Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Ogłoszenie laureatów szóstej edycji nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej nastąpi podczas uroczystej Gali 1 października 2016 roku, w szóstą rocznicę działalności Instytutu Muzyki i Tańca, przypadającą w Międzynarodowym Dniu Muzyki. Nagroda zostanie przyznana w kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku oraz Nagroda Honorowa, a w tym roku – po raz pierwszy – również w kategorii Debiut Roku. Uroczystość odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, a jej współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia.

Koryfeusz Muzyki Polskiej to nagroda, która powstała w 2011 roku z inicjatywy środowiska muzycznego i przez to środowisko jest przyznawana najwybitniejszym jej przedstawicielom. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej – gatunkowo i chronologicznie – muzyki polskiej.

Nagrodę w kategoriach Osobowość Roku, Wydarzenie roku i Nagroda Honorowa przyznaje Kolegium Elektorów, w skład którego wchodzą rektorzy akademii muzycznych, uniwersytetów, dyrektorzy instytutów muzykologii, dziennikarze z mediów zajmujących się muzyką, przedstawiciele związków i organizacji branżowych, a także wszyscy laureaci dotychczas nagrodzeni nagrodą we wszystkich kategoriach. Rada programowa ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 16 września wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 92 kandydatur. 19 września na stronie www.koryfeusz.org.pl rozpocznie się głosowanie publiczności na laureata w kategorii Debiut Roku. Głosowanie trwać będzie do północy 22 września. Równolegle trwać będzie tajne głosowanie Kolegium Elektorów, które wyłoni laureatów w pozostałych trzech kategoriach.

Tegoroczna Gala wręczenia nagrody jest prezentem urodzinowym dla Jana Krenza, pierwszego honorowego „Koryfeusza” z 2011 roku i niespodzianką dla drugiego jubilata - Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Gala będzie transmitowana „na żywo” na stronie internetowej www.koryfeusz.org.pl oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.00. Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Laureaci otrzymają statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad nagrodą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


14. Festiwal Sacrum Profanum odbędzie się w dniach 1-8 października 2016 roku w Krakowie. Nowe Sacrum Profanum to wielowątkowa kompozycja XX-wiecznej muzyki nurtu akademickiego, szalonej awangardy i indie classical.

Osiem dni, dziewięć koncertów, w tym dwie opery, i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej – oto nowe oblicze Sacrum Profanum. Nurt indie classical, w którym współdziała akademickość i alternatywa, otwiera tegoroczny festiwal Sacrum Profanum. Koncert 1 października to hołd dla niezależności i inspiracji. Bedroom Community vs. Bedroom Community, najwięksi muzycy z islandzkiego kolektywu, wykonają największe dzieła związanych z grupą kompozytorów. Nie zabraknie także polskiego akcentu – na scenie obok Nico Muhly'ego, Nadii Siroty, Daníela Bjarnasona czy Valgeira Sigurðssona ujrzymy także Spółdzielnię Muzyczną i Barbarę Kingę Majewską. Utalentowana sopranistka-eksperymentatorka weźmie także udział w koncercie 5 października, poświęconym Johnowi Zornowi. To będzie jeden z najjaśniejszych punktów festiwalu – kameralne utwory Zorna z lat 1991-2013 wykonają uznany Arditti Quartet i wybitny pianista Stephen Drury.

7 października wystąpi Mike Patton. Przed koncertem zamknięcia da najwyższej klasy próbkę swych wokalnych możliwości. Wraz ze skrzypkiem i kompozytorem Eyvindem Kangiem oraz orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentują materiał z albumu Virginal Co-Ordinates, czyli fuzję muzyki improwizowanej ujętej w organizujące ramy klasyki.

Drugim nurtem Sacrum Profanum będzie awangarda, bawiąca się tradycyjnym pojmowaniem muzyki. Otworzy go pierwsza część koncertu 3 października. Ensemble InterContemporain wykona dzieła dwóch wybitnych artystek – Concerto for Voice (moods IIIb) Mai Ratkje oraz Double Battery Agaty Zubel. 2 i 4 października odbędą się premiery kompozycji, zamówionych przez festiwal: Blind Walk Marcina Stańczyka, której publiczność wysłucha z opaskami na oczach, oraz Agitation & Stagnation Kaspra T. Toeplitza.

6 i 8 października zostaną przedstawione opery: Folie à Deux autorstwa Emily Hall oraz dźwiękonaśladowcza, skierowana do dzieci do trzeciego roku życia Korall Koral z muzyką Mai Solveig Kjelstrup Ratkje.

