Polmic - FB

aktualności

Tychy | Tokarczuk – Nowak: Ahat Ilī – siostra bogów

Tokarczuk20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w tyskiej Mediatece odbędzie się wyjątkowe wydarzenie w ramach tegorocznej edycji festiwalu Auksodrone – koncertowe wykonanie opery Ahat Ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Noblistki Olgi Tokarczuk.

Opera Ahat Ilī – siostra bogów (2018) Aleksandra Nowaka wg powieści Olgi Tokarczuk Anna In w grobowcach świata opowiada na nowo jeden z najstarszych mitów – historię o zejściu do podziemi, o stoczonej tam walce oraz o konsekwencjach tych wydarzeń. Bohaterami opowieści są postacie boskie, ludzkie i demoniczne kierowane różnymi tajemniczymi siłami, splecione ze sobą siecią fatalnych relacji. Postacią główną jest nie bóg, lecz – odwrotnie niż w oryginalnym micie – człowiek, usiłujący odnaleźć swoje miejsce w świecie rządzonym przez bogów, zrozumieć ten świat i uratować go przed zgotowaną przez nich katastrofą. Końca świata nie będzie, ale to człowiek musi ponieść ostateczną ofiarę, by zachować boski porządek.

W rolę tytułową Ninszubur wcieli się Urszula Kryger. Joanna Freszel wystąpi jako bogini życia Inanna, Ewa Biegas jako siostra Inanny, bogini śmierci Ereszkigal, a Jan Jakub Monowid jako kochanek Inanny, Dumuzi. Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda i Szymon Kobyliński to w operze bogowie-ojcowie. Towarzyszyć im będzie, przygotowany przez Annę Szostak-Myrczek, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w rolach tłumu ludzi i demonów oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegóły: http://www.auksodrone.com/ 

Katowice | Prawykonanie Koncertu na flet i orkiestrę Witolda Friemanna

FSKoncert 20 grudnia 2019 roku, który odbędzie się w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00, przyniesie melomanom moc niezwykłych doznań i odkryć. Katowicka publiczność będzie bowiem pierwszą, która usłyszy zrekonstruowany Koncert na flet i orkiestrę Witolda Friemanna w wykonaniu znakomitego flecisty Łukasza Długosza.

Pierwszym jednak utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchina Rossiniego. Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, który nieustannie promuje polską kulturę na całym świecie, a także bierze czynny udział w odkrywaniu nowych i zapomnianych dzieł polskich twórców. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Nad całością czuwać będzie Hobart Earle, dyrygent pochodzenia amerykańskiego urodzony w Wenezueli, doceniany za promowanie twórczości kompozytorów słowiańskich oraz jej znakomite interpretacje. Obecnie maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Odessie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Warszawa | Szymanowski, Lutosławski i Zubel

FN20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Narodowa zaprasza melomanów na polsko-francuski wieczór, podczas którego w roli solistki wystąpi kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel.

Pierwszą część koncertu wypełni pełna młodzieńczej świeżości, niepozbawiona inwencji melodycznej Symfonia C-dur napisana przez nastoletniego Georgesa Bizeta. Twórcy Carmen trudno jeszcze było w tamtym czasie wyzwolić się z wpływów swojego mistrza Charlesa Gounoda i stąd jej klasyczny charakter. Być może Bizet miał tego świadomość i dlatego nie przywiązywał do swojej Symfonii dużej wagi. Partytura musiała bowiem przeczekać niemal osiemdziesiąt lat, aby dopiero w latach 30. ubiegłego wieku ujrzeć światło dzienne.

Utwory, które bezpośrednio wprowadzą nas w nastrój Bożego Narodzenia to pełna skupienia Litania do Marii Panny Karola Szymanowskiego oraz wybór najpiękniejszych polskich kolęd w opracowaniu Witolda Lutosławskiego. Obydwa dzieła, pomimo zupełnie odmiennego języka muzycznego, cechuje jednakowa swoista prostota i szlachetność. Przy czym Lutosławski nie stworzył jedynie użytkowego opracowania popularnych pieśni bożonarodzeniowych. Używając charakterystycznych dla siebie środków techniki kompozytorskiej w oryginalny sposób potraktował powszechnie znane kolędy, nadając im odświeżoną formułę.

