Polmic - FB

aktualności

Awangarda na ucho w FINA: Rudnik/Kaliski/Szymborski/Atman

f24 października 2017 roku o godz. 20:00 w siedzibie FINA (ul. Wałbrzyska 3/5) odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”, tym razem poświęcone Eugeniuszowi Rudnikowi.

W pierwszą rocznicę śmierci Eugeniusza Rudnika muzycy związani na co dzień z teatrem oddadzą mu artystyczny hołd. Krzysztof Kaliski oraz Łukasz Maciej Szymborski od lat prezentują swoje dokonania przede wszystkim publiczności teatralnej. Ten pierwszy za zasługi na tym polu (pisał muzykę m.in. dla Szczawińskiej, Frąckowiaka, Libera czy Wodzińskiego) został okrzyknięty Osobowością Artystyczną na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Szymborski natomiast zaczął komponować oprawę do spektakli już po tym, jak swój żywot zakończył współtworzony przez niego zespół Something Like Elvis. Od tego czasu pracował m.in. z Mają Kleczewską, Janem Klatą czy Pawłem Łysakiem. Występując w duecie, muzycy nie odnoszą się jednak do swoich doświadczeń teatralnych, ale do fascynacji elektroakustyczną twórczością Eugeniusza Rudnika. W tym celu sięgają po magnetofony szpulowe oraz nowoczesne techniki samplowania. O warstwę wizualną koncertu zadba Mateusz Atman – na co dzień dramaturg, tu odpowiedzialny za wideo.

Po koncercie o godz. 21:15 w sali „Ziemia obiecana” odbędzie się pokaz dokumentu muzycznego 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, który pozwala zanurzyć się w alternatywnej rzeczywistości stworzonej z abstrakcyjnych form, dźwięków i obrazów. Przewodnikiem po tym świecie jest Eugeniusz Rudnik, człowiek, który z pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej, zrewolucjonizował muzykę. Odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ’ów.

Więcej: http://nina.gov.pl

Orientalna uczta baletomana

bWielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato w Krakowie

sW dniach 28 września – 6 grudnia 2017 roku odbędzie się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Tegoroczny festiwal zainaugurował koncert „Chopin Soirée” (Willa Decjusza, Sala Balowa, 28 września 2017, godz. 18), podczas którego zabrzmiały m. in. dzieła Chopinowskie.

Koncert 22 października 2017 roku w Kościele p.w. Św. Wojciecha (Os. Bronowickie, ul. Św. Wojciecha 4, g. 18:45) odbędzie się w dniu wspomnienia Świętego Jana Pawła II, a także w roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Czytaj więcej: VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato w Krakowie

„Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”

ntTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejne przedsięwzięcie w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”. 22 października 2017 roku w Nowym Teatrze o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Beckett i inni”.

Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.

Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów. 32 muzyczne aforyzmy …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) do poetyckich tekstów Becketta, wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów, należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.

Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953). Pierwszy z nich – Allegro molto – to ilustracja do słuchowiska „Magia” wg Teokryta, zaś drugi i trzeci – Andante con moto i Presto – to muzyka do słuchowiska „Odys na Itace" wg Odysei Jana Parandowskiego.

Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.

Koncert współfinansuje m. st. Warszawa. Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/ 

V Dolnośląski Festiwal Muzyczny

dV Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne, trwające od września do grudnia 2017 roku.

Koncerty festiwalowe odbędą się w historycznych obiektach, pałacach, kościołach Dolnego Śląska. Podczas przedsięwzięcia swój repertuar zaprezentują uznani artyści, m. in. Clair obscur – kwartet związany z Berliner Philharmoniker, Chór i Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w premierowym programie „Lux Aeterna” Thomasa Corneliusa, kwintet związany z Narodowym Forum Muzyki Lutos Air Quintet.

W programie Festiwalu ważne miejsce zajmuje muzyka polska XX–XXI wieków. Podczas inauguracji Festiwalu 3 września w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławie Duo del Gesu (Arnoud Kamiński i Krzysztof Tymendorf) wykonało utwór Krzysztofa Pendereckiego Ciaccona In memoriam Giovanni Paolo II. 17 września w polanickim Teatrze Zdrojowym mezzosopranistka Magdalena Kulig oraz pianista Thomas Cornelius zaprezentowali w towarzystwie charyzmatycznego niemieckiego kwartetu saksofonowego Clair Obscur pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu Corneliusa. Powstały w stulecie urodzin Witolda Lutosławskiego LutosAir Quintet – obecnie jeden z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów dętych – 22 października w Pałacu Żelazno wykona m. in. Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu.

100. rocznica urodzin Edwarda Czernego

cGala koncertowa z okazji 100. rocznicy urodzin Edwarda Czernego będzie miała miejsce 21 października 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej.

W 2017 roku przypada 100. rocznica urodzin kompozytora Edwarda Eberharda Czernego. Z okazji tego jubileuszu koncerty z jego muzyką rozbrzmiewają w filharmoniach, akademiach muzycznych, studiach radiowych i innych instytucjach kultury. Przygotowano muzyczne spektakle, wystawy, prelekcje, audycje radiowe i telewizyjne związane z osobą Czernego oraz cykl spotkań wspomnieniowych z rodziną artysty w ramach Towarzystwa Miłośników Muzyki Edwarda Czernego.

Edward Czerny tworzył muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową, został prekursorem polskiej jazzowej muzyki orkiestrowej 2. połowy zeszłego stulecia: był nazywany „królem parafraz” i „ojcem ery polskiego swingu”. Orkiestra Czernego była najpopularniejszym powojennym big bandem za żelazną kurtyną na europejskim poziomie wykonawczym. Od kilkunastu lat rodzinna Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, przygotowuje programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych na bazie partytur i nagrań artysty. W tym czasie odbyło się ponad 120 koncertów monograficznych z cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu” w Polsce i na świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego kompozycje i parafrazy Edwarda Czernego wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie znalazły się utwory pisane dla twórcy Krakowskiej Orkiestry Polskiego Radia Jerzego Gerta, dla Orkiestr Symfonicznych Polskiego Radia w Warszawie i Łodzi oraz orkiestr radiowych w Berlinie i Hanowerze. W roli solistów wystąpią: wspaniały polski pianista jazzowy Adam Makowicz, który zaprezentuje cztery improwizacje na tematy kompozycji jubilata, śpiewaczka Anna Serafińska i laureat organizowanych przez Fundację im. Czernego corocznych przesłuchań skrzypek Dawid Czernik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert symfoniczny „Sławni – Niepokorni”

fg20 października 2017 roku w Filharmonii Gorzowskiej o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Sławni – Niepokorni”, podczas którego odbędzie się premiera utworu Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Koncert rozpocznie się suitą Maskarada wybitnego ormiańskiego kompozytora Arama Chaczaturiana, napisaną niegdyś jako muzyka do dramatu Michaiła Lermontowa. Suita znana jest głównie za sprawą pochodzącego z niej brawurowego Walca, który stał się nie tylko wielkim przebojem sal koncertowych, ale zaistniał także na wielkim ekranie, pojawiając się na ścieżce dźwiękowej filmu Wojna i pokój (2007) – w słynnej scenie balowej.

Następnie usłyszymy utwór współczesnej polskiej kompozytorki Weroniki Ratusińskiej – Koncert na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną (2017). To kompozycja napisana dla wirtuoza saksofonu Pawła Gusnara, której źródło inspiracji stanowiły wysokie dźwięki wykonywane przez saksofonistów jazzowych. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Janusza Przybylskiego.

