Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 31 maja – 28 sierpnia 2021 w ramach projektu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej „Kujawy pełne muzycznej wrzawy!" odbędzie się 13 wydarzeń: 12 koncertów kameralnych realizowanych w 6 placówkach edukacyjno-opiekuńczych i finałowy koncert symfoniczny. Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja dziedzictwa kulturowego regionu oraz wzmacnianie trwałości tradycji ludowych wśród lokalnej społeczności mającej ograniczony dostęp do wydarzeń kulturalnych.

W Świeciu, Steklinku, Kikole, Obrowie, Wąbrzeźnie i Kowalewie Pomorskim odbędzie się mini cykl dwóch koncertów z muzyką kujawską w wykonaniu kapeli ludowej i tancerzy oraz z utworami kompozytorów polskich, nawiązujących do rodzimego folkloru. Wydarzenia będą prowadzone przez doświadczonych konferansjerów.

Koncerty „A dzień dobry Kujawy!” w dniach 31 maja – 15 czerwca będą poświęcone muzyce ludowej z regionu Kujaw. Przed publicznością wystąpi kapela ludowa Toruniacy i para taneczna, którzy zaprezentują utwory pochodzące z regionu Kujaw w aranżacji własnej zespołu. Podczas koncertów „Muzyka polska” w dniach 15–30 czerwca usłyszymy utwory polskich kompozytorów w interpretacji wyróżniających się artystów młodego pokolenia. Trio fortepianowe studentek Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy wykona utwory Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego, Oskara Kolberga, Fryderyka Chopina, Feliksa Rybickiego, Kazimierza Wiłkomirskiego i Wojciecha Kilara. Finałowy koncert „Kujawy symfonicznie” 28 sierpnia w siedzibie CKK Jordanki w Toruniu poprowadzi muzykolog Piotr Matwiejczuk. W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą litewskiego dyrygenta Dainiusa Pavilionisa zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Władysława Żeleńskiego, Magdaleny Cynk, Wojciecha Kilara i Romualda Twardowskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://tos.art.pl 


2 czerwca 2021 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu odbędzie się 17. Koncert kompozytorski pn. „Pięciolinia dla Papieża”, który organizowany jest przez Pomorskie Towarzystwo Muzyczne oraz kujawsko-pomorski oddział Związku Kompozytorów Polskich na pamiątkę wizyty świętego Jana Pawła II w Toruniu i Bydgoszczy, która miała miejsce 7 czerwca 1999 roku.

Na koncercie wspomnimy polskiego papieża jako wielkiego miłośnika sztuki. Jak zawsze usłyszymy współczesną muzykę solową i kameralną napisaną przez kompozytorów z regionu: Aleksandrę Brejzę, Magdalenę Cynk, Ewę Fabiańską-Jelińską, Aleksandrę Garbal, Marcina Kopczyńskiego, Rafała Kłoczko, Piotra Komorowskiego, Zuzannę Koziej, Dariusza Kubickiego i Piotra Perkowskiego.

Wykonania podejmą się sami kompozytorzy oraz wykonawcy: Maria Agacińska, Małgorzata Furche-Jurczyk, Katarzyna Jaracz, Witold Kawalec, Robert Matusiak, Magdalena Miszewska-Zasadna, Agnieszka Olszewska oraz Stanisław Oracz. Twórcy związani z województwem kujawsko-pomorskim, prezentując swoje dzieła w hołdzie papieżowi Polakowi, uczczą jednocześnie trwające Święto Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Magdalena Cynk

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.ptm.info.pl/ 


Narodowe Forum Muzyki w dniach 2–6 czerwca 2021 zaprasza do udziału w koncertach 12. edycji Leo Festiwalu, którego gospodarzem tradycyjnie będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica.

Dorosłym słuchaczom polecamy koncert otwierający festiwal: jego tytuł „Przetrwamy” symbolicznie nawiązuje do trudnego pandemicznego roku, a optymistyczny wydźwięk jest obietnicą nagrody za całą naszą wytrwałość.

Gościem specjalnym festiwalu będzie Bartosz Porczyk – jeden z najbardziej utalentowanych aktorów polskiej sceny teatralnej. Razem z Aleksandrą Bugaj zaprezentuje 4 czerwca kameralne pieśni Mieczysława Karłowicza; tego dnia zabrzmi również Rapsodia na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

NFM nie zapomina też o najmłodszych. Dzieci zabierze na wędrówkę po baśniowych krainach z muzyką na żywo! Utwory pochodzące ze skomponowanej przez Andrzeja Korzyńskiego ścieżki dźwiękowej filmów o przygodach pana Kleksa oraz Rzekę marzeń Krzesimira Dębskiego z filmu W pustyni i w puszczy zaprezentują chóry dziecięce z towarzyszeniem NFM Orkiestry Leopoldinum.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


Koncert prawykonań 4 czerwca 2021 o 18.00 w ramach programu „Muzyka Naszych Czasów” poświęcony będzie pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Wydarzenie w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego otworzy Divertimento Mistrza w wykonaniu wiolonczelisty Szymona Szopy. Ponadto w programie zabrzmią po raz pierwszy utwory 8 młodych twórców.

„Muzyka Naszych Czasów” to 4-letni program promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Projektowi patronuje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ideą Programu jest nie tylko upowszechnienie wybranych współczesnych kompozycji młodych twórców, ale także wykonywanie owych utworów przez młodych muzyków. Jak twierdził Krzysztof Penderecki: „’Muzyka Naszych Czasów’ to projekt dużych szans dla młodych polskich kompozytorów XXI wieku”. Program tworzy płaszczyznę integracji dla młodych twórców i wykonawców adresując wykonania do młodych odbiorców.

Każdego roku w ramach koncertu Scena Prezentacji Programu na scenie Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach prawykonywane są utwory młodych kompozytorów. Podczas wielkiego finału kolejnej edycji programu zabrzmią premiery utworów Magdaleny Gorwy, Ewy Borcz, Aliny Dzięcioł, Mikołaja Sarada, Krzysztofa Kicior, Andrzeja Jakuszewa, Aleksandry Kolbusz i Kamila Kruka.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


4 czerwca 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki Veriko Tchumburidze wystąpi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Agaty Zając – koncert „Muzyczny gwiazdozbiór” odbędzie się w ramach programu „Dyrygent – rezydent", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Od momentu zwycięstwa w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 2016 roku Veriko Tchumburidze zyskała reputację urzekającej solistki, kameralistki i artystki studyjnej. „Ona jest jak powiew przyszłości” – powiedział Andrzej Wituski, dyrektor konkursu – „Przybliża nas do świata własnej wyobraźni”.

Podczas koncertu w Toruniu wykona jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych a zarazem najtrudniejszych koncertów – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego. Koncert rozpocznie się Uwerturą „Morskie Oko” Zygmunta Noskowskiego, która jest znakomitym przykładem dzieł związanych z Tatrami i Podtatrzem. Usłyszymy również IV Symfonię A-dur op. 90 zwaną „Włoską” Felixa Mendelssohna. Orkiestrę od pulpitu poprowadzi Agata Zając, która w obecnym sezonie artystycznym jest dyrygentem-rezydentem TOS.

Karolina Smolarek-Szynal

Szczegóły: https://tos.art.pl/wydarzenia/muzyczny-gwiazdozbior 


Pory roku Vivaldiego oraz muzyka Griega i Góreckiego – to doskonały przepis na spędzenie piątkowego wieczoru! Tauron Eko Koncert 4 czerwca 2021 o godz. 19.00 zabierze słuchaczy w świat barwnych dźwięków i ogromnych kontrastów. Na to muzyczne spotkanie pełne emocji zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna wraz ze swoim szefem, Piotrem Pławnerem, który jak zwykle nie tylko poprowadzi orkiestrę zza pulpitu dyrygenckiego, ale i chwyci za skrzypce w partiach solowych.

Concerto-Notturno Mikołaja Piotra Góreckiego, które usłyszymy jako pierwsze, cieszy się dużą popularnością od prawykonania w 2001 roku. Kompozycja składa się z trzech części granych attacca. Tytułowy nokturn słyszalny jest doskonale szczególnie w pierwszej części Lento, część druga jest pokazem wirtuozerii solisty, a trzecia – najkrótsza – jest nawiązaniem do początku utworu, łącząc spokojny charakter z improwizacją w partii skrzypiec solo.

Kolejnym punktem programu będzie Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edvarda Griega, skomponowana z okazji 200. rocznicy urodzin tytułowego skandynawskiego pisarza. Wieczór ukoronują słynne Pory roku Antonia Vivaldiego, czyli cztery koncerty na skrzypce solo i orkiestrę kameralną. Są one niezwykle plastyczne, zróżnicowane i niezwykle barwnie ilustrują zjawiska towarzyszące zmieniającej się aurze.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


W ramach gościnnego występu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego 5 czerwca 2021 o 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Dawida Runtza zaprezentuje II Symfonię Jana Sibeliusa oraz I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, w którym towarzyszyć będzie solistce, Joannie Konarzewskiej.

„Muszę powiedzieć, że jestem bardzo kontent z całości – znów różne nowe nutki – a zarazem trochę powrotu do starego. Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana” – tak Karol Szymanowski pisał do Stefana Spiessa o swoim I Koncercie skrzypcowym op. 35 (9 IX 1916), komponowanym latem i jesienią roku 1916 w majątku przyjaciela kompozytora Józefa Jaroszyńskiego w Zarudziu na Ukrainie.

