Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Nowy sezon 2021 / 2022 w Filharmonii Gorzowskiej zainaugurowany zostanie muzyką kompozytorów polskich i rosyjskich. Ich utwory, prezentujące niezwykłe obrazy, pejzaże, opowieści i nastroje i będące wyrazem wielkiego kunsztu oraz wyobraźni każdego z twórców, zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Przemysława Fiugajskiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz.

Szkice miejskie powstały, gdy Henryk Wars mieszkał już w Ameryce. Ten „jazzujący”, pokrewny stylistyce gershwinowskiej tryptyk orkiestrowy odmalowuje pejzaż amerykańskiej metropolii, zachwycając niebywałym polotem i swobodą instrumentacji. Podczas koncertu usłyszymy I część suity – Wieżowce.

II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego to już echa Podhala i muzyki góralskiej. Dzieło wymykające się wszelkim znanym schematom harmonicznym, kolorystycznym czy formalnym zahipnotyzowało całą muzyczną Europę pierwszej połowy XX wieku. Do jego napisania namówił, a nawet trochę przymusił kompozytora przyjaciel – Paweł Kochański – pierwszy wykonawca partii solowej oraz autor kadencji.

Rosyjska ludowość oraz wschodni koloryt przenikać będą natomiast malowniczą muzykę Świtu nad rzeką Moskwą Modesta Musorgskiego oraz baśniową suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego, która zaskakuje błyskotliwą orkiestracją i niezwykłą muzyczną ekspresją.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Sabrina Stachel, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”, realizowanego przez przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i finansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


W dniach 24–26 września 2021 polska muzyka zabrzmi w wykonaniu jej znakomitych interpretatorów – mezzosopranistki Urszuli Kryger i pianisty Pawła Cłapińskiego – w Centrum Kultury i Bibliotece w Przytyku, w Sali widowiskowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Biblioteki Samorządowej w Mogielnicy i w Sanktuarium św. Anny w Smardzewicach. Koncerty odbędą się w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek Urszula Kryger jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. W 1995 roku wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze Kopciuszek G. Rossiniego w partii Angeliny. Występowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych. Paweł Cłapiński, związany z Akademią Muzyczną im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi, jest również korepetytorem w łódzkim Teatrze Wielkim. Niejednokrotnie zdobywał nagrody ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów pianistycznych zarówno jako solista, jak i najlepszy pianista-partner znanych śpiewaków. W latach 2016-2018 był członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Opery Narodowej w Warszawie w klasie fortepianu Eytana Pessena.

W wykonaniu artystów podczas najbliższych koncertów usłyszymy najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Władysława Żeleńskiego, a także Vincenza Belliniego, Gioacchina Rossiniego i Giacoma Pucciniego.

Wstęp wolny! Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl/ 


26 września 2021 w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 w ramach cyklu koncertowego Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej Koncert odbędzie się II wieczór muzyczny „Old & Modern”.

Duo „Siostry Gajeckie” tworzą bliźniaczki – klawesynistki i pianistki: Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz. Artystki zadebiutowały w 1992 roku, wykonując Koncert podwójny Es-dur W. A. Mozarta. Od tego czasu z powodzeniem występują podczas prestiżowych festiwali w kraju i za granicą. Repertuar duetu obejmuje szereg utworów na klawesyn i fortepian na cztery ręce oraz na dwa klawesyny i na dwa fortepiany.

W programie koncertu „Old & Modern” artystki przedstawią ciekawie dobrany i rzadko wykonywany repertuar składający się z utworów muzyki dawnej oraz współczesnej. Klawesyn powrócił bowiem do sal koncertowych nie tylko jako symbol przeszłości, ale również jako zwiastun tego, co nowe i nieznane, bo ... zapomniane. Zestawienie dwóch klawesynów (kopii wg Pascala Taskina z XVIII w. oraz modelu współczesnego zbudowanego specjalnie dla Elżbiety Chojnackiej przez Antony'ego Sideya) pozwoli na zapoznanie publiczności z bogactwem możliwości brzmieniowych i wyrazowych tych instrumentów.

Podczas koncertu zabrzmią „głosy z przeszłości" w utworach J.S. Bacha, F. Couperina i G. Frescobaldiego, które przeplatać się będą z muzyką XX i XXI wieku: komputerową P. Klimka, instrumentalno-elektroniczną S. Montaque'a, eksperymentalną B. K. Przybylskiego, M. T. Łukaszewskiego i J. Cage'a, minimalistyczno-repetytywną A. Zagajewskiego oraz P.-A. Charpy'ego, łączącego tradycję z nowoczesnością. Ponadto duet prawykona Pieśń wypowiedzianą na dwa klawesyny śląskiego kompozytora Kamila Pawłowskiego.

Wstęp wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc (tel. 32 284 18 37).

