Polmic - FB

aktualności

Kongres Fletowy w Łodzi

kW dniach 6-9 listopada 2017 roku Akademia Muzyczna w Łodzi organizuje Ogólnopolski Kongres Fletowy „Determinanty warsztatu flecisty – teoria i praktyka”.

W programie Kongresu zaplanowano: seminaria specjalistyczne, wykłady, prezentacje multimedialne i lekcje mistrzowskie prowadzone przez wykładowców z kraju i z zagranicy, wystawy instrumentów i wydawnictw muzycznych. Plan imprezy obejmuje również cztery koncerty z udziałem solistów, zespołów kameralnych i Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi, której członkowie grają na różnych odmianach fletu. Do Łodzi przyjedzie 230 uczestników z całej Polski. Celem imprezy jest wymiana doświadczeń pomiędzy przedstawicielami różnych ośrodków akademickich w zakresie badań naukowych oraz gry na flecie i jego odmianach (flet poprzeczny, flet piccolo, flet altowy, flet basowy, flet kontrabasowy), stworzenie możliwości poznania różnych szkół wykonawczych, propagowanie najnowszej literatury fletowej autorstwa polskich i zagranicznych kompozytorów. Wykładowcy Kongresu to artyści i pedagodzy z Niemiec, Francji, Norwegii i Polski. Wszyscy wezmą udział w sesjach wykładowych i poprowadzą indywidualne zajęcia warsztatowe, dodatkowo prof. Jørn Eivind Schau będzie przez kilka dni pracował z Orkiestrą Fletową złożoną ze studentów łódzkiej Akademii.

Koncert inauguracyjny Kongresu odbędzie się 6 listopada w Filharmonii Łódzkiej, trzy kolejne koncerty (7, 8 i 9 listopada) z udziałem solistów, zespołów kameralnych i Orkiestry Fletowej łódzkiej Akademii Muzycznej w salach koncertowych Akademii. W programach koncertów jest wiele współczesnych kompozycji, z których kilka będzie miało swoje prawykonanie. Po raz pierwszy zabrzmią nowe utwory Aleksandra Brycha, Krzysztofa Grzeszczaka, Adama Lewandowskiego i Piotra Pudełko.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl

Koncert promocyjny płyty „Polonaise”: 300 lat Poloneza w kulturze europejskiej

pAgencja Muzyczna Polskiego Radia i Narodowe Centrum Kultury zapraszają 5 listopada 2017 roku o godz. 19.00 do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert promocyjny płyty Polonaise.

Wydawcą płyty jest Polskie Radio (PRCD 2175). Nagranie oraz wydanie płyty zrealizowano dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury.

Podczas koncertu zaprezentowane będą najpiękniejsze polonezy napisane na orkiestrę od czasów baroku po wiek XX. Utwory zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka, której towarzyszyć będą znakomici młodzi polscy soliści: skrzypaczka Anna Malesza oraz pianista Piotr Kosiński.

Dzieła Georga Philippa Telemanna, Jana Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Piotra Czajkowskiego i Modesta Musorgskiego połączone są ze słynnymi polskimi polonezami Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego. Do tego arcyciekawy polonez na wejście gości do Białego Domu, napisany przez amerykańskiego autora muzyki marszowej Johna Philippa Sousę, oraz ikona polskiej muzyki filmowej – Polonez z muzyki Wojciecha Kilara do filmu „Pan Tadeusz“.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.

Nowowiejski 2017. „Muzyka i sacrum”

n5 listopada 2017 roku o godz.17.00 w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła (ul. Mikołowska 32) będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Nowowiejski 2017. Co mi w duszy gra?” pt. „Muzyka i sacrum”.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na listopadowy koncert w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła. To kolejna odsłona projektu „Co mi w duszy gra?”, dedykowanego Feliksowi Nowowiejskiemu. Tym razem twórczość muzycznego jubilata roku 2017 reprezentować będą jego pieśni religijne, ale do programu swojego występu znana śląska sopranistka i pedagog katowickiej Akademii Muzycznej Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska wybrała także pieśń Ignacego Jana Paderewskiego Chłopca mego mi zabrali do słów Adama Asnyka.

