Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Matinée koncerty edukacyjne dla juniorów I seniorów

CAPELLA CRACOVIENSIS
muzyka klasyczna na historycznych instrumentach

15.04.2015 środa 11:00
aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4
teatr instrumentów fortepian historyczny i trąbka klapowa
CAPELLA CRACOVIENSIS
bilety 5 zł

Joseph HAYDN Koncert fortepianowy F-dur
Joseph HAYDN Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur
Carl Philipp Emanuel BACH Symfonia h-moll

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Jadwiga Czepielowska Maciej Czepielowski Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce
Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski altówka
Konrad Górka wiolonczela
Grzegorz Frankowski kontrabas
Marcin Świątkiewicz pianoforte
Marian Magiera trąbka klapowa

Zapomniane, a odnalezione. Są niczym pierwsze ssaki, które dały początek miriadom istniejących współcześnie gatunków, drobne kroki w ewolucji, która dała owoce w postaci dzisiejszej mosiężnej zaworowej trąbki i ogromnego fortepianu koncertowego, obu o imponującym wolumenie. Trąbka klapowa i fortepian historyczny, skromniejsze, skryte za woalem postępu, ale godne przywrócenia należnego im w dziejach miejsca. Kto z nas nie chciał być w dzieciństwie paleontologiem?


22.04.2015 środa 11:00
sala błękitna na I piętrze filharmonii krakowskiej ul. Zwierzyniecka 1
HÄNDEL Sosarme highlights
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
bilety 5 zł

Georg FriedrichHÄNDEL Sosarme

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Jan Tomasz Adamus dyrygent

Piękne jest to, co powszechnie się podoba bez pośrednictwa pojęcia. [Kant]
Sztuka nie jest dosłowna, ale przetwarza rzeczywistość. Rzeczywistość inspiruje, ale temat dzieła to tylko pretekst. Fotografia czarno-biała staje się niemal automatycznie fotografią artystyczną, ponieważ przekształca rzeczywistość. Aby napisać dobrą operę, potrzebne jest dobre libretto. Ale "dobre libretto" nie oznacza tu libretta na ciekawy temat, ale libretto napisane w określony sposób. Istotą muzyki jest kontrast, zmiana, dynamika. A więc istotne są zwroty akcji, a nie treść akcji. Istotne są nastroje, a nie kto tym nastrojom ulega. Libretto było zawsze pretekstem do napisania genialnej muzyki i dzisiaj tylko ta muzyka ma prawdziwą wartość. Reszta jest relatywna.


29.04.2015 środa 11:00
aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4
BEETHOVEN Septet Es-dur
CAPELLA CRACOVIENSIS
bilety 5 zł

Ludwig van BEETHOVEN Septet Es-dur op. 20

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Zofia Wojniakiewicz skrzypce
Jacek Dumanowski altówka
Teresa Kamińska wiolonczela
Grzegorz Frankowski kontrabas
Oscar Arguelles klarnet
Josep Casadellà fagot
Paweł Dziewoński róg

Śledząc przekazy telewizyjne wydawać by się mogło, że dążeniem niezliczonej liczby osób jest bycie popularnym. To pragnienie jest tak silne, że przesłania wartości intelektualne i estetyczne. Tymczasem Ludwig van Beethoven napisał swój Septet Es-dur, inspirowany powstałym dekadę wcześniej Mozartowskim divertimentem, w 1799 roku, myśląc wyłącznie o pięknie. Dzieło zyskało niebywałą popularność, która mądremu Beethovenowi także nie była obojętna – piekielnie go irytowała.


6.05.2015 środa 11:00
aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4
święto trąbek koncerty na trąbki i smyczki
CAPELLA CRACOVIENSIS
bilety 5 zł

Johann Friedrich FASCH Koncert na trąbkę D-dur
Georg Philipp TELEMANN Koncert na 3 trąbki D-dur
Pavel Josef VEJVANOVSKÝ Serenada C-dur na 4 trąbki, smyczki i basso continuo

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Jadwiga Czepielowska Maciej Czepielowski Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce
Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka
Konrad Górka wiolonczela
Jan Tomasz Adamus klawesyn
Tomasz Sobaniec kotły
Marian Magiera Paweł Gajewski Paweł Durowski Stanisław Majerski trąbka

W Pierwszym Liście do Koryntian św. Paweł zapowiada powstanie wszystkich umarłych, wskazuje, że śmiertelne stanie się nieśmiertelne, zaś zniszczalne przyodzieje się w niezniszczalność. A zwiastować to będzie dźwięk trąbki. Skoro potrafi on tak wpłynąć na umarłych, to jak wielką siłę oddziaływania musi mieć wobec nas, żywych?To brzmienie triumfu, radości i wzniosłości. Brzmienie, które przeszywa niczym płomienna strzała, rozniecając żar w sercu.


13.05.2015 środa 11:00
aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4
HÄNDEL Sosarme highlights
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
bilety 5 zł

Georg Friedrich HÄNDELSosarme

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Jan Tomasz Adamus dyrygent

Spójrzmy na XVIII-wieczne libretta z odrobiną dystansu, bardziej współcześnie: teksty arii i recytatywów nie są ani trochę głębsze, niż większość dzisiejszych utworów muzyki pop. W większości przypadków tekst w muzyce pop jest tylko pretekstem do napisania "fajnego kawałka" i puszczamy go mimo uszu. Podobnie w XVIII wieku: opera była "trendy" - w operze spotykano się, by porozmawiać, poflirtować, zjeść kolację, może lekko wzruszyć. Arie - jak dzisiejsze piosenki rozrywkowe - rzadko trwały dłużej niż 4-5 minut, a teksty musiały być na tyle nośne, ekspresyjne, wyraziste, zawierające kontrast, dynamikę, przemianę, aby można było do nich napisać dobrą muzykę: o radości, o smutku, o tęsknocie, o zazdrości, o miłości, o zdradzie, o śmierci, o nadziei.


20.05.2015 środa 11:00
aula bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4
salon romantyczny KLECZYŃSKI MOZART
CAPELLA CRACOVIENSIS
bilety 5 zł

Jan Baptysta KLECZYŃSKI Trio G-dur Op. 4 nr 2
Ludwig van BEETHOVEN Kwartet f-moll Op. 59 nr 1
Wolfgang Amadeus MOZART Kwintet waltorniowy Es-dur

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Elżbieta Górka Beata Nawrocka skrzypce
Elżbieta Górka Teresa Wydrzyńska altówka
Konrad Górka wiolonczela
Paweł Dziewoński róg

Salon romantyczny. Elegancki, pełen delikatnych przedmiotów, narzucający etykietę i powściągliwość. Tak możemy wyobrazić go sobie dziś, gdy odwiedzamy wydmuszki takich salonów w willach i pałacach zamienionych w muzea. Tymczasem na obitych tkaninami w paski meblach siadali niegdyś żywi ludzie, zaś przykurzone wnętrza tętniły życiem i radością. Radością płynącą z muzyki kameralnej, czyli przeznaczonej dla wnętrz. Zdmuchnijmy kurz i rozsiądźmy się wygodnie, mnąc kolorowe obicia.


więcej informacji: www.capellacracoviensis.pl

Powrót