Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

19 marca 2018 roku o godz. 19.oo w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert poświęcony pamięci Profesora Tadeusza Paciorkiewicza.

Kompozytor, pedagog i organista przez wiele lat związany był z warszawską uczelnią muzyczną. W 1954 rozpoczął również działalność pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie – od 1968 jako profesor. W latach 1963-69 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii i Dyrygentury, a w latach 1969-71 – rektorem warszawskiej uczelni. Tadeusz Paciorkiewicz otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Ministra Obrony Narodowej (1968 i 1974), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1969 i 1978), Nagrodę Państwową III stopnia (1969), Odznakę Zasłużonego Działacza Kultury (1972), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1979) oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1985). Został również odznaczony Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Za Zasługi dla Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Złotą Odznaką Honorową Za Zasługi dla Warszawy.

Tadeusz Paciorkiewicz nigdy nie kokietował awangardy. Szedł zawsze własną drogą, która wiodła obrzeżami tradycji. Na Festiwalu „Warszawska Jesień” wykonano tylko dwa jego utwory, co wskazuje na zachowawczy charakter muzyki Paciorkiewicza. W programie koncertu usłyszymy utwory organowe i kameralne kompozytora: Sonatę fis-moll, Dyptyk i Fantazję gotycką na organy, Arię na altówkę i organy oraz Duet koncertujący na organy i fortepian. Utwory zaprezentują organiści Sebastian Kuczyński, Paweł Opala, Krzysztof Ostrowski, Szymon Sobutkowski, Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, altowiolistka Joanna Ławcewicz-Musialik i pianista Maciej Wota. Opieka artystyczna: dr hab. Jarosław Wróblewski, prof. UMFC

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 marca w Chopin University Press.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


19 marca 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się uroczysta Gala Jubileuszowa 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Wezmą w niej udział najwybitniejsi polscy twórcy, w tym największe gwiazdy polskiej muzyki poważnej, rozrywkowej i jazzowej. Uznani przedstawiciele polskiej kultury pojawią się zarówno na scenie, jak i wśród publiczności.

Podczas uroczystej Gali zostaną wręczone Nagrody 100-lecia ZAiKS-u dla Krzysztofa Pendereckiego, Tomasza Stańki, Mirosława Bałki, Krzysztofa Zanussiego, Ryszarda Horowitza, Jacka Cygana, Janusza Gajosa, Agnieszki Duczmal, Leona Tarasewicza i Wiesława Myśliwskiego. Przy tej okazji przyznane zostaną również Honorowe Członkostwa ZAiKS-u. Otrzymają je Jean-Michel Jarre, Jan A.P. Kaczmarek, Adam Makowicz, Jerzy Maksymiuk, Emil Wesołowski, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Joanna Kulmowa, Janusz Majewski i Pen Club Polska.

Galę uświetni dwugodzinny Koncert 100-lecia prezentujący dorobek członków ZAiKS-u w wykonaniu największych gwiazd polskiej estrady. Na scenie pojawi się ponad 250 artystów. W Teatrze Wielkim spotkają się przedstawiciele kilku pokoleń różnorodnych gatunków i tradycji muzycznych. Specjalnie na tę okazję przygotowano serię utworów w nowej odsłonie. Zaprezentowane zostaną fragmenty blisko siedemdziesięciu niezapomnianych dzieł, napisanych przez ponad stu polskich twórców.

Koncert 100-lecia otworzy retrospektywa przedwojenna autorstwa Marcina Maseckiego. Nie zabraknie również kompozycji filmowych Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, Jana A.P. Kaczmarka, Krzesimira Dębskiego i Michała Lorenca. A wszystko to w wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy też pieśń geniusza muzyki Fryderyka Chopina. Jego twórczość była inspiracją dla wielu pokoleń kompozytorów. Tym razem dzieło artysty zinterpretuje polski muzyk o światowej renomie – Włodek Pawlik. Muzycznym zwieńczeniem Jubileuszowej Gali 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS będzie fragment Stabat Mater Karola Szymanowskiego w wykonaniu śpiewaków operowych: Iwony Hossy, Małgorzaty Pańko i Jarosława Bręka wraz z chórem i orkiestrą pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Paulina Bidzińska – solistka Polskiego Baletu Narodowego i zwyciężczyni baletowej Eurowizji – wykona układ choreograficzny autorstwa Emila Wesołowskiego. Autorami aranżacji na orkiestrę symfoniczną są Krzysztof Herdzin, Jakub i Dawid Lubowicze, Aleksander Maliszewski, Marcin Masecki i Krzesimir Dębski. Oprawa muzyczna Gali została oparta na motywach pochodzących z poematów symfonicznych Mieczysława Karłowicza Epizod na maskaradzie op. 14 oraz Stanisław i Anna Oświecimowie op.12.

Więcej – na stronie: http://www.zaiks.org.pl


V Krakowska Wiosna Wiolonczelowa, organizowana przez Katedrę Wiolonczeli i Kontrabasu Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się w dniach 20–23 marca 2018 roku.

Piąta jubileuszowa edycja projektu zbiega się w czasie z jubileuszem 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie. Program Wiosny skonstruowany został w sposób zróżnicowany, aby ukazać wiolonczelę jako instrument wszechstronny. Plejada krakowskich wiolonczelistów i kontrabasistów spotka się z publicznością w Auli Florianka oraz Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Przedsięwzięcie otworzy koncert jubileuszowy pracowników Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu (20 marca). Można śmiało powiedzieć, że w jego programie każdy znajdzie coś dla siebie. Będzie klasyka wiolonczelowa, opracowania na wiolonczelę i kontrabas innych utworów pełnych dynamiki, temperamentu i ognia, oraz polska muzyka współczesna – utwory Doroty Imiełowskiej i Artura Zagajewskiego. Koncert 21 marca w wykonaniu prof. Stanisława Firleja poświęcony zostanie w całości muzyce Fryderyka Chopina. Profesor poprzedzi wieczorny koncert popołudniową prelekcją na temat inspiracji i okoliczności powstania wyjątkowych dzieł kameralnych Fryderyka Chopina. Koncert czwartkowy (22 marca), będzie koncertem poświęconym wiolonczeli i elektronice. Sale wypełnią, światło, multimedia i najróżniejsze efekty dźwiękowe, których autorami są Tomasz Jakub Opałka, Magdalena Długosz, Dorota Imiełowska, Mateusz Bień i Łukasz Pawlikowski. Finałem festiwalu będzie bardzo lubiany przez studentów i publiczność projekt „Only Cello!”, współorganizowany przez Koło Naukowe Wiolonczelistów. Wypełni go muzyka filmowa i współczesna, m. in. Adagio ricordamente Marka Stachowskiego i Introspekcja na pięć wiolonczel op. 2 Krzysztofa Meyera.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program dostępny na www.amuz.krakow.pl


20 marca o godz. 20:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się finał prestiżowego konkursu Młody Muzyk Roku 2018. Pięcioro młodych instrumentalistów wystąpi z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy. Konkurs jest organizowany przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca.

Podczas półfinału 5 marca jury: Katarzyna Budnik-Gałązka, altowiolistka i nauczyciel akademicki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrygent i dyrektor Opery Wrocławskiej oraz przewodniczący Włodek Pawlik, kompozytor, pianista jazzowy i pedagog, laureat Grammy Award 2014, wybrało 5 najzdolniejszych instrumentalistów, którzy wystąpią w widowisku telewizyjnym transmitowanym przez TVP Kultura 20 marca ze Studia Koncertowego Polskiego Radia.

W finale o tytuł Młodego Muzyka Roku 2018 zawalczą: Marta Chlebicka (OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie), Grzegorz Chwaliński (ZSM im. O. Kolberga w Radomiu), Kacper Dworniczak (OSM II st. im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu), Piotr Motyka (ZSM im. O. Kolberga w Radomiu) i Maciej Prokopowicz (ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej). W wykonaniu muzyków usłyszymy Koncert na puzon i orkiestrę (cz. III) Henriego Tomasiego, Concertino na flet i orkiestrę op. 107 Cécile Chaminade, Concierto de Aranjuez (cz. II) Joaquína Rodrigo, Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (cz. IV) Ihora Shamo, a także Kołomyjkę Krzesimira Dębskiego. Oprócz pięciorga tegorocznych finalistów w przygotowanym specjalnie na tę okazję programie wystąpią także zwycięzcy z poprzednich lat.

Finał najnowszej edycji konkursu Młody Muzyk Roku poprowadzą Małgorzata Nieciecka-Mac i Tomasz Kammel. Zwycięzca konkursu będzie reprezentował Polskę na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Edynburgu.

Transmisja finału Konkursu odbędzie się w TVP Kultura.


21 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny „Zapraszamy na prapremierę”.

Podczas środowego wieczoru usłyszymy prapremierę Symfonii prof. zw. dr hab. Mariana Borkowskiego, obchodzącego w tym roku 50-lecie pracy pedagogicznej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

„Ten jednoczęściowy utwór symfoniczny składa się z wielu wyraźnie zarysowanych faz i ogniw organizacyjnie ze sobą powiązanych i silnie skontrastowanych pod względem materiałowym, fakturalnym, brzmieniowym, formalnym i wyrazowym. (…) Całość kompozycji w zamierzeniu Kompozytora, tworzy zamknięty przebieg o wyraźnie sformułowanych gradacjach i kulminacjach oraz wysokiej temperaturze emocjonalnej i ciągłości napięcia akcji muzycznej. „Symfonia” wieńczy 65-lecie mojej pracy twórczej i 50-lecie działalności pedagogicznej – a dedykuję ją mojemu synowi Piotrowi, wiernemu i znakomitemu interpretatorowi mojej twórczości”, – tak o Symfonii wypowiada się sam kompozytor.

Kompozytor, muzykolog, pianista, pedagog i animator życia muzycznego w swojej muzyce równoważy doskonały warsztat i umiejętność budowania formy z ogromną ekspresją. Jego twórczość, jako przedstawiciela najbardziej doświadczonego pokolenia polskich kompozytorów, jest zapisem przemian zachodzących w muzyce polskiej na przestrzeni lat. Prezentuje zarówno techniki sonorystyczne, jak też odwołania do tzw. nowego romantyzmu.

Powstanie Symfonii Mariana Borkowskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas koncertu usłyszymy również Koncert klarnetowy A. Coplanda oraz Adagio S. Barbera na orkiestrę smyczkową. Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna UMFC pod batutą Piotra Borkowskiego. W roli solisty wystąpi klarnecista Adrian Janda.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 8 marca w Chopin University Press.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


22 marca 2018 roku swoją koncertowa premierę w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63) będzie miała płyta Roman Maciejewski. Muzyka fortepianowa wydana nakładem wydawnictwa DUX Recording Producers.

Roman Maciejewski to jedna z najciekawszych osobowości twórczych polskiego życia muzycznego XX wieku i prawdopodobnie najbardziej niedoceniana, co wynika w podobnym stopniu z niezależnego charakteru kompozytora, jak z powodów politycznych. Pod względem stylistycznym utwory fortepianowe Maciejewskiego wykazują zbieżność z neoklasycyzmem, z typową dla polskich kompozytorów domieszką romantyzmu, ale także z elementami impresjonistycznych eksperymentów z barwami. Świetny warsztat kompozytorski widać zarówno w polifonii, jak i w mistrzowskim zastosowaniu technik wariacyjnych i przetworzeniowych. Stałym elementem jego utworów jest też głębokie nasycenie emocjonalne.

Album Roman Maciejewski. Muzyka fortepianowa zawiera nadzwyczaj interpretacje ośmiu utworów fortepianowych Maciejewskiego, dokonane przez Mariusza Ciołko, w tym pierwsze w historii nagranie Mazura II. Podczas koncertu premierowego pianista zaprezentuje niektóre z nagranych przez niego utworów. To wspaniała okazja do poszerzenia swojego muzycznego horyzontu, poznania nowych inspirujących osób z muzycznego środowiska oraz przybliżenia się do sztuki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


22 i 23 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert „Z tajników partytury – warsztat kompozytora XXI wieku”, podczas którego zabrzmią kompozycje Kamila Skickiego, Aleksandra Brzezińskiego i Macieja Jabłońskiego.

