Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Agencja Muzyczna Polskiego Radia i Fundacja Shalom we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury zapraszają 1 września 2016 roku o godz. 20.30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert Francesco Bruno Trio. Koncert odbywa się w ramach XIII Festiwalu Warszawa Singera.

Francesco Bruno – utalentowany gitarzysta jazzowy i kompozytor – wydał dziewięć albumów. W latach 70. występował z wieloma legendami jazzu, m.in. z Donem Cherry. Współpracował również z Brianem Eno i legendą włoskiej piosenki – Richie Havensem. W latach 80. skomponował kilka utworów dla włoskiej piosenkarki Teresy De Sio, które okazały się wielkimi przebojami.

Na koncercie wystąpi w towarzystwie dwóch wielkich muzyków włoskiej sceny jazzowej: Marco Rovinellego (instrumenty perkusyjne) oraz Jacopo Ferrazzy (kontrabas). Artyści wykonają oryginalne utwory, zaaranżowane specjalnie na ten występ. Kompozycje te są częścią nowego albumu zatytułowanego Witam, w nagraniu którego wzięli udział – jako gości specjalni – polscy muzycy: trębacz Piotr Wojtasik i saksofonista Sylwester Ostrowski.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


W dniach 26 sierpnia – 4 września 2016 roku odbędzie się jedenasta edycja Festiwalu Goldbergowskiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą we wnętrzach franciszkańskiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal Goldbergowski został zainicjowany w 2006 roku, w 250. rocznicę śmierci genialnego gdańskiego klawesynisty, a jednocześnie ulubionego ucznia Bacha – Johanna Gottlieba Goldberga (1727-1756). Jako jedyny na polskiej mapie wydarzeń kulturalnych promuje muzykę gdańskich mistrzów minionych epok, zapraszając do jej wykonania najbardziej renomowane zespoły muzyki dawnej. Koncepcja artystyczna festiwalu, od początku jego powstania, jest autorstwem klawesynistki Aliny Ratkowskiej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie tegorocznej edycji, oprócz utworów gdańskich twórców, znajdzie się muzyka Bacha, Beethovena, Mozarta i mało komu znanego elbląskiego kompozytora Johanna Benjamina Grossa. Jego kwartet zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego w wykonaniu austriackiego Quatuor Mosaïques. Dzień później Magdalena Tomsińska z towarzyszeniem Anny Mikołajczyk zaprezentuje utwory z gdańskiej Tabulatury Lutniowej, któremu to manuskryptowi lutnistka poświęciła swoją pracę badawczą, a jej efektem jest m.in. nagranie płytowe kompletnego zbioru. Na kolejnym koncercie w interpretacji solistów i Kölner Akademie wykonana zostanie Pasja oratoryjna według Św. Mateusza autorstwa działającego w Gdańsku kompozytora Johanna Valentina Medera.

Drugi koncertowy weekend rozpocznie się 1 września występem młodego francuskiego klawesynisty Orlando Bassa, laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu im. P. Bernardi w Bolonii w 2015 roku. Podczas tego występu usłyszeć będzie można klawesynowe kompozycje Bacha, Buxtehudego, a także samego patrona Festiwalu. Kolejnego dnia odbędzie się planowany od wielu lat koncert kanadyjskiego consortu gambowego Les Voix Humaines, który zaprezentuje publiczności Kunst der Fuge Bacha. Dzień później w interpretacji wybitnego polskiego akordeonisty Klaudiusza Barana można będzie natomiast usłyszeć Wariacje Goldbergowskie.

Podczas koncertu finałowego, w niedzielę 4 września, soliści wraz z Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja M. Szadejko zaprezentują kantaty ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej, które w większości zabrzmią po raz pierwszy po kilkuset latach od swoich pierwszych prezentacji. W przerwie, fundatorom piszczałek odbudowywanych wielkich organów kościoła Św. Trójcy, rozdane zostaną certyfikaty „Patrona piszczałek”.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.goldbergfestival.pl


To znamienne, że jednym z najlepiej rozpoznawalnych utworów Fryderyka Chopina jest jego Etiuda rewolucyjna. Etiudy pełne są pasji, a w wydaniu Chopina niewiele mają wspólnego z muzyczną wprawką dla początkujących pianistów. Właśnie etiudzie poświęcona będzie kolejna, czternasta już edycja festiwalu „Chopiniana”. Podczas dwóch weekendów: 2–4 i 9–11 września 2016 roku w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku można będzie przyjrzeć się temu wyjątkowemu w twórczości Chopina gatunkowi w kontekście dzieł innych wybitnych kompozytorów w doborowych wykonaniach światowej sławy pianistów.

O wydanym zbiorze etiud Chopina op. 10 berliński krytyk Ludwig Rellstab pisał: „kto ma proste [palce], nie powinien ich grać, w każdym razie nie wtedy, kiedy w pobliżu nie ma chirurga”. Nikt przed Chopinem nie tworzył etiud tak trudnych i wymagających, a jednocześnie tak doskonałych. To za jego sprawą nastąpił przełom w historii tego gatunku – etiuda przestała być tylko dydaktycznym ćwiczeniem techniki. Stała się utworem artystycznym.

Podczas dwóch wrześniowych weekendów „Chopinianów” publiczność będzie miała okazję zapoznać się z wyjątkową różnorodnością tego gatunku. Pierwszy koncert poświęcony będzie poprzednikom Chopina. Na historycznych instrumentach, począwszy od wirginału, poprzez pianoforte Steina, po kopię fortepianu Pleyela z czasów Chopina, zagrają światowej sławy pianista Tobias Koch oraz Katarzyna Drogosz – muzycy specjalizujący się w wykonawstwie utworów dawnych na instrumentach z epoki. Dzień wcześniej poprowadzą oni prezentację i kurs gry na pianoforte. 9 września etiudy Chopina, Liszta i Rachmaninowa wykona natomiast Szymon Nehring – jedyny Polak wśród laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego. Na zakończenie festiwalu, 11 września, zagra Clare Hammond – ceniona angielska pianistka, chętnie sięgająca po polski repertuar.

„Chopiniana” to nie tylko koncerty, ale także towarzyszące im wydarzenia, również o charakterze edukacyjnym. W tym roku w Płocku, już po raz czwarty w historii festiwalu, odbędzie się edukacyjna gra miejska dla młodzieży Nieznana etiuda. Współzawodniczące między sobą grupy uczestników będą miały za zadanie odnaleźć na terenie Płocka nieznaną dotąd etiudę Chopina. Aby skompletować wszystkie części utworu będą musiały zmierzyć się z zadaniami o trzech stopniach trudności. Podobnie jak etiudy są systematycznym i wszechstronnym sposobem zdobywania umiejętności wykonawczych, tak też i gracze będą mieli szansę zmierzyć się z określonym obszarem aktywności (ruchowej, medialnej, manualnej) kształcącej na coraz wyższym poziomie.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.chopiniana.pl 

Więcej


Filharmonia Pomorska im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza Festiwal Zakręcone Dni Muzyki, który odbędzie się w dniach 2-4 września 2016 roku. Ideą przedsięwzięcia jest przełamywanie uprzedzenia do muzyki klasycznej, przyciągnięcie nowych słuchaczy i przygotowanie ich do odbioru muzyki klasycznej.

W pierwszy weekend września odbędzie się dziewięć koncertów, z czego siedem w gmachu bydgoskiej Filharmonii, a dwa w regionie – w Pałacu Lubostroń i Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim. Będą to odpowiednio krótkie, ale utrzymane na najwyższym poziomie wirtuozowskie popisy bydgoskich artystów. Program Festiwalu skierowany jest zarówno do doświadczonych melomanów, jak i laików, odpowiadjąc gustom słuchaczy w każdym wieku.

Podczas inauguracyjnego koncertu symfonicznego wystąpi orkiestra Zakręconych Dni Muzyki pod kierownictwem Kaia Bumanna oraz soliści: Edyta Krzemień i Przemysław Zubowicz, którzy wykonają fragmenty musicalu Upiór w Operze Webbera, suitę W grocie Króla Gór Griega oraz Walc Kwiatów z baletu Dziadek do orzechów Czajkowskiego. Filharmoniczne organy zabrzmią 3 września podczas koncertu Szymona Olszańskiego, Katarzyny Nowaczewskiej-Manthey oraz kwintetu dętego blaszanego Triumphal Brass Quintet. W repertuarze znajdą się kompozycje Gershwina i Bernsteina oraz słynne utwory organowe. Dzień później Paderewski Kwartet zaprezentuje interpretacje kwartetów Mozarta.

W ramach festiwalu odbędą się aż cztery koncerty familijne. Podczas Muzycznych WierszoRanków wiersze Tuwima, Brzechwy i Konopnickiej recytować będą Anita Sokołowska i Maciej Puto, natomiast aranżacje muzyczne Sławomira Opalińskiego i Marcina Gumieli wykona Barock Quartet w poszerzonym składzie. W programie pojawi się także Bajka „Piotruś i Wilk” do muzyki Prokofiewa w wykonaniu Royal Wind Quintet Bydgoszcz i Katarzyny Witkowskiej. Nie zabraknie sztandarowych koncertów dla dzieci Od brzuszka do uszka maluszka i Akademia WioliMisia, które znane są już bydgoskim rodzinom.

Festiwal Zakręcone Dni Muzyki dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu Kultura Dostępna. Na koncerty wstęp jest wolny – wystarczy pobrać w kasie bezpłatne karty wstępu bądź złożyć zgłoszenie drogą mailową.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


W dniach 2-18 września 2016 roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie po raz drugi odbędzie się Festiwal Oper Barokowych „Dramma per Musica”. Jest to jedyny w Polsce festiwal, podczas którego można oglądać inscenizacje oper barokowych w wykonaniu polskich wokalistów i instrumentalistów. Spektakle operowe prezentowane są na scenie XVIII-wiecznego Teatru Królewskiego.

Festiwal zainauguruje Sognando la morte, niezwykłe widowisko z pogranicza opery i tańca w wykonaniu Anny Radziejewskiej, znakomitej śpiewaczki operowej oraz Jacka Tyskiego, tancerza i choreografa związanego z Polskim Baletem Narodowym. Perłą tegorocznej edycji będzie wykonanie niewystawianej w Europie od blisko 300 lat, wirtuozowskiej opery Leonarda Vinciego Semiramida Riconosciuta w reżyserii Eweliny Pietrowiak – orkiestrę festiwalową Royal Baroque Ensemble poprowadzi Marco Vitale. Festiwal zwieńczy zeszłoroczna premiera, Orlando Georga Friedricha Händla. Spektaklom towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale.

Bilety dostępne na stronie: www.bilety24.pl

Więcej


W najbliższy weekend odbędzie się czwarta edycja imprezy „Warszawa Jest Trendy”. Od 2 do 4 września 2016 roku na uczestników czekają atrakcje muzyczne, artystyczne i rekreacyjne, przygotowane przez organizatora – miasto stołeczne Warszawa.

Program imprezy jest bardzo napięty – piątek, sobotę i niedzielę wypełnią koncerty, warsztaty, spektakle, wystawy, zajęcia sportowe i taneczne. Przygotowane atrakcje czekają na mieszkańców i gości stolicy zarówno na placu Defilad, jak i w innych częściach miasta.

2 września na Placu Defilad podczas koncertu „25 lat niepodległości Ukrainy”, przygotowanego we współpracy z Ambasadą Ukrainy w Warszawie, wystąpią Anna Wyszkoni, ukraiński zespół rockowy Kozak System, muzyczny duet Onuka, łączący elementy muzyki popularnej z folkowymi brzmieniami oraz Dakh Daughters, projekt muzyczno-teatralny stworzony przez utalentowane artystki z Kijowa.

3 września na Placu Defilad odbędzie się koncert „Super Warszawa”, podczas którego na scenie pojawią się młodzi polscy artyści Grzegorz Hyży, Natalia Nykiel i Natalia Schroeder, a gwiazdą wieczoru będzie laureat brytyjskiego „X-Factora” James Arthur. Tego samego dnia będzie miał miejsce finał letniego projektu „Chopin na Krakowskim Przedmieściu”, który rozpocznie się o 14.30 na placu pod kolumną Zygmunta spektaklem tanecznym, następnie o 15.00 wystąpią artyści klasyczni, a od godziny 17.00 wydarzenie przeniesie się a skwer Hoovera, gdzie uznani pianiści jazzowi (m.in. Andrzej Olejniczak Quartet, Włodek Pawlik i Piotr Wyleżoł Trio), zagrają jazzowe aranżacje utworów Chopina.

4 września podczas wydarzenia Dziecięca Warszawa na Placu Defilad (w godzinach 12.00-18.30) na dzieci czeka moc atrakcji – występy artystów dziecięcych (m.in. Majka Jeżowska i francuski artysta DJ Mam’s), taneczne zajęcia zumby i różnego rodzaju warsztaty.

Szczegółowy program wydarzenia – na stronie: www.warszawajesttrendy.um.warszawa.pl


51. Międzynarodowy Festiwal im. Andrzeja Markowskiego „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 3–18 września 2016 roku pod hasłem „Europa Cantans”. Program tegorocznej edycji wydarzenia, odbywającego się we Wrocławiu – Europejskiej Stolicy Kultury, zaprezentuje bogactwo i różnorodność muzyki europejskiej.

Festiwal potrwa ponad dwa tygodnie i będzie ściśle wypełniony koncertami we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Zabrzmią m.in. takie arcydzieła, jak obie pasje Jana Sebastiana Bacha (w tym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej), „Msza koronacyjna” Mozarta, symfonie Beethovena i Szostakowicza. Wystąpią słynne osobowości muzyczne, m.in. sir John Eliot Gardiner, Jordi Savall, Andrey Boreyko, Philippe Jaroussky.

Wydarzenie zainauguruje przejmująca XIII Symfonia „Babi Jar” Dymitra Szostakowicza, nawiązująca do trudnych wydarzeń II wojny światowej . Zabrzmi także utwór Zan Tontemiquico polskiego współczesnego kompozytora, Mikołaja Góreckiego, a koncert poprowadzi rewelacyjny Andrey Boreyko. Już dzień później zaprezentowana zostanie IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, genialna muzycznie, a jednocześnie przekazująca bliskie kompozytorowi wartości braterstwa i radości. Różne interpretacje idei jedności naznaczyły historię Europy w ciągu niemal dwóch wieków, jakie upłynęły od skomponowania arcydzieła.

W programie tegorocznej edycji Festiwalu znajdą się także obie Bachowskie pasje, przy czym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej. To dzieło o ogromnym ładunku dramatycznym było już inscenizowane w różnych ośrodkach, jednak nigdy dotąd we Wrocławiu. Natomiast Pasja Mateuszowa w mistrzowskim wykonaniu Monteverdi Choir i English Baroque Soloists pod batutą sir Johna Eliota Gardinera będzie doskonałym finałem festiwalu.

Ważnym aspektem wydarzenia będzie także część dydaktyczna. Czołowi europejscy soliści, tacy jak Paolo Pandolfo, Robert Levin, Andrea Inghisciano czy Giovanni Sollima, poprowadzą kursy mistrzowskie dla młodzieży. Odbędzie się także tradycyjny kurs interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, prowadzony przez maestro Andrzeja Kosendiaka. W dzień finału „Wratislavii” wystąpi natomiast około dwustu dzieci z różnych krajów – uczniów szkół muzycznych prowadzonych metodą Suzuki oraz Chóru Chłopięcego NFM.

Szczegółowy program – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans


4. Międzynarodowy Festiwal Muzyki „Emanacje” to łącznie 40 koncertów, które odbędą się na terenie Małopolski między 3 lipca a 4 września 2016 roku. Sercem przedsięwzięcia i centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Muzyka będzie rozbrzmiewać w rozmaitych miejscach: od sal koncertowych, poprzez zamki, dwory i pałace, po unikalne, drewniane wnętrza niewielkich kościołów. Tegoroczny festiwal po raz pierwszy przekroczy granice Małopolski – goszcząc na Rynku w Krośnie w kooperacji z Young Arts Festival & Masterclass. Po raz pierwszy odwiedzi również miasteczko Biecz we wschodniej Małopolsce. W ciągu wakacji muzycy zagrają też w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej oraz Szczawnicy i Tuchowie. Stałymi punktami na koncertowej mapie będą Zamek Królewski w Niepołomicach, Zamek w Wiśniczu, Kasztel w Szymbarku, Zamek Suski, drewniany Kościółek w Lipnicy Murowanej.

W programie zaplanowano recitale solowe, koncerty kameralne i symfoniczne, a także jazzowe. Wśród wykonawców znajdą się m.in.: laureaci Grammy – Youth Orchestra of the Americas i gitarzysta David Russell, wiolonczelista Gautier Capucon, zespół berlińskich filharmoników Scharoun Ensemble, Ensemble OPUS z Korei Południowej ze skrzypaczką So-Ock Kim, a także pianiści Ratimir Martinovic i Won-Sook Hur. Zaprezentują się też najlepsi polscy kameraliści młodego pokolenia: Chopin Piano Quintet, Trio im. Wiłkomirskich, Duo Bojanowicz/Koziak, kwartet Diverso, czy Surrealistic Five – który prawykona w Lusławicach nowopowstały Kwintet fortepianowy Hanny Kulenty z jej gościnnym udziałem. Dla fanów muzyki jazzowej przygotowano koncert Adam Bałdycha z norweskim Helge Lien Trio oraz drugą edycję Konkursu Skrzypków Jazzowych im. Zbigniewa Seiferta w mistrzowskiej, międzynarodowej obsadzie.

Nazwa Festiwalu nawiązuje do początków drogi twórczej patrona Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach i światowej sławy kompozytora związanego z Krakowem i Małopolską – Krzysztofa Pendereckiego. Kariera mistrza rozpoczęła się m.in. od potrójnego zwycięstwa w II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku. Wśród trzech zwycięskich utworów znalazły się Emanacje – kompozycja na dwie orkiestry smyczkowe 25-letniego wówczas Krzysztofa Pendereckiego. Nazwa przedsięwzięcia wykorzystuje również symbolikę promieniowania muzyką wykonywaną i współtworzoną w Lusławicach, umożliwiając obcowanie ze sztuką najwyższej jakości melomanom, mieszkańcom i gościom regionu w najpiękniejszych zakątkach Małopolski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program oraz rezerwacja biletów – na stronie: www.emanacje.pl


Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczanego do najpoważniejszych festiwali organowych w Europie, zapraszają na koncerty, których można będzie wysłuchać w ciągu trzech letnich miesięcy (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8). Wrześniową odsłonę wydarzenia zainauguruje występ Piotra Rachonia.

Festiwal „Organy Archikatedry” powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest jego kierownikiem artystycznym. Każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. Występowali w warszawskiej świątyni organiści najważniejszych katedr europejskich, znakomici profesorowie uczelni europejskich, laureaci międzynarodowych konkursów organowych, wielkie indywidualności, wspaniali improwizatorzy, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. Polscy organiści, Przemysław Kapituła i Jerzy Erdman, eksponowali twórczość polskich kompozytorów: Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również znakomitym miejscem prezentacji muzyki organowej. W 1987 roku jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule, zbudowała na chórze kościoła mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentacje muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”.

Archikatedra św. Jana jest znaczącym centrum muzyki sakralnej o zasięgu międzynarodowym. Festiwal cieszy się bardzo wysoką frekwencją, w każdym koncercie uczestniczy średnio ok. 500 osób. Jest ważnym elementem warszawskiego życia kulturalnego i jedną z głównych letnich wizytówek stolicy. Wydarzenie organizuje Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej” w Warszawie, a wspiera finansowo Miasto Stołeczne Warszawa.

Więcej informacji – na stronie: www.kapitula.org

Więcej


W niedzielę 4 września 2016 roku o godz. 17.00 w kościele parafialnym pw. Św. Jana Chrzciciela w Magnuszewie odbędzie się 136. koncert cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury wspólnie z partnerami z Mazowsza. Wystąpi Chór Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Kazimierza Bukata. Wstęp wolny.

Artyści zaprezentują program zatytułowany Wielkie Dziełakótry został z entuzjazmem przyjęty przez publiczność koncertu inauguracyjnego tegorocznej, XIII edycji festiwalu „Mazowsze w Koronie”. Zabrzmi europejska muzyka sakralna takich kompozytorów jak Haendel, Vivaldi, Mozart czy Rossini. Całość rozpocznie polski hymn kanonizacyjny Gaude Mater Polonia Wincentego z Kielczya polski repertuar uzupełnią kompozycje Wacława z Szamotuł i Mikołaja Zieleńskiego. Świeckim akcentem będą słynne partie chóralne z XIX-wiecznych oper: Nabucco i Traviaty Verdiego oraz Strasznego dworu Moniuszki.

„Mazowsze w Koronie” od lat cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Pieczołowicie dobrany repertuar, znakomici artyści oraz szczególne walory akustyczne i estetyczne historycznych kościołów, pałaców, zamków i dworów, w których odbywają się koncerty, to znak rozpoznawczy festiwalu. Podczas dwóch ostatnich koncertów tegorocznego cyklu można będzie usłyszeń rzymskie śpiewy mszalne z X wieku: 9 września o godz. 19.00 w kościele parafialnym pw. św. Stanisława i Męczennika w Skrzeszewie oraz 16 września o godz. 18.00 w bazylice pw. Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu.

Pierwsza edycja festiwalu była elementem obchodów 475. rocznicy inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. W ciągu dwunastu poprzednich edycji cyklu udało się, wraz z lokalnymi partnerami, współorganizatorami wydarzeń, przygotować 132 koncerty symfoniczne i kameralne, z udziałem wybitnych solistów, czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, zespołów kameralnych, znakomitych orkiestr symfonicznych i kameralnych oraz chórów.

Szczegółowy program – na stronie: www.mazowszewkoronie.pl


Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” odbędzie się w dniach 4 września – 23 października 2016 roku w wybranych kościołach na terenie Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, które wyposażone są w koncertowe organy.

Wydarzenie zaliczane jest do najpoważniejszych i najbardziej interesujących polskich festiwali organowych. Jest to okazja do wysłuchania szeregu recitali organowych w wykonaniu organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

W ciągu ostatnich stuleci wzniesiono w warszawskich kościoła kilkadziesiąt różnego typu organów piszczałkowych. Niemalże każda świątynia posiada organy zwracające na siebie uwagę. Wiele zabytkowych instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy ma za zadanie prezentować śródmiejskie organy jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

Szczegółowy program – na stronie: www.kapitula.org


Program 2 Polskiego Radia i Polski Chór Kameralny zapraszają 4 września 2016 roku o godz. 19.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert pt. „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”. Polski Chór Kameralny poprowadzi Jan Łukaszewski.

W programie koncertu znajdą się dzieła chóralne znakomitych polskich kompozytorów: Teka Białowieska Feliksa Nowowiejskiego, Anenaiki oraz Exaltabo te Augustyna Blocha, a także Et… oraz Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama autorstwa Edwarda Pałłasza. Utwory zabrzmią w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego.

Znakomity zespół, działający od 1978 roku, dokonał już ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in.: Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski, Paweł Łukaszewski. Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, SinfoniaVarsovia, NOSPR, Akademie für Alte Musik Berlin) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay i Stephen Layton).

Podczas koncertu 4 września Chór poprowadzi jego dyrektor Jan Łukaszewski, uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej, który pełni także funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses. Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, a także Festiwal Chopin w Gdańsku.


25. Rocznica Niepodległości Ukrainy będzie uczczona w Warszawie 6 września 2016 roku poprzez koncert pt. Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi, zorganizowany przez Fundację „Pro Musica Viva” we współpracy ze Stołeczną Estradą.

W koncercie weźmie udział jedna z najlepszych orkiestr kameralnych Ukrainy – Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” pod dyrekcją Romana Rewakowicza, niestrudzonego promotora muzyki polskiej w Ukrainie i ukraińskiej w Polsce.

Koncert wypełnią utwory czterech polskich i czterech ukraińskich kompozytorów, prezentujących różne pokolenia – od uznanych mistrzów jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow do twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almashi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską estetyczną specyfikę – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. Koncert będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.pmv.org.pl

Więcej


54. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 9-30 września 2016 roku pod hasłem „Kontrasty – wolność”, obejmując łącznie dziesięć koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego.

Przedsięwzięcie zainauguruje estradowa wersja opery Fidelio Ludviga van Beethovena w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, Chóru Opery Nova oraz solistów pod batutą Kaia Bumanna. Podczas kolejnych koncertów można będzie usłyszeć m.in. Chór Staroobrzędowców z Nowosybirska, Chór Afro-Gospel „Bona Deus” z Berlina, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, {oh!} Orkiestrę Historyczną, Zespół Muzyki Dawnej Intemperata. Sinfonię Varsovię, łotewsko-izraelskiego wiolonczelistę Mischę Maisky’ego czy też Łotysza Georgijsa Osokinsa  finalistę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Ciekawie zapowiada się koncert 18 września, podczas którego sześciu wybitnych polskich instrumentalistów (Maria Sławek, Piotr Tarcholik, Katarzyna Budnik-Gałązka, Artur Rozmysłowicz, Marcin Zdunik, Rafał Kwiatkowski) zaprezentuje m.in. rzadko wykonywane sekstety smyczkowe Andrzeja Panufnika.

W finale Festiwalu zabrzmi Symfonia psalmów Igora Strawińskiego oraz monumentalne oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. Oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha powstało w 1997 z okazji obchodów 1000-lecia śmierci pierwszego patrona Polski, ale zostało odłożone przez kompozytora na półkę do czasu, kiedy partyturę kompletnej kompozycji odnalazł po śmierci Góreckiego jego syn, Mikołaj. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykona go Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą José Marii Florência z towarzyszeniem sopranistki Wioletty Chodowicz i barytona Bartłomieja Misiudy.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl/bydgoski-festiwal-muzyczny


9 września 2016 roku o godzinie 19.00 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpi jedna z największych gwiazd operowych świata – Sumi Jo. Towarzyszyć jej będzie Krzysztof Messinger oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia. Artyści zaprezentują program złożony z dzieł  Heitora Villi-Lobosa, Joaquína Rodrigo oraz Emmanuela Chabriera.

Sumi Jo jest jedną z najwybitniejszych sopranistek koloraturowych w historii. Jej sztuka, charyzma i zjawiskowy głos olśniewa słuchaczy na całym świecie, wprawiając w zachwyt zarówno melomanów jak i krytyków muzycznych, którzy nie wahają się przyrównywać jej artyzmu do legendarnej Marii Callas. Od momentu swego debiutu u boku Placido Domingo w Balu Maskowym Verdiego pod dyrekcją Herberta von Karajana występuje na najważniejszych scenach operowych świata – od mediolańskiej La Scali po Metropolitan Opera w Nowym Jorku, pracując z takimi dyrygentami jak Georg Solti, Zubin Mehta, Lorin Maazel czy Daniel Barenboim. Jej nagranie partii Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta pod batutą Georga Soltiego przez wielu uznawane jest za wzorcowe. Jest dwukrotną laureatką nagrody Grammy. W 2015 roku wystąpiła w filmie Młodość w reżyserii Paolo Sorrentino grając tam samą siebie i wykonując Simple Song #3 Davida Langa. W 2016 roku ten utwór w jej wykonaniu był nominowany do nagrody Oscar.

U boku Sumi Jo wystąpi Krzysztof Meisinger – gitarzysta z którym artystka współpracuje od 2014 roku. Światowa krytyka uznaje go za jednego z najbardziej fascynujących gitarzystów klasycznych naszych czasów i porównuje jego talent do talentu Pepe Romero, czy Piotra Anderszewskiego. Występuje z takimi gwiazdami jak Sumi Jo, Philharmonia Quartet Berlin, Academy of St Martin in the Fields czy Filharmonia Praska. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej w czerwcu 2014 roku zakończył się wielominutową owacją na stojąco. Jego płyta Melodia Sentimental nagrana w słynnym londyńskim Abbey Road Studio, uzyskała entuzjastyczne recenzje w światowej prasie muzycznej. Kolejne albumy to MEISINGER nagrany z Filharmonią Praską, Philharmonia Quartett Berlin i Sumi Jo oraz ASTOR nagrany z orkiestrą Sinfonią Varsovia.

Więcej informacji – na stronie: www.portal.opera.szczecin.pl


W dniach 9 września – 28 października 2016 roku będzie miał miejsce I Festiwal Młoda Polska im. Ludomira Różyckiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą co tydzień we wnętrzach Kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Kompozytorzy Młodej Polski odczuwali potrzebę skonsolidowania polskiego środowiska muzycznego z nurtem europejskim. Działania takie podjął m.in. Ludomir Różycki, jako jeden z czterech kompozytorów, którzy założyli Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich pod nazwą „Młoda Polska”. Szukali oni wolności w muzyce. Działalność ta na przełomie XIX i XX wieku okazała się cenna zarówno dla europejskiej i polskiej kultury, a twórczość L. Różyckiego znana jest na całym świecie z wielkiej indywidualności. Z tego powodu właśnie Różycki został obrany na patrona nowego Festiwalu.

W programie pierwszej edycji znajdzie się przede wszystkim muzyka polskich kompozytorów XX wieku, takich jak Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Witold Rudziński, Romuald Twardowski, Bolesław Szabelski, Sławomir Kaczorowski. Dzieła twórców polskich zostaną zestawione z utworami współczesnych im kompozytorów zachodnioeuropejskich (Gustava Mahlera, Ottorina Respighiego, Béli Bartóka). Koncert 14 października będzie poświęcony 170. rocznicy urodzin Zygmunta Noskowskiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wykona III Symfonię F-dur „Od wiosny do wiosny" jego autorstwa.

Podczas Festiwalu orkiestra wystąpi pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Swobody, Sławomira Kupczaka, Tomasza Bugaja oraz Szymona Makowskiego. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć na scenie w roli solistów Szymona Krzeszowca, Siergieja Hryhorenkę, Romana Lasockiego, Karolinę Miśkowiec, Joannę Kasperczyk oraz Dominika Połońskiego. Gośćmi festiwalu będą również znakomite polskie zespoły kameralne: Kwartet Śląski i Zagan Acoustic.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.jgora.pl


9 września 2016 roku o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego 2016/2017. Podczas tego nadzwyczajnego wydarzenia wystąpi światowej sławy skrzypaczka Alena Baeva.

Inauguracja sezonu artystycznego to swego rodzaju święto dla każdej instytucji kultury na świecie. Nie inaczej jest na Ołowiance. Z tej okazji Polska Filharmonia Bałtycka przygotowała wyjątkowy koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Grażyny Bacewicz, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.

Gwiazdą tego wieczoru będzie Alena Baeva, której kariera międzynarodowa zaczęła się, gdy artystka skończyła 10 lat. Skrzypaczka jest laureatką wielu prestiżowych konkursów, w tym II Międzynarodowego Konkursu im. Niccola Paganiniego w Moskwie i XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Jej kunszt można podziwiać na scenach całego świata, w tym Europy, Azji i obu Ameryk.

Niezwykle utalentowana i charyzmatyczna artystka pojawi się 9 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Massimiliana Caldiego. Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu Polska Filharmonia Bałtycka szykuje dla swoich gości wiele nie tylko muzycznych niespodzianek.

Więcej informacji o nowym sezonie – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 11 września 2016 roku o godz. 19.00 do wysłuchania oratorium Feliksa Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Koncert zainauguruje Sezon Artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej.

Wykonawcami oratorium będą: Anna Lubańska (mezzosopran), Mateusz Zajdel (tenor), Adam Palka (bas), Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Henryka Wojnarowskiego oraz Polska Orkiestra Radiowa. Koncert poprowadzi Michał Klauza – Dyrektor Artystyczny POR. Kompozycja Nowowiejskiego wykonana była dotychczas dwukrotnie – w 2002 roku w Olsztynie i w Poznaniu, z okazji stulecia powstania dzieła. W Warszawie będzie to premierowe wykonanie, transmitowane w Programie 2 Polskiego Radia. Współproducentem koncertu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Feliks Nowowiejski – powszechnie znany jako autor muzyki do Roty – został na mocy uchwały Sejmu z 31 grudnia 2015 ogłoszony Patronem 2016 roku. W tym roku przypada 70. rocznica śmierci, a w 2017 – 140. rocznica urodzin twórcy. „Nowowiejski zawsze stał po stronie polskości i polskiej kultury” – głosi uchwała Sejmu, który przy podejmowaniu decyzji o patronacie brał pod uwagę szczególny dorobek tego wybitnego kompozytora, dyrygenta, pedagoga, organisty wirtuoza, organizatora życia muzycznego i szambelana papieskiego.

Feliks Nowowiejski w niepodległej Polsce brał czynny udział w tworzeniu i organizowaniu życia artystycznego. Jego dorobek wywarł ogromny wpływ na kulturę muzyczną Polski. Artysta był autorem wielu pieśni patriotycznych, które umacniały tożsamość narodową Polaków.

Bilety do kupienia na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Chór Polskiego RadiaNa wrzesień i październik 2016 roku Chór Polskiego Radia zaplanował kolejne spotkania z cyklu Salon muzyczny w Willi Decjusza". W programie Ewa Trębacz i Paweł Łukaszewski, John Cage, Luciano Berio, Roderik de Man, a na scenie znakomita klawesynistka Gośka Isphording oraz ceniona holenderska mezzosopranistka Fanny Alofs.

Pierwszy koncert odbędzie się 11 września, a jego bohaterem będzie holenderski kompozytor Roderik de Man. Ceniony twórca muzyki orkiestrowej, kameralnej, chóralnej i elektro-akustycznej studiował perkusję pod kierunkiem Fransa van der Kraan, teorię muzyki w Royal Conservatory w Hadze oraz kompozycję u Kees'a van Baarena. Związany z Dutch Composers Society, Artistic Committee of Donemus, a także Centre of Electronic Music prezentował swoje dzieła m.in. podczas World Music Days w Oslo, Meksyku, Seulu i Bukareszcie, na „Warszawskiej Jesieni”, a także w słynnych salach koncertowych Europy, USA, Brazylii, Indonezji i Japonii. W programie wrześniowego „Salonu...” usłyszymy jego Four Szymborska Songs oraz Thou Single Wilt Prove None, a także Johna Cage'a The Wonderful Widow of Eighteen Springs, Martijna Paddinga Bel Dous Amics, Luciano Berio Rounds (wersja na klawesyn i głos) oraz Ewy Trębacz Chordochromie. Wspomniane kompozycje wykonają: Gośka Isphording, która specjalizuje się w wykonawstwie i technikach współczesnej muzyki klawesynowej, oraz Fanny Alofs - jedna z tych nielicznych śpiewaczek, które zarówno muzykę klasyczną, jak i jazzową wykonują perfekcyjnie. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi zaś Ewa Szczecińska (Program 2 Polskiego Radia).

Drugie muzyczne spotkanie w Willi Decjusza odbędzie się 9 października i tym razem poświęcone będzie twórczości polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Jego dzieła zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, szefa artystycznego zespołu, a dyskusję z twórcą poprowadzi Tomasz Cyz („Ruch Muzyczny”).


W tym roku Stowarzyszenie Artystyczne Mózg zamiast dwóch części Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”, warszawskiej i bydgoskiej, organizuje dwa duże wydarzenia. W dniach 15-17 września 2016 roku w Bydgoszczy będzie miał miejsce 12. „Mózg Festival”, zaś w Warszawie od 8 września do niemalże końca grudnia potrwa „Supersam plus 1”.

Tegoroczna edycja „Mózg Festival” odbędzie się pod hasłem „Make Art no War”. Do udziału w przedsięwzięciu są zaproszone wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi twórcy z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal przybliży najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. „Mózg Festival” jest jednocześnie spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance oraz audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Na scenie pojawią się tacy wykonawcy, jak Piotr Buratyński, Zbyszek Chojnacki, Marek Pospieszalski, Hubert Zemler, Wacław Zimpel, Piotr Czerwiński, Joanna Duda, Qba Janicki. Festiwal wzbogacony zostanie o cykl filmowy „Films against war” oraz dyskusje z udziałem artystów, podczas których zostaną poruszone tematy „Czy sztuka może zatrzymać wojnę” oraz „Jaka jest rola artysty we współczesnym świecie?”

„Supersam plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, ze program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „Plus 1” w tytule oznacza, iż podczas każdego z występów prezentowane będą dwa akty solowe, a wieczór zwieńczy wspólny występ w duecie. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Wszyscy artyści zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Po koncertach artyści spotkają się ze środowiskiem lokalnym i publicznością. Wspólne spotkania będą miały formę warsztatów. Dodatkową częścią projektu jest rejestracja wideo wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów. Udział w projekcie wezmą: Kevin Drumm & Krzysztof Knittel, Sylvie Courvoisier & Szabolcs Esztényi, Barry Guy & Marcin Masecki, Vitold Rek & Paweł Szamburski, Evan Parker & Jerzy Mazzoll, Toshinori Kondo & Marek Chołoniewski, Kazuhisa Uhichashi & Jerzy Rogiewicz, Steven Buchan an & Qba Janicki. 

Bilety dostępne w „Mózgu” oraz w kasie MCK (wyłącznie na koncerty 16.09.2016). Przedsprzedaż: office@mozg.art.pl. Wszystkie bilety dostępne są również przed koncertami. Na pokazy filmowe, dyskusje, warsztaty i wykłady - wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal.mozg.pl