14. edycja to nie tylko cykl intrygujących koncertów, ale także szereg wydarzeń towarzyszących – panele dyskusyjne, wystawy i spotkania z artystami. Wystawa Rondo znaczy koło, przygotowana wspólnie z Galerią Bunkier Sztuki, będzie prezentowała twórczość Anny Zaradny, kompozytorki i artystki sztuk wizualnych.

Organizatorami festiwalu są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pełny program festiwalu oraz dodatkowe informacje – na stronie: http://sacrumprofanum.com/


KaiToruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki 1 października 2016 o godz. 18:00. W Sali Koncertowej CKK Jordanki wystąpi laureat wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelista Marcin Zdunik. Toruńską Orkiestrę od pulpitu poprowadzi maestro Kai Bumann – obecnie szef artystyczny Filharmonii Pomorskiej.

W pierwszej części koncertu zabrzmi Uwertura fantastyczna Bajka ojca opery polskiej Stanisława Moniuszki oraz znakomity Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saënsa w wykonaniu Marcina Zdunika. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas wykazać się niezwykłymi umiejętnościami. Utwór odznacza się elegancją formy, wytrawną techniką kompozytorską i bezpośredniością stylu. Drugą część koncertu wypełni wielkie dzieło Johanessa Brahmsa I Symfonia c-moll op. 68. Teoretycy muzyki nazywają je X Symfonią, sugerując, że jest ono kontynuacją cyklu beethovenowskiego.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Starszych, również przypadającego w dniu 1 października, Toruńska Orkiestra Symfoniczna przygotowała dla osób w wieku 60+ specjalną ofertę cenową. Każda osoba w wieku 60+, która zgłosi się do kasy biletowej CKK Jordanki w dniach 28-29 września 2016 w godz. 13:00 -19:00, będzie miała możliwość zakupu biletu dla dwóch osób w cenie 35 zł. Promocja dostępna w kasie za okazaniem dowodu osobistego.

Koncert ujęty jest w programie „Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!" organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. W ramach niego na koncert są zaproszeni maturzyści I L.O. w Toruniu.

Więcej informacji – na stronie: www.tos.art.pl


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na koncert „Muzyka sfer – Roman Maciejewski” w ramach wydarzeń kulturalnych organizowanych z okazji jubileuszu 25-lecia Partnerstwa Miast Berlin – Warszawa.

Koncert w wykonaniu studentów warszawskiej uczelni muzycznej oraz Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Berlinie (UdK Berlin) odbędzie się w dniu 3 października 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC. Opiekę artystyczną nad koncertem sprawują dr hab. Marcin Zalewski, prof. UMFC, oraz Frank-Immo Zichner, UdK Berlin. W roli narratora wystąpi Olgierd Łukaszewsicz.

W programie koncertu znajdą się takie utwory Romana Maciejewskiego, jak Mazurki nr 1, 3, 5, 6, 7, 10 na fortepian (1928–1990), Nokturn na flet, gitarę i czelestę (1951), Pianoduo concertante na dwa fortepiany (1936), Pieśni Bilitis w wersji na sopran i fortepian (1932), Suita hiszpańska na dwie gitary (1948). Partnerami wydarzenia są: Universität der Künste w Berlinie, Convivium Berlin e. V., Verein für Interkulturelle Begegnungen e. V., Stowarzyszenie Monopol Warszawski.


dPrzedsięwzięcie promujące nowy album Faith odbędzie się 5 października 2016 roku o godzinie 20.00 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”.

Paweł Wszołek Quintet to zespół, który chce stanowić alternatywę do muzyki o niskiej wartości artystycznej, która tak często proponowana jest słuchaczom. Muzycy młodego pokolenia, ludzie o świeżej wizji i wielu pomysłach, za cel stawiają sobie promowanie muzyki wartościowej, nie zamkniętej w schematach, a jednocześnie niosącej ponadczasowe przesłanie.

Zespół wykonuje utwory lidera, kompozytora i kontrabasisty Pawła Wszołka. Jest to młody muzyk, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, który podczas koncertów ma do zaoferowania niebywałą dojrzałość, oraz muzykalność. Pomimo młodego wieku w 2014 roku stał się zdobywcą Grand Prix na Festiwalu Jazz Juniors wraz z zespołem Darek Dobroszczyk Trio, a także laureatem festiwalu Azoty Jazz Contest z zespołem Apprentice (2014), IV edycji Jazzowego Debiutu Fonograficznego z zespołem Apprentice (2015), Bielskiej Zadymki Jazzowej z zespołem Franciszek Raczkowski Trio oraz festiwalu Jazz Wolności z zespołem Paweł Wszołek Quintet (2016). Teraz prezentuje swój drugi autorski krążek.

Na kwintet Pawła Wszołka składają się oprócz lidera: Łukasz Kokoszko – gitara, Sebastian Zawadzki – fortepian, Mateusz Śliwa – saksofon i Grzegorz Pałka – perkusja.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „MUSIC+” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


NeoArteW dniach 6-8 października 2016 roku w Gdańsku odbędzie się V Festiwal NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej. Piąta odsłona wydarzenia poświęconego muzyce kompozytorów XX i XXI wieku to trzy dni spotkań ze sztuką najnowszą o międzynarodowym wymiarze. Tegorocznej edycji patronuje wybitna postać – polska kompozytorka Joanna Bruzdowicz.

Festiwal prezentuje najciekawsze trendy w muzyce współczesnej, łącząc artystów z różnych kultur i dziedzin. Podczas festiwalu widownia będzie mogła uczestniczyć w trzech koncertach, odbędą się także panele dyskusyjne prowadzone przez kompozytorów i muzyków oraz warsztaty dla studentów kompozycji.

Pierwszego dnia w Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się jeden z najciekawszych europejskich zespołów muzyki współczesnej – Kwadrofonik. Zespół przedstawi program złożony z kompozycji polskich kompozytorów młodego pokolenia (Wojciechowski, Blecharz, Zapała, Laskowski). Drugi dzień to występ trójmiejskiego NeoQuartet we wnętrzach Kolonii Artystów. Trzeciego dnia odbędzie się pierwsze gdańskie wykonanie utworu Four seasons greetings na orkiestrę smyczkową i solistów z muzyką Joanny Bruzdowicz. Ostatni dzień festiwalu i zarazem jego finał został pomyślany jako spektakl multimedialny, o którego wyjątkową atmosferę i atrakcyjność dla widowni zadbają reżyser i aktor teatralny Maciej Konopiński oraz artysta sztuk wizualnych Filip Ignatowicz. Wśród wykonawców partii solowych usłyszymy flecistę Łukasza Długosza, wibrafonistę Dominika Bukowskiego, pianistów Tomasza Jocza i Joannę Żabierek oraz skrzypków Karolinę Piątkowską-Nowicką i Pawła Kapicę. Festiwalową orkiestrą kameralną dyrygować będzie Łukasz Wódecki.

Inicjator i pomysłodawca festiwalu, trójmiejski zespół NeoQuartet na festiwalu wystąpi z polską częścią projektu „Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej”. Muzycy zaprezentują pięć kwartetów smyczkowych napisanych przez kompozytorów z krajów leżących w basenie Morza Bałtyckiego: Helmuta Zapfa (Niemcy), Reia Munakaty (Szwecja), Helenę Tulve (Estonia), Antona Safronova (Rosja), Aleksandra Kościowa (Polska). Przed koncertem odbędzie się panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów uczestniczących w projekcie. Koncert zespołu NeoQuartet odbędzie się w ramach trasy Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej.

Więcej informacji – na stronie: www.neoarte.pl

Patronat medialny nad trasą koncertową NeoQuartet objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


8 października 2016 roku o godz. 17.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się II Ogólnopolski Festiwal Chóralny „Cantus” im. Józefa Świdra.

Organizowane przez Śląski Związek Chórów i Orkiestr wydarzenie upamiętnia postać zmarłego przed dwoma laty kompozytora, który zasłynął przede wszystkim jako autor wykonywanych na całym świecie utworów chóralnych. W ramach koncertu festiwalowego wystąpią zespoły z Polski i Czech. Orkiestra Dęta TAURON Wytwarzanie z Łazisk Górnych oraz Chór Mieszany „Modus Vivendi” z Katowic Piotrowic zaprezentują rzadko wykonywany utwór Świdra Mały Tryptyk. Podczas koncertu nastąpi ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród XXI Międzynarodowej Nagrody Prezydenta Miasta Katowice im. Stanisława Moniuszki.

Honorowy patronat nad Festiwalem objęli: ks. abp Wiktor Skworc – Metropolita Katowicki, prof. Władysław Szymański – Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dr Marcin Krupa – Prezydent Miasta Katowice oraz Marian Błachut – Burmistrz Czechowic Dziedzic.

