Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Cykl Mistrzowskich Recitali Organowych w 73. Sezonie artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zainauguruje w dniu 22 września 2018 roku o godz.18.00 organista Roman Perucki.

W recitalu usłyszymy również dwoje znakomitych flecistów w osobach: Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza. Z pewnością dużą atrakcją recitalu będzie fakt, iż wśród prezentowanych kompozycji na dwa flety i organy znajdą się dwa prawykonania. Będą to: Trzy postacie w kolorze na 2 flety i organy Jarosława Siwińskiego i 3×9 na 2 flety i organy Macieja Żółtowskiego.

W recitalu w wykonaniu Romana Peruckiego znajdą się także kompozycje organowe reprezentujące poszczególne epoki muzyczne od baroku począwszy. Artysta zaprezentuje m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha, kompozycje z Tabulatury oliwskiej, utwory Hansa Leo Hasslera, Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély, Giovanniego Morandi i Cecilie Chaminade. Wśród bogatego programu recitalu usłyszymy także kompozycję patrona Filharmonii, Feliksa Nowowiejskiego. Będzie to Chorał z Missa Orbis factor. Recital Roman Perucki zakończy Arią na flet i organy autorstwa Wojciecha Kilara.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl


74. sezon artystyczny Filharmonii Częstochowskiej rozpoczyna się XII Festiwalem Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana, który odbędzie się w dniach 22-28 września 2018 roku.

Festiwal zainicjowany w 1997 roku stanowi syntezę i kontynuację dwóch częstochowskich festiwali: Jeunesses Musicales oraz Festiwalu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz, a jednocześnie promuje Częstochowę jako miejsce urodzenia jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku – Bronisława Hubermana, założyciela i patrona Narodowej Filharmonii Izraela. Impreza ta w swojej formule obejmuje recitale mistrzowskie, koncerty kameralne i symfoniczne. Festiwal umożliwia prezentację wielkich dzieł w wykonaniu uznanych artystów oraz promuje młodych uzdolnionych muzyków.

12. edycja Festiwalu to siedem niezwykłych, zróżnicowanych stylem i charakterem wydarzeń koncertowych. Koncert inauguracyjny i finałowy to popisy światowej sławy skrzypków, którzy wystąpią z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej. Gwiazdą pierwszego będzie Shlomo Mintz. Z kolei finałowy koncert uświetni Roby Lakatos z programem „Szalone skrzypce i muzyka świata”. Ponadto podczas 12. Festiwalu Hubermanowskiego odbędzie się recital Aleksandry Szwejkowskiej promujący płytę Pieśń o Ziemi, która wykona kompozycje K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, Sz. Laksa, B. Kaszuby, R. Palestra, J. Łuciuka i R. Twardowskiego. Podczas koncertu kameralnego 27 września Diverso String Quartet i Huberman Piano Trio zaprezentują utwory R. Padlewskiego, A. Tansmana, F. Chopina w transkrypcji B. Hubermana i A. Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl


Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego zaprasza na 12. edycję Międzynarodowego Festiwalu „Andrzej Nikodemowicz – czas i dźwięk". Wydarzenie potrwa od 22 września do 6 października 2018 roku.

Festiwal wpisuje dzieło Andrzeja Nikodemowicza, jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki sakralnej, w bogaty kontekst muzyki wszech czasów. To obraz muzyki emanującej pięknem brzmienia, duchowością, z doskonale słyszalnym historycznym continuum, nawiązaniem do najwartościowszych zjawisk w dziejach muzyki świata. Festiwal służy promocji polskiego i światowego dziedzictwa kultury, edukacji społecznej „w stronę sztuki”, formacji duchowej i dobrych obyczajów. Wśród wykonywanej muzyki szczególne miejsce będą zajmować utwory Honorowego Obywatela Miasta Lublina – Profesora Andrzeja Nikodemowicza.

