A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Y | Z |
![]() kompozytor, pianista i pedagog; ur. 2 stycznia 1925, Lwów; zm. 28 stycznia 2017, Lublin. W latach 1943-46 studiował chemię m.in. na Politechnice we Lwowie. W 1950 ukończył kompozycję u Adama Sołtysa, a w 1954 grę na fortepianie pod kierunkiem Tadeusza Majerskiego w Konserwatorium we Lwowie. W latach 1951-73 wykładał kompozycję, teorię muzyki i grę na fortepianie w macierzystej uczelni. Prześladowany i zwolniony z uczelni za przekonania religijne, utrzymywał się głównie z lekcji prywatnych. W połowie lat 70-tych skasowano w radiu lwowskim wszystkie jego nagrania. Był także organistą w kościołach SS. Karmelitanek Bosych (1939-40) i św. Marii Magdaleny (1947-50) we Lwowie. W 1980 przeprowadził się do Polski i zamieszkał w Lublinie. Wykładał przedmioty teoretyczne oraz kompozycję w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej, a także w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W latach 1982-92 był dyrygentem chóru alumnów w Wyższym Seminarium Duchownym. W 1995 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. aktualizacja: styczeń 2017 (wa) |
kompozycje
Trzy preludia na skrzypce i fortepian (1945)
Trzy pieśni na sopran i fortepian (1945-47)
Nokturn na skrzypce i fortepian (1946)
Preludium Des-dur na fortepian (1946)
Wariacje Des-dur na fortepian (1946)
Sonata fortepianowa nr 1 (1947)
Romance na skrzypce i fortepian (1947)
Pięć preludiów na fortepian (1948)
Sonata na skrzypce i fortepian (1948-49)
Dwie pieśni na sopran i fortepian (1948-51)
Trzy pieśni na sopran i fortepian (1948-56)
Kołysanka na skrzypce i fortepian (1949)
Trzy pieśni na baryton i fortepian (1949-51)
Nokturn na skrzypce i fortepian (1951)
Trzy preludia na fortepian (1951)
Sonata fortepianowa nr 2 (1952)
Requiem na sopran, chór mieszany i organy (1952-98)
Trois Poèmes na skrzypce i fortepian (1955-56)
Symfonia koncertująca na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1956-57)
Pięć wokaliz na sopran i fortepian (1957)
Sześć małych etiud na fortepian (1958)
De nativitate, kantata na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1958)
Wariacje C-dur na fortepian (1958)
Sonata fortepianowa nr 3 (1958)
Dialogus Virginis cum Cruce I, kantata na sopran solo, chór męski i orkiestrę (1959)
Ekspresje, 66 miniatur w 6 cyklach na fortepian (1959-60)
Planctus Christi morientis, kantata na baryton, chór męski i orkiestrę (1960)
Dwadzieścia ekspresji [wersja I] na fortepian i orkiestrę (1960)
Dwadzieścia ekspresji [wersja II] na 2 fortepiany (1960)
Rorate, coeli, desuper, kantata na 2 chóry mieszane a cappella (1960-61)
De Christo moriente [wersja I], kantata na sopran, baryton i chór mieszany a cappella (1963)
Musica concertante [wersja I] per soprano e gran orchestra (1963)
In Paschale Domini [wersja I], kantata na chór mieszany i orkiestrę (1963)
Musica concertante [wersja II], transkrypcja na obój, 2 fortepiany i perkusję (1963)
Pięć dialogów na flet i fagot * (1964)
Trzy kołysanki na obój i fortepian * (1964)
Trzy nokturny na trąbkę i fortepian * (1964)
Trzy etiudy na fortepian * (1964)
Impresja na fortepian (1965)
Improvvisazione per due violini e pianoforte * (1965)
Z Gorzkich żalów „Płacz u grobu Chrystusa Pana” [wersja I] na baryton i zespół instrumentalny * (1965)
Z Gorzkich żalów „Płacz u grobu Chrystusa Pana” [wersja III] na baryton i organy (1965)
Ad Christum, mała kantata na chór mieszany, fortepian i orkiestrę smyczkową (1965-66)
Trzy bajki o nocy i księżycu na sopran i fortepian (1966)
Sonorità per violino solo * (1966)
Sonorità per pianoforte solo * (1966)
Musica concertante per tre na flet, altówkę i fortepian (1966-67)
Concertino na tematy „Sonatiny C-dur” Muzia Clementiego [wersja I] na fortepian i 8 instrumentów dętych (1967)
Rhythmus de Virgine, kantata na sopran solo, fortepian, harfę, talerze i orkiestrę smyczkową (1967)
Koncert kameralny na skrzypce i zespół instrumentalny * (1968)
Litania Loretańska I na chór 20 tenorów a cappella (1968)
Szklana góra, pantomima na narratora i zespół instrumentalny (1969)
Muzyka do sztuki Wesele (1969)
Sonorità per violoncello solo * (1971)
Sonorità quasi una sonata per violino, violoncello e pianoforte * (1971)