Tego wieczoru zostaną zaprezentowane także symfonie organowe Nowowiejskiego, których łącznie powstało 9 i które kompozytor nazywał swoim „muzycznym testamentem”. O wyjątkowym obliczu koncertu zadecydują improwizacje prof. Juliana Gembalskiego, znanego wirtuoza organów i mistrza improwizacji. Ich motywem przewodnim stanie się pieśń patriotyczna Rota Feliksa Nowowiejskiego do słów Marii Konopnickiej. Po raz pierwszy wykonano ją publicznie 15 lipca 1910 roku w Krakowie w czasie uroczystości odsłonięcia pomnika Grunwaldzkiego z okazji uroczystości 500-lecia zwycięstwa Polski w bitwie pod Grunwaldem. W wykonaniu Roty wzięło wówczas udział kilkuset chórzystów z terenów objętych zaborami. Ponadto w wykonaniu artysty zabrzmią Preludia na organy z op. 38 W. Żeleńskiego. W finale koncertu tematem wokalno-organowej improwizacji stanie się najstarsza polska pieśń religijna Bogurodzica.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

IV Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego

pFundacja „Ave Atre”, organizator Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego, zaprasza na IV edycję przedsięwzięcia, które odbędzie się w Warszawie w dniach 4–11 listopada 2017 roku.

IV Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego będzie celebrował 157. rocznicę urodzin Patrona Festiwalu. W programie znajdą się przede wszystkim utwory I. J. Paderewskiego i F. Chopina, ale także takich polskich kompozytorów, jak S. Barcewicz, M. Karłowicz, Z. Noskowski czy J. Zarębski. Podczas festiwalu wystąpią artyści z Francji, Hiszpanii, Polski, Stanów Zjednoczonych, Ukrainy i Włoch. W Filharmonii Narodowej, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, na Zamku Królewskim, w Muzeum „Łazienki Królewskie” i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne i jazzowe, panele dyskusyjne, pokazy filmów oraz wystawy. Nowością 4. edycji Festiwalu będą wieczory dedykowane zaproszonym gościom: francuski, hiszpański i włoski.

Trzeciego dnia Festiwalu, w rocznicę 157. urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, w Filharmonii Narodowej odbędzie się „Nadzwyczajny Koncert Symfoniczny”, podczas którego Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy zagra Fantazję Polską I. J. Paderewskiego, Koncert K. Serockiego, Uwerturę „Polonia” R. Wagnera i Preludium symfoniczne „Polonia” E. Elgara. Zwieńczeniem Festiwalu będzie wieczorny koncert w Święto Niepodległości 11 listopada, podczas którego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy wykona monumentalną Symfonię „Polonia” Paderewskiego.

Festiwalowi towarzyszyć będą wystawy „Paderewski wygrał Polskę na fortepianie” i „Historia serca Paderewskiego”, prezentowane w miejscach koncertów. Ponadto muzykolog Jan Popis poprowadzi wyjątkowy performance „Śladami Paderewskiego” – spacer po miejscach związanych z działalnością muzyka, a także, wraz z redaktor naczelną miesięcznika „Stolica” Ewą Kielak-Ciemniewską, panel dyskusyjny poświęcony kompozytorowi.

Informacje o programie Festiwalu znajdują się na stronach www.ignacyjanpaderewski.com oraz www.avearte.pl

Kompozycje młodego pokolenia

u5 listopada 2017 roku o godz. 17.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się koncert Katedry Kompozycji. W programie wieczoru znajdą się utwory studentów oraz młodych absolwentów uczelni.

Większość kompozycji, które znalazły się w programie koncertu, to prawykonania. Utwór კვარტეტი na klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę Dominika Lasoty powstał w wyniku inspiracji kulturą i estetyką gruzińską. Dotychczas wykonano ponad 60 utworów młodego kompozytora, część z nich została zarejestrowana i emitowana w stacjach radiowych i telewizyjnych. Wariacje na temat następstwa siedmiu dźwięków na fortepian Roberta Prokopowicza to 15 krótkich wariacji opartych na skali 12 dźwięków dobrze temperowanego fortepianu, a materiał muzyczny jest bardzo zwarty (przez pierwsze 5 wariacji nie wykraczamy poza tytułowe 7 dźwięków). Gdy zapada zmrok i nie wszystko możemy wyraźnie dostrzec, zaczyna pracować ludzka wyobraźnia i budzą się różne głęboko skrywane w naszym umyśle lęki, obawy, czasem odległe wspomnienia. O nich właśnie opowiada Notturno na harfę i perkusję Michała Malca – utwór dedykowany wykonawczyniom: Alinie Łapińskiej i Tamarze Kurkiewicz.

Tego wieczoru usłyszymy także utwory, które miały swoją premierę wcześniej. Kompozycja through na skrzypce, klarnet basowy, perkusję oraz fortepian Andrzeja Karałowa odnosi się do linearnego potraktowania narracji, do stworzenia i wniknięcia w krajobraz, utworzony poprzez nieustannie kształtowane i zmienne struktury melodyczne i harmoniczne. Utwór został dedykowany Plexus Ensemble i wykonany przez zespół w Melbourne Recital Hall. A Complaint na sopran, klarnet, waltornię, perkusję i fortepian Żanety Rydzewskiej wykonany został po raz pierwszy w Holandii przez AKOM Ensemble. Zabrzmią również Mazurki nr 1 i 2 na fortepian Ignacego Zalewskiego, które zapoczątkowały powstający od 2013 roku cykl mazurkowy kompozytora.

Na wydarzenie obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”

vW dniach 4–10 listopada 2017 roku w Kąśnej Dolnej będzie miało miejsce najnowsze przedsięwzięcie Centrum Paderewskiego – Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”.

Zarówno program, jak i termin wydarzenia nawiązują bezpośrednio do jakże ważnego dla wszystkich Polaków Święta Niepodległości i bezpośrednio wpisują się w Narodowe Obchody Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Ignacy Jan Paderewski, wyznając zasadę „Najpierw Ojczyzna, a potem sztuka”, skierował wszystkie swe działania na rzecz przywrócenia suwerenności Polski. Festiwal to swoisty hołd oddany Patronowi instytucji z okazji jego urodzin, które przypadają 6 listopada.

Festiwal zainaugurują znakomici polscy pianiści: Krzysztof Książek, Agnieszka Zahaczewska-Książek i Grzegorz Biegas oraz sopranistka Ewa Biegas. W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Podczas koncertu finałowego zabrzmi Straszny Dwór – opera Stanisława Moniuszki w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opery Śląskiej.

Fundamentalną częścią projektu Viva Polonia! są lekcje patriotyczne (6-9 listopada) skierowane do dzieci i młodzieży, zaprezentowane w ciekawej formie spektaklu teatralnego Z fortepianem w walizce, na podstawie pamiętników Paderewskiego. Wydarzeniu towarzyszyć będzie także wystawa zatytułowana „Historia serca Ignacego Jana Paderewskiego” autorstwa Wiesława Dąbrowskiego oraz prezentacja książki Franciszka Pulita Obrońca wolności – publikacji wydanej specjalnie z okazji pierwszej odsłony festiwalu.

Więcej – na stronie: http://www.paderewski.tarnow.pl

Finał II Dolnośląskich warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”

ombZapraszamy na ostatnie tegoroczne zajęcia dla najmłodszych 4 listopada 2017 roku do Kłodzka i Międzylesia, podczas których dzieci jak zawsze będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Warsztaty są kontynuacją zajęć, które odbywały się na Dolnym Śląsku w 2016 roku. Ich organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Ideą jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: literackiej i muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Zajęcia prowadzą muzycy różnych specjalności. Dzięki temu dzieci poznają rizmaite brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

4 listopada dzieci w wieku 3-8 lat i ich opiekunów czeka spotkanie z wieloma niezwykłymi dźwiękami wydobywanymi ze znanych instrumentów, takich jak skrzypce, altówka i akordeon. W warsztatach wezmą udział doskonali muzycy: skrzypaczka Katarzyna Duda, altowiolista Michał Styczyński i akordeonista Bartosz Kołsut. Warsztaty poprowadzi kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami dzieci jak zawsze będą mogły zagrać na drobnych instrumentach perkusyjnych.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć e-mailem warsztaty[at]artdecogroup.eu. Projekt współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Kultura Dostępna.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ wydarzenie na FB: warsztaty w Kłodzku

                                               warsztaty w Międzylesiu

Muzyka, słowo i wspólna podróż

dfmDziesiąty koncert tegorocznego V Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego umiejętnie podkreślił dwa najważniejsze aspekty zamierzeń organizatorów tej jubileuszowej edycji.

Pierwszy, czyli zaproponowanie słuchaczom takich wykonawców, którzy swoimi umiejętnościami i doborem repertuaru zaproponują „wędrówki” po bardzo różnorodnych obszarach muzycznych i, jak się okazało w praktyce w niedzielny wieczór, geograficznych. Drugi wymiar to „skuteczne" namówienie artystów do krótkich (ich własnych) prezentacji dzieł, kompozytorów, instrumentów, wreszcie samych siebie. Obie sfery planów znakomicie zostały zrealizowane przez Duo Fortecello w czasie koncertu w pałacu Żelazno. W programie wieczoru – pierwsza sfera – usłyszeliśmy utwory na fortepian i wiolonczelę, które poprowadziły nas – słuchaczy – przez bardzo różnorodne terytoria muzycznych wrażeń. Po melodyjnym wstępie wziętym z twórczości Gabriela Fauré usłyszeliśmy kolejno Suitę hiszpańską Joaquina Nina – ucznia, prezentowanego już w czasie koncertów DFM Maurycego Moszkowskiego, w dalszej kolejności Mariano Moresa Taquito Militar, czyli utwór sięgający po tradycje argentyńskiego milonga, następnie Fantazję na temat dwóch melodii rosyjskich op. 13 François Servaisa – kompozytora blisko związanego z rodziną Godebskich i „wynalazcy" nóżki do wiolonczeli. Po krótkiej przerwie przenieśliśmy się za sprawą Ernesta Blocha do Izraela. Wysłuchaliśmy bowiem improwizacyjnej części (Nigun) utworu prezentującego muzyczne obrazy z życia chasydów. Liczne audytorium pałacu mogło wysłuchać jeszcze Rumuńskich tańców ludowych Beli Bartóka w wykonaniu Duo Fortecello i porównać je z brzmieniem, które przed tygodniem zaprezentował LutosAir Quintet. Artyści poznali niedawno serbskiego kompozytora Dejana Despiča i zafascynowani jego utworami zaproponowali wykonanie dwóch utworów, czyli Siciliany i menueta. Na zakończenie wybrzmiały wirtuozowskie Wariacje Rococo Piotra Czajkowskiego.

Drugi zakres wieczoru, czyli wykonawcze omówienia-wprowadzenia poszczególnych dzieł to rozmowa wiolonczelistki Anny Mikulskiej z publicznością. Przeprowadzone również po mistrzowsku. Bo wybrać mniej oczywiste informacje, opowieści i anegdoty na temat kompozytorów i wybranych na wieczór ich dzieł, to naprawdę duża umiejętność. Głównie z tego powodu, że solidnie potraktowani natychmiast pozbywamy się tego uporczywego wrażenia, że oto jesteśmy na lekcji, że zostaliśmy poddani edukacji. Nie nie, wręcz odwrotnie. My – słuchacze – jesteśmy na sympatycznym spotkaniu towarzyskim, na którym opowiada się zbiór dobrze przygotowanych i świetnie zaprezentowanych uwag i sugestii. Podróżowaliśmy więc dookoła świata z wiolonczelą, fortepianem i słowem. I jak dodała jedna ze słuchaczek: była to wędrówka z takim dobrym poczuciem, że artyści podają jej wartościowe, znakomicie przygotowane atrakcje.

Mieczysław Kowalcze

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!