Dzieła wykonają Orkiestra Filharmonii Narodowej i Chór Żeński Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Ludovica Morlota.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Warszawa | Koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”

Skup dzwiekowProgram 2 Polskiego Radia oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 20 grudnia 2019 o godz. 19:30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”.

Celem warsztatów, które odbywają się w dniach 14–20 grudnia, jest: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej. Inspiracją dla warsztatów Skupu jest w tym roku hasło „Wolna przestrzeń”. W trakcie warsztatów rozwijane będą umiejętności improwizacji, muzycznej interpretacji obrazu, muzycznej interpretacji słów-kluczy, formy mobilnej. Czyli tych aspektów muzyki, które w maksymalnym stopniu wiążą się z wolnością i otwartością na kreatywność. Ale badane też będą granice wolności twórczej przy pracy zespołowej – znajdowanie delikatnej równowagi pomiędzy indywidualną ekspresją członka zespołu a podporządkowaniem się wspólnej wizji i uważnym wsłuchiwaniem w to, co proponują inni członkowie grupy. Częścią warsztatu jak i powstałego utworu będzie samodzielne prowadzenie zespołu poprzez znaki i sygnały w trakcie przebiegu utworu, jako wyraz równouprawnienia i swoistego muzycznego parlamentaryzmu.

Warsztaty prowadzą doświadczeni muzycy, kompozytorzy, improwizatorzy tworzący grupę Kawalerowie Błotni : Jerzy Kornowicz – kierownik artystyczny warsztatów, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki. Wykładowcy wspólnie z uczestnikami warsztatów wezmą udział w koncercie finałowym, na którym zaprezentowany zostanie przygotowany na warsztatach utwór.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Gorzów | Koncert zimowy – prawykonanie „Tigran 2” Ryszarda Żołędziewskiego

FGKoncert zimowy w Filharmonii Gorzowskiej 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, jak przystało na przedświąteczny czas, mienić się będzie pełną gamą barw i nastrojów. Od barokowego „szaleństwa”, przez kompozycje z saksofonem w roli głównej oraz muzykę z baletowej opowieści o sprytnym Pulcinelli, po najpiękniejsze polskie kolędy.

Concerto Grosso op. 5 nr 12 (1729) Francesca Geminianiego to aranżacja Sonaty skrzypcowej jego nauczyciela – Arcangela Corellego. Wykorzystując barokową formę wariacyjną pod nazwą la follia (szaleństwo), gdzie z każdą kolejną wariacją zwiększa się stopień trudności technicznych oraz dodając od siebie piękną partię drugich skrzypiec, Geminiani stworzył genialny zestaw kontrastujących dialogów solo i tutti.

Saksofon zabrzmi tego wieczoru w dwóch utworach – w Koncercie saksofonowym (1934) Aleksandra Głazunowa, w którym ciepła, kantylenowa melodia i wirtuozowskie elementy odkrywają rozległe możliwości jednego z najmłodszych instrumentów dętych oraz w kompozycji Ryszarda Żołędziewskiego Tigran 2 (2019). Kolejna pozycja w programie to suita Igora Strawińskiego z baletu Pulcinella (1920), inspirowanego konwencją commedii dell’arte.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Chór i orkiestra Szkoły Muzycznej I i II st.im. Tadeusza Szeligowskiego pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solisty wystąpi kompozytor i saksofonista Ryszard Żołędziewski.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1633/2019-12-20/19:00 

Kielce | Scena dla muzyki polskiej

FS17 grudnia 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga będzie miał miejsce koncert kameralny w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej”.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

W repertuarze koncertu znalazła się polska liryka wokalna XX w. w wykonaniu duetu: sopranistki Joanny Freszel i pianisty Łukasza Chrzęszczyka. Centralną postacią jest tutaj Karol Szymanowski. Fragmenty trzech jego opusów zestawione są z cyklami Jerzego Lefelda, Zygmunta Mycielskiego i Szymona Laksa oraz wyborem pieśni tegorocznej jubilatki – Grażyny Bacewicz. Klucz do owego programu tkwi w różnorodności, zarówno w sferze dźwięku, jak i słowa. Wiele z tych pieśni artyści nagrali na płycie Śpiewnik polski, która nakładem Orphée Classics ukazała się już w sprzedaży.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/press/press_17.12.19.html 

Warszawa | Kwartludium, roboty, Arduino i game over

Nowy Teatr16 grudnia 2019 roku w Nowym Teatrze grupa Kwartludium podczas interaktywnego warsztatu i koncertu zada pytania o przyszłość muzyki w dobie technologii: czy być może w przyszłości roboty zastąpią skrzypaczki?