Na Festiwal złożą się: inauguracyjny nadzwyczajny recital fortepianowy Mei Yi Foo, recital na skrzypce solo Marty Magdaleny Lelek, Nadzwyczajny recital fortepianowy z okazji 75. rocznicy urodzin Krzysztofa Meyera w wykonaniu Marka Szlezera, Koncert wokalno-instrumentalny „Sacrum i profanum” w Kościele pw. Świętej Rodziny z udziałem Zespołu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, Chóru Filharmonii i chóru „Lutnia Lubelska, dwa koncerty kameralne oraz Finałowy koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Usłyszymy dzieła takich wybitnych kompozytorów polskich, jak Krzysztof Meyer, Krzysztof Penderecki i Karol Szymanowski. W klimat utworów prezentowanych podczas festiwalu wprowadzi Teresa Księska-Falger.

Szczegółowy program – na stronie: https://wieniawski.lublin.pl/vi-miedzynarodowy-festiwal/ 


W roku upamiętniającym stulecie odzyskania niepodległości Festiwal Soundedit zaprasza na unikatowe koncerty, które odbywają się w zaskakujących lokalizacjach w Łodzi. 22 września o godz. 16.00 w Muzeum Sztuki MS2 (ul. Ogrodowa 19) i 23 września 2018 roku o godz. 13.00 w Hotelu Andel’s (ul. Ogrodowa 17) wystąpią Aleksander Dębicz i Rozalia Kierc.

Dziesięciu pianistów, dziesięciu kompozytorów, dziesięć okazji, by uczcić wyjątkową rocznicę. Ten projekt to coś więcej niż publiczne koncerty. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości. Do tej pory wystąpili: Maciej Tubis, Adam Kośmieja, Władysław Komendarek, Jakub Sokołowski, Piotr Sałajczyk oraz Małgorzata Walentynowicz. Artyści pojawili się na ul. Piotrkowskiej, w Parku Źródliska, na Dworcu Łódź Fabryczna oraz w EC1 Centrum Nauki i Techniki. Pora na nowe, przyjazne muzyce fortepianowej miejsca.

Aleksander Dębicz zagra Mazurki Karola Szymanowskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Chopinowskie inspiracje pięknie godzą tu szorstką XX-wieczną harmonię i ostre brzmienie z klimatem uwielbianego przez kompozytora Podhala. Następnego dnia Rozalia Kierc zaprezentuje neoklasyczne sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz oraz Witolda Lutosławskiego.

Projekt jest sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2021.

Więcej – na stronie: https://soundedit.pl/


W roku upamiętniającym stulecie odzyskania niepodległości Festiwal Soundedit zaprasza na unikatowe koncerty, które odbywają się w zaskakujących lokalizacjach w Łodzi. 22 września o godz. 16.00 w Muzeum Sztuki MS2 (ul. Ogrodowa 19) i 23 września 2018 roku o godz. 13.00 w Hotelu Andel’s (ul. Ogrodowa 17) wystąpią Aleksander Dębicz i Rozalia Kierc.

Dziesięciu pianistów, dziesięciu kompozytorów, dziesięć okazji, by uczcić wyjątkową rocznicę. Ten projekt to coś więcej niż publiczne koncerty. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości. Do tej pory wystąpili: Maciej Tubis, Adam Kośmieja, Władysław Komendarek, Jakub Sokołowski, Piotr Sałajczyk oraz Małgorzata Walentynowicz. Artyści pojawili się na ul. Piotrkowskiej, w Parku Źródliska, na Dworcu Łódź Fabryczna oraz w EC1 Centrum Nauki i Techniki. Pora na nowe, przyjazne muzyce fortepianowej miejsca.

Aleksander Dębicz zagra Mazurki Karola Szymanowskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Chopinowskie inspiracje pięknie godzą tu szorstką XX-wieczną harmonię i ostre brzmienie z klimatem uwielbianego przez kompozytora Podhala. Następnego dnia Rozalia Kierc zaprezentuje neoklasyczne sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz oraz Witolda Lutosławskiego.

Projekt jest sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu wieloletniego Niepodległa na lata 2017–2021.

Więcej – na stronie: https://soundedit.pl/


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


Polski Teatr Tańca z Poznania zagości na scenie kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej 26 września 2018 roku o godz. 19.00.

Zespół zaprezentuje spektakl taneczny pt. Niech żywi grzebią umarłych. Spektakl jest efektem współpracy duetu artystycznego: choreografki prof. Aleksandry Dziurosz, pomysłodawczyni i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, obecnie zastępcy dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, oraz reżysera teatralnego Tomasza Szczepanka. Autorką muzyki elektronicznej, która stanowi warstwę dźwiękową spektaklu jest Aldona Nawrocka, kompozytorka, improwizatorka i pianistka.

