Polmic - FB

indeks osób (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Katarzyna Pietroń,

pianistka; ur. 10 lutego 1983. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. Kazimierz Gierżoda (dyplom w 2008), teorii muzyki (dyplom w 2008), a także dyrygentury chóralnej w klasie prof. Krzysztofa Kusiela-Moroza (dyplom z wyróżnieniem w 2009). Ukończyła także roczny staż artystyczny na macierzystej uczelni w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej (2009-2010). Była słuchaczką Studium Doktoranckiego w Instytucie Sztuki PAN (2011-2013). Rozprawę doktorską pt. Życie i twórczość Ludwika Wawrzynowicza (1870-1957) w świetle muzyki polskiej pierwszej połowy XX wieku i w kontekście dziejów życia muzycznego Częstochowy, napisała pod kierunkiem dra hab. Marcina Łukaszewskiego i obroniła w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Stopień doktora sztuki otrzymała w 2020 roku.

Zdobyła trzecią nagrodę na konkursie dyrygentów chóralnych (2007).

Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, prowadzonych przez wybitnych pianistów, m.in. Philippe’a Giusiano, Aleksieja Orłowieckiego, Dinę Joffe, Eugene’a Indjie’a, Janusza Olejniczaka, Zbigniewa Raubo, Johna O’Connora, Kevina Kennera, Dang Thai Son'a, Andrzeja Jasińskiego. W zakresie dyrygentury pracowała pod kierunkiem maestro Johnattana Bretta jako czynny uczestnik II International Masterclass w Radomiu. Wzięła udział w Ogólnopolskim Mistrzowskim Kursie Wykonawstwa Muzyki Współczesnej (2007), w III Międzynarodowej Akademii Dyrygentów (2011), w IV International Conductors Academy 2011 (w klasie Johnatana Bretta).

Działa na wielu polach: jako pianistka, dyrygent, nauczyciel, instruktor, krytyk i popularyzator muzyki.

Występuje podczas cykli koncertowych organizowanych przez Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, Łazienki Królewskie oraz bierze udział w Maratonach Chopinowskich.

Współpracowała z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w charakterze instruktora emisji głosu, prowadząc zajęcia ze studentami u (2007-2014), a także  jako korepetytor-pianista i akompaniator z Warszawską Operą Kameralną (2010-2015) i Filharmonią Narodową w Warszawie (2011-
2012). Obecnie wykłada teorię muzyki w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie.

W 2014 roku nakładem wydawnictwa Acte Préalable ukazała się jej debiutancka płyta z utworami Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina i Claude’a Debussy’ego.

Jako teoretyk, recenzent i krytyk muzyczny publikowała w prasie (m.in. „Twoja Muza”, „Muzyka 21”) artykuły popularno-naukowe, recenzje płytowe i koncertowe. Jest autorką książki poświęconej problemom dykcji i emisji głosu pt. Autoprezentacja w zakresie pracy głosem, wydanej nakładem wydawnictwa UKSW (wersja rozszerzona tej pozycji: Siła głosu. Jak mówić by ludzie chcieli słuchać?, Gliwice 2015). Jej trzecia skiążka pt. Ludwik Wawrzynowicz (1870-1957). Życie. muzyka, pasja, będąca  próbą usystematyzowania spuścizny twórczej tego artysty, ukazała się nakładem Wydawnictwa Muzycznego Polihymnia (Lublin 2020).

Prowadzi ponadto szkolenia poświęcone wystąpieniom publicznym, m.in. w Akademii Leona Koźmińskiego, Ministerstwie Zdrowia, Szkole Sztuki Aktorskiej w Sulejówku.

Katarzyna Pietroń jest członkinią Koła Solistów i Kameralistów SPAM.

Wiktoria Antonczyk (2023)