Polmic - FB

aktualności

Gliwice | Mistrzowskie Interpretacje – Gliwicka Orkiestra Kameralna

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 3 listopada 2019 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Cykl koncertów „Mistrzowskie Interpretacje”, realizowany od 2005 roku, daje co roku możliwość obcowania gliwickiej publiczności na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym, poprzez zaangażowanie do współpracy wybitnych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem, tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

W programie tegorocznej edycji jako instrument solowy zabrzmi obój, jeden z najbardziej szlachetnych instrumentów dętych, oraz muzyka kameralna różnych narodowości i epok tworzona przez wybitnych kompozytorów, którzy jako podstawę dla swych dzieł wybrali klasyczny kwintet smyczkowy. Usłyszymy m.in. Suitę na smyczki G-dur Ignacego Jana Paderewskiego oraz utwory Tomaso Albinoniego, Jana Sebastiana Bacha, Edvarda Griega i Beli Bartoka.

Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą znakomitego tajwańskiego dyrygenta Su-Han Yanga, laureata I Nagrody i Złotej Batuty na ostatnim Jubileuszowym X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Solistą koncertu będzie polski oboista Arkadiusz Krupa, który do 2012 był pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie pełni tę funkcję w orkiestrze Sinfonia Varsovia. W koncercie podwójnym Jana Sebastiana Bacha na skrzypce i obój wystąpi również skrzypaczka Anna Szabelka.

Więcej informacji na stronie: https://teatr.gliwice.pl/wydarzenie/mistrzowskie-interpretacje-gliwicka-orkiestra-kameralna/ 

Warszawa | Maestro Jerzy Semkow In Memoriam

SemkowW sobotę 2 listopada 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert pamięci Maestro Jerzego Semkowa, założyciela i partona Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Premierowo zabrzmią Corpus Christi Responsoria Pawła Łukaszewskiego, dedykowane pamięci Mistrza.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zawsze z wielką wdzięcznością i dumą podkreśla, że inicjatorem jej powołania był w roku 2007 Maestro Jerzy Semkow, którego imię nosi od 2018 roku. Wspólnie z Filharmonią Narodową (i z udziałem jej prześwietnego chóru), w której światowej sławy dyrygent występował wielokrotnie, zawsze z entuzjazmem oklaskiwany przez polską publiczność POSI uczci pięciolecie śmierci Jerzego Semkowa wykonaniem arcydzieła wszech czasów – Mozartowskiego Requiem oraz premierowym wykonaniem poświęconych pamięci Mistrza Responsoriów na Boże Ciało Pawła Łukaszewskiego. Koncert poprowadzi kierujący Chórem FN Bartosz Michałowski.

Kompozytorskie zainteresowania Pawła Łukaszewskiego obejmują liczne gatunki muzyczne, lecz od wielu lat muzyka religijna – zwłaszcza chóralna – stanowi jego kompozytorskie emploi, cenione wysoko nie tylko przez polską publiczność oraz wykonawców, ale też cieszące się wielkim uznaniem poza granicami kraju. Utwory a cappella Pawła Łukaszewskiego często są niezwykle efektowne brzmieniowo (to rezultat doskonałej znajomości chóralnej praktyki i bogatych doświadczeń w dziedzinie śpiewu i chórmistrzostwa), pełne kontrastów i sugestywnej ekspresji. Ważnym wyróżnikiem jego muzyki jest szczególna wrażliwość harmoniczna: twórczy dialog z tradycją dawnej modalności i tonalność dur-moll, którą sam określa mianem „odnowionej tonalności”. Muzyka Pawła Łukaszewskiego stawia chórom wysokie wymagania, a w najlepszych wykonaniach wywiera na słuchaczach nieodmiennie ogromne wrażenie.

Piotr Maculewicz

Koncert będzie transmitowany on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com.

Szczegółowe informacje na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/koncert-pamieci-maestro-jerzego-semkowa/

11. edycja Festiwalu Era Schaeffera

eraW warszawskim Basenie Artystycznym, 24 października 2019 roku odbyła się 11. edycja Festiwalu Era Schaeffera "The Eternal Carousel", podczas którego została przybliżona postać i dorobek twórczy genialnego polskiego kompozytora Bogusława Schaeffera. Festiwal stanowił symboliczne pożegnanie z Mistrzem, który zmarł 1 lipca 2019 roku, niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach. 

Festiwal był multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u. Wydarzenie uświetnili artyści sceny polskiej i zagranicznej wśród, których znaleźli się Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, Andy Ninvalle, Temina Cadi Sulumuna, Patryk Zakrocki, Andrzej Karałow & Maciej Piszek z gościem specjalnym Michałem Urbaniakiem. Za reżyserię i scenariusz spektaklu odpowiadał Maciej Sobociński. Goście mogli podziwiać także prace graficzne Schaeffera.

"Spektakl jest precyzyjnie zaplanowany. Muzyka i aktorzy dosłownie ze sobą współpracują dlatego, że są to artyści, którzy swoimi dźwiękami i energią stymulują akcje aktorskie. To wszystko w formie spektaklu przeplata się ze sobą bardzo płynnie i jest przemyślane zarówno tekstowo jak i muzycznie tworząc całość. Bogusław Schaeffer jest inspirującym artystą. Pracując nad Erą Schaeffera mam poczucie absolutnej wolności. Era Schaeffera już od pierwszej edycji cieszyła się zaufaniem Profesora. Nigdy nie ingerował w to jak opowiadamy jego świat i był z nami co roku dopóki mógł i kibicował nam. Myślę, że ta wolność i ta radość z obcowania z jego grafikami, muzyką i dramatami w nas została" – powiedział reżyser spektaklu Maciej Sobociński.

Schaeffer był twórcą totalnym, lekceważył kanony stylistyczne, a nawet techniczne. Mówił, że "w sztuce nie wolno niczego powtarzać za innymi". Jego niezwykłe dokonania, szczególnie w dziedzinie muzyki i twórczości teatralnej, stawiają go na czele najciekawszych twórców w dziejach kultury. W tym aspekcie dzieła artysty są nieskończonym źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń. Kompozycje Schaeffera grają orkiestry z całego świata. Artysta jest też jednym z najchętniej wystawianych polskich autorów pośród współczesnych dramatopisarzy, a jego sztuki zostały przetłumaczone na 17 języków. Odtwórcami postaci schaefferowskich dramatów byli znani polscy aktorzy, m.in.: Jan Peszek, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Jan Frycz, Jan Machulski czy Marek Frąckowiak. Bogusław Schaeffer mimo wielkiego wkładu w rozwój Kultury Polskiej jest mało znany w naszym kraju, dlatego przybliżeniem jego artystycznej twórczości, nie tylko jako dramatopisarza, ale też kompozytora zajmuje się Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Fundacja od lat skupia się na promocji, archiwizacji i upowszechnianiu dorobku artystycznego Profesora.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Relacja fotograficzna z wydarzenia dostępna jest na stroniehttps://www.akpa.pl/imprezy.php?id=54412&type=0&width=1475

Warszawa | Konferencja Naukowo-Artystyczna „Moniuszko na nowo odczytany”

MoniuszkoKatedra Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Moniuszko na nowo odczytany”, która odbędzie się w dniach 28-30 października 2019 w Nowej Sali Senatu.

Przedmiotem konferencji będzie nieznana twórczość Stanisława Moniuszki, przede wszystkim orkiestrowa. Nieznana, czyli nierozpowszechniana w ogóle lub rzadko, zarówno w wykonaniach koncertowych, jak i nagraniach płytowych lub dokumentacjach, bądź rozpowszechniona w wersjach odbiegających od oryginalnych. Pod hasłem nieznana mieści się także nie do końca rozpoznana recepcja twórczości Moniuszki w XIX wieku i w okresie Młodej Polski, a także problematyka obecności i wykorzystania dorobku Moniuszki w PRL oraz przełamywanie utrwalonych schematów jego recepcji dziś.

W poniedziałek o godz. 10.00 konferencję zainauguruje wykład Andrzeja Spóza, dyrektora Biblioteki WTM: Stanisław Moniuszko w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Konferencja podzielona będzie na pięć paneli tematyczny: PANEL 1: Opery i pieśni Stanisława Moniuszki (poniedziałek, 11.00-14.00)PANEL 2: Słowo i program literacki w twórczości Stanisława Moniuszki (poniedziałek, 15.00-18.00), PANEL 3: Porównanie oryginałów partytur Stanisława Moniuszki z ich edycjami. Transkrypcje i parafrazy (wtorek, 10.00-13.00), PANEL 4: Forma i język muzyczny utworów orkiestrowych i kameralnych Stanisława Moniuszki (wtorek, 15.00-18.00), PANEL 5: Wątki filmowe i socjologiczne związane z twórczością Stanisława Moniuszki (środa, 10.00-13.00).

Pierwszego dnia konferencji o godz. 19.00 prof. dr hab. Krzysztof Baculewski omówi i zaprezentuje nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata albo Niewidomy, natomiast ostatniego dnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC odbędzie się Koncert Moniuszkowski, który poprowadzi dr hab. Alicja Gronau-Osińska oraz dr Ignacy Zalewski. Wystąpi Orkiestra Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Janusza Przybylskiego.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej / Dawni Mistrzowie

OMN27 października 2019 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany "Dawni Mistrzowie". Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca – najstarszy polski zespół specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej – wykona dzieła mistrzów i prekursorów najbardziej znanych nurtów muzyki współczesnej.

W programie znajdzie się Capriccio na fortepian i orkiestrę Igora Strawińskiego – z udziałem solistki Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz, Koncert kameralny na 13 instrumentów György Ligetiego, oraz Łańcuch I na orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego.

Kompozycja Witolda Lutosławskiego została prawykonana na festiwalu "Warszawska Jesień" w 1984. Sam kompozytor tak pisał o swoim utworze w książce programowej: "Tytuł Łańcuch I zawiera w sobie sugestię nie tylko co do formy utworu, ale także co do mej intencji skomponowania w przyszłości dalszych 'łańcuchów'. W utworze zbudowanym na kształt łańcucha muzyka rozdzielona jest na dwa pasma. W każdym z pasm poszczególne odcinki rozpoczynają się i kończą w różnych miejscach. Innymi słowy, początek odcinka w jednym paśmie przypada na środek odcinka w paśmie drugim. W utworze tym zasada formy łańcuchowej posłużyła do budowy większej części utworu. W miarę jak zbliża się koniec kompozycji, faktura ulega komplikacji. Poszczególne partie, grane ad libitum, splatają się w sieć melodii 'cantabile'. Skomponowałem Łańcuch I dla czternasu muzyków zespołu London Sinfonietta jako pamiątkę naszego wspólnego muzykowania."

Więcej informacji na stronachhttp://www.nospr.org.pl/ oraz https://www.facebook.com.

Warszawa | Roman Palester – tu i teraz

Palester

Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra, odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 

Katowice | NOSPR / Jerzy Maksymiuk / Janusz Olejniczak

NOSPRW niedzielę 27 października 2019 o godz. 12 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert z udziałem Janusza Olejniczaka z okazji 170. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą Jerzego Maksymiuka. W programie koncertu: Ignacy Jan Paderewski – Nokturn B-dur (instr. Jerzy Maksymiuk), Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Siergiej Prokofiew – I Symfonia D-dur „Klasyczna” op. 25. Koncert poprowadzi Marcin Majchrowski.

Młodzieńcze utwory powstają często z miłości. Paderewski skomponował Nokturn B-dur z myślą o pięknej, kilkanaście lat starszej pianistce Raluce Bibesco-Bassaraba, księżnej Brancovan, z którą łączył go ponoć ognisty romans. W wersji orkiestrowej tym dobitniej wyjdą na jaw pokrewieństwa tej melancholijnej miniatury ze środkową częścią II Koncertu Chopina. Iwaszkiewicz napisał kiedyś, że pierwsze wejście fortepianu w Larghetto „brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju”. Rzeczywiście, kompozytor zwierzał się Tytusowi Woyciechowskiemu, że pisząc ten utwór, fortepianowi gadał „to, co bym Tobie nie raz powiedział” – o pełnym jeszcze nadziei uczuciu do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, która pół roku po wyjeździe Chopina z kraju przestała z nim korespondować. Prokofiew tworzył swą symfonię w sielskiej daczy pod Piotrogrodem, bez dostępu do fortepianu, z dala od zgiełku wojny i rewolucji, z dala od swojej pierwszej miłości Niny Mieszczerskiej, z którą niedawno zerwał zaręczyny – po awanturze z jej ojcem, który nie zamierzał oddać córki artyście bez stałych dochodów. Skomponował zwięzły, skondensowany pastisz XVIII-wiecznej symfonii, tchnący iście haydnowską pogodą. Miłość często zawodzi kompozytorów – każdy z nich jednak inaczej przekuwa emocje w dźwięki.

Dorota Kozińska

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nospr.org.pl/

Gdańsk | VIII edycja „NeoArte – Syntezator Sztuki”

NeoArte

VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performansach. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 

Warszawa | I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind

W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Stanisława Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl