Polmic - FB

aktualności

„Szkoła mistrzów tradycji” i „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” - edycje 2015

Instytut Muzyki i TańcaUruchomione zostały kolejne edycje programów Instytutu Muzyki i Tańca, adresowane do artystów i instytucji związanych z muzyką tradycyjną – „Szkoła mistrzów tradycji” i „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Program „Szkoła mistrzów tradycji” nawiązuje do rozpowszechnionej w wielu krajach idei podtrzymywania lokalnych tradycji muzycznych, technik wykonawczych oraz unikalnych sposobów myślenia muzycznego i komunikacji. Celem programu jest upowszechnienie, podczas specjalnie organizowanych warsztatów, tradycyjnych technik gry na instrumentach oraz śpiewu i tańca. W ramach programu IMiT dofinansowuje honoraria artystów prowadzących warsztaty oraz część kosztów organizacyjnych związanych z ich realizacją.

Program „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” ma na celu naukę i upowszechnianie praktycznych umiejętności budowy polskich instrumentów ludowych oraz wiedzy o ich roli w kulturze Polski metodą bezpośredniego przekazu mistrz-uczeń. Możliwe są dwie formy zgłoszenia udziału i uczestnictwa w programie - poprzez warsztaty organizowane instytucjonalnie lub poprzez indywidualne kursy nauki budowy instrumentów ludowych. W ramach programu IMiT dofinansowuje honorarium mistrza-artysty ludowego prowadzącego warsztaty i część kosztów organizacyjnych warsztatów lub honorarium mistrza prowadzącego warsztaty indywidualne i honorarium artysty-ucznia za wykonanie projektu zbudowanego podczas warsztatów instrumentu.

Nabór wniosków do obu programów upływa 30 listopada 2014 roku.

Szczegółowe informacje oraz regulaminy programów znajdują się na stronie internetowej www.imit.org.pl w zakładce programy.

Ruszył II etap konkursu z wielokulturowością w tle

Wielokulturowość nie działa. Artyści przeciw przemocyRozpoczęło się głosowanie internautów w konkursie muzycznym i wideo-art w ramach projektu "Wielokulturowość nie działa?". Trwają także przygotowania do prezentacji instalacji Maurycego Gomulickiego i wielkiego finału, czyli koncertów w Krakowie i Trondheim.

Na internetowej stronie trwa już głosowanie na finalistów w obu konkursach. To drugi etap trwającego od kilku miesięcy wydarzenia. Zadaniem startujących młodych ludzi było skomponowanie w pierwszym etapie oryginalnego utworu muzycznego i zobrazowanie – za pomocą technik wideo-art – kwestii wielokulturowości. Internauci głosować mogą na prace wyłonione w wyniku decyzji Jury. Formularz i zasady, a przede wszystkim konkursowe prace, dostępne są pod adresem www.wielokulturowosc.org

Wśród atrakcji towarzyszących głosowaniu jest między innymi płyta A Tribute to Krzysztof Penderecki. To unikalne DVD jest zapisem finałowego koncertu Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowanego z okazji jubileuszu 80. urodzin wybitnego polskiego kompozytora. W koncercie wzięli udział m.in. Anne-Sophie Mutter, Maestro Valery Gergiev, Charles Dutoit, i Krzysztof Urbański. Głosujący w konkursach mogą zdobyć płytę z autografem samego kompozytora. Dodatkową niespodzianką są zaproszenia na wybrane koncerty Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Krakowie i w Warszawie w 2015 roku.

Wielokulturowość wyjdzie także poza wirtualne przestrzenie. W Krakowie zostaną ustawione instalacje autorstwa Maurycego Gomulickiego. Muchomory jako uniwersalna ikona fantazji, obelisk odwołujący się do klasycznych obiektów egipskich oraz piramida jako odniesienie do specyficznego krakowskiego majestatu objawiać się będą widzom w różnych lokalizacjach miejskich – między innymi w okolicy Centrum Kongresowego.

Finałem całego projektu będą dwa koncerty – w Krakowie i norweskim Trondheim (23 i 29 stycznia 2015 roku). Na obu zostaną wykonane utwory wybrane w konkursie muzycznym, a także Symfonia Klasyczna D-dur op. 25 Sergiusza Prokofieva. W Krakowie Jacek Kaspszyk będzie dyrygować Trondheim Symphony Orchestra, natomiast w Trondheim – ten sam dyrygent poprowadzi Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej.

Szczegółowe informacje, a także cała dyskusja wokół projektu "Wielokulturowość nie działa?" znajduje się na dwujęzycznej stronie www.wielokulturowosc.org

Projekt „Wielokulturowość nie działa. Artyści przeciw przemocy” został dofinansowany z Funduszy EOG na lata 2009-2014 w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej”.

Muzyczne Przestrzenie Wielkopolski

Muzyczne Przestrzenie 2014W dniach 12-28 września 2014 roku kościoły, zamki i pałace w Wielkopolsce ożyją na nowo za sprawą IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie”. W tegorocznym programie – w myśl obchodów 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika – znajdą się m. in. utwory tego kompozytora. Ponadto artyści zaprezentują dzieła Johannesa Brahmsa i Maxa Brücha. Usłyszymy również kompozycje polskich twórców: Józefa Nowakowskiego i Tomasza Opałki.

W tym roku Festiwal poszerza swoje działania i otwiera się na wszystkich mieszkańców Konina, pragnąc zaktywizować ich artystycznie i zachęcić ich w ramach projektu „Wielki hałas w małym mieście” do wspólnego muzykowania na Placu Wolności (14 września 2014). Każdy kto marzy o tym, by na trzy godziny stać się muzykiem (lub każdy kto nim jest), otrzyma możliwość gry na dowolnie wybranym instrumencie bądź przedmiocie. Akcją towarzyszącą wydarzeniu będą warsztaty plastyczne dla dzieci „Artystyczna Euforia”, prowadzone przez pracownię „Garaż Sztuk”. Dla najmłodszych organizatorzy przewidzieli również spektakle kukiełkowe Teatrzyku „LALEK” opowiadające historię Szewczyka Dratewki.

Podczas tegorocznej edycji nie zabraknie wątków ludowych – muzycy wykonają „Etnofonie Kurpiowskie” – znakomity projekt, będący hołdem dla Karola Szymanowskiego. W ramach koncertu artyści zaprezentują pieśni kurpiowskie, które wyszły spod pióra tego kompozytora, a zostaną one wykonane zarówno przez muzyków klasycznych jak i tych reprezentujących tzw. śpiew biały, znamienny dla wykonań ludowych. Podczas tego samego koncertu zabrzmią pieśni Oskara Kolberga, znanego przede wszystkim jako etnografa, którego nieoceniona praca ocaliła od zapomnienia polski folkor.

W ramach Festiwalu odbędzie się również projekcja filmu dokumentalnego z roku 2013 o polskich kompozytorach młodego pokolenia pt. Kilka pytań o słyszenie świata (reż. Maja Baczyńska).

Wśród artystów, którzy wystąpią w tegorocznej edycji znajdą się m.in. wybitny angielski wiolonczelista Jacob Shaw oraz Janusz Wawrowski – wirtuoz skrzypiec, który na swoim koncie posiada m.in. płytę Aurora nagraną dla wytwórni EMI Classic, będący jednocześnie Dyrektorem Artystycznym Festiwalu.

Festiwal odbędzie się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Konina – Pana Józefa Nowickiego. Jest współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego i Urząd Miasta Konina.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.muzyczneprzestrzenie.pl

Polskie prawykonanie „Memories of My Father“ Roxanny Panufnik w Zakopanem

Andrzej Panufnik z córką, Roxanną6. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach“ zainauguruje 13 września 2014 roku w Zakopanem polska premiera dzieła córki Andrzeja Panufnika - Memories of My Father Roxanny Panufnik. Utwór poświęcony pamięci wielkiego polskiego kompozytora wykona jeden z najsłynniejszych zespołów kameralnych świata - The Brodsky Quartet.

Świat świętuje w tym roku 100. rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika, a 6. edycja „Muzyki na Szczytach” - jednego z najważniejszych polskich festiwali - dedykowana jest właśnie wielkiemu Polakowi, kompozytorowi, który zdobył międzynarodowy rozgłos i uznanie, mieszkając i komponując w Anglii. Napisany na jubileusz i na specjalne zamówienie The Brodsky Quartet utwór Roxanny Panufnik po raz pierwszy zabrzmi w Polsce 13 września, w Kościele św. Krzyża w Zakopanem. Polska premiera Memories of My Father odbędzie się w obecności kompozytorki i zapoczątkuje szereg festiwalowych wydarzeń.