Muzyka współczesna to ta powstająca w naszych czasach. Co ciekawe, do niedawna tym określeniem nazywano całą muzykę powstałą po II Wojnie Światowej. Muzyka współczesna jest dziś nadal raczej niszową formą sztuki, rzadziej wykonywaną niż wielkie dzieła dawnych mistrzów, a „zwykłemu” melomanowi kojarzy się ona niemalże z czarną magią, którą uprawiają i rozumieją tylko nieliczni. Owszem, muzyka współczesna nie zawsze jest łatwa w odbiorze. Trudnością dla melomana może się okazać także rozeznanie w ogromie stylów, technik czy środków wyrazu wykorzystywanych przez tworzących dzisiaj kompozytorów. Postmodernizm i modernizm to tylko dwie ogólne kategorie myślenia, w ramach których rozwija się niezliczona ilość nurtów, niemożliwych do scharakteryzowania chociażby ogólnie w tak krótkim tekście. Warto więc po prostu pozbyć się uprzedzeń, otworzyć uszy i głowę na nowe doznania i spróbować znaleźć swoją własną muzykę współczesną.

Podczas koncertu 22 marca w interpretacji Małopolskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Joanny Natalii Ślusarczyk usłyszymy właśnie polska muzykę współczesną: utwory Klasyka elektronicznie Kamila Skickiego, Domowe studio nagrań Aleksandra Brzezińskiego i Półcienie i kontury. Concerto grosso nr 4 na gitarę, kontrabas i orkiestrę smyczkową Macieja Jabłońskiego. Udział w koncercie wezmą również sami kompozytorzy: Kamil Skicki (skrzypce klasyczne i elektryczne, harfa laserowa) i Aleksander Brzeziński (syntezator). Prelekcję wygłosi Krzysztof Cyran.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie dr hab. Jolanta Talbierska ma zaszczyt zaprosić 23 marca 2018 roku o godz. 12.00 na spotkanie z Lady Camillą Panufnik oraz prezentację wybranych pozycji z cennego zespołu archiwaliów po wybitnym kompozytorze Andrzeju Panufniku przekazanych przez Nią do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Spotkanie będzie miało miejsce w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66, Sala im. Lindego).

We wrześniu 2017 Lady Camilla Panufnik przekazała Archiwum Kompozytorów Polskich BUW cenny zespół dokumentów polskiego kompozytora emigracyjnego Andrzeja Panufnika (1914–1991). Zawiera on przede wszystkim materiały w języku polskim – dokumenty rodzinne i rodowe, szczególnie bogate w przypadku ojca kompozytora, Tomasza Panufnika, sławnego lutnika i twórcy szkoły budowania instrumentów, dokumenty z czasu okupacji w Warszawie i muzycznej działalności Panufnika w tym czasie, materiały dokumentujące działalność w kraju w latach powojennych do czasu opuszczenia Polski w 1954 r., korespondencję ze środowiskiem polskiej muzycznej emigracji lat 1950–1980 oraz korespondencję z polskim środowiskiem muzycznym i rodziną.

Spuścizna twórcza tego wybitnego artysty spoczywa w British Library. W roku 2004 Lady Panufnik ofiarowała do zbiorów BUW mikrofilmy z rękopisami muzycznymi kompozytora. Zdeponowanie w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny dokumentującej twórcze życie Andrzeja Panufnika jest niezwykle ważne dla dalszych badań nad genezą i recepcją jego dorobku.


Seria koncertów „Polska muzyka za mało znana” w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia to znakomita okazja do zapoznania się z mniej znanymi dziełami polskich kompozytorów. Tak będzie również 23 marca 2018 roku o godz. 19.30.

Podczas koncertu usłyszymy  La danse de la sorcière na kwintet dęty i fortepian Aleksandra Tansmana, Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr na kwintet dęty Artura Malawskiego, Trzy preludia na klarnet i fortepian Marcela Chyrzyńskiego, Cantabile in h Krzesimira Dębskiego oraz Fonoplasticon na kwintet dęty i fortepian Zbigniewa Bargielskiego.

Kulminacją wieczoru będzie prawykonanie Burlesca na kwintet dęty i fortepian Mikołaja Góreckiego. Utwór został zamówiony przez Fundację Musica Mundana w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, i dedykowany wykonawcom: Beacie Bilińskiej i Krakowskiemu Kwintetowi Dętemu.

Pianistka Beata Bilińska należy do czołówki polskich pianistów. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego (dyplom z wyróżnieniem), doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i pełni funkcję profesora nadzwyczajnego tej uczelni. Od ponad 20 lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, biorąc udział w koncertach symfonicznych, recitalach solowych i kameralnych w Polsce oraz za granicą. W 2003 r. zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz prawykonała II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2011). Krakowski Kwintet Dęty powstał w 1998 roku. Muzycy Kwintetu to laureaci wielu konkursów oraz pedagodzy Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Krakowski Kwintet Dęty wraz z Beatą Bilińską dokonał prawykonania Sextetu „Fonoplasticon” Zbigniewa Bargielskiego, a wkrótce dokona prawykonania Sextetu Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

 


Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


24 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki NFM Orkiestra Leopoldinum pod dyrekcją Antje Weithaas wykona Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego.

Kolejne spotkanie w Narodowym Forum Muzyki będzie czasem kontemplacji. Prezentowany przez NFM Orkiestrę Leopoldinum program to zbiór poruszających dzieł udowadniających siłę muzyki w przekazywaniu nawet najtrudniejszych do ujęcia słowami emocji.

Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego należy dziś do najpopularniejszych utworów, które wyszły spod pióra mistrza polskiej muzyki XX wieku. Do rozpoczęcia pracy nad dziełem artysta został namówiony przez Jana Krenza. Początkowo Muzyka żałobna miała uczcić wspominaną w 1955 roku dziesiątą rocznicę śmierci Béli Bartóka. Lutosławski ukończył jednak kompozycję dopiero trzy lata później; na rękopisie umieścił dedykację: „à la memoire de Béla Bartók”. Zresztą nie tylko samą notatką na partyturze uczcił wielkiego węgierskiego kompozytora – do jego twórczości przede wszystkim nawiązuje brzmienie Muzyki żałobnej. Dzieło Lutosławskiego już po prawykonaniu spotkało się z ogromnym entuzjazmem odbiorców, a ceniony wówczas krytyk Bohdan Pociej pisał o nim: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej…”.

Ponadto usłyszymy Concerto funebre Karla Amadeusa Hartmanna i XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta w błyskotliwej orkiestracji autorstwa Gustava Mahlera.

Więcej – na stronie NFM.


25 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. Pierwszych Męczenników Polski odbędzie się Koncert oratoryjny „Muzyka i sacrum”, podczas którego zabrzmi Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

Sekwencja Stabat Mater pochodzi z wieku XIII i przez długi czas wchodziła w skład kanonu liturgicznego. Odwołuje się ona do jednego z najważniejszych dla wiary chrześcijańskiej wydarzeń – ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii, a jej przewodnim tematem jest rozpacz Matki – Maryi – nad losem ukochanego Syna. Temat ten, ujęty w ramy średniowiecznej poezji, w epokach późniejszych stał się źródłem niewyczerpanej inspiracji dla poetów, malarzy czy wreszcie kompozytorów; dzięki temu, poza kontekstem religijnym, nabrał cech głęboko humanistycznych, uniwersalnych.

W dwudziestoleciu międzywojennym średniowieczną sekwencją zainteresował się Karol Szymanowski. Jego kantata Stabat Mater na troje solistów, chór mieszany i orkiestrę (1926), do tekstu współczesnego przekładu polskiego Józefa Jankowskiego, to niezwykle oryginalna kompozycja, choćby ze względu na wpływy folkloru góralskiego oraz archaizacje, którymi subtelnie przetykana jest impresjonistyczna tkanka dzieła. Niesie ono ze sobą również bardzo silny ładunek ekspresji, a jednocześnie, za sprawą prostoty środków wyrazu i przejrzystości faktury, sprzyja skupieniu słuchacza i kontemplacji.

Dzieło wykonają Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej i Chór Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego. W roli solistów wystąpią: Barbara Żarnowiecka (sopran), Ewa Marciniec (alt), Jarosław Bręk (baryton).

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Gorzowskiej.


Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego zaprasza 25 marca 2018 roku o godz. 16.00 do Bazyliki Świętej Trójcy w Kobyłce (ul. Kościelna 2) na koncert muzyki pasyjnej zatytułowany „Laetare, Ierusalem”.

Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie został założony w 1991 roku przez obecnego dyrygenta Pawła Hruszwickiego. Chór aktywnie koncertuje w Polsce i za granica (wystąpił w ponad 600 koncertach). Brał udział w wielu festiwalach i konkursach. Nagrodzony m. in. na: Festiwalu Pieśni Chóralnej w Katowicach - II nagroda, Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” - II nagroda, Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie - I nagroda, Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy - Grand Prix. Wykonuje oryginalny repertuar polski i obcy(ponad 80 kompozytorów) dawnych i współczesnych, w tym wiele kompozycji nieznanych. Reprezentuje polski ruch Kodály’owski. Znany jest z działalności ekumenicznej (EFFATHA). Chór należy do Federacji Chórów Kościelnych Caecylianum oraz do Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. W 2014 roku z Chóru wyłonił się Żeński Zespół Wokalny Re-Formacja.

Podczas koncertu w Niedzielę Palmową w wykonaniu zespołu pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego zabrzmią wielogłosowe utwory a cappella takich kompozytorów, jak Grzegorz Gerwazy Gorczycki,  Marian Sawa, Józef Furmanik, Gregor Aichinger, Marc Antonio Ingegneri i Jacquet de Berchem.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


25 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny w ramach „Filharmonii Dwójki”, podczas którego zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

„Filharmonia Dwójki” prezentuje koncerty z najbardziej prestiżowych sal Europy i świata, transmituje najważniejsze wydarzenia polskich festiwali muzycznych. W niedziele czas jest zarezerwowany na koncerty sezonu Polskiej Orkiestry Radiowej.

Podczas koncertu 25 marca z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy wystąpi ceniona mezzosopranistka Anna Lubańska. Na scenie pojawi się też aktor Wojciech Żołądkowicz.

W wykonaniu artystów usłyszymy Adagio na smyczki op. 11 Samuela Barbera, Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu) Hob XX:1 Josepha Haydna oraz Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego.

Koncert w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.studianagran.com.pl


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


W dniach 26–27 marca 2018 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane badania, poświęcone współczesnej muzyce chóralnej oraz inicjatywy festiwalowe i konkursowe związane ze współczesną muzyką chóralną. Prelegenci omówią drogi rozwoju muzyki chóralnej i aktualne trendy kompozytorskie w XX i XXI wieku. Będą wygłoszone referaty na temat współczesnych technik kompozytorskich i praktyki wykonawczej. Odbędzie się też dyskusja twórców oraz praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku.

Do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili dyrygentów, chórmistrzów, muzykologów i teoretyków zainteresowanych muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi. Uczestnicy omówią m. in. problematykę wykonawczą kompozycji Szymona Godziemba-Trytka, fakturę chóralną w utworach Pawła Łukowca, twórczość chóralną Aleksandra Szeligowskiego. Referaty wygłoszą również kompozytorzy: Miłosz Bembinow Muzyka chóralna jako wizytówka kultury polskiej za granicą, Marek Raczyński Tam, gdzie rodzi się muzyka – oblicza współpracy kompozytora z dyrygentem, Marcin Łukaszewski Twórczość chóralna Wojciecha Łukaszewskiego, Szymon Godziemba-Trytek Symbolika Karawaki w utworze „Crux Christi salva nos” Szymona Godziemba-Trytka.