Dialogus Virginis cum Cruce II, kameralna kantata na mezzosopran solo, baryton solo, 2 flety, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1971)
Lamentacja „Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey” [wersja I] na sopran solo, 2 klarnety, fagot i wiolonczelę * (1971)
Sonorità w trzech zwrotkach na fortepian (1972)
Osiem polskich pieśni ludowych [wersja I] na chór mieszany i zespół instrumentalny (1972,1988)
Koncert skrzypcowy (1973)
Suita na flet, obój, klarnet i fagot (1973)
Symfonia na wielką orkiestrę (1974-75)
Capriccio na skrzypce solo * (1976)
Rozmowa duszy z Matką Bolesną I, kantata na mezzosopran i chór chłopięcy (lub żeński) (1976)
Rozmowa duszy z Matką Bolesną II, kantata na mezzosopran, chór żeński i chór chłopięcy * (1976)
Dwa Rubajaty Omara Chajjama [wersja I] na baryton i fortepian (1976)
Dwa Rubajaty Omara Chajjama [wersja II] na baryton i orkiestrę (1976)
Lamentacja „Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey” [wersja II] na sopran solo, flet (piccolo), wiolonczelę i 2 fortepiany (1978)
Muzyka do sztuki Fantazy (1978)
Muzyka do sztuki Pierwsza lepsza (1978)
Muzyka do sztuki Serenada (1978)
Muzyka do sztuki Jubileusz (1978)
Magnificat na 3-głosowy chór żeński i orkiestrę (1978, 1987)
Il canto solingo na sopran i taśmę * (1979)
Ofiara wieczorna [wersja I] kantata na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1980-84)
Z Gorzkich żalów „Płacz u grobu Chrystusa Pana” [wersja II] na baryton i orkiestrę smyczkową * (1981)
Słysz, Boże, wołanie moje, kantata na alt i orkiestrę * (1981)
Salve Regina na chór chłopięcy i organy (1981)
Antyfona do Najświętszej Marii Panny [wersja I] na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1982)
Ave, Maris Stella, kantata na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1983)
Litania Loretańska IIa na sopran solo (1983-84)
Sekwencja Wielkanocna, kantata na chór mieszany i orkiestrę (1984)
Ofiara wieczorna [wersja II], kantata na chór mieszany i organy (1984)
Etiuda-toccata na fortepian (1984)
Muzyka do sztuki Mazepa (1984)
Exultemus Domino (Psalm na otwarcie kościoła) na chór mieszany a cappella (1985)
Litania Loretańska IIb na sopran i organy (1985)
O jak bolejesz Matko, kantata na chór mieszany a cappella * (1985)
Zaśnięcie na chór mieszany a cappella * (1985)
Antyfona do Najświętszej Marii Panny [wersja II] na chór mieszany i organy (1985)
Laudate Dominum, kantata na mezzosopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę * (1985-87)
Cztery medytacje na fortepian * (1986)
Mała suita na orkiestrę (1986)
Cztery polskie pieśni ludowe [wersja I] na 4-głosowy chór żeński a cappella (1986)
In Paschale Domini [wersja II], kantata na chór mieszany i orkiestrę (1987)
Hejnał kalwaryjski (1987)
Muzyka do sztuki Ich czworo (1987)
Kołysanka [wersja I] na sopran i fortepian (1988)
Zostawione piosenki [wersja I] 5 pieśni na sopran i fortepian (1988)
Osiem polskich pieśni ludowych [wersja II] na chór mieszany i zespół instrumentalny (1988)
Cztery polskie pieśni ludowe [wersja II] na mezzosopran i fortepian (1988)
Psałterz Dawidów, 35 psalmów na chór męski a cappella (1989)
Grudki kadzidła I, 9 miniatur na 3-głosowy chór a cappella (1989)
Grudki kadzidła II, 6 miniatur na sopran solo i alt solo a cappella (1989)
Litania Loretańska III na sopran, chór męski i orkiestrę (1989-90)
Lamentacja „Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey” [wersja III] na sopran solo i organy (1990)
Litania Loretańska IV na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1990)
Tryptyk na sopran i organy do słów J.Kochanowskiego (1990)
Pięć kołysanek na skrzypce i fortepian * (1991)
Grudki kadzidła III „Cantus humilis” [wersja I] na sopran, alt, tenor i kameralny zespół instrumentalny (1991)
Grudki kadzidła III „Cantus humilis” [wersja II] na sopran, alt, tenor, chór i kameralny zespół instrumentalny (1991)
Grudki kadzidła III „Cantus humilis” [wersja III] na tenor solo i kameralny zespół instrumentalny (1991)
Wariacje „Ave Maris Stella” na organy (1991)
Canzona (Litania Loretańska IIc) na sopran i kameralną orkiestrę dętą (1992)
Canzona (Litania Loretańska IId) na flet i kameralną orkiestrę dętą (1992)
Cztery pieśni do słów George’a Herberta na sopran, trąbkę i organy (1992)
Dwie toccaty na organy (1992)