Współcześni kompozytorzy, zespół instrumentalny i samodzielne, interaktywne obiekty, które może zbudować każdy. Jak zaprogramować proces komponowania utworu? Dlaczego publiczność może wpływać na zakończenie kompozycji muzycznej? Czy robot zastąpi skrzypaczkę? O godz. 18.30 Dagna Sadkowska poprowadzi interaktywny warsztat dla dorosłych i młodzieży od 13 roku życia. Skrzypaczka pokaże też jak działa Arduino, zaś Jan Duszyński i członkowie Kwartludium poprowadzą zabawy muzyczne dla najmłodszych.

O godz. 20:00 odbędzie się koncert, podczas którego Kwartludium – znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – zaprezentuje utwory Doppelganger Rafała Ryterskiego na 4 instrumenty, mechanizmy elektryczne oraz elektronikę, Bulb Teoniki Rożynek na klarnet kontrabasowy, fortepian, perkusję, skrzypce amplifikowane, warstwę elektroniczną z wideo, live electronics i oświetlenie, oraz Deaphone Jana Duszyńskiego na skrzypce, fortepian, klarnet basowy, instrumenty perkusyjne z wykonaniem VR. Te najnowsze kompozycje Teoniki Rożynek, Jana Duszyńskiego i Rafała Ryterskiego powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/kwartludium-roboty-arduino-i-game-over 

Warszawa | Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych: Michał Markuszewski

Michal MarkuszewskiKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na koncert finałowy całorocznego cyklu recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się 15 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych. Udział w dziesiątej jubileuszowej edycji wzięli wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W programie ich recitali znalazły się arcydzieła muzyki organowej, utwory kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego.

Podczas koncertu finałowego wystąpi dyrektor artystyczny festiwalu dr hab. Michał Markuszewski. Program koncertu wypełni muzyka improwizowana, a inspiracją do tego będzie film – klasyka kina niemego Nosferatu w reż. Friedricha Wilhelma Murnau'a.

Wstęp na koncert jest wolny (kościół ogrzewany).

Patronat medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl 

Wrocław | Podróż do Szkocji

NFMPodróże niejednokrotnie stanowiły ważne źródło inspiracji dla kompozytorów, w tym dla Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, Karola Szymanowskiego i Michała Ziółkowskiego. Ich dzieła usłyszymy podczas koncertu 15 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w interpretacji Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Felix Mendelssohn Bartholdy po raz pierwszy odwiedził Wielką Brytanię w 1829 roku. Wizyta na wyspie Staffa zaowocowała powstaniem uwertury koncertowej Hebrydy, natomiast widok zrujnowanego klasztoru Holyrood Chapel stał się inspiracją do rozpoczęcia pracy nad symfonią, która przeszła do historii jako „Szkocka”.

IV Symfonia koncertująca Karola Szymanowskiego powstała w 1932 roku. Kompozytor nie mógł się zdecydować, czy napisać koncert fortepianowy, czy symfonię, dlatego też ostatecznie postanowił stworzyć symfonię z solową partią fortepianu. Trudności techniczne dostosował do własnych możliwości wykonawczych, a w jednym z listów określił kompozycję jako „sztuczkę pierwszej klasy”. Dzieło jest przystępne w odbiorze, pogodne i atrakcyjne dla słuchacza. Zawdzięcza to śpiewnej, pełnej powabu melodyce i umiejętnemu połączeniu partii fortepianu z migotliwie brzmiącą orkiestrą.

Tego wieczoru zabrzmi również utwór Black Swan Michała Ziółkowskiego, kompozytora młodej generacji, ucznia Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7758