Za Koncertem, a także za innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, stoi Paweł Kochański, którego sztukę wiolinistyczną ceniono za miękkość barwy i czułość w przekazywaniu emocji. Artyści wspólnie pracowali nad ideą nowego skrzypcowego stylu; Kochański jest też autorem cadenzy i jemu utwór został dedykowany. Prawykonanie utworu odbyło się 1 listopada 1922 roku w Filharmonii Warszawskiej – z solistą Józefem Ozimińskim, pod dyrekcją Emila Młynarskiego. Dwa lata później I Koncert skrzypcowy zagrał w Nowym Jorku Paweł Kochański – dyrygował Leopold Stokowski. Do dziś Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. I jest niekwestionowanym arcydziełem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Koncert z okazji jubileuszu 10-lecia Szkoły Muzycznej I Stopnia w Zespole Szkół i Przedszkola im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach będzie miał miejsce w Filharmonii Krakowskiej 6 czerwca 2021 roku o godz. 17.00.

Szkoła Muzyczna I stopnia w Domosławicach działa od 2012 roku. Kształci około 500 uczniów z wiejskich terenów południowo-wschodniej Małopolski, ucząc w ośmiu oddziałach, rozlokowanych na terenie trzech powiatów. Szkoła realizuje autorski program, oparty na gruntownym poznawaniu muzyki nowej oraz na wykonawstwie kompozycji tworzonych specjalnie dla Szkoły w celach dydaktycznych. Istotną rolę w realizacji filozofii Szkoły odgrywają zatrudnieni tutaj kompozytorzy: Grzegorz Majka oraz Renāte Stivriņa, konsekwentnie wprowadzający do repertuaru Szkoły elementy współczesnego języka dźwiękowego. Szkoła Muzyczna w Domosławicach stała się ważnym ośrodkiem kulturotwórczym w regionie, współpracując z licznymi instytucjami. Prócz indywidualnych sukcesów swoich uczniów SM w Domosławicach może się również pochwalić prestiżowymi nagrodami przyznanymi instytucji; otrzymała m. in. Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej (2021).

Udział w koncercie jubileuszowym wezmą najlepsi uczniowie Szkoły, a także zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, chór i orkiestra symfoniczna tej instytucji. W bogatym programie koncertu nie mogło zabraknąć utworów polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Józefa Świdra, Marii Dziewulskiej i wykładowców Szkoły: Grzegorza Majki i Renāty Stivriņy.

Szczegóły – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 6 czerwca 2021 o godz. 20.00 poprowadzi Jacek Rogala, dyrygent i kompozytor, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga. Zabrzmią dzieła Antonína Dvořáka i Edvarda Griega. W roli solisty Marcin Zdunik– artysta zaliczany do najciekawszych indywidualności nie tylko swojego pokolenia.

Pełen romantycznych uniesień Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka od chwili swej premiery stał się pozycją „kanonu” literatury na ten instrument. Zachwyca ono melodyczną urodą tematów, głębią ekspresji, doskonałą orkiestracją (szczególnie pięknie wykorzystującą instrumenty dęte, realizujące wiele tematycznych partii solowych) oraz wzorcową równowagą między wiolonczelą i orkiestrą. Podczas czerwcowego koncertu utwór wykona Marcin Zdunik. Utytułowany, wielokrotnie nagradzany, oklaskiwany na całym świecie wiolonczelista budzi podziw nie tylko techniczną perfekcją i pięknem dźwięku, ale też rozległością muzycznych zainteresowań, ciągłym przekraczaniem repertuarowych granic, śmiałymi projektami ukazującymi wciąż nowe możliwości jego instrumentu.

W drugiej połowie XIX wieku szczególną popularnością cieszył się gatunek „tańców symfonicznych” – często stylizacji motywów narodowych. Zapewne ogromne powodzenie Tańców węgierskich Brahmsa i Tańców słowiańskich Dvořáka natchnęło norweskiego mistrza Edwarda Griega do stworzenia własnych tego rodzaju dzieł ujętych w czteroczęściowy cykl i wydanych w 1897 roku – inspiracją dla nich była kolekcja muzyki ludowej, którą zebrał Ludvig Mathias Lindeman.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


6 czerwca 2021 roku o godz. 14.00 w Kościele Bogurodzicy Maryi w Warszawie odbędzie się koncert z okazji 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja, organizowany przez Stowarzyszenie Jax i Dzielnicę Bemowo m. st. Warszawy.

Wystąpią artyści, którzy od wielu lat zaangażowani są w krajowe i międzynarodowe życie kulturalne: Krzysztof Borysiewicz (bas) współpracujący z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Mainfranken Theater Würzburg, Salzburger Landestheater i Staatstheater Kassel, zdobywca Grand Prix na Konkursie Wokalnym Francisco Vinas w Barcelonie; Róża Lorenc (skrzypce) – laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska; oraz dr Wiktor Brzuchacz (organy) – zdobywca „Złotego Lauru Młodego Organisty”, absolwent Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye i Akademii Muzycznej w Poznaniu

Artyści przygotowali repertuar zawierający wybitne dzieła polskiej i europejskiej literatury muzycznej. Obok utworów Antonia Vivaldiego, Edwarda Elgara, Gabriela Fauré, Cezara Cui i Camille’a Saint-Saënsa, zaprezentowana zostanie także muzyka Emila Młynarskiego i Romana Statkowskiego, która zachwyca kunsztem kompozytorskim, głębią wyrazu i różnorodnością nastrojów. Dzieła muzyczne przeplatać się będą z zarysem historycznym uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz przedstawieniem najważniejszych postaci związanych z tym wydarzeniem.

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.bemowo.waw.pl/aktualnosc/koncert-z-okazji-230-rocznicy-uchwalenia-konstytucji-3-maja/ 


Jubileuszowy Festiwal Mozartowski to nie wyłącznie spektakle operowe czy spektakularne koncerty symfoniczne i oratoryjne, ale również prezentacje muzyki kameralnej. 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Łazienkowskim Pałacu na Wyspie będzie miał miejsce festiwalowy koncert „Pieśni nocą śpiewane”.

Rok 2021 jest dla Warszawskiej Opery Kameralnej szczególny. To właśnie w tym roku obchodzona jest 60. rocznica działalności instytucji, która zbiega się z 30. edycją Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, przeniesioną ze względu na pandemię z 2020 roku. Powołany do życia w 1991 roku Festiwal Mozartowski to fenomen w skali światowej. Edycja jubileuszowa wypełniona jest premierami i kolejnymi twórczymi wyzwaniami.

Podczas koncertu 6 czerwca usłyszymy zarówno opracowania mozartowskiej spuścizny, jak i stylizacje i inspiracje dziełem Mistrza Amadeusa. Dwunastoletni gitarzysta Piotr Piętal, młody artysta o niezwykłym talencie, wręcz szokujący wirtuozerią i muzykalności, wykona fragmenty opery Czarodziejski flet w transkrypcji na gitarę, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w trzydziestoletniej historii Festiwalu. Intrygującym aspektem jest fakt, iż transkrypcji dokonał sam Francisco Sor czyli José Fernando Macarurio Sors, legendarny hiszpański gitarzysta i kompozytor żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku. Druga część koncertu dedykowana jest liryce, ściślej pieśniom Bartłomieja Marusika do poezji Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana, zaś tytuł cyklu Pieśni nocą śpiewane w sposób oczywisty przywołują skojarzenia z nokturnami czy mozartowską Serenatą Notturną D-dur. W osobach wykonawców, znakomitej mezzosopranistki Agnieszki Rehlis i znanego na całym świecie wirtuoza sześciu strun, gitarzysty Krzysztofa Meisingera, Pieśni znajdują wytrawnych interpretatorów.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://operakameralna.pl/ 


Sławomir Czarnecki i Sebastian Perłowski. Dwa nazwiska, setki partytur, tysiące koncertów z ich muzyką. Kolejny już 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu – sala koncertowa wypełni się paletą dźwięków orkiestrowych.

W pierwszej części zabrzmią utwory Czarneckiego, nawiązującego w muzyce m.in. do folkloru górskiego. Sławomir Czarnecki nigdy nie był awangardystą, zwłaszcza zaś ostatnio, kiedy bliska mu jest - jak sam pisze - estetyka postmodernistyczna. W tej estetyce powstają utwory przejrzyste fakturalnie i klarowne w formie. Kompozytor określa to słowem „analogizm”. Jego utwory są w repertuarze tak znanych wykonawców, jak skrzypkowie Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, wiolonczelista Tomasz Strahl, Orkiestra Amadeus, Orkiestra Concerto Avenna, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. W drugiej części koncertu usłyszymy muzykę Sebastiana Perłowskiego. Maestro współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jest wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz koncertuje w kraju i zagranicą prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale.

Z dorobkiem tych polskich kompozytorów zmierzą się Elbląska Orkiestra Kameralna i skrzypaczka Paula Preuss w roli solistki. Za dyrygenckim pulpitem stanie natomiast sam Sebastian Perłowski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


W Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie w dniach 8 – 13 czerwca 2021 odbędzie się 3. Festiwal Polskiego Radia Chopin. Do zabytkowego, pamiętającego pobyt Chopina w 1829 roku pałacu będzie można przenieść się także za pośrednictwem fal radiowych ¬– koncerty tegorocznej edycji „Wokół Chopina, Paderewskiego i Żeleńskiego” oraz poprzedzające je prelekcje transmitowane będą na antenie Polskiego Radia Chopin.

Pretekstem do opracowania programu 3. Festiwalu były przypadające na 2021 rok dwie ważne rocznice: 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego oraz 80. rocznica śmierci Ignacego Jana Paderewskiego. Twórczość fortepianowa i pieśniowa tych kompozytorów oraz dzieła Fryderyka Chopina stanowić będą repertuarową oś wszystkich koncertów oraz prelekcji.

Na program 3. Festiwalu złożą się 3 koncerty wokalno-instrumentalne (wystąpią: sopranistka Bożena Bujnicka z towarzyszeniem pianisty Marka Szlezera, bas-baryton Stanisław Kierner i pianista Michał Rot oraz śpiewający aktor Jacek Kotlarski z zespołem pianisty jazzowego Kuby Stankiewicza), 2 recitale pianistyczne (uznawanego za najwybitniejszego odtwórcę dzieł Paderewskiego prof. Karola Radziwonowicza oraz Mateusza Dubiela), a także koncert kameralny (z udziałem słynnego polskiego wiolonczelisty prof. Marcina Zdunka i dr. Pawła Wakarecego, finalisty XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie).

Wśród prelegentów pojawią wykładowcy uniwersytetów z Krakowa (prof. Małgorzata Sokalska), Poznania (prof. Justyna Humięcka-Jakubowska) i Wrocławia (dr Agnieszka Drożdżewska) oraz dziennikarze Polskiego Radia Chopin: Magdalena Sawicka, Marcin Gmys i Jakub Puchalski.

W bieżącej edycji podtrzymana zostanie tradycja światowych prawykonań kompozycji fortepianowych napisanych na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Szlezer wykona monumentalną Fantazję prof. Krzysztofa Meyera; zabrzmi również jak dotąd nigdy nie nagrana kompozycja Żeleńskiego Roma, napisana na 100. rocznicę urodzin Chopina w 1910 roku.

Maria Polska

Więcej informacji: https://www.polskieradio.pl/326 


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 9 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu muzycy zespołów Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas czerwcowego koncertu muzycy zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr Artura Malawskiego na kwintet dęty, Pezzo grazioso Marka Stachowskiego na kwintet dęty, Miniatury liryczne Józefa Świdra na kwintet dęty, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio Antoniego Szałowskiego na obój, klarnet i fagot.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Obchody jubileuszu siedemdziesiątych urodzin prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz będą miały miejsce w Sali Kameralnej Pałacu Pusłowskich w Krakowie w dniu 10 czerwca 2021 roku. Transmisja online na żywo rozpocznie się o godz. 15.00.

Podczas wydarzenia odbędzie się wręczenie księgi pamiątkowej pt. Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Jubileusz uświetni koncert, w którego programie znajdą się utwory poświęcone Jubilatce: Con amore Eugeniusza Popławskiego na flet, wiolonczelę i fortepian (2010) i Se précipiter plume Jakuba Polaczyka na flet i wiolonczelę (2021) – usłyszymy prawykonanie tej kompozycji! Wystąpią znakomici krakowscy muzycy: pierwsza flecistka Filharmonii Krakowskiej Natalia Jarząbek oraz profesorowie Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego wiolonczelista dr hab. Jan Kalinowski i pianista dr hab. Marek Szlezer.

Prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz jest emerytowanym profesorem zwyczajnym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze M. Woźnej-Stankiewicz skupione są na polsko-francuskich relacjach muzycznych, myśli o muzyce w XIX-XX wieku, recepcji muzyki oraz kulturze muzycznej na terenach historycznej Galicji, zwłaszcza w Krakowie. W latach akademickich 1973/74 – 2018/19 pracowała w Instytucie Muzykologii UJ, od 2005/06 była kierownikiem Zakładu Estetyki i Recepcji Muzyki, następnie Zakładu Historii Myśli o Muzyce i Recepcji Muzyki, a od 2008/09 przewodniczącą Rady Instytutu. W latach 2007-2011 była członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN, następnie (2013-2020) – Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych. Od 1978 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich: w latach 2007-2008 i 2015-2021 brała udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej, a w latach 2007-2010, 2015-2016, 2017-2021 – w pracach jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=d5ypq8T1btE 


W Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 filharmoniczna orkiestra symfoniczna pod batutą Adama Domurata wykona dzieło kompozytora Pawła Pudło Żywioły – symfonia dla przyszłości. Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki".

Żywioły to projekt łączący muzykę i ekologię – muzyczna opowieść o siłach natury, które tworzą świat wokół nas. Zabrzmi symfonia w stylistyce nawiązującej do muzyki filmowej, z instrumentami etnicznymi oraz zrobionymi ze śmieci – jednorazowych plastikowych butelek i opakowań czy bębnów od pralek. Autor zabiera słuchaczy w nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości, zaczynając od początków współistnienia z przyrodą, przez wynalazki technologiczne, aż po zagubienie w świecie cyfrowym i zagrożenia wynikające z dewastacji środowiska naturalnego.

Utwór prowokuje do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi – słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości.

Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki” organizowanego przez szczecińską Filharmonią w dniach 8–13 czerwca 2021. Głównym tematem koncertów, wystaw i wykładów będzie problem hałasu i dbanie o nasz słuch. Witold Lutosławski już pięćdziesiąt lat temu przewidywał katastrofalne skutki zaśmiecenia naszego otoczenia dźwiękowego i ostrzegał: „Nie wystarczy zatkać uszy!”

Jeżeli się z nim zgadzasz, wejdź na https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/pl/ 


Filharmonia Lubelska zaprasza 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Igora Bojczuka wykona Koncert staropolski Romualda Twardowskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonia Vivaldiego.

Znakomity kompozytor Romuald Twardowski, szanowany propagator kultury polskiej, nigdy nie był wyznawcą awangardy. Wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia indywidualnego stylu, w którym znaczną rolę odgrywają nawiązania do dawnych epok (w przypadku Koncertu staropolskiego jest nią wczesny barok). O stosunku do przeszłości, w jednym z wywiadów artysta mówił: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego”.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej zaprezentuje również arcydzieło na kwartet smyczkowy z kontrabasem – Serenadę G-dur KV 525, bardziej znaną jako „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta, oraz cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę Le quattro stagioni czyli Cztery pory roku op. 8 Vivaldiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Sulamita Ślubowska.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/produkt/koncert-symfoniczny-3/ 


11 czerwca 2021 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się koncert symfoniczny, zatytułowany „Niekończące zakończenie”. Z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wystąpi trio pianisty Krzysztofa Dysa, kontrabasisty Pawła Pańty i perkusisty Krzysztofa Szmańdy.

Koncert miał się odbyć dokładnie rok wcześniej, na zakończenie sezonu artystycznego 2019 / 2020. Ale właśnie w czerwcu tego roku wszyscy muzycy będą mogli wystąpić na estradzie Filharmonii Koszalińskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura Antoniego Szałowskiego. Następnie zabrzmi Koncert jazzowy Macieja Małeckiego, którego prawykonanie – przez to samo trio – miało miejsce w marcu 2016 roku w studiu koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Maciej Małecki zadedykował utwór swemu przedwcześnie zmarłemu synowi Marcinowi, również jazzmanowi i kompozytorowi. Niektóre fragmenty Koncertu jazzowego kompozytor pozostawił inwencji wykonawców, którzy swobodnie interpretują i improwizują swoje partie. Utworem kończącym koncert 11 czerwca będzie słynny poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniakoszalinska.pl/niekonczace-zakonczenie/ 


Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak 11 czerwca 2021 o godz. 19.30 w Sali kameralnej NOSPR zaprezentuje cykle pieśni ludowych Henryka Mikołaja Góreskiego.

Cykl pieśni ludowych Wieczór ciemny się uniża op. 45 na chór mieszany a cappella, skomponowany w 1981 roku, jest opracowaniem melodii ze zbioru Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny Jak to dawniej na Kurpiach bywało. Natomiast tworząc cykle pieśni na chór mieszany a cappella Ach, mój wianku lawendowy op. 50 i Idzie chmura, pada deszcz op. 51 (1984) kompozytor sięgnął po teksty i melodie zebrane przez Oskara Kolberga w Dziełach wszystkich w tomie XXXIX „Pomorze”.

W drugiej części koncertu zabrzmią pieśni religijne Amerykanów negro spirituals, pełne ekstazy i dziękczynnego nastroju: Elijah Rock, Nobody Knows, Plenty Good Room, Hold On!, I Hear a Voice A-Prayin’, Steal Away, Ezekiel Saw de Wheel.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Czy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed użyciem tego, co wyprodukować potrafi? O tym dowiemy się podczas spektaklu tanecznego z muzyką na żywo Aleksandra Wnuka i Michała Lazara Manhattan. Spektakl w choreografii Dominiki Wiak i Danieli Komędery-Miśkiewicz odbędzie się w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Amerykański „Projekt Manhattan” miał na celu konstrukcję pierwszej broni atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę. Zrzucenie „Little Boy” na Hiroszimę jest przerażającym przykładem działań człowieka demonstrującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Czy wojnę da się zakończyć w inny sposób niż eskalacją agresji? Myślenie apokaliptyczne przestaje być szaleństwem, a staje się codziennością. Możemy się zniszczyć albo pokochać.

„Patrzenie na mocny, precyzyjny ruch silnych mięśni daje pewien rodzaj satysfakcji, lecz nie zawsze dostrzegamy ukrytą w nim chęć dominacji i zawładnięcia przez atak. W niektórych scenach performansu twórczynie wykorzystują nawet elementy groteski, w sposób dobitny pokazując, jak daleko sięga nasza tolerancja dla agresji” – pisze Maria Pastwa (taniecPOLSKA.pl).

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8410 


Koncert premierowy drugiej płyty Walicki-Popiołek Duo Made in Poland będzie miał miejsce w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego 11 czerwca 2021 o godz. 18.00. W programie – utwory kompozytorów polskich inspirowane rodzimym folklorem.

Udajmy się w muzyczną podróż po Polsce, poznajmy piękno Warmii i Mazur, pieśni ludowe Podlasia i Mazowsza, zatańczmy przy wibrujących kwintach z Podhala! Zanurzmy się wspólnie w świat muzyki Aleksandry Chmielewskiej, Adriana Robaka, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Anny Huszczy, Roberta Kurdybachy, Szymona Gołąbka, Kamila Pawłowskiego, Jana Oleszkowicza i Marcina Grabosza! Każdy z utworów został napisany specjalnie dla członków Duetu. Na płycie znalazły się kompozycje nawiązujące do języka muzycznego polskich kompozytorów epoki romantyzmu, utwory inspirowane pięknem przyrody, tradycyjną polską muzyką taneczną i funeralnymi pieśniami z Podlasia.

Ten na wskroś polski projekt, realizowany dzięki funduszom prestiżowego stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury, sięga głęboko do korzeni rodzimej kultury muzycznej i odsłania jej nową, nieznaną dotąd stronę brzmieniową.

Wstęp na koncert jest wolny, ale obowiązują zaproszenia. Chęć udziału należy zgłaszać drogą elektroniczną do 11 czerwca, pisząc na adres walickipopiolek@gmail.com

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o płycie – na stronie www.walickipopiolekduo.com 


W ramach tegorocznego długofalowego projektu „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 roku, drugi weekend czerwca poświęcony zostanie Igorowi Strawińskiemu.

W tym roku przypada 50. rocznica śmierci rosyjskiego kompozytora, twórcy takich przełomowych dzieł, jak Święto wiosny czy Ognisty ptak. Toruńska Orkiestra Symfoniczna przygotowała z tej okazji cztery różnorodne propozycje. Będzie można wybrać się na koncert symfoniczny, a przed nim na spotkanie wprowadzające, które poprowadzi Andrzej Sułek, recitale fortepianowe, spotkania z artystami lub obejrzeć wykład Michała Szymanowskiego Twórczość fortepianowa Igora Strawińskiego na kanale YouTube TOS.

W programie wydarzenia w dniach 11–13 czerwca znalazły się nie tylko dzieła „kompozytora tysiąca i jednego stylu”. Usłyszymy również utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego, Karola Szymanowskiego i Marka Tomaszewskiego. Wystąpią znakomici soliści, laureaci prestiżowych konkursów muzycznych – wirtuozi fortepianu Krzysztof Książek i Michał Szymanowski; fragmenty baletów Strawińskiego i muzyki filmowej Mike’a Oldfielda zabrzmią w arcyciekawych aranżacjach pianisty Marka Tomaszewskiego. Koncert 11 czerwca „Ogniste fajerwerki” będzie jednocześnie zakończeniem trwającego 42. sezonu artystycznego: weźmie w nim udział zespół artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Dainiusa Pavilionisa.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://tos.art.pl 


Koncert Laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika zostanie wyemitowany 11 czerwca 2021 roku o godz. 17.00 na kanale YouTube Szkoły Muzycznej I st. im. O. Kolberga w Czasławiu.

W dniach 4–6 czerwca 2021 roku w Sułkowicach odbył się II jako jeden z pierwszych w Polsce w formie stacjonarnej Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika, którego organizatorem była Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu. Przesłuchania konkursowe odbywały się w Sali koncertowej w Sułkowicach, gdzie mieści się oddział naszej Szkoły. Do udziału w konkursie zgłosiło się 108 uczestników z 59 szkół muzycznych z całej Polski.

Ideą Konkursu jest promocja młodych utalentowanych uczniów, upowszechnianie muzyki skrzypcowej oraz popularyzacja twórczości prof. Antoniego Cofalika, zasłużonego pedagoga i autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży. Jury w składzie: Prof. Antoni Cofalik – przewodniczący, Prof. dr zw. Hab. Małgorzata Skorupa oraz mgr Małgorzata Giza-Piątek przyznało 69 nagród i wyróżnień jednocześnie oceniając poziom Konkursu bardzo wysoko. Dzięki Sponsorom i Partnerom kwota nagród dla uczestników Konkursu przekroczyła 20000 zł. Każdy uczestnik Konkursu otrzymał dyplom uczestnictwa oraz upominki.

Telewizja iTV Myślenice – Region Południe profesjonalnie nagrała i zarejestrowała Koncert Laureatów, w którym wzięli udział Laureaci I II i III miejsc w poszczególnych kategoriach oraz Grand Prix. Uczestnicy Ci to również Laureaci nagrody ufundowanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w postaci lekcji mistrzowskiej z Danielem Stabrawą w ramach organizowanej przez PWM 18. edycji Dni Edukacji Muzycznej (listopad 2021). Do udziału w Koncercie został również zaproszony znakomity skrzypek Stanisław Słowiński, który podjął się improwizacji na temat trzech utworów z cyklu Ptaszarnia Antoniego Cofalika: Słowik, Kukułka i Wróble.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.smczaslaw.pl/ 


Najbliższe koncerty symfoniczne 11 i 12 czerwca 2021 w Filharmonii Narodowej, wieńczące bieżący sezon artystyczny, poświęcone będą pamięci Maestro Kazimierza Korda.

Wielki Dyrygent i charyzmatyczny Artysta w latach 1977–2001 pełnił stanowisko Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Narodowej. Jako Dyrektor wprowadził Filharmonię w jubileuszowy rok jej 100-lecia, przygotowując wówczas cykl wspaniałych koncertów z udziałem największych gwiazd sal koncertowych całego świata. Pod jego batutą zespoły Filharmonii nagrały także wiele płyt, głównie z muzyką polską, której Maestro zawsze był wielkim admiratorem i promotorem (szczególnie muzyki współczesnej). Pogrzeb Kazimierza Korda odbędzie się 12 czerwca o godz. 13.00 w Krzeszowicach, w kościele pw. św. Marcina z Tours (ul. Grunwaldzka 1).

Podczas czerwcowych koncertów Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki wykonają Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz dzieła Gustava Mahlera i Piotra Czajkowskiego. Piątkowy koncert będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia.

Na stronie internetowej Filharmonii można wpisywać się do Księgi Kondolencyjnej. Jej treść zostanie przekazana Rodzinie Artysty.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl/ 


12 czerwca 2021 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska gościć będzie orkiestrę Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, która z towarzyszeniem Chóru Mieszanego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego wykona Powrót syna marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego, swojego patrona. Orkiestrę i Chór poprowadzi Piotr Sulkowski.

Oratorium Powrót syna marnotrawnego Nowowiejski stworzył w 1901 roku podczas pobytu w Berlinie, gdzie studiował pod kierunkiem znakomitego kompozytora i dyrygenta Maxa Brucha. Jego wpływ, a także innych późnych romantyków, szczególnie Antonína Dvořáka, słychać w tym młodzieńczym oratorium opartym na historii biblijnej. Niemiecki librecista Nowowiejskiego Theobald Rehbaum usunął z historii postać prawego brata, natomiast dodał figurę matki, która od razu przebacza zbłąkanemu synowi. Natomiast serce ojca okazuje się znacznie bardziej zatwardziałe niż w opowiedzianej przez Jezusa paraboli. Takie poszerzenie obsady o głos kobiecy oraz dodanie konfliktu – żona musi przekonywać swego surowego męża, aby przebaczył ich synowi – dało kompozytorowi możliwość skorzystania z większej palety środków muzycznej ekspresji.

Jak zwykle u Nowowiejskiego urzeka bogata, zmysłowa instrumentacja: orkiestra symfoniczna została poszerzona o zwiększony zestaw perkusyjny zawierający m.in. lyrę, rodzaj dzwonków, a także o czelestę, harfę i ukochane przez kompozytora organy. Każda z trzech części dzieła, zatytułowanych Syn, Matka i Ojciec, poprzedzona jest krótkim motetem a cappella na chór czterogłosowy. Trzy głosy solowe: mezzosopran (Matka), tenor (Syn) i bas (Ojciec) wypowiadają się pojedynczo, by spleść się dopiero w finale, w tercecie pogodzonej rodziny. W partiach solowych podczas najbliższego koncertu wystąpią: Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Arnold Rutkowski (tenor) i Łukasz Konieczny (bas).

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/powrot-syna-marnotrawnego-f-nowowiejskiego-w-krakowie/ 


Wkrótce rozpoczną się eliminacje do długo wyczekiwanego, XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Z tej okazji NOSPR zaprasza na „Sobotę z Chopinem”! 12 czerwca 2021 o godz. 15.30–21.30 czeka nas koncert czwórki znakomitych, polskich pianistów, którzy już za kilka tygodni powalczą o udział w wielkim konkursie. W programie również interaktywne wydarzenia dla całych rodzin.

Kto wie, czy w tym gronie obiecujących pianistów, którzy wystąpią na estradzie NOSPR nie znajduje się przyszły laureat albo laureatka Konkursu? Szansa na to jest spora, ponieważ podczas „Soboty z Chopinem” zaprezentują się artyści, którzy mimo młodego wieku mają na swoim koncie wiele konkursowych sukcesów, jak Aleksandra Świgut, laureatka m.in. drugiego miejsca na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych. Spore szanse ma również Andrzej Wierciński, któremu podczas poprzedniej edycji zabrakło zaledwie trzech dziesiątych punktu by znaleźć się w finale. Z wielką uwagą należy również śledzić najmłodszych uczestników. Mowa tu o Mateuszu Tomicy i Joannie Goranko – studentach katowickiej Akademii Muzycznej, która wykształciła niejednego zdobywcę konkursowych laurów.

Pianiści wystąpią podczas dwuczęściowego koncertu, który rozpocznie się o godz. 18.00 i zakończy po 21.00. Osoby, chcące przyjść tylko na drugą cześć koncertowego maratonu, będą mogły kupić bilet w przerwie, zaplanowanej na ok 19.30. Przed koncertem, o godz. 17.00 spotkanie wokół Konkursu Chopinowskiego w foyer NOSPR poprowadzi redaktor Andrzej Sułek. „Sobota z Chopinem” to również propozycja dla młodszych melomanów. Zanim rozpocznie się wieczorna seria recitali rodziny z dziećmi o 15.30 będą mogły wziąć udział w interaktywnym koncercie w wykonaniu Michała Dziewiora. Po koncercie (16.45– 17.30) zaplanowano zajęcia dla dzieci „Malowanie dźwiękiem. Wokół Chopina” w sali warsztatowej. Od godz. 17.45 do 19.30 działać będzie natomiast „Przystanek Chopin”, czyli świetlica dla dzieci, których rodzice przebywają na koncercie.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program oraz warunki wstępu na wydarzenia - na stronie www.nospr.org.pl 


W kolejnych dwóch koncertach kameralnych Sinfonia Varsovia kontynuuje dialog z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. 17 czerwca 2021 usłyszymy grupę wiolonczel orkiestry, do której dołączy dwoje uczestników Akademii Sinfonia Varsovia. 23 czerwca zagrają Sinfonia Varsovia String Quintet oraz Sinfonia Varsovia Wind Quintet. Koncerty odbędą się o godz. 19.00.

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego towarzyszy warszawskiej orkiestrze od samego początku. Tym razem usłyszymy ją w połączeniu z dziełami Gabriela Fauré, Johanna Sebastiana Bacha, Artura Márqueza (17 czerwca) oraz Józefa Świdra i Witolda Lutosławskiego (23 czerwca).

Na program wydarzenia 17 czerwca złożą się kompozycje napisane przez Pendereckiego na wiolonczele bądź zaaranżowane na ten instrument. Muzycy związani z Sinfonią Varsovią zagrają Chaconne z Polskiego Requiem (w wersji na 6 wiolonczel), Serenatę na 3 wiolonczele oraz Agnus Dei na 8 wiolonczel.

Na koncercie 23 czerwca zaprezentują się dwa zespoły kameralne. Pierwszy z nich – Sinfonia Varsovia String Quintet – tworzą koncertmistrzowie i liderzy sekcji smyczkowych. Muzycy przedstawią słuchaczom Kwintet „Kartki z nienapisanego dziennika” Pendereckiego (wersję III Kwartetu smyczkowego). Sinfonia Varsovia Wind Quintet – drugi zespół – to grupa złożona z solistów sekcji instrumentów dętych: flet, obój, klarnet, fagot i waltornia. Do kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – Trzech utworów w dawnym stylu w opracowaniu na kwintet dęty Piotra Kamińskiego – został dobrany Mini-Quintetto Józefa Świdra. Na koniec oba zespoły połączą siły w Preludiach tanecznych na 9 instrumentów innego wybitnego kompozytora polskiej muzyki współczesnej, Witolda Lutosławskiego.

Barbara Jop

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 17 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca z udziałem Meccore String Quartet.

„Scena dla muzyki polskiej” to program przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Filharmonia Narodowa w Warszawie, Beethoven-Haus w Bonn, Bozar w Brukseli, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Pollack Hall w Montrealu, czy Frick Collection w Nowym Jorku. Podczas najbliższego koncertu zespół wykona V Kwartet smyczkowy Szymona Laksa, II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Wariacje F-dur na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz V Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Dodatkowe informacje o koncercie – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert finałowy 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, który będzie miał miejsce 18 czerwca 2021 o godz. 20.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie fundowała do 2018 roku Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W obecnej edycji Nagrodę sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

18 czerwca taki koncert odbędzie się po raz osiemnasty. Usłyszymy 6 utworów: Isomorphic Reflection na 4 klarnety (godło Coal2), …Breathe na czworo skrzypiec (godło D.502), Grand Père na 4 trąbki (godło Lavage de cerveaux), Kanczendzonga na 4 trąbki (godło Perseus), Secco na 4 klarnety (godło TotoXro), Co w lesie piszczy na 4 klarnety (godło XXX12321). Rozstrzygnięcie Konkursu nastąpi 19 czerwca w godzinach wieczornych.

Koncert zorganizowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


31. edycja Malta Festival Poznań odbędzie się w dniach 18–29 czerwca 2021 pod hasłem „Powrót na ziemię / Back to the Ground” – z wirtualnych przestrzeni pandemicznych miesięcy artyści wracają do sztuki przeżywanej na żywo.

Organizatorzy skupią się na przybliżaniu twórczości wybitnych twórców i twórczyń współczesnej kultury. Planowane są premiery teatralne, koncerty, performance, warsztaty, debaty z artystami i artystkami, ich współpracownikami i osobami zajmującymi się badawczo ich twórczością. Opór, zaangażowanie, solidarność i odpowiedzialność są wspólnym tematycznym mianownikiem dla tegorocznego programu międzynarodowego. Główna część wydarzeń odbędzie się w parkach Wieniawskiego i Moniuszki.

Szczególnym wydarzeniem tegorocznej edycji będzie prapremiera koncertu Projekt Krynicki, który tworzy trzech wybitnych kompozytorów polskiej muzyki poważnej: Paweł Mykietyn, Aleksander Nowak i Paweł Szymański. Każdy z nich specjalnie na zamówienie Malty przygotował muzykę do wierszy Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych polskich poetów współczesnych. Mimo iż artysta mieszka obecnie w Krakowie, większość życia spędził w Poznaniu i otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Miasta Poznania. Każdy z utworów skomponowanych do wierszy Krynickiego ma inną formę i powstał na inny skład instrumentalny. I Symfonia „Prawda?” Aleksandra Nowaka nawiązuje do wiersza Krynickiego o tym samym tytule. Paweł Mykietyn przygotował instalację audialną Miasto, natomiast Paweł Szymański skomponował miniaturę muzyczną Dwa wiersze Krynickiego na trio wokalno-instrumentalne. Utwory wykonają: Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki, Krzysztof Materna, Justyna Wójcińska i Magdalena Pikuła.

Program festiwalu – na stronie https://malta-festival.pl/pl 


Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza na finałowy koncert sezonu, który odbędzie się 18 czerwca 2021 o godz. 19.00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii wystąpi pod batutą dyrektora instytucji, maestro Jacka Rogali. W roli solisty – wirtuoz wiolonczeli prof. dr hab. Tomasz Strahl.

W wykonaniu znanych i lubianych w Polsce artystów usłyszymy preludium na orkiestrę Dziewczyna o płowych włosach Edwarda Pałłasza, Koncert wiolonczelowy op.129 Roberta Schumanna i I Symfonię op. 21 Ludwiga van Beethovena.

Tytuł utworu Edwarda Pałłasza Dziewczyna o płowych włosach nawiązuje do słynnego fortepianowego preludium Claude`a Debussy`go Dziewczyna o włosach jak len. Motywem przewodnim dzieła Pałłasza jest arabeskowy temat, który podlega wielu przeobrażeniom, zawsze jednak słyszalny i rozpoznawalny; malowany pastelowymi barwami lub wtopiony w bardziej burzliwy przebieg. Kompozytor napisał w komentarzu: „Utwór zadedykowany został Marii Fydrych, która od grudnia 1986 roku jest moją żoną”.

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 


Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu postanowił zakończyć rok szkolny z rozmachem godnym największych instutucji kultury. 19 czerwca 2021 o godz. 18.30 na kanale YouTube Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu odbędzie się premiera wyjątkowego koncertu, którego program w całości wypełni muzyka XX i XXI wieku w wykonaniu uczniów ZSM. Koncert stanowić będzie swoistą muzyczną podróż wokół idei Klangfarbenmelodie (melodii barw dźwiękowych) oraz idei painting music.

Koncert stanowi autorską koncepcję pedagogów Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu – Jakuba Dery i Małgorzaty Kwaśnik-Chmielewskiej – która została zrealizowana we współpracy z ich uczniami: Hugo Przybylski odpowiadał za obraz i montaż całości, zaś Zofia Jarząbek i Wojciech Smierzkchalski za dźwięk.

Podczas koncertu melomani spotkają się z ogromną różnorodnością muzyki komponowanej w XX i XXI wieku. Zabrzmi muzyka Oliviera Messiaena (Hugo Przybylski – fortepian), Arnolda Schönberga (Wojciech Smierzchalski – fortepian), Witolda Lutosławskiego (Estera Kędzierska – fortepian), Andrieja Pushkareva (Jakub Jeżak – wibrafon), Johna O'Reilly (Aleksandra Patrzykont – ksylofon, Arnold Dąbrowski - fortepian), Alice Gomez (Mateusz Haczyk – marimba), Barbary Kaszuby (Zosia Olesik – skrzypce, Oliwia Nowak – wiolonczela, Eryk Legoń – akordeon), Mikołaja Majkusiaka (Eryk Legoń – akordeon), Otto Kettinga (Karol Łopiński – trąbka), Marka Pasiecznego (Adam Struzik – gitara), Astora Piazzolli (Antoni Woźniak – saksofon) , Bartosza Kowalskiego (Cecylia Szczech – harfa), Krzysztofa Pendereckiego (Feliks Kucharski – klarnet) , Tadeusza Bairda ( Michał Pokrzywa – klarnet, Aleksander Kistowski – fortepian) i Folke Rabes (chór ZSMu).

Podczas koncertu Jakub Dera przedstawi również główne idee muzyki tworzonej w XX i XXI wieku oraz jej związku z malarstwem w poszukiwaniu pozamuzycznych treści zakodowanych w dziełach sztuki. Większość materiału koncertowego nagrano w Galerii Malarstwa Polskiego i Sali Hiszpańskiej Muzeum Narodowego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zsm.poznan.pl/index.html 


19 czerwca 2021 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się premiera spektaklu baletowego Sól ziemi czarnej, który został oparty na kanwie filmu Kazimierza Kutza o tym samym tytule. Spektakl w reżyserii i choreografii Artura Żymełki przypomina o Powstaniach Śląskich kolejnemu pokoleniu Polaków i jest wyrazem szacunku dla bohaterów.

Film Kutza odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski, toczonych w momencie formowania się Państwa Polskiego. Ich znaczenie tak w chwili premiery filmu w 1969 roku, jak i dziś, jest w szerokiej świadomości Polaków marginalizowane. Dlatego ważne jest, by współczesna sztuka ponownie odniosła się do patriotycznych wystąpień ludności śląskiej.

Spektakl, który powstał z okazji 100. rocznicy Powstań Śląskich, nawiązuje do estetyki dzieła Kutza – wplata elementy folkloru, groteskę, rubaszność w złożony język choreograficznej wypowiedzi i, co najważniejsze, uwypukla charakterystyczną dla Śląska siłę tradycji i głębię poczucia regionalnej tożsamości.

Warstwę muzyczną spektaklu tworzy bogaty dorobek śląskich kompozytorów. Zabrzmi muzyka Wojciecha Kilara, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Bolesława Szabelskiego, kameralna i symfoniczna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego z poruszającą trzecią częścią Symfonii Pieśni Żałosnych, a także piosenki w języku śląskim.

Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://opera-slaska.pl/ 


Już po raz sześćdziesiąty w ramach Muzycznego Festiwalu w Łańcucie wybitni artyści będą dzielić się z publicznością sztuką muzyczną. Od 20 czerwca do 2 lipca 2021 roku zostanie zrealizowanych osiem festiwalowych koncertów, które odbędą się zarówno w Sali Balowej Muzeum – Zamku w Łańcucie, jak i w Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej, a także w plenerze, przy Miejskim Domu Kultury w Łańcucie.

Wezmą w nich udział artyści o międzynarodowej sławie, którzy zaprezentują dzieła muzyczne powstałe głównie w epoce romantyzmu, ale zabrzmi także muzyka współczesnych twórców, m.in. Krzysztofa Pendereckiego oraz mistrzów muzyki dawnej i klasycznej.

Nadzwyczajnym festiwalowym wydarzeniem będzie recital Ivo Pogorelica, interesująco zapowiada się również występ duetu fortepianowego Braci Jussen czy wystawienie opery Siła małżeństwa, skomponowanej przez Marcello di Capua, rezydującego przed laty w łańcuckim zamku. Na godzinę przed rozpoczęciem większości koncertów podczas koncertów promenadowych wystąpi Zespół Instrumentów Dętych „Da Camera“. Tworzą go członkowie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej, a repertuar, który został przygotowany na tegoroczne muzyczne święto, śmiało zaliczyć można do kategorii muzyki ogrodowej, idealnej na upalne letnie wieczory.

Jak podkreśla Marta Wierzbieniec (dyrektor Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie i Muzycznego Festiwalu w Łańcucie), muzyczna uczta czas niepokoju i niepewności „zamieni na wieczory wypełnione radością wspólnego przebywania w przestrzeniach sztuki, która powstaje także po to, by czynić świat lepszym i piękniejszym”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie http://festiwallancut.pl/ 


Główną ideą 25. Międzynarodowego Festiwalu Nova Muzyka i Architektura, który odbędzie się w Toruniu w dniach 20 czerwca – 4 września 2021, jest prezentowanie najpiękniejszej muzyki w zabytkowych wnętrzach Torunia. Tegoroczna edycja składa się z 21 wydarzeń, w tym koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali, projekcji filmowych (Maksymiuk. Koncert na dwoje, Efekt Chopina) oraz wystawy zdjęć z okazji jubileuszu festiwalu.

Artyści najwyższej klasy, a także muzycy młodego pokolenia oraz studenci uczelni muzycznych wystąpią w CKK Jordanki, Dworze Artusa, Ratuszu Staromiejskim, Kinie Centrum, Bazylice Katedralnej św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty, kościele św. Jakuba, Hotelu Filmar, na Dziedzińcu Ratusza oraz na scenie na Rynku Staromiejskim.

W ramach festiwalu odbędzie się koncert z udziałem jednego z najlepszych akordeonistów w Polsce, zwycięzcy drugiej edycji programu „Mam Talent” Marcina Wyrostka. Zaprezentuje on z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Adama Banaszaka utwory Astora Piazzolli oraz kompozycje własne. W związku z przyznaniem nagród pozaregulaminowych w 5. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego, który odbywał się w Toruniu w 2019 r., na festiwalu wystąpi laureatka III nagrody – Japonka Yumiko Yumiba, która wykona najbardziej znane utwory literatury skrzypcowej z towarzyszeniem fortepianu.

W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej usłyszymy zarówno musicale, muzykę filmową, rozrywkową (najsłynniejsze utwory Niemena, Zauchy, Nalepy i Czerwonych Gitar), jak i poważną (w tym utwory Henryka Wieniawskiego, Józefa Surzyńskiego, Andrzeja Panufnika i Mikołaja Góreckiego). Z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego, wykonane zostaną utwory Fryderyka Chopina. Finał festiwalu uświetnią arie z najsłynniejszych oper i operetek w wykonaniu litewskich solistów Ievy i Vytautasa Juozapaitisa z towarzyszeniem muzyków TOS pod dyrekcją Dainiusa Pavilionisa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie https://www.muz-arch.pl/ 


X Euro Chamber Music Festival odbędzie się w Gdańsku w dniach 21 czerwca – 23 lipca 2021. Festiwal otrzymał międzynarodowy prestiżowy znak EFFE (Europe For Festivals Festivals For Europe) na lata 2019–2021 przyznawany przez European Festival Association jako jedno z najciekawszych wydarzeń festiwalowych w Europie.

Od pierwszej edycji w festiwalu biorą udział znakomici zagraniczni kameraliści, jak również będący u progu kariery laureaci międzynarodowych konkursów muzycznych, a także związani z Gdańskiem wyróżniający się instrumentaliści młodego pokolenia. Podczas jubileuszowej X edycji Festiwalu wystąpią m. in. Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Jana Lewtaka, Franck Leblois, Split Guitar Quartet, Cracow Duo, Krzysztof Komendarek-Tymendorf, Arnaud Kaminski, Arthashes i Sarah Stamboltsyan. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyczne różnych epok, w tym utwory Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Ludomira Różyckiego i Feliksa Nowowiejskiego.

29 czerwca odbędzie się mistrzowski wieczór poezji Kamila Cypriana Norwida i Charlesa Baudelaire'a z okazji 200. rocznicy urodzin dwóch wielkich poetów. Występ jednego z największych polskich aktorów Jana Englerta zostanie uświetniony muzycznym akompaniamentem przez francusko-polski zespół smyczkowy Duo del Gesù.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na www.eurochambermusicfestival.com 


„Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach sakralnej muzyki chóralnej. Podczas koncertu w ramach tego powracającego po czasie obostrzeń projektu 22 czerwca 2021 o godz. 19.00 w częstochowskim Sanktuarium św. Antoniego z Padwy wystąpi Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka.

W interpretacji muzyków usłyszymy dzieła Juliusza Łuciuka oraz Andrzeja Koszewskiego. Będzie to wyjątkowe wydarzenie również dlatego, że zespół wykona po raz pierwszy przed publicznością utwory, które znajdą się na dwóch płytach chóru, których premiera przewidziana jest po wakacjach.

Tradycyjnie już muzyce towarzyszyć będzie opowieść historyczna – o parafii, jej przeszłości, a także ważnych wydarzeniach regionu częstochowskiego. Przez meandry dziejów przeprowadzi uczestników dr Juliusz Sętowski, kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy. Specjalnie zaprojektowane oświetlenie stworzy mistyczną atmosferę i podkreśli szczegóły architektoniczne Świątyni.

Zadanie dofinansowane jest ze środków Urzędu Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie organizatora: www.instytutsztuki.com 


Dwa dni, dwa programy, cztery koncerty – to muzyczny sprint Jurka Dybała i Sinfonietty Cracovii ku normalności. Po miesiącach treningów nareszcie przyszła pora, aby wystartować nie szczędząc sił i nadgonić zaległy dystans! 23 i 24 czerwca 2021 mury krakowskiego Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wypełni muzyka na żywo, a w dwóch odrębnych programach znajdą się najpiękniejsze serenady – od Czajkowskiego po Pendereckiego.

Każdego dnia program zostanie powtórzony o godz. 18.00 i 20.00, aby spragniona wrażeń krakowska publiczność zachowując ten wymagany fizyczny „dystans” mogła cieszyć się muzyką, nie musząc ścigać się o miejsca na sali koncertowej.

W interpretacji zespołu usłyszymy Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza, Suitę na orkiestrę smyczkową Leoša Janáčka, Serenadę e-moll op. 20 Edwarda Elgara, Serenadę Krzysztofa Pendereckiego, a także Souvenir d'un lieu cher na skrzypce i orkiestrę op. 42, Méditation i Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 48 Piotra Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi skrzypek Maciej Lulek.