Concertino na tematy „Sonatiny C-dur” Muzia Clementiego [wersja II] na 2 ksylofony i 8 instrumentów dętych (1993)
Kołysanka [wersja II] na skrzypce i fortepian (1993)
In matutinum, kantata na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1993)
Koncert fortepianowy nr 1 * (1994)
Suita polska, 6 polskich pieśni ludowych na organy (1995)
Via Crucis, oratorium na Niedzielę Palmową na solistów, chór mieszany i orkiestrę kameralną (1996)
Wariacje na temat pieśni „Chrystus zmartwychwstał jest” na organy (1996)
Wariacje na temat pieśni „Chwała Tobie Gospodzinie” na organy (1996)
Sześć medytacji [wersja I] na trąbkę i organy (1997)
Sześć medytacji [wersja II] na organy (1997)
Sześć medytacji [wersja III] na fortepian (1997)
Sześć medytacji [wersja IV] na flet i orkiestrę smyczkową (1997)
Cztery polskie pieśni ludowe [wersja III] na sopran i orkiestrę (1997)
Msza „Misterium Krzyża Świętego” na solistów, chór mieszany i orkiestrę kameralną (1998)
Hymnus pro peccatis na sopran, chór i organy (1999)
Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny [wersja I] na tenor (lub sopran) i małą orkiestrę (1999)
Kołysanka [wersja III] na fortepian (1999)
Zostawione piosenki [wersja II] na fortepian (1999)
Pięć kołysanek [wersja II] na fortepian (1999)
Dyptyk, dwa małe utwory na chór mieszany (2000)
Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny [wersja II] na tenor (lub sopran), flet, obój i organy (2000)
Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny [wersja III] na sopran (lub tenor) i orkiestrę smyczkową (2001)
Koncert fortepianowy nr 2 (2002)
Koncert fortepianowy nr 3 „Koncert lwowski” (2002)
De Christo moriente [wersja II], kantata na sopran, baryton, chór sopranów i orkiestrę smyczkową (2002)
Concerto meditatione. Koncert wiolonczelowy nr 1 (2003)
Koncert fortepianowy nr 4 (2003)
Koncert fortepianowy nr 5 (2004)
Koncert wiolonczelowy nr 2 (2005)
Per tromba ed archi (2005-2006)
Wariacje na 2 fortepiany (2006)
Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny [wersja IV] na sopran i chór a cappella (2006)
Psalm pokutny [wersja I] na alt, bas-baryton i orkiestrę kameralną (2006)
Psalm pokutny [wersja II] na alt, bas-baryton i organy (2006)
Te Matrem Dei Laudamus, kantata na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (2007)
Koncert fortepianowy nr 6 (2007)
Koncert fortepianowy nr 7 (2007)
Mały koncert na waltornię i orkiestrę smyczkową (2007)
Te, Matrem Dei, Laudamus, kantata na sopran solo, chór, 2 flety, 2 waltornie i kwintet smyczkowy (2007)
Oratorium ku czci Matki Bożej Cudownej Przemiany (Sanktuarium w Rakowie na Kielecczyźnie) na sopran solo, baryton solo, chór mieszany i orkiestrę (2008)
Koncert in C na 2 fortepiany (2009)
Trzy kołysanki na fortepian (2009)
Do Najświętszej Marii Panny Łaskawej na chór i organy (2010)
Dwie kołysanki na mezzosopran i fortepian (2010)
Sześć pieśni na sopran i fortepian (2010)
Impresja [wersja I] na wiolonczelę i fortepian (2010)
Tryptyk (Grudki kadzidła IV), 3 pieśni na mezzosopran i organy (2010)
Epitafium pamięci Ofiar Tragedii Smoleńskiej 10 IV 2010 na chór męski, baryton solo i orkiestrę smyczkową (2011)
Tryptyk ku czci bł. Jana Pawła II na baryton i chór a cappella (2011)
Psalm 18 na chór męski i baryton solo (2011)
Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2011)
Capriccio na wiolonczelę solo (2011)
Pięć wokaliz [wersja II] na sopran i orkiestrę (2012)
Impresja [wersja II] na wiolonczelę i orkiestrę (2012)
Dyptyk Pasyjny [wersja I] na chór męski a cappella (2012)
Dyptyk Pasyjny [wersja II] na chór mieszany a cappella (2012)
Wariacje na temat z oratorium "Samson" G.F. Haendla na wiolonczelę solo (2012)
Wariacje na temat pieśni maryjnej "O Matko miłościwa" na organy (2012)
Kołysanka (z cyklu "Cztery polskie pieśni ludowe") na flet i fortepian (2012)
Tańce polskie (z cyklu "Zostawione piosenki") na flet i fortepian (2012)
Ad Spiritum Sanctum (Hymn do Ducha Świętego) na chór mieszany a cappella (2013)
Epitafium cierpienia na baryton i fortepian (2014)
Tryptyk IV, 3 psalmy na 3-głosowy chór a cappella (2016)
|
literatura wybrana
Mówi Andrzej Nikodemowicz, "Ruch Muzyczny" 2006 nr 7, s.5
Dubaj Mariusz Nikodemowicz Andrzej w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002
|
![]() |