Inspiracją dla twórców spektaklu „Niech żywi grzebią umarłych” Polskiego Teatru Tańca była tradycja romantyczna, przede wszystkim „Dziady” Adama Mickiewicza. Na scenie pojawią się wszyscy tancerze PTT, w czarno-białych kostiumach, po czym jeden zniknie. Tancerze, a z nimi widzowie, zmierzą się z pytaniami o nasze postawy wobec ostatecznego końca. Jak radzimy sobie z faktem śmierci na poziomie emocjonalnym, religijnym, moralnym? Jak wyglądają i przebiegają rytuały żałoby? Jak zachować zmarłych w pamięci, jednocześnie pozwalając im odejść? Jak przezwyciężyć ból po stracie, znaleźć oparcie w żywych?

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla tańca 2018”.

Informacja o biletach – na stronie https://oifp.eu


Koncert w Filharmonii Szczecińskiej 28 września 2018 roku w ramach drugiej edycji Meisinger Music Festival z udziałem zwyciężczyni Konkursu Wieniawskiego Soyoung Yoon wypełni muzyka polska.

W wykonaniu koreańskiej artystki zabrzmi I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego, napisany w 1853 roku i zadedykowany królowi pruskiemu.

Kolejne kompozycje przeniosą słuchaczy niemal o 100 lat w przeszłość oraz do czasów współczesnych. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Michała Maciaszczyka zaprezentuje VIII Symfonię Aleksandra Tansmana, która pierwotnie funkcjonowała pod tytułem „Musique pour orchestre”. Druga część kompozycji, kontemplacyjna „Elegia”, poświęcona została pamięci belgijskiego kompozytora Franza André. Kontrastuje z nią taneczna, nieco jazzowa trzecia część – „Scherzo”.

Chaconne per archi Krzysztofa Pendereckiego powstała po śmierci Jana Pawła II w roku 2005. Ta czysto instrumentalna kompozycja została włączona w cykl napisanego ponad 20 lat wcześniej Polskiego Requiem – dzieła upamiętniającego ważne postaci z dwudziestowiecznej historii Polski. Kantylenowa, wręcz romantyczna „Chaconna” umieszczona między częściami „Sanctus” i „Agnus Dei” miała stanowić rodzaj „rozświetlenia” niezwykle podniosłej i dramatycznej atmosfery całego dzieła.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/902-Meisinger_Music_Festival 


W dniach 25–29 września 2018 roku w Czechowicach-Dziedzicach odbędzie się XXIV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”.

Festiwal ten odbywa się cyklicznie od 1991 roku i jest związany z osobą Andrzeja Krzanowskiego – kompozytora, znakomitego akordeonisty i pedagoga, twórcy polskiej nowoczesnej literatury akordeonowej, zmarłego w 1990 roku w wieku 39 lat.

Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie X Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego rozgrywany w kategorii solistycznej i kameralnej. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz, Geir Draugsvoll, Grażyna Krzanowska (członek honorowy) i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. Odbędą się koncerty prezentujące muzykę akordeonową, elektroakustyczną oraz kompozytorów związanych z miastem Czechowice-Dziedzice (Stanisława Krupowicza, Józefa Świdra, Witolda Szalonka oraz Andrzeja, Grażyny i Jagny Krzanowskich). Podczas koncertów odbędzie się szereg prawykonań (m.in. kompozycji Marcina Bortnowskiego, Jagny Krzanowskiej, Krzysztofa Olczaka, Ignacego Zalewskiego). Ważnym wydarzeniem Festiwalu będzie Koncert Jubileuszowy z okazji 10. edycji Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego, na którym wystąpią m.in. zwycięzcy dotychczasowych konkursów oraz zaproszeni goście.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na plakatach i stronie www.alkagran.pl 


W dniach 25–26 września 2018 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 28) odbędzie się sesja naukowa „Fonografia dla muzyki i nauki: historia, relacje, współczesność”.

Wydarzenie, odbywające się z okazji 140 rocznicy wynalezienia fonografu, organizowane jest przez Samodzielne Koło Muzykologów przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Sekcję Fonotek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Referaty wygłoszą m. in. tacy znani muzykolodzy, jak prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina), dr Weronika Grozdew-Kołacińska (z-ca kierownika Zakładu Muzykologii IS PAN), Jacek Jackowski (kierownik Zbiorów Fonograficznych IS PAN), dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Instytut Sztuki PAN), dr Katarzyna Janczewska-Sołomko (Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków), Jan Popis (Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków), dr Mariusz Pucia (Uniwersytet Opolski), dr Kinga Strycharz-Bogacz (Katolicki Uniwersytet Lubelski), dr Marcin Konik (NIFC), dr Małgorzata Polańska (Firma Fonograficzna DUX) i dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, który wygłosi referat pt. Niemuzykalny Edison.

W trakcie sesji odbędzie się prezentacja fonografów z kolekcji Jerzego Gogacza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.ispan.pl/pl/fonografia-dla-muzyki-i-nauki 


27 września 2018 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2018” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Miłosz Bembinow, Artur Cieślak, Wojciech Łukaszewski, Pawel Łukaszewski i Artur Żuchowski. Ponadto odbędzie się prawykonanie 5 preludiów Zbigniewa Bagińskiego, które kompozytor stworzył w 2017 roku.

Utwory zabrzmią w interpretacji znakomitych wykonawców: sopranistki Anny Mikołajczyk-Niewiedział oraz pianistów Marcina Tadeusza Łukaszewskiego i Julii Samojło. Autorem koncepcji artystycznej wydarzenia jest kompozytor Sławomir Czarnecki, prezes Oddziału Warszawskiego ZKP. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


Jesienna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 27 września –7 października. Jest to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy w czerwcu mogliśmy podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Festiwal daje nam szansę posłuchania pięknej muzyki rozbrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium, w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce, w sposób nieosiągalny nigdzie indziej. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Instrument ten jak wehikuł czasu pozwoli nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie przez znakomitych muzyków z Polski i zagranicy na jesienną edycję festiwalu ORGANy PLUS+.

Koncerty są również próbą odtworzenia tradycji muzycznych, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. 1 października w wykonaniu artystów z zespołu Ensemble Hildebrandt 1719 pod kierunkiem Krzysztofa Urbaniaka usłyszymy muzykę liturgiczną drugiej połowy XVII wieku: dzieła Meruli, Różyckiego, Szarzyńskiego, Sieferta, Neunhabera. Koncert finałowy Festiwalu został zatytułowany „Muzyka liturgiczna renesansowej Polski”: Agnieszka Budzińska-Bennett oraz Schola Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku wykonają utwory liturgiczne z tabulatury Jana z Lublina.

A jeśli ktoś chciałby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności, będzie miał ku temu okazję w trakcie Międzynarodowej Konferencji Organologicznej „Musica Sacra – Ars Organisandi” oraz warsztatów gry na organach, karylionie, improwizacji i śpiewu gregoriańskiego.

Pozwólmy sobie na kolejną podróż w czasie!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 


W dniach 27 września – 13 grudnia 2018 roku odbędzie się Festiwal muzyczny „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy.

Historyczna nazwa budynku zajmowanego obecnie przez Polskie Radio PiK w Bydgoszczy - Willa Wilhelma Blumwego zainspirowała do nazwania jej imieniem całego cyklu. Ten historyczny, edukacyjny i informacyjny walor siedziby Polskiego Radia w Bydgoszczy będzie miał również swoje odbicie w realizacji projektu. Wszystkie koncerty są nagrywane i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji „Salon klasyczny” Polskiego Radia PiK.

W ramach Festiwalu odbędzie się pięć koncertów. Podczas Inauguracji New Music Quartet wykona utwory genialnych polskich kompozytorów: K. Szymanowskiego, A. Panufnika i K. Pendereckiego. W październiku wystąpi skrzypaczka Joanna Kreft i bydgoski zespół muzyki dawnej. 11 listopada turecki pianista Ferhat Çan Büyük zaprezentuje utwory F. Chopina, zaś 24 listopada w wykonaniu Herbert Piano Trio i Sekstetu wokalnego „Sigma" najnowszy utwór Sz. Godziemba-Trytka Elegia na odejście atramentu, lampy, pióra do słów Z. Herberta. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podczas koncertu finałowego 13 grudnia Kamila Abrahamowicz-Szlempo i Michał Szlempo wykonają kolędy w autorskich jazzowych aranżacjach.

Wydarzenie organizowane jest przez Fundację im. Piotra Orawskiego i współfinansowane ze środków miasta Bydgoszcz oraz Instytutu Muzyki i Tańca. Partnerem jest Polskie Radio PiK w Bydgoszczy oraz Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

ZOBACZ: strona wydarzenia na FB 


27 września 2018 roku w Willi Decjusza o godz. 19.00 będzie miał miejsce galowy koncert inauguracyjny IX Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”. Festiwal potrwa do 7 grudnia.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Zawiera się ona w nazwie wydarzenia - „Sfogato” - włoskim słowie użytym po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60.

Tegoroczna edycja będzie się koncentrować wokół tematyki związanej z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz stałych punktów programu: Koncertu „Chopin Soiree”, Konferencji „Muzyka-Sztuka-Media” pod przewodnictwem prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej, pojawią się także nowości, m. in.: Spacer Krakowskim Szlakiem Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina oraz innych kompozytorów.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie: www.sfogatofestival.com 


W dniach 28–30 września 2018 roku odbędzie się IX edycja Szalonych Dni Muzyki. Hasło przewodnie Festiwalu w tym roku brzmi „W stronę nowego świata”. W ciągu trzech dni na 55 koncertach wystąpi blisko 1000 artystów z całego świata.

Szalone Dni Muzyki to bez wątpienia jeden z największych fenomenów w świecie muzyki. Polską edycję festiwalu po raz dziewiąty organizuje Orkiestra Sinfonia Varsovia. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej po Francji, Japonii i Rosji zawita do Warszawy w ostatni weekend września.

„W tym roku skupiamy się na muzyce kompozytorów, którzy z przyczyn politycznych lub osobistych opuścili swój kraj w poszukiwaniu nowego świata, by żyć i tworzyć” – mówi René Martin, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu. „W Warszawie, w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, temat ten zyskuje szczególny wymiar. Dlatego też muzyka polska będzie wyjątkowo silnie obecna w programach koncertów” – dodaje Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia.

Dzieła polskich (i nie tylko) twórców zabrzmią w wykonaniu takich orkiestr, jak Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa czy Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, ale również w oryginalnych reinterpretacjach młodych artystów – Adama Bałdycha i Piotra Orzechowskiego, znanego jako „Pianohooligan”. Ponadto na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpią: skrzypaczka Alena Baeva, znakomity bas-baryton Tomasz Konieczny oraz uznane zespoły kameralne, jak Trio Owon czy Quatuor Hermès. W programach koncertów znajdą się utwory m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Antonína Dvořáka i wielu innych twórców, których życiorysy naznaczone były przez emigrację.

Więcej informacji na stronie: www.szalonednimuzyki.pl 


28 września 2018 roku o godz. 19:00 podczas koncertu, inaugurującego 73. sezon artystyczny Narodowego Forum Muzyki, w wykonaniu światowej sławy duńskiego skrzypka Nikolaja Znaidera zabrzmi II Koncert skrzypcowy  Karola Szymanowskiego.

Orkiestra NFM pod batutą Giancarla Guerrero wykona dzieła dwóch wyjątkowych twórców doby romantyzmu. Program tego wyjątkowego wieczoru rozpocznie się od dzieła jednego z najsłynniejszych kompozytorów czeskich – Antonína Dvořáka. W 1891 roku stworzył uwerturę koncertową Karnawał – dzieło niezwykle efektowne i czarujące różnorodnością orkiestrowych brzmień.

