Polmic - FB

indeks osób (B)



Błońska Alina

Alina Błońska: Noche Oscura


  • Hacia la verdad como Quijotes – Ku prawdzie jak Don Kichoci (2018) na recytatora, skrzypce, wiolonczelę, forpian i percusję
  • Noche oscura (2018) na mezzosopran i wiolonczelę
  • Kantata „Christ ist erstanden” (2017) na sopran, baryton, skrzypce barokowe, wiolonczelę barokową, violę da gamba i organy
  • Dla Almy (2005-06) na fortepian

Wyk.: Agnieszka Grzywacz (sopran), Beatriz Oleaga (mezzosopran), Enrique Sánchez-Ramos (recytacja), Dobrochna Banaszkiewicz (skrzypce), Mikołaj Konopelski (wiolonczela), Jaime Fernández Soriano (perkusja), Joanna Barbara Wielec (fortepian), La Spagna, Alejandro Marías (wiolonczela barokowa, viola da gamba), Marija Pendeva (organy)

Total time: 52'55"

* DUX 1764 (2021)

Na drugiej płycie monograficznej Aliny Błońskiej, wydanej przez wytwórnię DUX, znalazły się głównie jej najnowsze utwory, ukazujące kolejny etap w twórczości kompozytorki.

Tytułowy utwór Noche oscura to umuzycznienie poezji mistycznej; jego liryzm oddają subtelne dźwięki mezzosopranowe i wiolonczelowe. Tematyka religijna zdominowała również kolejne dzieło, Kantatę „Christ ist erstanden” (2017), którego tematyzm oparty jest na chorału ewangelickim i pieśni średniowiecznej. Album wieńczy kompozycja na fortepian For Alma. Różnorodność tematów odzwierciedlonych w dorobku Błońskiej potwierdza też utwór Ku prawdzie jak Don Kichoci do słów Cypriana Kamila Norwida w tłumaczeniu na język hiszpański.

W nagraniu utworów wzięli udział znakomici artyści: Agnieszka Grzywacz (sopran), Beatriz Oleaga (mezzosopran), Enrique Sanchez-Ramos (recytacja), Dobrochna Banaszkiewicz (skrzypce), Mikołaj Konopelski (wiolonczela), Jaime Fernandez Soriano (perkusja), Joanna Barbara Wielec (fortepian) oraz specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej zespół La Spagna pod kierownictwem Alejandra Maríasa.

(wa)