ Festiwalu to także spotkania z artystami polskimi i zagranicznymi, dzięki którym studenci łódzkiej uczelni muzycznej oraz publiczność, wypełniająca Salę Koncertową, mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych najwyższej próby.

Szczegółowy program na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/7-az-festiwal

Najnowszy album Ravel Piano Duo w wyjątkowej serii „A Polish Kaleidoscope”

DUX17 listopada 2019 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album Ravel Piano Duo – A Polish Kaleidoscope 3. Tego samego dnia w ramach festiwalu „III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński” o godz. 18.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie odbędzie się koncert premierowy.

Ravel Piano Duo – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – to znany polski duet fortepianowy. Pianistki prowadzą ożywioną działalność koncertową w Polsce i niemal całej Europie. A Polish Kaleidoscope 3 | Dance Music for 4 Hands to już trzeci album z serii wydawniczej „A Polish Kaleidoscope”, mającej na celu prezentację mało znanej muzyki polskiej, tworzonej oryginalnie na ten skład. Pierwszy album został nagrodzony „Fryderykiem 2016” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna”, a drugi otrzymał nominację.

Najnowsza płyta prezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Ignacego Friedmana, Zygmunta Noskowskiego i Maurycego Moszkowskiego, które zabrzmią podczas krakowskiego koncertu. Album dostępny od 17 listopada w sklepie DUX, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Łódź | XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

Cantio LodziensisŁódzki Dom Kultury oraz Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Łodzi zaprasza w dniach 16–17 listopada 2019 roku na XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”. Tegoroczny Festiwal, odbywający się w Łódzkim Domu Kultury, ma formułę konkursu, a występujące chóry i zespoły wokalne oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Dariusza Dyczewskiego – rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

W Festiwalu udział wezmą zespoły reprezentujące szkoły ogólnokształcące, muzyczne, uczelnie, placówki kultury, stowarzyszenia śpiewacze z Polski i Słowacji. Program tegorocznego wydarzenia obejmować będzie dwa bloki koncertów konkursowych oraz uroczystą galę. Gościem festiwalu będzie chór akademicki D’Voice SV IPB Student Choir Uniwersytetu w Bogor West Java z Indonezji pod dyrekcją Asepa Aryanto, który wystąpi w części pozakonkursowej w Muzeum w Łowiczu. W trakcie trwania Festiwalu zorganizowane zostanie również seminarium dla dyrygentów, które poprowadzą profesorowie Akademii Muzycznych z Łodzi, Katowic i Szczecina.

Ta impreza artystyczna promuje działalność różnorodnych amatorskich chórów i zespołów wokalnych, spełniając również rolę edukacyjną. Z okazji obchodzonej w tym roku dwusetnej rocznicy urodzin St. Moniuszki przewidziana została dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworu naszego narodowego kompozytora. Jury nominuje również laureata Festiwalu do udziału w Festiwalu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza, który odbędzie się w Poznaniu.

Festiwal jest okazją do promocji dokonań artystycznych łódzkich kompozytorów współczesnych. W tym celu przygotowana została specjalna oferta repertuarowa dla uczestniczących w przedsięwzięciu chórów. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące w Zgierzu, Łowiczu, Aleksandrowie Łódzkim i Ksawerowie. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.ldk.lodz.pl/aktualnosci-a3/festiwal-choralny-przed-nami-r4730 

Chorzów | Prawykonanie pierwszego koncertu na eufonium w Polsce – „Euphory concerto” Adama Wesołowskiego

Gorczycki FestiwalJeden z najbardziej inspirujących i niezwykłych momentów 14. Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego, który odbywa się w tym roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, to koncert 16 listopada 2019 roku o godz. 18.00 w Chorzowskim Centrum Kultury.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy.

16 listopada światowej sławy solista Steven Mead (Wielka Brytania), grający na pięknie brzmiącym instrumencie – eufonium, zawita po raz pierwszy do Polski by prawykonać pierwszy w historii polskiej muzyki koncert na eufonium – Euphory concerto Adama Wesołowskiego. Usłyszymy także III Koncert Brandenburski G-dur Johanna Sebastiana Bacha, który tym razem nie zabrzmi w swojej oryginalnej postaci, ale w specjalnie przygotowanej wersji industrialnej, a więc z wykorzystaniem dźwięków nagranych w hucie. Korespondował on będzie z Sinfonią industrialną Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia, która wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością. W programie znajdzie się również Encore Concerto na flet i orkiestrę smyczkową Adama Wesołowskiego, w wykonaniu znanego polskiego flecisty Łukasza Długosza.

