2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
---|
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
---|
Stabat Mater Poulenca pochodzi z 1950 roku – powstało w okresie, w którym kompozytor zwrócił się ku muzyce religijnej. Dzieło to uważane jest za szczytowe osiągnięcie francuskiego kompozytora w tej dziedzinie. Posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla stylu Poulenca – lekkość faktury, jasny i klarowny przebieg formalny, czytelność języka muzycznego, równowagę pomiędzy brzmieniem chóru i orkiestry. Stabat Mater warszawskiego kompozytora i organisty Stanisława Moryty pochodzi z roku 1999. O ile u Poulenca dominuje kontrastowe opracowywanie i zestawianie poszczególnych części, o tyle dzieło Moryty to wypowiedź pełna skupienia, o spokojnej narracji. Tak o Stabat Mater warszawskiego kompozytora pisał w „Ruchu Muzycznym” Ludwik Erhardt: „W tym zwartym utworze Stanisław Moryto wykazał mistrzowską umiejętność prowadzenia narracji muzycznej. (...) Uwaga słuchacza nie słabnie ani na chwilę. Kompozytor utrzymuje ją w nieustającym napięciu swą inwencją melodyczną i brzmieniową, pomysłowością w zestawieniu wielkiej orkiestry i chóru, doskonale rozplanowaną w czasie formą (...).” |
|