Patronat medialny nad cyklem koncertowym sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://bit.ly/2X67PM5 


„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert 26 września o godz. 17.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie Giuseppe Verdiemu.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznica śmierci G. Mahlera, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego oraz 120. rocznica śmierci G. Verdiego.

Giuseppe Verdi jako prekursor muzycznego weryzmu zakładał, iż opera powinna mówić o sprawach dotykających zwykłych ludzi, z ich słabościami, ułomnościami i zanurzeniem w codzienność, ale również, jako gorący patriota odzwierciedlał w swoich dziełach ideały patriotyczne i narodowe. Specjalnie wyselekcjonowane arie, duety i uwertury z najpopularniejszych oper króla opery zabrzmią podczas koncertu „Verdi Gala”. Znakomici, niezwykle utalentowani i już utytułowani soliści Gabriela Gołaszewska oraz Piotr Buszewski gwarantują, że ten koncert będzie niezapomniany. Orkiestrę od pulpitu poprowadzi pierwszy dyrygent gościnny TOS Adam Banaszak.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert „Verdi Gala”, zapraszamy na półgodzinne spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o 16.00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki. Poprowadzi je znawca opery Jerzy Snakowski.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 


Czwarta edycja Międzypokoleniowej Akademii Muzycznej w Krakowie to muzyczno-artystyczny uniwersytet trzeciego wieku: w dniach 26 września – 19 grudnia 2021 odbędzie się seria spotkań artystyczno-edukacyjnych obejmujących zarówno klasyczne recitale, koncerty kameralne z muzyka współczesną, jak i prelekcje, spotkania z artystami oraz warsztaty artystyczne.

Międzypokoleniowa Akademia będzie miała miejsce w krakowskiej Willi Decjusza (ul. 28 Lipca 1943, 17a).

Podczas koncertów zabrzmią arcydzieła polskiej literatury kameralnej na trio stroikowe, utwory A. Kątskiego, B. Duranowskiego, S. Szczepanowskiego, W. Żeleńskiego, A. Tansmana, W. Lutosławskiego, A. Szałowskiego, B. Konowalskiego, a także muzyka angielska, francuska, argentyńska i hiszpańska.

Udział w koncertach wezmą: LLLeggioero Woodwind Trio, klarneciści Agnieszka Dąbrowska-Kras, Piotr Lato, pianistki Wioletta Fluda-Tkaczyk i Ewelina Panocha, skrzypkowie Paweł Wajrak i Justyna Dybek-Boczek, altowiolistka Anna Migdał-Chojecka, wiolonczelista Franciszek Pall i kontrabasista Duszan Korczakowski.

Podczas finałowego nadzwyczajnego koncertu świątecznego 19 grudnia pt. „Oblicza pianistyki” Marta Mołodyńska-Wheeler, Anna Duda, Monika Gardoń-Preinl, Ireneusz Boczek, Grzegorz Mania i Piotr Różański zaprezentują aranżacje kolęd w układzie na 4 i 6 rąk.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://spmk.com.pl/ 


Festiwal Muzyki Współczesnej „Sacrum Profanum” 2021 potrwa od 29 września do 3 października w Krakowie. XIX edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem „Dojrzałość”.

Dojrzałość – to proste hasło skrywa mnogość znaczeń. Festiwal „Sacrum Profanum” przybliży wiele z nich, na przykład w zestawieniu twórczości alternatywno-awangardowego gitarzysty i kompozytora Jima O’Rourke z Igorem Strawińskim czy prezentując najnowszy utwór jednego z najważniejszych współczesnych polskich kompozytorów – Pawła Mykietyna, który w tym roku świętuje 50. urodziny.

Podczas inauguracji odbędzie się premiera Purification – spektaklu Katarzyny Kalwat z muzyką Agaty Zubel. Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany „Akordy ezoteryczne” skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, której utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, w tym w polskiej twórczości (zabrzmią m. in. kompozycje Marka Chołoniewskiego i Marty Śniady).

Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny oraz Summa Lemmologiae festiwal „Sacrum Profanum” włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Przygotowane specjalnie dla Sacrum Profanum dwa programy z premierami kompozycji Andrzeja Karałowa, Zofii Dowgiałło, Cezarego Duchnowskiego i Piotra Peszata wykonają na żywo zespoły proMODERN oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Koncert Trzy kolory nawiązuje do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego.

W finale festiwalu zespół Arditti Quartet wykona wyłącznie kompozycje napisane dla zespołu.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Program: http://sacrumprofanum.com/program 


W dniach 30 września – 3 października 2021 odbędzie się w Poznaniu Festiwal Händel, który będzie na różne sposoby prezentował i oświetlał twórczość tego wielkiego kompozytora: usłyszymy zarówno orkiestrowe fragmenty jego dzieł wokalno-instrumentalnych, utwory kameralne, kantaty, ale także refleksje na temat klawesynowych utworów barokowych skomponowane przez współczesnych polskich kompozytorów – Macieja Prochaskę i Andrzeja Henryka Bączyka.