Obok dzieła czeskiego kompozytora usłyszymy II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego. Utwór ten, pochodzący z zupełnie innego świata dźwiękowego, łączy z Karnawałem Dvořáka przemawiająca przez niego pogoda ducha. Dzieło to kompozytor zadedykował swojemu przyjacielowi – wybitnemu polskiemu skrzypkowi Pawłowi Kochańskiemu. Swoją interpretację II Koncertu przedstawi Nikolaj Znaider, który w sezonie 2018/2019 jest artystą rezydentem NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Wyjątkowy wieczór zakończy się wykonaniem I Symfonii c-moll Johannesa Brahmsa, która na stałe zagościła w repertuarze orkiestr z całego świata. Już po prawykonaniu kompozycji słynny krytyk Eduard Hanslick zaznaczał, że dzieło to jest „jednym z najbardziej oryginalnych i zachwycających w literaturze symfonicznej”.

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl


28 września 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się koncert „Filharmonicy Gdańscy dla Niepodległej”, inaugurujący nowy sezon artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi jej szef artystyczny George Tchitchinadze, a solistą będzie najlepiej chyba rozpoznawalny skrzypek polski – Konstanty Andrzej Kulka. Program, jak przystało na inaugurację bogaty ale tradycyjny – stąd Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, żelazna pozycja repertuarowa każdego skrzypka.

Reszta programu pod znakiem patriotycznym. Trochę przewrotnie koncert zacznie się od słynnego Poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego – utworu do niedawna jeszcze (zanim wyparł go w tej roli Polonez Wojciecha Kilara) obecnego na każdej studniówce. Potem usłyszymy Epizod na maskaradzie – ostatni poemat symfoniczny Mieczysława Karłowicza dokończony po tragicznej śmierci kompozytora przez Grzegorza Fitelberga. I wreszcie utwór mniej może znany, ale nie mniej interesujący – Polonia Edwarda Elgara. Zamówiony przez Młynarskiego, a dedykowany Paderewskiemu poemat symfoniczny brytyjskiego mistrza powstał w 1915, na 3 lata przed uzyskaniem przez Polskę niepodległości i zawiera cytaty z naszego hymnu narodowego, Warszawianki a także z dzieł Chopina i Paderewskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.gda.pl


30 września 2018 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się koncert w ramach XVI edycji European Workshop for Contemporary Music oraz współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz Niemiecką Radą Muzyczną.

XVI edycja European Workshop for Contemporary Music to projekt z udziałem 19 młodych muzyków z Polski, Niemiec i innych krajów, który zwieńczą dwa koncerty: w dniu 28 września o godz. 19:30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie (w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”) oraz 30 września o godz. 19:30, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Za realizację projektu ze strony AMKL odpowiadają Katedra Kompozycji Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii oraz Wydział Instrumentalny.

Po raz pierwszy w Polsce zostaną zaprezentowane Staahaadler Affenstall Oxany Omelchuk i Beine und Strümpfe Bernharda Gandera. Zabrzmi również Koncert skrzypcowy Agaty Zubel.

Wstęp ma koncert jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart należy zgłosić się do recepcji budynku E AMKL.

Więcej – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl


30 września 2018 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego odbędzie się koncert w ramach XVI edycji European Workshop for Contemporary Music oraz współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz Niemiecką Radą Muzyczną.

XVI edycja European Workshop for Contemporary Music to projekt z udziałem 19 młodych muzyków z Polski, Niemiec i innych krajów, który zwieńczą dwa koncerty: w dniu 28 września o godz. 19:30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie (w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”) oraz 30 września o godz. 19:30, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Za realizację projektu ze strony AMKL odpowiadają Katedra Kompozycji Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii oraz Wydział Instrumentalny.

Po raz pierwszy w Polsce zostaną zaprezentowane Staahaadler Affenstall Oxany Omelchuk i Beine und Strümpfe Bernharda Gandera. Zabrzmi również Koncert skrzypcowy Agaty Zubel.

Wstęp ma koncert jest bezpłatny. Miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Po odbiór kart należy zgłosić się do recepcji budynku E AMKL.

Więcej – na stronie: http://www.amuz.wroc.pl


Jak zainaugurować rok artystyczny? Elbląska Orkiestra Kameralna znalazła już odpowiedź na to pytanie i w swój 12. sezon wkroczy w towarzystwie Pawła Gusnara i Rafała Grząki. Koncert będzie miał miejsce 29 września 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Razem ze znanymi solistami kameraliści udowodnią, że instrumenty smyczkowe mogą znaleźć wspólny muzyczny język z saksofonem i bandoneonem. Uczynią to pod batutą Nikoli Kołodziejczyka – laureata dwóch Fryderyków – i Pauliny Skoczyk.