Finałem koncertu będzie Symfonia C-dur (1855) – zapomniane arcydzieło kilkunastoletniego Georges’a Bizeta, który zmarł, zanim jego twórczość została doceniona, a nazwisko zyskało sławę. Młodzieńcza praca francuskiego kompozytora, nieco zlekceważona przez krytyków, a odkryta dla świata dopiero osiemdziesiąt lat po napisaniu, zyskała sobie wielką sympatię melomanów, którzy do dziś zachwycają się jej ekspresyjnością i melodyką.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmoniagorzowska.pl

„Wieczór z serenadą”

w„Wieczór z serenadą” to koncert, który zostanie zaprezentowany w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 20 października 2017 roku o godz. 19.00. W wykonaniu orkiestry smyczkowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz Jakuba Haufy zabrzmi m. in. kompozycja Krzysztofa Pendereckiego.

Dyrygentem, który poprowadzi orkiestrę smyczkową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz wystąpi z nią jako skrzypek, będzie Jakub Haufa. Ten znakomity artysta od 2003 roku jest I koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą występuje na całym świecie, realizując nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

W programie „Wieczoru z serenadą” zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Edwarda Williama Elgara. Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową to kompozycja, która pokazuje nam awangardystę Pendereckiego przyodzianego w archaiczny muzyczny strój, w którym jak się okazuje, jest mu wyjątkowo do twarzy. Koncert zakończy kompozycja Edvarda Griega – Suita Z czasów Holberga op. 40. Dzieło zostało skomponowane specjalnie na uroczyście obchodzoną w całej Skandynawii 200-tną rocznicę urodzin Ludviga Holberga - największego komediopisarza Północy, Norwega z pochodzenia, tworzącego na przełomie XVII i XVIII wieku.

W dniu koncertu o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii red. Piotr Matwiejczuk (Polskie Radio Program II) poprowadzi spotkanie, które będzie wprowadzeniem do koncertu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.olsztyn.pl

Austria meets Poland 3

aW dniach 17–19 października 2017 roku Austriackie Forum Kultury zaprasza na trzy koncerty „Austria meets Poland 3”, które odbędą się w Kielcach, Łodzi i Warszawie.

W 2012 roku znakomite saksofonistki Cornelia Högl-Egretzberger i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt „Austria meets Poland", który ujrzał światło dzienne dzięki współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Polsko-austriacki zespół saksofonowy zamawia i prawykonuje utwory austriackich i polskich kompozytorów. To już trzecia edycja projektu. Tym razem zostaną zaprezentowane utwory na zespoły trzyosobowe. Trio austriackie to: Cornelia Högl (saksofon altowy), Cordula Bösze (flet) i Stefan Schön (fortepian). Polski zespół tworzą: Alicja Wołyńczyk (saksofony altowy i sopranowy), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Adam Sychowski (fortepian).

Usłyszymy trzy prawykonania utworów zamówionych dla „Austria meets Poland”. Główną inspiracją Sonore Anny Marii Huszczy jest twórczość wielkich klasyków wiedeńskich, a zwłaszcza eksplorowanie formy muzycznej, jaką jest sonata. Nawiązanie to nie jest dosłowne – inspiracją jest bowiem włoski źródłosłów, czyli słowo sonare, co oznacza brzmieć, dźwięczeć. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Z kolei jednoczęściowa kompozycja Violi Falb zainspirowana została III Symfonią Witolda Lutosławskiego. Synergie, czyli synergia, czy też synergizm oznacza „współdziałanie różnych czynników, skuteczniejsze niż suma ich oddzielnych działań" , a kompozytorka podkreśla jeszcze ich wzajemny wpływ na siebie. Pięcioczęściowy Kreistanz Julii Schreitl wykorzystuje różnorakie inspiracje i konotacje kultury austriackiej, polskiej oraz instrumentarium użytego w utworze.

Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, Grahama Fitkina, Maxa Nagla, Floriana Bramböcka i Guya Lacoura.

Wstęp na koncerty jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.