Konferencja odbędzie się w budynku dydaktycznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (ul. Kawaleryjska 5). Kierownikiem naukowym wydarzenia jest dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku „Schola Cantorum Bialostociensis” pod dyrekcją Anny Olszewskiej, który prawykona Stabat Mater na chór żeński autorstwa Zuzanny Koziej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina Santander Orchestra wykona utwory Zygmunta Noskowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Pomysłodawcami stworzenia orkiestry Santander Orchestra są Bank Zachodni WBK i Fundacja MyWay, realizujący projekt przy wsparciu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki Santander Orchestra młodzi artyści z całego kraju mają okazję doskonalić swój warsztat pod okiem znakomitych dyrygentów oraz tutorów, którymi są uznani w Polsce i za granicą muzycy i wykładowcy. Od 2015 roku młodzi muzycy występowali pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda i Jerzego Maksymiuka, grając w najbardziej prestiżowych i najnowocześniejszych salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie czy w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Na specjalne zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej, orkiestra wystąpiła również w ramach XX Jubileuszowego Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach i w Warszawie. Jesienią 2016 roku utalentowani artyści nagrali swoją pierwszą płytę, na której znalazły się utwory Fryderyka Chopina oraz Antonina Dvoráka. Dyrygentem został José Maria Florêncio, a orkiestrze towarzyszył na fortepianie Krzysztof Książek. Płyta ukazała się na rynku 30 listopada 2016 roku.

Podczas koncertu w Łodzi Santander Orchestra pod kierownictwem światowej klasy dyrygenta Lawrence'a Fostera – dyrektora muzycznego Opera de Marseille – wykona Poemat symfoniczny „Step” Z. Noskowskiego, Fantazja polska gis-moll op. 19 I. J. Paderewskiego i III Symfonię D-dur op. 29 P. Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi pianista Łukasz Krupiński.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.


28 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie będzie miała miejsce premiera Symfonii światła Stanisława Fiałkowskiego.

Stanisław Fiałkowski jest dyrygentem, kompozytorem i aranżerem muzyki jazzowej, współczesnej i teatralnej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Stefana Stuligrosza. Założył orkiestrę Big Warsaw Band, z którą wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym na Targówku (obecnie warszawski Teatr Rampa). Jest twórcą muzyki do przeszło 20 spektakli teatralnych. Został odznaczony Medalem im. Krzysztofa Komedy, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Autor symfonii, Stanisław Fiałkowski, komentuje swoje dzieło w następujących słowach: „Symfonia światła oraz tytuły poszczególnych części – Cisza, Modlitwa za nich, Nadzieja – pod górę, Krzyk, Polska – to moje emocje, których doświadczyłem, stojąc 16 godzin w kolejce, aby oddać ostatni hołd Parze Prezydenckiej – Marii i Lechowi Kaczyńskim. Z potrzeby serca, każdym dźwiękiem, każdym akordem, starałem się oddać dramatyzm tamtych dni”.

Symfonię prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią: Aleksandra Orłowska, Ewa Uryga i Tadeusz Szlenkier.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.rzeszow.pl


W Wielką Środę 28 marca 2018 roku o godz. 18.00 Opera Krakowska zaprasza do wielickiej Kopalni Soli na wyjątkowy koncert pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”, który odbędzie się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”.

Wielki Tydzień wieńczący okres Wielkiego Postu i zapowiadający Wielkanoc to czas szczególny, poświęcony wyciszeniu, refleksji i kontemplacji.

W twórczości polskich kompozytorów możemy odnaleźć utwory sakralne właśnie z gatunku pieśni. Stanisław Moniuszko napisał „Mszę Piotrowińską” B-dur, w której wykorzystał organy, a każda z jej części opatrzona jest poetyckim tekstem. Do wykonania tego utworu zaprosiliśmy wybitnego organistę Arkadiusza Bialica. W niezwykłej Kaplicy św. Kingi zagłębimy się w rozważaniach, których motywem przewodnim będą padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Spojrzenie na gatunek pieśni w aspekcie sakralnym to coś nowego i bardzo ważnego. Niezmiernie się cieszę, że udało nam się poświęcić pieśni religijnej jeden z koncertów. Wiele z prezentowanych utworów usłyszą Państwo po raz pierwszy, co jest dodatkową wartością. Zarówno czas, jak też tematyka prezentowanych utworów pozwolą nam spojrzeć na nasze życie poprzez transcendentalny pryzmat” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu.

Podczas wieczoru zabrzmią również pieśni sakralne Piotra Maszyńskiego (Pan Jezus i kwiaty do słów M. Konopnickiej), Edwarda Pałłasza (Matki człowieczej lament do słów J. Kulmowa), Witolda Friemanna (Modlitwa do słów L. Staffa) i Pawła Łukaszewskiego (Pie Jesu). Wystąpią soliści Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek oraz gościnnie Jacek Ozimkowski. Na organach artystom akompaniować będzie Arkadiusz Bialic. Partnerem koncertu jest Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru (www.opera.krakow.pl).


29 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmi Stabat mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

W ten wyjątkowy wieczór Filharmonia Dolnośląska zaprasza na wspólne przeżywanie wymownej i niezwykle głębokiej muzyki Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Jak pisze S. Golachowski w monografii o kompozytorze: „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła”. Sześć części łączy ascetyczną pod względem środków i techniki muzykę z pełnią osobistych emocji. Wrażenie wzmacnia polskie tłumaczenie sekwencji, dokonane przez J. Jankowskiego i wybrane przez Szymanowskiego jako podstawa dzieła. Całość pogłębia muzyczną zadumę i refleksję cierpień Marii opłakującej śmierć swego Syna.

W drugiej części koncertu usłyszymy Symfonię f-moll nr 49 La Passione Josepha Haydna. Tytuł 49 Symfonii Haydna, tak jak pozostałe, nie pochodzi od samego kompozytora. Nawiązuje on do pełnego melancholii oraz wzburzeń klimatu dzieła, kojarzącego się właśnie z Pasją i doskonale wpisującego się w ten podniosły wieczór.

Utwory zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej i Chór Uniwersytetu Wrocławskiego GAUDIUM pod dyrekcją Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią: Barbara Kubiak (sopran), Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (alt) i Kamil Pękala (baryton).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl


30 marca 2018 roku o godz. 15.00 i 20.00 w Operze Wrocławskiej zabrzmi oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego.

Wielki Tydzień to dla chrześcijan uroczysty czas upamiętniający ostatnie dni życia Chrystusa. Trwają wtedy przygotowania do największego święta, czyli Zmartwychwstania Pańskiego. W Wielki Piątek, dzień zadumy i skupienia Chór i orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego wykona oratorium Via Crucis współczesnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Dzieło to ma charakter kontemplacyjny – koncentruje się na tajemnicy śmierci i zmartwychwstania, grzechu i odkupienia. Zostało skomponowane zgodnie z układem stacji Drogi Krzyżowej: każda z jego części jest muzyczną refleksją ostatniej drogi Chrystusa. 

Reżyserem jest Tomasz Man, autorem choreografii – Artur Dobrzański, zaś w narratora wcieli się Angelo Romagnoli. Niezwykłą scenografię przygotowała Anetta Piekarska-Man. Charakter adoracyjnego przedstawienia podkreślają multimedialne projekcje Zuzanny Piekarskiej. W roli solistów wystąpią: Wojciech Basiakowski, Piotr Łykowski, Aleksander Zuchowicz, Adam Zdunikowski, Jacek Jaskuła, Mirosław Gotfryd, Aneta Głuch, Ewelina Ciszewska i Adrianna Maliszewska.

TVP Kultura zaprasza na retransmisję oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego z Opery Wrocławskiej o godz. 21:20.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Patronat nad spektaklem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.wroclaw.pl


Nowojorska The Metropolitan opera będzie transmitować do kin na całym świecie nową inscenizację dzieła Mozarta Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków. 31 marca 2018 roku obejrzymy tę komiczną operę w zaskakującym ujęciu reżyserskim. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18:35.

Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti Wolfganga Amadeusa Mozarta to jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie Così fan tutte nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie.

Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka na Coney Island, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z lat 50. XX wieku. Dyryguje David Robertson. Na scenie pojawią się również połykacze ognia, kobieta z brodą i zaklinacze węży.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.kinopraha.pl