Pierwszy ze wspomnianych kompozytorów nie boi się eksperymentowania, co udowodnił przygotowując utwór z udziałem…maszyn do pisania i maszyn do szycia. Tym razem „uszył” dla EOK Koncert podwójny na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową. Elblążanie wysłuchają prawykonania tego utworu podczas koncertu inauguracyjnego, a ponadto ze sceny popłyną dźwięki m.in. dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta i Johanna Sebastiana Bacha. Dzięki Bachowi i jego Arii na strunie G przypomnimy sobie świat XVIII-wiecznych barokowych Niemiec. Do wcześniejszej epoki, renesansu, artyści nawiążą Trzema utworami w jednym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Oczekiwania miłośników muzyki współczesnej zaspokoi natomiast kompozycja Ernesta Blocha.

Prawykonanie utworu Nikoli Kołodziejczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu


Już 10. raz czeka nas niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera. Jubileuszowa edycja Festiwalu odbędzie się 29 września 2018 roku o godz. 19.00 w Domu Kultury Kadr w Warszawie.

Wydarzenie nazwane „Erą Schaeffera” od nazwiska Mistrza – wszechstronnego twórcy, artysty określanego mianem Leonarda da Vinci XXI wieku – doczekało się swojego dziesięciolecia. Organizowany nieprzerwanie przez dekadę Festiwal jest zakotwiczony w Warszawie, ale skupia artystów z całego świata. To odbywające się cyklicznie wydarzenie jest przybliżeniem twórczości polskiego artysty, spotkaniem z artystami różnych dziedzin muzyki, teatru, filmu oraz performance’u.

„10. edycja Ery Schaeffera to 10 lat w świecie Bogusława Schaeffera zamknięte w multimedialno-muzyczno-aktorską opowieść sięgającą do tego, co wydarzyło się przez minione lata oraz tego co Tu i Teraz. Z okazji dziesięciolecia Festiwalu zapraszamy widzów na nieprzewidywalne i zaskakujące wydarzenie przypominające Artystów związanych z Erą Schaeffera przez minione lata i świeżo przyglądające się Sobie i Swojej Kondycji w kontekście otaczającej Nas Rzeczywistości. Kumulacja zdarzeń i zderzenia Artystycznych Indywidualności w jednej przestrzeni - nigdy Nienazwanej i Niedookreślonej do końca – zawsze otwartej i inspirującej." – mówi reżyserujący po raz dziesiąty Erę Schaeffera Maciej Sobociński.

10. edycję „Ery Schaeffera” tworzą m.in. tacy muzycy, jak Olga Szwajgier, Michał Urbaniak, Andy Ninvalle, Artur Dutkiewicz, Marcin Wyrostek i Corazon. Gościem specjalnym wydarzenia będzie prof. Richard Demarco – promotor Tadeusza Kantora w latach 1970., założyciel Fringe Festiwalu w Edynburgu, Ambasador Prof. Schaeffera w krajach anglojęzycznych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://aureaporta.eu/festiwal-era-schaeffera-10-edycja/ 


Ostatnie kilkanaście miesięcy w Filharmonii Opolskiej wybrzmiało pod znakiem muzyki polskiej, zwłaszcza tej zapomnianej. I oto – bogatsi o znajomość twórczości Noskowskiego, Nowowiejskiego, Maliszewskiego, Stojowskiego czy Dobrzyńskiego – stajemy u progu 67. sezonu artystycznego, ledwie chwilę przed wyczekiwaną i z pasją przygotowywaną 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. 28 września 2018 roku o godz. 19:00 Filharmonia zaprasza na koncert inaugurujący nowy sezon.

Tym razem uroczysty koncert otworzy Uwertura radosna D-dur op. 11 Witolda Maliszewskiego. Maliszewski – kompozytor kilku światów – napisał ją, będąc na ostatnim roku studiów Konserwatorium Petersburskiego. Niektórzy sugerują, że Uwertura oparta jest na motywach z muzyki Franza Schuberta. Prawdą jest natomiast, że ów utwór to eksplozja młodości i szczerego entuzjazmu.

