Polmic - FB

aktualności

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz.

Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Wrocław | Wiosenne melancholie

NFMOstatni marcowy wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki 28 marca 2019 roku o godz. 19:00 będzie w całości poświęcony twórczości polskiej. W programie koncertu nie zabraknie miejsca dla cieszącej się powrotem do repertuarów koncertowych twórczości Mieczysława Wajnberga. Przypomniane zostanie również najcenniejsze polskie dzieło kameralne doby romantyzmu, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego.

Talent pianistyczny i kompozytorski Mieczysława Wajnberga wielokrotnie podkreślał Dymitr Szostakowicz, a urokowi muzyki Wajnberga ulegali również inni współcześni mu artyści. Do grona entuzjastów jego twórczości należał chociażby Mścisław Rostropowicz, na którego prośbę powstała pochodząca z 1959 roku II Sonata wiolonczelowa op. 63. W obszarze muzyki kameralnej Wajnberga istotne miejsce zajmują także trzy tria przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne. Pierwsze z nich powstawało jeszcze w czasie wojny, a ukończone zostało w 1945 roku.

Drugim z bohaterów wieczoru będzie Juliusz Zarębski – żyjący w drugiej połowie XIX stulecia pianista i kompozytor, który solidne wykształcenie muzyczne zdobył w ramach studiów w konserwatorium w Wiedniu (otrzymując przy okazji złoty medal za doskonałe wyniki w nauce). Z zachowanego do dziś dorobku Zarębskiego na pierwszy plan wysuwa się niezwykle oryginalny Kwintet fortepianowy g-moll, który zachwyca znakomitymi rozwiązaniami kompozytorskimi. Układają się one w przykuwające uwagę słuchacza dzieło pełne instrumentalnej wirtuozerii, interesujących współbrzmień i poruszających serce melodii.

Utwory Wajnberga i Zarębskiego zaprezentują wspaniali soliści i kameraliści: skrzypkowie Agata Szymczewska i Radosław Pujanek, altowiolista Michał Micker, wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6696 

48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

Poznańska Wiosna„Poznańska Wiosna Muzyczna” to festiwal popularyzujący nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniający wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku.

Na osiem festiwalowych dni 48. edycji zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania nowych utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W tym roku spektrum działań „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” poszerzone jest o działania praktyczne z uczestnikami Festiwalu, również tymi najmłodszymi. Podczas 48. edycji Festiwalu zostały one zebrane w całościowy program edukacyjno-artystyczny pod nazwą „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”. Projekt będzie realizowany w Poznaniu oraz trzech miejscowościach województwa wielkopolskiego: Puszczykowie, Luboniu oraz Czerwonaku. Kilkadziesiąt godzin warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie wyjątkową okazją do odbycia podróży po świecie muzyki współczesnej oraz rozbudzenia zainteresowania nim, dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnych kontekstów. Zajęcia przeprowadzą znani poznańscy artyści i animatorzy kultury. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Maria Majewska-Mocek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl 

Łódź | Koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego

Filharmonia Łódzka26 marca 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Podczas koncertu jubileuszowego na scenie Filharmonii Łódzkiej Kwartet Śląski zaprezentuje Wielką fugę z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 Mieczysława Weinberga. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk – wszechstronny, kreatywny pianista cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki. W 2018 roku otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” i Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, przyznaną przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-z-okazji-40-lecia-dzialalnosci-kwartetu-slaskiego 

Kraków | I Festiwal „Szymanowski / Polska / Świat”

FKFilharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 

Jedenaście warszawskich chórów na wspólnym koncercie – Gloria Patri

Nowe EpifanieKoncertem „Gloria Patri” organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II 30 marca 2019 roku o godz. 16.00w Świątyni Opatrzności Bożej uczczona zostanie nie tylko 14. rocznica śmierci papieża, ale również tegoroczne obchody 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Koncert jest także elementem programu X Festiwalu Nowe Epifanie.

To wyjątkowe wydarzenie – zaproszenie do udziału przyjęło aż 11 warszawskich chórów akademickich i kościelnych. W świątyni zabrzmi zatem ponad 400 głosów. Architektura kościoła stała się punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. „Muzyka chóralna to harmonia wielu głosów, które świadomie splatają się w jednym miejscu i czasie. To energia ludzi, którzy śpiewem wspólnie tworzą piękno. „Gloria Patri” to największy chóralny koncert w historii Festiwalu Nowe Epifanie” – tłumaczy Jan Krutul, dyrygent Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II. „Zrezygnowaliśmy z klasycznego ustawienia, do którego przyzwyczaiły nas sale koncertowe na rzecz przestrzennego rozmieszczenia zespołów, aby muzyka dosłownie otoczyła słuchaczy”.

Program koncertu czerpie inspirację z modlitwy – różańca. Zabrzmią Pater Noster Jakuba Neske oraz Ave Maria w muzycznym ujęciu takich kompozytorów, jak Tomas Luis de Victoria, Siergiej Rachmaninow, Janusz Dąbrowski, Michał Dąbrowski (prawykonanie), Franz Biebl, Daniel Elder i Javier Busto. Podczas koncertu usłyszymy po raz pierwszy polichóralny utwór Gloria Patri autorstwa prof. Pawła Łukaszewskiego, skomponowany do słów doksologii. Czołowy polski kompozytor współczesnej muzyki sakralnej napisał ten utwór na zamówienie Centrum Myśli Jana Pawła II specjalnie na tę okazję. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Joanna Korzeniewska

Więcej – na stronie https://noweepifanie.pl/ 

Sensorium na Uniwersytecie Stanforda

SensoriumSensorium – instalacja dźwiękowa Rafała Zapały – będzie prezentowana w dniach 23–26 marca 2019 roku w ramach Linux Audio Conference w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sensorium to jednoosobowo doświadczana przestrzeń muzyczna (ale też przestrzeń scenograficzna), na którą bezpośredni wpływ mają reakcje biofizyczne zwiedzających. Jest prywatnym doświadczeniem o „antymasowym” charakterze. Jest też instrumentem do interaktywnego słuchania muzyki. Idea jest prosta – zwiedzający/ca steruje strukturą dźwięków poprzez swoje myśli, emocje i reakcje biofizyczne skóry. Muzyka z kolei wpływa na nią/niego w sprzężeniu zwrotnym. Sensorium oznacza więc współcześnie rozumianą podmiotowość rozszerzającą się poprzez zmysły i technologię w sieć relacji ze światem.

Instalacja Zapały wypełniała wieżę zegarową CK Zamek w Poznaniu w latach 2014/15. Funkcjonowała przez ok 1,5 roku w centrum Poznania, jako mała instytucja kultury goszcząc kilka tysięcy zwiedzających. Różne aspekty projektu prezentowane były na konferencjach naukowych, umieszczając pracę w nurcie art&science.

Więcej o projekcie:

https://vimeo.com/109455967 

http://lac.linuxaudio.org/2019/ 

Łódź | Moniuszkowy zawrót głowy

TW Łódź25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Stanisława Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświęcone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony