Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2022 2023 2024 2025 2026
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konkurs Lutoslawskiego 2024W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Przesłuchania pierwszego i drugiego etapu konkursu będą otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny.

Wydarzenie cieszy się renomą na całym świecie jako jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia.

W tegorocznym Konkursie weźmie udział 44 młodych wiolonczelistów i wiolonczelistek pochodzących z 4 kontynentów: Europy, Azji i obu Ameryk.

Gala wręczenia nagród połączona z koncertem laureatów będzie miała miejsce również w Filharmonii Narodowej 12 maja o godz. 18.00 (wstęp biletowany).

Organizatorami Konkursu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Partnerzy: ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Radisson Collection Hotel, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Strona Konkursu: https://www.lutoslawski-cello.art.pl/ 

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=5zlHDqdZGog 


ESSEN – NIEMCY | Gajecka – Antosiewicz | Wesołowski | Orkiestra Kameralna 4 maja 2024 rokuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Śląska – Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą dyrektora Filharmonii Śląskiej Adama Wesołowskiego wystąpi podczas uroczystego koncertu zorganizowanego z okazji otwarcia wystawy w Muzeum Ziemi Górnośląskiej w Ratingen 4 maja 2024 o godz. 19.00, poświęconej kopalni srebra w Tarnowskich Górach. Tarnogórska kopalnia srebra, podobnie jak Kompleks przemysłowy kopalni i koksowni Zollverein znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wydarzenie upamiętnia także 20. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Solistką podczas koncertu będzie Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, która wraz z filharmonikami śląskimi ukaże publiczności klawesyn zarówno w odsłonie współczesnej, jak i barokowej. Zaprezentuje się ona w Koncercie klawesynowym d-moll Johanna Sebastiana Bacha oraz Silver Concerto Adama Wesołowskiego, gdzie oprócz tradycyjnych instrumentów, usłyszymy również dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.

Program obejmie również niezwykle ciekawe opracowanie III Koncertu brandenburskiego G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Połączy ono twórczość barokowego mistrza z industrialnym spojrzeniem na muzykę. Wśród doskonale znanych dźwięków Koncertu usłyszymy dodatkową partię, którą „odegra” Huta Królewska w Chorzowie. Usłyszymy ją zresztą w jeszcze jednym punkcie programu tego koncertu, tym razem już nie w opracowaniu, a w kompozycji Adama Wesołowskiego. Wieczór zwieńczy Sinfonia industrialna, wzbogacona archiwalnymi materiałami wideo, ukazującymi historię jednej z największych i najstarszych polskich hut.

Koncert stanowi muzyczne preludium do specjalnej wystawy „Gorączka srebra. Górnictwo Tarnowskich Gór – miejsce na Górnym Śląsku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO”, którego otwarcie odbędzie się piątego maja w Muzeum Ziemi Górnośląskiej w Ratingen.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/essen-niemcy-gajecka-antosiewicz-wesolowski/ 


Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

UrodzinyMoniuszki 5 5 24Co roku Teatr Wielki w Poznaniu wyprawia urodzinową fetę swojemu patronowi. W tym roku, w ramach świętowania 205. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2024 o godz. 18.00 w Foyer Teatru usłyszymy jego pieśni, arie, duety oraz muzyczne niespodzianki...

Gospodarzami uroczystej celebry będą: tenor Piotr Kalina i baryton Szymon Mechliński – utalentowani soliści młodego pokolenia, którzy brali udział m.in. w spektaklach poznańskiej Opery. Na fortepianie towarzyszyć im będzie Olena Skrok, a o uroczyste prowadzenie wydarzenia zadba Jaromir Trafankowski. Artystów łączy wiele – kunszt wokalny, pasja do muzyki i… zamiłowanie do twórczości polskich kompozytorów romantyków.

Oprócz arcydzieł Moniuszki zabrzmią zapomniane utwory Konstantego Gorskiego, Jana Skrzydlewskiego, Henryka Opieńskiego i Adama Münchheimera. Klasyka i muzyczne odkrycia w ramach jednego programu!

Informacja o biletach: https://opera.poznan.pl/pl/moniuszko-kameralnie-2  


KonkursOboistow 24Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Instrumentów Dętych łódzkiej Akademii Muzycznej zaprasza na VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy. Jego inauguracją będzie Wieczór Muzyczny 6 maja w głównej siedzibie Akademii – zabytkowym Pałacu Karola Poznańskiego. Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 6-8 maja. Wyniki konkursu poznamy w środę 8 maja podczas koncertu laureatów. Inauguracja Konkursu, przesłuchania oraz koncert z wręczeniem nagród są otwarte dla publiczności.

Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Mogą w nim wziąć udział także utalentowani uczniowie szkół muzycznych spełniający wymagania programowe. W programie obowiązkowym znalazły się m.in. Suita na obój i fortepian Stefana Kisielewskiego oraz Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana.

Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są narody pieniężne: pierwsza to 7000 złotych, druga – 5000 złotych, trzecia – 3000 złotych oraz wyróżnienia i nagrody specjalne.

Do drugiego etapu, który będzie rozegrany stacjonarnie w siedzibie łódzkiej Akademii zakwalifikowanych zostało 36 uczestników.

W tegorocznej edycji konkursu uczestników oceniać będzie Jury złożone z uznanych artystów i wykładowców z Polski i z zagranicy. A wśród nich, w kategorii obój: prof. dr hab. Tomasz Miczka, prof. Lew Zakopets, dr hab. Arkadiusz Krupa, prof. UMFC oraz dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek, prof. AM – dyrektor konkursu, w kategorii fagot: prof. dr hab. Krzysztof Kamiński, prof. dr hab. Artur Kasperek, dr hab. Arkadiusz Adamczyk, prof. AM oraz dr hab. Damian Lipień.

VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Konkurs został objęty honorowymi patronatami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewody Łódzkiego Doroty Ryl, Marszałka Województwa Łódzkiego Grzegorza Schreibera oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.

Więcej informacji: https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/vii-miedzynarodowy-akademicki-konkurs-oboistow-i-fagocistow-im-jozefa-ciepluchy 


Berge 8 5 24Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura zaprasza na wyjątkowy koncert berlińskiego duetu Kermani-Gentili (Kymia Kermani, klarnet, i Alba Gentili-Tedeschi, fortepian), który w ramach projektu „Berge unterwegs zum Mond” (Góry w drodze na księżyc) 8 maja 2024 roku o godz. 17.00 dokona polskiego prawykonania utworów Magdaleny Buchwald, Joanny Stępalskiej-Spix, Gabrieli Moyseowicz oraz Idy Gotkowsky.

Projekt, prezentujący polsko-niemieckie związki muzyczne w Berlinie, Hamburgu, Karlsruhe i Görlitz / Zgorzelcu, powstał przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Kultury i Mediów (BKM), Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Fundacji Ilse i dr. Horsta Ruscha.

Podczas koncertu w Zgorzelcu po raz pierwszy usłyszymy Transitiones Magdaleny Buchwald (specjalnie skomponowany z tej okazji), Zur Erinnerung Joanny Stępalskiej-Spix w opracowaniu Barbary Heller na klarnet i fortepian, Duo für Uli und Tina Metz Gabrieli Moyseowicz oraz Image de Norvège Idy Gotkowsky.

Zabrzmią również utwory Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Agaty Zubel, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz i Zbigniewa Rudzińskiego.

Wydarzenie zostanie wzbogacone programem poetyckim - wierszami Wisławy Szymborskiej i Tomasza Różyckiego.

Bilety można nabyć:


Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rozświetlona noc 9 maja9 maja 2024 o godz. 18:30 łomżyńska Filharmonia Kameralna zaprasza na wyjątkowy koncert: wystąpi znakomita flecistka Hanna Turonek, która zagra nie tylko na flecie poprzecznym, ale także na wielu innych fletach egzotycznych. Podczas koncertu odbędzie się także światowe prawykonanie Rapsodii gruzińskiej współczesnego kompozytora Mikołaja Hertla.

Hanna Turonek to muzyk solista orkiestry Sinfonia Varsovia, flecistka-pikulinistka i pedagog. Jej zainteresowania wybiegają daleko poza muzykę klasyczną. Ostatnio zaciekawiły Hannę Turonek flety etniczne pochodzące z różnych stron świata, których posiada niezwykłą kolekcję. Są to m.in. flety bambusowe, chińskie flety Dizi i Hulusi, flet szklany, gliniane flety naczyniowe czy barani róg oraz wiele innych piszczałek bez nazwy. Te wszystkie brzmienia można usłyszeć na płycie Yazcite, którą nagrała z muzyką tatarską, oraz w utworze My melodies for exotic flutes skomponowanym wspólnie z Mikołajem Majkusiakiem.

Orkiestrę poprowadzi włoski dyrygent Vittorio Parisi, uczeń Kirilla Kondrashina, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Dédalo Ensemble w Brescii.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety do nabycia na stronie internetowej filharmonii oraz w kasie biletowej FKWL na godzinę przed koncertem. Link do zakupu biletów: https://filharmonia-lomza.interticket.pl/program/koncert-abonamentowy-7599/49010 

Więcej informacji o koncercie: https://filharmonia.lomza.pl/wydarzenie/rozswietlona-noc/ 


FestiwalLancut 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego zaprasza na 63. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, który odbędzie się w dniach 9 maja - 7 czerwca 2024 roku zarówno w salach Zamku w Łańcucie, jak i na estradzie Filharmonii. 10 koncertów – 10 niecodziennych muzycznych wydarzeń z udziałem tak znakomitych muzyków i zespołów, jak Orkiestra Kameralna „Amadeus”, Polish Art Philharmonic, Acadiana Chamber Orchestra, Philippe Quint, Judith Jauregui, Elizabeth Pitcairn, Andrea Motis, Camille Thomas, Julien Brocal, Szymon Krzeszowiec, Damian Lipień, Włodek Pawlik, oraz światowej sławy solistek - Angeli Gheorghiu i Candy Dulfer.

Nie zabraknie również koncertów z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej, którą poprowadzą David Giménez, Noam Zur i Tadeusz Wojciechowski. W tegorocznym różnorodnym programie znalazła się muzyka wielu stylów, gatunków i epok, w tym dzieła polskich twórców.

Podczas inauguracji motywy muzyki góralskiej usłyszymy w utworze Na Wierchowej Polanie Barbary Kaszuby w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal; w roli solisty wystąpi koncertmistrz orkiestry - Jarosław Żołnierczyk. Podczas kameralnego wieczoru "Chopin z wiolonczelą" francuscy artyści Camille Thomas i Julien Brocalo wykonają Sonatę na wiolonczelę i fortepian, wybrane Preludia, Nokturny i Walce Chopina w aranżacjach A. J. Franchomme'a; w wersji na wiolonczelę i fortepian zabrzmi także natchnione Lento con gran espressione, opracowane przez Mischę Maisky’ego.

W programie znalazły się również koncerty "Uśmiech Chaplina", "W ogrodach Hiszpanii", "Mistrzowskie koncertowanie", "Red Violin", "Piotr Gaweł i Włodek Pawlik Trio", "Jazz po katalońsku", "Candy Dulfer z zespołem" i koncert finałowy "W blasku Gwiazdy".

Strona Festiwalu: https://festiwallancut.pl/ 


LeoFestiwal w NFM w 2024 rokuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jubileuszowy 15. Leo Festiwal odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki w dniach 10-19 maja 2024 roku. Na to wydarzenie zaprasza Christian Danowicz, dyrektor artystyczny Festiwalu.

„Zainspirowany książką Bieguni Olgi Tokarczuk, która podejmuje tematykę ruchu i czasu, chciałbym podczas tegorocznego Leo Festiwalu zachęcić do wspólnej refleksji nad tymi uniwersalnymi zagadnieniami i przyjrzeć się im poprzez pryzmat muzyki oraz tańca.

Wykonanie utworu muzycznego polega na realizacji sekwencji dźwięków w czasie. Co ciekawe, w niektórych językach na oznaczenie części utworu używa się słów oznaczających ruch w przestrzeni (fr. mouvement, ang. movement), w innych zaś związanych z czasem (wł. tempo). Zatem w muzyce te dwa aspekty są ze sobą nierozerwalnie związane. Chciałbym, by tegoroczny Leo Festival 2024 odzwierciedlił te idee oraz stał się podróżą w czasie i przestrzeni, zarówno dla publiczności, jak i dla artystów NFM Orkiestry Leopoldinum. Muzycy będą wędrować po Wrocławiu i występować w niekonwencjonalnych miejscach poza NFM, co pozwoli im być bliżej słuchaczy i zapewni publiczności znakomitą zabawę. Nie zabraknie cyklu koncertów w mieszkaniach prywatnych. Będą one przeznaczone dla stałych słuchaczy NFM Orkiestry Leopoldinum, dla których przygotowaliśmy specjalny konkurs".

Zapraszamy na wspólną muzyczną wędrówkę!"

Szczegółowy program - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/leo-festiwal 


IX Katowice Kultura Natura 2024. Rusza przedsprzedaż biletówPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Hasłem przewodnim IX edycji Festiwalu Katowice Kultura Natura, który odbędzie się w dniach 10-16 maja 2024 roku w NOSPR, jest „Muzyka sfer”: wraz z artystami eksplorować będziemy, jak wszechświat i muzyka rezonują harmonią i matematycznym porządkiem.

Zabrzmi m.in. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego czy poemat symfoniczny Planety Gustava Holsta, a najjaśniejszym punktem na festiwalowym niebie będzie muzyczne spotkanie z Orkiestrą Concertgebouw pod batutą wschodzącej gwiazdy światowej dyrygentury Klausa Mäkelä; w programie - monumentalna V Symfonia B-dur Antona Brucknera.

Obok koncertów muzyki klasycznej odbędzie się także spotkanie z muzyką w nieco lżejszej, jazzowej odsłonie - koncert z udziałem Joey Alexander Trio (po raz pierwszy w Katowicach).

Program Festiwalu: https://nospr.org.pl/pl/program/festiwal-katowice-kultura-natura 


FO 10 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harfiści z Polski i Kostaryki - Juliusz Wesołowski i Carlos Roberto Peña Montoya - wystąpią na estradzie Filharmonii Opolskiej 10 maja 2024 o godz. 19.00 z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej pod batutą Wojciecha Rodka. W ich wykonaniu usłyszymy wykwintne dzieła kompozytorów różnych epok.

Dwie harfy wziął na tapet współczesny polski kompozytor, Maciej Małecki. Concertino w dawnym stylu na dwie harfy i orkiestrę smyczkową wpisuje się w postmodernistyczny nurt twórczości muzycznej; znajdujemy w nim również odwołania do dawnych stylów.

Zabrzmią ponadto rzadko wykonywane w Polsce Symphonie Concertante du Ballet Mirza Francuza François-Josepha Gosseca na dwie harfy i orkiestrę, oraz Impressionen und Jou-Jou austriackiego kompozytora Franza Josefa Reinla na 2 harfy i orkiestrę smyczkową.

Finał wieczornego spotkania z muzyką obwieści z kolei nie harfa, a imitowana przez kornet trąbka pocztyliona, której swoją nazwę zawdzięcza IX Serenada Wolfganga Amadeusza Mozarta Posthorn-Serenade, skomponowana z okazji wręczenia dyplomów studentom uniwersytetu w Salzburgu.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/harfa-najlepiej-dwie/ 


WSM 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na 38. Warszawskie Spotkania Muzyczne w dniach 10-19 maja 2024. Usłyszymy muzykę dawna i najnowszą, w tym zupełne nowości. Zagrają znani muzycy, zadebiutują na festiwalu kolejni kompozytorzy, nawet XVII-wieczni. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny!

Jak podkreśla Jarosław Siwiński - dyrektor artystyczny Spotkań "Przywołamy najlepsze i najgorsze czasy Rzeczypospolitej, akademicy ze Lwowa przywiozą nam piękną – wbrew złym czasom – muzykę, po latach przerwy powitamy orkiestrę symfoniczną w pełnym składzie, a festiwal zakończymy w niesamowitej przestrzeni postnowoczesnego kościoła na Ursynowie. Na koncercie rodzinnym tym razem będą bajki. Bajki będą wyłącznie dźwiękowe, elektroniczne i wyobrażone, a oprowadzi po nich znakomity przewodnik. Nie pomoże nam tylko ocenić, które z bajek są dla dzieci, a które dla ich rodziców. Cóż, i tak coraz trudniej to rozróżnić".

11 maja odbędzie sie koncert specjalny "Nowa muzyka dla Powstania Warszawskiego". Chopin University Modern Ensemble prawykona poświęcone Powstaniu Warszawskiemu i zamówione przez ZKP Ekstensje Przemysława Packa na ensemble dęty i dwóch perkusistów oraz Ten dzień, ta godzina Alicji Gronau na zespół kameralny. Kompozycja Alicji Gronau powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Natomiast 15 maja Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy po raz pierwszy zaprezentuje symfoniczne dzieła warszawskich kompozytorów: Hypersphere Tomasza Opałki na orkiestrę i RE_al fresco Aldony Nawrockiej na harfę, perkusję i smyczki.

Udział w tegorocznej edycji zapowiedzieli: Grzegorz Lalek (skrzypce barokowe), Lilianna Stawarz (klawesyn), Agnieszka Kaczmarek-Bialic (harfa), Alicja Matuszczyk (obój), fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Andrzej Jungiewicz, Lwowski Sekstet Fortepianowy i Chór Varsoviae Regii Cantores.

Strony Festiwalu: https://www.facebook.com/warspotmuz 

https://wsm.art.pl/ 


FestiwalTiktiner 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwalową mapę Polski wzbogaca kolejne wydarzenie – Festiwal Muzyki Żydowskiej im. Rywki Tiktiner. Pierwsza edycja wydarzenia, organizowanego przez Instytut Mieczysława Wajnberga, Warszawskie Towarzystwo Sceniczne i Muzeum Podlaskie w Białymstoku - Oddział w Tykocinie, odbędzie się w dniach 12 maja - 2 czerwca 2024 w tykocińskiej synagodze – jednym z najważniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce. W programie znajdą się koncerty z udziałem polskich wirtuozów oraz wydarzenia edukacyjne. Wstęp jest bezpłatny!

Patronką festiwalu jest Rebeka (Rywka) Tiktiner – urodzona w Tykocinie w XVI wieku uczona talmudystka i autorka literatury religijnej adresowanej do kobiet, a także kilku pieśni do dziś śpiewanych z okazji święta Simchat Tora. Jej nazwisko pochodzi od słowa „Tiktin”, które w języku jidysz oznacza Tykocin.

Celem festiwalu jest prezentacja artystycznego dorobku diaspory żydowskiej obecnej na terenach Polski przez blisko 1000 lat, w tym muzyki żydowskiej w szerokim znaczeniu tego słowa – pisanej przez żydowskich kompozytorów, poświęconej tematyce żydowskiej lub inspirowanej tradycyjnymi melodiami, instrumentami, religią i historią Żydów.

Zabrzmią zarówno dzieła znanych kompozytorów, takich jak Felix Mendelssohn, Ernest Bloch, Franz Schubert czy Mieczysław Wajnberg, jak i utwory dopiero niedawno odkryte, a także współczesne interpretacje tradycyjnej muzyki żydowskiej.

Festiwal zainauguruje koncert zatytułowany „Muzyka Wielkiej Synagogi” z udziałem znawcy muzyki żydowskiej, organisty Jakuba Stefka i zespołu wokalnego Match Match Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych.

W kolejny weekend, 18 maja, podczas Nocy Muzeów, wystąpią skrzypaczka Maria Sławek - współkuratorka festiwalu, pełniąca funkcję prezesa Instytutu Mieczysława Wajnberga - i pianista Łukasz Chrzęszczyk.

Zwieńczy Festiwal 2 czerwca koncert Poldowski String Quartet.

W ramach Festiwalu zaplanowano ponadto wykład dr. Jakuba Stefka zatytułowany „Muzyczny świat przedwojennej muzyki synagogalnej" oraz oprowadzanie po Wielkiej Synagodze, prowadzone przez Renatę Makarską z Muzeum Podlaskiego - Oddziału w Tykocinie.

Festiwal Muzyki Żydowskiej im. Rywki Tiktiner to kolejna inicjatywa organizowana przez Instytut Mieczysława Wajnberga we współpracy z Muzeum Podlaskim w Białymstoku- Oddział w Tykocinie. Jesienią 2023 roku w Wielkiej Synagodze odbył się koncert Marii Sławek, Lutosławski Quartet i Tomasza Januchty. W marcu br. album “TIKTIN” zawierający dźwiękowy zapis tego koncertu ukazał się w serwisach streamingowych i na płycie CD. Podczas koncertu 18 maja można będzie nabyć tę płytę.

Festiwal Muzyki Żydowskiej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Patronem honorowym wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Strona organizatora: https://instytutwajnberga.org/ 


SinfoniaVarsoviaSwojemu 24Między 13 maja a 9 czerwca 2024 muzycy Sinfonii Varsovii odbędą tournée po Warszawie, występując w ramach 24. Festiwalu "Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu" z zaproszonymi gośćmi na sześciu scenach stolicy. W programie premiery, koncerty symfoniczne i kameralne, wydarzenia dla najmłodszej publiczności, nowe muzyczne formaty. Wystąpią m.in. wiolonczelista Jakob Kullberg, skrzypek Jakub Haufa oraz śpiewacy Iwona Sobotka, Agnieszka Rehlis, Tadeusz Szlenkier i Tomasz Konieczny. Orkiestrę poprowadzą Henrik Nánási, Christopher Austin, Daniel Mieczkowski i Joolz Gale.

Koncert inauguracyjny w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zaangażuje mieszkańców stolicy pod szyldem Warszawskiego Chóru Obywatelskiego. Wyłonieni w przesłuchaniach chórzyści pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego połączą siły z Chórem Filharmonii Narodowej, by utworzyć 120-osobowy zespół wokalny. Wykonają oni wspólnie z Sinfonią Varsovią i gwiazdorską obsadą solistów IX Symfonię Ludwiga van Beethovena. Organizatorzy chcą tym wydarzeniem uczcić dwa ważne wydarzenia: 20-lecie akcesji Polski do Unii Europejskiej oraz 200-lecie premiery Dziewiątej Beethovena.

W ramach festiwalu będą miały miejsce dwie premiery. 4 czerwca o 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego odbędzie się światowe prawykonanie Western – II Koncertu wiolonczelowego duńskiego kompozytora Nielsa Rønsholdta. Natomiast 28 maja o 19:00 w audytorium Muzeum Historii Polski Sinfonia Varsovia da polską premierę Incontri Piotra Mossa z okazji 75. urodzin jego autora, utworu z 1982 roku, otwierającego jego emigracyjny, paryski okres twórczości.

Koncerty 13 i 28 maja są współorganizowane przez NIMiT w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym serzonie koncertowym funkcję dyrygenta-rezydenta pełni Daniel Mieczkowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów.

Więcej: www.sinfoniavarsovia.org 


Barwy 14 5 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Coroczny koncert muzyki współczesnej to już tradycja w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Tym razem, oprócz kompozytorów reprezentujących Zieloną Górę i Poznań, organizatorzy zaprosili do współpracy także twórców ze Szczecina. 14 maja 2024 roku o godz. 18.00 usłyszymy ich dzieła w Muzeum Ziemi Lubuskiej (al. Niepodległości 15, Zielona Góra). Wstęp wolny!

W programie znalazły się kompozycje instrumentalne: utwory na wiolonczelę i fortepian, fortepian solo, a także pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida. W tytułach kompozycji znajdziemy odwołania do barw, cieni i poetyckich inspiracji, a grono wykonawców reprezentuje wszystkie trzy ośrodki: Milena Palkaj – fortepian (Szczecin), Wojciech Kaszuba – wiolonczela, Maria Koszewska-Wajdzik – fortepian (Poznań), Maciej Straburzyński – bas-baryton i Monika Hanus-Kobus – fortepian (Zielona Góra).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademią Sztuki w Szczecinie. Koncert poprowadzi studentka Instytutu Muzyki, Natalia Witwicka.

Patronat honorowy: Związek Kompozytorów Polskich.

Strona Instytutu: https://imu.uz.zgora.pl/ 

Program koncertu:

Piotr Gryska – Toccata na fortepian (2015)

Agnieszka Zdrojek-Suchodolska – „Gra cieni 3” na wiolonczelę i fortepian (2024)*

Stanisław Leśniewski - Trzy pieśni do słów Norwida na baryton i fortepian (2024)* - Przeszłość, Ciemność, Czułość

Artur Cieślak - I Sonata fortepianowa "Post-Neo" na lewą rękę (2013, zrewid. 2014)

Katarzyna Taborowska – „Czarno-Białe” na wiolonczelę i fortepian (2024) – prawykonanie

Katarzyna Kwiecień-Długosz – Płatki „Białych kwiatów” do słów C. K. Norwida na baryton i fortepian (2023, wybór)* - Zachariasz, Kamienie, Wyścig, Cisza.

*prawykonanie


POSI 25 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

25 maja 2024 o godz. 18.00 w Audytorium Muzeum Historii Polski w Warszawie będzie miał miejsce koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX stulecia. Wystąpią Sinfonia Iuventus pod batutą Macieja Tomasiewicza oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie: Andrzej Jagodziński, Adam Cegielski i Czesław „Mały” Bartkowski.

Podczas wieczoru zabrzmią nawiązująca do muzyki ludowej północnych regionów naszego kraju Sinfonia rustica oraz oparta na Bogurodzicy, średniowiecznej pieśni stanowiącej jeden z najcenniejszych zabytków staropolszczyzny, Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika.

W programie znajdzie się również Koncert fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną Andrzeja Jagodzińskiego, artysty wszechstronnego, jednej z najważniejszych postaci polskiej sceny jazzowej, waltornisty z wykształcenia, pianisty jazzowego, akordeonisty, kompozytora, aranżera i pedagoga. W swej dotychczasowej karierze koncertował on niemal na całym świecie, zdobywając ogromną popularność i uznanie, nagrywając wiele cenionych płyt, również z pogranicza muzyki klasycznej i jazzu. Podczas koncertu wystąpi jako lider swego legendarnego tria, z którym odnosił wiele znaczących sukcesów.

Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Partner: Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej na www.sinfoniaiuventus.pl