Następnie zaprezentowana zostanie kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi – kompozycja Józefa Elsnera, patrona instytucji. Formalnie stanowi ona końcowy fragment większego dzieła, zatytułowanego Karol Wielki y Witykind: drama historyczna we dwóch aktach wierszem. Elsnerowski rękopis partytury wiosną 2018 roku z Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek w Dreźnie wydobył dyrektor FO, Przemysław Neumann. Kantata składa się z duetu tenorowo-basowego, błyskotliwej arii śpiewanej przez sopran, wokalnego sekstetu solistów a cappella oraz finałowego chóru.

Drugą część wieczoru wypełni wielka, romantyczna symfonika. I Symfonia c-moll op. 68 Brahmsa – jedna z najpiękniejszych historii, jakie przydarzyły się muzyce klasycznej. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl


30 września 2018 roku odbędzie się premiera płyty z utworami Krzysztofa Herdzina Concerto and Concertino. Album dostępny będzie w sprzedaży w międzynarodowej sieci dystrybucji fizycznej oraz na wszystkich dostępnych platformach dystrybucji cyfrowej.

Album, wydany przez firmę DUX, zawiera dwie kompozycje Krzysztofa Herdzina. Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę jest pierwszym tego typu dziełem w światowej literaturze. Aż dziwne, że do tej pory nikt nie połączył tych dwóch idealnie ze sobą brzmiących instrumentów w formie koncertu z orkiestrą. Partie solowe wykonują Katarzyna Budnik oraz Paweł Gusnar. Oboje mają na swoim koncie nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Concertino na trio stroikowe i orkiestrę smyczkową zostało zamówione przez Krakowskie Trio Stroikowe. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Filharmonii Śląskiej w listopadzie 2016 roku. Zespołowi towarzyszyła Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą kompozytora. Podobnie, jak w przypadku Koncertu podwójnego jest to najprawdopodobniej pierwsza tego typu pozycja w światowej literaturze. W tym przypadku wykonawcami partii solowych są muzycy, z których każdy jest wirtuozem najwyższej klasy: Roman Widaszek, Marek Mleczko i Paweł Solecki.

Krzysztof Herdzin z powodzeniem łączy tak intensywną działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i pop, w wymagających odległych od siebie kompetencji i doświadczeń rolach: kompozytora muzyki współczesnej, aranżera muzyki filmowej, dyrygenta symfonicznego, pianisty jazzowego, pianisty-kameralisty, autora piosenek, producenta płyt, wykładowcy akademickiego (jest doktorem sztuk muzycznych). Ma już na swoim koncie ponad 200 płyt kompaktowych, w tym 17 autorskich, jest posiadaczem 17 Złotych i 5 Platynowych Płyt dla aranżera.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Polska Orkiestra Radiowa i Program 2 Polskiego Radia zapraszają 30 września 2018 roku o godz. 18.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert symfoniczny w wykonaniu Krzysztofa Jakowicza (skrzypce) i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Jerzy Maksymiuk jest jednym z najbardziej znanych polskich dyrygentów. Jego studia muzyczne zwieńczyły trzy dyplomy: z pianistyki, kompozycji i dyrygentury. W 1972 roku założył Polską Orkiestrę Kameralną, którą wkrótce wielu krytyków uznało za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. Pełnił funkcję dyrygenta WOSPR-u, BBC Scottish Symphony Orchestra, English National Opera. Polskie Radio uhonorowało go Diamentową Batutą. Uznanie zdobyła również jego twórczość kompozytorska. Jerzy Maksymiuk jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Brał udział m.in.: w „Warszawskiej Jesieni” (otrzymał dwie nagrody „Orfeusza”), a w różnych krajach dokonał prawykonań ok. 200 współczesnych utworów.

Podczas wrześniowego koncertu Polska Orkiestra Radiowa bod batutą Maksymiuka wykona trzy jego utwory: Muzyka na uroczystość (dedykowana doktorowi Dariuszowi Niesobędzkiemu), Polonez D-dur z Triem Aborygeńskim (wersja z 2018 r.) i Walc różany.

W roli solisty wystąpi światowej sławy skrzypek, kameralista i pedagog Krzysztof Jakowicz, który wykona z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha.

Bilety do kupienia w kasie przed koncertem.