Solistom towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna – brawurowy zespół artystyczny Filharmonii Śląskiej, który zdobył uznanie na scenie międzynarodowej. Orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczna „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Międzynarodowa Konferencja „Freedom”

FreedomW dniach 15–16 listopada 2019 roku odbędzie się Międzynarodowa Konferencja „Freedom” organizowaną przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie, poświęcona współczesnej twórczości kompozytorskiej.

Konferencja jest częścią polsko-litewskiego projektu naukowego DAINA1 „Muzyka czasu przemian: wyraz wolności w polskiej i litewskiej muzyce przed i po 1989 roku”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Wykłady plenarne w krakowskiej Akademii Muzycznej wygłoszą prof. Justyna Miklaszewska (Uniwersytet Jagielloński) oraz dr Anthony Qualin (Texas Tech University).

Udział w konferencji wezmą tak znani muzykolodzy i teoretycy muzyki, jak Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Ewa Siemdaj, Kinga Kiwała, Dominika Micał, Andrzej Mądro (Akademia Muzyczna w Krakowie), Rūta Stanevičiūtė i Vita Gruodytė (Litewska Akademia Muzyki i Teatru). W ramach Konferencji odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Piec Art Club i 16 listopada o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar. Usłyszymy kompozytcje Feliksasa Bajorasa, Andrzeja Krzanowskiego, Piotra Kędzierskiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Onutė Narbutaitė, Bogdana Precza i Adama Walacińskiegp.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/freedom-wolnosc-international-conference-miedzynarodowa-konferencja/ 

X Międzynarodowy Festiwal Chóralny i Orkiestrowy w Poreč (Istria, Chorwacja)

FestivalW dniach 1-5 kwietnia 2020 roku odbędzie się Istra Music Festival. Ostateczny termin zgłoszenia udziału w wydarzeniu mija 15 lutego 2020 roku.

Największy półwysep Morza Adriatyckiego jest najpopularniejszym celem turystycznym Chorwacji. Mimo względnie małej powierzchni Istrii, na odwiedzających czeka tutaj niesamowita różnorodność imponujących krajobrazów. Połączenie piękna przyrody, mocy uzdrowicielskiej powietrza, słońca i morza, a także gościnności mieszkańców działają tu jak czar. Oprócz pięknych parków, malowniczych brzegów kamiennych i długich plaży riwiera chorwacka oferuje wiele wydarzeń kulturalnych pierwszej klasy, takich jak Istra Music Festival z zespołami chóralnymi i orkiestrami z całego świata. Warunkiem uczestnictwa w Festiwalu jest wykonanie dowolnego programu (30 – 45 min.).

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie:

https://www.mrf-musicfestivals.com/miedzynarodowy-festiwal-choralny-i-orkiestrowy-w-istrii-chorwacja.phtml 

Bydgoszcz| Muzyka naszych czasów „Comfort zone”

FP15 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego sekstet wokalny proMODERN przedstawi materiał z najnowszego albumu Comfort zone.

Pasja, perfekcja, kreatywność… to cechy, którymi można opisać śpiewaków sekstetu wokalnego proMODERN. Zespół powstał w 2012 roku. Od tego czasu wystąpił na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach, na estradach większości polskich filharmonii. Zdobył cztery nagrody „Fryderyk”, bije rekordy odsłuchań na Spotify. W 2018 otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku”.

Jedyny tego rodzaju zespół w Polsce przekazuje słuchaczom piękno i bogactwo sztuki początku XXI wieku. proMODERN specjalizuje się w interpretacji utworów muzyki współczesnej i podczas koncertu zaprezentuje awangardowe kompozycje autorstwa Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Jagody Szmytki, Wojtka Blecharza, przeplatane niezwykłymi, stworzonymi do tego projektu elektronicznymi interludiami Rafała Ryterskiego. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/promodern-sekstet-wokalny-muzyki-wspolczesnej/