W dniach 30 listopada - 2 grudnia 2006 roku w Warszawie już po raz czternasty odbędzie się festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej, organizowany przez Stowarzyszenie „Laboratorium Muzyki Współczesnej” przy współpracy Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki. Jego dyrektorem artystycznym jest Marian Borkowski.
Obok koncertów festiwalowych, w dniu 1 grudnia organizatorzy zaplanowali także II Forum Młodych Kompozytorów Młoda generacja kompozytorów - twórcze niepokoje, w którym udział wezmą: Wojciech Blecharz, Artur Cieślak, Bartosz Kowalski-Banasewicz, Aleksander Kościów, Aldona Nawrocka - Woźniak, Weronika Ratusińska, Seweryn Ścibior, Sławomir Zamuszko, Maciej Zieliński i Maciej Żółtowski.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu będzie miało miejsce aż sześć prawykonań nowych kompozycji autorstwa Dana Dediu, Adriana Mociulschi, Stefana Niculescu, Nicolae Brîndus i Anatola Vieru oraz Marii Pokrzywińskiej. Ponadto program czterech festiwalowych koncertów wypełnią utwory Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Aleksandra Kościówa, Alicji Gronau, Jerzego Kornowicza, Stanisława Moryty, Macieja Zielińskiego, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Wojciecha Kilara, Bogusława Madeya, Pawła Łukaszewskiego, Mariana Borkowskiego, a także Alfreda Schnittke, Johna Tavenera i Francisa Poulenca.
Patronem medialnym festiwalu jest m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Więcej
|
Dnia 30 listopada 2007 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Opowieści Hoffmanna Jacquesa Offenbacha. Spektakl reżyseruje Harry Kupfer, scenografię przygotowuje Hans Schavernoch, a kostiumy Elke Eckardt i Reinhard Heinrich. Chór i Orkiestrę Opery Narodowej poprowadzi Tomasz Bugaj.
Jedyna opera twórcy operetek, pełna urokliwych melodii i wspaniałych popisowych arii, jest dziełem szczególnym. Opowieści Hoffmanna Offenbacha należą do żelaznego repertuaru scen operowych i od lat biją rekordy powodzenia. Tytułowy bohater wzorowany jest na postaci autentycznej - Erneście Teodorze Amadeuszu Hoffmannie, który był jednym z najwybitniejszych pisarzy epoki romantyzmu, prekursorem powieści fantastycznej i psychologicznej, rysownikiem i kompozytorem. Każdy z trzech aktów opery Offenbacha opowiada o kolejnych, tragicznych miłościach poety, o utraconym szczęściu i konfrontacji dobra i piękna z mocą zła. Każda z trzech historii-wspomnień miłosnych tęsknot rozgrywa się w innym mieście i utrzymana jest w innej konwencji muzycznej. Pierwsza, której bohaterką jest Olimpia, lalka-automat, skonstruowana w pracowni fizyka Spalanzaniego, stylem przypomina lekką operę francuską. Druga, ze śmiertelnie chorą śpiewaczką Antonią, nawiązuje do niemieckiego romantyzmu, a trzecia, opowiadająca o otoczonej adoratorami Giulietcie, do włoskiego belcanta.
|