Dzieło Roxanny Panufnik to wyjątkowy hołd złożony ojcu i arcyciekawa muzycznie kompozycja. Pierwsza część pt. O Tu Andrzej skupia się wokół renesansowego O Vos Omnes Gesualda w transkrypcji na kwartet smyczkowy. Druga pt. Greek Photostory jest ekscentryczną opowieścią o rodzinie Panufnik, opartą na zdjęciach żony kompozytora – Lady Camilli Panufnik, z wykorzystaniem greckiej muzyki ludowej i technik gry na buzuki. Obie mogą być wykonywane niezależnie lub w połączeniu z kwartetami Andrzeja Panufnika.

Roxanna Panufnik jest nieodrodną córką polskiego kompozytora. Zaczęła tworzyć własną muzykę gdy miała zaledwie 3 lata! Pierwszy “poważny” utwór napisała jako 12-latka, a cztery lata później skomponowała Requiem, które wykonano w Chichester Cathedral. Studiowała kompozycję i grę na harfie w Royal Academy of Music w Londynie. Dziś jej muzyka rozbrzmiewa w największych salach koncertowych Wielkiej Brytanii, Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych, Australii i wydawana jest przez renomowane firmy fonograficzne: Black Box, Warner Classics, Mr Sam Records, Hyperion, Teldec, Signum Classics, EMI.

Podczas festiwalu "Muzyka na Szczytach" twórczość Panufnika zaprezentowana zostanie wraz z muzyką kompozytorów brytyjskich, francuskich, włoskich czy niemieckich. W festiwalu weźmie też udział żona kompozytora – Lady Camilla Panufnik. Będzie gościem honorowym koncertu finałowego, podczas którego zabrzmi jedno z najwybitniejszych dzieł Panufnika Arbor Cosmica (Drzewo kosmiczne) w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Jean-Luc Tingauda.
Festiwalowa publiczność będzie miała okazję nie tylko wysłuchać niezwykłej muzyki Andrzeja Panufnika, ale również spotkać się z Roxanną Panufnik oraz Lady Camillą Panufnik. Córka, żona artysty oraz wspaniali wykonawcy jego dzieł i inni festiwalowi goście wspominać będą kompozytora w pięknej scenerii Domu pod Jedlami 13 i 20 września o godz. 12, w ramach otwartego dla publiczności cyklu spotkań „Klubu rozmów na szczytach”.

Czytaj więcej: Polskie prawykonanie „Memories of My Father“ Roxanny Panufnik w Zakopanem

Jubileusz stulecia orkiestry Filharmonii Łódzkiej

Filharmonia Łódzka 1915-2015W lutym 2015 roku Filharmonia Łódzka świętuje jubileusz stulecia istnienia swojej orkiestry. Jak przystało na instytucję, w której główną bohaterką jest zawsze muzyka – trzonem obchodów jubileuszowych będą koncerty.

Świętowanie rozpocznie 13 lutego wykonanie monumentalnego Haydnowskiego oratorium Stworzenie świata. Kulminacją jubileuszu będzie uroczysty koncert symfoniczny 17 lutego (wtorek), podczas którego – dokładnie sto lat po pierwszym występie Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej – zabrzmi wykonywany również na jej pierwszym koncercie poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa, a II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina wykona laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, Austriak Ingolf Wunder. Koncert z tym samym programem zostanie powtórzony dzień później, 18 lutego (środa).

Podczas pięciu koncertów jubileuszowych nie zabraknie tych, którzy obecnie kształtują artystyczne oblicze instytucji – obok głównego dyrygenta Daniela Raiskina na estradzie pojawią się: chórmistrz Dawid Ber, dyrygent gościnny Kai Bumann oraz artyści-rezydenci Filharmonii Łódzkiej – wiolonczelista Ivan Monighetti i organista Krzysztof Urbaniak. Okazji do wysłuchania brzmienia niedawno odebranych organów będzie wiele, a prawdziwym spektrum muzyki organowej zachwycą dwa kończące cykl jubileuszowy recitale (21 lutego). Gratką dla melomanów będzie z pewnością wykonanie dwóch utworów, napisanych na specjalne zamówienie Filharmonii Łódzkiej – kompozycji Musica festiva na dwoje organów i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera (17 i 18 lutego) oraz utworu La città futurista na orkiestrę symfoniczną i zespół wykonawców-amatorów autorstwa Artura Zagajewskiego (20 lutego).