Festiwal Händlowski istnieje już w poznańskim życiu kulturalnym od 2009 roku. W tegorocznej edycji udział wezmą poznańskie zespoły barokowe Accademia dell'Arcadia oraz ContrO, soliści (trębacz Paweł Hulisz, śpiewaczka Anna Werecka-Gryć) oraz młodzi muzycy związani z Poznaniem: organista Kamil Lis i klawesynistka Monika Woźniak. Zaprezentują dzieła Georga Friedricha Händla w takiej formie brzmieniowej, w jakiej przypuszczalnie były wykonywane w XVIII wieku. Wydarzeniem towarzyszącym koncertom będzie panel dyskusyjny, podczas którego zaproszeni prelegenci omawiać będą wątki związane z twórczością i postacią Patrona Festiwalu.

Usłyszymy ponadto utwory współczesnych kompozytorów związanych z` Poznaniem: Tombeau de Mr L. Couperin Macieja Prochaski oraz Cyrkulacje i Fugorytmię Andrzeja Henryka Bączyka.

Festiwal finansowany jest przez Miasto Poznań oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Ten szczególny wieczór 30 września 2021 o godz. 19.00 na pewno będzie wyjątkowo nastrojowy, a to za sprawą programu koncertu pożegnalnego. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpi dobrze znany wrocławskiej publiczności Chór NFM, kierowany po raz ostatni przez Agnieszkę Franków-Żelazny.

Na repertuar koncertu składają się dzieła bardzo bliskie dyrygentce i już wykonywane przez chór NFM w trakcie piętnastoletniej aktywności pod jej kierownictwem. W programie znajdą się więc utwory wykonywane na początku istnienia chóru – jak graduał Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera – oraz te prezentowane nieco później, np. Stoi lód na Prośnie Jacka Sykulskiego, utwór wykonany podczas koncertu z okazji jubileuszu dziesięciolecia działalności chóru, i zupełnie świeże, w tym kompozycja do tekstu Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej Chciałbym zaśpiewać Ci Marka Raczyńskiego, która była prezentowana po raz pierwszy w ubiegłym roku. Drugim kryterium w doborze utworów tego wyjątkowego koncertu była chęć pokazania różnorodności stylistyki repertuarowej chóru. Stąd też w programie znalazły się kompozycje sakralne obejmujące dorobek trzech kościołów chrześcijańskich: prawosławnego, rzymskokatolickiego oraz ewangelickiego.

Druga połowa występu pokazywać będzie świecki repertuar zespołu. Zabrzmią w niej zarówno kompozycje z kręgu francuskiego impresjonizmu, jak i niemieckiego romantyzmu. Dwie skontrastowane wyrazowo części koncertu połączy dzieło Vulnerasti cor meum Jana Krutula do tekstu z biblijnej Pieśni nad Pieśniami, powstałe specjalnie na zamówienie NFM.

Podczas koncertu usłyszymy kompozycje religijne zarejestrowane na dwóch ostatnich płytach Chóru NFM: De profundis (2016) i Ubi caritas (2018), zawierających utwory polskich kompozytorów. Wysłuchamy trzech motetów chóralnych a capella: Os justi meditabitur sapientiam Antona Brucknera, Magnum Mysterium Francisa Poulenca oraz Denn er hat seinen Engeln befohlen Felixa Mendelssohna. Na tle pozostałych kompozycji z pewnością wyróżniać się będą dwa utwory z towarzyszeniem fortepianu: Vulnerasti cor meum oraz Madrigale op. 35 Gabriela Faurégo podkreślające rolę pianistki Katarzyny Neugebauer-Jastrzębskiej w funkcjonowaniu zespołu.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8664 


Koncert dla seniorów „Natura smyczkiem malowana” odbędzie się w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego w sali konferencyjnej przy Urzędzie Gminy w Jakubowie 30 września 2021 o godz. 17.00.

Podczas koncertu Organizator Fundacja "Czas Sztuki" kwartet smyczkowy The Time Quartet zaprezentuje ilustracyjność w muzyce klasycznej i nawiązania do otaczającej nas przyrody. W programie znajdą się kompozycje takich twórców, jak Fryderyk Chopin, Antonio Vivaldi, Claude Debussy i Edvard Grieg.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość. Udział w Festiwalu biorą znakomici artyści: Mateusz Szemraj, Adeb Chamoun, Olga Bończyk, Mischa Kozłowski, Agata Barwinek-Bembinow, Tango Fuerte, Reed Connection, Maciej Bator, Katarzyna Wiwer, Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Rafał Łuc, The Time Quartet.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB