Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na trzy wyjątkowe koncerty wokół rocznicy urodzin genialnego kompozytora, które odbędą się w dniach 1 i 2 marca 2016 roku.

Dokładnie w południe 1 marca 2016 roku muzyka Chopina zabrzmi na antenie Programu 2 Polskiego Radia, które transmitować będzie bezpośrednio z Żelazowej Woli recital Tobiasa Kocha. Znakomity niemiecki pianista – specjalista wykonawstwa historycznego – ulubieniec słuchaczy festiwali „Chopin i jego Europa”, zagra na fortepianie Broadwooda z 1853 roku – najnowszym nabytku Instytutu, stanowiącym cenne uzupełnienie kolekcji modeli fortepianów, na których grał Chopin. Instrument ten został po raz pierwszy zaprezentowany właśnie w radiowym recitalu Tobiasa Kocha z miejsca urodzin Chopina, 11 listopada 2015 roku. 

O godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się nadzwyczajny recital zwycięzcy ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Seong-Jin Cho. W tym dniu fenomenalny koreański pianista, którego po październikowym tryumfie chce usłyszeć cały świat, powróci do Warszawy. Jego marcowy recital połączony będzie z promocją albumu płytowego zawierającego nagrania występów konkursowych w ramach Błękitnej Serii wydawanej przez NIFC – cyklu portretów najciekawszych osobowości Konkursów Chopinowskich.

Wydarzeniem wokół rocznicy urodzin Fryderyka Chopina będzie również 2 marca 2016 roku w Filharmonii Narodowej recital drugiego tryumfatora ostatniej edycji Konkursu, Charlesa Richarda-Hamelina, kanadyjskiego pianisty, który wyróżniony został także Nagrodą Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty. Także jego „portret Konkursowy” w Błękitnej Serii będzie już wówczas dostępny na rynku.

Sprzedaż biletów na koncerty urodzinowe rozpoczęta 1 grudnia 2015 roku, została zakończona. Marcowe koncerty laureatów XVII Konkursu Chopinowskiego są jednocześnie zapowiedzią wielkich wydarzeń artystycznych 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Już w sierpniu bowiem usłyszymy w Warszawie wszystkich laureatów – a niektórych nawet kilkakrotnie, również w Żelazowej Woli.

Więcej


We wtorek 1 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert kameralny, podczas którego premierowo zabrzmi Koncert na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową Sławomira Kaczorowskiego.

Nadrzędną ideę koncertu stanowić będzie motyw łódzkich twórców. W programie znajdzie się Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz z 1948 roku oraz Tryptyk na orkiestrę smyczkową Aleksandra Tansmana, skomponowany w 1930 roku. Obydwa utwory należą dziś do kanonu repertuarowego, a ich twórcy – wybitna skrzypaczka oraz pianista – to jednoczesnie wielcy kompozytorzy, których dokonania artystyczne wpisały się w historię muzyki XX wieku.

W programie wieczoru znajdą się także utwory działających obecnie łódzkich kompozytorów. Prawykonany zostanie Koncert na saksofon i orkiestrę smyczkową Sławomira Kaczorowskiego – kierownika Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, dyrektora Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. W programie znajdzie się także kompozycja FAB4 Wojciecha Lemańskiego, napisana dla Orkiestry PRIMUZ i wykonana po raz pierwszy w Norwegii w 2014 roku.

W skład Orkiestry Kameralnej PRIMUZ, która wystąpi podczas koncertu, wchodzą najbardziej utalentowani studenci i absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej. Jej założycielem i szefem artystycznym jest skrzypek Łukasz Błaszczyk. Solistą wieczoru będzie Paweł Gusnar (na zdjęciu), profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, artysta wszechstronny, jeden z nielicznych saksofonistów otwartych na różne style i formy ekspresji, propagator muzyki współczesnej.


1 i 2 marca 2016 roku w ramach koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza odbędzie się prawykonanie kompozycji nagrodzonej III miejscem w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zabrzmi String of Pearls amerykańskiego kompozytora Jonathana Posthumy (ur. 1989). Sam twórca opisał swoją kompozycję w następujący sposób:

Fili de Perle (Sznury pereł) to utwór wyrażający muzyczną witalność, płynność, puls i kolor, nawet w najściślej kontrolowanych wymiarach harmonicznych i rytmicznych. Kompozycja otwiera świat różnorodnych i wieloaspektowych gestów, wzajemnie powiązanych za pomocą harmonii i formy. Muzyka jest tańcem powtarzających się rytmów i kolorów. Jeśli chodzi o rytmikę, organizuje ją połączenie pulsacji na 3 i na 2 (metrum 3/8 i 4/8) oraz synkopy, które z tego połączenia wynikają. Podstawą harmoniczną są trzy współbrzmienia powstałe przez nałożenie tercji. Ich kombinacje umożliwiają ruch skalarny przypominający skalę oktatoniczną (często nazywaną „sznurem pereł”).

Podczas koncertów Akademickiej Orkiestry Symfonicznej zabrzmi także Koncert fotepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Aleksandry Świgut oraz IV Symfonia d-moll op. 13 Antonína Dvořáka.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji Akademii Muzycznej w Katowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


1, 2 oraz 3 marca 2016 roku w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędą się koncerty towarzyszące XIV Międzynarodowej Konferencji z cyklu „Tradycje śląskiej kultury muzycznej”. Wydarzenie adresowane jest do historyków i teoretyków muzyki, jak również etnomuzykologów, których prace badawcze koncentrują się na szeroko rozumianej problematyce Śląska.

Koncert Ryszard Bukowskim in memoriam, podczas którego zabrzmią takie kompozycje jak VI Sonata na fortepian, IV Kwartet smyczkowy, I Sonata na skrzypce i fortepian oraz Twarz trzecia tryptyk autorstwa Ryszarda Bukowskiego, odbędzie się 1 marca o godz. 18.00. Wśród wykonawców znajdą się: pianista Gracjan Szymczak, skrzypek Robert Bachara, Kwartet smyczkowy studentów Wydziału Instrumentalnego AM we Wrocławiu oraz Akademicki Chór Feichtinum pod dyrekcją Magdaleny Lipskiej.

Następnego dnia będzie miał miejsce koncert muzyki dawnej Serena mente jubilo w wykonaniu zespołu Ars Cantus. W programie znajdą się m.in. kompozycje pochodzące z rękopisów z Żagania, Zielonej Góry oraz kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu, a także z tabulatury organowej z klasztoru Domnikanów we Wrocławiu oraz Śpiewnika Głogowskiego.

3 marca o godz. 20.00 odbędzie się natomiast koncert muzyki współczesnej, dedykowany pamięci prof. Marii Zduniak. Kwartet Śląski zaprezentuje utwory Marcina Rupocińskiego, Stanisława Krupowicza oraz Andrzeja Krzanowskiego. Dwaj pierwsi z wymienionych kompozytorów wraz z Macinem Bortnowskim realizować będą warstwę elektroniczną kompozycji.

Wspomnianym wydarzeniom towarzyszyć będą wystawy (dostępne od 2 do 20 marca 2016 roku): w 100. rocznicę urodzin – Ryszard Bukowski – kompozytor, pedagog, publicysta we foyer Sali Teatralnej AMKL oraz w 5. rocznicę śmierci – Maria Zduniak  historyk, uczona, pedagog w holu budynku E AMKL. Ponadto 3 marca 2016 roku o godz. 14.30 w Sali Kameralnej odbędzie się spotkanie z kompozytorką śląską, prof. Grażyną Pstrokońską-Nawratil.

Wstęp na koncerty po okazaniu bezpłatnej karty wstępu. Po odbiór kart wstępu organizatorzy zapraszają do recepcji budynku E AMKL od dnia 23 lutego 2016 roku.


Pomiędzy 1 a 3 marca 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędą się „Dni Muzyki Polskiej”. W wykonaniu studentów oraz pedagogów w Auli Nova zabrzmią między innymi utwory Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego, Moniuszki czy Nowowiejskiego.

„Dni Muzyki Polskiej” to kolejna odsłona trzydniowych cyklów koncertowych organizowanych w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego od 2007 roku. Dotychczas były one poświęcone postaci jednego kompozytora (Beethovena, Mozarta, Prokofiewa). W tym roku w programie koncertów znajdzie się bogata literatura solistyczna i kameralna kompozytorów polskich – nie tak często wykonywana na rodzimych scenach muzycznych. Publiczność usłyszy utwory epoki klasycyzmu, romantyzmu, jak również muzykę XX wieku oraz kompozycje współczesne.

Więcej


Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Parafia Ewangelicko-Augsburska Świętej Trójcy zapraszają na koncert pilotażowy Chopin u luteran, który odbędzie się w dniu urodzin kompozytora, 1 marca 2016 roku o godz. 18.30 przy placu Małachowskiego 1 w Warszawie. Wstęp wolny.

Przy fortepianie ustawionym centralnie pod jedną z największych i najpiękniejszych kopuł świata, w punkcie, który przez lata stanowił geodezyjny środek Warszawy, zasiądzie Przemysław Lechowski. Po koncercie możliwe będzie zwiedzanie przygotowanych do rewitalizacji podziemi Lutheraneum i galerii.

Niewielu turystów, a nawet mieszkańców stolicy wie, że kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy jest miejscem związanym z Fryderykiem Chopinem. Tu w roku 1825 Chopin grał dla cara Aleksandra I i otrzymał od niego w podarunku brylantowy pierścień, śpiewał także w parafialnym chórze i przychodził do luteran na kazania.

Niedawno kościół Świętej Trójcy znalazł się na liście oficjalnych miejsc chopinowskich, stworzonej w ramach internetowego projektu kulturalnego Warszawa Chopina przygotowanego przez Urząd m.st. Warszawy we współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina oraz Uniwersytetem Warszawskim.


3 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się recital Celiny Kotz – zwyciężczyni IX Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Z. Jahnkego w Poznaniu.

Czterdzieści lat temu odbyła się pierwsza edycja ogólnopolskiego konkursu wiolinistycznego, któremu nadano imię Zdzisława Jahnkego – wybitnego wirtuoza skrzypiec, zasłużonego pedagoga, autora niezliczonych opracowań literatury na ten instrument. W listopadzie 2015 roku laureatką pierwszego miejsca w prestiżowych poznańskich zmaganiach została Celina Kotz. Wygrana umożliwi jej udział bez eliminacji w 15. Międzynarodowym Konkursie im. Wieniawskiego (8–23 października 2016), a już teraz zagwarantowała artystce dodatkowe wyróżnienie ufundowane przez Narodowe Forum Muzyki: recital na wrocławskiej estradzie.

W programie znajdą się dwie kompozycje Henryka Wieniawskiego: Wariacje na temat własny op. 15 oraz Fantaisie brillante na tematy z opery „Faust” Ch. Gounoda op. 20, a także VII Sonata c-moll na skrzypce i fortepian op. 30 nr 2 Ludwiga van Beethovena oraz II Sonata G-dur na skrzypce i fortepian Maurice’a Ravela. Przy fortepianie zasiądzie Marcin Sikorski.


Filharmonia Gorzowska zaprasza 4 marca 2016 roku o godz. 19.00 na koncert symfoniczny W jak Wirtuoz, podczas którego białoruski trębacz Igor Cecocho wykona między innymi Koncert Polski Mirosława Gąsieńca. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Koncert rozpocznie uwertura Gioacchino Rossiniego do włoskiej farsy Il signor Bruschino z początku XIX wieku, napisana w znakomitym stylu i pokazująca wieki talent komediowy kompozytora. Żywiołowej i dynamicznej kompozycji, z charakterystycznym uderzaniem smyczków drugich skrzypiec o pulpity, nie brakuje dowcipu i humoru.

Bohatera wieczoru, wirtuoza trąbki Igora Cecocho, publiczność będzie miała okazję usłyszeć w dwóch kompozycjach: we współczesnym Koncercie na trąbkę i orkiestrę smyczkową Mirosława Gąsieńca, napisanym w 2003 roku specjalnie dla białoruskiego wykonawcy, oraz w barokowej Sonacie na trąbkę, smyczki i basso continuo Georga Philippa Telemanna.

Po wirtuozowskiej części koncertu nastąpi powrót do początku XIX wieku, kiedy to Ludwig van Beethoven napisał swoją I Symfonię C-dur. Choć można znaleźć w niej jeszcze ślady szkoły Haydna i Mozarta, to jednocześnie widać, że już w pierwszym swoim dziele symfonicznym kompozytor zaczyna wyraźnie wytaczać własną, niezależną ścieżkę.


Program 2 Polskiego Radia, neTTheatre/Centrum Kultury w Lublinie, Festiwal Gorzkie Żale/Centrum Myśli Jana Pawła II zapraszają 4 marca 2016 roku o godz. 19.30 do Studia im. Witolda Lutosławskiego na spektakl Znak Jonasza, odbywający się w ramach Festiwalu Gorzkie żale/Nowe Epifanie.

Fragmenty Księgi Jonasza, zestawione z tekstem średniowiecznego oficjum dramatycznego Visitatio sepulchri (Nawiedzenie Grobu), tworzą spektakl, w którym łączą się obrazy, narracja i dźwięk.

Visitatio sepulchri odgrywano na ziemiach polskich najpierw w katedrze wawelskiej, a nieco później również w diecezjach płockiej i wrocławskiej. Jego forma nawiązuje do konstrukcji greckiej tragedii, a treść oparta jest na Ewangeliach. W kilku scenach ukazuje wydarzenia przypominane w liturgii rezurekcyjnej: wędrówkę niewiast z wonnościami do Grobu Pańskiego, ich rozmowę z Aniołem, bieg apostołów Piotra i Jana oraz demonstrację pustych całunów. Zanim jednak, w poranek wielkanocny zostanie odkryta tajemnica Zmartwychwstania, trzej przebrani w kobiece stroje klerycy musieli – jako trzy niewiasty z Ewangelii – przejść wraz z wiernymi drogę, czyli medytację śmierci psalmami i pieśniami pasyjnymi (m.in. Stabat Mater).

Spektakl według scenariusza Artura Pałygi wyreżyserował Paweł Passini, a na scenie Studia Lutosławskiego wystąpią: Justyna Antoniak, Mariusz Bonaszewski, Klaudia Cygoń, Paweł Janyst, Natalia Maczyta, Beata Passini, Elżbieta Rojek oraz Chór Centrum Myśli Jana Pawła II.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


W piątek 4 marca 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert Dyplomantów Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Witolda Lutosławskiego w Nysie.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Oberon Carla Marii von Webera oraz uwertura do opery Verbum nobile Stanisława Moniuszki w wykonaniu Filharmoników Opolskich pod dyrekcją Adama Banaszaka. W dalszej części zaprezentują się dyplomanci: Kinga Katarzyna Fujarczuk (klarnet), Karolina Elżbieta Sławek (euphonium), Ewelina Nicpoń i Kornelia Irena Podgórska (śpiew), Magdalena Wojtczak, Damian Figiel i Jakub Jan Ratuszniak (fortpian). W programie m.in. kompozycje C. M. von Webera, A. Guilmanta, W. A. Mozarta, G. Bizeta, F. Loewego, L. van Beethovena, E. Griega oraz F. Mendelssohna-Bartholdy’ego.


Opera Krakowska przygotowuje premierę opery Turek we Włoszech Gioacchina Rossiniego, która odbędzie się 4 marca 2016 roku. Kolejne spektakle zaplanowano 5, 6 i 8 marca oraz 20 i 22 maja 2016 roku.

Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, znany krakowskiej publiczności m.in. z realizacji Ariadny na Naxos Richarda Straussa, Cabaretu lunaire czy opery dla dzieci Pan Marimba Marty Ptaszyńskiej. Od strony muzycznej premierę przygotowuje Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej. Choreografię tworzy Violetta Suska, choreograf Grupy Operowej Lakme i kierownik baletu Teatru Muzycznego w Lublinie. Barwne i efektowne kostiumy projektuje scenograf i kostiumograf – Anna Sekuła, która współpracuje z największymi scenami dramatycznymi w kraju. Za przygotowanie chóru odpowiada Zygmunt Magiera, kierownik Chóru Opery Krakowskiej.

Turek we Włoszech to opera komiczna w dwóch aktach, napisana w 1814 roku na zamówienie La Scali przez 22-letniego, ale cieszącego się już sławą kompozytora. Utwór po długim zapomnieniu powraca na światowe sceny. Partię Fiorilli śpiewały Maria Callas, Cecylia Bartoli, a niedawno w Royal Opera House Aleksandra Kurzak. Opera ta rzadko gości na polskiej scenie i po raz pierwszy pojawi się w Krakowie. Będzie to jej trzecie wystawienie w powojennej Polsce. Zabawne libretto jest pełne nagłych zwrotów akcji i efektownych przebieranek rodem z komedii pomyłek. A wszystko to przy niepowtarzalnej muzyce G. Rossiniego.

Trwa karnawał, gdy Selim, tytułowy Turek przybywa do Włoch, by się zabawić. Powszechna wesołość i podniecenie sprawiają, że nie wiadomo już, kto na czyim punkcie szaleje – on widząc piękne kobiety, czy one w poszukiwaniu egzotycznych wrażeń. Konstelacje trójkątów i czworokątów komplikują się na skutek nieporozumień, przebieranek, niespodzianek, a wszystko w żywiole tańca, jak przystało na okres beztroskiego szaleństwa.

Więcej informacji – na stronie: www.opera.krakow.pl  


4 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej odbędzie się Wieczór z operą.

Obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą Stanislava Usheva wystąpią laureaci IV Konkursu Wokalnego im. Reszków w Częstochowie: Maria Domżał (sopran) oraz Mykhailo Malafi (tenor). W programie znajdą się arie i duety z oper Gaetano Donizettiego, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Vrediego, Charlesa Gounoda, Giacomo Pucciniego oraz Władysława Żeleńskiego.


Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego zaprasza 5 marca 2016 roku o godz. 17:15 na niezwyczajny koncert z cyklu „Mistrzowie na Żoliborzu”, podczas którego wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich pianistów – Piotr Paleczny. Mistrzowski recital poświęcony będzie muzyce Fryderyka Chopina.

Piotr Paleczny prowadzi klasę fortepianu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był laureatem i siedmiokrotnie jurorem Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Zasiadał też wielokrotnie w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Leeds, Paryżu, Londynie, Dublinie, Genewie, Pradze, Moskwie, Santander, Tokio, Hamamatsu, Taipei, Seulu, Montrealu, Toronto, Tel Avivie, Kitzingen, Casablance, Tajpej, Shenzhen, Hilton Haed, Takamatsu, Los Angeles, Salt Lake City, Minneapolis oraz Cleveland, gdzie w 2007 był pierwszym Polakiem, który przewodniczył jury konkursu pianistycznego w USA. Wykładał podczas kursów mistrzowskich na pięciu kontynentach. Jako solista występował z renomowanymi orkiestrami na całym świecie. Jest dyrektorem artystycznym najstarszego polskiego festiwalu muzycznego, Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju, a także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.

Bilety do nabycia na stronach: www.nowyfort.pl, www.ebilet.pl oraz w kawiarni CS Fort Sokolnickiego.


Pomiędzy 26 lutego a 11 marca 2016 roku w Filharmonii Lubelskiej oraz Muzeum Lubelskim odbędzie się sześć koncertów symfonicznych i kameralnych w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich.

Festiwal zainauguruje wykonanie Symfonii D-dur Józefa Wieniawskiego oraz I Koncertu fortepianowego d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej po dyrekcją Jakuba Chrenowicza towarzyszyć będzie pianista Tomasz Ritter. Koncert odbędzie się w piątek 26 lutego o godz. 19.00. Dwa dni później publiczność będzie miała okazję zapoznać się z twórczością pieśniową Józefa Wieniawskiego, którą zaprezentuje Małgorzata Rodek (sopran) oraz Jakub Gąska (tenor) z towarzyszeniem Kamila Turczyna przy fortepianie. Koncert odbędzie się 28 lutego o godz. 18.00 w Galerii Malarstwa Polskiego i Obcego Muzeum Lubelskie (ul. Zamkowa 9).

5 marca o godz. 18.00 Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Jan Miłosz-Zarzycki, a jako solista wystąpi skrzypek Jakub Jakowicz. W programie znajdą się: Uwertura a-moll Antoniego Stolpe, I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego oraz V Symfonia g-moll op. 107 Antona Rubinsteina. Dzień później o godz. 17.00 w Muzeum Lubelskim odbędzie się recital skrzypcowy Janusza Wawrowskiego, któremu towarzyszyć będzie pianista Grzegorz Skrobiński. Na program wieczoru złożą się sonaty skrzypcowe Ignacego Jana Paderewskiego i Claude’a Debussy’ego oraz miniatury Pabla Sarasatego i Henryka Wieniawskiego.

Kolejnym wydarzeniem w ramach Festiwalu będzie Nadzwyczajny Recital Fortepianowy Charlesa Richarda-Hamelina, laureata II Nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. 7 marca o godz. 19.00 kanadyjski pianista zaprezentuje w Filharmonii Lubelskiej takie kompozycjeFryderyka Chopina jak: Nokturn H-dur op. 62 nr 1, Ballada As-dur op. 47, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Introdukcja i Rondo op. 16, 4 Mazurki op. 33 oraz Sonata h-moll op. 58. W piątek 11 marca o godz. 19.00 Festiwal zakończy koncert symfoniczny, w programie którego znajdzie się Koncert fortepianowy Josefa Myslivečka oraz Koncert fortepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu znakomitej brytyjskiej pianistki Clare Hammond. Ponadto Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego wykona Symfonię c-moll Franciszka Mireckiego.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonialubelska.pl  


5 marca 2016 roku o godz. 18.00 w Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) odbędzie się prawykonanie Pasji Rafała Kłoczko według libretta Maji Baczyńskiej.

Dzieło to jest próbą spojrzenia na Pasję z perspektywy osób, które znalazły się obok Jezusa w jego ostatniej drodze. Kluczowa staje się postać Matki, której miłość i boleść jest największa, choć na uwagę zasługują również sylwetki uczniów. Rozterki Piotra, głęboka wiara Jana oraz tragiczna postać Judasza są wyraziście odmalowane zarówno za pomocą słowa, jak i dźwięku.

Poetycki język, przeplatany wierszami ks. Jana Twardowskiego, skłania słuchacza do refleksji nad sensem cierpienia, pozwala identyfikować się z różnymi postawami, jakie człowiek może przyjąć, gdy staje się tylko bezradnym obserwatorem wydarzeń prowadzących nieuchronnie ku śmierci ukochanej osoby. Całości towarzyszy muzyka, która wzmacnia uniwersalne treści, pozostawiając niezatarte wrażenie.

Dzieło skomponowane zostało na pięciu solistów, chór i orkiestrę. Wystąpi zespół wokalno-instrumentalny „Cappella Gedanensis” oraz Magdalena Witczak – sopran, Magdalena Lewandowska – mezzosopran, Przemysław Baiński – tenor, Marcin Miloch – bartyton, Paweł Michalczuk – bas.

Utwór powstał dzięki programowi „Kompozytor-rezydent”, który realizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca.


Koncerty muzyki klasycznej wracają wiosną na Szachownicę Starego Browaru. Aż do wakacji, w każdą niedzielę o godz. 16.00, rozbrzmiewać będą na niej utwory w wykonaniu najzdolniejszych uczniów poznańskich szkół muzycznych, przeplatane występami grywającego przez 20 lat dla światowych elit Sławomira Sikory. Cykl zainauguruje 6 marca 2016 roku koncert muzyki J.S. Bacha.

Siódma już edycja cyklu „Młodzi wirtuozi na Szachownicy”, którego pomysłodawcą i kuratorem jest poznański pianista Filip Wałcerz, będzie hołdem urodzinowym składanym wielkim kompozytorom. Comiesięczne koncerty monograficzne dedykowane będą słynnym mistrzom. Przed publicznością w Starym Browarze wystąpią jak zwykle najzdolniejsi uczniowie ze wszystkich poznańskich szkół muzycznych II stopnia: Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. J. Kaliszewskiej z Zespołu Szkół Muzycznych, Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. M. Karłowicza oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Umiejętności zaprezentują uczniowie i studenci klas fortepianu, skrzypiec, gitary, akordeonu i instrumentów dętych.

W kolejnych miesiącach na Szachownicy najzdolniejsi młodzi poznańscy muzycy zagrają koncerty muzyki Sergiusza Prokofiewa (3 kwietnia), Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna (29 maja) oraz Henryka Wieniawskiego (26 czerwca). W pozostałe niedziele goście Starego Browaru przysłuchiwać się będą niekończącemu się repertuarowi Sławomira Sikory. Przez 20 lat grał on dla podróżujących dookoła świata elit - od Monte Carlo po Singapur i, jak wspominał, nie było możliwości, aby nie zagrał utworu na życzenie wytwornego gościa. W ostateczności udawał się do sklepu z nutami w najbliższym porcie, by je wypełnić jak najszybciej. W jego repertuarze znajduje się zarówno muzyka klasyczna, jak i światowe standardy. Niedawno wytrawny pianista powrócił do Poznania by koncertować m.in. dla gości Starego Browaru, a także dzielić się swoją pasją, bo jak mówi: „Warto nauczyć się grać. Dla siebie. Na to nigdy nie jest za późno. Dla nikogo.”
 

Więcej


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 6 marca 2016 roku o godz. 19.00 do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny, podczas którego prawykonany zostanie Koncert jazzowy na fortepian, bas, perkusję i orkiestrę symfoniczną Macieja Małeckiego.

W programie znajdzie się ponadto Uwertura kubańska George’a Gershwina oraz Symfonia nr 4 „Heroes” Philipa Glassa, oparta na motywach z muzyki Davida Bowiego oraz Briana Eno, którzy w serii odkrywczych nagrań z lat 70-tych połączyli wpływy muzyki świata, eksperymentalnej awangardy i rock and rolla, a tym samym na nowo zdefiniowali przyszłość muzyki popularnej. Koncert poprowadzi Michał Klauza. O swoim nowym utworze Maciej Małecki mówi w następujących słowach:

Koncert jazzowy na fortepian, bas, perkusję i orkiestrę symfoniczną poświęcony jest pamięci mojego przedwcześnie zmarłego syna Marcina – jazzmana i kompozytora, wielbiciela klasycznej muzyki. Jego dwaj przyjaciele, z którymi stworzył niegdyś trio – kontrabasista Paweł Pańta i perkusista Krzysztof Szmańda, a także pianista Krzysztof Dys – nagrali planowaną przez Marcina płytę z pozostawionych przez niego partytur. Zetknięcie się z wymienionymi muzykami zainspirowało mnie do napisania dla nich koncertu.

Tytułu Koncert jazzowy nie należy jednak rozumieć zbyt dosłownie. Założeniem dzieła jest zderzanie i zestawianie obok siebie dwóch różnych światów – jazzu i muzyki poważnej. Fortepian pełni tu wiodącą, podwójną rolę: jest instrumentem solowym, jak w tradycyjnym, symfonicznym koncercie instrumentalnym, a z kontrabasem i zestawem perkusyjnym stanowi część tria jazzowego. Niektóre fragmenty pozostawione są inwencji wykonawców, którzy swobodnie interpretują i improwizują swoje partie, co jest szczególnym rysem muzyki jazzowej. Utwór powstał w 2015 roku.”

Bilety do kupienia na stronie www.sklep.polskieradio.pl i godzinę przed koncertem w kasie studia.


We wtorek 8 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej im. J. Nieżychowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się kolejny recital z cyklu „Opera da camera”.

Podczas koncert zatytułowanego „Pomiędzy…” – niemiecka i polska liryka wokalna XIX i XX wieku wystąpi tenor Hubert Stolarski z towarzyszeniem pianistki Olgi Bili. W programie zaprezentowane zostaną pieśni Richarda Straussa, Franza Schuberta, Roberta Schumanna oraz Mieczysława Karłowicza.

„Opera da camera” to nazwa nowego cyklu recitali wokalnych, odbywających się od stycznia 2016 roku w Sali kameralnej im. J. Nieżychowskiego – nowej przestrzeni koncertowej w Operze na Zamku, która została uroczyście otwarta 26 listopada 2015 roku w ramach Dni Nowego Otwarcia. Podczas comiesięcznych koncertów młodzi, ale już uznani polscy śpiewacy operowi, stojący u progu wielkich karier na światowych scenach, prezentują publiczności utwory pochodzące z różnych epok muzycznych i obszarów geograficznych. W programach recitali z towarzyszeniem fortepianu znajdują się wykonywane w różnych językach kompozycje od baroku po XX wiek.

Więcej


Prezentowana w Muzeum Fryderyka Chopina pokonkursowa wystawa współczesnego portretu chopinowskiego zachęca do refleksji nad tym, jak Chopin portretowany jest dziś w muzyce. Spotkanie zatytułowane Sztuka słuchania: Muzyczne portrety Chopina odbędzie się 8 marca 2016 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej przy ul. Okólnik 1 w Warszawie.

Chopin portretowany był w muzyce wielokrotnie. Już w 1835 roku znalazł się w Karnawale op. 9 Roberta Schumanna. Swoiste muzyczne portrety Chopina odnajdziemy również w twórczości jego dziewiętnastowiecznych epigonów. Coś z Chopinowskiego wizerunku zachowują wszystkie mazurki komponowane po nim przez innych kompozytorów, choć w najlepszych utworach równie wyraźnie jak echo idiomu Chopinowskiego słychać rękę ich twórców. Trzy Mazurki Thomasa Adésa (2009) to najnowszy przykład nawiązania do gatunku, na którym Chopin pozostawił swoje niezmywalne znamię. Ile jest w nich Chopina, a ile Adésa?

Wydarzenie towarzyszy wystawie pokonkursowej na portret Fryderyka Chopina dla młodych twórców, prezentowanej w Muzeum Fryderyka Chopina w dniach 1.03–31.06.2016. Spotkanie poprowadzi Paweł Siechowicz, przy fortepianie zasiądzie Karolina Czechowska.
 

Więcej


W ramach siódmego cyklu koncertów „Jeszcze polska muzyka” wraz z Orkiestrą Akademii Beethowenowskiej wystąpi wybitny pianista młodego pokolenia – Charles Richard-Hamelin, laureat II nagrody na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Koncert odbędzie się 9 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół”.

W programie tego wieczoru zabrzmią: Tańce polskie op. 4 nr 1-5 Juliusza Zarębskiego, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz VIII Symfonia F-dur op. 93 Ludwiga van Beethovena. Orkiestrę Akademii Beethowenowskiej poprowadzi Maciej Tworek.

Bilety do nabycia od 22 lutego 2016 w kasie MCK „Sokół” oraz na stronie www.mcksokol.pl. Rezerwacja telefoniczna (tel. 18 44 82 600) i on-line od 23 lutego 2016 (w miarę wolnych miejsc).