Czytaj więcej: Jubileusz stulecia orkiestry Filharmonii Łódzkiej

100-lecie Andrzeja Panufnika 2014

Andrzej Panufnik Centenary 2014100. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika (1914-1991) obchodzona będzie w 2014 roku pod auspicjami UNESCO.

W uzasadnieniu wniosku o objęcie patronatem UNESCO obchodów jubileuszu podkreślono wybitne zasługi kompozytora, zarówno dla muzyki polskiej, jak i brytyjskiej XX wieku. Podobnie, jak w przypadku dzieł Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, kompozycje Andrzeja Panufnika odegrały ogromną rolę w kształtowaniu muzycznego krajobrazu ubiegłego stulecia. Po latach spędzonych w Polsce, w wyniku nacisków na sztukę nałożonych przez reżim komunistyczny, Andrzej Panufnik opuścił ojczyznę i przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował swoją karierę jako kompozytor i przez wiele lat był głównym dyrygentem City of Birmingham Symphony Orchestra. Jego kompozycje były i są wykonywane w całej Europie, Ameryce (m. in. pod dyrekcję Leopolda Stokowskiego) i innych częściach globu. W 1950 roku Panufnik został mianowany vice-prezydentem Międzynarodowej Rady Muzyki przy UNESCO. Jego muzyka, zakorzeniona głęboko w historii XX wieku, niesie głębokie wartości humanistyczne oraz przesłanie pokoju (Uwertura heroiczna – zwyciężczyni w przedolimpijskim konkursie muzycznym w Helsinkach, Sinfonia di Speranza, Epitafium katyńskie, Symfonia pokoju, Universal Prayer, Invocation of Peace, Procesja dla pokoju).

Różnorodny program działań koncertowych, nagraniowych, edukacyjnych, promocyjnych i wydawniczych związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika w 2014 roku w Polsce zrealizowany zostanie przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Towarzystwem im. W. Lutosławskiego, Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i Polskim Radiem. Znajdzie się w nim m.in. wykonanie utworów Panufnika podczas festiwalu „Łańcuch XI” na zamknięcie Roku Lutosławskiego, stworzenie strony internetowej poświeconej kompozytorowi, powstanie Raportu o obecności muzyki i postaci Andrzeja Panufnika w latach 1991-2013 oraz zorganizowanie konferencji muzykologicznych poświęconych kompozytorowi i innym twórcom żyjącym na emigracji.

Międzynarodowe obchody setnej rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika oficjalnie rozpoczną się 5 lutego 2014 roku koncertem w londyńskim Barbican Hall. London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Francisa wykona dwa utwory polskiego kompozytora – III Symfonię „Sinfonia Sacra” (1963) oraz Kołysankę na 29 instrumentów smyczkowych i dwie harfy (1947). Na koncercie zabrzmią także dzieła Antonina Dvoraka – IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” oraz Koncert skrzypcowy a-moll. Partię solową koncertu wykona Anne-Sophie Mutter.

Kalendarz wydarzeń związanych z obchodami jubileuszu Andrzeja Panufnika dostępny jest na stronie www.panufnik.com/100-2

Filharmonia Wrocławska zaprasza noworocznie i karnawałowo

Filharmonia WrocławskaFilharmonia Wrocławska zaprasza w Nowym Roku na kolejne spotkania ze swoimi zespołami: Orkiestrą Symfoniczną, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Leopoldinum, Lutosławski Quartet oraz Chórem i Chórem Chłopięcym. W styczniu i lutym odbędą się koncerty noworoczne i karnawałowe m.in. w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum oraz Neue Wiener Concert Schrammeln, które to zespoły zaprezentują m.in. tak lubiane przez melomanów walce wiedeńskie.