Festiwal odbędzie się dzięki współpracy Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr z Urzędem Miasta Katowice, Biblioteką Śląską, Archidiecezją Katowicką, Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, jak również powstałą w zeszłym roku Fundacją im. Józefa Świdra, której celem jest upowszechnianie, promocja, gromadzenie, dokumentowanie, ochrona i kultywowanie w kraju i zagranicą twórczości kompozytorskiej, dorobku i spuścizny muzycznej Józefa Świdra.

Bezpłatne wejściówki można odebrać w Akademii Muzycznej (Katowice, ul. Zacisze 3, tel. 32 779 21 00), bądź w siedzibie Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr (Katowice, ul. Francuska 12, tel. 32 259 90 39 albo 660 416 181).


8 października 2016 roku odbędzie się koncert, inaugurujący 15. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, który potrwa od 9 do 23 października.

Drugi po Chopinowskim najważniejszy konkurs muzyczny, organizowany przez Polskę, otworzy 8 października koncert Soyoung Yoon, zwyciężczyni poprzedniej edycji. Południowokoreańska skrzypaczka zagra w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Towarzyszyć jej będzie orkiestra Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. Zostaną wykonane Adagio na smyczki z III Symfonii samego maestro, Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61 L. van Beethovena oraz VII Symfonia d-moll A. Dvořáka.

Konkurs cieszy się wielkim prestiżem w świecie, przyciąga najlepsze młode talenty oraz znakomitych jurorów. Honorowym Przewodniczącym jest maestro Krzysztof Penderecki, zaś Przewodniczącym Jury – wybitny skrzypek i dyrygent rosyjski Maxim Vengerov. W tym roku zgłosiła się do konkursu rekordowa liczba ponad 250 muzyków z 40 krajów. W wyniku decyzji Maxima Vengerova, który przeprowadził przesłuchania uczestników, ostatecznie zakwalifikowano 48 skrzypków z 19 krajów, w tym dziesięcioro Polaków.

Konkurs jest czteroetapowy, przy tym w dwóch ostatnich skrzypkowie wystąpią z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal. Wszystkich laureatów oraz głównego zwycięzcę poznamy 23 października.

Dzięki specjalnej dotacji resortu kultury po raz pierwszy – tak jak na Konkursie Chopinowskim – wszystkie przesłuchania, koncerty inauguracyjny oraz laureatów transmitować będzie Program Drugi Polskiego Radia.

XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego odbywa się pod honorowym patronatem prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Oficjalna strona Konkursu: http://www.wieniawski-competition.com


MET4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpocznie się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego i pod kierownictwem muzycznym Sir Simona Rattle'a. To druga w historii realizacja przygotowana wspólnie przez słynną nowojorską scenę i Teatr Wielki-Operę Narodową w Warszawie.

Sezon 2016/17 to bardzo ważny jubileusz. Tym razem zespół MET – założony w 1883 roku – będzie świętował 50- lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym MET dała w roku 1996. 11. sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Jak zwykle część przedstawień będzie transmitowana w Polsce i już po raz czwarty w Kinie Praha. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Kierownictwo MET jak zwykle zaprosiło do współpracy najbardziej pożądanych śpiewaków świata. Nina Stemme, Placido Domingo, Diana Damrau, Vittorio Grigolo, Kristine Opolais, Renee Fleming, Elīna Garanča, Simon Keenlyside, Sonya Yoncheva, Thomas Hampson, Anna Netrebko, Dmitri Hvorostovsky, Nadine Sierra, Alice Coote, Matthew Polenzani – to tylko początek imponującej listy. Za pulpitem staną uznani dyrygenci. Nie zabraknie legendarnego Jamesa Levine’a, dyrektora muzycznego MET.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


8 października 2016 roku w Sali Kameralnej NOSPR będzie miał miejsce koncert z udziałem tegorocznej laureatki nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” pt. Kwartet Śląski/ Agata Zubel/ To co najlepsze. Polska i Świat”.

Podczas koncertu oprócz III Kwartetu smyczkowego Béli Bartóka przez Agatę Zubel i Kwartet Śląski zostaną wykonane dwa utwory polskich kompozytorów współczesnych. Aleksander Lasoń (ur. 1951) oraz Andrzej Krzanowski (1951-1990) to – wraz z Eugeniuszem Knapikiem – czołowi przedstawiciele tzw. „pokolenia stalowowolskiego”, nazwanego tak ze względu na odbywający się w Stalowej Woli festiwal „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” (w latach 1975-1980), gdzie miały miejsce wykonania ich utworów. Łączyła ich wówczas krytyczna postawa wobec dogorywającej awangardy i potrzeba ożywienia muzyki emocjami, co zostało nazwane „nowym romantyzmem” . W katalogu Krzanowskiego poczesne miejsce zajmuje sześć Audycji, różnorodnych pod względem koncepcji, obsady i czasu trwania. Łączy je pierwszoplanowa rola tekstu, który – po deformujących praktykach awangardy – jest ponownie słyszalny i niesie istotne przesłanie. W przypadku Audycji VI (1982) są to fragmenty poezji Juliusza Słowackiego. Dzieło roztacza też całą sieć odniesień do polskiej tradycji muzycznej, z Szymanowskim na czele (z okazji stulecia jego urodzin).

Relief dla Andrzeja (1995), napisany przez Lasonia z okazji nadania imienia Andrzeja Krzanowskiego sali kameralnej Szkoły Muzycznej im. Karłowicza w Katowicach, jest hołdem dla zmarłego przyjaciela. Tytuł nawiązuje do cyklu dziewięciu Reliefów Krzanowskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl


W dniach 9-16 października 2016 roku odbędzie się trzecia edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który jest międzynarodowym i ogólnopolskim świętem muzyki akordeonowej.

Festiwal ma za zadanie zaprezentować możliwości tego wyjątkowego instrumentu poprzez wykonanie muzyki rozmaitych gatunków, nurtów i kierunków. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów różnych generacji w ramach festiwalu przewidzianych jest wiele wydarzeń towarzyszących związanych z akordeonem, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa i konkurs filmowy.

Jednym z celów Festiwalu jest rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w każdym wieku o rozmaitych zainteresowaniach. Podczas koncertów zabrzmi m. in. muzyka poważna, klezmerska, jazzowa, etniczna i improwizowana w wykonaniu takich znanych artystów, jak Maciej Frąckiewicz, Paweł Zagańczyk, Jarosław Bester, a także Kazimierz Pyzik, Łukasz Kuropaczewski i Marek Chołoniewski. Organizatorem wydarzenia, które w tym roku odbędzie się w Krakowie i Nowym Sączu, jest Fundacja Art Forum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Muzyczne Konfrontacje„Inspiracja – inwencja – interpretacja" to hasło tematyczne XVII Festiwalu Muzyczne Konfrontacje, odbywającego się w dniach 25 września - 23 październka 2016 roku.

Ideą tegorocznego przedsięwziecia jest zwrócenie uwagi na często pomijany, niekiedy wręcz dyskredytowany problem inspiracji i inwencji w muzyce polskiej, konfrontacja wybranych dzieł kompozytorów minionych epok, także uznanych mistrzów XX i XXI wieku z utworami powstającymi współcześnie. Festiwal będzie próbą spojrzenia na te zagadnienia z perspektywy poglądów i refleksji wybitnego polskiego muzykologa Bohdana Pocieja, który współtworzył pierwsze Muzyczne Konfrontacje. Jemu to – w piątą rocznicę śmierci – XVII Muzyczne Konfrontacje są dedykowane.

Program festiwalu pozwala na zaledwie dotknięcie złożonej problematyki określonej w podtytule. Dobór repertuaru warunkuje kameralna przestrzeń wnętrz, w których odbywać się będą koncerty. W porównaniu z poprzednimi edycjami Muzycznych Konfrontacji tegoroczny program w znacznie większym stopniu uwzględnia twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Po raz pierwszy w siedemnastoletniej historii Muzycznych Konfrontacji na tegorocznym Festiwalu zabrzmią prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Zgodnie z tradycją tego Festiwalu w programie znajdują się różne gatunki muzyczne, w tym jazz, muzyka improwizowana (inspirowana autentycznymi pieśniami ludowymi z Kurpiów) oraz spektakl poetycko-muzyczny, inspirowany poezją Adama Zagajewskiego (Prolog wydarzenia).

Festiwal stanowić będzie ponadto konfrontację muzycznych interpretacji/kreacji wybitnych polskich artystów (laureatów prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych i festiwalach, zdobywców „Fryderyków"), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki różnych epok i stylów.

Data ostatniego spotkania festiwalowego (Epilogu) przypada 23 października, tj. w dniu 60. rocznicy Powstania Węgierskiego 1956 roku. Wydarzenie zakończy zatem muzyka Beli Bartoka oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.

Organizatorem XVII Festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Spotkania Muzyczne, działająca przy Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Orkiestra Muzyki Nowej 9 października 2016 roku wystąpi w koncercie zatytułowanym „W hołdzie Andrzejowi Krzanowskiemu”. Koncert odbędzie się w Sali Kameralnej NOSPR z udziałem wybitnych solistów: Agaty Zubel i Andrzeja Bauera.

Przedwcześnie zmarły, znakomity kompozytor Andrzej Krzanowski (1951-1990), reprezentujący tzw. „pokolenie stalowowolskie” na kartach polskiej muzyki XX wieku zapisał się jako postać niezwykła: wybitny instrumentalista - wirtuoz akordeonu oraz niespotykanie oryginalny kompozytor. Krzanowski w swojej twórczości zabiegał o to, by w muzyce, po okresie modernistycznych poszukiwań, powtórnie wartością stały się piękne brzmienia, a dzieło muzyczne oddziaływało przede wszystkim na emocje.

Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu Orkiestry Muzyki Nowej zaprezentowane zostaną dwie kompozycje Krzanowskiego pochodzące z cyklu Audycji – utworów, których forma znajduje się na styku teatru i słuchowiska muzycznego. Uwagę zwraca już sama obsada wykonawcza dzieł: Audycja III (1974) przeznaczona jest na aktora, sopran, dwa akordeony, saksofon barytonowy, trąbkę, gitarę elektryczną, perkusję, taśmę i rzutniki, natomiast Audycja IV (1975) na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i dwie taśmy. Potencjał brzmieniowy wynikający z tak nietypowych zestawień instrumentalnych jest nie do przecenienia, a nadto warto dodać, iż utwory te stały się dla Krzanowskiego polem niezwykłych eksperymentów dotyczących czasu, rytmiki i formy.

Obok dzieł Krzanowskiego, mocnym akcentem koncertu będzie również prawykonanie nowej kompozycji Marcina Bortnowskiego (ur. 1972), w której partię solową wykona znakomity polski wiolonczelista – Andrzej Bauer. Utwór Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl


Krakowska JesieńIII edycja Festiwalu Krakowska Jesień Muzyczna, poświęconego w całości muzyce kameralnej, odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 10 – 13 października 2016 roku.

Krakowska Jesień Muzyczna powstała jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Ideą programową festiwalu jest łączenie utworów współczesnych oraz dzieł kompozytorów polskich z najbardziej popularnymi pozycjami repertuarowymi przeznaczonymi na rozmaite składy instrumentalne.

Program kolejnej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla zaproszonych artystów. W czwartek 13 października wykonana zostanie bowiem kompozycja Marty Ptaszyńskiej Pink Magic (Songs of Sappho) na flet i trio smyczkowe. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Więcej


Krakowska JesieńIII edycja Festiwalu Krakowska Jesień Muzyczna, poświęconego w całości muzyce kameralnej, odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 10 – 13 października 2016 roku.

Krakowska Jesień Muzyczna powstała jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Ideą programową festiwalu jest łączenie utworów współczesnych oraz dzieł kompozytorów polskich z najbardziej popularnymi pozycjami repertuarowymi przeznaczonymi na rozmaite składy instrumentalne.

Program kolejnej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla zaproszonych artystów. W czwartek 13 października wykonana zostanie bowiem kompozycja Marty Ptaszyńskiej Pink Magic (Songs of Sappho) na flet i trio smyczkowe. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Więcej


13 października 2016 roku o godz. 20:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpi trio In:te:gro z programem „Rezonant Czerwieni”.

In:te:gro trio od 2011 roku aktywnie działa w dziedzinie muzyki klasycznej i współczesnej. Podczas koncertu 13 października zaprezentuje utwory, które powstały w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie". Recital w studiu koncertowym Polskiego Radia otworzy Trio Pawła Kletzkiego – polskiego artysty żydowskiego pochodzenia, który jest znany nie tylko jako kompozytor, lecz także jako światowej klasy dyrygent. W koncercie zabrzmią też nowatorskie dzieła kompozytorów polskich młodego pokolenia, w tym trzy prawykonania utworów Zofii Dowgiałło, Wojciecha Błażejczyka i Adama Porębskiego. Koncert poprowadzi muzykolog Agnieszka Topolska.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Ludowe Tradycje13 października 2016 roku będzie miał miejsce pierwszy w sezonie koncert Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum „Ludowe Tradycje”, którego repertuar przedstawi przegląd polskiej muzyki inspirowanej folklorem różnych regionów Polski.

W pierwszym koncercie sezonu 2016/2017 Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod wodzą maestro Janusza Siadlaka zabierze publiczność w najpiękniejsze zakamarki polskiej kultury ludowej. W programie znajdą się bowiem niezwykłe dzieła kompozytorów, którzy tworzyli głównie w drugiej połowie XX wieku. Wsłuchując się w przedstawione podczas koncertu pieśni będzie można dostrzec różnice w folklorze z różnych krain geograficznych – zabrzmią pieśni z Podlasia, Lubelszczyzny, Śląska, Krakowa, Mazowsza i Wielkopolski.

Na początek zespół przygotował dwa utwory Ozleciały się siwe gołębie oraz Ej osa zimna rosa Tadeusza Bairda, który jako kompozytor wyróżnia się niezwykłym szacunkiem dla tradycji. Podlasie reprezentować będzie Kazimierz Serocki i jego Trzy śpiewki – pierwszy cykl chóralny skomponowany przez Serockiego w 1951 roku. W kolejnym utworze – Sobótkowe śpiewki na 8-głosowy chór mieszany – Serocki wykorzystał ludowe teksty z Mazowsza. Pięć pieśni, które składają się na cykl, tworzy chronologiczny opis obrzędów nocy świętojańskiej. Chór wykona również 4 z 6 Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego. Publiczności zostaną przedstawione dwa dzieła na chór mieszany Stanisława Wiechowicza Pado dysc, Leciały gęsi oraz Jakech ja konie pasł na chór męski. Zaprezentowana zostanie również twórczość ucznia Stachowicza – Romana Maciejewskiego, który tworzył w nawiązaniu do późnego stylu Karola Szymanowskiego, komponując w 1929 roku Pieśni Kurpiowskie na chór a cappella. Następnie zabrzmią dzieła współczesnych kompozytorów, Łuciuka i Twardowskiego, inspirowane folklorem regionu Krakowskiego i Wielkopolskiego.

Podczas pierwszego koncertu Collegium Canotrum w sezonie artystycznym 2016/2017 chór zadba, aby podróż przez zakamarki kultury regionalnej była niezwykle ciekawa i urokliwa, zgłębiająca jednocześnie tajemnice, które kryje polska muzyka inspirowana naszym pięknym folklorem.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


14 i 15 października 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których zostanie wykonany znakomity I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.

Na program koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej złożą się dzieła Karola Szymanowskiego i Johannesa Brahmsa. I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego to utwór fascynujący wybujałą, czarodziejską wręcz orkiestracją i specyficznym, baśniowym i zmysłowym klimatem. Również partia solowa wyróżnia się liryzmem i niezwykłą śpiewnością. Sam kompozytor chyba najlepiej podsumował swoje dzieło, pisząc w jednym z listów: „Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana.” Obecność Marii Machowskiej jako wykonawczyni partii solowej to gwarancja fascynującej i wciągającej interpretacji najwyższej próby.

Na drugą część koncertu złoży się dzieło bardzo odmienne – surowa i majestatyczna I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Dzieło o ciemnym, gęstym i nasyconym kolorycie brzmienia, melancholijne i miejscami heroiczne w wyrazie. Maestro Jacek Kaspszyk udowodnił już niejednokrotnie, że odnajduje się równie dobrze w dziełach obu kompozytorów. Warszawskich melomanów czekają wyjątkowe koncerty, które z pewnością na długo pozostaną w pamięci.

Koncerty zostaną poprzedzone wykładem wprowadzającym Piotra Maculewicza Afirmacja klasyków - kontestacja klasyków. Przełomowe dzieła Brahmsa i Szymanowskiego. Spotkanie odbędzie się w piątek, 14 października, wyjątkowo w Sali Koncertowej. Na prelekcję zaproszone są również osoby posiadające bilet na koncert sobotni.

Więcej informacji - na stroniehttp://filharmonia.pl


W 2016 roku przypada 20-lecie Tansman Festival, którego pierwsza edycja odbyła się w 1996 pod patronatem UNESCO, oraz 30. rocznica śmierci patrona Festiwalu Aleksandra Tansmana. Inauguracja przedsięwzięcia będzie miała miejsce 16 października.

Tansman Festival, organizowany w cyklu biennale, to innowacyjne idee i przestrzeń spotkania, dialogu oraz poszukiwań na styku tradycji i nowoczesności. Dwie dekady Festiwalu to bezprecedensowe polskie i światowe prapremiery wykonawcze oraz fonograficzne, ponad 450 godzin muzyki, 51 koncertów symfonicznych, 10 spektakli operowych, baletowych i multimedialnych, 183 koncerty kameralne, 270 wykonań utworów Aleksandra Tansmana, w tym prapremiery światowe i polskie, ponad 6000 artystów biorących udział w Festiwalu, ponad 1100 zgłoszeń do Konkursu, ponad 70 krajów ze wszystkich kontynentów świata, kilka milionów odbiorców, 4 książki, 16 płyt CD, krajowe i międzynarodowe transmisje oraz retransmisje Polskiego Radia (w tym 18 za pośrednictwem European Broadcasting Union zrzeszającej kilkadziesiąt państw), telewizyjne, filmy TVP dokumentujące Festiwal, sesje naukowe, popularnonaukowe, wystawy w Paryżu, Łodzi, Krakowie, Warszawie, Nałęczowie, utwory inspirowane i pisane specjalnie dla Tansman Festival przez tak wybitnych twórców, jak Henryk Mikołaj Górecki, Michael Nyman czy Krystof Maratka.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest Muzyka Polska - Odkrycia i Nowości: unikalne i spektakularne rekonstrukcje polskich arcydzieł muzyki XX wieku, ich prapremiery i prawykonania. Celem jubileuszowej edycji jest wzbogacenie dziedzictwa kultury i odkrywanie nieznanych kart jej dwudziestowiecznej historii, poprzez propagowanie nowatorskich dokonań, prezentację dzieł nieznanych, zapomnianych: ukazanie ich rangi w kontekście kultury polskiej i światowej, w dialogu najwybitniejszych artystów, z udziałem historyków i muzykologów zaangażowanych w odkrywanie, rekonstrukcję i wydanie polskich arcydzieł muzyki XX wieku. Jubileusz ukazuje twórczy i oryginalny wkład do światowego dziedzictwa kulturowego przedstawicieli muzyki polskiej.

Program Festiwalu – na stronie: http://tansman.lodz.pl/pl/festiwal-2016


16 października 2016 roku rusza kolejny sezon transmisji baletowych do kin z Teatru Bolshoi w Moskwie. Rozpowszechnianiem spektakli teatralnych z cyklu NT LIVE zajmuje się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, marka nazywowkinach.pl, która została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej.

Będzie to pierwszy sezon zespołu baletowego Teatru Bolszoj pod nowym kierownictwem Machara Wazijewa. Sezon 16 października otworzy Złoty Wiek Jurija Grigorowicza do muzyki Dmitrija Szostakowicza. W listopadzie zostanie wystawiony Jasny Potok tego samego kompozytora w choreografii Aleksieja Ratmańskiego przeniesie nas do kołchozu, w którym dwie młode kobiety wypróbują wierność męża jednej z nich. W grudniu powróci Dziadek do orzechów, najpopularniejszy, nie tylko w okresie świątecznym, tytuł transmisji. W nowym roku zobaczymy na żywo Śpiącą królewnę – gigantyczny, baśniowy balet w przepięknej, tradycyjnej inscenizacji. W lutym nadarzy się kolejna okazja, aby podziwiać Swietłanę Zacharową, primabalerinę Bolshoi, w Jeziorze łabędzim. Wszystkie trzy dzieła Czajkowskiego zaprezentowane będą w legendarnych już choreografiach Jurija Grigorowicza. Niespodzianką będzie Wieczór choreografii współczesnych, w którym znajdą się dzieła mistrzów choreografii XX i XXI wieku: Jerome’a Robbinsa, Haralda Landera oraz Aleksieja Ratmańskiego (repertuar wieczoru uległ zmianie w stosunku do anonsów Teatru Bolshoi z maja). Na koniec sezonu sławny teatr zostawił nowinkę: balet Bohater naszych czasów na postawie powieści M. Lermontowa. Muzykę skomponował Ilja Demucki, a choreografię stworzył Jurij Posochow. Spektakl otrzymał trzy Złote Maski, prestiżowe rosyjskie nagrody teatralne.

Moskiewski zespół baletowy pod kierownictwem Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak Spartakus czy Romeo i Julia. Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Machar Wazijew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Na scenie Bolshoi można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej imperatorskiej sceny.

Szczegółowe informacje - na stronie: http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj

Więcej