2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
---|
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
---|
Piotr Klimek urodził się w 1973 roku w Szczecinie. Pierwsze kroki na drodze muzycznej stawiał w rodzinnym mieście. Zanim podjął studia w Holandii studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 1994-1997 studiował w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Pierwsze, młodzieńcze próby kompozytorskie konsultował z prof. Włodzimierzem Kotońskim w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Holandii kompozytor wkroczył na drogę eksperymentów w znacznej mierze pod wpływem profesorów kompozycji Giliusa von Bergeijka i Diderika Wagenaara. W połowie lat dziewięćdziesiątych zdobył pierwsze doświadczenia jako twórca instalacji dźwiękowych oraz komponowania muzyki elektronicznej. Najbardziej reprezentatywnymi dla twórczości P. Klimka są dzieła wokalno-instrumentalne - Kantata o Aniołach, Kantata o Duchu i kantata pasyjna 7 Słów. Kantata o Duchu na małą orkiestrę, chór, duduk i sopran solo skomponowana została w 2001 roku, na uroczystość zesłania Ducha Świętego. W roku 2004 powstała alternatywna wersja tego utworu z klarnetem w roli instrumentu solowego. Pisząc o założeniach estetycznych jakie przyświecały kompozytorowi Klimek napisał: Sztuka pisania dobrej linii melodycznej wydaje się być w dzisiejszych czasach zapomniana albo przynajmniej zaanektowana przez pop-kulturę, podczas gdy Piękno, w swej czystej formie, nie musi oznaczać prostactwa, kiczu czy konformizmu. A gdy przyjdzie Pocieszyciel, którego ja wam poślę od Ojca, Ducha prawdy, która od Ojca pochodzi, on o mnie świadectwo dawać będzie. (J 15,26) A gdy dopełniły się dni Pięćdziesiątnicy, byli wszyscy razem na tym samym miejscu. I nagle stał się z nieba szum, jakby nadchodzącego wichru gwałtownego, i napełnił cały dom, w którym siedzieli. (Dz. 2., I-2) W latach 2004-2005 Piotr Klimek skomponował kantatę pasyjną 7 Słów odznaczającą się prostotą zwrotów melodycznych z jednoczesnym skomplikowaniem struktur wertykalnych. Charakteryzując swoje dzieło, wykonane po raz pierwszy w Bazylice Archikatedralnej św. Jakuba w Szczecinie 21 marca 2005 roku, kompozytor powiedział: …jest to kwintesencja Pasji. To maksymalne skupienie uwagi na jednej chwili sprzed dwóch tysięcy lat. Myśląc o historii Zbawienia - trudno o moment bardziej ludzki i mniej boski niż ten właśnie. To pochylenie nad zdaniami wypowiedzianymi w obliczu agonii, bólu i strachu. Wykrzyczane po hebrajsku dziesiątkami gardeł - są moja wizją Święta Wiosny naszych czasów. Czasów bardziej niż kiedykolwiek zagubionych w wielości znaczeń, sensów i ich interpretacji. (dr Mikołaj Szczęsny - cyt. za: www.us.szc.pl)
|
|