Koncert noworoczny zawsze utożsamiany jest z muzycznym Wiedniem. Dlatego w Filharmonii Wrocławskiej rozbrzmiewać będą strzelające korki od szampana w Champagne-Polka, tańce rumuńskie i walce typowe dla muzyki wiedeńskiej (21 i 22 stycznia 2012). Utwory Johanna Straussa (syna), Alexandra Kukelki, Beli Bartóka oraz Antonina Dvořáka usłyszymy w wykonaniu Neue Wiener Schrammeln Quartet i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica. Czym jest Schrammel? To charakterystyczne dla muzyki Wiednia połączenie elementów ludowych z muzyką klasyczną. Zespół Neue Wiener Concert Schrammeln, bazując na wiedeńskiej elegancji i uroku, zachwyca interpretacją walców, polek, marszów i innych tańców. Niektórzy uważają, że tych czworo instrumentalistów wprowadza do muzyki europejskiej „powiew świeżego powietrza”.

Rozrywkowy repertuar karnawałowy przedstawi także Chór Akademii Medycznej (28 stycznia 2012). Wystąpi on pod dyrekcją znakomitej chórmistrzyni, a także założycielki i Dyrektora Artystycznego zespołu – Agnieszki Franków-Żelazny. Od początku działalności chór reprezentuje Akademię Medyczną w kraju i poza jego granicami zyskując miano „śpiewający medycy". Wyjazdy na ogólnopolskie i międzynarodowe konkursy chóralne przyniosły zespołowi ponad 40 prestiżowych nagród. W Filharmonii Wrocławskiej Chór Akademii Medycznej wykona rozrywkowy, karnawałowy program. Będzie to słowno-muzyczny wieczór, podczas którego odbędą się liczne konkursy i quizy z nagrodami.

Pod koniec stycznia (27 stycznia 2012) wystąpi także Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny z towarzyszeniem harfistki – Malwiny Lipiec. Artystka współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą zarówno jako solistka, jak i kameralistka, podejmując się najtrudniejszych technicznie i artystycznie partii. Chór Filharmonii Wrocławskiej już od pięciu lat prezentuje publiczności repertuar od baroku po utwory współczesne, zbierając liczne pochlebne i entuzjastyczne recenzje krytyków. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła chóralne kompozytorów XIX i XX wieku, w przeważającej części oparte na tematyce świątecznej.

Wrocławska Orkiestra Barokowa (22 stycznia 2012) zaprezentuje twórczość klasyków wiedeńskich w opracowaniu na skład kameralny (zabrzmi m.in. Uwertura do opery Czarodziejski flet Mozarta). Czarodziejski flet Mozarta na pierwszy rzut oka wydaje się być niewinną bajką o księciu szukającym swej ukochanej i jego wesołym kompanie. To jednak tylko pozory. Kompozytor zawarł w operze ukryte treści dotyczące wartości, takich jak miłość, wierność czy poświęcenie. Z dzieła uczynił iście filozoficzną powieść będącą polemiką z ideologią masońską i związanymi z nią różnymi stopniami wtajemniczenia. Następnie ten zespół grających na instrumentach historycznych muzyków wykona pod dyrekcją światowej sławy oboisty i dyrygenta Alfreda Bernardiniego m.in. I Suitę F-dur z Muzyki na wodzie Händla oraz utwory Telemanna, Bacha i Vivaldiego.

Okres karnawału zakończy przypadający dokładnie w ostatki koncert flamenco, który zabrzmi w wykonaniu zespołu wokalno-tanecznego Los Payos .

To tylko wybrane propozycje koncertów, jakie Filharmonia Wrocławska prezentuje w styczniu. W celu zapoznania się ze szczegółowym programem Filharmonii Wrocławskiej zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.filharmonia.wroclaw.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami Filharmonii Wrocławskiej w 2012 roku objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: repertuar - styczeń 2012Filharmonia Wrocławska zaprasza noworocznie i karnawałowo

Cnotliwy Festiwal

Misteria Paschalia AD 2011Misteria Paschalia AD 2011 za nami. Przez osiem dni Kraków promieniował stylowymi interpretacjami muzyki dawnej, głównie barokowej. Mając na uwadze osadzenie festiwalu w okresie Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy, spójrzmy na program ósmej edycji z trzech perspektyw.