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 


Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza 23 czerwca 2021 o godz. 19.00 na finał tegorocznego programu „Muzyka naszych czasów” – koncert dedykowany Krzysztofowi Pendereckiemu.

Krzysztof Penderecki, wybitny polski kompozytor, bardzo wspierał ogólnopolski projekt „Muzyka naszych czasów", widząc w nim duży potencjał szans dla aktywności młodych twórców i wykonawców. Celem projektu było wprowadzenie polskiej muzyki XXI wieku w krwioobieg szkolnictwa artystycznego. Program realizowany był przez zamówienia u kompozytorów, którzy nie ukończyli 30. roku życia, a następnie przez wielokrotne wykonania przez uczniów i studentów wraz z Mistrzami szkolnictwa muzycznego. Ponadto dokonano nagrań na płytach CD przez firmę DUX oraz wydano nuty wykonywanych kompozycji przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Honorowy Patronat nad projektem sprawowało Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Podczas koncertu wieńczącego tegoroczny program w Sali Błękitnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zostaną zaprezentowane dzieła kompozytorów związanych z polskimi uczelniami muzycznymi: Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Akademią Muzyczną w Poznaniu, Akademią Muzyczną w Bydgoszczy i Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie.

Anna Czajkowska-Zimnicka

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


23 czerwca 2021 na Instagramowym koncie Fundacji Juliana Cochrana, która od 2016 roku popularyzuje muzykę klasyczną, będzie miała miejsce inauguracja projektu „Impresjowizacja”, którego ambasadorką jest polska kompozytorka Aleksandra Chmielewska. Wraz z nią Julian Cochran Foundation przygotowała dla swoich followersów innowacyjny challenge – pierwszy polski interaktywny utwór napisany specjalnie na Instagram!

Aleksandra Chmielewska to młoda kompozytorka, improwizatorka, autorka literatury młodzieżowej, przewodnicząca Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkini Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM. W swojej muzyce stawia na pogłębienie kontaktu emocjonalnego ze słuchaczem.

Przez trzy dni (23–25 czerwca) obserwatorzy Instagrama Fundacji będą mieli możliwość odsłuchania improwizacyjnej kompozycji Aleksandry (której 3 części zostaną wgrane do IG TV). Następnie 15 sekundowe fragmenty utworu będą mogli załadować w wybranej przez siebie konfiguracji na swoje Insta Story (#123 #132 #213 #321 #231 #312). Każdy więc z uczestników tej innowacyjnej akcji będzie mógł poczuć się współtwórcą nowego interaktywnego utworu.

Jak będzie brzmiała 45-sekundowa kompozycja na Instagram? Czy muzyka współczesna podana w rozrywkowej formie uwiedzie użytkowników tego popularnego serwisu społecznościowego? O tym przekonamy się już w piątek.

Partnerem projektu jest Hałas Studio.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.instagram.com/juliancochranfoundation/ 


24 czerwca 2021 w warszawskim klubie SPATiF o godz. 20.00 rozpocznie się VI edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Tony’ego Bucka i Krzysztofa Ostrowskiego.

Tony Buck jest jednym z najbardziej kreatywnych i śmiałych artystów australijskich o bogatym doświadczeniu zdobytym na całym świecie. Po studiach Tony spędził dwa lata w Japonii, gdzie stworzył zespół PERIL z Otomo Yoshihide i Kato Hideki. Następnie, w połowie lat 90-ch ubiegłego wieku przeniósł się do Europy. Był zaangażowany we współpracę z zespołami The Necks, Kletka Red, The EX czy The Exiles. Wykonywanym przez niego utworom często towarzyszą elementy video i instalacje. Krzysztof „Freeze” Ostrowski to bydgoski muzyk, instrumentalista i producent, najczęściej kojarzony z szeroko rozumianą sceną elektroniczną. Szeroki, stale udoskonalany dobór instrumentarium i rozległa wyobraźnia artystyczna to znaki szczególne artysty, często skłaniającego się ku eksperymentalnym rozwiązaniom. Występuje solowo oraz w ramach audiowizualnego duetu Soundscape Mirror (z artystą wizualnym Tomem Skofem), jak i w różnych konfiguracjach zazwyczaj związanych z bydgoską alternatywą wywodzącą się z klubu Mózg.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza 24 czerwca 2021 roku o godz. 16.00 na wirtualne spotkanie poświęcone Konstantemu i Konstantemu Kazimierzowi Regameyom. Przedstawimy premierowe nagranie pieśni i utworów fortepianowych wybitnego kompozytora i jego ojca w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik, zrealizowane we współpracy ZKP i Programu 2 Polskiego Radia.

O muzyce i nagraniu będą mówić śpiewaczka i pianistka oraz reżyser Ewa Guziołek; o twórczości i postaciach obu kompozytorów będą rozmawiać Jerzy Stankiewicz – pomysłodawca przedsięwzięcia, Małgorzata Małaszko – dyrektor Programu 2, profesor Marek Mejor – orientalista z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Katarzyna Naliwajek – badacz twórczości Konstantego Regameya oraz jego uczeń – Ryszard Gabryś. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz złożonego z dwóch płyt albumu w prezencie!

Ostatnia płyta wydana w roku 2020 przez ZKP w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć... Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Projekt został dofinansowany w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

Spotkanie odbędzie się na platformie zoom: https://us02web.zoom.us/j/83685217310?pwd=NnBLYmRpYnVhcmQ0UG1OYmdZOTlFQT09 (Meeting ID: 836 8521 7310; Passcode: UqM2Sv)..

Mieczysław Kominek, Prezes ZKP


24 czerwca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki podczas koncertu zespołu Lutosławski Quartet usłyszymy dzieła, które weszły już do kanonu współczesnej muzyki klasycznej, a także prawykonania dwóch utworów autorstwa polskich artystów.

Zaprezentowane zostaną kompozycje muzyków Lutosławski Quartet. Swoją premierę będzie miał V Kwartet smyczkowy autorstwa Marcina Markowicza, współzałożyciela i drugiego skrzypka zespołu, a także „O trudnościach przy budowaniu piramid” – scenariusz na kwartet smyczkowy Marcina Młodawskiego, wiolonczelisty kwartetu oraz koncertmistrza NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Zabrzmią również kompozycje estońskiego twórcy Arvo Pärta, które należą do najbardziej lubianych i najczęściej wykonywanych dzieł współczesności. Jego Summa z 1977 roku, która rozpocznie koncert, napisana została na chór do tekstu Credo, jednak później kompozytor opracował też wersję na inne składy. Prostota tej muzyki jest pozorna i skutecznie maskuje wysoki stopień jej komplikacji. Koncert zwieńczy wykonanie innej kompozycji przeznaczonej oryginalnie na chór i później przerobionej także na inne składy, Da pacem Domine z 2004 roku. Powstała ona na zamówienie Jordiego Savalla, który wykonaniem tego przepięknego medytacyjnego dzieła chciał uświetnić koncert w intencji pokoju w Barcelonie. Wysłuchamy ponadto napisanego w 1985 roku III Kwartetu smyczkowego „Mishima” Philipa Glassa.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Najważniejsze polskie nagrody muzyczne za dokonania fonograficzne minionego roku – „Fryderyki” – zawitają do Szczecina. Tego lata Pomorze Zachodnie gościć będzie gwiazdy polskiej sceny muzycznej. 25 czerwca 2021 w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród w kategoriach muzyki poważnej. Artyści scen rozrywkowej i jazzowej swoje święto w Szczecinie obchodzić będą 5 sierpnia.

W tym roku szansę na tę wyjątkową statuetkę mają m.in. śpiewaczki Aleksandra Kurzak, Agata Zubel i Agnieszka Rehlis, skrzypek Jakub Jakowicz w duecie z pianistą Bartoszem Bednarczykiem, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Wrocław Baroque Ensemble, a także Polska Orkiestra „Sinfonia Iuventus”.

Tego dnia zostaną wręczone także szczególne nagrody – „Złote Fryderyki”, którymi Rada Akademii Fonograficznej sekcji muzyki poważnej uhonorowała w tym roku dwie wybitne postaci polskiej kultury muzycznej: śpiewaczkę i pedagożkę Jadwigę Rappé, której kariera obejmuje tysiące recitali, koncertów symfonicznych i przedstawień operowych w najsłynniejszych salach świata, oraz znakomitego dyrygenta, dyrektora naczelnego i artystycznego Polskiego Chóru Kameralnego „Schola Cantorum Gedanensis” – Jana Łukaszewskiego.

Wręczeniu statuetek w zabytkowych murach Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie towarzyszyć będą koncerty w wykonaniu znakomitych polskich artystów. Jedną z gwiazd wieczoru będzie wybitna polska flecistka Ania Karpowicz, laureatka tegorocznego Paszportu „Polityki”, propagatorka muzyki Mieczysława Wajnberga. Nominowany do Fryderyka 2021 w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” Kwartet Śląski uczci pamięć Krzysztofa Pendereckiego. Pianista Piotr Sałajczyk przypomni mazurki z op. 50 Karola Szymanowskiego.

Materiały prasowe organizatorów

Pełna lista nominowanych  – na stronie http://fryderyki.pl/fryderyk-2021/ 


Jednym z wydarzeń wieńczących sezon artystyczny 2020/2021 w Operze Krakowskiej będzie koncert „Arie oper świata”. W programie znajdą się słynne arie, duety i ustępy baletowe z najbardziej cenionych tytułów polskiego oraz światowego repertuaru operowego. Koncert w wykonaniu solistów, orkiestry, chóru i baletu Opery Krakowskiej z gościnnym udziałem Artura Rucińskiego będzie można zobaczyć 25 czerwca 2021 o godz. 20.00 w siedzibie Opery. Współorganizatorem koncertu jest dziennik „Rzeczpospolita”, świętujący 100-lecie istnienia.

W cieszącym się niezmiennym powodzeniem wśród publiczności corocznym cyklu letnich koncertów „Arie oper świata” oprócz solistów Opery Krakowskiej biorą udział także polscy śpiewacy o międzynarodowej renomie. W tegorocznym koncercie wystąpi Artur Ruciński, światowej sławy baryton przeżywający obecnie rozkwit kariery. Podczas koncertu usłyszymy również Monikę Korybalską oraz nominowanych niedawno do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury Katarzynę Oleś-Blachę i Tomasza Kuka.

W programie nie zabraknie dobrze znanych publiczności fragmentów z operowych arcydzieł V. Belliniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, P. Czajkowskiego czy G. Bizeta. Dziennik „Rzeczpospolita”, świętujący 100-lecie istnienia, powstał w 1920 r. właśnie z inspiracji genialnego pianisty i kompozytora, Ignacego Jana Paderewskiego. W programie nie mogło więc zabraknąć utworów ojca niepodległości. Szczególne miejsce w repertuarze zajmą ustępy z dzieł twórcy polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki.

Więcej informacji: www.opera.krakow.pl 


Fundacja Dobrej Muzyki zaprasza na VI Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga, który odbędzie się w Świdnicy na Dolnym Śląsku w dniach 25 czerwca – 16 lipca 2021 pod hasłem „Szlakiem Schlaga – ograjmy organy!”.

Wszyscy miłośnicy muzyki organowej po raz kolejny będą mieli okazję usłyszeć ponad 110-letnie symfoniczne organy piszczałkowe firmy Schlag & Söhne. Podczas jednego z największych festiwali organowych regionu na słuchaczy czeka pięć koncertów prezentujących możliwości instrumentu z Kościoła Pokoju w Świdnicy. Wykonywane będą utwory polskie i zagraniczne z akcentem na twórczość Władysława Żeleńskiego i Camille Saint-Saënsa: w tym roku przypada setna rocznicy ich śmierci. Zabrzmią również utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Jacka Rabińskiego, Krzysztofa Olczaka i Stanisława Moryto.

Do udziału w Festiwalu zostali zaproszeni nie tylko organiści. Wystąpią również znakomici akordeoniści Maciej Zimka i Wiesław Ochwat, skrzypek Maksymilian Grzesiak oraz Maciej Afanasjew, który zagra na skrzypcach elektrycznych.

VI Festiwal Schlaga odbędzie zarówno na żywo w Kościele Pokoju w Świdnicy, jak i online na profilu Fundacji na Facebooku w formie transmisji na żywo. Obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania na stronie Fundacji.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji w programie „Kultura Dostępna” oraz ze środków Gminy Miasta Świdnica.

Szczegółowy program – na stronie https://fundacjadobrejmuzyki.pl/ 


25 czerwca 2021 o godz. 21:00 w sercu miasta, na bytomskim Rynku, odbędzie się interdyscyplinarne widowisko multimedialne z udziałem 500-osobowego zespołu artystów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zabrzmi między innymi muzyka Wojciecha Kilara oraz Józefa Świdra.

„Tryptyk Powstańczy – pamięć ziemi” to przedstawienie, w którym śpiew, muzyka, taniec i sztuka wizualna przeprowadzą widza przez wzruszającą opowieść o poświęceniu, miłości do rodziny i śląskiej ziemi. Motywem spajającym poszczególne części koncertu jest narracja przedstawiająca historię regionu prowadząca słuchacza do meritum tj. 100. rocznicy III Powstania Śląskiego.

Widowisko będzie składało się z trzech części (Historia, Walka oraz Pamięć) oraz prologu, w ramach którego usłyszymy utwór Pamięć ziemi na pięć orkiestr dętych Klaudiusza Jani. W dalszych częściach artyści wspólnie przedstawią twórczość znanych śląskich kompozytorów – usłyszymy m.in. muzykę filmową Wojciecha Kilara oraz Tryptyk Powstańczy Józefa Świdra do słów Tadeusza Kijonka. Na jednej kilkupoziomowej scenie zbudowanej na trzech platformach wystąpią soliści – Joanna Woś (sopran) i Piotr Lempa (bas), Orkiestra Symfoniczna oraz Chór Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach oraz szereg orkiestr dętych, chórów oraz zespołów tanecznych związanych ze Śląskiem. Dopełnieniem choreografii oraz bogatej warstwy muzyczno-wokalnej będzie obraz, który w formie efektownego wideoartu, eksponowanego zarówno na elementach multimedialnej scenografii oraz w projekcjach na bytomskich kamienicach zostanie tłem dla oryginalnej areny wydarzeń.

Widowisko będzie streamingowane na Facebooku i kanale YouTube Bytomskiego Centrum Kultury i Gminy Bytom oraz udostępnione w Internecie przez 24 godziny od zakończenia wydarzenia.

Więcej informacji: https://becek.pl/


Dziewiąta edycja sztandarowego projektu festiwalu „Wschód Kultury. Europejski Stadion Kultury” odbędzie się w dniach 25–27 czerwca 2021 w Rzeszowie. Festiwal pierwszy raz w swojej historii sięgnie po muzykę klasyczną i współczesną, skupiając się m.in. na uhonorowaniu niedawno zmarłego wybitnego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego oraz na abstrakcyjnym skojarzeniu muzyki współczesnej w niecodziennym instrumentarium m.in. z twórczością Stanisława Lema, którego 100 rocznicę urodzin obchodzimy w 2021 roku ustanowionym Rokiem Stanisława Lema.

27 czerwca o godz. 19.00 w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego będzie miał miejsce koncert „Art Celebration: Classic Edition”. Udział w nim wezmą związani z Rzeszowem kompozytorka i aranżerka Anna Maria Huszcza, skrzypek i kompozytor Dawid Lubowicz (Atom String Quartet) oraz artysta wizualny Jakub Hader. Koncert Art Celebration odbędzie się w formule hybrydowej – z publicznością oraz w formie streamingu live.

Pierwszy raz w Rzeszowie z regularnym koncertem wystąpi Atom String Quartet z repertuarem zawierającym autorskie interpretacje utworów polskich kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Zbigniewa Seiferta. W drugiej części koncertu wystąpi wybitny polski saksofonista klasyczny Paweł Gusnar oraz prowadzona przez niego orkiestra saksofonowa – Warsaw Saxophone Orchestra – i kwartet saksofonowy Nemesis Quartet. Wykonają specjalnie przygotowany program złożony m.in. z kompozycji Anny Marii Huszczy na saksofon i elektronikę. Muzyce towarzyszyć będą dedykowane wizualizacje i oprawa graficzna autorstwa Jakuba Hadera.

Materiały prasowe organizatora

Więcej: http://stadionkultury.pl/ 


W ramach cyklu „Muzyczny salon w Pałacu Ojrzanów” realizowanego przez Fundację Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” w dniach 25 czerwca, 9, 23 i 30 lipca 2021 odbędzie się Letni Festiwal Pieśni. Wszystkie koncerty rozpoczynać się będą w piątki o godz. 19.00.

Mistrzynie kameralistyki wokalnej – Olga Pasiecznik, Urszula Kryger, Ewa Leszczyńska – oraz rewelacyjna młoda śpiewaczka Zuzanna Nalewajek przedstawią piękne, wzruszające, rzadko wykonywane, a niekiedy wręcz nieznane pieśni takich kompozytorów, jak Jan i Franciszek Maklakiewicze, Ludomir Różycki, Mieczysław Weinberg, Karol Mroszczyk, Stanisław Niewiadomski, Władysław Żeleński i in.

Towarzyszyć im będą cenieni pianiści: Joanna Maklakiewicz, Katarzyna Jankowska-Borzykowska, Paweł Cłapiński i Paweł Sommer.

Wszystkie koncerty odbędą się w niezwykłej kameralnej sali przepięknego podwarszawskiego Pałacu Ojrzanów (ul. Tarczyńska 1, Ojrzanów).

Wstęp na wydarzenia będzie wolny, jednak z powodu ograniczeń pandemicznych liczba miejsc jest ograniczona. Rezerwacje przyjmowane są za pomocą zgłoszeń kierowanych na adres kontakt@przyjacielemuzyki.pl.

Szczegóły: Fundacja Przyjaciele Muzyki / www.facebook.com/przyjacielemuzyki i Pałac Ojrzanów / www.facebook.com/palacojrzanow 


Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na 64. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, podczas którego w dniach 25 czerwca – 24 sierpnia 2021 w Archikatedrze Oliwskiej odbędzie się 18 koncertów z udziałem znakomitych organistów polskich i zagranicznych.

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Nieodłączną cechą każdego oliwskiego Festiwalu jest jak najpełniejsza prezentacja muzyki organowej w wirtuozowskich wykonaniach. Wakacyjny okres organizacji koncertów oraz usytuowanie kościoła w sąsiedztwie Parku Oliwskiego, zachęca mieszkańców Trójmiasta i okolic, jak i turystów odwiedzających Gdańsk do uczestnictwa w koncertach. Podczas koncertów festiwalowych swój repertuar zaprezentują znani organiści różnych generacji z europejskich i światowych ośrodków muzycznych.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal wystąpi Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, flecista Łukasz Długosz i organista Roman Perucki pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W wykonaniu muzyków usłyszymy światową premierę dzieła Pawła Mykietyna Spa(s)m na flet pikolo, organy i orkiestrę. Utwór został specjalnie skomponowany na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program na www.filharmonia.gda.pl