L’Arpeggiata & ... - Miłość

Jej apogeum przypadło na czwartkowy wieczór, kiedy to misterialna publiczność została wprowadzona niemal w stan ekstazy. Były cztery bisy przerywane burzą oklasków, tupot, okrzyki, a nawet róża podarowana Philippe’owi Jaroussky’emu przez jedną z fanek. Zauroczenie nieskazitelną barwą głosu młodego kontratenora wydaje się zrozumiałe. Klasyfikowanie dokonań Christiny Pluhar i zespołu L’Arpeggiata jako muzyki barokowej już mniej. Pod szyldem Via Crucis, programu przybliżającego włoski i korsykański repertuar pasyjny, przemycono mocno uproszczone akompaniamenty, nieprzystające do całości elementy jazzu czy przerysowany taniec Anny Dego. Jakby dla równowagi, w wypełnionej po brzegi Filharmonii Krakowskiej, usłyszeliśmy charyzmatyczną Lucillę Galeazzi, a także kwartet Barbara Furtuna prezentujący tradycyjne śpiewy korsykańskie. Gdyby podążyć tropem komercji i próbować wpuścić album Via Crucis na listy przebojów, przeszywające Maria (sopra La Carpinese) z pewnością zostałoby wybrane na pierwszy singiel.

Czytaj więcej: Cnotliwy Festiwal

Znakomity wieczór Marcina Błażewicza - relacja Tadeusza Deszkiewicza

Koncert benefisowy Marcina BłażewiczaW niedzielny wieczór, 21 listopada 2010 roku w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego odbył się koncert benefisowy Marcina Błażewicza, kompozytora i pedagoga, profesora warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina. Koncert był niewątpliwym sukcesem tego znakomitego i stanowczo zbyt rzadko goszczącego na koncertowych estradach Twórcy.
W programie znalazły się jego cztery utwory: ...Et tua res agitur, Concerto rustico, Koncert fletowy i Koncert fortepianowy (premiera polska). Pierwszy z nich to krótki utwór żałobny napisany w 1987 roku na rocznicę śmierci ks. Jerzego Popiełuszki.
Concerto Rustico to trzyczęściowy koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową, napisany dwa lata temu na zamówienie V Międzynarodowego Konkursu Marimbafonowego w Stuttgarcie. W pierwszej i trzeciej części słychać wyraźne nawiązania – co sugeruje tytuł – do ludowo-polskich pierwiastków rytmicznych i harmonicznych. Środkowa natomiast część jest znacznie bardziej dynamiczno-demoniczna. Ten wyróżniający się we współczesnej, polskiej literaturze muzycznej utwór został wykonany przez doskonałą marimbofonistkę Martę Klimasarę. Artystka uwiodła publiczność niezrównaną wirtuozerią i – na co zwróciłem szczególną uwagę – godną podziwu umiejętnością subtelnego różnicowania dynamiki tego trudnego instrumentu. To niewątpliwie Artystka, której powrotu na polskie estrady będziemy niecierpliwie oczekiwać (mieszka w Niemczech).
Po przerwie usłyszeliśmy kolejny hit wieczoru – Koncert na flet i orkiestrę smyczkową. Tym razem solistką była doskonała flecistka Agata Igras Sawicka. Rytm utworu, jak i wirtuozeria solistki od pierwszych dźwięków zahipnotyzowały publiczność. Niezwykły temperament utworu kompozytor uzyskał czerpiąc momentami inspirację z bałkańskich wzorów. Podobnie bałkańskie brzmienia – mimo deklaracji kompozytora, ze utwór powstał w związku z 200 rocznicą urodzin Fryderyka Chopina, usłyszałem w finałowym dziele wieczoru –Koncercie fortepianowym. Z trudnym zadaniem jego wykonania bezbłędnie poradził sobie Tadeusz Domanowski, który koncert zagrał z biegłością, pokazując zarówno żywiołową pianistykę, jak i subtelne brzmienia trudnej partii fortepianowej, delikatne emocje i wybuchy pianistycznego temperamentu.
Czytaj więcej: Znakomity wieczór Marcina Błażewicza - relacja Tadeusza Deszkiewicza